17 Nisan 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

17 Nisan 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

vip Bir vapur vu Daha alındı Yeni vapur Karadeniz hattına tahsis edilecek Dün Vapurculuk Şirketine ge - len malümata göre şirketin Mar - silya'da bulunan heyeti bir vapur daha satm almıştır. Gelen telgraf- ta vapurun isminden bahsedilme- mekte, yalnız 4000 gros tonasın - dan yukarı hacmi iştiabide bulun- makta olduğu kaydedilmektedir. Vapurculuk Şirketi bu vapuru Ka- radeniz hattına tahsis (o edecektir. Vapur Marsilya'da tesellüm edile- ceği için yakında bir süvarinin ri - yaseti altında .lâzrmgeldiği kadar tayfa Marsilya'ya gönderilecektir. Avrupadaki heyet Mudanya hat- tı için de seri bir vapur mübayaa edecektir. Şirket arm Mustafa Bey alman vapurlar hakkında dün bi- ze dedi ki; — Şirketimiz biri İngiltereden diğeri ransadan üzere iki büyük vapur almıştır. Bu va- purlarla şirket filomuz'çok esaslı bir çalışma sahasına girmiş ola - caktır. Vapurların alımında en ziyade dikkat edilen cihet halkın azami istirahat ve istifadesini temin e- dici modern teşkilâtı ihtiva et - mesi ve tararruflu olması düşünül. müştür. | Çok yakın bir mazisi şir- ketimiz bugün atmak istediği kuv- vetli adımındaki muvaffakıyetini hiç şüphe yok ki derin saygı ve sev gi ile bağlı bulunduğu hüküme - ine medyundur. Marmara havze- $ı için gayet süratli üçüncü bir va- pur araştırılması da Avrupada bulunan heyete bildirilmiştir. Fransadan alman yapurumuz için zabitan ve mürettibat yarın Marsilyaya hareket edecektir, Ge- mi 15 gün sonra İimanımıza gel - miş bulunacaktır. Diğeri halen in giltere - Amerika arasında (sefer yapmakta bulunduğundan | hazi - ran 934 tarihinde Kardif limanm- da teslim alınacaktır. ” Başvekil İsmet Paşa hazretle - Ti, vapurcuların yeni aldıkları va- purların fotoğrafilerinin gönderil - mesi münasebetile şirkete şu tel - grafı göndermişlerdir: “Yeni aldığınız vapurun resim. lerini sevinçle gördüm. Daha iki vapur alınması derdest olduğunu . da istihbar ettim. Tebrik eder ve muvaffakıyetler dilerim efendim... VİLAYETTE Bulgaristandan alınan boğalar Vilâyet namına Bulgaristana Pi- levne boğuları satın almak üzere bir ay kadar evvel Bulgaristana gitmiş olan Baytar Müdürü Etem Beyle t Vekâleti Zootekni şubesi müdürü Nazım (Beylerin satın almış oldukları damızlık bo- ğalar yola çikarılmıştır. Bu boğalar bir iki güne kadar şehrimize gelecek, ihtiyacı o olan köylere dağıtılacaktır. Aşım istasyonlarına aygır gönderiliyor Aşim mevsiminin gelmesi mü - vilâyet aygır deposun - daki aygırların (aşim) istasyon- larına gönderilmesine başlanmış - tır. Yalovaya üç, Beykoza 2, Ça - talcaya 3, Silivriye 3, Üsküdara 1, Pendiğe 1, Bakırköye 1, Şileye 1 ki 15 aygır gönderilmiştir. Tarihi roman: :05 ANHISARLARDA —— Hariçte . Arığ ab Türk içkisi İnhisarlar varidatında son aylarda fazlalıklar İnhisarlar umum müdürlüğü son zamanlarda inhisarlar mamu - lâlından olan içkilerin hariç mem leketlere satışı ile meşgul olmak- tadır. Bundan bir kaç ay evvel Ame- rikaya bir miktar şarap erine e- dilmişti. Ahiren yeniden bir mik. tar rakı , likör, şarap ve konyak sipariş alınmıştır. Bunun mikta - rı 20 hitreye yakındır. İnhi - sar idaresi bu siparişi hazırla maktadır. Ayni zamanda Danimarkaya da 30 — 40 bin litre kadar şarap ihraç edilmiş ve vermut, Tikör nü: muneleri gönderilmiştir Danimarkaya bir iki fıçı ça - rap göndermek suretile işe baş - lammış ve bilâhara verilen sipa » rişlerin miktarı arttırılmıştır. Inhisarlar varidatmda son ay- lar zarfında bir tezayüt görül mektedir. Bu suretle ilk aylarda görülen varidat noksanınm telâfi edile - ceği ümit edilmektedir. TUTUN 933 senesi 934 senesi Lira o Lira 2.338.000 2.597.000 Ikinci kânun . » Şubat... . 2420.00 2.508.009 Mart 2.681.000 2.946.000 MUSKIRAT 933 senesi 934 senesi Lira oLira Ikinci kânun ... 485.000 © 620.000 Şubat, , 620.000 Mart... 743.000 Tuz 933 senesi 934 senesi Lira o Lira Ikinci kânun . . . 315.000 O 382000 Mir... « 466.000 ( 453.000 Hususi mektepler talimatnamesi Maarif Müdürlüğünün, bir kaç günden beri tetkik etmekte olduğu hususi mektepler talimatnamesi - nin tetkikatı bitmiş ve (buna ait hazırlanan rapor vekâlete gönderil miştir. Hususi mekteplerin teftişine e- hemmiyetle devam edilmektedir. Tetkik Seyahati yapan iktisat talebesi İtalya, Almanya ve Fransa'da bir tetkik seyahati yapmakta olan Yüksek İktisat mektebi talebesi yakında şehrimize döneceklerdir. Paris'ten Londraya gitmek üzere ayrılan kafile Londradan dönerek asıl grupa iltihak etmiştir. Konferans 19 nisan perşembe günü (saat 18,30 da Halkevinde “Bir neslin sıhhati nasıl korunur?,, o mevzuu etrafımda bir konferans verilecek- tir. son modellere emrvafık olarak modİler pek fazla takdir uyandırmıştır. Paris ve Viyana'nın son modellerini İn memi Selçuk kız sanat mektebi tara- imdan Beyoğlunda — Tokatlıyan karşımda köşebüğmdaki Nil a - partımanında dikiş, çamaşır, şap- ka, çiçek ve nakış işleri yapmak üzere bir atölye tesis edilmiş ve dün öğleden sonra resmi küşadı yapılmıştır. Bu atölye mektep kooperatifi tarafından idare edilmekte ve Maa rif vekâleti tarafından yardım gör- mektedir. Tae çalışkan Türk kızlarmın mahareti eseri olarak İ vücuda getirilen elbiseler, şapka- * İsviçre Federal (o Hükümeti baytar ve zootekni işleri müdürü Dr. M. Pol Göpelli çarşamba gü- nü şehrimize gelecek, şehrimizdeki baytari müesseseleri gezecektir. * Etibba Muhadenet Cemiyeti- nin kazanç vergisi için fevkalâde içtima yapacağı yazılmıştı, Etib- ba Odası kanunen fevkalâde içtima yapılamıyacağını — bildirdiğinden İ bu suretle bir içtim ayapılamıya - caktır. * Him-veietfal Cemiyeti Anne- ler Birliği dün mutat O içtimaıı yapmıştır. Muhtaç ve fakir annele- re lohusa takımları © dağıttıktan © MİLLİYET SALI 17 NİSAN, 1934 ismetpaşa kız enstitüsü dikiş atölyesinin ilkbahar ve yaz mevsimleri için hazırladığı elbiseler sergisi bilhassa davet edilen birçok güzide ailelerin ve moda meraklılarının huzuriyle açılmıştır. Canlı man- kenlere giydirilen elbiseler davetlilere ve sergiyi ziyaret edenlere gösterilmiş ve e yapmıya muvaffak olan dikiş a meraklı hanımlarımız bile Avrupa terzilerine müracaatta Selçuk kız mektebi sergisi açıldı sonra 23 nisanda annelerin verece- ği çocuk balosu ve 30 nisan pazar- yerli usta, yerli işçi ve tabii yerli kumaş- sema ki dare mermilere lar, elişleri nazarı dikkati celbe - decek bir mükemmeliyettedir, Bu- rada mektebin son sınıf talebe - sini teşkil eden 23 hanım ile mek- tep mezunlarından 25 hanım, Maarif vekâleti tarafından celbe- dilen mütehassıs dikiş moda ve elişleri muallimlerinin nezareti al- tında çalıştırılmaktadır. Mektebin ev işi ve tebahat ve pastacılık şubesi de vardır. Mek - tep müdürü Asım Beyle muallim hanımları gösterdikleri muvaffa - kıyetten dolayı tebrik ederiz, Dr. Voronof geldi, gitti Gençlik aşısı mucidi mekhur Dr. Voronoff Atina'dan şehrimize gel miş ve dün akşam Marsilyaya ha- reket etmiştir. Doktor (© Voronoff bundan bir kaç sene evvel de şeh. rimize gelmiş ve burada bir ihti- yar üzerinde gençlik aşısı tatbik etmişti, Doktor, bu defaki gelişinde de, Behçet Sabit Bey tarafından karşı- lanmıştır. Doktor Zaro Ağa ile a- lâkadar olmuş ve asırdide ihtiyarı davet ederek muayene etmiştir. Dr. Voronoff avdetinde Zaro Ağa- nın bir resmini alıp götürmüştür. i 7 <— — : tesi günü yapılacak senelik kongre hakkında görüşülmüştür. BELEDİYEDE Gıda maddelerine Narh konacak İhtikârla müca mücadele için bazı yeni tasavvurlar Okka kilo farkından istifade ile ibtikâra sapanlarla mücadele için İktisat Müdürü Asım Süreyya Be- yin Ankaradan avdeti beklenmek- tedir. Zaruri ihtiyaçlara narh ko - nulması da muhtemeldir. Narh konulacak gıda maddeleri- | nin başında et gelmektedir. Etten maada, fasulya, nohut, mercimek gibi kuru sebzelere de narh konu- lacaktır. Fiatleri her gün değişen ve arz ve talep kaidesine tâbi olan balığın narha tabi tutulmasına imkân yok- tur. Diğer taraftan karışık ve sıhhate müuzir gıda i satan esna- fın bu hilsine mani olmak üzere, İstanbul ve Beyoğlu Balıkpazarları ile diğer büyük satış merkezlerinde birer ki tahlil evi vücuda geti- rilmesi için de cereyan vardır. Halk, şüphelendikleri malı, üc - retsiz olarak bu tahlil (o evlerinde tahlil ettirebileceklerdir. Tahlilhariöler masrafını, ihtikâ- rı sabit olacak esnaftan (alınacak para cezalarmdan mahsubu yapıl- ması mümkün görülmektedir, Belediyelerin emlâki sigortaya konacak Belediyeler Bankası, Belediyele- re ait bütün emlâkin sigortaya ko- Bulmasına karar vermiştir. Beledi- yeler Bankası, bütün belediyeler - den bu emlâkin miktarını sormuş - tur. YENİ İL NEŞRİYAT Kır Çiçeği Burhan Cahit Beyin halk roman ları serisi halinde neşrettiği ro - manların yedincisi'olan “Kır Çi « çeği,, de çıkmıştır. 351 orta sayıfa tutan bu roman, hayatın tenis to- pu gibi yerden göğe, gökten yere fırlattığı bir kadının romanıdır. Ve tahlili bir eserdir. Gençliği koruma, çok yaşama Dr. Besim Ömer Paşa “Genç- iği koruma ve çok yaşama,, ismi altında bir kitap neşretmiştir, Muh terem doktor bu küçük kitabında sıhhati korumak çarelerini açık bir ifade ile anlatmaktadır. Gençlikle ihtiyarlığın yaşla de- gil, sağlamlık ile ölçüleceğini gös- teren bu kitabı yalnız gençler de- gil, yaşlılar da okumalıdır. Genç kızlarımıza Bir genç kızın evlenmeden ev- vel ve sonra bilmesi | İüzrmgelen bir çok şeyler vardır. Azmi Öner Beyin bu isimle neşrettiği kitap - ta bu bilgiler öğretilmektedir. Tu- tacağı yolu henüz bulamıyarak ve bilmiyerek bocalayıp kalmış ve het nasılsa aldanarak yanlış bir yola sapmış olanlara bu kitap (doğru yolu göstermektedir . Güneşin Oğlu Gökte ölüm bulutları dolaşırken Bora, elindeki hançeri kurultay azalarına uzatarak, yüksek sesle sordu: — Yolumuzun üstünde beni ök dürmek için beklediğini itiraf etti. İşte kocasının hançeri. İşte şahit.. Bu kadın beni vuracağı sırada, e- İlindeki hançeri kapan Baykut'un eli idi. Ulularınızı öldürmek iste- yenleri nasıl cezalandıracaksınız? Hamat sarayının bahçesinde top lanan kurultaycılar, ellerini sallıya rak hep birden bağırdılar: — Saçlarından kuru ağaç dalla- rına asarak idam edeceğiz. Kurultay bu ka vereli yirmi dört saat olmuştu. Bütün şehir hal- kı heyecan ve telâş içinde.. eski kraliçelerinin maci ve me ası- lacağını iy iyen bir fert İ Türk kut'un ip m Yazan: İskender FAHREDDİN — İşte kahramanlık buna der- ler.. Ulusunu ölümden ar Hamat şehrini zaptetmekten daha- mühimdir. Varolsun koca arslan.. Diyerek Baykut'u tebrik ve tak- dir ediyordu. Bu vakayı duyan çoban kızı ma- nen ölmüş zannettiği Baykut'un tekrar dirilerek dillerde dolaştığı görünce, onu aramağa gitmişti. Ha matta Baykut'un izini bulmak müm kün değildi. Hitay karargâhı gezdi.. Çarşıları, izbe yolları, bah- | çeleri dolaştı. Baykut'u bulamıyordu. Hitay bir sabah sarayda Güneş” in oğlile karşılaşmıştı. Reisten Bay “kut'un nerde olduğunu sordu.. Müs pet bir cevap alamadı. Bora: — Onun nerde olduğunu sen bil- mezsen, ben mi bileceğim.? Diyerek manidar bir gülüşle etmişti. baştan basa | Baykut alimin kralın zevcesi r. Kabile âdetlerine göre Baykut, Ölüm ağacı vin önünde kalabalığa Mi “Ben bu kadmr, elindeki bı- İa reisin üzerine yürürken gör- üm.. Bıçağı elinden al imasaydım, reisi “öldürecek, , Sözünü tekrar- lıyacak ve bu şehadetten sonra müc rim saçlarından ağaca asılıp idam edilecekti. “e Ben tanrının oğlunu seviyorum Oşaser'in zevcesi sarayın bod- rumlarından birinde hapsedilmişti. Kralm güzel karısı ile hiç kimse- yi temas ettirmiyorlardı. İ Ogün Hitay sarayın bodrum katında dolaşırken, kendi kendine konuşan bir se: « Durdu.. Bu ses, ölüme mahküm olan güzel kra- liçenin sesiydi. Hitay kulağını kapıya dayadı. ö Ve dinledi: Ey ilâhların ya Geceyi, gündü yaratan u- lu mabutlar! Beni işitiniz.. Beni | görünüz.. Ve beni bü ıstıraptan, i bu ölümden Kurtarınız! Çünkü ben masum ve Türklerin Onu ben öldüremem.. Ben onu se- viyorum. (Kuvvet ilâhı)nın karısı olmak sevdasile kocasına ihanet €- den bir kadını siz affediniz..! Çün kü bu kadın boğanın sırtımı yere getiren bir kahramanı sevmekten başka bir günah işlemedi. Ey, bun- dan çok daha büyük günahları,af- feden ulu mabutlar! Siz beni de affediniz..! İçime bu eee veren, niz? Ben saçlarından asılacak ka- dar fena ruhlu bir kadın mıyım ? Biliyorum: Beni siz affedeceksi- niz! Çünkü, bana acıyorsunuz! A- caba, beni Türklerin Tanrısı mı af- fetmiyor? Fakat, onun gözleri be- ni görmüyor mu.. Onun kulakları beni işitmiyor mu? O, beni gör. miyor ve iştimoyrsa.. Türkler, böy- le kör ve sağır Tanrıya neden ve nasıl tapıyorlar? Beni o da görü. yor... İşitiyor.. Beni o da affedecek: Çünkü, Ben Güneş'in oğlunu.. Tan- rınım oğlunu seviyorum !,, *. Kral Oşaser ne bekliyor Oşaser'in muhafızı şehirden dö- nüce, Hamatta gördüklerini kra- Ja anlattı: | 7 ii ie kuvvetli bir hüküm- Bu adamı, ze düştüğü zâman öldürseydiniz, hiç olmazsa karşı- mızda iki (Kuvvet ilâhi) © yerine bir (Kuvvet ilâhı) kalacaktı. Oşaser üz kayaların ara- sından — Semira onu ve bala öldüremedi mi? — Bilekleri demirden kuvvetli bir adamı Semira kolay kolay öl dürebilir mi? Onunla Semiranın kapısında karşılaştım. — Ey. İşte güzel bir fırsat. E- line düşmüşken hemen gebertey- din! — Dağ gibi heybetli bir adamı gebertmek kolay mı? Bir boğa yr- lanmı vücuduna sarılısı gibi, kol. | larını boynuma öyle bir doladı ki.. | Nefes bile alamadım. Tilkinin e line düşen bir fare gibi, yerden ye- re vuruyordu, Semira “kafdeşim,, diye kurtarmamış olsaydı, çoktan ölmüştüm... — Karımdan ne haber getirdin? O da bir şey yapamadı mı? — Evvelce götürdüğüm zehiri kaybetmiş. Oşaser hiddetle bağırdı: — Hamatta zehir kıtlığı mı var?! Tekrar alıp göt m..! Artık li içine bei se Türkler me | oi Japon Gemileri gittiler Amiral dün gemide öğle ziyafeti ver Limanımızda misafir Japonya'nın Asama ve İwat£ tep gemileri dün akşam hareket etmişlerdir. Vis amiral Mat ları dün Asama le ziyafeti vermiştir. Hi muavini Ali Rıza Bey, & kumandanı Şükrü Naili P* erkâni harbiyesinden bazı # Japon Sefiri M, Mushakoji, faret erkânı ve Japon gemi mandanlarile bazı zabitani bulunmuşlardır. Vis amil sushita Türkiyede gördüğü ”” kabulden dolayı Ali Rıza BE hassa teşekkür etmiştir. Haliç doldukça! Doluyor Belediye temizliyet ceğini şirkete bi Haliç, bilhassa #on za vapurların, artık sefer yap cakları bir hale gelmiştir. B içeride vapurlar seyrüsef man zaman imkânsız bale $i tedir, Geçenlerde Balat gelen Mazurga isimli bir yapuru burada oturmuştur. © buki daha mütareke senelefi büyük vapurlar Halıcıoğlu, g terdar önlerine kadar gel di. Bir kaç seneden beri Ki şa iskelesi önünde peyda © da gittikçe büyümüştür. Hi keti Kasımpaşa iskelesi: y ne altı metre ilerleterek şaya vapurlarının işlemesini etmişti. Fakat Haliç'in kapi ada gittikçe büyüdüğünden Tİ madığına şirketçe kanaat il miştir. Bunun üzerine İstanbul Bi yesine müracaat ederek temizlenip temizlenmiyec: muştur. Bu suale belediye bı vermiştir: “Belediye için Haliç'i mek imkânı yoktur. Bir & Vekâletine müracaat edin Sahte ianeciler / İstanbul Verem Mücadele” yetinden : Bazı hüviyyeti meçhul miyet veya cemiyetin Erenköy yormu için iane topladıkları | mıştır. l Cemiyete verilecek ianeler ml) iler” | 'de muhakkak makpuz ibraz edemeyenler ra verilmemesi muhterem ehemiyetle »eca olunur. İstanbul dördüncü icra dan « Tum a müteveffa pr Yarisi dokter Yuvan efendiye * Nüzhet hanımın mürisiniz D fendi zimmetindeki 150 birasını gin ikametgâhınıza gönderilen i“* rine mübaşir tarafından verilen # bildirildiğinden tebliğat yapı! duğundan 20 gün müddet ile No. lu icra emri tebliğ ver olmak üzre ilânen tebliğ olunur. çi millet. Gözüm korktu.. şehre inmemeğe yemin etti”, rin dibine gitmeğe razıyım” ta gidemem. .. l — Tekrar sarayıma yacak mıyım..? Tahtıma yacak mıyım..? Karım gi mi? Üstelik onu da mı Güzel karımı bir daha cek miyim...? Haydi, ları dağa çağır..! la varsınlar.. Yeni doğan ço€ kurban versinler.. Biran tıma, karıma, sarayıma ve me kavuşayım. > it. “Sen taşa benziyef kadınsın! Fakat 0“ Delikanlınm dışarda ol9f lerden haberi yoktu. Oşaser'in karısını asa dı. Güneş'in oğlu bir taraft kut'u aratıyor, diğer | tai Anadoluya gidecek akınc” yiyeceklerini hazırlatıyo: Akıncılar: — Oşaser'in hain a dığını görmek istiyoruz. Diyorlardı.. Güzel madan, hiç kimse Han