21 Nisan 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

21 Nisan 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

v 1 ri j i Kemalettin Sami Paşanın cenazesi bu sa yor. Memleketimizde geçim vaziyeti harpten evvelkine yaklaştı. FIYATI 5 KURUŞTUR M. Yevtiç Ankara'da Dost Yugoslavyanın Hariciye nâzırı Yevtiç Cenapları üç gün An- karada, Türk inkılâbının merke - zinde, hükümetimizin misafiri ola- rak kaldıktan sonra bugün İstan - bula avdet etmiş bulunuyo: M. Yevtiç Ankarada başta Büyük Şe- fimiz olmak üzere, Türk devlet a- damlarile temas etti. Bu temas muh terem Hariciye nazmi için,harici siyasetimizin istikameti hakk : daha yakından malümat edinmesi ne bir vesile teşkil etmiştir Esasen bunun gizli kapaklı bir | tarafı yoktu. Cümhuriyet hüküme- tinin siyaseti bütün dünyaca ma * lâm olan şu vecize ile ifade edil * : “Yurtta sulh, Cihanda sulh”, Yugoslavya da müstakil bir devlet halinde beynelmilel hayata karıştığı günden beri Orta ve Şar: ki Avrupada ayni sulh siyasetini takip etmiştir. Türkiye ile Yugos . lavya arasındaki dostluğun bağla - rmı da sulh ve müsalemet uğurun- da müşterek mesaide aramak lâ - zımdır. Bizim olsun, Yugoslavya nin olsun, bu dostluktan beklediği tey, sulhü daha ziyade kuvvetlen - dirmekten ibarettir. Hariciye vekili Tevfik Rüştü B- tarafından muhterem misafirimiz şerefine Ankarada bir ziyafet ve- rildi ve bu ziyafete nutuklar tea- ti edildi. Nutukları gazete sütunlar rmda okuyanlar, gerek Tevfik Rüt tü Bey ve gerek M. Yevtiç tarafın- dan söylenen sözlerin en bariz hu- susiyeti samimiyet olduğunu his - setmişlerdir. Hariciye nazırları ek- seriya maksatarını bir takım dip - lomasi formülleri arkasma gizler- ler, Tevfik Rüştü Bey ve M, Yev - tiçin nutukları diplomasi lisanile değil, sulh ve müsalemet yolunda salışa: arkadaşın samimi mü - ir. sahabe: M. Yevtiç'in bu ziyaretinin e * hemmiyeti üzerinde İüzumundan fazla durmak faydasızdır. Son se - neler içinde Balkanlarda geçen siya si hareketleri yakından takip eden ler, ziyaretteki ehemmiyet ve kıy- meti çok iyi ölçerler. Hakikat şu dur ki Belgrat ile Ankara arasın- | şimdi samimi bir dostluk hü - küm sürüyor. Bu dostluğun sarsıl- maz temeli, daha geçen yaz iki dost devletin büyük reisleri tara - fından Dolmabahçe saraymda atıl mıştı. Her iki nazır da bu tarihi hâ diseyi nutuklarında zikretmişler - dir, Tevfik Rüştü Bey, “Büyük Şe- fin naçiz bir telmizi olarak,; İstan- bul mülâkatındı sonra, ken- di hissesine, bu lâyık olduğu kuvveti verdiğini söyledikten son - ra Balkan ının tarihte fe - yizli Türkiye ve Yugoslavya dost- İuğu üzerinde yükseleceğini ve bu dostluğun Balkan anl, i tinatgâh teşkil edece; miştir. Filhakika İstanbul mülâkatında M. Yevtiç'in tabiri üzere tahtim e- dilmiş olan fikir gittikçe kuvvetle. nerek nihayet dört devlet arasında Balkan misakının imzalanmasına müncer olmuştur. Bununla bera - ber, her iki hariciye nazırıın da Maret ettiği gibi, Balkan misakı, Balkan yarımadasında daha ta mam ve bütün Balkan devletlerini şâmil bir anlaşmanın merhalesin- den ibarettir, k Balkan anlaşmasının tam ve mü emmel olmasına başlıca engel o- lan devlet Bulgarise 5 i » Bulga - ristanm Başvekili ır, aralık Garbi Ai M. Muşanof bu Avrupa se; il bulunuyor, Bulgar Başvekilnin Pa ris ve Londaraya uğradığı ve Prop sız devlet adamlarile temasta, bı lunduğu bildiriliyor. Balkar Pit > masmın diğer hararetli bir Nİ tarı olan Romanya Hariciye nazı rı M. Titulescu'nun da bu aralık Pariste bulunması, o belki Balkan misakındaki noksanlığın tamam. mmasinı temin için bir vesile teş- kil edecektir. 'ürkiyenin anlayışına göre, her türlü Balkan anlaşmasında hare - ket noktası, Balkan yarımadasının Balkanlılara ait olmasıdır. M. Yev - Ankrada söylediği nutuk - emnuniyetle öğrendik ki muh ariciye nazırının Balkan “an anlayışı da tamamile bi Şi telâkkimize tevafuk ediyor. M. evti e bılarmir. âseti “Balkan Balkan tan m terem İtilâfend, bah getirili- ANKARA, 20 (Telefonla) — tiç öğleden evvel Başvekil İsmet Paşa Hazretlerini yanında uzun bir müddet kaldı. yin de bulunduğu bu görüşmede üç günden beri devam eden temas ve müzakerelerin neticelerinin bi - Esnaf bankaş kaybetmiştir. Üç İstanbul ticaret müdürü Muhsin B. Esnaf bankası rezaleti artık her sınıf halkı alâkadar eden bir me- seledir. Ankaradan gelen haberler mebuslarımız arasmda da haklı bir alâka uyandırdığını göstermek. "Ankarada Mösyö Yevtiç şerefine Başvekilimiz Mösyö Yevtiç cenaplarile bilardo oymyor. M. Yevtiç bugün Ankara- danşehrimize avdetediyor Tevfik Rüştü B. Belgrada gidecek mi Dün-Ankarada son bir temas yapı- larak kararlar tespit edildi Yugoslav Hariciye nazırı M. Yev- | tahmin ediliyor. Yugoslavya Hari- ziyaret ederek | Sahip ve Başmuharriri ; 9 uncu sene No. 2942 CUMARTESİ 21 NISAN 1934 4 — | berilen rer karar halinde tesbit olunduğu ciye Nazırının siyasi âlemde hâsıl ettiği alâka ve bu ziyarete verilen İ ehemmiyet buradaki sefirlerin son Hariciye vekili Tevfik Rüştü Be - | | iflâsa dogru Adliyenin bugüntahkikatı bitireceği tahmin ediliyor sermayesinin dörtte üçünü cepheden tahkikat yapılıyor günlerdeki faaliyetlerinden anla - şılmaktadır. Harici i fik Rüştü Beyin yakında Belgrada (Devamı $ inci sahifede) tedir. Bu haberlere göre içinde biz- zat hükümetin de yüz otuz bin rası olan bakanım paralarının ni sıl elden ele dağıtıldığı hakkında izahat verilmesi için bazı meb'us- lar bir sual takriri vermeğe hazır, Janmaktadırlar, İflâsa doğru... Bankanın eski müdür Faik Bey aleyhine açtığı dava ile diğer borç- luları aleyhine açtığı davanın ban- kayi iflâsa sürüklemeğe kâfi bir sebep olduğu alâkadarlar arasın- da temin edilmektedir. Çünkü ban- kanın iflsıe intaç edecek sebepler- den biri, hatta birincisi de serma- yesinin dörtte üçünü temamen kay- betmiş olmasıdır. Bu dava vesil le bu mesele meydana çıkacaktır. Bundan başka banka için iflâs ka- rarmın banka meclisi idaresi veya mürakipleri tarafmdan © vaki ola- cak müracaat üzerine veya resen ticaret mahkemesi tarafından ve- rilmesi lâzımdır ki bu vaziyette | (Devamı 5 inci sahi den teşkil edilerek bazı nazırlar | hükümet dışımda kaldı, Arak ie M. Yevtiç hakkında asla varit de” ğildi. Kral Aleksandr Hazretleri Ankaraya hareket etmek üzere j « ken M. Yevtiç'e beyaz kartal mi nının en yüksek rütbesini vermek suretile Hariciye nazırma olan bü, yük itimadını göstermişti. Bu, fi - len vazife başında bulunan bir nâ- zir hakkında nâdiren gösterilen bir teveccüh eseridir. M. Yevtiç Ankarada asla unu « tulmıyacak intibalar | bırakm Bu ziyaretle Türkiye - Yugo dostluğu hızlanıyor ve Balkanlai da sulh için çalışanlar da hedefle- | rine doğru yürüyüşlerinde yeni suvarede - gillyer Siirt Meb'usu MAHMUT 2 bulunanlar Resmi tebliğ ANKARA, 20 (A.A.) Yuyos - bul etmiş ve kendisiyle usun bir mü- kâlemede bulunmuştur. M. Yevtiç keza İsmet Paşa ve Tev fik Rüştü Beyle de mülâkatlarda bu- lunmuştur. İki memleketi alâkadar eden me- selelerin heyeti umumiyesi ve hassa - ten Balkan misakının Türk ve Yagos- lav hükümetleri tarafından anlaşılışı ve keza Balkanlarda huzur ve sükü- nun nef'in. ül yaseti Üzerinde cereyan eden bu mü- köâlemelerde tam bir nohtai nazar mü tabakati müşahede edilmiştir. Sulh davasına azimle merbut bu - İunan Türkiye ile Yugoslavyanın si - yasetlerini ve teşrihi mesai ve tesa - nüt fikirleriyle ve iki memleket ara - sında gittikçe sıkılaşan bir mukare - net yolunda inkişaf ettirmeğe devam edecekleri, ve bunun esasları Balker müsakını imza eden devletlerin hari - ciye nazırları tarafından aktedilen i si dahilinde miştir. le Yugoslavya bu suretle teğssüü eden teşriki > si lüzuma olan irtibatı temin sm nında, her iki memleekti ve umumi - yetle Balkanları alâkadar eden mese olacakları istihbara rine bildireceklerdir. Türkiye ve Yugoslavya Hariciye nazırları, iki memleekt münasebatı - nın bugüne kadar mahrum bulundu ğu unsurları temin etmeye ve bu hı susta süral imin ve adli müzaheert muahe akdine tevessül eylemeğe ka. rar vermiştir. Varşova sefirimiz Dün geldi Yeni ticari müzakere Ankarada yapılacak Ferit Beyin avded'nden iki intib. tecilerle konuşuyor. Ferit Bey Varşeva sefirimiz vapurile ve Pire tarikile ailesile (Devamı 5 inci sahifede) BUGÜN 2 inci sahifede Ecnebi matbuatında gör“ düklerimiz 3 üncü sahifede insaf Bankası A üncü sahifede k güürlerinin vezni AİN Mn 5 inci sahifede deli Çocuk sahifesi kuvvet alıyorlar, Ahmet ŞUKRU “| Müfide Ferit H. ve Ferit Bey vapa- run güvertesinde; Ferit Bey gaze- dün Denizyollar idaresinin İzmir Japonya Çinde br hege- monya tesis etmek istemedi- ğini ancak Çinin menafiini gözetmek için çalışmakta olduğunu söylüyor. Müdür : 24318, Yarı İdare ve Matbaa inle 24310, Tel: ( Venizelos fikrini değiştirmedi Atina ve Pirede askeri devriyeler dolaşıyor! Muhalefet rüesası ile hükümetin anlaşması imkânsız görülüyor, Venizelos diktatörlüğü bile buna müraccah bulmaktadır. ATINA, 20 (Milliyet) — Hükü met, muhalefetle anlaşmak için mu halefet liderlerine bazı teklifler yapmıştı. M. Papanastasiu, dün M. Çaldarisi ve M. Maksimos'u ziya- ret ederek muhaliflerin cevap ve itirazlarını söylemiştir. M. Papanas tasiu bilâhara M. Venizelosu ziya- ret etmiş ve bu mülâkatının netice lerini anlatmıştır. İki zümrenin an laşması imkânım pek mevcut olma dığı beyan edilmektedir. Öğleden sonra saat beşte h'kü - metle teşriki mesaide bulunan fır- kaların liderlerinden M, Kondilis, | M. Metaksas, M. Çaldarisin nezdi- | ne gitmişler ve muhaliflerin muka İ bil tekliflerini müzakere eylemiş * İ lerdir. Bu zevat Balkan misakı et- rafında bükümet tarafından yapı - lan tefsiri beyanatın kâfi olduğu - na ve bir daha yeniden beyanatta bulunulmıyacağının muhalefete be | yan edilmesine karar vermişlerdir. Çaldari is - Metaksas zakerel tihaz olunan k. Türkiye - İran dostluğu “Kuvetli bir Türkiye, İran için bir ikuvet olduğu gibi kuvetli bir İran da | Türkiye için aynı kıymete maliktir,, | İran Şahı Hz.nin An- iğ | kara seyahati müna- | sebetiyle Hakimiyeti Milliye'nin makalesi (İran Şahı Hazretlerin yakında Ankarayı ziyaret etmeleri müna- | sebetiyle“ Hakimiyeti Milliye” re- fikimiz şu şayanı dikkat mahale- yi yazmıştır: | Yakında Büyük Gazi ile İran Şahi Hazretlerini Ankaramızda birlikte gö- M. Venizelos ları. M. Maximos muhalefet rütsas sına bildirecekti Alinan malüm yetperverler lideri (Devamı $ inci sahifede) receğiz. Alâ Hazret Pehlevi'nin ilk harici ziya- retini kardeş Türkiye'ye ve onun Ulu me tahsis etmesi ne kadar yerin- | dedi Candan gelen ve candan karşılanan bu siyarelin mutat merasim tefhumundan çok daha yüksek bir kıymeti vardır. Bu kaymet, iki milletin kalbinden ve ruhun- dan taşıp gelen samimi kardeşlik duy- : MA gularının sarih bir ifadesi olmak mana- i sındadır. > 7 Tarihin en eski devirlerindenberi yan. lela a yana ve iç içe yaşayıp gelmiş olan bu Iran rem de geçmiş olan b iki milletin ezeli kardeşliğini | gösteren | masal şöyledir İ (Devamı 5 inci salilede) bir masal vardır. Cenup hududunda Kaçakçılık yapan bir çete yakalandı Çete bir müsademe neticesinde istisal edilmiş ve bu esnada bir süvarimiz şehit olmuştur. Kaçakçılar muhtelif cazalara çarptırılmıştır. Bekir dede çetesi nir, ayrı ayrı zamanlarda ve hu- dudun ayrı yerlerinden — geceleri (Devamı 7 inci sabifede) ATL Dünkü maçlar Fenerbahçe Süleymaniyeyi, Ga- latasaray Vefayı (yendi, yazısı iç sayfamızda. UR Yakalanan Darendeli | Senelerdenberi Suryeye geçerek Kafile halinde memleketimize ka- çak mal: sbkan bu şerir ve onun hırsız ve katillerden birleşik ave- nesi nihayet topluca ele geçti ve ce zalarını buldular. Ermenilerin depoları Otuz kişilik olan bir silâhlı çe- te efradı, birer ikişer, parça parça ve günlerce gizli yürüyüşlerle hu- duda yakın yatak yerlerine gizle: