22 Nisan 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

22 Nisan 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Çocukların bayramı bütün memlekette yarın başlıyor. Şehrimizde ve gayet dolgun bir program tatbik edilecekt FIYATI 5 KURUŞTUR Çin kapılarının Kapanması im Japonya, Mançurya'da yerleş - tikten sonra Uzak Şarkı hegemon- yası altma almak siyasetinde yeni bir adım daha atıyor: Çin üzerin - de nüfuz mıntakası olduğunu dün- yaya kabul ettirmek istiyor. Nüfuz mıntakasının mânası sarih değil . dir. Emperyalizma'nın tekniğine göre, bu, zemine, zamana ve vazi- yet ve şartlara göre değişir. Eski Osmanlı imperatorluğunun tarihi. | ni hatırlıyanlar nüfuz mıntakasınm şümul ve manasını bilirler. Bazan o mıntakanın iktısadi istismar hak kı, bazan herhangi reyi t m takaya sahip olmak hakkı, hattâ beri doğrudan doğruya idare hak kı şekillerinde tezahür ettiği vâ * kidir. * Japonya, Çin üzerinde nüfuz mıntakası olduğunu ilân wa Garp emperyalizmasının ananesin- den ayrılmıyor. Nüfuz mıntakası daima o mmtaka halkının refahı endişesinden mülhem bir mülâha- zaya dayanır. Japonya da Çinin ve Çinlilerin istifadesi namma hare - kete geçiyor, Bir Japon devlet a - damı diyor ki “hedef, hegemonya tesis etmek değildir. Teşriki me * saidir. Teşriki mesai ile hegemon- ya araşında fark vardır.,, Bu, em - peryalizmanın ananesine ve tekni- ğine uygun bir sözdür. Japonya Mançuryayı yuttu, Aca- ba Çini de yutmağa muvaffak ola- cak mı? Hemen şunu söylemek lâ- zımdır ki Japonyanm Çinde takip ettiği siyaset, Mançuryada olduğu gibi, memleketi derhal istilâ siya” seti değildir.Çin çok geniş bir mem- lekettir ve Japonya gibi kuvvetli bir askeri devlet bile memleketi kolay kolay işgal edemez. Japon - yanım istediği Çin üzerinde hususi bir takım menfaatleri olduğunu di- ğer devletlere kabul ve tasdik et - tirmekten ibarettir. Bir defa bu kabul edilirse, artık — bu devletler Çine serbestçe silâh gönderemiye- cekler, ile ticaret münasebet - lerine girerken Japonyanın mu - vafakatini de alacaklar. Yani Japonyanın ilk iş olarak yapmak istediği Çinin açık olan kapılarını kapamaktır. Malümdur ki Çinde ta kip edilen siyasete “açık kapı,, si- yaseti denilmektedir. Bu, emper - yalizmanın başka bir tecellisidir. Memleket şu veya bu devletin nü- fuz mıntakası altına konmuyor da iktısaden kuvvetli olan bütün dün- ya devletlerinin müşterek müfuzla- ri altına alınıyor demel Açık kapı siyaseti Waşington'da 1921 e imza edilen bir muahe - de ile teyit edilmişti. Gerçi bu mu- ahedeye any ir dal cak Japonya Mançuryanın ii i le Uzak Şarkta istatükoyu da ke- falet altına olan dokuz taraflı mua hede ile alâkasmı kesmiş bulu- nuyor, Binaenaleyh Japonya bu muahedeyi kendi mamma fes - hettikten ve Milletler Cemiyetin - den de çekildikten sonra artık bil- diği gibi harekette kendisini ser st telâkki etmektedi Japonya bir defa Çini glarak kapadıktan sonra evvelâ ik- Si 'en, sonra da siyaseten hâkim beya çalışacaktır. Binaenaleyh ugün Mançuryanın işgali gibi si- yasi ve askeri mânada bir tahak- küm Çin hakkında varit olmasa ge rektir. Japonyanın son hareketi bi raftan Çine karşı tecavüz. lişa kadar da Çinde “açık kapı, siye setini takip eden diğer devletlere karşı vaziyet almaktır. Bu devlet lerin başında Amerika geliyor, Son va Rusya, İngiltere, Fransa, Tialya ve diğer devletlerin derece derece »lâkaları vardır. Japonyanın Çin - de takip ettiği siyaset, bu devlet- lerin menfaatlerini yakından alâ - kadar etmekle beraber, her biri « hin ayrı bir derdi olduğundan bu aralık Japon tecavüzüne mâni ol - mak için ciddi bir teşebbüs Yapı klenemez... Coğrafya itiba- e en yakın olan Rusya, ken isi tecavüze uğramadıkça, , uhafaza edeceğini birçok evle tekrar etmiştir. Ameri - dedir. $« bir iktisadi buhran için- pda tee lere yalnız başına Ja - wüzü âni içi vadi BE e eni olmak içi mez, Esi aklına bile getir - yeti iyi he, ye ponlar siyasi vazi - ha göre vx iyarak adımlarını o- tmaktadırlar, Hülâsa U- Arazi çık olan | apılarını yalnız kendi menfaatine | memlekette ir, “nca sene No: 2048” P € sl <a Dost Yugoslav Hariciye nazırı M. Yevtiç Cenapları ve refikaları Hay- darpaşa istasyonunda.. M. Yevtich Ankaradan geldi, bu akşam gidiyor Dün sarayları ve müzeleri gezdi M.Yevtich Gazi Hz.nin Kral Aleksandr Hz.ne bir mektubunu hâmil bulunuyor Yugoslavya hariciye nazırı M. Yevtich ve refikası hanımefendi, dün sabah Ankaradan şehrimize elmişlerdir. Muhterem misafi - z Belgrat sefirimiz Haydar, ha- riciye hususi üdi fik Amir Beylerle Yugoslavya » nın Ankara sefiri Mösyö Yanko- vich refakat etmekte idiler. Mösyö Yevtich Haydarpaşa is- tasyonunda vali muivini Ali Rı - za Beyle vilâyet erkânı, Yugos - lav tebeası tarafından karşılan » mış bir müfreze polis resmi selâ- mı ifa etmiştir. Misafirler, Haydarpaşa iske » lesinde hazır bulundurulan An - kara motörü ile Tophane iskele - sine çıkmışlar ve oradan otomo « (Devsmı Sinci sahilede) Halil Bey Sırrı Bey Hüsnü Bey Müvazene vergisi bir sene daha uzatıldı. Iktısat vekili Celâl B. in şeker sanayii- miz hakkında dikkate şayan beyanatı ANKARA, 21. A.A. — B. M. Meclisi bugü ii ili Beyin riyasetinde © toplanmıştır. Celsenin indiği iliki Cari buriyetin onuncu yıl dönümü mü: (Devamı 6 ıncı sahifede) Uzak sarkta Japonyanın Çine hâkim olmak arzusu sulhu tehdit ediyor! Japonyanın emelleri gerek Amerikada, ge rek Avrupa ve Cenev rede fenatesirler yaptı LONDRA, 21. A.A. — Londra- daki Çin orta elçiliğinin neşret- tiği bir tebliğde Çin siyasetine ai 'aponya tarafından yapılan matın Japonyanın o Asya kıl Manevi yayılma ve taruz siyase- inin teyidinden başka © birşey ol- madığı kaydedilmektedir. > , “âpon siyaseti uzak şarkta sulha ve asâyışa teşvik edici hareketlerin tamamen ve açıktan açığa aksine- dir. Çin milleti hiç bir esasa dayan- madan Asyada bir Japon hegö- monyası düsturaa teb'iyyet ede- cek değildi Çin hükümeti, Japon hüküme- (Devam: 7 inci sahifede) Japonyanın emellerinin sulhu teh- dit ettiğini söyliyen Amerika ayan azasından Mister King n tekniği hakkında ders alan inin zak Şarkta J siy: vaffak olması için büti Japonların lehinde Garplı devletlerden emperyalizma istifade ediyor. Ahmet ŞUKRU ? / İlk iş olarak Edirne » İs- Fransa bahriye nazırı Fran- sanın arzın üç kıt'asında yüz milyon insanı himaye -etmek için kuvvetli bir donanmaya mühtaç olduğunu söylemiştir Müdür : 24318, Yazı işleri müdürü: 24310. İdare ve Matban : 24316 AZAR 22 NISAN 1934 Tel: ( Vilâyet, istenen cevabı verdi Mes'ulleri dolandırıcılık iddiasile takip edilecek Temizlik amelesinin 72 bin i:rası da 400 bin lira arasında... | Tahkik komisyonunun raporu Ankaraya gönderildi; Muhiddin Bey gelmesini tehir etti Esnaf Bankasındaki 400502 ira | pepe ör.) Mesele Fırkada Görüşülecek neler oldu? Hükümete bazı vesika- lar tevdi edildi İstanbulun ( şehir plânı münasebetile bazı o yolsuz muameleler cereyan ettiği haber verilmektedir. Bu hususta lâzım gelen vesikalar hükümete tevdi e- dilmiş bulunduğundan tah- kikata tevessül edilmesine intizar olunmaktadır. ya rendiğimize gö - re Esnaf Bankası hakkındaki tahki katın merkezi sik leti Ankaraya in tikal etmiştir. İk- bsat ve Dahiliye vekâletleri bu me seleyi ehemmiyet li surette tahki - ka başlamışlar - dır. Bankanın he saplarma dair bir çok dosyalar Ankaraya götürül - müştür. Ankarada bulunmakta © - lan Ticaret müdürü Muhsin ve be- Bir mülkiye müfettişi tahkikata başlıyor ANKARA; 21 (Telefonla) — Esnaf Bankası fp ka grupunda gi ül kuvvetlidir. Hükümet meseleye lâ yik olduğu ciddiyetle vaz'ıyet et - > ve Dahiliye vekâleti Çorlada ulunan bir mülkiye iş derhal İstanbula giderek tehki - hata başlaması emrini germiytir. İtalyan Adalarındaki Türkler Hicrete teşvik için fenâ propagandalar yapılıyor Son günlerde İtalyan adala - Muhsin Bey rında sakin Türkler arasmda | 39 var leketi bir bi lediye hesap işleri müdür muavi - Bundan başka Dai baz gösterdiği haber alınmış“ | mi Naili Beyler dosyaları Ankara. | leti Jktısat , yeköletinden banka Ki ile | Ya, ötürmüşlerdir. Bugünlerde, | masmelelerinden anlayan bir mü- Fena propagandaların tesirile baş gösteren bu arzunun hiç bir ciddi sebebe istinat etmediği mey- danda bir hakikat o olduğundan bu hareket resmi mahafilde hay- retle karşılanmıştır. İbrahim Tali Bey Bu sabah gidiyor fettişin tahkikata yardıma memur edilmesini rica etmiştir. kâletlere bu hususta izahat ver - mektedir. Dahiliye ve Iktısat vekâ letlerinin burada tahkikatla meş « gul komiserlerinden başka, bugün (Devamı 7 inci sahifede) Ankarada, bu meselenin tahkiki - nin yeni bir safhaya intikal etme - si beklenmektedir. Ankarada bulunmakta olan va - Ji ve belediye reisi Muhittin Bey İs tanbula avdetini gayri muayyen bir müddet için tehir etmiştir. Mu hittin Bey Ankarada alâkadar ve- | Inkılâp enstitüsünde Lozan müzakereleri ne safhalar geçirmişti? Hikmet B. dünkü dersinde Lozanda tanbul yolu yapılacak er 1. Tali Beyin beyanatı "Trakya umumi müfettişi İbra - him Tali Bey, müfettişlik kadro - sunu bitirmiştir ve bu sabah refa- katindeki zevat ve Dahiliye vekâ- ye dd. ye” 4 sonra saat 17 de İnkr. lâp kürsüsünde dersi - ne devam etti. J Hikmet Beyin dür“ küi dersini not halinde ruz: “Lausanne konferan smdan bahsedeceğiz. Şimdiye kadar askeri İç zaferin istihsalinden neler elde edildiğini harici siyaset nokta - smdan O anlatmıştım. ponya, öğrendiği dersten çok iyi Trakya ikinci umumi müfettişi Ibrahim Tali Bey leti muhasebecisi Edip Bey de ol - duğu halde otomobil ile Edirneye hareket edecektir. Kendisine Kırk- lareli ve Edirne nafia mühendisle- ri de refakat edecektir. İbrahim | Tali Bey muharrimizs şu beya -' natta bulunmuştur: — Otomobil ile seyahati tercih | etmekliğimin sebebi buradan E - İ (Devamı $ inci sahifede) ar er NV BUGÜN 2 inci sahifede Ecnebi matbualında göre düklerimiz 3 üncü sahifede (Bebek) bebekler Felek Bizde bunu tatbik etmeliyiz Salâhettin Enis 4 üncü sahilede Zoo ve edebiyat B. 5 inci sahifede Gençlik K. Şimdi Lausanne sul - hünden bahsedeceğim. Mütareke akdi için ya- pılan o müzakerelerde Lausanne'da bir sulh konferansı akdi kararlaşmıştı. Bi taraf bir yerde karar kıldık. Bitaraf bir memlekette toplanınca kimse kimsenin ayağına gitmiş olmaz. Konferfansta, İngiltere, Fransa, Italya, Yugoslavya, Yunanistan, Romaya, Japonya. Bir taraftada biz. Bizim talebimiz üzerine Boğaz- lara ait meseleler görüşülürken Dün Maarif Vekili Hikmet Bey vapardan çıkarken Profesör Salih Murat Beyle konuşuyor. Rusya ve Rus camiasına dahil Uk- ee ve Gürcistan hazır bulundu lar, 16 Mart 920 muahedesinde Bo- gazlar meselesini müştereken ara- mızda halledeceğimizi mütekabi « len taahhüt etmiştik. Vazifemiz, Sovyetlerin iştiraki- ni talep etmekti. Münakaşalardan (Devam: 7 inci sahifede) i Kudüsü ziyaret etmiş olan Bulgar hacıları gel- miştir. Bunlar kafile halinde şehrimizin temaşaya değer yerlerini gez- mmişler ve Ayasofya camiini de ziyaret etmişlerdir.