22 Nisan 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

22 Nisan 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

(Başı Linci sahifede) li nkara; iyareti sebetiyle A: yı ziy: ie Melikesi $ (Konya), Emin Filari (Bursa), Sü - $ KEL) Reşit Saffet (Kozaeli), Km (Girelün), Mahmut Nedim (Malatya), Enver (Balikesir), Doktor Cemal (Antalya) beylerden mürekkep hir heyetin Macaristana ( gönderilmesi hakkındaki riyaset divanı tezkiresi ile B. M. Meclisi 1934 senesi ikinci kânun, mart ayları hesapları hakkındaki maz- yapılması 4 bütçesinde “mütedavil şirketine temlik edilen meba iğ” adı altında yeniden açılan fasla 108 bin liranin fevkafâde tahsisat konul ması hakkındaki kanun lâyihası müzake- re ve kabul edilmiştir. , ç Buhran vergisi Iktisadi buhran vergisi kanununa ye- niden bazı hükümler ilâvesi hakkındaki kanun lâyihasının müzakeresi münasebe. Maliye Vekili vergi mıkdarının beşte bir olarak tespitedilmiş olmasının uzun tetkikat neticesinde varılmış olan bir nisbet bulunduğunu söylemiş ve anonim şirketler kazancının tevziinde verginin tahsili şeklininde kanun da zikredilmiş bulunduğunu ve ona göre muamele ya- Bu müteakip kanım reye ko- nularak kabul ir, Buna nazaran iktisadi buhran vergi- si kanununun birinci maddesinde yazılı hizmet erbabı haricinde kalan kazanç ver gisi mükelleflerinin tahakkuk eden Ka- zanç vergilerine mezkür vergilerin beşte biri nisbetinde buhran vergisi zammolun « Ruhsat ve unvan tezkeresi harçları ve karne bedelleri buhran zam- da müstesnadır. Bu Meiince sinek EM zanç vergisiyle beraber ve ayni hüküm- Tere tevfikan tahsil olunacaktır. Muvazene vergisi | sonra müvazene vergisi ka nununun 1933 mali senesi nihayetine kadar olan müddetinin 1 haziran 934 tarihinden itibaren bir sene daha uza tılması baldımdaki kanunun birinci müzakeresi yapılarak kabul edilmiş - tr. Kanunun bir maddesine göre de müvazene vergisi kanununun istisna - larmı sayan birinci maddenin ili mu- maralı fıkrası da tadil edilmiştir. Şekerden alınan istihlâk vergisi müzakeresi bazı hatipler şekerden | istihlâk resminin indirilmesinde - | abeti işaret etmişler, ancakbu | mikdarm kâfi olmadığımı ve şeker fab rikalarının elde etmekte oldukları te- meye li tihlğk vergisini Üyee bulun - Iktısat vekili Celâl B. in şeker sanayii- miz hakkında dikkate şayan beyanatı Celal Beyin cevabı iş beyanstma ki bl İkizi veli Celil ei da tr ki: “Dahili siyasetimizde mühim bir mesele halini alan şeker sanayiinin ve şeker sanayii siyasetinin bu kürsü- den biliyordum ve ar | bazılarma <e - vap vermeye hazır bulunyorum. vir cepheden tetkik etmişlerdir ve rf kaptırmayalım, devlete intikal etsin mütaleasiyle meseleyi ele almışlardır. ü iz meseleyi bu şekilde ele al - tabhte manı geldi. Ben hatırlıyorum ki, burada hüsnü niyetle mev - dirmek iktidarmı baiz ise bundan de- ba büyük bir şey olamaz. Hemen ya- Fakat yapılan hesaplar bu kadar me- sut neticeyi vermiyorsa şu halde şeker sanayini zedeleyebilecek haraketten iç- tinap etmekliğimiz lâzım gelir. ktısat vekiliniz bu mütalen üze - rindedir ve yalnız şeker sanayiinde de- ğil umumi sanayi siyasetimizde nor - mal kârı alâkadarlara bıraktıktan sonra müstehlikin hakkını, hazinenin hakkı - nı almayı esas prensip olarak kabul et - miş oluyoruz. İşin prensibini bu suretle tebarüz ettirdikten sonra hakikaten arkadaşla - rımın iddia ettiği gibi hazinenin ve müs tehlikin hakkı mevcut mudur? Efendiler, bilmek lâzımdır ki şeker çek risk ve üzerimde tehlike taşıyan sa- maş E Normal bir kar Biliyorsunuz, Uşak fabrikası sene - lerce ıztırap verdi.. Alpullu O fabrikası devresindedir. Bu seneki kâr da aner - mal bir kârdır. Yüksek kürdan bah- settikleri Alpullu fabrikasmm hisse - darlarından biri bu yüksek kârdan endi- *e ediyordu. Bana dedi ki; Alpullu fab. rikası fors bir travay yapmıştır. Lü - zumundan fazla çalışmıştır. Sezonlu me #ai sezonunu arttırmıştır. Eğer bu me- Maliyet fiyatı hesapları teknik oldu- ğr kadar sanayii cesimeden ve dünyanın her yerinde büyük sanayiden addolunan şeker sanayii üzerinde ve kuv vetle karar vermek için onun tekniği- Ben itiraf ediyorum ki bunun tek- niğine valaf değilim. Ve bu itibarla bu nun tekniğini bilen rasyonal mesai ü- zerinde malümatı vasiası bulunan ve şe- ker sanayiinin beynelmilel vaziyetini bi- len bir mütehassısı buraya davet ettim. Ve bunun bitaraflığına güvenerekten ken disine muhtelif sualler tevcih ettim. Şim di huzuru âlinizde © swalleri aynen © - terem arkadaşlarımızdan mevzuu kav. ramak ve anlamak hususunda daha ileri gitmişlerdir. Sorduğumuz sualler : 1.— Muhtelif Avrupa memleketlerin- deki şeker sanayii vaziyeti. 2. — Muhtelif memleketlerdeki pan- sar fiyatları, alım ve satım şeraiti, m Muhtelif memleketlerdeki şeker tesi ve dahili şelcer satış fiyatları. 4 — Muhtelif in şeker is. tihsalinde tatbik ettikleri vergi ve rüsu- ma ait ve 5.— Muhtelif memleketlerde veya Bugün bir Mihrace geliyor Başvekili ve maiyeti ile beraber ay sonuna kadar şehrimizde kalacak Hindistanın Rampur mihrace - si bugünkü ekspresle, 18 kişilik maiyeti ile beraber Sofyadan şeh- Mihrace ve maiyeti için Pera- palas otelinde daireler hazırlan - mıştır. Mihrace bir müddettenberi Avrupada seyahat etmektedir. Te- nezzüh maksadile yapmakta oldu- ğu bu seyahatte Avrupanm bü - tün merkezlerine uğramıştır. Mih- race 29 nisana kadar şehrimizde kalacak burada sarayları, müze - leri, camileri gezecektir. Rampur mihracesi Hindistanın zengin müslüman hükümdarların - dandır. Hint hükümdarının müs- li olduğu bilhassa şehrimize bildirilmiş ve yemek hususunda itina edilmesi ve istirahatlerinin temini tavsiye edilmiştir. Mihraceye refikası Begüm Ram pur ile damdonörlerinden İrşat He- nım refakat etmektedir. Maiyetin- de başvekili Sahipzade Sir Aptüs- samet, mazırlardan Zahidi, yaver- lerinden binbaşı İmtiyaz Hüseyin, yüzbaşı Aşık Hüseyin, Hoca, Ağa sahip Tebatebai vekilharcı Gülam Haydar, mürakip Zafer Ali ve al- tı hademe vardır. İngiliz sefiri geldi Ankaraya gitmiş olan İngiliz sefiri Sir Percy Loraine dün İs - tanbula gelmiştir. Tütün mübayaatı Son on beş günün tülün piya sa vaziyeti şudur : Samsun mıntakasında şimdiye kadar tüccar ve kumpanyalar bir milyon 380 bin kile, inhisar 100 bin kilo tütün mübayaa etmiş - yeniden şeker sanayii yapan memleket- lerde bu sanayiin himaye şekli, şerait de recesi, olunan şekerin maliyeti ve bunun indiril- mesi, 9 — Türkiyedeki satış fiyatlarına ve himaye şeraitine göre tatbiki muvafık 0- lacak vergi miktarı mütalen. Hülüsa : Şeker sanayii tesisi için dev- İetçe himaye tedbirleri alınmıştır. Bu suretle şeker sanayii tecessüs etmiştir ve “tmektedir. Muhtelif maddelerdn şikâ- yüler ne dereceye kadar yerindedir? Bu mahzurların nasıl ve ne dereceye kadar izale veya hafifletilmesi kabildir? 1— Şekeri, halk Tüzumundan fazla pahalı yiyor doğru mu ? , 2 — Şeker himayesi sebebiyle ba- zinenin gümrük varidatmdan kaybet- tiği mikdara mukabil aldığı resim az- dır, bu resmin daha arttırılabilir de- Hazinenin kaybettiği varidat israf oluyor veya haksız yere sanayi kâri olarak hususi eşhasa veriliyor. Doğru m? Ne dereceye dara, tedbiri me - ür? Bu sorduğumuz suallerin cevabını Yakında tabettirerek memleketin efkârı umumiyesine olduğu gibi ar - zedeceğiz. Bütün bunların ları - uzat İktisat Vekili Celâl Beyin bu izaha- tn müteakip Hüsnü Bey (İzmir) tale tir. Bursâ mıntakasında tüccar 850 bin kilo, inhisar 205 bin kilotü « tün almıştır. Trabzon mıntakasında tüccar ve kumpanyalar mübayaat yapma- mışlardır. İnhisar 920 bin kilo tü- tün almıştır. e Tekaüt edilecek polisler Polis tekaüt kanunu 1 mayıs - tan itibaren tatbik edilecektir. Te- kaüt edilecek zevatın isimleri em- dai müdürlüğüne bildirilmekte - Bunların 1 mayısta muamele - leri nihayet bulacaktır. Mesleğe ye- niden girecek ikinci ve üçüncü ko- miserlerin imtihanlarınm 5 ma - yısta yapılmasına karar verilmiş- tir. İnsull'ü getiren vapur gitti | Samuel İnsull'ü şehrimize ge- tirmiş olan Yunan bandıralı Maio- tis vapuru, artık burada bir işi kal- madığndın, Kmanımızdan Kala - sa gitmiş'r. mamulâtı için bu resim 10 kuruş olarak Ancak icra vekilleri heyeti 1935 ve kalar mamulâtına sit resmi birinci fık- radaki muktara çıkarmağa salâhiyetlidir. Yukariki fıkralarda yazılı şeker tabi- bileüml ri küp, kare ve toz <e- kerlere Z Meclis perşembe günü toplanacaktır, Suri, Hüsnü ve Halil B. lerin fikirleri ANKARA, 21. (Telefonla) — Mecliste müzakeresinde söz alan Sırrı Iiyatlarını mükayese ederek istihlak resminin hiç olmazaa dörtten ekize iblâ- ğınn muvafık olacağını ilâve ederek lâyihanın bu noktalar üzerinden tetkiki- pe x ir vayları nin teşkilini teklif etmiştir. Sırı Beyden sonra Hüsnü Bey (Iz- mir) dört kuruş istihlâk ökleri yolu tetkik ederek delâili ile hu- zuru ülinizde arzı malümat edememek» ten mütevellitti. Şeker sanayii bugünkü vaziyeti ile li büyük bir kâr yapıyor. rını haiz ise, eğer bugünkü şeker sa - nayi lere daha ucuz şeker ye- keresinde şu şekilde kabul edilmiştir : 1718 numaralı dahili istihlâk vergisi kanununun birinci maddesi aşağıdaki şe. kilde tadil edilmiştir * Dahildeki fabrikalarda istihsal edile- cek şeker kilosundan 12 kuruş istihlâk vergisi alınır. Bu kanunun & meşi tari- inde faaliyetleri henüz bir istihsal se- nesini tamamlamamış olan fabrikalar kize iblâğı lizmgeleceğini yalnız ver- ginin şeker fiyatlarım yükceltmemesi lâzım olduğunu söylemiştir. Halil Bey (İzmir) gerek sanayii hi- tayininin çok il maye gerek derecesinin betli kararlar verilmesi icap ettiği mü. talâasında bulunmuştur, Düu bu vinçin iyi bir Beşer bin lira alacaklar Vapurculuk şirketinin teşek - külünde vapurlara takdiri kıymet yapan heyetin ücreti meselesinde çıkan ihtilâfta hakem olan Ticaret odasmın verdiği karar üzerine İn- giliz loidi mucibince takdiri kıy - met heyetinin alacağı para tesbit edilmiştir. Bu para 25,000 liradır, yani heyeti teşkil eden azadan her bi - rine 5000 lira düşmektedir. Deniz ticaret müdürlüğü bu üc- retin tasdiki için İktısat vekâleti. ne göndermiştir. Balıkpazari suistimali Balıkpazarının kadastrosu tan- zim edilirken bir suiistimal mey - dana çıkarılmıştı. Bu işe vaziyet e- den tapu müfettişleri raporlarmı tanzim ederek umum müdürlüğe vermişlerdi. Buradaki emlâk davaları ka - dastro mahkemesine - intikal et - miştir. « Şimdiye kadar on dava veril miştir. Bu davalardan Ankillos e- fendi ile madam Olga namına ha- zme vekilleri tarafından ikame e- dilen davalar intaç edilmiş ve hü- kümleri alâkadarlara tefhim edil. miştir. Diğer davalar hazine vekille « rince takip edilmektedir. NV Beyoğlu Halkevi müsabakaları Halkevi Beyoğlu şubesinde cu- ma günü 20 haftadanberi devam e den basketbol ve voleybol müsa- bakalarının final maçları yapılmış ve birinciliği kazanan takımlara birer kupa verilmiştir. Takımlarda yer alan sporculara da hatira olan birer madalya tev- 5 edilmiştir. Küçük haberler | * Motosikletle seyahat etmek- te olan Kingsette ve Kenetz dün şehrimize (o gelmişler ve buradan Balkanlara gitmişlerdir. * Beykoz kazasina tabi Anado- luhisarı C. H. F. nahiye | heyeti cuma günü güzel bir müsamere vermiştir, İbrahim Zati Beyin kon- feransımdan sonra bir temsil ve - müş vali muavini Ali Rıza Beyi ziyaret ederek İnsull'ün (teslimi hakkında izahat vermiştir. * Kıbrıslı Türk telebe birliği mürakebe heyeti cuma günü halk- evinde toplanmış cemiyetin mua- melât ve hesabatını tetkik etmiş- tir. Mürakebe heyeti, heyeti idare- yi tebrie etmiştir. * Maarif vekâleti umum mü- fettişlerinden Selim Sırrı Bey ev - velki gün Edirneye gitmiştir. * Kadastro işleri hakkında tapu ve kadastro umum müdürlüğüne malümat vermek üzere Ankaraya gitmiş olan kadastro heyetleri rei- si Faik Bey dün şehrimize gel - zmir ihtisas o mahkemesi müstantiklerinden Mesut Bey İs- tanbul beşinci müstantikliğine nak | len tayin edilmiştir, İstanbul Liman şirketi bundan bir müddet evvel İstanbul lima- nımın büyük bir noksanmı nazarı dikkate alarak bir maçuna satın al- mıştır. Maçunanın vinçi 60 — 70 tonluktur. İstanbul gibi bir limanda büyük bir vinçin bulunmamasının za- rarları ve boşluğu her zaman hissedilmekte idi. vesileden istifade edilerek İ pılmıştır. Derince vapurile limanımıza gelen Alpullu şeker fabrika- sma ait 45 tonluk bir boru vinç tarafından vapurdan alınmıştır. Res - mimiz vinçi faaliyet halinde göstermektedir. tecrübesi ya- Moskovada Zeki ve Ekrem Beylerin şerefine bir resmi kabul MOSKOVA, 21. A.A, — Voks cemiyeti dün Zeki ve Ekrem Ze ki beyler şerefine bir resmi kabul tertip etmiştir. Merasime Türk se- faretierkânile, Türk talebesi, hari- ciye komiserliği şark şubesi müdü- rü, hariciye ve maarif komiserlik- lerinin yüksek memurları, Voks ve Türkstroi erkânı, maruf Sovyet bestekâr ve sanatkârları ve mat- buat mümessilleri davet edilmiş- lerdir. Voksun reisi M. Arosef Türk misafirleri selmlamıştır. Zeki Bey cevap olarak söylediği nutukta gördükleri hüsnü kabülden dolayi Voks cemiyetine ve Sovyet müsi- ki mensuplarına teşekkür etmiş ve bağlıyan dostluğun kuvvetli delil Terinden biri olduğunu beyan et- mir Kari mektupları İşlerinden çıkarılan 38 amele Dün Trabzondan otuz sekiz imza ile gu mektubu aldık: “ Biz Trabzonda Ticareti bahriye ka- nunu ahlkimı dairesinde hüviyetimiz li- man idaresince müzaddaki ve liman şir- "ketinin vesikalariyle vapurlarda amele. Tik ederiz. Kumpanyalara ait vesaiti nakliye ile vapurlara gidip (geldiğimiz halde şirket, kazancımızdai yüzde 10 alır çoluk, çocuk sahibiyiz, ses Çıkar. maktan korkarız. Bize ekmek parası temin eden işçili- imiz çok tehlikelidir. Geçenlerde iki arkadaşımız kazaya uğradı. Şirketin doktoru vardır. Fakat bize hastaneyi gösterirler.Biz bu sözleri söylemekle anlatmak istediğimiz bir husus vardır. Toplu bir halde bulunmak birbirimize yardım yapmaktan başka çare olmadığı- nı düşünerek aramızda vahdet ve tesa- nüt temini ve bir yardım sandığı tesisi den kaybetmiş bulunuyoruz. Çok mü- teellim ve müztarıbız. San'atımıdı, işi- mizi elimizden almak bizi aç bırakmak 'demektir. Hükümetimiz daima toplu bir halde mütesanit it yaşamamızı emrediyor, . Bunun fayda- Sultanahmet beşinci sulh hukuk hâ- il hastalığına müptela muayene neticesi anlaşılan Küçük Aya- sofya mahallesinde Furun aralığı soka- 6 numaralı hanede mükim Hasan ğında oğlu 315 doğumlu mütekait mülâzim Ha. | karşı en müessir deva SER lit Efendinin Kanunumedeninin 369 ncu maddesi mucibince mezkür hanede mü- kim babası ve hasran velisi Hasan Ef.nin veliyeti altıma iade edildiği mezkür ke- nunun 371 nci maddesi mucibince ilân olunur, POLSTE mammumıman Operatör © Esrarkeşler Altı kişi yakalandı ve kahvehane kapatıldı Taksim civarında bir kab Mustafa, Halit, Sait, Şinasi, Hi risto ve Kenan isimlerinde alti şi kabak ve nargilelerle esrar İerken cürmü meşhut halinde lardır. Kahvede torba ile esrar da lanmuştur. Kahve kapatılmış, esrarke adliyeye teslim edilmişlerdir. $ Mustafa isminde bir dün Yenicami avlusunda bir şeye çekilip esrar çekerken kalanmıştır. Kalfaya dayak Kadıköyünde (Paşa çayırı inşaat kalfası İstavri © efen yaptırmakta olduğu yapıda şan ameleden Feyzi ile İlyas umındaki iki şahıs İstavriyi di müşlerdir. Kolunu kaplırdı Yenikapı caddesinde 13 ralı marangoz fabrikasında makta olan İstefo efendi maki odun verirken okolunu kaptırmış ve elinden yaral tur. Yaralı tedavi için Balat bas hanesine kaldırılmıştır... , Hırsız komşu Yeşilköyde Mirasyedi soka? da 21 numaralı evde oturan M gi cesindeki 15 Jirasmı aldığını etmiş, Manola yakalanmıştır. açak esrar ve ero gez rı karşısında m edin dükkünmda gümrük faza teşkilâtı tarafmdan Y: araştırmada'esrar ve eroin muştur. YENİ NEŞRİYAT Kaos i Genç sanatkârlarımızdan E ment Behzadın “Kaos” vi kitabı çıkmıştır. Ercüment P bu kitabında aruzla heceyi derek yeni bir nazım çeşidi ya almıştır. Bundan evvel mf, miş olduğu S. O. S. isimli Ki da ilk nümunesini veren Ere” bir tarzda yazmış olduğu bü bolik şiirleri ihtiva eden “ tavsive ederiz. Album "Albüm mecmuasının nüshası “güzel yazı ve simler,, le intişar etmiştir. mecmuasının bu 89) demirci oğlu Yusuf Ziya güzel bir hikâyesi ile bir çok! ruf garp ediplerinden terci tenkitler, şiirler yazılar v. ZARTESİ 19da Si trmından kalkacaktır, (18 ( Or. KAZIM İS Cağaloğlu Kardeşler apırtı? eği hasta kabul eder. Tek SÜ) 1589) Ademi iktidar bel gevşekli; baplarıdır. Deposu, latanbuldi de Ali Rıza Merkez eczanesi | raya 150 kuruş posta ile gi