14 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

14 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

i Milâsta eski eserler Halk evi tarih ve müze şubesi mevcut tasnif etmektedir eserleri tesbit ve Milâsın güzel eserlerinden MİLAS (Milliyet) — Buranm her ne tarafına bakarsanız, en ©s- ki zamanlara ait tarihi âbideler gö rürsünüz. Dört yanımız, baştan ba $a gömülü bir tarihtir. Neresi ka - Zılsa muhakak bir işlenmiş mer - mer, bir heykel parçası meydana şıkıyor, Köylü tarlasını sürerken daima kıymetli eserler meydana | Sikarır. Burada evlerin bir çoğu, || Milâs civarında Gümüşkesende Karya ii ait üç bin se - ik mezar f | €ski tarihi Muştur, Şimdiye kadar çok ihmal edilen bu kıymetli eserler, şimdi Halkevinin tarih ve müze şubeleri tarafından tetkik ve iyi saklanma *ı için tesbit edilmektedir. Gön - derdiğim resimlerde de görülece- ği veçhile, bu eserler elân canlı bi ii âbide, şeklinde durmaktadır - Bura Halkevi Tarih şubesinden Mehmet devam eden bir gay ? Hattâ bu Dani — “IYietli bir de eser vücude ge hi ki, yalama ER ından lecektir. Müftü EF. Beçenlerde orta mektepte buna da ir Bir de konferans vermiştir. Milâs bundan 4000 sene evvel Karyanm merkezi bulunmakta idi. Kendisile beraber on iki kasaba W ve 300,000 nüfusu vardı. Eski zamanlarda köy teşkilâtı olmadı - ğndan ve halk, âni hücumlara ve Vahşi hayvanlara karşı kendisini aima müdafaaya hazır bulundur- mecburiyetinde bulunduğun- dan kasabalarda kalabalık olarak toplu bir halde otururdu. la, 2 kasabaların meşhurları şun rdı: Peleza, Kösas, Olymbos, alkator, Milet, Yasas, Labrando, yi zamus ve mmire. Bu kasabaların unduğu yerlerde şimdi muaz - İ “am anfiteatr Pk ri ve muh İ İyem saray ve mâbet harabeleri - Milâs civarında Ayaklı denilen Karyalılara ait bir mâbet >M Havzalıların haklı ij Kurşunlu camii . ne tesadüf edilmektedir. | Bilhassa, Karyalılar zamanın « | da müstakilen idare edilmekte o - lan şimdiki ismile Eskihisar ve es ki namı ile Kiriaon kasabasındaki | eserler ve anfiteatr cidden görül. | meğe değer. Milâsın şimaline dü - şen Labrando kasabasında Jüpi mâbedi vardır. Bunun harabesi e - lân mevcuttur. Sidya, Misya ve Karya halkı fevç fevç gelir bu mâ bedi ziyret ederlerdi. Gene Milâ. sın şimalinde, bu mâbede giden yolda, Karya kırallarından Aralis tarafından muazam bir kapı yap- tırılmış ve üzerine Hergülün iki yüzlü baltası konulmuştur. Bu ka pı ismile anılmaktadır. M. E. 700 de un Zelüstris | Milâsı istilâ etmi: 3500 sene evvel Fenikelilerde ticaret mak - sadı ile buralarda bulunmuşlar - | dır. Sidya imperatoruu Giges za - | manında burası da Sidyaya ilhak | olunmuş sonra Kresus devrinde Pres hükümdarı Kurus'un eline geçmiştir. Bu M. E. 550 tarihleri- ne tesadüf eder. Büyük İskender- den sonra gene bir müddet İsken- der ümerasından Eilifkos'un idare sinde kaldıktan sonra Şarki Roma hâkimiyetine geçmiş ve hicretin 495 inci yılında müslüman Selçuk ların memleketlerinden olmuştur. Hicretin 699 tarihinde müstakil Menteşe oğullarına geçmiştir. 792 de Yıldırım Beyazıt tarafından Os manlılara ilhak edilmişken, Anka ra mağlübiyetinden sonra gene Menteşe oğullarına geçmiştir. Res mini gönderdiğim Kurşunlu Cami de Osmanlı mimârisinin, iftihara değer kıymetli bir âbidesidir, İ - MILLIYET PAZARTESİ" İ4 MAYİS” 1984 gi EML Bir isteği Üçüncü kata kadar çıka- rılmış bir mektep bakım- sızlıktan harap olacak Havza — (37000) bira sarfile vücuda getirilmiş kıymetli bir eser bakımsızlık ve alâkasızlık yüzün- den heba olup gidiyor. Havza eşra- fından Mahmut ağa zade Bayram efendi 340 senesinde merkezi kaza ya 12 kilometre mesafede Gamlık köyünde asrın bütün ihi havi kâgir mek- tırmış, birinci ve tep temellerini ikinci katlarını ikmal ettirdikten sonra vefat etmiştir. Bayram efen- dinin vefatından - sonra biraderi Mustafa efendi inşaata devam et- miş ve üçüncü katı da ikmal ettir. dikten sonra buhran dolayısile in- şaatı ikmale muvaffak olamamış- tır. Maarif perver iki kardeşin bu bina için sarfettikleri paranm ye- künu (37000) liraya baliğ olmakta dır. Maarif Vekâletile cereyan &- den uzun muhaberelerden sonra Mahmut ağa zade Mustafa efendi binayı Samsun idarei hususiyeye temlik etmiştir. Mektep binası Celil, Beley, Der- köy, Ilıca, Salariç, Hurdaz, Şerbe- lek, Şeh Ali, Kale, Karameşe, Güvercinlik, Beyköy, Sivri kese, Tekke, Lerdüve köyle- yün nüfusu 6,7000 raddesinde olup her biri mektebe bir saat mesafededir. Hiç şüphe yokki 16 köyün her birinde bir mek. tep ve bir de muallime ihtiyaç var- tır. Köylerin her birine ayrı ayrı asraf edileceğine bü muhteşem nanm az bir masrafla inşaatını imal ederek mahdut bir muallim adrosile leyli bir köy mektebi ha- line getirmek büyük © masraflara tevakkıf değildir. Maarif Vekâ- »tinin işi ehemmiyetle nazarı dik- “ate alıp yok olmağa mahküm bu Taymetli eseri ihya için icabeden tedbiri alması Havzalıların belli başlı ve haklı dileklerinden birini teşkil ediyor. Aydın şehir bütçesi AYDIN, — (Milliyet) — Şehir meclisi nisan devresi toplantısını bitirdi. Şehir & bütçesini gelir ve masraf 106,550 lira olarak kabul etti. Bütçe çeçen seneden 12,525 lira fazladır. Bunun 7000-lirası mevaddı müşteille istihlâk vergi- sinden 400 lirası satılacak elektrik cereyanından temin edilmiştir. Mas in ve dışmdaki gözleri kamaştı yalkilediri Bü camiin otrafı med. teseler ile veçrilmiştir. Mezara ında çok eski zamanlaya ait kıy metli taşlar mevcutur. Altıncı pa dişah Murat zamanında tekrar Os manlı hâkimiyetine giren bu kasa ba ve civarı, eski eserleri maatte essüf şimdiye kadar pek ihmale uğramışken, Halkevinin teessüsü üzerine bu hususta alâkadar olun Adapazar - Kara su yolu KARASU, (Milliyet) — Ada- pazarı - Karasu yolunun Sinanoğ - lu » Karasu kısımda inşaat baş - lamıştır. Yakın bir zamanda kaza teş - kilâtını alan Karasu bi yol. larına fazla bir alâka ile itina et - mektedir. Yol inşaat tahsisatının , azlığı dolayısile, mükellefiyet usu- lü üzere ve Adapazarı köylülerin - den istifade edilmektedir. Yolun 30 kilometrelik kısmı hemen ik - mal olunmus bir haldedir. raf bütçesine şehrin elektrik tesi satı için 20,000, bataklık kurutul- mak için 1,000, spor sahası tribün- leri için 500, spor teşekkülleri ve hayır cemiyetleri | için 2800, lira konulmuş ve itfaiye gara- yn kemer deresi ü- zerine köprü yapmak üzere de bü > mi çede tahsisat ayrılmıştır. Otomobil yarışı . (Başı Tinci sahifede) limlezden birinde hazır bulunan ve bilfiil tecrübeye iştirak eden bir arkadaşımız ihtisaslarını şu suretle hülâsa etmiştir: — Sabah erkenden, henüz gü neş doğmadan İstinyeye gittik. Yarışa girecek arkadaşım bütün gece deliksiz bir uyku uyumuş, Üzerine giydiği beyaz bir spor suveteri ile “Michelin” in kavu- çuk adamını andırıyordu. Tecrü- beye girişmeden, virajlarda ala- cağım vaziyetleri uzun uzadıye izah ettikten sonra, gaz pedalini yokladı. Ekzost borusu ayrılmış motör, sabahın ıssızlığında vah. $i bir hayvan gibi homurdandı. derken, koşucu arkadaşımın a yakları oynadı, kolu hareket et ti ve araba ok gibi yerinden fır- ladı. Motörün boğuk sesi gittik - çe bulutları yırtan yıldırım tara- kalarını andırmağa başladı. O - lanca hızımızla yokuşu tırmanı - yorduk.. Virajlarda patinaj ya - pan tekerlekler acaip sesler çı - karıyordu.. Daimi bir heyecan içinde sürat müşiresine bakıyor- dum: 50.. 60.. 70.. 80.. 90... He- defe yaklaşırken ibre 1d0 ile 150 arasında oynuyor ve mütemadi- yen aşağıya değil, yukarıya çık - mağ istivordu. Kara Halil, ! in vasatınadıdır. Bu on altı kö- | çeyrek - bir h beri ei di Zonguldak Fırka Vilâyet İdare heyeti reisi Mithat Akif Bey kı. sa bir hastalıktan sonra apansrz vefat etmiştir. Muhitinde kendisini çok sevdirmiş olan merhuma büyük bir cenaze merasimi yapılmış ve hastahane yanındaki kabrine yirmi altı çelenk konmuştur. Bütün Zon- guldaklılar bu kayıptan dolayı çok müteessirdirler. Halkevi bu hafta içinde bir Mithat Akif gecesi terti p etmiştir. Antalya kazalarının bayram günü var pr .... ; Manavgat ırmağı üze rinde yeni demir köprü ANTALYA, (Milliyet) — Kıy- metli valimizin tensibile her kaza- nin bir Bâyrami günü yapılmakta- dır. Bugünlerde vilâyet merkezin- den bir çok münevver ve halk küt- lesi kaza merkezine giderek civar- 'dan gölen binlerce köylüler ve ka- za halkile tanışmakta ve köylüle- rimizle şehirlilerimiz arasında bir yakınlık ve kaynaşma olmaktadır. Şimdiye kadar (Serik) ve ge çen cumada Manavgat günleri tesit edilmiştir. Manavgat gününde da- ha bir gün evvelden kasabaya bin- lerce köylü ve şehirli halk akın et- ti. Gece bir çok eğlenceler yapıldı. Kaza merkezinden âdeta yatacak yer bulunmadı. Her evde beş on ki- şi misafir edildi. im saat onda Ertesi gün me: ZAYI. — Süleymaniye nüfus memur- | luğundan almış olduğum nüfus cüzdanı- mı zayi ettim. Yenisini çıkartacağımdan | eskisinin hükmü yoktur. Abdurrahman HALIL n Deniz yolları İŞLETMESİ Acenteleri: Karaköy Köprübaşı Tel, 42362 — Sirkeci Mühürdarzade Han Tel, 22740 İzmir sür'at İskenderiye yolu, EGE, vapuru 15 Mayıs S ilde Galata rıhtımından kal- kacak doğru İzmir, Pire, kenderiye'ye gidecek ve döne- cektir. (2400) Bu posta badema her Sali ya- pılacaktır. öö Bartın yolu NİLÜFER vapuru 14 Mayıs PAZARTESİ 19 da Sirkeci rıhtımından kalkacaktır. (2446) 2759. Trabzon yolu VATAN vapuru 15 Mayıs SALI 20 DE Galata rıhtımın - dan kalkacak. Gidişte Zongul - dak, İnebolu, o Sinop, Samsun, Fatsa, Gireson, Vakfıkebir, Trab zon, "ye. Dönüşte bunlara i- lâveten Sürmene, Ordu'ya uğra- yacaktır. (2447) tiklâl marşile başladı. Bunu mütea- kip nutuklar söylendi. Pehlivan gü- reşleri yapıldı. Öğleden sonra mu- allimler tarafından bir de müsame- re verildi. Misafirler otomobillerle akın a- kın Manavgatın müstena bir güzel- likte olan meşhur şelâlesini ve sa- hilde Romalılar zamanından kal- ma “eski Antalya, (denilen şehir harabesini gezdiler. Eski Antalya- nın 15 - 20 bin kişilik O muazzam anfiteatrı vardır. Bundan başka mermer sütunlu saray ve mabet ha yabeleri yeraltı zindanları cidden görülmeğe lâyık tarihi kıymetleri pek fazla ve pek eski harabelerdir. Tiyatro binası harap olmasına rağmen elân güzelliğini muhafaza etmektedir. Kilo Gram (Çift 3 90 95 820 2 yoazeretlerini gazete ile ilân ediyoruz. 7 Yat kulübünde kayitli olup devam edemiyen eski la ” hafaza etmek için 1934 senesinden itibaren senede iki lira vermeleri ve yahut tommuzun birine kadar bildirmiyenler istifa etmiş sayılacakları ni- zamname ahkâmından bulunduğu cihetle adresleri bilinmiyesi azaları keyfiyeti Siirtte geniş Caddeler Bu seneki yol açma faa- liyeti geçen seneden fazla SİİRT, (Milliyet) — Bu sene Si- irtte cadde açım faaliyeti geçen se neden fazladır. Bir kaç gündenberi iki caddede faailyet başlamıştır. Cümhuriyet meydanmdan Sütüte kadar olan sahada 20 metre geniş- likte yeniden bir cadde açılmağa başlandı. Bu cadde yeni yapılmak- ta bulunan Siirt - Bitlis yolunun başlangıcıdır. Cümhuriyet meyda- nının diğer ucundan başlanan Di- yarbekir caddesi de ayni vaziyet te genişlettirilecek ve Holani mahal . lesinden geçen şeref caddesile bir- leştirilmesi de çok muhtemeldir. | Diğer cadde de Cümhuriyet cadde- sinden eski o ortamektep binasına ve oradan Hükümet konağı önün- den geçmek suretile Fırka karargâ- hına kadar imtidat (o eden Lütfü paşa caddesinin genişletilmesi için karar verildiğinden Belediyece is- timlâk edilen ev ve (dükkânların yıktırılmasna başlanmaşştır. Elâziz orta mektetinda talebe konfaransları ELAZİZ, (Milliyet) — Orta mektep talebeleri son zamanlarda büyük çalışmalar göstermekte - dirler. Her perşembe günü tale - beler arkadaşlarma içtimai, tar - | biyevi, iktısadi, zirai esaslar üze - rinde konferanslar vermektedirler. Bu konferanslardan talebe çok is- tifade etmektedir. Mektebin her sınıfı şimdiden nebat yetiştirmeye alışmak ve mektebi güzelleştirmek için kendi bahçelerinde yer ayırarak ve park- lar yaparak çalışmaya başlamış - lardır. Mektep talebesi mektepte bulunan ve bir çok eserleri ihtiva eden zengin kütüphaneden de lâ - yiki derece istifade etmektedir. Perşembe günü akşamı şeh - rimiz orta mektep talebesi tara - fmdan saat 19 da halkevinde u - muma mahsus çok muvaffakıyet- li bir müsamere ir, Tuzla köprüsü AYVACIK, (Mililyet) — Kaza- mıza merbut 30 köy halkının ve vesaitinin kışm gelip geçmekte pek müşkülât çekmekte olduğu tuzla köprüsünün yeniden yapılacağını Yyazmıştrm. Bundan bir ay evvel İnşaata baş lanılmıştır. Köprünün a he ton üst kısmı ahşap olarak yapıla; am tır. Ayaklar > ilmin üst ısmnın inşasma da başlanıl, fojaat bir'âya kadarkıitamı BülMGlE tir. İmtihanlara hazırlık gen ÇABUK, İYİ va EHVEN - ASRİ LİSANLARI BERLİTZ'de öğreniniz Yeni kurslar açılıyor - Kayda başlamıştır BİR MECCANI TECRÜBE dersi alınız. Ankara: Konya enddesi - İstanbul: 873, İstiklâl caddesi 119364) ..... Sirkeci Gümrük Müdürlüğünden: İpek Kadın Çorabı. K utu Düzğün, Yukarda cins ve evsafı yazılı eşyanın 19 Mayıs 1934 Cu- martesi günü saat 14 de Sirkeci Gümrük Müdüriyetindeki sa- | tış komisyonunca bilmüzayede satılacağından akçelerile birlikte müracaatlar ı ilân olunur. 17 eml Memi Türk Gayri Mübadiller Cemiyetinden: Istanbul haricinde Gayri mübadillere ait emvalı zahire çikarmak üzere teşkil 0- lunacak Tarama heyetine Gayri mübadil olmak şartile talip olanların Perşembe gür nüne kadar Cemiyet heyeti idaresine müracaat eylemeleri ilân olunur. Büyükada Yat Kulübü İdare Meclisinden: alıcılarm pey (2459) (16662) azaların azalık hukukunu mü- (46821) / mi e EŞ ğe ik