8 Ağustos 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

8 Ağustos 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

© TARİHİ TEFRİKA:107 & 2565 İttihat ve Terakki! (BAHAEDDIN ŞAKIR BEYİN BIRAKTIĞI VESIKALARA GORE) Her hakkı mahfuzdur. Yazan: A.C, Vapur İstanbul limanına girer girmez hafiyeler doluyor sine gayrı vâkıf birçok vücutlar bulunduğunu ve dahili memleke - tin ihtilâl ve inkılâba müsait bir raddeye geldiğini anlatmaktır. Vapurumuz İstanbulda iki gün kaldı. Vapur rıhtıma yanaşır ya - naşmaz hafiyeler, polisler içeri dol dulan, Ben ise kamarama çekil - dim, Vapura râkip olduğumuz za- man bilet alırken ismim ve pasa portum Marsilyada vapur kumpan yası tarafından sorulmuştu. Ben de ismimin Derviş olduğunu söy- lemiştim. Böyle Derviş isimli bir adamm seyahat etmesi İstanbul hükümetinin nazarı dikkatini cel- betmiş olacak ki arzettiğim gibi Amerikadan gelen müslümanlara benim nasıl bir adam olduğumu sormuşlar, tafsilât verirlerse hak- larında hayırlı, vermezlerse fena olacağını söylemişler. Bunlar ise başımda şapka olduğunu ve cins ve milliyetim hakkında zerre ka - dar malümatları olmadığını beyan etmişler. Elhâsıl vapurun etrafında takay yüdat iki gün eksik olmadı. Ben ise uzaktan handan bir surette bu hale nekran oldum. Vapur İstan - © buldan Samsun ve Trabzon iskele lerine ekserisi Kürt, Erzurumlu ve Lâz olmak üzere iki yüzden ziya- de yolcu aldı. Bunlar memleketle- rinden İstanbula para kazanmak fikrile gelmiş hammal, bakkal gi- bi esnaf biçaregân idi ki bayram üzeri olması dolayısile berayi sıla o memleketlerine (gidiyor - lardı. Vapur İstanbuldan hareket e - der etmez, şapkayı fese tahvil et- tim ve Amerikadan gelen o sekiz müslümana bu yolcular arasında propagandaya başlamalarını ve fa kat evvelemirde gayet ihtiyatkâra ne idarei lisan etmelerini, Ameri- ka ve Avrupada gördüklerini ve ora ahalisinin esbabr mes'udiyet - lerini ahvalimize kıyasen söyliye - rek fikirlerini hazırlamalarını ten- bih ettim. Bir iki gün bu suretle işaatta bulundular Vapur Zonguldağm iskelesi o- lan Karadeniz Ereğlisine geldi. Burada kömür almak üzere birbu- çuk gün kalacağını tahkik ettim, Paristen Tahrana gitmek üzere va purda bulunan bir Fransız dokto- rile peydayi münasebet etmiştim. Benim Türk olduğum halde Ça - nakkaleye çıkmayışım ve Paris - ten gelmekliğim nazarı dikkatini celbetmiş, olacak ki Jön Türk oldu ğuma kendi kendine intikal etmiş ti. Halbuki kendisi de İsviçreden müebbeden kovulmuş (bombacı) arkadaşlardan imiş. Aramızda has belmeslek sıkı bir dostluk hâsıl ol muşlu. Vapurun Zonguldakta bir hayli kalacağını hesap ederek birer at tutup madenlere ve bu vesile ile daha ileride bulunan Kastamonu köylerine beraberce gitmeği tas - mim ettik ve hemen vapur durur durmaz yolculardan Tiflisli Rusya Ermenilerinden bir zatın pasapor tunu alarak iskeleye çıktık ve tez- kerelerimizi alelâsul polis merke « zine irae ve teslim eyliyerck er tuttuk. Bu küçük seyahat zarfında ma denin iki saat arkasında bulunan bir islâm köyüne kadar gittik, Ce- bimde gizli duran fesi şapka ile mübadele ettim. Köy kenarında hası: örmekle meşgul bir cemiye- tin yanma gittik. Altım:za derhal yeni bir hasır sürdüler. Ahvalden ve saireden bahis açtım. Mesele valilerin mezalimine ka dar geldi. Cümlesi bir ağızdan bu ahvali elimeden yana yakıla şikâ- yet ettiler. Nihayet kim olduğumu kendilerine anlattım. Yakında bu mezalimin defolacağını ve Mecli- si Mebusan küşat edileceğini, kim senin kimseye zulmedeıiyeceğini ve ahalinin para kazanarak mesut olacağını izah ettim. Kendi malları olan bu kömür madenlerinin nasıl ecnebiici eline brakıldığını ve milletin bu türlü hukuku gasbedilerek düşmanları- mıza tesline olunmasıydı şimdi bu madenlerin kendilerine ait olaca - ğını anlattım. Abdülhamide lânet İerle beraber sözümü kâmilen taş- dik ettiler ve cemiyetin muvaffa- | an dunlarda bulundular. Ni yet akşama doğru vapura avdet © Amerikadan gelen nrüslüman - ar benim (hükümdarı müstakbe- le mensup olan bir cemiyeti azime edildiği ve hafiyenin azasmdan buiundı ğumu) vapurdaki erk nci ihsas etmişler. Bunlar ise muhak - kak benimle görüşmek üzere ge - ce beni yanlaına davet ettiler. Gümlesine vapurun güvertesinde bir konferans verdim. Ahvali hâ - zıranın İevsiyatmdan arizü amik bahisler açtım, Efkârıma iştirak etmiyen bir fert bile yoktu. Bunlara memleketlerinde ef - kârı ahalinin galeyana getirilece- ğini, ittihat faidelerini ve böyle gi derse vatanın mahvolacağını ve dinin de elden gideceğini söyle - dim. Vapurdaki frenkler benim kim olduğumu bildikleri cihetle kabiliyetsiz addettikleri müslü - manların inkılâba istidatlarına mü tehayyir olarak selâmeti Osmani- ye namına bilâhara beni tebrik et- tiler, Yolculara nutuk söylediğim sı- rada cesimüccüsse Kürdün birisi (Erzincanlı ve İstanbulun hamal başılarından olduğunu tahkik et - tim) bir savleti nâgühani ile üze- rime sıçrayarak yüzümü gözümü öptü ve halka karşı dönerek zalim ler eleyhine çalışmaktan bir an hâli kalmıyacağını Allaha kasem ederek temin etti, Bu yolcuların cümlesi iskelele- rine vâsıl olup müfarakat ettikçe gelip elimi öpüyörlardı! Zongul dakta olduğu gibi Trabzona da ay ni pasaportla çıktım. Eğer elimde esamii matlöbe (!) olsa idi, çok muvafık olacaktı. Naci merhumun idam edildiği Misak meydanına gittik. Hamdi Paşanın kızr ve ha- remi gelip merhumun nâşi müba - rekine tükürmüşler. Kayıkçılar ve saireden vapur - da bilâhara m tahkikattan bunun sureti idamı hükümetçe i - şan olunduğu gibi maaş meselesin den olmayıp bizim komitenin sev- kile olduğunu, me:humun idami , ahali üzerinde hükümete karşı ye niden bir nefret hâsıl ettiğini anla dım. Batuma vüsulüm az kald: tehli keli oluyordu. Zira pasaport mua- melesi Rusyada o kadar şiddetli ki vapura polisler, gümrük memur ları ve jandarmalar geliyoılar. Ev velâ ahaliyi tepeden tuağa ka - dar arıyorlar, sonra da pasaportla. rın muamelesi icra oluunuyor. Eş- kâli umumiye birer bire; tetkik en ziyade yaş mesele sine ehemmiyet veriliyor. Polis evvelâ benim pasaportu - mu okudu. Ben uzakta idim. Bi - rinci defa tetkike maruz olmanın kıymetini derkettiğim cihetle te - hiri muvafık buldum ve sesimi çı- karmadım. Eşyamı hazırlamak ba hamesile kamarama girdim. Bu es nada polislerin “hacı! hacı ye bağırdıklarını işittim. Cemiyetin varakai mahsusasile şifreyi der - hal yırtıp denize attım. Bu sada üzerine epeyce telâsa düctüm. Ham dolsun ki aranılan hacı ben çık - madım, Pasaportundan şüphe edi len diğer bir hoca imiş. Bunu tah telhıfız mahbese götürdüler. Daha üç kişiyi bu suretle tevkif ettiler, (Devamı var) Uzak Şarkta vaziyet Çin - Yakın bir Japon harbi beklenebilir mi? Bir taraftanda Kaşgar etrafında Çin orduları ile asiler çarpışıyorlar PARIS, 7. ALA. — Havas ajansı bildi riyar Temps gazetesi Japonyanın ve Sovyet Rusyanır vaziyetini telkika | hasrettiği diyor ki: “ Bazılarınn az çok kısa bir zamanda Rus - Japon harbi öyle bir sergüzeşttir ki, bunu, ma vahim mali ve iktisadi müş- külâtin açrpışan Japonya, ne de Sov- jiminin idamesi için sulha katiyen muhtaç bulunan Rusya kolay kolay gö- ze alamaz. Müzakereler, alar yapılıyor ve ayni zamanda da bazı ihü- mallere karşı koyabilmek için ihtiyati tedbirler alınıyor. Fakat vakıt kazanmak ve işleri biriktirmek için her iki O.raf ta çareler bulmak hususunda te fakir o'mıyan bir diplomasinin bütün mena. binden istifade etmeye azmetmiş görü- nüyor. M. Nişi, Sovyet Rusyayı Japonya ve a karşı kasden tahrik siyase. ti kullanmakla them ediyor ve Tok- yo hükümetinin şiddetli tedbirler alma- ya ve Rusya ile iz ol m meye karar vermiş olduğunu ihsas i giikmak ihtima. Tokyo hükümetinin resmi teşebbüslerini beklemek lâzımdır. ipe yarı resmi mahiyette matbuat bab. hadise. Den takaddüm ettiği lk defa görülmü- Yün seke hazin eelli vesik sağl. kereleri gözönünde tutarak karşısında- kini korkutmak olabileceği bazı nürazlu unsurların bizzat Japon hükü- metini tereddüt gösterdiği | hattı hare- Ancak şurası muhakkak” ki,bu yolda Moskovatla henüz hiç bir tesebbüs vuku bulmamış ve böyle bir teşebbüsün yapı- lacağı diplomatik vasıta ile de bildirilme- miştir Japonyanın Mançukoyu alâka dar eden bütün meselelerin hallinde fev- kalâde alâkadar olduğuna ve himaye et- bu yeni devletin tanıması mesele. de Japon siyasetinin belli başlı düşüncelerinden biri olduğuna şüpbe yok tur, Bir Rus-Japon ibtülâfını Füklien ve- ya Mançukoda olan bitenler intaç edecek değildir. Her şey bunu gösteriyor. An- cak Morolistan mevzuu bahis olduğu takdirdedir ki, işler çare bulun- maz bir tarzda bozulmak (tehlikesini gösterebilir. Ruslar dış Moğolistan ha- kim bulunuyorlar, Jnponlar daha doğ- leri Mançurililer ise ken- dielri için hakiki bir menfaat teşkil e- den iç Mançuri, Jehol ve Çakar 7: yolu ile dişlerini geçirebilecek bir haldedirler. Maimafih bugün vaziyette Moskova ile Tokyonun bu meselede de bir sureti tesviye bulamıyacakları enubakkak de- ğildir .Bittabi bu sureti tesviye Çinin zararına olacaktır. Binaenaleyh, şarkta bir ihtilâf çıkmak üzre olduğuna dair olan rivayetleri büyük bir ihtiyat ve soğuk kanlılıkla karşılamak icap eder. Iki memleketin de karşılıklı olarak wü- dafanlarını hususi bir itina gösterdikleri mubakkaktır. Fakat bütün (bu ihtiyat- kârhik, iki hükümetin / karşılıklı olarak girişmiş bulunduğu müşkül © ve dolam- baçlı siyasette kendisine o daba serbest bir hareket temin etmek maksadına ma- tuftur. Japonya ile Rusyanın sulhu boz- m için de tesirlerini biç bir te eek karar mermiş olduk- larına Bikin ettirebilecek ortada biç bir delil yoktur. Çinliler asiler arasında SIMLA, (Hindistan), 7. A.A. — Reuter aansı muhabirinden : Çin as- kerleri henüz Kaşgara" girmemişlerdir. Bu suretle, şehirde nizam ve asayişten mesul İcimseler bulunamaması yüzünden âyet oldukça naziktir. orduları, asilerin boşalttıkları ©- raziyi işgale muvaffak olamadıkları ci- betle vaziyet güçleşmiştir. Yahudi düşmanlığı Cezairde Araplarla Yahu- diler arasında çok kanlı çarpışmalar oldu LONDRA, 7 (AA) — Daily Telegraph'in Paris muhabiri, Ce- | zairde Konstantinde yahudiler ile Araplar arasında kanlı çarpışma- lar olduğunu bildirmektedir. 30 ölü ve 100'den fazla yara- kı vardır . Hâdise yerine alelâce- le kıtaat gönderilmiştir. Umumi vali, M. Card, Paris- ten Cezaire tayyare ile hareket etmiştir, Şehrin başlıca caddesinde dört büyük bina yanmıştır. Mahalli hükümet örfi idare ilân etmiş ve belediye reisi saat yirmiden sonra sokağa çıkılmasını menetmeye ka- rar vermiştir. Müsellâh askeri odevriyeler kavga mahallerinde dolaşmakta ve sükünu muhafaza (o etmekte- dir. Almanyada bir gazete toplattır.ldı BERLİN, 7.A.A, — Zabrtn, ecnebi bir devlet reisi aleyhinde tefevvüheta bulun- muş olmak töhmetiyle Der Sturmer ga- zetesini toplatmıştır. Fransız - Alman Yaklaşması Bir Alman ceneralı Fran- saya ittifak teklif ediyor LONDRA, 7 (A.A.) — Daily Amerika hazırlanıyor Hazari Ordu mevcudu 118 bin asker den 165 bine çıkarılacaktır VAŞINGTON, 7 (A.A.) — Harbiye nezareti kazeri ordu kadro“ nu artırmaya hazırlanmaktadır.As ker mevcudu 118,000 den 165,900 © ve zabit mevcudu da 12,000 den 1 4,000 e çıkarılacaktır. Diğer tarafta kongreden 35 milyon dolarlık munzam tahsisat istenecektir, Harbiye n€ zaretinde söylendiğine göre, Harbi ye nazırının Panama kanalında 98 garp mıntakalarında teftiş seyahat ine çıkması erkânı harbiyenin buğün” kü ordunun Amerikanın ve deniz aşırı memleketlerinin emniyetini 16 ya nakliyatına Elâzize edeceklerdir. ne müddetle imtiyaz verilmiştir. Ankarada su tevziatı ANKARA, 7 (Telefonla) — Şehri- mizde şiddetli sıcaklar devam ottiğin- den belediye su tevsiatında münave- benin başlamasını karar vermiştir. Çiçek hastalığına karşı ANKARA, 7 (Telefonla) — Zon- guldak ve Manisa viliyetlerinde çiçek hastalığı vak'alarının münteşir bür su- Telegraph'ın Paris muhabiri, Al- manyanın, bu sefer matbuat vası- tasile, Fransız - Alman dostluğu lehine temayül gösterdiğini kay- detmektedir. Filhakika, Petit Parisien ga- zetesinde jeneral Von Reichenau, Fransaya iki milletin bütün dün- yaya hâkim olmasını temin ede- cek bir ittifak teklif etmektedir. Daily Telegraph'ın umhabiri; bu teklifin M. Hess (o tarafından sadece iktisadi meseleler üzerin- de yapılan uzlaşma tekliflerini askeri cihetten o tamamlandığını zannetmektedir. Jeneral Von Rechenau, şunları söylemektedir: '— Fransanın, o Avrupadaki emniyetini temin edecek yegâne memleketin, Almanya olduğunu anlıyamaması yazıktır. Fakat Al- manya fevkalâde müsellâh mil - letlerin arasında silâhsız kalma - ğa mecbur edildiği müddetçe, a- ramızda itimat mevcut olamıya- caktır. rotte görülmesi üzerine Sdıhat vekile ti alâkada ların müteyakkız olmaları iâ- zen gelen tedbirleri almaları için icap © denlere talimat vermiştir. Riga fahri konsolosu ANKARA, 7 (Telefonla) — Rigada bir fahri konsolosluk ihdas edilmiş ve bu vazifeye fnbrikatör Mösyö Oto Keller tayin alunmuştur. Bükü! hava ISTANBUL, Z.A.A. — Sıfır derecei bararete ve deniz seviyesine indirilmiş barometre bu sabah saat 7de 753,5, sast 14 te 755,5. Derecesi hararet 7 de 22; 14 te 26,5; azami hararet 77,5, as gari 20. Rüzgür yıldızdan esmiştir. A- zami sürati saniyede 8 metreye çıkmış- tır. » Vasıf Bey İzmirden şehrimize gelen Moskova Büyük Elçimiz o Vasıf Bey Yalovaya gitmiştir. Vasıf Bey, birkaç gün sonra yeni vazifesine başlamak üzere Ode- e Moskovaya hareket edecek- ! ( ECNEBi MATBUATINDA OKUDUKLARIMIZ ) Kanunun hedefi, balıkların nakil. | bütçesinden ödiyecehtir. Bu yüzde 5 yenileşti, Avusturyanın yeni |“ Başvekili Jeneyel Artar Von Sehasehnigg'i ağla olan yeni Başvekil 1897 de car da doğmuştar. Mumaileyh Feldkrick' teki Stella Matutina nam Papas mek- tebinde ve bilâhare İnsbruck'taki üni- versite ve ticaret akademisinde oku - muştur. 1913 te asker olarak İtalyan cephesine gitmiş ve harp sonunda esir olmuş ve 1919 da esaretten dönmüş- tür. Harpteki hizmetlerinden dolayı gümüş ve tan; kahramanlık mada - yasile taltif olunmuştur. Sehuschnigg daha talebelik zama. nında Tirol'da katolik cemiyet ve teş- tilât hayatında çalışmıştır. Kendisi - nin bilgisi, daima hizmet ve yardıma amade oluşu ve lütufkârlığı ona her- kesin mahabbetini ve bilhassa gençli- ğin kalbini kazandırmıştır. Gençlik au şahsında hararetli ve münevver vir dost bulmuştur. Tirol halkının iti- madı onu 24 nisan 1927 de millet mec lisine davet etmişti. Kat'i namıskârlı- ğt ve karakterinin asaleti onu devl timizin en muteber ve nüfuzlu şahsi» yeteri sırasına geçirmiştir. O, bu dev- İetin kurulmasında ve Starmscharbe- wegung'un teşkilinde çok kıymetli hiz metler ifa etmiştir. Sehuschnizg'in Millet o Meclisinde kendisinin kudret ve | liyakatini ilk | defa güsterişi, Sehober'in Başvekâleti zamanında teşkilâtı esasiye | ıslahatı münasebetile vaki beyanatı ile olmap “ Sehamehnlağ 1932 de Adliye Nazırı olarak Burseh'an leki kabi - neye dahil olmuş ve Dollfuss'un birin- ci kabinesinde de (20 mayıs 1932) ay- ni makamı muhafaza etmiştir. Geçen sene mayısında da Dr. Rintelen'in ka- bineden ayrılması üzerine Dr. Sehaseh niş Maarif Nezaretini de ilâveten uh desine almış ve son hadiselere kadar bu iki nezareti elinde tutarak büyük ve mühim hizmetler ifa etmiş ve son ihi senenin mevzuatı kanuniyesine fe- gizli. eserlerini geçirmiştir. Dr. Schuschnigg eski parlâmento- nun lâğvından beri muhtel'f ahval ve | hâdisatta hükümetin hatibi olarak hal. | kın karşısına çıkkmaştır. Vukubulan suikastlar üzerine ze yonal Sosyalistliğin men'i zarari ca 12 şubat 1934 akşamında aş hi tap Ör ve son Viyana elemeği ü- zerine de çarşamba günü altşamı rad- yoda hazin haberi bildiren Sehusch - nigg'ti. (Reichspost) Yunanistanda balıkçı- lığın inkişafı için alınan tedbirler Yunanistanda balıkçılığın tensikine dair yapan kanun — lâyihası İktısat Nezareti Müsteşarlığı tarafından meb çılığın inkişafı için fenni teşkilât vü- cuda getirilmesi derpiş edilmektedir. leri usulünü lığın milli iktisadiyatın bir şubesi ola- vak terakkisine tır. Balıkçı- lık teşkilâtı bu hedefe varabilmek için fenni usüllerle balıkların merkezleri» ni, mahaceret yollarını tetkik ile ba - bıkçılığa müsait mıntakaları tayin €y- tiyecek, balık avlanan sahalurı geniş- letmek üzere balıkçıların işine yarıya- cak hususi haritalar tanzim edecek ve istihsaldtı artırmak için yeni vesait getirecektir. Ayni zamanda balıkları | vikaye ve avlandıkları yerlerden en w- zak mahallere nakilleri için en yeni ve mütekâmil usülleri tatbik edecek- tir, Bu teşkilât Yünanistanda balık ave lığına müsait mıntakalarda "Balıkçı- lıh,, merkezleri tesix edecek, balıkçı. lara paraca yardımlarda bulunacak ve 8 ser EGE kadar bol balık avlandığı vakit ( salamura yapılması mahsadile mündsip tesisat kuracak - tır, Bunlar için lâzemgelen sermaye,Yu- nanistan Bankası ile milli bankalar, ikraz ve depo sandıkları, postahane ve umumü menfaatlere gil (| tasarruf sandıkları tarafından o verilecektir. Başlangıçta konacak sermaye yirmi beş milyon drahmi olacaktır. Hükümet, sermayeyi verecek olan bu müesseselere senelik yüzde 5 faiz tekeffül etmektedir. Teşkilâtın varide- & bu faiz miktarını kapatamazsa hü- kümete ya tamamını veya mohsanını faiz miktarından artan varidat gene balıkçılığa sarfedilecektir. Bu teşkilât, tayin edilecek komiser vasıtasile devletin mürakabesi altın- da olacaktır. İdare meclisinde Yunan Milli Bankası Umum Müdür muavini Divanı ei Urüum Müd ik tısat Nezaretini; lıkçıların bir vekii tihap edeceği üç ki Elettron Vima) Japon ameleleri Mısırda münteşir El Mokattam ga- zetesinin 26 temmuz 1934 tarihli nüs- hasından: “1931 senesinde Janoyanen nüfusu 66 milyon idi. Japonyanın o nüfusu her sene zarfında binde on beş fazla” laşıyor. Yani yirmi sene sonra Japon- yanın nüfusu 81 milyonu tecavüz e decektir. Japonyada kanun, ameleler için mesai saatini tahdit etmiyor. Yal- nız kadınlar ve çocuklar, 11 saatten fazla çalışamazlar. Japdüyada istirahat günü yoktur. Ancak fabrika sahipleri her am, ayda iki gün mezuniyet verebilirle! Amele ücretleri Avrupa ve Ameri: ka armeleleri ücretlerine takriben mü- savidir. Cenevredeki iş bürosunun tan zim ettiği bir istatistiğe göre, Japon- yada bir amelenin vasati yevmiyesi 2,38 yen, yani 11 frank, yetmiş iki san tmden ibarettir. Kadınlar bir günde 0,79 yen, yani 3 frank 90 santim üc- ret alıyorlar.,, o (EL Mokattam) mine kâfi olmadığı hususundaki noktai nazarı teyit eylemektedir. Yeni hatlarda nakliyat başlıyor “ ANKARA, 7 (Telefonla) — Fevzipaşa - Diyarbekir hattının Ft rattan sonra Bekirhüseyin, Şefaka t, Yolçatı, Elâziz istasyonlarını demiryollar kısmı Iİ Ağustos tarih inden itibaren yolcu ve her türlü er açılacak ve Mersin - Malatya arasında işleyen tri her gün Elâzize gidip döneceklerd ir, Nafıa ve Maliye Vekilleri bugün gidiyorlar ANKARA, 7 (Telefonla) — Sari vekili Ali Beyle Maliye ekli Fuat Bey yarın akşam saat 21 de kalkacak bir trenle Elâzize hareket Riyaseticumhur bandosu Izmirde ' ANKARA, 7 (Telefonla) — Riyaseticumhur bandosu Izmir serfi | sinde bulunmak üzere bugünlerde İzmire gidecektir. Bando serginif devamı müddetince konserler vere cektir. Antrasit fabrikaları açılıyor ANKARA, 7 (Telefonla) — Istanbul, Izmit, Zonguldak, Gelibe” lu, Bursa, Çanakkale, Çankırı ve A nkara vilâyetlerinin sun'i antrasit ihtiyaçlarını temin e tmek üzere lâzımgelen evsafı hai$ surette teşekkül eden maden kömü rü işleri Türk Anonim şirketine b& vilâyetlerde antrasit fabrikaları tes is ve işletmek üzere yirmi beş se * Vekil memurlar hakkında ANKARA, 7 (Telefonla) — Divanı Mahasebatın vâki itirazı üz€ rine Maliye vekâletince kabul edil en bir formüle göre ahır möhallere v gönderilen vekil müstahdem ve me murlara tahakkuk edecek yevmiyelerinin verilmesi karaılaşm ıştır. Tayyareye yardım edenler8 müstemirrefi ikamet takdirname ZİLE, 7 (A.A.) — İhraç et- tikleri buğdaylardan yüzde birini hava kuvvetlerimize yardım mak- sadile tayyare şubesine veren şeh rimiz zahire tüccarlarmdan yirmi iki iye cemiyet merkezi umu- isi tarafından birer takdirname gönderilmiştir. 4 Dün belediyede yapılan bir top lantıda takdirnameler | kayma - kam tarafından sahiplerine veril- miş ve kendilerine töşekkür edil miştir, Bulgaristanda tevkifat SOFYA, 7 (Milliyet) — Filibeden pildirildiğine nazaran, Karlar ve “ii t o tevkifat oi Komünist propagandası yapmakta olan geniş bir şebeke yakalanmış olup bunlar iç'm - e ira yarimi muallimleri dahi vardır. li komünist mer kezi da olup anlar a İğ kışlalarda asker arasmda propagam «| da yapınakta ve (kırmızı asker) na mındaki komünist gazetesini ni i da dağıtmaktalar imiş, tevkif olunan komünistler Fiibeye ge getirilmişlerdir. Atinada yeni bir grev yemişçiler, grev ilân etmişlerdir. M. Costes Atinada ATİNA, 7 — Fransız tayyareci M. Kostes dün sabah Paristen Yms 7 ve saat 18,15 de buraya muvasa- at etti. Hindistanda bir müsadem€ NATHİ AGALİ - HİNDİS- tan, 7 (A.A.) — İngilizler aley- hine tahrikâtile meşhur fakir Alim garın idaresinde bulunan kabile- ler, Peşaver civarında himaye al- tında bulunan Malakand mınta - kasına girmeğe teşebbüs © etmiş" lerdir. Ciddi bir çarpışmadan sonra, müstevliler püskürtülmüş Zayiatin ne olduğu meçhuldür. Romaya gidecek Sovyet tayyareleri VARŞOVA, 7 (A.A.) — maya gitmekte olan üç tayyare den mürekkep Sovyet hava filosu dün saat 13 te Cracovie üzerinden uçmuş ve fakat havanın muhale feti üzerine Cracovie tayyare mey” danına inmiştir. Filo saat 16 da uçuşa devam etmiye teşebbüs © eylemiş ise de tekrar tayyare meydanına avde te mecbur kalmıştır. i Çin karışıyor mu? ğ FOOCHOW - ÇİN, 7(AA.) — Foochov'da oturan ecnebile - rin şehri tahliyeye hazırlandıkla” r ame lere , Çin komü: nist ordularının Gil durdurulmuştur.