22 Ağustos 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

22 Ağustos 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

MÜTEFERRİK HA MAARİFTE Mezuniyet Ikmal imtihanları Bugün mümeyyiz ve ko- misyon azaları seçilecek Bugün İstanbulda bulunan bütün #emni ve hususi Hsc ve orta mektep müdürleri Galatasaray sesinde bir top- Bu toplantıda lise ve orta mektep- lerin mezuniyet ilmal imtihanlarmı ya- pacak mümeyyizler ve komisyon aza- Maarif emi: bu kayde ecnebi ve ekalliyet mekiğpleri dahil edi iştir, Bu se- < e ix rını gösteren vesikaları bulunması şart- tır, Liselere talebe kaydi davam ediyor bu kongreye iştirik edecektir, İlkmektep muallimlerinin rağ erki Komisyon hafta içinde ilk toplantı- — yaparak sıhhi mazeretlerini ileri- Yeni kadro eylülün ilk haftasında imekteplere tebliğ edilmiş olacaktır. Edirneye se sine ilâveten 26-8-934 pazar günü ha- reket eden tenezzüh | katarile Bilgimiz Edirneye bir seyahat tertip etmiştir. Bu gezmtiye iştirâk etmek isteyen arkadaş- arın gerek isimlerini yazdırmak ve ge rek fozla izahat almak için her gün saat 15 den 17 kadar Birliğe müracaat etme- leri lüzumu Hân olunur. iş S€zelimi: (Yazar) kelimesi bugün da- ba ziyade fiil olarak kullanıldığı halde aslında faili gösteren bir sıfatı, Nasıl ki bugün (okur yazar kimse) denir. kuk edecek ölursa Hint ve Cerman dil lerihinin bize izsh edemediği, fillerin tuhuru tarzı anlaşılacak ve bu suretle bütün dillerde aynı kanunların hâkim ol- duğu meydana çıkacaktır. , Profesör sonra Cumburiyet Türkiye- sinin he- yönden gerçekten alkışlanacak bir yol tuttuğunu, dinlediği tezlerin ge- nişliği ve derinliğinin bunun bir tamgı olduğunu söyliyerek O sözüne nihayet vermiş ve şiddetle alkışlanmıştır. Vilöyetlerde alâka ADANA, 21 (A.A) — İkinci bü- yük dil kurultayı memleketin her tara» fında olduğu gibi Adanamızda da bü- yük bir alâka uyandırmıştır. Şehrimiz münevverleri © kurultay radyolarla müzakerelerini ve muntazaman ta- dikkatle dinlemekte ve kip etmektedirler. Islılâh encümeninde İSTANBUL, 21 (AA) —T. D. . C. umumi — den: Istılah encümeni rois Fuat Paşa » mın riyaseti altında saat 1030 da eza Dr. Kemal Cenap, Dr. Sadi, o Süheyl, Ahsan Refet Beyler olduğu halde top - lanmış kitabete Dr, Süheyl, mazbata MAHKEMELERDE Beyannamelerde Tahrifat On sekiz memur ve komis- yoncu muhakeme ediliyor Dün ağır cera mahkemesinde şaya- sı dikkat bir muhakemeye başlanılmış- tar. Bu muhakemenin suçluları Ali Hay- dar, Nurullah, Mehmet Bitlisi, Meh- met Cemil, Naim, İsrail, Nasuhi, Sab- ri, Agop, Abdullah Zühtü, Dileran, Ke- sal, Nişan, Necati, Salih, Etem, Mus- tafa, Halit isimli 18 memur ve komiz- yoncudur. Bu zevat gümrük beyannamelerin- de tahrifat yapnaklan suçludurlar. Dün muhakemede rakılmıştır. Birlik gazetesi hakkında takibat ması için müddelumemiliğe müracaat ilmiştir. çizmiş ve göstermiştir. Maamafih Bir- lik gençleri siyasi neşriyat yapılmadığı iddiasında bukunmaktadırlar. i Kadınlara sarkıntılık edenler Dün emniyet müdürlüğü ahiki za- bıta şubesinin son günlerde Esi “etini arttırdığını yazmıştık . Bu sahada harfendazlık ve sarkmtı- bk hareketlerile de şiddetle alâkadar ©- tunmalıtadır. Dün Sabri Bey isminde bir adam sevi tir, Tabir Biisminde birisinin refikasma söz atmaktan suç- Milletler cemiyeti 10 eylülde Toplanıyor CENEVRE, 21 (A.A.) — Anado « hu Ajansının hususi muhabiri bildiri- heyeti umurmiyeyi, 10 eylülde nevrede toplanmağa davet etmiştir. Milletler Cemiyetinin bu 1 Sinci içti- ma devresinin aza devletlere tebliğ e- dilen müzakere ruznamesinde kâtibi umuminin raporu üzerinden Millet - ler cemiyetinin faaliyeti hakkında w- mumi münakaşat ile bazı aza devlet- lerin talebi üzerine ın bir tam kım hususi meselelerin müzçkeresi mevcut bulunmaktadır. Bu meseleler şunlardır: Paris misakı ile mütovazin bir va- ziyete getirilmek üzere Milletler Ce- miyeti misakına tadilât icrası, sulh teş kilâtma matbuatın iştirak ve bugün yalnız bazı memleketlere. inhisar eden ekalliyetler meselesi halıkındaki kuyu- dun umum devletlere teşmil edilmek üzere ekalliyetlerin himayesi için bir umumi mukavele alıti, Heyeti umumiye ağiebi ihtimal doğ- rudan doğruya silâhsızlanma işi ile meş- | gul olmıyacaktır. Fakat silâhsızlanma umumiyesi, ile ayas zamanda Cenevrede içtimna davet olunmuştur. Bu hususta Kemal Cenap Bey, Fu- at paşa ve Refet Bey mü söy. lemişler ve ıstılahlar bahsinde birçok mi- saller irat olunarak yüzde 95 türkçe olabileceği kanaatine varılmıştır. Kemal Cenap Bey temenni mahiye. | tinde bir sene zerfmda orta ve ilk ted- risat utılahlarınım ve her koldaki ke- zim e etmiştir. Ya - rin ar 10, toplanmak » üzere iştiman nibayet verilmiştir. Telyazılarına karşılık ISTANBUL, 21 (A-A.) İlsinci Türk dili kurultayını kutlulamak için kurul. Jay, pkanlığına tel yazı gönderen kurukay başkanlığınca bye karakay karşıkıklar. işi amm Arşidüp Otto'nun seyahati OSLO, ZLLA.A. — Otto de Habi- burg, İsveç'ten Trondhein'a gelmiştir. Norveç sularında bir gezintiye çıkacak - | B Deli geceki Güreşler Bu akşam Kara Ali güreşecektir Bazı ihtilâflar yüzünden evvelki akşam yapılmmıyan ve daha evvel ya- pılanlar da hükümsüz sayılan profes yonel güreş müsabakaları, dün akşam saat 21 de Taksim stadında yeniden başladı, İlk güreş 94 kilo ağırlığında Çek Vavra ile 96 kilo ağırlığında Roman- yalı Dragyano arasnda yapıldı. Üç devre beraberlikten sonra 31 inci da- kikada Vavra hasmının sırtını yere getirdi. İkinci müsabaka 98 kilo ağırlığın da Tekirdağlı Hüseyin ile 122 kilo ağırlığında Ukranyalı o Lubiçko arasın. da oldu. Güreş başlar başlamaz has. mmu altma alan Hüseyin köprü kır » mak suretile Ukranyalıyı yendi. Ve şiddetle alkışlandı. Üçüncü güreş, 101 kilo ağırlığındaki Macar Soradi ile 114 kile ağırlığındaki Alman Marun ke arasmda yapıldı. Alman 12 daki ka 40 saniyede kol kaparak hasmı « nım sırtını yere getirdi. Dördüncü ve son müsabaka 127 ki lo ağırlığmda Portekiz Olivera ile 118 kilo ağırlığındaki Dölamot (Bel çikalı) arasmda yapıldı. On beş da - kika kırk saniyede Olüvera kravatla galip geldi. Bu akşamki güreşler Bu akşam yapılacak güreşler daha mühim olacaktır. Çünkü müsabaka - lardan ikisinde meşbur Kara Ali ile Manisalı Rifat hasimlerile serbest gü- reş yapaacklardır. Manisalı Rifat Macar Soradi ile, Kara Ali de Roman ylı Dragiçyano ile güreşeceklerdir. Bundan sonra greko romen güreşler 2 metre 10 santimetre uzunluğunda- ki Laponyalı Piyanpea ile Belçikalı Lamot arasında olacaktır, Son müsa - güreşçilerden Finlandiya» lı Hahtanen ile şimdiye kadar güreş, memiş olan Macar Sabo arasmda ya- | pılacaktır. Sabo 147 kile ağırlığında» Altınordu kongresi Altmordu Klübü reisliğinden: R Dünkü hava ISTANBUL, 21.A.A: — Sıfır dereceli hararet ve deniz seviyesine indirilmiş ba- rometre bu sabah sânt 7 de 761, 14 te , 762,5, derecei hararet 7 de 19,5, 14 te 24. Azami derecei hararet 25,5, askari ha raret 17,5. Rüzgâr poyrazdan esmiştir. Azami sürati saniyede 9 metroya çık- amaştar, BERLİN, 21, A.A, — Gazetelerin yaz. dığına göre, Majorgue adasında ve Yu. goslavyada bir çok yeni şehirlerin plân. larını yapmış olan Alman mimarlarından Halman Saveme Zonguldak madene rinde çalışmak üzre Türkiyeye davet tunmuşlardar. & Sünnet düğünü liahmer Unkapan nahiyesi: 23 A- ğustos perşembe akşamı Cibali mektebi bağçesinde Şehit, Yetim ve yoksul ço- cukları meccanen sün'et ettirecektir. Görüşler Kurultay Raporunu Dinlerken (Başı 1 inci sahifede) du da kendine yaraşan ve payı düşen işleri bunda da tam ve üs- tün yapmıştır. Onun için dedim ki bu rapor bütün Ulus'un rapo- rudur, Ulus bumu vazife olarak yaptı ve yapacak. Karşılığını biz. den sonra gelecek torunlarımız versin. Bugünkü biz, her yaptığı mızı kendimiz için değil, yurdu. muzun, tarihimizin, Ulus'umu- zun (Büyük yarın)ı için yapıyo. yuz. Bundan ötürüdür ki omuz. İarımız bu kadar güçlü, kafaları. mız bu kadar sağlam, ve yürek lerimiz bu kadar ateşlidir. Biz Türkiye için. Üstün ve sonsuz Türkiye! yalnız senin için, her zora göğüs verdik, her zora di. rendik, ve her zoru altettik. Bu rapor en teze öğreğimizdir. | | ERLER) Ai Teşebbüsü (Başı 1 inci sahifede) leyh demiştir ki: “Başvekil, memleke © bir dahili harp tehlikesine maruz kılacak kadar M. Kondilisin nüfuz ve tesiri altına girmemelidir. Ağlebi ihti mal, tevkif edilen zabitlerin bütün maksatları, Harbiye nazırınn dikta « | kanli Gk. İnek ii kak # h dudu İhtilâl tertibatı bilhassa şahsına tev- cih edilen M. Condilis törlük politikasma karşı bir nümayiş yapmaktan il ie Yunanistanda, son baharda umu - mi intihabatm icra edilip o edilmiye- i sualine karşılıkta, M, Venizelos ir, imtihabat, hükümet - Gene, cumhurreisliğine namzetliği nin konmasını kabul edip etmiyeceğine dair sorulan bir suale de, mumaileyh şa cevabı vermiştir: “Kanunu esasi- nin halihazırdaki vaziyeti ile, Reisi- csanhur olmak ermelini katiyen besle- miyorum. Büyük bi sında bulunup hakiki i fuz sahibi olmayı tercih ederim.,, Hazırlanan protokolda neler verdi? BELGRAT, 21 (A.A.) Avala Ajansının Atinada meydana çıkan su- ikast teşkilâtma dair aldığı malüma- ta göre, binbaşı Floros Pangalos, yüz- başı Konstantinopulos'u davet ederek bir protokola imza koymasını teklif etmiştir. Bu protokol ile bir takım za bitler şimdiki hükümet ( ve bilhassa Harbiye nazırı Ceneral Kondilis aley binde çalışmağı taahhüt etmekte idi- ler, Yüzbaşı Konstantinopulos keyfi « yelten derhal harbiye nazırını haber- dar eylemiş ve Ceneral Kondili: derhal suikasiçıları tevkif ettirmiştir. Mülâzim Brumidisse'in evinde yapı - lan taharriyatta mezkör protokolun hir nüshası ele geçmiştir. Bunda on a- zadan mürekkep bir divanıharp teş- ili demokratik esaslar da inlara göre suikast teşkilâtı ol ne selştir Ye birçek al de buna dahil bulunmaktadır. Yüksek rütbeli sabitler var ATINA, 21 (A.A.) — Zabıta bü- kümetten aldığı emir üzerine bugün Plâstirasa mensup bazı zevatı tevkif etmiştir. Bunlar hükümeti devirmek ve Plâstirası diktatörlüğe getirmekle Httiham edilmektedir. Muhalefet mat- buatı hükümetin endişelerinin mev - ATİNA, 21 (Milliyet) — Burada M. Venizelosun bir plânmın meydana çıkarıldığı rivayeti dolaşıyor. Güya M. Venizelos Cumhurreisliğine inti » hap edilirse, M. Plâstiras vâsi salâ yetle diktatörlük mevkiine girermiş, Hususi bir mahkeme teşhil edecekler. ATİNA, 21 (Milliyet) — Alman mütemmim malâmata göre, Plâstiras hareketine iştirak etmek üzere yüz - başı Kostantinoplosa teklifler yapıl- mış, mumaileyh de bu suikasti M. Kondilise haber vermiştir. Bunun üze rine hükümet tevkif emirleri vermiş- tir. Ortada mevcut bir protokole na - zaran, yeni diktatörlük hükümeti mevkii iktidara gelince hususi bir mah keme teşkil eedcek; Kondilis ve mu- maileyhin fırkasma mensup mühim u ve Şenkan ame yüksek rütbeli 0 leri tahtı muhakemeye alacaktı. Bazı rivsyetlere nazaran, alman ter. tibat evvelce zannedildiğinden daha çok geniştir. /amzelliğini koyarsa ATİNA, 21 (Milliyet) o M. Ve - nizelosun Cumhurreisliğine namzet - liğini vaz'ı halinde intihabıma muhak kak nazarile bakılmaktadır. Hükü - met matbuatı ise M. Venizelosun, nam zetliğini koymasının bile siyasi teşev« vüşlere yol açacağı fikrindedirler. M. Venizelos Atinaya avdet edeceği 10 Eyi kadar dostlarına ihtiyat ve temkin tavsiye etmiştir. Sekiz zabit tevkif edildi ATİNA, 21 (AA) — Bu gece kü- çük rütbeli sekiz zabit tevkif edilmiştir. Harbiye nazırı elli kişinin alâkadar ol- duğu ve hükümetin memlekette sükü - nu temin edecek vaziyette bulunduğu- İtalyanın nüfusu ROMA, 21 (A.A.) — Geçen tem- muz sonunda, İtalyanm nüfusu 42 milyon 932 bin idi. Amerika, beynelmilel iş bürosuna girdi CENEVRE, Z.A.A. — Amerikanın Cenevre mümessili Sir Prentiss Gilbert Beymelili vaeal bürosuna resmen mü- racant ederek hükümetinin masal soşkllkieme girmeli > eyi Yeni Kararname (Bazı 1 inci sahifede) ya tamamen hasredebilmesi için sa- lâhiyet verilmiştir: 3 — Memleketler arasında konten- jan taksimatını o gösteren M bistesi yeni kararmame ile kaldırılmıştır. Klearing mukavelelerinin tecdidin - den evvel mana ifade eden bu şeklin devamında artık memleketlere karşı olan veziyetin ahitnamelere geçiniş olması dolayısile (lüzum ve fayda görülmemiştir « 4 — Yeni kararnameye obağlı T Bstesi Türkiye ihracatını (o teshil ve teşvik için fazla kontenjan vermeği veya resim ve tahditlerden istisna ve- ya daha müsait ve tenzilâtlı muamele tatbikini veya Türkiye ihracat emti- ası veya bir kısmı üzerine mevzu it- hal resminin tenzilini (kabul eden veyahut ta devlet inhisarları ihtiyaç- larından sabit bir kısmını Türkiye- den yapmağı taahhüt eyliyen veya mü masil suretlerle Türkiye ihracatma kolaylık gösteren memleketlere, gös- terecekleri kolaylıklara göre ithal müsaadesi verilecek eşya pozisyon - larını ihtiva etmektedir. İthal mü- #aadeleri İktisat vekâletinin tasvibile ve nota testisi suretile verilecektir. 5 — Eşhas namma hariçten hediye olarak gönderilen ve kıymeti 10 lira- yi geçmiyen eşyanm ithali serbest olacaktır. Kıymeti 50 liraya kadar o- lan h eşyanm ithaline İktisat vekâleti izin verebilecektir. Lisan dersi Türkçe bilen bir genç madam fran sızca, almanca dersi veriyor. “La Tur göle” gazetesine H. M, rumuzu ile mü racaal, Yaptığın malların güzelliğinin sağlamlığının büyük yurdumuzu her tarafında tanınması için eâ güzel çare büyük Devlet m zimizde 29 Teşrinievvelde açti lacak sergiye iştiraktir. Bu vazifeni şimdiden sergiy& teahhütnameni göndermekle faya başla. M.İ.veT.C. Osmanlı Bankası | Oamanlı Bankasınin Galata, YeBi cami ve Beyoğlu devairi, Zafer ramı münasebetile Ağustosun 30 Wi cu perşembe günü kapalı bul tır. 1s. 2 inci iflâs memurluğundan Heybeliadada oturmakta ve Topl yan Handa hahcrlkla mesgul buki makta olan Yavan Murat oğlu ef. 13 - 8 - 934 tarihinde açılıp tasfiyesi adi şekilde yapılmasma karar veri olduğundan: Istanbul Maarif Müdürlüğünden: Tetkikatta bulunmak üzere Avrupa Seyyahatma gitmi$ olan muallimlerle Galatasaray İzcileri 23-8-934 perşemb? günü sabah saat 6 da İstanbul a geleceklerdir. Muhtelif mek“ teplere mensup İstanbul İzcil eri ile Sporcu ve muallim ark8* daşların mezkür saatte Galata rı, (4980) anbul Kumandanlığı sa 1.F.Ki Al ih tiyacı içi üç yüz ir ton ekeni Pabalr zarfla münaka- saya konmuştur. (o İhalesi 8-9-934 cumartesi günü saât on beştedir. Taliplerin şart- namesini görmek üzere her gün, münakasaya iştirâk ede- ceklerin de o gün ve saatinde teminatlarile birlikte mektup- larmı 1.F. Satmalma Ko- misyonuna gönde/heleri. (63) (4961) 1. F. kıt'alarnın ihtiyacı i- çin on sekiz bin kilo kuru fa- sulye aleni münakasaya kon- muştur. İhalesi 8-9-934 cu- martesi günü saat 15 tedir. Ta liplerin nümune ve şartname yi görmek üzere her gün mü- nakasaya iştirak edeceklerin o gün ve saatinde teminatlarile birlikte 1. F. Satınalma Komis yonuna müracaatları. (65) (4974) ... İstanbul Kumandanlığı kı- taat ve müesseseler için 30 a- det yazı masası pazarlıkla alı- nacaktır, İhalesi 25-8-934 ta- rih Cumartesi günü saat 15 te dir. Talipler şartnameyi gör- mek üzere her gün ve pazarlı- ga iştirâk içinde o gün vak- tinde Fındıklıda 1. F. Satınal. ma Komisyonuna müracaat- ları. (66) (5004) 1. F. Satınalma Komisyo- nundan : İstanbul O Kumandanlığı kıt'aları ihtiyacı için o dörtte biri küçük olmak üzere 350 i- lâ 400 soba ve teferruatı a- çık münakasaya konmuştur İhalesi 27-8-934 pazartesi günü saat 15 tedir. Talipler şartnamedeki evsafı haiz ol- mak üzere verecekleri küçük ve büyük tipte sobaların ev- vel emirde birer nümunesini bir hafta evvel muayene edil- mek üzere satın alma komis- yonuna tevdi edeceklerdir. Ta iplerin şartnameyi görmek ü- zere her gün ve münakasaya işlirâk için de o gün ve vaktin- rıhtımında hazır alma komisvonu de teminatlariyle birlikte Fır dıklıda 1. F. Satınalma yonuna müracaatları, (32) (4492) 4903 ... 1. F. Satmalma Komisye" an : i Istanbul Kumandanlığı #| taatı ile Gümüşsuyu OHasts” hanesinin ihtiyacı olan 16.36 kilo Beyaz Peynir za; mn ya ba günü saat 15ilâ 15,30 dır. Taliplerin şartnameyi mek üzere her gün ve müns saya iştirâk için de o gün vaktinden evvel teklif ve t minat mektuplarile Fındıklı da Fırka Satmalma Komi” yonuna müracaatları. (46) (4658) 5065 . 1. F. Kıtaları ihtiyacı” çin on bin kilo nohut İa alınacaktır. £ Pazarlıği 22-8-934 çarşamba günü sa” 15,30 dadır. Taliplerin nün” ne ve şartnameyi görmek a zere her gün pazarlığa işü râk edeceklerin o gün ve sr tinde teminatlerile birlikte “ Satımalma Komisyonuna racaatları, (64) (4959) gi 1. F. Kıta'ları ihtiyacı 5 çin Sekiz bin kilo az il pazarlıkla alacaktır. İhale, 22-8-934 çarşamba günü 15 dedir .Taliplerin nümu”” ve şartnameyi görmek her gün, pazarlığa girecek o gün ve saatinde temins! Ko le birlikte 1. F. Satınalma, 4) misyonuna müracaatları. Ça (4960) İstanbul Kumandan. ihtiyacı için 22 büyük ider gük kazan ile 100 kapak al raç ve 270 karavana mi 93! edilecektir. Ihalesi 25-8“ di cumartesi günü saat 15,9“ p“ dır. Taliplerin şartnameyi 4 nümuneleri görmek üzer€ 4 gün Fındıklı Satmalma K* yonuna müracaatları ilân S5). nur. (62) C yi