25 Ağustos 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

25 Ağustos 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Seyahat intibaları: 6 Otomobille Avrupada 9000 kilometro Dağın tepesinden denizin sathına ka- dar iniş 37 virajlıbir yoldan ibaretti Çetine'ye vardıktan sonra artık dağın tepesine çıktığımızı ve bu şehirden ayrılış bir inişten ibaret o- lacağını zannetmiştik. Hiç te öyle olmadı. Adriyatik sahiline inip te şimale doğru ilerliyerek İtalya'ya gitmek için Çetine'den çıktığımız zaman dağ tırmanmakta devam et- tik. Yirmi üç kilometre taşlı dağ Yolu inip çıktıktan sonra Adriya - tlçidenizi göründü. Dağın eteğin- de âdeta ayağımızın dibinde de- mecek kadar yakında da Kotor li- manı bir Norveç fiyordu gibi gö: nüyordu. o Dağ o kadar dik idi ki sanki atılsak körfezin içine düşe- cektik. Bu manzara cidden güzel- dir. Bundan sonra Karadağ'ın inişle- ri başladı. Dağın tepesinden deniz sathma kadar iniş otuz yedi virajlı bir yoldan ibarettir. Virajların nu- maraları da üzerlerinde yazılıdır. Bir, iki, üç, dört inmeğe başladık. Virajlar biribirine yollar (| şeklinde üstünde (zikzak Mekik gibi (odağın eteğine doğru otuz yedi defa gidip ge'dikten sonra Avusturyanm eski üssübahrilerinden biri olan Kotor kasabasma geldik. Burada ilk defa olarak tesadüf ettiğimiz asfalt yol bizi sevindirdi. Taşlı yollarm artık Karadağda kaldığını zannetmiştik. Eskiden Avusturya Riviyerası deni» len sahile inmiştik. Hemen söyliye- yim ki bu Dalmaçya sahilinin rivi- yeralığı bir isimden ibarettir, Fil - hakika bu sahilde Ragusa, Spalato, Maka:ska, Novi gibi cidden çok güzel sayfiyeler vardır. Fakat bun- lara ancak vapurla gidilebilir. De- niz sahilinde olan bu şehirler biri - birine Karadağ yolları kadar sarp ve taşlı yollarla bağlıdır. Budağ yollarından arasıra (sahile güzel bir kasabaya iniliyor. Burası Fran- sanın zümrüt sahilinden bir parça gibi görünüyor. Sonra şehirden ay- rılnca, tekrar hiç silindir yüzü gör- memiş dağ yollarma çıkılır, Vapur- Ja bu sahilde seyahat çok eğlenceli ve zevkli olmalıdır. Fakat otomobil ile seyahat bir işkencedir. Filhaki- ka Yugoslav Hükümeti yeniden yol lar yapmağa başlamıştır. Dağ tepe- leri yerine sahilden geçen bu yollar çok güzeldir. Fakat Dalmaçya sa- hili çok uzundur. Bu yolları yap - mak için bir çok tüneller açmak, köprüler yapmak, dağ kenarlarm- da inşaat yapmak lâzrmgeldiğine yani çok masraflı olduğuna göre de cenuptan şimale kadar bütün sahile iyi yol yapmak çok külfetli- dir. Yeni yapılan güzel şoselere te- sadüf ettik. Bunların O başladığı yerde Yugoslav Kralı Alexandre Hazretlerinin emirlerile yapıldığı bir levha üzerinde yazılıdır. Bu yol üzerindeki yolculuğumu- zu müşkülleştiren bir nokta da Eu- Izmir Beynelmilel sergisi (Başı 1 inci sahifede) dan da ehemmiyeti haizdir. Sengi- ye, birçok ecnebi memleketler ge- niş mikyasta iştirak ederek göster- dikleri rağbet te her (o senekinden çok fazladır. Başvekil bugün gidiyor Serginin küşat resmini yapacak olan Başvekil İsmet Paşa Hazret- leri bugün Gülcemal vapurile İz- mire hareket edeceklerdir. Ayni yapusla sanayicilerden müteşekkil “Bir heyet ve birçok tacirler de gide- töklerdir. Bundan © başka, Deniz Yolları idaresinin gösterdiği tenzi- lâttan istifade ederek kalabalık bir kafile de açılış merasiminde bu- lunmak üzere bugün İzmire hare ket edecektir, , Beynelmilel İzmir sergisine şeh. rimizden yüzü mütecaviz firma iş- tirak etmektedir. Gülcemal, İzmirde üç gün kala- sak, ve çarşamba günü İimanımı- za dönecektir. Sergi vesilesile İz- miri görmek istiyenler bu fırsattan Vâyıkile istifade (etmek imkânını elde etmişlerdir. Deniz Yolları a. centesinde cuma olmasına rağmen dün de bilet satışı yapılmıştır. Başvekil paşanın, serginin küşat resmini yaptıktan sonra şehrimize dönmeleri ve şark seyahatine çık- makalrı muhtemeldir. Bu seyahat muvazi giden bizi dağın dolaşıyordu. ropa Touring kitabının mesafeler hakkında verdiği yanlış malümat - tı. Şehirler arasmdaki mesafelerin hepsi de hakikatte çok az gösteril. mişti, Misal olarak bazılarını saya- yım: Neum ile Metkoviç arasi 19 kilometre gösteriliyordu. Hakikat- i i Metkoviç'ten Koziçe'ye kadar 54 kilometre iken kitap 47 kilometre göstermişti. Ko- ziçe'den Tuçepi'ye kadar kitap 19 kilometre gösteriyordu. Hakikatte 31 kilometre idi. Benkovaç ile Ob- revaç arası 26 kilometre gösterili- yordu. 31 kilometre (gösterilmeli idi. Obrevaç ile Rok arası 40 kilo- metre iken 32 gösterilmişti. Her ra- kam böyle yanlıştı. Bu yüzden yol tahmin ettiğimizden çok uzun ve ayni zamanda da bozuk çıktı. Biz, Çetine'den denize indikten sonra artık asfalt yollara (geldik zannederken, Kotor'u çıkar çıkmaz tekrar dağlara çıktık. Öğle vakti gene sahile inerek Herzegnovi'de öğle yemeği yedik. Burada Yugos- lavyanın her tarafında tesadüf et- tiğimiz beyaz Ruslarm biri yanımı. za geldi: me şa — Ben eski ceneralim de liklerim müsadere edildi. kart postal satıyorum. Okadar çok çiftlik sahibi “cene- raller,, gördük ki deği yanm, dünyanın ii bunlara kâfi gelmez. Hakikat şu- dur ki Sovyet ihtilâlinden beri dün- yanım her tarafına dağılan bu a- damlar yeni çeşit bir dilencilik icat ettiler, Cenerallıktan aşaj t tenezzül eden olmadığı gibi, çifilik sahibi olmaktan da daha aşağı ser- veti kabul etmiyorlar, Herzegnovi'den sonra gene dağ: lara çıktık. Ve 45 kilometrelik taş- lı yollardan sonra Ragusa'ya var - dık. Akşama Makarska'ya gidecek tik. Kitap bunu tavsiye ediyordu. Mesafenin yakınlığı da bunu müm- kün gösteriyordu. Fakat ne gezer? Kitabın gösterdiği mesafeler doğ- ru çıkmadığı gibi tekrar taşlar ve dar yollar ile dağlara çıktık. Met- koviç denilen (o ve bir kaç kereste fabrikasından ibaret olan yere gel- diğimiz zaman karanlık olmuştu. Daha ileri gitmek tehlikeli olacak- tı. Binaenaleyh geceyi orada otel- den ziyade hana benziyen bir yer. de geçirdik. ği zümrüt sahilinde eğlenip rahat ede ceğimizi zannederken Çetine'den on kat daha fena bir yere gece- lenmemiz acıklı oldu. Akşam ye- meğini kereste fabrikası amelesile beraber yerken, kün mertebe süratle Adriyatiğin “zümrüt, sahi. linden ayrılarak İtalyaya geçmeğe karar verdik. AŞ. Edirnekapıda Yangın (Başı 1 inci sahifede) bu evin üst katile Madam Ânastas- yanım oturduğu yandaki evin çatı kısmı yantıktan sonra söndürmüş- tür. Henüz ateşin neden çıktığı tesbit edilememiştir. Evde mangal ve ateş bulunmaması tahkikatın derinleşti- rilmesini icap ettirmiştir. Ev, sigor- tasız bulunmaktadır. * Dün Beşiktaşta da bir yangın başlangıcı olmuştur. Abbas ağa ma- hallesinde odalar çıkmazı cadd de oturan Karabet efendinin evin. den çamaşır yıkanırken yangın çık- mıştır. Baca korumlarınm tutuş. masından çikan ateş itfaiyenin yar- dırmile derhal söndürülmüştür. Uzak Şarkta (Başı 1 inci sahifede) cumlar ve resmi Japon makamatının Sovyet memurlarına, Sovyet konsolosha Besine ve Sovyet uzak şark ordusu ku- madanlığına tevcih ettikleri ittihamlar protesto edilmektedir. Nota, bütün bun- lardan Japon ve Mançuko hükümetini mesul tutmakta ve Japon hükümetinin cap eden neticeleri istihraç edeceği ka. Baatını izhar eylemektedi esnasında kendilerine Dahiliye Ve. kili Şükrü Kaya Bey de refakat e decektir. Dünkü Spor faaliyeti (Başı 1 inci sahilde) ©, İkinci devre: Bu devre de birincinin ayni geçiyor. Mülâyim uzun bir dan sonra 12 dakikada tuşla kazandı. in güreşi — Türk Uzunköp - güreşti. Romanyalı 7 n 20 kilo daha ağırdı. Buna rağmen Hü- seyin çok canhı güreşiyor. a Fakat Romanyalı ağırlığından isti - fade ederek 2 dakika 40 saniyede tuş- la kazandı. z Üçüncü güreş: — Alman (oKişar Marımke ile Liponyalı Kujanpe gü - reştiler. Alman 126, Lâpanyalı 137 ki- le. Lâponyahı 27 dakika (32 saniyede taşla kazandı. Dördüncü güre: Romanyalı Dragisyano, İspanyol Oliviyera ile gü- reşti. Aralarında gine Jâskal 20 kilo fark vardı. si İspanyol 14 dakika 34 saniyede tuş- la kazandı. Beşinci güreş: — Finlandiyalı Huh- tanen , Çekoslovak Vavra ile güreşiyor. Huhtanen Çeki bir dakika 18 sa - niyede yendi. At yarışları ISTANBUL, 24. A.A. — Yarış ve lah encümeninin tertip ettiği at ko. sularının ikincisi bugün Veli efendi koşu mahallinde yapılmıştır. Kesif bir kalabalık önünde icra edilen bu yarışların netayici şudur : Birinci koşu : Üç vedahayukarı yaştaki safi kan İngilir hayvanlarına mahsus olan bu ” ismini taşıyordu. birinci ikramiye. if Beyin Bekari birinci, Kolonel Bins'in Barı i yine Akif Beyin Gaspodaly. cü oldular. İkinci koşu £ Safkanve üç yaşmda Arap tayları- na mahsus olan bu koşuda Mehmet efendinin Tufan'ı birinci, Rifat efen- i isinci geldiler. Üçüncü koşu * Dört yaşından yukarı halis kan A- rap hayvanlarına mahsustu. Mesafe 2600 metre, birinci ikramiyesi 180 &i- ra, Bu hendikap koşusunda Karaca Beyli Kemal Beyin Aldervişi birinci, Sada ikinci, Mesut üçüncü geldiler. Dördüncü koşu £ : Üç yaşında halis kan ingiliz tayları na mahsus olan bu yarışın mesafesi 2000 metre, ikramiyesi de 245 lira idi. Karaca Beyli Rüstem ağanın Conl inci, İsmail Hakkı Beyin Çe- lenk'i ikinci, Celâl Beyefendinin Öz- ke'si üçüncü geldiler. Beşinci koşu : Dört yaşından yukarı saf kan arap İ hayvanlarına mahsustu, Mesafe 3500, birinci ikramiyesi 245 lira, Salih sanın Suvari birinci, Karaca Beyli Ke mal Beyin Ubeyyan'ı ikinci geldiler, Tarabyadaki Tenis turnuvası ISTANBUL, 24 (A.A.) — Her se- ne Trabyada Sümer Palas kortlarında tertip edilen büyük tenis turnuvası bu- gün başladı, Bu turnuvaya şehrin en güzide te- nisçileri iştirak ediyordu. Yapılan müsabakaların tesfiye mahiyetinde ol - masma rağmen turmuvayı takip için bü- yük ve güzide bir kalabalık toplanmış- &. Yelken yarışları İSTANBUL, 24 (A.A.) — Bugün icrası mukarrer Türkiye yelken birin - <ilikleri müsabakası, havanm (sertli - ği dolaymile yarıda bırakılmıştır. Adapazarındaki maç ADAPAZARI, 24 (A.A.) — İstan bul Türkspor futbol (takımı ile Yeni hilâl arasında bugün yapılan maçı Türk- spor 3 — O kazanmıştır. Her iki tekm da hariçten aldıkları oyu! la takviye edilmiş bir balde idiler. Balkan sporcularına hitap ZAGREP, 24. A.A. — Yugoslav spor teşkilâtı, Balkan spor komitesi azasm- dan M. Ugriniç'in imzasiyla Balkan sporcularına hitaben bir beyanname neş- redilmiştir. Türk, Arnavut, Bulgar, Yu- nan ve n sporcularını selâmlıyan bu beyannamenin Türk & sporcularına bitap eden kısmında şöyle denilmekte dir “ Balkan musabalarmın başlangıcın- da bizim samimi ve coşkun arkadaşı» mız olam, asil ve müterelki Türk mille- tinin mümessilleri, size ellerimizi uzar tıyoruz. Balkan milletlerinden örülmüş gelenğe sarılışmız, müşterek gayretleri- mizi zaferle tetviç ediyor. “ En eyi ve en muktedir oğullarım zın kahramanca müsarmlariyle, Bal kan milletlerinin dostluğu ve kardeşli- ği büyük filerinin sağlam temellerini a- tiz ” “Mukaddes olimpiyat ateşinin alevleri altında, dostça müsabakalarımızm doğrul luğuna, milletlerimizin samimi teşriki me- #aisinin, kendimiz için iyi ve mesut is tikballerin ve diğer emellerimizin husu- Tüne yemin ediyorüz. , “Müşterek ermellerimizi vücud getir- mekle bahtiyar ve mağruruz.., “Bu zaferimizde müttehit ve bu za- ferimizle mağrur olalım.,, “Balkan müsabakalarına hoş geldiniz, kardeşlerimiz, dostlarımız ve arkadaşla mız. Zağrep şehri sizi selâmler,, 25 Ağustos pazar © günü beynelmilel komite içtima edecek ve öğleden sonra saat üçte beşinci Balkan © müsabakaları mutantan surette açılacak ve müsabaka- lar ilk kışmı icra olunacaktır. Rusyadaki sporcularımız MOSKOVA, 24 (A.A.) — Türk sporcuları kafilesi bugün Kief- ten Harkofa gelmiştir. AĞYUSILS JEfganlı talebenin ziyaefti Edirnedeki Afgan talebesi istiklâl- lerinin yıldönümü münasebetile bir ziyafet verdiler EDİRNE, (Milliyet — Edirne Lisesinde 5 Efganlı talebe vardır. Bu yılın yazını geçirmek üzere muh telif mıntakalarda birleştirilen ta- lebeler arasında İstanbul Lisesile Kabataş ve Bursa Liselerinde oku- yan Efganlı talebe de ( Edirneye gönderilmişti. Hars ve kültürümüzü muhabbet- le kavramış olan bu temiz çocuklar ağustosun yirminci pazartesi günü saat 18 de Efgan istiklâlinin 16 n- <ı yıldönümü münasebetile Cumhu- wriyet sineması bahçesinde güzel bir çay ziyafeti hazıtlamışlar ve vilâ- yet ulularile uyanıklarını kâmilen ziyafetlerine çağırmışlardır. Bu ziyafete icabet eden vali, be- lediye ve fırka reisi beylerle emni- yet ve umuru hukukiye (müdürü beylerin, her mektep müdür ve mu alimlerinin yerlerine oturuşlarmı mütcakıp kırkı mütecaviz Efganlı talebe namına söz alan engin bir heyecanla irat ettiği hitabede bil - hassa şu sözleri söylemiştir: “Muhterem misafirler ve aziz kardeşler; “Her millet, hürriyet ve istiklâl nin havasile göğsünü kabarttığı gü nün aziz hatırasını ruhunda yaşat- mayı ve onu candan ( tesit etmeyi bütün bir mevcudiyetile ister. On altı sene evvel aziz ve necip Türk milleti başına gelen felâket ve 8e- mavi afet Efgan milletini de ezmiş ve zebun etmişti. Cesarette, dünya- da eşleri olmıyan | bu iki dost ve kardeş milletin sağlam iradesi bü- tün bir cihanda (mazlüm ve mağ- dur milletler) mevkiinde bulunan beşer yığınlarına ibret ve imtisal nümunesi olmuştu. Kurtarıcılarımızı hürmetle se - lâmladıktan sonra ölmez hatırala- rmı ebediyete kadar muhafaza ede ceğiz. Biz, (mukaddes hatıra) mızı her sene İstanbulda kutluluyorduk. Bu sene, kiymetli bir maziye malik olan Edirne, bayramımızın tesidi- ne sahne oldu. Ve bize engin bir saadet hissi verdi. Burada kendi - ji ler gibi, hakiki dostlar sında görmekle bir derece daha se- viniyoruz. Mübarek © günümüzü tesit için teşrifinize bilhassa arzı şükran €- derken dost Türk milletini ve onun büyük halâskârr Gazi Mustafa Ke mal Hazretlerini en derin saygıla- rrmızla selâmlar, aziz Efgan mille. tine sadetler diler ve onun nâci ve bânisinin ruhunu hürmetle yadede- riz.,, Ahmet Kemal Beyin bütün da- vetlileri mütehassis eden bu sami- mi ifadelerinden sonra Edirne Be- lediye Reisi Ekrem Bey ayağa kalk miş ve: “Ulu başbuğlarmın emir ve işa- ret buyurdukları hedeflere doğru yürürken kendisine değişmez sev - giler gösteren milletlerin Türk mil. leti kardeşten yakın vasıflara malik bulunduklarını bütün bir ci- han bilmelidir. Dost ve kardeş Ef- Efganlı talebenin Cumhuriyet sineması bahçesinde verdikleri ziyafet gan milletinin o refah ve inkişafa mazhariyeti kalbi ve samimi temen nilerimizin en heyecanlı ( tarafını teşkil eder. Şuurlu bir heyecan çinde memleketimizin har ve kül- türünü almağa cehdeden genç ve temiz duygulu Efganlı kardeşle miz karşısında bu samimi temenni. yatımı tekrar ediyorum.,, Demiştir. Davetliler, çay, pasta, dondurma, limonata, üzüm, şeftali ve armutla izaz ve ikram edilmişlerdir. Bir bu çuk saat süren bu kardeş ziyafeti esnasmda muhtelif mevzular dahi- linde hasbühaller yapılmış, Efgan- k talebe bilhassa Vali Salim Özde- mir Bey tarafından taltif edilmiş - lerdir, Pancar mahsulü devşiriliyor Alpullu şeker ve ispirto fabrika- sı 23 ağustos 934 perşembe günü sabahından itibaren çalışmağa baş lıyacağını alâkadarlara bildirmiştir Bu itibrla 22 ağustos çarşamba gü- nü sabahı saat altıdan itibaren pan car yüklü arabalar Karaağç istas- yonundaki kantar mahalline gel - meğe başlamışlardır. İlk teslim e- dilen mahsül İskender, köy muhta- rı Abdullah oğlu İzzet (o Ağalarm pancarları olmuştur. Bugünlük bin beş yüz ton mal alınmıştır. Bu yılm mahsulü geçen seneninkisine nis « betle mahdut ve kuraklığın tesirile kayuruktur. Buna rağmen yalnız E. dirne mıntakasında 13 - 14 bin ton pancar yükleneceği tahmin edil - mektedir. Fabrikanın tesellüm mıntakaları Edirne, Kırklaseli, Uzunköprü, Me riç, Pehlivanköy, Lüleburgaz, Al - pullu ve Babaeski Buralarda irketin birer mütehassıs müfettişi Iktisat Nafıa ve Maliye Vekilleri ç Ankaradan geldi (Bası 1 inci sahifede) ne arzı tazimat etmişler ve bilâb” re Başvekil İsmet Paşa Hazr le görüşmek üzere Yalovaya mişlerdir. İsmet Paşa Hazreti refikaları hanımefendinin deniz”. geçirdikleri kaza üzerine ev akşam Dil Kurultayı dağıldıki"” sonra Yalovaya gitmişlerdi. Baş" kil Paşa vekil beylerle birlikte dü? akşam geç vakit, Ertuğrul yal Istanbula dönmüşlerdir. Nafıa Vekili Ali Beyin Afyo8” Antalya hattınm temel atma siminde bulunmak üzere Anta” ya gideceği haber verilmektedi. İktısat Vekili Celâl Bey, yan Bankasının 10 ncu yıldönümü 5 rasiminde ve bu münasebetle latasaray lisesinde hazırlanmığ © lan serginin açılış resminde Fuat Bef gün sonra Ankarayâ mere Dil ve Tarih tetkikleri KARS, 24 (A.A.) — Halkevi rimize 70 kilometre mesafedeki barabelerinde tetkikatta bulun zere buradan hareket etmişlerdir. Ergani istikrazı hakkındf bir konferans AMASYA, 24 A.A. — Dün # ce halkevi salonunda halkevi id” re heyeti azasmdan Doğan B“ tarafından Ergani istikrazı hak” kında bir konferans verilmiştir. Konferansta halkevi mensulj ları ile kalabalık bir halk kütle” hazır bulunuyordu Yunünülünde Reisicumh*' intihabatı ATINA, 24 (Milliyet) — Hük met matbuatınm meşriyatına gölü Yunanistanda reisicumhur inti tı ağlebi ihtimal eylülün on döl anacağına kânidir. İngiliz iplik sanayii ve Almanya MANÇESTER,, 24.A.A. — Lark, şir iplik sanayii mümessillerinden heyet, Alman ihracatçılarının daveti zerine gelecek hafla Almanyayı zi; edecektri. Bu heyet, muallakta kale olan borçlar hakmda mem &i bir anlaşma ihtimalleri zakereler yapacaktır. M. Gömböş tekrar birindi zevcesiyle evlenmiş PEŞTE, 24.A.A. — İkinci zevcesi #€ çen sene ölen Başvekil M. Gömböğ ©“ velce ayrılmış olduğu birinci zevcetif; le tekrar evlenmiştir. Başvekilin biri”, zevcesinden üç çocuğu vardır. EVİ” me merasimi Başvekilin malikânesi” bukanduğu Najtetenş köyünde yapıl tir, Amerikaya gümüş gönderiliyor LONDRA, M.A.A. — 1250 bin İf, giliz lirası tâhmin edilen gümüş, Nevyork'a gönderilecektir. 12134 çubuktan ibaret olan bu ile son 15 gün içinde Amerikaya derilen gümüş tahminen bin ton lığı bulmaktadır. sö # eemammedilimeilği lim a0 muvakkat birer kanlar mem ve mauavinleri bulunmaktadır. dirneden miaada olan muntakalf, da pancarm kilosu altışar par alınmaktadır. Pancar çiftçilefi mallarının teslimini müteakip P” ralarını almaktadırlar. e birlikte daimi birer mıntaka ve Mehmet BEHÇET 4 Deniz Gedikli Küçük Zabit ha e zırlama mektebi dün saat on dör, Pendikte Yunis istasyonu civarında ki kampta bir veda müsameret. iy miştir. Müsamere çok güzel ve parlak olmuştur. Yukardaki rem de bu müsamereden bir intiba görüyorsunuz.