26 Ağustos 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

26 Ağustos 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ali Beyefendiye Açık mektup Muhterem Vekilimiz len şu aşağıki satırlarla İs - mal gençliği için bir ricada bu- ma cağım. Bu yakarmamda şahsı- iç“ hiç bir hisse olmadığı için ğına emniyetinizi kazana- umuyorum. ya tanbul 700 bin nüfuslu bir dü beygridir. Bu şehirde teşkilâta Ka * Beya başıbozuk (yirmi otuz 1, 29nç idmancı vardır. Bu genç- üniysina göre o Türk milletinin Nü ve onurunu yabancı memle- de. 7 Bençliğine karşı müdafaa €- ökçeli takımların © göbeğini, abii teşkil ederler. . Buna mur oç fanbulda asri Tür i mağeşverdiği büyük ehemmiyetle İİ bi, “edilebilecek bir stadyom, Bayaghir sahası mevcut değildir. ta, piyemiz fakirdir; parası yok - hksleri başından aşmıştır, vakti ay, Hattâ yeri de yoktur. Vâkı- | ee bahçe taraflarında bir takım hey çistimlâk O edilerek stadyom Yan zirlanmakta olduğunu işiti- emegi Lâkin bu istimlâk işi dört di gir devam ediyor, hâlâ bitme- hi, #lanbul gibi içtimai ve iktisadi ha, sebeplerle büzülmekte olan Üahç esl şehrinin stadyomu Yeni - lys *de yapılamıyacağına — Be - biy>€ Fen Heyeti müstesna — bü. meş Şhirliler kanidirler. Buna rağ- Yom erkes dört senedir, bir #tad- Dğr Saşlanmasını bekler durur. Men ede yerinin istimlâki bit- ding » bir stadyomun yapılabilece- balaşi'tık inanan kalmadı. Çünkü md, "ye bütçesi büyücek masrafla- d,, Yanacak halde değil. O hal - bi iki İhyik kodi pasında Mömei bir zatsınız. Muhakeme iye ve azim kadreti. Ben bu iğ; Yük kuvvetinizi İstanbul genç oram Ez kazanmak istiyorum ve r, ,amvay Şirketinin yeni hatlar arg ak için alıp iade edeceği bir tarar. Bu para belki milyona ir. Miktarı ne olursa olsun üzre İstanbulluların değil mi - ala telefon parasile hastane heyy öt gibi fazla alınmış olan bu e İstanbullulara güzel bir Makağı Yapılabilir. İşte sizin seli ee ve kuvvetli (o azminizi Ba sez istediğim dava budur. Dory 73 bu fırsatla İstanbul stad- dah, Yapılırsa ne âlâ, yapılamazsa tir, Yirmi sene İstanbul gençliği erde, sâr diplerinde ve bir rükge luke avlularda sürünür, Mey ç eRir, fakat belediyemiz bir atapatına kâfi parayı bulamaz. “ady göulluları, şirketlerin istib - an © kurtaran kudretiniz, | Yağ, uğu mezbelelerden kurtar. mer kâfidir. Bunu sizden | ekle en sağlam bir ümidi Baryime inanıyorum. Derin say- | May ia Miri eri muh eyefendi. MM”. FELEK Şnistan - Macar tan Ri, Ostluk muabedesi | AN tan Ankara büyük elçisi İs AN çet Ha ile Macaristanın Am- NN Yeşi M. Jüngert - Armoti Mihali kaşiköydeki Macar sefirinin yaz » hen tzâhında Efganistan ve Ma- ak yasa bir dostluk munhede. Stmişlerdir. smdan alınan cetveldir) 405 Ağustos 934 MR ŞAM FİYATLARI en beri TAHVILAT DSO İ Ruhum 778 MZ İ Mümeei ağs 720 ii İd “2 21,20 . m 49,00 Reji Telefon Terkos Çimente Terihat dey. Şark dey, 2Biya ağrk m.ecza 240 1050 1850 320 EKONOMİ Ergani istikraz Tahvilleri 3üncü tertip tahvilin hazırlıkları bitirildi Cumhuriyet Merkez Bankası Erga- ni demiryolu tahvillerini piyasaya çı » karmak için bütün hazırlıklarını ikmal etmiştir. Tabviller 30 Ağustosta piya - saya çıkarılmış olacaktır. Hükümetin en ziyade üzerinde durduğu iklısadı me selelerden biri olan bakır yolunun in - şası için milletten yapılmakta olan is - tikrazım bu son tertibi ile on iki milyon Kiralık istikraz tamam olacaktır. A ve B tertipleri ile satışa çıkarılan sekiz mil yon liralık tertip halkım ve bankaların hayret lecek tehalükünün bu defn da görüleceğinden şüphe edilmemekte - dir. Bankalar bu son tertip tahvilleri de almak için şimdiden hazırlanmışlar- dır. Senede iki ikramiyesi olan ve yüzde beş faiz getiren bu istikraz memlekete olan faidelerinden başka alıcısı için her cihetten en kârlı bir fırsattır. Avrupada tahsil için Marsilya Ticaret odası hesabına yük sek ticaret tahsil edecek gençlerden İs tanbulda birinciliği Galatasaray me - sunlarından Mithat Bey kazanmıştı. Bu günlerde Ankarada da imtihan yapıla - cak ve kazanan iki genç Marsilyaya gi- deceklerdir. Avusturya ile ticaret mukavelesi Avusturya ile memleketimiz arasın- da yeni aktedilen Ticaret anlaşması Ti caret odasma bildirilmiştir. Yumurta ticareti ne halde? Cihan yumurta ticaretinin 1934 sç- nesinin ilk üç ayında arzettiği neticele- re naazran, senelerdenberi devam eden tenakusun artık aşağı yukarı durmuş olduğuna hükmolunmaktadır.» Berlin Ticaret odasının Türkofise gönderdiği son rapora nazaran geçen sene Türki- Ye sihan yumurta ihracatçıları içinde sekizinci o derecede Memleketi miz geçen sene 179 bin kental yumur- ta ihraç etmiştir. Komisyon toplanamıyor mu? Ticaret odası idare heyeti lâstik sa- mayiinin o ayakkabıcıların oiddiası gibi ayakkabı, deri ve kösele sanayii üzerin- de fena tesir yapıp yapmadığını tetkik etmek üzere bir komisyon seçmişti. Bu komisyon birkaç içtima ve biraz tet - kikten sonra aylardanberi bir daha iç - tima edememiştir. Komisyon azası üç kişi olduğu balde bir türlü bir araya İsmemektedirler. Oda idare heyeti bu komisyona ihtarda bulunarak mesaisi- ni bitirmesini istiyecektir. Beyne'milei iktisat konieransı Eylül ayı zarfında Belgratta bey- nelmilei bir iktisat konferansı toplana- caktır, Konferans 16 eylülden 21 eylüle kadar devam edecek, Türkiye, İngilte- re, Fransa, Çekoslovakya, Japonya, İ- talya, İspanya, Mısır, Şili, Bulgaristan, İsviçre ve Lüksenburg hükümetleri iş - #irâk edecektir. Konferansa iştirik (edecek murah- haslarm adedi takriben 200 kişiye baliğ olmaktadır. Konferanstan sonra mu - rahhaslar, Split'e kadar bir tenezsüh yapacaklardır. Gümüş paralar İki şekil beğenildi Gümüş paraların şekli için a- çılan müsabaka dün ikmal edil miş, jüri en güzel eserleri seçmiş- tir. Paraların ön tarafı için beğe - nilen eser heykeltraş Mesrur İz - zet Beyin eseridir. Bu kalıpta Ga- zi Hazretlerinin başlarının resim- leri, etrafında da Türkiye cumhu- riyeti ibare; rdır. Paraların arka tarafı için gü- zel sanatlar akademisi muallimle- rinden Vedat Ömer Beyin resmi beğenilmiştir. Vedat Ömer Be- yin eserinde üst tarafta bir ay yıl- dız, iki tarafta amudi buğday ba- şakları , alt tarafta da 100 kuruş yazısı ve 1934 tarihi vardır. Beğenilen modeller dün Mali- ye vekâletine gönderilmiştir. E- ğer Maliye vekâleti de bu resim- leri beğenirse derhal kalıpları ya- pılacak ve gümüş paraların darbı- na başlanacaktır. Eser sahipleri- ne de biner lira mükâfat verile. cektir . Fransız denizaltı Gemileri Dün sabah saat dokuzda Atalaniç ve Vestale ismindeki iki Fransız deniz. altı gemisi Akdenizden Himanımıza gel miştir. Fransız gemileri lmanımızda 3 Eylüle kadar kalacaklar ve buradan Bi- zere <eklerdir. Iki gemi kumandanı dün öğleden sonra Vilâyet Istanbul kumandanlığına giderek mutat ziyaretlerini yapmışlar - dr. > Vali Muhittin Bey bugün ku- mandanların ziyaretini iade edeceklir. MİLLİYET PAZAR 26 AGUSTOS 1934 Şehir meclisine aza olmak içinyüzlerce müracaatvar! Intihap ve namzet seçimi nasıl ve nerede yapılacak ? Halk hatipleri ve murahhaslar.. İntihap gününün yaklaşması üzeri ne İstanbul belediyesi çalışmasını art tırmıştır. Kaymakamlıklara verilen e- mirlerde bütün vatandaşların reye işti- rak edebilmeleri için hazırlıkların sü- ratle ikmali bildirilmiştir. İstanbul gibi mülhakatı dağınık ve zla bir şehirdeki bütün rey sa- lerinin reylerini toplamak müşkül ol. duğu için İstanbul vali ve belediye re- isi Muhittin Bey intihap hazırlıklarile bizzat meşgul olmaktadır. Dün Muhittin Bey geç vakite ka - dar belediyede intihap işleri ile uğraş- miş ve muhtelif o ka; daki hazırlıklar hakkında © malümat almış tir, Bundan sonra, C. H, F. vilâyet ida- re heyeti reisi doktor Cemal Beyi fır- kada ziyaret ederek intihap © faali; ve fırkanın yapacağı işleri öğrenmi; Birkaç gün evvel (o yazdığımız gibi bu sene belediye intihabı bir günde 0- lacaktır. İntihap günü henüz tesbit e- dilmemiş olmakla beraber, bunun eylü- Jün son haftasındaki cuma günü olma- $ı kısmen kararlaşmış gibidir. O gün her taraf bayraklarla dona- nacak ve şehrin en işlek caddeleri ile mühim mahalle merkezlerine #andıklar konacaktır. Bu sandıklar başımda kaza intihap encümeni azasının seçeceği murahhaslar hazır bulunacak ve berkesin reyini ser- bestçe © verebilmesi için sandıklar ba- şında zabıta memurları da bulunduru- lacaktır. Bu suretle hiç kimse reylere müda- bale edemiyecektir. C, H. F. İstenbul vilâyet idare he- yeti ise intihap için şimdiden hazırlık. İara başlamıştır. Bu hazırlıklar esas i- tibarile iki kısımdır: Bir kısmı doğrudan doğruya Cum. huriyet Halk Fırkası azaları ile halkın bu intihaba serbestçe iştirâk edebilme. sini temin etmek ve valandaşın en sa- rih haklarından birisini kullandırmak - tir, C. H. F. bu maksatla © intihaptan birkaç gün evvelden itibaren gazeteler, radyo ve nihayet şehrin en işlek yerle- rinde halk kürsüleri pagandalar yapacaktır. hal vasıtası ile pro- Bu propagundalara bilhassa intihap İ günü ehemmiyet verilecektir. Hemen ber sandık başında bulunacak hatipler tarafından belediyenin faydası, İstan © bul belediyesinin cumhuriyet devrinde Yaptığı işler ve intihabm, reyin kıymet ve ehemmiyeti hakkında nutuklar söy- lenecektir. C. H. F. İstanbul vilâyet idare be- yeti, İstanbulun bu çok canlı günlerin de hali tamamile ikaz ve her semtte ki propagandayı ayni ehermmiyette ta- kip edebilmek için, birçok hatipler seç- miştir, Bu hatiplerin listesi hazırlanmakta» dır. Yakında bu hatipler fırka merke- zine davet edilerek kendilerine vazife- leri verilecektir, İstanbul vilâyet idare he- yetinin intihap faaliyetinde en mühim işini seçilecek şehir meclisi aza mam - i teşkil etmektedir. 'ırkanm yoklama talimatnamesine göre şehir meclisi azaları fırkanın ma- halle, nahiye, kaza merkezlerinden se- çilecek olanlar içinden ayrılacaktır. İs- tanbul vilâyet idare heyeti henüz şehir ıpedlii için hiç bir aza seçmiş değil Bu azalar ancak (ka İstanbul i- dare heyetinin huzurile yapılacak ma - halle, nahiye, kaza merkezleri murah - haslarının umumi toplentnında tefrik e- dilecektir. Öğrendiğimize göre şimdiye kadâr muhtelif meslek erbebindan © yüzlerce zat şehir meclisi için aza namzedi ola rak fırkaya müracaat etmişlerdir. Fakat fırka yoklama talimatnamesi sarih olduğu için, bu zevata talimatna- me mucibince intihap yapılacağı bildi- rilmiştir. ,,, Kaza kaymakamlıklarma gelince, iki gün evvel belediye tarafından ve rilen emir üzerine mmtakaları dahilin- deki intihap encümen azasını seçmek işin faliyete geçmişle atih, Beyoğl Beykoz, Üsküdar, ile Kaymakamlardan bir grap belediyede... Toplantı saatleri halkın boş zama- ni olan akşam üstlerine tesadüf ettiril. mişti “Yarın alışamdan itibaren bütün ka- zalardeki semt halkı semtlerindeki ka rakolda ve yahut daha müsait bir da toplanarak iki semt murahhası se geceklerdir. i Bu murahhaslar da eylül girmeden evvel kaza merkezine giderek intihap encümen azalarını ayıracaklardır. Encümenler de 1 eylülden itibaren defterleri macaklar, itirazları tetkik ve intihaba nezaret edeceklerdir. VİLAYETTE © Gizli nüfusun meydana çıkarılması için 1 eylülden itibaren gizli nüfusun meydana çıkarılması ve kütüklere ya- zılması için lâzım gelen bütün tedbirler alınmıştır. Yazılma ve araştırma teşrinievvelin on beşine kadar sürecek, ondan sonra İsagisli müfus kalmıyacaktır. fazlu nüfusun meydana çıkarılacağı Ü - mit ediliyor. Bu tarihe Okadar gizli nüfusu yazdıranlardan ceza alınmıya - cak, ondan sonra ceza alınacaktır. SİRKETLERDE Yeni tramvay Tarifeleri Tenzilâtlı tarife 1 Eylülden itibaren tatbik edilecek Tramvay ücretlerinin e tenzili dola- ynile yapılası icap eden hazırlıklar tamamlanmıştır. Şirket yeniden 400 bin bilet bastır- mış, yeni İitalara göre alınacak ücret- ler de biletçilere talim edilmiştir. Tenzilâtle muvakkat tarife 1 eylül cumartesi sabahından itibaren tatbik sahasına konulacaktır. ü vağiyele göre tanzim oluna- Elektrik saatlerinde olduğu gibi havagazı ve su saat kiralarım da ten: tetkikat icrası için etler başmüfettişli- ğine emir verilmiştir. — Şimdiki halde, başmüfettişlik bele- diye ile müştereken, bu hususta tetki- kat yapmaktadır. Almacak netice Na- fia vekâletine bildirilecektir. iğer taraftan tramvay şirketi, müstahdeminine yazlık elbise tevzie baş- lamaştır. Bu elbiseler açık renkte ve ince ku- Tramvay şirketinin müstahdemini yeni elbiseleri i EHİR HABERLERİ)! MAARIFTE Orta mektep ve Lise imtihanları —e— Mezuniyet imtihanları nasıl yapılacak ? Lise ve orta mekteplerin mezuniyet ikmal imtihanlarına 1 eylülden itibaren başlanacaktır. İstanbuldaki bütün lise ve orta mek- teplerin imtihanlarını 5 grupa ayrılmış Tan komisyonlar yapacaktır. Bu ko- misyonların başında vekâlet smüfettişle ri vardır. Bir numaralı o komisyonda Fethi, iki numaralı komisyonda Harun Reşit, üç numaralı komisyonda Ekrem, dört numaralı komisyonda Halit, beş muma- ralı komisyonda Reşat Nuri Beyler bu- Tunmaktadar. Komisyonların verdiği karara göre, bütün resmi | Tiselerle orta mektepler talebeleri kendi mekteplerinde imtihan olacaklardır. H metkepler de 1 — Feyziati, 2 — Şişli Terakki, Feyziye, Şemsül mekâtip, 3 — İnkilâp, Türk lisesi, Ve- ni lisesi, 4 — Darüşşafaka, (İstiklâl, Hayriye lisesi, olmak üzere 4 grupa ayrılmıştır. Her grup bu civardaki mekteplerin içinde binası müsait olanda imtihan & dilecektir. Ecnebi mekteplerle ekalliyet mek- tepleri lise ve orta mektep mezuniyet imtihanlar; Galatasaray lisesinde yapı- lacaktır. Komisyonlar, imtihanların tabriri günlerini tesbit ederek (| alâkadarlara tebliğ etmişlerdir. Buna göre, liseler 13 eylül pörşembe günü tabii ilimler. den, 16 eylül pazar riyaziyeden, 19 ey- lül çarşamba edebiyattan, tahriri ola rak imtihan olacaklardır. Orta kasım ise, 1 eylül cumartesi günü riyaziyeden , 4 eylül salı günü ta- imlerden, ve 20 eylül perşembe günü türkçeden tahriri & imtihan ola- | caklardır. Şifahi imtihanları günleri tesbit &- dilmiş ve tasdik ediknek üzere vekâle te gönderilmiştir. Veküleiten gelir gelmez derbal a- lâkadarlara tebliğ edilecektir. Tabıriri imtihanlar evvelce yapıldığı gibi vekâletten gönderilmiş olan mü- hürlü ve renkli kâğıtlar üstünde ola- caktır. İmtikanlar 8 de başlıyacak 12 de bi- tecektir. Üniversitede ikmal imtihanları Üniversite ikmal imtihanlarına 15 eykülden itibaren başlanacaktır. Pro- gramlar hazırlanmış, talebeye tebligat yapılmıştır. İlkmeklepler Teşrinievvelde açılacak İlk mekteplerde 15 eylüklen itiba- ren talebe kaydma başalanacağı maa- rif müdüriyetinden mektep müdürlük- lerine tebliğ edilmiştir. İlk mektepler 1 teşrinievvelde açı lacaktır. Liseler için yeni talebe Liselerle orta mekteplere kayıt için müracaat eden talebenin yekünu pek çoktur. Mektep idareleri evvelâ eski ta- lebelerin | kaydını tecdit etmiştir. Yeniden alınacak talebelerin de i- simleri namzet sıfatı ile yazılmıştır. Kayıt muamelesi eylülün ilk günü tamamlanacak, bundan sonra yalnız mezuniyet imtihanlarında muvaffak o lan ve olmıyan talebenin kayıtları ya- pılacaktır, GÜMRÜKLERDE Kaçak eşya Bir ecnebi vapurunda bulunan kaçak eşya Gümrük muhafaza teşkilâtı dün ye- ni bir kaçakçılık vakasını çin karmıştır. Dün Pireden limanımıza ge- len Prenses Marya vapurunda kaçak «aya bulunduğu haber alınmış ve bu eş yanın bulunması için gemide taharri »- yat yapılmıştır. Bu taharriyat netice » sinde kilo merserize iplik, ayrıca üç kilo da pamuk ipliği bulunmuştur. Yapılan tahkikat bunların Tevfik Ef, isminde birine ait olduğunu göstermiş” tr. İsticvap edilen Tevfik Efendi bu €$ yayi Yunanistanda bloke kalmış para - sma mukabil aldığını söylemiştir. Tah- kikata devam edilmektedir. Macar polisleri geliyor Istanbul emniyet müdürlüğü teşkilâ- vapurile 23 kişiden mürekk ri car polis heyeti şehrimize gelecektir. Bu heyet şehrimizde üç gün kalacak. tar, Üç aylıklar Eytam, Aramil ve mütekaidinin üç aylıklarının verilmesine eylül birinci gününden itibaren başlanacaktır. Ma- aş bordrolarmın tanzimi nihayet bul. mak üzeredir. İkinci altı aylık yokl ma teşrinisanide yapılacaktır. Mal mü- dürlükleri eylül, teşrinievvel, teşrini- sani üç aylıklarını verecektir. Emlâk Eytam bankası da birinci günü numara sira; ziatına başlıyacaktır. Bankada kânu- nuevvel, kânunusani, şubat üç aylıkla- rını verecektir. eylülün le maaş tev- | iş Gününe ” GE O Tim ee! Gazetelerin rolü Mümtaz FAİK Dünkü yazımızda gazetelerin hakiki mahiyetlerini teşrih etmiş ve bunların diğer bütün iktisadi faaliyetler gibi bir “Iş,, olduğunu söylemiştik. Binaenaleyh her iş gibi bunun da gayesi devamlı sâf bir kâr te- min edebilmektedir. Umumiyet- le, gazete mefhumu bu olmakla beraber gazeteciliğin arzettiği bir takım hususiyetler vardır. Bunla- rı bilhassa tetkik etmek zarure- tindeyiz. Çünkü her hangi bir fabrikanın mamulâtı ile gazete arasında farklar mevcuttur, Fabrika, madde satar, gazete bir fikir, bir havadis satar. Mad- denin ömrü mahduttar. Havad sin ömrü gündeliktir. Fikrin öm- rü ebedidir. Maddeyi mahdut kimseler kul- lanır, havadis ve fikir ise umumi- dir. Gazetede çıktıktan sonra her- kesin malı olur. Ve bunlar ahlâk üzerinde düşünüş tarzı üzerinde, idarede, siyasette tesirler husule getirebilir. Bu itibarla her hangi sınai bir müessese ile bir gazete arasında esaslı farklar vardır. Bu. nu göz önünde bulundurmak ve o- na göre tedbirler almak lâzımdır. Bir dafa kaç sınıf gazete vardır. ona bakalım: 1 — Havadis gazetesi, 2 — Hem havadis, hem fikir ga- zelesi, Kadınların tecessüslerine veya « hut his ihtiyaçlarına karşı çıkarı - lan mecmuaları revöleri hesaba hatmıyoruz. Bir gazete havadis gazetesi ise, hâdiseleri aynen bir fotoğraf ob - jektifi gibi kaydetmek mecburiye tindedir. Bunun için havadislerin daima sağlam, doğru olması, her türlü gillügişten âri bulunması, içinde imalar ve saire olmaması, hakikati olduğu gibi aksettirmesi lâzımdır. Zaten gazetelerin başlı- ca vazifesi de budur. Hattâ Chi - cago Daily News muharrirlerin - den Paul Scott Mowrer gibi bazı muharrirler gazetelerde yalnız bu hasleti görürler ve derler ki: * Bir takım gazeteler, karie bir şey öğreten veya karii eğlendiren yazılar neşrederler. Fakat gazetelerin hakiki gayesi bu değildir. Bir gazete bir ders- hane olamaz. Gazete bir nutuk ve ya- hut radyo ile yapılmış bir müsahabe değildir. Çünkü söylenmiş Jâkırdıyı gil yazılmış likırdıyı kullanır. İkisinin arasında fark vardır. « Gazete başka bir şeydir. Hikme- ti vücudü, her gün okuyucularına son haberleri vermektir. Geri yanı talidir.,, Bir havadis gazetesi için bu va- rit olabilir. Fakat sırf nazariair. Hangi havadis gazetesi karilerinin alâka ile okuyacağını tahmin etti- ği bir havadisi dallandırıp budak- landırmaz ve mühim bir kari hüt- lesini istismar etmez? Zaten bu - gün böyle sırf havadis gazeteleri çok nadirdir. Ve ekseriya “Resmi cerideler,, tamamile ; mahiyetler ni muhafaza edebilmişlerdir. Fa - kat onlar da en son havadisleri vermekten daima uzaktır. Geriye fikir gazeteleri kaliyor. Bu gazetelere - yevmi de çıksalar - gazete diyemeyiz. Çünkü havadis tarafı noksandır. Hem fikir hem havadis gazete- lerine gelince; bugün birçok gaze teler bu wsulü kabul etmişlerdir. Amma bazılarında fikir hafif ha- vadis kuvvetli, bazılarında ha dis zayıf fikir kuvvetlidir. Türki - yedeki gazeteleri de bu son sınıfa dahil etmek muvafık olur. Bunla . rın havadisle, fikirle ve hattâ haf- talık mecmualarla karışmış taraf - ları vardır. Her sınıf kariin alâka- dar olabileceği yazıları yazarlar. Bu hususta Avrupadaki meslek - taşlarından çok ileri gitmiş veya - hut tabiri diğerle çok geri kalmış tarafları vardır. Onun için diyebiliriz ki gazete lerimiz mademki her cins karii a- lâkadar ediyor. Bütün bir kütleye hitap ediyor, evvelâ o kütlenin menfaati ile gazetelerimizi âhenk dar kılmak lâzımdır. Bunun içir gazetecilerimiz ekseriya müessese lerinin menfaatlerini umumi men- faat karşısında ihmal edebilmek mevkiinde olmalıdırlar. Halkın er çok okuduğu şey gazetedir. Onun için yeni kurduğumuz büyük re « jimin kuvvetini halk arasında ga- zeteler vasttasile daha kökleştir - mek vazifesindeyiz. Gazetelerimiz deki neşriyatı umumun. menfaati noktai nazarından o tarafa doğru imale etmemiz lâzımdır. Bu ise ha vadislerden doğan fikir cereyanla rını halka öğretmekle olar. Gaze telerimiz arasında bu cihetten & sanüdü temin edecek olan şey ân merkezi bir kuvvettir. Matbuat Mü diriyeti umumiyesinin bu nokta ü zerinde ısrarla durması lâzımdır. (Lütfen sebileyi çeviriniz)