26 Ağustos 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

26 Ağustos 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

verilmiştir. Temelleri Başvekil Haz| retleri tarafmdan atılmış olan bu fabrika memleketin en mühim bir ihtiyacını karşılıyacaktır. Bu fabri- kada kömürün benzol, katran gibi müştakaları da istihsal edilecektir. Şeker sanayii Bahkanm vücude getirdiği sana- yi meyanmda en mühimlerinden biri de şeker sanayiidir. Zirai mah sulâtımızdan pancara istinat eden bu sanayi pek ehemmiyetlidir. Şe- ker sanayiinin Türk çiftçisine de yalnız pancar bedeli olarak 8,5 - 9 milyon lira vermek suretile yardı- dokunmaktadır. mı : Kurucular 1926 senesinde U- şak ve Alpullu şeker fabrikaları- nım temellerini atmışlar, bin bir müşkülâtla mücadele ederek ve her sene tedricen (| faaliyetlerini muntazaman arttırarak seneden se- neye bir tekâmül eseri göstermiş- İerdir. Türkiye şeker sanayii uğradı ğı bütün maddi ve manevi güç- İüklere rağmen, diğer memleket - İene nazaran çok az bir zamanda memleketin muhtaç olduğu şekeri yetiştirmek imkânmı bulabilmiş - tir. Bu ilhamı (veren de Büyük Gazidir . Gazi Hazretlerinin 20 kânunu evvel 1930 da Alpullu şeker fab- rikasını teşriflerinde deftere yaz- dıkları hatıralarından şu cümleyi alıyoruz: “Memleketimizin her müsait mıntakasında şeker fabrikaları - nın çoğalması ve bu suretle şeker ihtiyacının temini mühim hedefle- rimiz sırasında tanınmalıdır. Memlekette Gazinin emir ve ir. şadı ile açılan şeker sanayii çift » çilerimize yeni bir mahsul kazan- dırmış oluyor. Bugün dört fabrikamızın ekim sahaları takriben yarım (milyon dönümdür. Bir dönüm pancarın çapa, sökme ve nakliye işleri 11 amele yevmiyesile (o başarılabil - mekte olduğuna nazaran, bu ame- liyat takriben 5.500.000 amele yev miyesine çıkar. Çapalama ve sökme ameliyesi- nin 160 günde ikmali lâzım gel mektedir, ki mecmuu — 5,500,000 amele yevmiyesine nisbetle müte- madiyen 160 gün aşağı yukarı 35, bin kişinin tarlada işlemeleri lâ- zımdır. Bundan başka (mühim miktarda amele şeker fabrikasının tme kısmında ve melâstan is- pisto yapan ispirto fabrikasında çalışmaktadır. Birçok amele de pancar nakleden trenlerde, pan- carı tahliyede, kömür ve kireç o- caklarında iş bulmaktadır. Şu hesaba göre, ekilen pancar sahası ve bundan alman mahsulü işliyen fabrikalar memlekete sene- vi takriben 1.000.000 gündelik iş temin etmiş oluyorlar. Bir sene zanfmda mevcut dört şeker fabrikamızın memlekette ya- ratacağı fazla işi ve muhtelif sa- mayi şubelerine temin edeceği ka- Zancı şöyle telhis edebiliriz : a) Takriben 270,000 çiftçi 650,000 tondan fazla pancar ye- tiştirir ve 8,5 — 9 milyon lira ka- zanır. b) 65.000 tondan fazla yerli maden kömürü sarfedilerek kö- mür havzalarımıza 650,000 liralık fazla satış temin edilir. <) 650,000 kadar şeker sandı. ğı kullanılarak kereste sanayiimi- * ze yeni bir faaliyet sahası açılmış olur . d) 900,000 tondan fazla nakli- yat yapılarak dahildeki muhtelif nakil vasıtamıza tahminen 2 mil- yon liralık bir hasılat temin edil- miş olur. e) Fabrikalarımızın faaliyeti- ne iştirak eden muhtelif işçi ve memurlara bir buçuk milyon yev- miyeye yakın iş yaratılır . Alpullu fal sınm (yalnız 1933 te tahakkuk eden vergileri iki milyon lirayı geçmektedir. Yuniş ve İpekiş Iş Bankası Orta Anadoluda, , . şirket lie he Fabrika mamulâtı derhal rağ- bet görmüş ve iki sene içinde üç hizat ile tekemmül ettirilen bu mü- .essese bugün en müşkülpesentle - ri memnun edecek derecede güzel kumaşlar çıkarmaktadır . Müessesede 250 amele ve müs- tahdem çalışmakta ve yılda 300 bin kilo yün ve ti ve 28 bin kilo Avrupa ipliği işlenmektedir. Yılda istihsal edilen © asgari ku- maş miktarı 125,000 kilodur. Ay- rıca 90,000 kilo ince kumaş çıka- rılmaktadır. Iş Bankası ipek mensucatında da iyi neticeler veren ipekiş mües- setesini kurmuştur. İpekçiliğin bizdeki eski şekli gayet (iptidai ve klâsik birkaç kumaşa münha- sır tezgâhçılıktan başka bir şey değildi. Kozamız bakımsızlıktan hergün evsafını kaybetmekte bulunuyor - du. Moda yüzünden milyonlarca mız harice gidiyordu. İpekiş müessesesi mamulâtı ve muhitine yaptığı irşatkâr tesirler ile memle- kette ihtiyaca göre moda kumaş- ları yapmak imkânlarına önayak oldu ve bunda da muvaffakıyet el- de etti, Sigorta işleri Iş Bankası tarafından 1925 se- Desinde beş yüz bin lira sermaye ile kurulup işe başlattırılan Ana- dolu sigorta şirketi bugün muvaf- fakıyetle yürüyen emsali arasında çok kıymetli ve itibarlı mevki ka- zanmış olan bir şirkettir . Sigortacılık tekniği O sigorta muamelâtı dolayısile (şirketlerin üzerlerine aldıkları riskin tak- simini ve tevziini icap ettiir, Bu sebepten şirketler yaptıkları işle- ri mükerrer sigortalara taksim e- derler. Bu kabil sigortalar yüzünden yılda dışarıya dört milyon liraya yakın bir para giderdi. Bunun ö- nüne geçmek için İş Bankası da bir de milli mükerrer sigorta şir keti kurmuşutr . Bu suretle memlekette mi! gortacılık ta teessüs etmiştir. Kunduz şirketi Milli servetimizden orman mah- sulâtımızı kıymetlendirmek mak- sadile İş Bankasmın Kunduz or- manları Türk Limitet şirketi adı altında bir de orman şirketi var- dır. Yüz yirmiden fazla amele ça- lışan Bafradaki bu şirketin fabri- kasmda alâkadar olduğu orman- dan şimdiki halde senede 20 bin metre mikâbı ağaç işlenmekte - dir, İş Limited, Mısıriş Limited ve Iş komimport iş Bankası istandardize mal ih- Tacı ve Türk mahsulünün kıyme- tinin alış ve satışının tanzimi ga- yelerile beş yüz bin lira sermaye- İi Iş Limitet şirketini teşkil etmiş- Bir, Gene Türk tacirlerinin malları- ni en müsait ve muvafık şeraitle satışa arz ve tacirlerimizi Avrupa piyasalarına alıştırmak, her türlü malümat ve irşatlarile tenvir et- mek maksatlarile © Hamburg ve İskenderiye gibi mühim mahreç iskelelerimizde açılan İş Bankası şubelerinin yani başmda ve müs- takillen çalışan Mısır Limitet ve Iş Komimport ticaret şubeleri te- sis edilmiştir , Ergani bakırı 1936 senesinde işlemeğe başlı yacak ve işlemeğe başladığı tarih- ten itibaren de çok kıymetli bir ihraç emtiası olmak itibarile ikti- sadi hayatımız için büyük fayda ları dokunacak olan Ergani Bakı. rı Şirketinde de İş Bankasının mü- him miktarda hissesi vardır. Ma « den fevkalâde zengin cevheri ha iz bulunmaktadır. ve e er mar EŞİ ergi sistemlerin- Yi de yeni değişiklik (Başı 1 inci sahifede) Yı ikmal edilmek üzeredir. Beyoğlu ci- hetinde yalnız 7 müfettiş vardı. Bu ci - Bete 7 tahakkuk müfettişinin tayini için, vekâlete inha yapılmıştır. Vekâlet, bil hassa tahakkuk müfettişleri vaziyete & hemmiyet vermektedir. İstanbul cihetine > yeniden müfettişler tayin edilecek - » Müfettiş kadrosunun azlığı sile, mükelleflerin verdikleri pi el bir mad i hususun. mü da, hesap mütehastısları ve tahakieuk, Fettişleri salâhiyettar kılnmışlardı Ee” sine ait, tetkik edilecek 2000 den fazla beyanname vardır. Bu beyannameler 835 haziranma kadar tetkik edilmezse, vergiler mururu zamana uğrar. Bu mu- Yuru zamana meydan v için, maliye teşkilâtmda icap eden bütün ted- birler almacaktır. Tahakkuk müfettişle- rinden maada, beyannameleri tetkike sa- lâhiyettar olan, Beyoğlu cihetinden 3 he- sap mütehassısı dır. İstanbul ciheti de hesap mütehassrsı mevcut değilde Yeni tarhiyat v henakadağ a EA AZMAN İş Bankasının Onuncu yılı (Başı linci sahifede) devri, iktisat devri mefhumu ile ifa- de olunabilir.,, Pavyonlar Sergiye girince sağdan ve soldan birinci ve ikinci pavyon (banka pav- yonu) dur. Burası som derecede zevk- İe yapılmıştır. En köşede Türkiye ha- ritasında İş Bankasmın O merkezinden ÇAmkarmdan) sezi külle ayıldığı gösteri ir. 7 Ye bunun altnda İş Bankasının An- kara merkezi: mi yapılmıştır ki, bu suretle banka- nın 49 şubesi canlı olarak görülmekte- “Bu pavyonda İş bankasının tarihçe- si ve umumi faaliyeti görülmektedir. Güzel şekle konan duvarlarda Gazi Hazretlerinin bankayı ziyaretlerine da- ir, İsmet Paşanın bankayı aşmasına da- ir, Celâl ve Mahmut Beylerle birlikte alınmış tarihi resimler asılmıştır. Duvarlarda 924 senesinden itibaren bugüne Kadar İş Bankasınm nasıl in- kişaf ettiği grafiklerle — gösterilmekte ve izahat veren yazılar okunmaktadır. Bankanın soldaki pavyomu, İş ban- kasınm milli tasarruf hayatımızda ya - rattığı İnkişafın tarihçesi grafiklerle gok güzel gösterilmiştir. Burada bankaya halkın itimet ve teveccühünü gösteren temsili ler vardır. Buraya asılan bir levhada şu sözler yazılmıştır: “Cumhuriyetten — evveli 22 buçuk milyon © sermaye ile 11 bankaya 36 milyonluk Osmanlı kütlesi ancak 906 bin lira emniyet ediyor. Bugün halkın, Türkiye İş bankasına mevduatı 50 milyon lirayı geçmiştir.,, Burada sanatkârlarımızın tasarrufa da ir güzel resim ve karikatürleri varı Şeker pavyomunda Alpullu ve Eski- şehir fabrikalarında ne suretle | şeker yapıldığı ve vuzuhla gösterilmekte ve grafiklerle malümat verilmektedir. Kömüriş pavyonu: Bankanm alâka- dar olduğu maden kömürü işleri an0- nim şirketi," Kilimli kömür madenleri Türk anonim şirketi istihsalât ve inki - şafları gösterilmektedir. Grafikler bu- lanmaktadır. Pavyon bir kömür ocağı andır. maktadır. Ortasına da körnür havza. sında ilk kömürü keşfeden Uzun Meh- medin hatırasını canlandıran bir bey - kel bulunmaktadır. Yüniş, İpekiş, sigortacılık pavyon. ları ile muhtelif işler pavyonu da cid. den güzeldir. i Sergide bir levha üzerinde de Gazi Hazretlerinin, İş Bankasının dokuzun- cu yıldönümü münasebetile kendileri » ne saygılarını sunmağa giden banl erkânma hitaben söyledikleri şu büyük sözler vardır: “İş bankasının dokuzuncu yıl dö- nümünü bütün mensuplarına tebrik ederim, İş Bankası mütevazi bir sermaye ile işe başlamıştı. Müteva- zi olan müzelik serme idi. Fakat mânevi sermayesi çok büyüktü. Çünkü işin başında gayet kıymetli halâk ve sebatlı Celâl Bey ve onun yanında birkaç kişiyi geçmiyen güzide arkadaşlar bulunuyordu. Bu, maddi sermayenin yüzlerce mis li ile işe başlamış ve hiç muvaffa- kiyet göstermeden batmış nice mü- esseseler tanırız. Demek ki, bir mü- essesenin yaşaması inkişaf etmesi, muvaffak olması, o müessesenin ba gına geçenlerin halük, dürüst ve i- manlı zatlar olmasına bağlıdır. Banka memleketimizin iktisadi- yatına çok nafi hizmetler ifa et- miştir. Bence bütün bu hizmetlerin fevkinde daha i iz meti de gençlerimizi bankacılığa yetiştirmiş olmasıdır. En çok bu- nunla iftihar ederiz. Celâl Beyin İş Bankasını tesiste ve onun inki- şafında gösterdiği muvaffakiyeti- şimdi başında bulunduğu iktisat ve hâletinde de göstereceğine şüphem yoktur. Bankanın yıl dönümünde bu münasebetle Celâl Bey adını an- mağı bir borç bilirim, İş Bankasına yeni ve daha parlak muvaffakıyet. ler dilerim. Bu duygularımı arka- daşlarınıza lütfen söyleyiniz,, İş Bankası, bu güzel sergi ile halkı- hakkımı “ gezinti yapılacaktır. Elbise serbest- Celâl Bey İş Bankasında Evvelki gün şehrimize gelen Vekili Celâl Bey dün öğleden Çiy Bankasma gelerek geç vakte kadar meş gul olmuştur. 0 MÜTEFERRİK HABERLER MAHKEMELERDE Tahkir ve Tahrif Var mı? Bir papas ve bir Rumca gazete aleyhine dava Sava Hacı Mina Efendi isminde bir bir papas aleyhine dava açmış, dava ettiği rumca gazete de bu davayı sü « tunlarına geçirmiştir. Fakat yazış tar. zi hakaret âmizdir. Mina Efendi bu id- diasmı isbat için mahkemeye bir de ter cüme vermiştir. Fakat gazetenin sahip ve neşriyat müdürü bu tercümenin yan hş olduğunu, neşriyatta hakaretimiz bir şey bulunmadığını söylemiş, hakiki tercümeyi takdim edeceğini söylemiş - tir. Muhakeme 3 Eylüle bırakılmıştır. Hafta mecmuası aleyhine Belediyenin davası Istanbul belediyesi Hafta gazetesi aleyhine bir dava açmıştır. Davanm ser bebi Haftanın sinemaların kapanması dolayısile belediye aleyhinde bakaretâ - miz meşriyat yapmış olduğu iddiasıdır. Belediye davasında beş bin birada taz- minat istemektedir. Davaya dün Server Bedi Bey namına yazılan celpnamenin arkasına da “bu namda kimse olmadı - &, şeklinde şerh verilmiştir. Mahke- mede İhami Safa Beye Server Bedi Be yin kim olduğa sorulmuş, İlhami Sa- fa Bey de — Bu namı müsteardır. Banu evvel- ce ben kullanmıştım. Bilâhara karde - şim kullandı. Fakat mevzuu bahis ya - m benimdir ve o yazıda Server Bedi imzasını da ben kullanmış bulunuyo « rum, demiştir. Belediye vekili Rami Bey Server Bedi imzasının Peyami Safa Beyin im- zası olduğunu ve Peyami Sofa Beyin matbuat âleminde bu müstear nam ile tanındığını söylemiş ve ken. — keme bu cihetin tahkiki için evrakm müddekumumiliğe iadesi kararile başka güne tur. Turkluğü tahkır yok Bir avukatın — ihbarı üzerine Büyük Millet Meclisinden izin a- larak Türklüğe hakaret noktasın- dan hakkında takibata başlanılan avukat Ali Şevket Bey hakkında- ki ilk tahkikat ikmal edilmiştir. İstintak hâkimi yaptığı tetki- kat neticesinde ihbarm doğru ol- madığı ve Ali Şevket Beyin Türk. lüğü tahkir etmediği o neticesine varmış we meni muhakeme kararı vermiştir. Bir sene hapis edilecek Beyoğlunda Hayırlı apartıma - nmda Landros efendinin eşyala - rmı çalmaktan suçlu Süleyman e- fendinin muhakemesi dün ikmal edilmiş ve bir sene hapse konul- masına karar verilmiştir. Gazete müvezzileri Çalışma saatlerinin temdit edildiği ve göm- lek meselesi doğru değil Gazete müvezzilerinin bundan sonra beyaz gömlek giymeleri hakkında yeni bir mecburiyet konduğu yazılıyordu. Dün bu mesele cirafında tahkikat yap » tk. Kendisile görüştüğümüz sahibi sa- lâhiyet bir zat dedi — Gazete satan müvezzilerin beyaz gömlek giymelerine karar verildiği yo- lundaki şayialar doğru değildir. Müvez- zilerin akşamları saat 7 den sonra faa - Biyetten menedileceği haberleri de asıl - sızdır. Gazete satanlar hakkında, diğer esnaf gibi, akşamları saat tahdidi kaydı yoktur. Ancak, müvezzilere, fazla ba » ğurmamaları için ihtaratta bulunulmuş tura, ——— Hava raporu Sıfır derecci hararete ve deniz se- e indirilmiş barometre bu sa- Saat 7 de 759, 14 te 750,5. Dere- ci hararet 7 de 21, 14 te 24,5. Azami derecei hararet 26, asgari 19,5. Rüzgâr poyrazdan osmiştir. Azami sürati saniyede 15 metreye çıkmıştır. Deniz ticaret Müdür muavinliği İktisat vekâleti limanlar şubesi mü- dürü Refik Bey, şehrimiz deniz tica- ret müdür muavinliğine tayin edilmiş. tir. başla- Refik Bey yeni vazifesine miştir. * Nedim Nazmi Bey — İzmir mül- kiye başmüfettişi Nedim © Nazmi Bey bir ay izinle İstanbula ii * Üniversitede — Dün £ şehrimize gelen Polonyalı seyyahlardan mürek - kep bir grup üniversiteyi gezmişler - — biyet İş bürosu $. M, rumuzuna müra - caat, BELEDİYEDE Kapatılan bakkal Dükkânları ELA Belediye şikâyetleri ve yeni vaziyeti tetkik ediyor Birçok bakkallar belediyeye müra- cant ederek nizamnameye muhalif hare ketlerinden dolayı dükkânların ka- patıldığından şikâyet etmektedirler. Bakkalların şikâyeti bilhassa şu nok- talarda toplanmaktadır: Bakkal dükkânmda ekmek, peynir ve diğer zaruri maddelerden itibaren sabun ve gaz gibi maddeler de vardır. Belediye memurları bakkallara yalnız gıda maddesi satacaklarını beşka şey satamıyacaklarını bildirmektedirler. Fakat buna da imkân olmadığından bakkalların düklönlar: (nizamnameye muhalif ) sayılarak kapatılmaktadır. Bu hususta belediyenin noltai na- sarı da şudur: Nizamsamede yalnız gıda madde leri satan dükkünlara ait madde var- dır. Bu da sarihtir. Binaenaleyh bak- kallar gıda maddelerinden başla şey sattıkları takdirde derhal dükkânların taler, Maamafih belediye bu vaziyeti tet- kik etmektedir. Kış © mevsiminde bu »oktalar düşünülecek ve Bsteye ona gö- re kayıtlar ilâve edilecektir. Doktorlar ve dişçiler için mesele yok talimatnamesi tatbik edi- lirken bazı yanlışlıklar da olmaktadır. Bilhassa diş doktorları, ile hasta mua- yene eden doktorların muayenehanele- rine giden zabıta memurları, 19 dan sonra çalışamıyacaklarını söylemekte « İstanbul belediyesi keyfiyetten ha- berdar edilmiş ve bütün kaymakamlık- lara verilen emirde tahditten doktorlar» la diş doktorlarının hariç olduğunu bunların istedikleri saate (o kadar açık buhunabilecekderi bildirilmiştir. Ne kadar müsadere edildi? Menşursuz el terazilerini kullanmak yeni ölçüler kanununa yasak ol. muştu. İletisat vekâleti ölçüler başmü- fettişliği İstanbul belediyetinden bu ka- bil manşursuz el terazilerinden ne ka- der müsadere edildiğini sormuştur Kalfalarda ehliyetnama isteyorlar Ey yapıclar, kalfalar ve işçiler ce- miyeti İstanbul belediyesine müracaat ederek kendilerine ehliyetname veril « mesini istemişlerdir. Cemiyet © müracaatinde diyor ki: Sandalcılar, kayıkçılardan itibaren ş0- förlere kadar ehliyet. verildiği halde amme hizmeti olan ev yapısmda çalı- şan ve üç katlı bir ev yapan kalfadan neden ehliyetname sorulmuyor? Bizi de imtihana tâbi | tutunuz. Ehliyetname veriniz. Ehliyetsizleri çalıştırmayınız. , Cemiyetin o müracastını © belediye nazarı dikkate alacaktır. POLİSTE Tramvay Altında ölüm Yürüyen tramvaylara pek atlamamalı Usküdarda Bülbül deresinde oturan vatman Mehmet Efendinin idaresinde ki 106 numaralı tramvay arabasına at- almak istiyen inekçi Omer oğlu Hik- met müvazenesini kaybederek yere düşmüş romorkun altında kalarak ve- fat etmiştir. Denizde ölüm lengel köyünde oturan manifatura- cı Eftan efendi Yeşilköy plâjlarından birine girerek yüzmek istemiş ve yüz- mek bilmediğinden ayni zamanda ha- vanım sert olmasından dolayı cereyana kapılarak boğulmuştur. Kalp sektesinden Izmir vapuru yolcularmdan ve aske ri mütekaitlerinden Hüsnü Bey ismin- de bir zata vapurda fenalık gelmiş ve bayılmıştır. Hüsnü Bey biraz sonra ve- fat etmiştir. Yapılan muayenesinde kalp sektesinden vefat ettiği anlaşıl- muştur, * Hasköyde kömürcü Kadir Efendi ye kömür iskelesinden kömür almakta iken Obirden bire o fenalık gel miş ve ölmüştür. Yapılan muayene ne- tcesinde sektei kalpten vefat ettiği anlaşılmıştır. Elini makineye kaptırdı Cihalide Taş iskelesinde Karnik €- fendinin buğday fabrikasında çalışan 20 yaşlarında Aptullah Mahir ismin- deki amelenin sağ elini makineye kap- tarak üç parmağı kesilmiştir. Toprak altında kaldı, öldü Dün Kâğıthane ile AliBey köyü a- rasında tuğla harmanda ameleler ça- ışırken toprak göçmüştür. Bu çöküntüde toprak altında ka- lan ameleden © Bulgaristan Hüsmen feci bir şekilde ölmüştür. Hayvan çarptı, öldürdü Maltepede ölümle biten bir kaza olmuştur. Yakacıklı arabacı Hasan © fendinin atı ürkmüş, hayvan koşmağa Uyuşturucu maddeler 1933 de kokain Imalâtı artmış! CENEVRE, 25.A.A. — Cenevre top- lanmış olan afyon dajmi merkez komi- tesi 1933 te kokain imalâtmın umumi bir tarzda arttığını müşahede etmiştir. Morfine gelince, yedi memleket — İn- giltere, Franas, Almanya, İsviçre, Sov- yet Rusya, Amerika 1933 te bir tondan yüzde doksanmı teşkil etmektedir. Al- tı memleket — İngiltere, Fransa, Al manya, İsviçre, Japonya ve Kore — di- yasetilmorfin'in imalâtmın yüde 96 #nı yani 1295 kilo, sekiz memleket — Belçika, Ingiltere, Almanya, Fransa, Ho landa, İsviçre, Amerika ve Japonya — kokain imalâtimin yüzde 9$ dünü yani 3773 kilo imal etmişlerdir. Dünya ko- kain stokları 1933 te hafif bir tarzda a- zalmıştır. Halbuki morfin stokları yüzd 17 artmıştır. Kokain ve dizsetilmorfin istihlâki yüzde 4 artırmıştır. Kaçak it- halât ve ibracat hususunda da komite 1933 te Fransada, Sovyet Rusyada, Hongkong'da, Hindistana ve Çin'e de çok mübim kaçak afyon müsadere edil- miştir. Bu müsadereler kaçakçılığın art- masından zinde mürakabenin şiddetlen- miş olmasına delâlet etmektedir. Brükselde bir casusluk BRUKSEL, 25A.A. — Dostunun kardeşi olan bir Almana gizli aakeri ve- sikalar veren bir seker tevkif olunmuş” tur. Bu Alman casus teşkilitma men suptur. Gerek bu Alınan gerek evinde diğer gizli vesikalar bulunan kız karde- $i tevkif edilmişlerdir. Asker, para al. duğmı itiraf etmiştir. Fransaya altın gönderiliyor NEVYORE, 15 LA — lara ver Bankası Fransaya 2 buçuk milyon dolar kymetinde altın ihracı için müsaa- de almıştır. Manhattan veri» len ihraç müsaadesiyle ihraç olunacak altın mikdarı bu suretle 4 milyon dola“ ri geçmiştir. Okyanos tayyarecisi inde uçmuştur. İngiliz lirası düşüyor bati olarak telâkki | edilmektedir. sen bunun içindir ki, hazine spekülas- yonlara karşı koymağa tahsis edilmiş olan kambiyo muvazene akçasmı kul lanmağa lüzum görmemiştir. Başvekil Ismet P-. (Başı 1 inci sahifede) pey gün Köne rermi yapılaca olan pyaar ii mlenilneelie sanin mahsulüdür. Bu seneki sergi, bir Esa- yerli müesseselerin mikda- rı eski yıllara nisbetle pek kabarık bir vaziyettedir. Diğer taraftan sergide pa viyonlarm tertip ve tanziminde büyük ina sarfedilmiş, her çeşit mevaddın teşhir edilebilmesi için kısımlara tefrik edilmiştir. , Sergnin açılış münmebetile Başve- kil Paşa tarafından bir nutuk söyleni « lecektir. Gülcemal vapuru, İsmet Paşa Haz- etleri ve Tevfik Rüştü Beyle ziyarete gidenleri bâmilen cumartesi günü lima nımıza dönecektir, İzmirde hazırlıklar IZMİR, 25 (Milliyet) — Başvekil İsmet Paşa Hazretlerinin İzmiri teş - rifleri münasebetile büyük bir istikbal programi hazırlanmıştır. Bu münasebetle tutulan hususi va- purlarla Gülcemal vapurunda bulunan Paşa Hz. İzmir körlezinin açıklarmda kurşılanacak ve tezahürat yapılacak - tir. Paşa Hazretleri Başvekil İzmire geldiklerinde bir müddet Gazi kons” ğında istirahat buyuracaklar ve saat hanlarda “Bu sebeple birçok otel ve daha şimdiden yer ve yatak üşkülleşmir. “2 'anayıra İştirakleri şükranla kar”, lanacak derecede bulunan yerli Gi İarmuzdan manda, bürçel eönabi fee” lar da iştirak etmiş / bulunuyorlar Ki Sovyet, İngiliz, İrak ve İtalyan firme ları bunlar mevanındadır.