8 Eylül 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

8 Eylül 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

murlu günlere tesadüf ettiğinden bu seyahatin zevkini tam olarak ta- damadık. Yağmur huduttan başla- dı; bu memleketten çıkıncıya ka - dar devam etti, Bir taraftan yağ - #wurun Başlaması, diğer taraftan da Lihtenştayn memurunun ısrarı ü - zerine Şanwald'a kadar geri gide- rek pasaport muamelesini bitirmek mecburiyetinde kalışımız o akşam ilk tasavvur ettiğimiz gibi, Zürich şehrine varmamıza mâni oldu. Ka- ranlık bastığından geceyi geçirmek için bir yer aramağa başladık. İsviçrede evlerin yarısından faz lası otel veya pansiyondur. Şehir- de, köyde, kırda, yolların üstünde sayısız misafir kabul eden pansi - yonlar vardır. Bir çok aileler kapı- ların üstüne pansiyon levhasını asmıştır. Gelecek misafir için hazır- lanmağa lüzum da yok. Bir iki mi- safir odası daima hazır. Yemeğe gelince; her İsviçre ailesi misafirin “tabildot, diye yiyeceği şeyi esasen her gün yiyor. et, pa 4ates ve peynir. Otel sahibi de bu- nu yer, misafir de bunu yer. Zen - gin sermayedar da, | işçi de bunu yer. İnsanlar arasmda müsavat me- selesini İsviçre kadar iyi halletmiş bir memleket yoktur. İyi yapılmış fakat oldukça dar bir yol üstünde Wallen See gölüne doğru ilerliyoruz. Yağmur gittikçe şiddetleniyor. Karanlık ta artıyor. Buchs kasabasını geçtik, 15 kilo - metre sonra Sargans'a geldik. On üç kilometre daha ilerledikten son- ra Wal'enstadt namında göl kena- rında bir kasabaya geldik. Bu ka - kilometre kadar geçtik- n üstünde bir otelde geceyi geçirdik. Ertesi gün sabahleyin yola çık - tığımız. zaman yağmur hâlâ devam ediyordu. Maamafih Zürich yakın- dı. Göl kenarını takip eden bir yo- lu geçtikten sonra hiç ümit edilme- dik fena ve dar yollara geldik. Göl kenarmdan ansızın yükselerek dağ- lara çıkan, dar yılankavi bir yol. Bu yolda sürmeyi müşkülleştiren bir mesele de her on metrede bir o- tomobile tesadüf oetmekliğimizdi. Bir pazar günü olduğundan İsviç- reliler otomobillerine binmişler kır- lara çıkıyorlardı. Bir taraftan yağ- mur, bir taraftan dar ve dik bir yol. Bir taraftan karşıdan gelen sü- rü ile otomobil kafilesi; © İsviçre hakkındaki ilk intibarmız iyi olma- dı. Bir müddet sonra sis te geldi. Uâmbaları yakmak mecburiyetinde kaldık. Biz güzel, güneşli İsviçre- de seyahat etmeyi düşünürken, ge- celeyin Londra sokaklarında imi - şiz gibi geldi. Mamafih Zürich'e kadar yollar böyle dar değildir. Bu şehre yak- laşarak genişliyor. Dar olan kısım- larının da genişletilmekte olduğu- nu gördük. Asırlardan beri seyyah memleketi olan İsviçrenin yol me- selesinde hiç bir memleketten geri kalmak işine elvermez. Zürich'te iki gün kaldık. Bu şehir içinde o - tomobil ile seyahatin müşkül olan tarafı şudur ki insan bir iş için oto- mobilden dışarı çıkacağı zaman, a- rabayı koyacak yer yoktur. o Zü- richb'te belki de insan adedi kadar o tomobil vardır. Bu kadar otomobi- lin sokaklarda beklemesi mümkün olmadığından parklarda, meydan- larda otomobil durmasına mahsus yerler ayrılmıştır. P işaretile gös - terilen bu yerler de daima doludur. Boş bir yer bulmak için bazan kilo- Burada Almanyaya gitmek için hazırlık olmak üzere Kibele gekleri denilen ve seyyaha yüzde yirmi beş otuz kadar bir menfaat temin eden seyyah çeklerini aldık. Bu seyyah çekleri şu sebeple mey- dana geliyor: Almanya harice o - lan borçlarının bir kısmına üç dört sene evvel moratorium ilân etmiş- ti. Alacaklılara faizleri & veriyor; fakat paranın dışarı çıkmasma mâ- ni oluyor. Ekserisi yabancı olan a- lacaklılar paralarmı dışarı çıkara- mayınca Almanya'ya gidip orada sarfetmek mecburiyetindedirler. İş te Almanya'ya gidecek olan sey - Jar, kıymeti yüzde otuz kadar düşük olan bu markları dışarıdan salın alıyorlar. Almanyaya girince *- Asi ekisivorlar ve bunları A. a Seyahat intibaları 314 Otomobille Avrupada 9000 kilometro e İnsanlar arasında müsavat me'elesini İsviçre kadar iyi halletmiş bir memleket yoktur İsviçrede herkes aynı yemeği yer — Almanların seyyah celbetmek için cat ettikleri seyyah çekleri — Alman yolları şosa, İsviçre yolları asfalt- br — Alman hududunda sıkı bir muayene İsviçre'deki seyahatimiz yağ - | sarfediyorlar. Bu, Almanyaya sey- yah gelmesine yardım ettiği için Almanların da işlerine elverir, Sey- yah çeki almak için bir pasaport göstermek kâfidir. Markın normal fiati bizim paradan kırk dokuz ku- ruş olduğu halde biz Zürich'te o - tuz beş kuruşa aldık. Yani ansızm paramız üçte bire yakın bir nisbet- lerini iki şarta tâbi tutuyorlar: 1 — Seyyah çeki bir defa marka çevrilince bu paranın Almanya'da sarfedilmesi lâzımdır. Sureti kat'i- yede memleketten dışarı çıkarıla - MAZ. 2 — Seyyah çeklerinden her sey- yah günde ancak elli marklık sar- fedebilir. Karı koca seyahat ettiği zaman çekleri iki isim üstüne ala- rak günde yüz mark çekmek müm- kündür. Almanya'da kaç gün kalacağı - mızı hesap ederek, her gün için el i marklık çek aldık. Ve bir sabah ich'ten hareket ettik. Bu şehrin şimaline Almanyaya doğru giden yolun geldiğimiz yoldan çok iyi oi- duğunu gördük, İsviçre gibi seyyah memleketine yakışacak geniş, as - falt bir yol. Schaffhausen yolu ile İsviçreden Almanya'ya geçerken, yolcu'bir kaç dafa İaviğreden çıkıp tekrar bu memlekete giriyor. An - laşıliyor ki burada hudut çok girin- li, çıkıntılı arazi üsti. dedir. İsviç- reden çıkıp Almanya'ya girdiğimi. zi, Almanya'dan çıkıp İsviçreye gir diğimizi yolun asfalt ve şose olma- sından anlıyorduk. Burada Alman yolları şose, İsviçre yolları asfalt- tır. Asıl Alman hududu olan Zoli- haus Blumberg'e gelinceye kadar geçilen Alman mmntakalarında Al- marklara göre şişesi (otuz kuruşa geliyor. Zollhaus Blumberg'de ilk defa olarak Alman memurları ile temas ediyorduk. Bir memur otomobilin etrafını döndü hayretli — İstambul dedi. (Almanlar | harfinden sonra S geldiği zaman daima $ gibi telâffuz ederler). Muameleyi yaptırmak için güm- rük kulübesine girdim. Otomobile mahsus karnenin muamelesi uzun sürmedi. Fakat bir şişman Alman para ve nakit işinde çok durdu. — Kaç paranız var? Almanya'. da kaç gün kalacaksınız? Nereleri dolaşacaksınız? gibi yüz bir sual. Nihayet paralarımızı ve seyyah çeklerimizi birer birer saydı. Bir kâğıt üstüne kaydetti. Sonra da u- zun bir nutukla anlattı: — Seyyah çeklerini marka çe - virmek mühim bir meseledir, dedi. Bunu yapınca büyük bir mes'uliyet altma girersiniz. O da şudur: Bu parayı Almanya'dan çıkarmamak. Sonra şunu biliniz ki bunlardan an- cak her gün yolcu başına elli mark bozdurabilirsiniz. Ne yapıp bunun. la idare olacaksınız. Bazı yolcular fazla almabilir zannederler. Böyle hayale kapılmayınız. Başımız eğilmiş, gözlerimiz yer- de memurun huzurunda bu uzun nutku dinledik. o Alman usulü ile hiç bir müphem nokta bırakmak is- temiyordu. mı? dedi. — Anlaşıldı — Şimdi, dedi, pri rebilirsiniz. ii, ya'ya gi - Sordum! n olan ilk Alman şeh - rine varmak için kaç saat yol git- mek lâzımdır? * Şişman memur kendisinden hiç te beklemediğim sürati intikal ile; — Anladım, dedi, seyyah çeki meselesi. Gördüm ki Alman topra- ğında sarfedecek tek bir marka sa- hip değilsiniz. ,— Evet, dedim, bari bu çeklerin bir tanesini siz bozsanız. Memur sabırsızlandı: — Görüyorum ki, dedi, seyyah çeklerinin ehemmiyetini size anla. tamadım. Bu çekleri ancak banka bin Bu çok mühim mesele - Saate bakarak: Şimdi varacağınız ilk il Donaneschingen'dir Belki ri vakti banka kapanmadan buraya Sanayici Ankara sergisi by rimiz pavyonları şimdiden tuttu 29 Teşrinievvel Cümhuriyet bayra- mında Ankarada hazırlanan yeni sergi binasında açılması mukarrer Sanayi ser- gisi için yapılan ihzarat bir hayli ilerle. miştir, Ankara sergisine memleketin her tarafından yerinde ve büyük bir aliha nanların mikdarı kabarık bir yekün teş- Gil etmektedir. Sergi için yapılan mü- racastlar, mıntaka sanayi müfettişliği tarafından tetkik edilmektedir . Ankara sergisine, şehrimizin hemen rake karar vermişlerdir. Serginin bir gok pavyonları şimdiden tutulmuştur. MIULIYET CUMARTESİ 8 EYLUL 134 POLISTE Kalp sektesinden Arnavutköyünde oturan Meb- met kaptan, Arnavutköyünde Sa- bit Hanımın evine gitmiş, kapı- dan içeri girer girmez düşereş öl. müştür. Mehmet kaptanın kalp sektesinden öldüğü anlaşılmıştır. Merdivenden düştü Şehremininde oturan Servet H. Horhor caddesinde mukim görüm- i Fatma Hanımın düğününe gitmiş, merdivenden erkark” rek ağır surette yaralanmıştır. 'atma Hanım Haseki nisa hasta - nesine kaldırılmıştır. Et kıyarken Tahmiste kasap Hakkı Efendi- nin düldeânmda çırak Hasan et kıymakta iken (o elini makineye kaptırarak yaralanmış, hastane- ye yatırılmıştır. varırsınız. — Ya varamazsak, dedim. Kar- nımız açtır, Iyi şeyler yemek ve iyi şeyler iç- mek itiyadında bulunduğu cüsse - sinden anlaşılan Alman ciddi bir teessürle: — Bunun insanı çok feci'bif his altında bıraktığını-yakinen Bili « rim, dedi. Fakat Almanya gibi bir memlekette her şeyin çaresi vardır. Şu kartı alınız. Bunun üstünde bir otel adı vardır. Kartı aldım. Üstünde o Adler (Kartal) yazılı bir otel ismi vardı. Ben dikkatle kartı ökurken Alman devam ediyordu. — Bu Donaneschingen'de bir 6- teldir. Oraya varıncıya kadar ban- kalar kapanmışsa, doğru bu otele gidersiniz. Otomobili tam otel ka- pısının önüne bırakırcınız. Müdürü çağırır müşkülâtınızı anlatırsınız. Eminim ki bankalar açılıp ta sey- yah çeklerinizi bozduruncıya ka - dar size otel müdürü bir yemeklik kredi yapar. Memura teşekkür ederek oradan ayrılırken, aklına bir şey gelmiş gi- bi beni çağırdı. — Dikkat edilecek bir şey şu - dur, dedi. Yemeği yedikten sonra çeki bozdurmak için bankaya gi - deceğinizde otomobili otelin önün- de bırakırsınız ve tabii muhterem refikanızda orada istirahat eder. — Anladım, dedim. Bunlar öğle yemeğinin parasına mukabil rehin zi bırakılacak, Sağlam pazar- Fakat bunları türkçe söylediğim- den Alman memuru O anlıyamadı. Dışarı çıktığım zaman, diğer me - murun bâlâ otomobilin etrafında dönmekte olduğunu gördük. Hare- ket etmek üzere iken yaklaştı: reket ettiğim gündenberi gazete ©- kumuyorum. Memur, yüzüme mânalı mânalı baktıktan sonra otomobilin içine doğru kolunu uzattı, beri gördüğü anlaşılan yumak halinde bir gazeteyi eline alarak: — Bu nedir? dedi. Biz bu kâğıdı, gazete olduğunun farkına bile varmıyarak, yolda o - tomobilin şurasını burasını sileriz diye Zürich'teki otel koridorundan almıştık. Meğer Zürich'te çıkan bir gazete imiş. Anlattık. Alman me. muruna kanaat gelip gelmediğini bilmiyorum. Fakat bize cevap bile vermiyerek, gazeteyi okumak için mink ru lü. e a'nım içi- ne doğru ilerledik. e ir ÜTEFERRİK HABERLER BELEDİYEDE Tasdiksiz Mukaveleler Lise ve orta Mektepler Leyli vemeccani talebe Belediye son günlerde sıkılnin müsabaka şartları bir teftişe geçti Kira mukavelelerinin noterlik- “lerce tastik edilip edilmediği hak- kında belediye zabıtası (tarafın- i neticesinde belediye cezası alınmaktadır. Son günlerde Beşiktaş, Kabataş ve ci- varmdaki binalar sıkı bir teftişe tâbi tutulmakta ve kontratsız ve yahut tastiksiz o mukavelelerden dolayı mal sahiplerine para cezası verilmek üzere zabıtlar tanzim €- dilmektedir. Betonarme Eorular Su boruları inşa etmek üzere bir betonarme boru fabrikası için ma- kineler Almanyada ve Italyadan getirtilecektir. o Betonarme boru- İar, İtalyada mühendis Viyanini namında biri tarafından ihtira e- dilmiştir. Bu İtalyan muhteri, be- tonarme borularının Türkiyede i- mali hakkını İstanbul belediyesine terketmiştir, Yakında İtalyan mü- hendisle belediye arasında bir mu- kavele yapılacaktır. Bu mukavele muayyen bir müddeti ihtiva ede- cektir. Eski yollar ve köşkler İstanbul müstakbel plânı için ra- por veren şehircilik o mütehasssi- larından üçü de sltanbuldaki mev- cut tarihi ve mimari ehemmiyeti haiz, binaların olduğu gibi muha- faza edilmelerini müttefikan tav- siye ediyorlar. Bu tavsiye üzerine belediye, müzeler idaresinin de fikir ve mü- taleasını aldıktan sonra şehrimiz- de bulunan cami, sebil, çeşme, türbe gibi tarihi binaları tesbit €- decektir. Bundan başka İstanbulda mev- cut ve bugün metrük bir halde bu- lunan eski yalılarla köşklerden in- şa tarzı, veya tarihi hadiselere sah- ne olması itibarile kıymeti olanlar yıkılmaktan, harap olmaktan kur- tarılmaları ve aynen muhafaza © dilmeleri için belediyece istimlâk edilecektir. Telefon parası Telefon şirketinin fazla aldığı yüz doksan bin lira ücret şirket ta- rafından Merkez Bankasına yatı- rılmıştır. Halbuki yapılan hesap neticesinde şirketin iade etmesi lâzım gelen para iki yüz yirmi bin biradır. Bu paranın bir kısmı henüz daha muallâkta olan hesap- larla bu tarihe kadar teberrü et- miyenlerin telefon hisselerine taal- lük ediyor. Telefon abonelerinden baztları da posta ve telgraf müdürlüğüne birer mektup göndererek şirketin iade edeceği paradan kendilerine ait hisseyi teberrü edemiyecekle- rini bildirmişlerdir. Bütün bu muameleler bittikten belediye tarafından tesellüm edi- lecektir, Belediye o parayı alınca Cerrahpaşa hastanesine yapmak istediği yeni paviyonun inşasma ait münakasayı açacaktır. Zeytinyağ kapları GE Zeytinyağlarınn Oo ihracında kullanılan kapların bedelleri öte- denberi o klering hesaplarından mahsup usulü yapılmak suretile ödenmektedir. Zeytinyağı ihraca- ti ile meşgul olanların şikâyetine meydan veren bu cihet, İktisat vekâleti tarafından (tetkik edil mektedir. Vekâlet, bu kapların klering- siz ve muvakkat kabul suretile it- hal edilmeleri hakkında gümrük. Fransız seyyahları geldi Dün Theophile Gautier vapurile şeh» rimize 350 kadar Fransız seyyahı gel miştir. Vapur evvelki gün Mudanyaya uğramış ve orada bir kaç saat kalmış ve bu müddet zarfında seyyahlar Bur- sayı gezmişlerdir. 29 eylülde Honeric vapurile şehrimize 400 kadar İngiliz seyyahı gelecektir. Bu sene gelen İn giliz seyyahları İstanbula çok rağbet et- mektedir. Bu yaz gelen (seyyahların mikdarı kışta gelenlerden fazladır. S iğeğiin Kanada ve Rusya ŞERBUR, 7.A.A. — Kanada başvekili ve Kanadanın Milletler cemiyeti murah- hası M. Benet Cenevreye gitmek bura- cemiyetine girmesi hususunda Kanadanın nasıl bir hattı hareket takip edeceği sün- line cevaben buna itiraz için hiç bir se- bep olmadığını söylemiştir. ANKARA, 7 (A. A.) — Maarif Vekâletinden bildirilmişti 915 numaralı kanunun hi le- ri dahilinde Maarif Vekâletinin i- daresindeki lise ve orta mektepler-! de leyli meccani olmak istiyenlerin | müsabaka imtihanları aşağıdaki e-| saslar dahilinde icfa edilecektir: 1, — Müsabaka imtihanları 30 - 9 - 1934 pazar günü saat 9 da baş- lıyacaktır. 2. — Müsabakaya iştirâk edecek: lerin müracaatları 29 - 9 - 1934 cu- martesi günü akşamına kadar ka - bul edilecektir. 3. — Leyli meccanilik müsabaka imtihanlarına iştirâk edeceklerin vaziyetleri ve ibraz edecekleri vesi- kalar müdürler tarafımdan tetkik e- dilecek, lüzum görülürse vekâletçe tahkikat yapılacaktır. 4. — Leyli meccanilik müsabaka imtihanlarına iştirâk edecek nam- zetlerin haiz olmaları lâzrmgelen şartlar şunlardır: a — Türk olmak “ecnebi tâbii - yetindeki Türk soyundan olan ço- cuklar da dahildir,, b — Lise ve ortamektepler tali- matnamesinin her sınıf için tesbit ettiği yaş hatleri içinde bulunmak. < — Bedence ve ruhça hasta, ma Jül, sakat ve kusurlu olmamak. d — Velisi kendisini tahsil etti - remiyecek kadar fakir bulunmak. © — Zekâsı, çalışkanlığı, ahlâkı mensup olduğu mektepten alacağı fotoğraflı vesika ile sabit olmak. 5— Dördüncü maddenin (a ve b) şartları hüviyet cüzdanı ile, (c) şar tı mektep doktoru, bulunmadığı tak dirde imtihanm yapılacağı mahal- lin hükümet tabibi tarafından yapı- Jacak muayöne neticesinde nümu - nesine göre verilecek raporla, (d) şartı belediyelerden, köylü ise köy ihtiyar heyetinde nverilecek maz- bata ile, (e) şartı mektepten alaca. cağı muallimler meclisi mazbatası ile tahakkuk ettirilecektir. 6, — İmtihan sualleri ber sınıf meccaniliği için ayrı ayrı olmak ü- zere vekâlet tarafından tertip olu- narak gönderilecektir. 7. — Müsabaka imtihanı, her vi- lâyet merkezindeki lisede, lise bu- lunmıyan vilâyetlerde ortamektep- lerde, ortamektep te bulunmıyan vi lâyet merkezlerinde Maarif idare- sinde yapılacaktır. 8. — İmtihan komisyonlar: İiselerde lise, ortamekteplerde or tamektep, maarif idarelerinde maa- rif müdürlerinin reisliği altında te- şekkül edecek komisyon tarafmdan yapılacaktır. Komisyon 3 muallim- den müteşekkil olacaktır. 9. — Müsabaka (© imtihanları (Türkçe - edebiyat), £ (riyaziye), (tarih - coğrafya) derslerinden ve tahriri olarak icra edilecektir. 10, — Vekâlet tarafından gönde- rilecek sual zarfları imtihan komis yonları tarafından talebe huzurun- da tam saat 9 da açılarak talebeye tebliğ olunacaktır. 11.— Müsabaka imtanlarının cevapları derilmiş olan kâğıtlar üzerine yazılacak - tır. 12.— İmtihan kâğıtları mühürlenmi- yeceği gibi hiç bir suretle de işaretlen- 13.— Talebe cevapları yazarken müs- veddelik kâğıtlar kullanmıyacaktır. Yal- nız riyaziye imtihanı için müsveddelik 14.— İmtihanlar, 3-5-1934 tarih ve 25111 ve 6-5-1934 tarih ve (o 25240 nu hükümleri dahilinde yapılacaktır. 15. — Müsabaka imtihanlarını yapa” cak olan heyetin rehsi, usulüne muvafık ederek kendilerine fotoğraflı birer vesi- ka verecektir. Ancak bu vesikayı ibraz tir. b — imtihan için tayin olunan müd- det sonunda imtihan kâğıtları toplanarak usulüpe göre bir mazbata tanzim ve komisyon tarafından imza edilecektir. € — Mazbatada : İmtihanı sureti ce- reyars, sual zarflarının açılma tarzı im- deri ve icap eden mütalâslar bulunacak- tar. 16.— Vekâlet numara ölçülerini bir- Ziraat vekili geliyor (Başı 1 inci sahifede) sütçülük, peynircilik ve bakımı müesseseleri iş lar arasındadır. Pasınlar 98 Bayburt için önümüzdeki €9* lektör makinesi gönderi #ile tohumları temizlemeğ? miyet vereceğiz. Karadeni? lerinde Fadik Sirneli üzerini emmiyetle duracağımız bİr zudur. Bu rami gelecek sene daha genişi ve bunun için de bilgi vE ma müesseseleri açacağığ” Tarama komisyonlar! Anadoluda mevcut firari kini tesbit etmek üzere badiller cemiyeti tarafında” rama komisyonu seçil , doluya gönderilmişti. Birer maliye memurü dahil bul Dr. Hafız Ce Dahiliye mütehassf Cumadan başka günlerde (2,30 dan 6ya) kadar Divanyolu No. 118, a ve < 22398 yazlık ikametgâ Kandilli 38, Beylerbefi e Devredilecek ihtira “ Haşaratla mücadeleye neşreden patron, hakkındaki e istihsal edilmiş olan 5 Eylül ve 1483 numaralı ihtira aş veya icara verileceği teklif © makla bu hususta fazla malürf” mek isteyenlerin Istanbul'da, pu'da Taş hanımda 43-48 yl rehaneye müracaat eylemeleri .— (9) Devredilecek ihtira “ Haşaratla mücadele cezas, da daha muvafık bir şekilde i sulü” hakkındaki ihtira için lunan 29 Ağustos 1932 tarih numaralı ihtira beratının v7 hukukun bu kere başkasına hut icara verilmesi teklif mokla bu hususta fazla mald” mek isteyen zevatın Jatanbul'” gekapu'da Taş hanında 43-48 da mukim vekiline müracaat ilân olunur. leştirmek maksadiyle imtihsn Yy merkezde tetkik ettirecektir« çin imüihan kâğıtları behemelii! sesi, Amasya, Aydın, lu, Burdur, Çanakkale, Eliniz ,Erzincan, Giresun,