30 Eylül 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

30 Eylül 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

#ahifede) mebusların da ayni zamanda çok men karşı birçok hücumlar yapıl Muhtelif memleketlerde mebu: da kanun şahsi ve umumi yapılan hücumları, diğer yor. Fakat umumi- hükümetler bile mebusları mü » etmiyor. Bu husustaki kanunlar dir. İngilterede bu hususta t olanı kanunların tatbiki tek- lerim. İngilterede iftiralara kor- para cezası hükmediliyor. Me n gerek hükümetler ve gerek lar tarafından daha kuvvetli su müdafaa edilmelerini teklif edi- ız murahhasından sonra 3öz Yugoslav murahhaslarından b iç raporundan dolayı M. tona 3, ar ; bağlı bir millet olduğunu söyledi. Türhiye marahhasının nutku İeis Türkiye murahhaslarından İzzet Bey tezimizi müdafra e hutkunu okudu ve alâka ile kar. li. lâzım İzzet Bey nulkunda temsili büyük bir buhran geçirmek - ğunu ve bu itibarla parlamen- birliğinin her hangi bir memle- Tejimi tatbik hususundaki dahi- İlerine temas etmemek kaydü bu meseleyi ruznamesinde mu etmesinin pek doğru ve âkılâ- hareekt bulunduğunu söyledik. sözünü işin teknik noktala - haklederek, encümenin bütçeleri zamanmda çıkarmak yolunda olan temennisinin Türkiyede 80- tden beri yapıldığını, geçen sene it konferansında da izah ettiği i bir teşkilât esasi » a ik memleketi » temsili rejimi bütün kuvvetile İğik ettiğini söylemiştir. Hatibin ka göre bugünkü rejim buhranı harbin bir neticesi telâkki Jun lâzımdır. Harpten #onra hukü - in vazifesi çok artmıştır. Ve hü er birçok işe mü müdahale etmek ee (ademi mü - ik ) na e Bilhassa abi umumi s0 - ve milli mücadeleler netice - peni doğan devletler kendi ira- tebarüz terakki yo- mek vaziyetindedirler. Parla» Iki de işlerin bu ee | teşekküllerini. girme Dek tabiidir. Fakat son söz siya- . İyi bir adalet esaslarından biridir. Teşri serbestisi, gibi anarşi değildir. Fakat bunu imal etmemek li ur. M. “Gandace bundan sonru M. an'ı raporunun mükemmel bir retle Kere gem en iyi bir şekilde göt- özleri alkışlandı Hidden uzalı hik. lik müddet kâfi değildir. Aya- Yüzde 95 i intihap ile olmalıdır. bunların bir kısmı gene âyan n- lüzuraludur. feshi o hakkına ge- | lince: Bu haklı tanırım. Fakat Baş « vekil ancak âyanın fikrini almak su - retile bunu yapabilmelidir. Hükümet bu hakkı ancak yüksek ve mi menfaat karşısında kullanabilmelidir. Hiç bir yerde diktatörlük yoktur, bil hassa diktatörler ile millet teşriki me- nezse diktatörlük olama Iktadır. Bugün halkın ek mhuriyetçidir. Türkiye ve As ja olduğu gibi, dace alikişlar aradında kür- süden indi. Parlementarizmin noksanları Romanya murahhaslarından Aurel Cesma parlemanter sisterain her memlekette birçok hasımları bu lunduğunu söyliyerek dedi ki — Buna rağmen sistemin elin yaşa dığını görüyoruz. Bununla beraber parlemantarizmin o bazı moksanları vardır. Bu noksanları ıslah etmeliyiz. Birkaç belime ile ba noksanları saya» lumz Parlemantarizm, — masraflıdır me busların birçoğu salâhiyet sahibi kim- seler olmadığından işler uzun müd - det sürüncemede kalıyor ve hükümet- te istikrarsızlık vücüde getiriyor. Bun lara karşı almacak tetbirler vardır. Ne M. Roustan raporunda bu bu- szşi nasil çalışılması lâzım olduğunu göstermiştir. Parlemantarizm masraflıdır denili - yor. Masrafı azaltmak için her mem- lekette alınacak tetbirler vardır. İşlerin sürüncemede kalmasma ge- lince: Bu da bir dahili nizamname me selesidir. Mecliste iyi bir teşkilât yapı lirsa, herkes az söz söyler ve geveze- Hik te ortadan kalkar. Mebusların bir çok meselelerde salâhiyet sahibi olma dıklarımdan da bahsediliyor. Ben yal- nız mütehassıslardan mürekkep bir ili M. | Fakat siyasi bi umumiyesine vâkıftır. Bundan mak - sadım, mecliste salâhiyettar mütehas sıslar bulunmasın demek değildir. Her | mesleği temsil eden mi l buslar Mecliste bulunabilir. Romanya da Mecliste mesleki bir mesele mev - zuu bahsolunca , o meslekten olanlar aralarında toplanarak mesleğin mena fini müdafaa ederler. Parlemantarizme atfedilen noksan lardan biri de hükümette istikrarsız - lık tevlit etmesidir. Bu da hakikaten to sistemini O öldürecek bir tehlikedir. Parlementode siyasi fırka- ların basımları vardır. İstikrarsızlık en ziyade fırkalar çokluğund. ri geliyor, Ben Mecliste iki par: bayaa taraftazıği Bi Bağaytl kral hazretlerinin hükümet partisi, diğeri de haşmetlü kral hazretlerinin muhalefet partisi. İngilterede olduğu Gibi, Romanya murahhasr bundan sonra fırkaların teşkilinden bahsederek alkış lar arasında kürsüden indi. Yuzoslav murahhas: ne diyor? Yugoslav murahhası M. Jivançeviç raporu aynen kabul ve tasvip ettikten sonra Yugoslavyada temsili rejimden bahsetti ve temsili ise hiç bir za- İkinci celse Ikinci celse saat 16 da gene Hasan Beyin reisliği altnda açıldı. Bu defa #murahhasların hemen cümlesi salonda idiler, Celse açılınca Hasan Bey: — Evvelki gün müessif kaza neti cesinde yaralanmış olan M. Hami bir mektubunu okuyac: ğun dedi. M. Hamlin mektubunda bugünkü cehede hazır bulunacağını ümit et - mekte ise de doktorlar daha 24 saat istirahat tavsiye ettiklerini, yaralı dığı gün umumi celsede hakkınd: ki olan umumi ü yanda Hasan Beyin göst i alâki ve nezaketin — kendisi için en kuvvet şifa vasıtası olduğunu, bu alâka ve hamiyete teşekkür etmekte olduğunu beyan ediyordu. Bundan snora Japon murahhasla- rından M, Nakano kürsüye gelerek ja ponca birkaç söz söyledi. M. Nakano Japonyadaki tayfun âfetinden dola - yı murahhasların gösterdikleri insa - ni alâka ve hamiyete Japonya namı- na teşekkür ediyordu. Ve sözleri di - ğer bir Japon *murahhas tarafından e tercüme edildi. Reis Bey ruznameye geçi rek İspanya murahhası M. söz verdi. ip yok! Galip ip yeğ M. Estelrich M. Roustan'ın raporu - nu tasvip ederek dedi ki: — Bu rapor mükemmeldir. Ancak harpten dönen insanların hükümet i- daresinin ve parlemento rejiminin tat bikat sahasında hayatın bugünkü ihti yaçlarına uygun ve mazide geçen tec- rübelerin icaplarma muvafık tatbikat ek istediklerini unutmamalıdır. Şikâyet edilecek fenalık parlementa- rizm ve onun gayri müfarik lâzımı bulunan demokrasiye ait olmayıp, bun ların fena tatbikatmdadır. porda panyain tatbik ve tecrübe edilmiştir. Bununla beraber birçok “Milli parlementolarda tam bir an- laşma, beynelmilel anlaşmaları da ko laylaştırır. Bizim dün sulhü ve insani- yetinin saadeti hakkındaki düşünce - İ muzdan da bahsederek dedi ki | ade | te dahilindeki reylerin meddü cezri bu miz şudur; Galip ve mağlüp yok. Mü İni nazardan mefhumu ile kabili telif görmediğini ve Mısırı en yakın bir âtide bu bağ » MİLLİYER PAZAR 50 EYLUL 1934 lardan kurtulmuş olarak görmeği ar» zu ettiğini söyledi ve alkışlandı. Türkiye hakkında sitay Hatip © memleketimiz” ve inkilâbı - — İnanmak ve ümit etmek kurtutuş | davasının çaresidir. Asrımızda bunu en kuvvetle hisseden ve mevcut bin - lerce mevanie rağmen milletiniba « | günkü büyük mevkie çıkaran tek bir iyorum: O da Gazi Mustafa Kemald'r... ( Alkışlar) M. Estelrich Türkiyenin sulha olan hizmetinden bahsetmiş ve işte Gazini ve Türk'venin bize verdiği ders bu - mlesile sözünü bitirmiştir. sonra kürsüye gelen M. Prosper de Bruyn, M. Roustan'ın ra- m tetbirlerin Bel ve çok iyı ne Lehistan murahhasının sözleri Lehistan heyeti reisi âyandan M. Lövenheiz raporun iyi bir eser oldu - ğunu söyledikten sonra dedi ki: — Dünya yüzünde, 1918 den sonra, büyük (ileri, içtimsi tahavvüller oldu. Adela veni bir dünya yaratıldı. De - #mokrasımiz ve parlementer rojimimiz de bütün bu inkılâbat ile münasebat - tar bir seyir takip etmelidir. Esasla- rını mazinin” sarsılmaz ve salâbetli köklerinden alan fakat bugünkü ıhti. yaçlara cevap veren bir parlamenla « rizm hiç bir tenkit ile sarsılmayacak, fırtınaların göğüs göğüse gelebilecek metin bir müessesedir.,, Demokrasinin, parlementarizirn milliyetçiliği emir v. nhisarer ve dar bir zihniyeti red- anlaş- man'a yelmişti tasvip ettikten sonra bu raporda tav - siye edilen tetbirlerin İsveçte tatbik e- ildiğini ve demokrasinin 20 inci as- ra lâyık münevver ve tahsil görmüş va tandaşlara istinat etmesi lâzım gel“'ği ni söyledi. Ve isveç pari sun > daki c-rcyanlardan bahsetti Danimarka raporda tadilât istiyo” Danimarka murahhası M. Ulrıchs- en, Danimarkada demokrasinin kök salmış olduğunu söyledikten sonra ra- porun ekalliyetlerin parlamentoda tem- siline taraftar olduğunu, ancak bu €- kalliyetlerin intihabı müteakıp reyle- rin temerküzüne mâni olmatmaları, ya ni istikrarı ve hükümet müvazenesini ihlâl etmemeleri için tetbirler itliha » zı lâzımgeldiğini söyledi ar sü retinde ayni mealde tadilât yapılma « sını teklif etti, İtalyan murahhasının nutku Bundan sonra 8öz alan İtalyan mu rahhası M. anzetti, bir faşistin parlamento rejimi haklımda söz söy - lemesi biraz garip olmakla beraber teknik bir mesele olan bu mevzu üze- tinde konuşmak lâzım geldiği cümle sile ai söze başlıyarak dedi ki: Parleimantarizmde asıl mühim ve müessir olan mesele parlamentoda te - kâsüf eden reyler değil, o reyler üze- rinde şiddetle müessir olan hariçteki partiler ve üllerdir. Parlamen » harici kuvvetle alâkadardır. Hatip sözünü millet meclislerinin tatillerine intikal ettirdi ve bu mese - leri devletçi gözile tahlil ederek de - di ki — Bu nevi tatiller hükümet meka- nizmasmın genişleyip rahat nefes al « masına ve bimnetice işleri daha iyi . görmesine yardım ediyor. İstatistikler ka ediyor ki tatil devrelerine tesa « eden zamanlarda, ( parlemanter hükümet — işleri daha çok muvaffakıyetle tedvir edilmiştir. (gülüşmeler) M. Davanzetti, bütçe müzakerenin- kuvvetlerin ayrılması ve siya tuvvetin tamamen olması Mi geldiğini söyledikten sonra teş rii masuniyetten bahsetti. Ve hiç bir parlemanterin, larmdan faz - la bir hakka malik olmasının üzenile- cek bir şey olmadığını ve bilâkis ma- suniyetten maksat fazla bir vazife ol- duğunu söyledi. İtalyan murahhası matbuata ra telerin neşriyatma nakli kelâm ede rek matbuatın hususi hayata hürmet 3 meleri lüzumundan bahsetmiş ve İtal- yada cinayetleri ancak 30 satırla kay dettiklerini söylemitşir. Amerika Amerika müzakeratı alâka ile takip ettiklerini söyledikten sonra raporda temsili re - tekâmülü için tavsiye edilen tet birlerin Amerikada tatbik edildiğini ve bu rejimin milletlerin menfaatine en muvafık şekil olduğunu ve konfe - ransta mevcut noklai nazar farkları. na rağmen sulh ve adalet fikrinin mü zakereye hâkim olduğunu i raporu tamamen tasvip ettiklerini ilâ- evvel söz söyleyen hatiplerin temsi rejime ve raporda zikredilen esaslara taallâk eden mülâhazalarmı, beliğ bir ifade ve veciz cümlelerle tahlil etti. Arada güzel nükteler sarfederek sa « londa © hazır güzel bir talâkat ziyafeti verdi. M. Roustan Uzun süren ve zaman zaman alkışla - Ban nutkunda dedi ki? Demokraside halis ve dürüst vatan daş olmak İmami Bilhassa bir par- lemanterin diğer vatandaşlardan ziya- bunlafın rejime değil tatbikata atfe - dilmesi lâzım geldiği olunacak ipler değil, fertler olduğunu ân- M. Rowstan devamla: — En iyi, en kuvvetli prensipler fena muhitlerde fena neticeler vere - Onları lâyık oldukları mevkie çıltarınız, netice bambaşka oli krasi demek hüriyet demekti Hüriyet vatandaş kendi. kend öalkeliliyerini ,, bakisbeile Meme bu hürriyeti fertlere verdiniz, gore ceksiniz manzara değişecektir. Dani marka murahhasları, demokrasi ve hürriyeti müdafaa ederken muhafaza islah | kâr partiye peeneip olduklarını, bu » ll nunla beraber memleketlerinin bu re - jlmü çok kuvvetle hazim ve temsil et « miş olduğunu söylüyordu. İşt etencıler davamıza kuvvetli bir delil daha.. Muhafazakâr o -mebuslar tarafından müdaafa olunan bir demokrasi, tehli- lâlden her zaman masun ola- , Demokrasinin asıl ruh ve kuv- dır, Efendiler demokri cadele demek, tehlil Tehlike de insanca yaşayış ve mu zafferane ilerleyiş demektir. Demok » rasi, her şeyden evvel hürriyetin, in sanlığın şeref ve mücadelenin mey. alir. Ve öyle ize denileni tektiküli fakat muzafferane bir surette yaşa - mak istiyor. (sürekli alkışlar...) Rapor kabul edildi M. Roustan nutkunda raporda ya - pılması istenilen tadilâta lüzum ol - madığını söylüyordu. Bu nutku bittik. ten sonra rapor müttefikan kabul e - di Ruznamede mevcut meselelerin reresi bitmişti. Yeni konsey azaları Bundan sonra kâtibi umumi Mösyö Boissier, Brükselde toplanacak olen di- ğer konferansa kadar konseye intihabı teklif edilen azanın isimlerini okudu. Konseye Türkiye namma Fazıl Ah- met ve Nazım İzzeü Beyler intihap © dilmişti. Nazım (İzzet Bey ayni za- manda beynelmilel entolar bi ğinin bütçe mürakipliğine de intihap e dilmiştir. Konsey azalığına namzet gösterilen zevatın intihabı alkışlarla kabul edildi. Başkan — İcra komitesi azalığından çekilen Mösyö Laveano yerine icra ko- mitesi tarafından Leh murahhası Mösyö Lövenherzin intihab teklif ediliyor. (Alkışlar) Leh murahhaslarından Mösyö Debs- konsey reisliğine de Belçika grupu rei- si ve sabık başvekillerden Mösyö Le - Romanya murahha, Mösyö elli, Mösyü de ma ine aç eh haretle idare etmiş olan Türk grupuna Saçak elele Bize tabiatin eşsiz. verçilerile donattığı bu güzel şehirde Osmanlı im- paratorlarının bir zaman krallar kabul ettikleri bu saraylar bugün beynelmilel bir teşriki mesaiye sahne olmuştur. liği, eli pedişaklarız ape elti Bim dal az dağ a İğ gc male nin ba lanmıştır. Belçika murahhası konferansı Brüksele davet ediyor Bundan sonra Belçika murahhasla - ir ü gelerek gelecek 31 inci parlâmentolar konferansının Bel çika istiklilinin 100 üncü Bey celseyi tatil etti ve murahhaslar sa- lonu terkettiler, Hasan Beyin nutku ISTANBUL, 29. A.A. — Bugü : Parlâmentolar konferansı “ Yaşasın Türkiye, sesleri arasında kapandı mesi hitama ermi Ayrılmadan ev bin müteaddit münakaşa bu altı gür saliyetini sa etmeme müsaade buyurunu . Daimi aptnışlar ve şayanı dikkat parlâmentolar ler tarafından dikkatle müx ye lâyık mühim rat ittihaz etmiştir Başta, devamlı bir sulhu kâfi mahi yette akilâne prensipleri ifade eden si- lâhsızlanma ve emniyet hakkındaki müu- karrerat gelmektedir. İş saatlerinin — tenkisi ve gençlerin işsizliği halkında kabul ettiğiniz te - menniler, çok asil içtimai teavün his - lerinden mülhem bulunmaktadır. Parlâ imentolar ile beynelmilel mesai teşkili” ymm, bunları nazarı dikkate alacağını ümit ederim. Nihayet konferanı: parlâmentarizm rejimi tekâmülünün bazı safahatı hak- kında faydalı fikirler teatisinde bulun- muştur. Birlik bundan sonra da ken- disinin menşei olan parlâmantarizm re imi tetkikatma, sağlam bir temel üze- de ve hakiki bir müsamaha ve itilâf hissi ile devam edebilir. Bu konferans esnasında göstermiş olduğunuz gayret ve devamdan dolayı parlâmentolar birliği namına tebrik ve teşekkür eylemekle büyük bir hâz du- yuyorum Filhakika, bu rağmen, birçok esbaptan ve mühim va» Zifeleri bulunmasından dolayı bazı he- yeti murahhasaların yokluğunu üşa- bede eylemiekle mahzun, fakat (diğer taraftan, diğer heyeti (o murahhasaları ber zamankinden daha kalabalık gör- inekle memnun ve bahtiyar olduk. Efendiler, sulh ve teşrii rejim dos tu cumhuriyetçi Türkiye, faaliyetini - z€ sahne olmakla bahtiyarlık ve İstan bul şehri, sulh ve itilâfm bu asil teza hürlerine muhit teşkil etmekle gurur duymaktadır. Bu konferansa şimdiden hakikaten beynelmilel parlamento çehresi veren ve müzakerelerine büyük canlılık ve revnak bahşeden bütün hatipleri tak dirlerle tebrik ederim. En ağır vazife, muhakkak ki büronun vazifesi idi. Bu Bun için, efendiler, daha rei onleransı, müzakerelerden sonra, ve hük talen edin defa da, arzularına TO azasına, kanferans esnasında gös- terdikleri faaliyet ve nezaketten do layı en hararetli teşekkürlerimi; dirmeme müsaade buyurmanızı rica © derim. (alkışlar) Bir vazifem daha kalıyor: O da, konferansımız . mesaisine büyük bir dikkat göstermekten hali kalmamış o lan gerek Türk, gerek ecnebi matbu- âta teşekkür etmektir. Bu son günler zarfında gazetelerimiz, müzakereleri mize, artık biri birinden ayrı olmıyan parlamentar ve tarihi. Diğer bu küksüden halkımızda, bizi derin > den mütehassis eden stayişâmiz kelime ler söyliyen muhterem parlementocu - lara nasil teşekkür edeceğimi bilemi- yorum, Birer birer isimlerini sayama » dığımdan dolayı beni affetmenizi ri * ca ederim. Eğer bu tarzda hareket edersem, ken di kendimi menetmiş gibi olacağım, Memleketim namına, namına ve nihayet yali namma vu zevata en müteheyyiç veye. takdim ederim. Şanlı şefimiz Gazi Mustafa Kemal Hazretleri tarafımdan yapılan yenilik ve medeniyet il tarafından da berlisekiz ve takdir e le müftehir ve bü yasetinin sulh lehinde! Tetlerinin takdir edildiğini görmekle bahtiyarım. (uzun ve sürekli alkış » lar) Cesaret ve hüsnü niyet sahibi eş » bas istikbalden hiç bir zaman ümidi itemi bildiririm. (sürekli alkışlar) ISTANBUL, 29. A.A. — Hariciye Ve- kâleti Vekili Şükrü Kaya Beyefendi bu crapalas otelinde beynelmilel par murahhaslardan Paşa Hazretleri, büyük elçiler, elçiler, sefaretler erkânı ile diğer rical refikala- rı ile birlikte hazır bulunmuşlardır. Ziyafetin sonuna doğru Şükrü Kaya Beyefendi bir nutuk söylemiş ve buna sura ile Romen murahhaslarından M. Savcano, Ingiliz murahhas heyeti reisi Sir Park Goff, Yugoslavya heyeti mu- rahbas M. dan M. Masauji Hachisuka, Ne M. Lukacs, Fransız ğer kısaca bülâ- | ayi minnettarlıllarını ve teşekkürle- bildirmişlerdir. "Bütün nutuklar, şiddetli | alkaşlerle karşılanmıştır. ingiliz murahhası Sir off nutkunu türkçe olarak söylediği an olmaz,, cümlesi ile ei allkışlanmaştır. yapılan radyo tertibatı ile bu ilanbal radyosu vamtasile ei Ziyafeti bir suvare takip eylemiştir, Şlikrü Kaya Beyin nutku Hariciye Vekâleti Vekili Şükrü Kaya Beyefendinin, şiddetli ve sürekli ie — larla karşılanan nutku berveçi Hanımlar efendiler : Milletlerin müntehap vekillerini bu sa londa toplanmış görmekle derin bir mem. nuniyet ve hakiki bir sevinç duyuyor ve kendilerini Cumhuriyet hükümeti namına selâmlamakla bahtiyar oluyo- rum. Sulh ülküsünün istinat ettiği temeller den biri de şüphesiz milletler arasında- ki mesai iştirakidir. Sizden (fazla kim bunun mücessem timsali olmak O iddia- sında bulunabilir? Siz ki cihan şi lerinin en büyük bir kısmının daresinden doğan parlamentolarm mu- rahhazlarısıız ? “Bu itibarla Türk mil- leti parlamentolar konferansını, otuzun- cu içtimat için, Misafir o etmekle haklı bir gurur hissetmektedir. Milli temsil müesseselerinin vekili sıfatiyle siz, nev'i beşer sandeti cibi mul lak bir ülkünün hadimi olabilecek en bü- yük manevi kuvvete tasarruf ediyorsu- nın, ehemmiyeti çok büyük bir takvi « yet unsuru olacağı muhakkaktır. Siyasi olsun, iktisadi olsun, harsi ve ya içtimai bulunsun, beşeri faaliyetin bütün sahalarında milletler & arasında menafi iştiraki bir hakikati toplantılar emızla, meşgul olduğunuz işler itiba rile ve mütekabil anlayışlarınız hakkın- da elde ettiğiniz malümat (sayesinde mukarenetleri daima kolaylaştırabilir. Ve bahusus bu menfaat iştirakinin. en salim ve en müsmir tatbik tarzını temin suretile ona intibak edecek ese rin kurulması sırasında içtinabı gayri kabil olan tesadümleri tahfif edebilir « siniz Biz Türkler bunun bariz bir tecrübe. sini yapmadık mı ? Ve bu tekarrüplerin tahakkukunu temin ve gerek mıntaka- vi anlaşmalarımızla ve gerek devletler. den bir çoğu ile aktettiğimiz itilâflar - la sulhun nefine olarak bu tesadümleri bertaraf etmeğe muvaffak olmadık mi? Türk milleti böyle bir tahakkukun temini için kendisine lâzım olan kuvve. ti en büyük halâskârının mefküresinda buldu. Fahir ve gururla diyebilirim ki Mustafa Kemal, beynelmilel sahada kuvvetli bir sulh ve terakki âmili: Ve onun bütün cihanın teslim eti ihata, intibak ve icra kuvveti, milletine, binlerce yıllık ecdadına has ibda, ihya ve tanzim kabiliyetlerini meydana koymak imkânmı verdi. Hanımlar ve efendiler, büyük muh yinin mütevazi * bir şakirdi sıfatiyle milletler mümessillerine hitap eder - ken zaptı müşkül bir heyecan du» - maktayım. Yüksek meclisi; bu i hı demokratm takdim eti in ihtiram insanların ve müesseeslerin şü mulünü aşıyor: Şahıslarınızda efen- diler, ben milli hâkimiyeti selâmlıyo- rum. Kadehimi, hâkim milletlerin ikbal ve refahına zarif huzurlariyle bu ma- sanın revnakını artıran hanımların sah hatine, mesainizde tam muvaffakıyet | nize ve beşeriyeü saadetinin bağlı bu - lunduğu milletler arasındaki yaklaşma ya içiyorum. TEBLİĞ İSTANBUL, 29 (A.A.) mentolar birliği umumi kâtipli tebliğ olunmuştur: Parlamentolar birliği otuzuncu kor feransının bitti ırada, 22 milletin sa lâhiyettar mümessillerine karşı göster dikleri dostane hüsnü kabulden ve kor ferans mesaisine karşı ibraz ettiği dik katli ve çok anlayışlı alâkadan dola- yı Türk matbüatma teşekkür etmeyi fe telâkki ediyorum. lmnilel ei mesel tetkiki ile alâkadar olan Türk kese ll menz> sisinin ve milletler arasında teşriki mı sai eserinin en mühimlerinden birini teşkil | eden genç Türkiye cumhuriye- da, Fransız heyeti murahhasası tarafın. dan parlâmentolar birliği Türk grupu #erefine bir süvare verilecektir. Patria yarın sabaha karşı limanımız” dan Marsilyaya müteveccihen hareket