30 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Maliyede bir hazine müsteşarlığı kurulacak Yeni teşkilât kanunu lâyihası tetkik ediliyor Ankara 30 (Telefon) — Ma teşarı Faik
 Sanayi plânının tatbiki Fabrikalara Merinos yününü kim yetiştirecek Ziraatçılarla iktisatçılar arasında iki bakım farkı var
 Spor ve gençlik teşkilâtı Gazi enstitüsü beden terbiyesi kısmından çıkanlar| burada  çalıştırılacaklar” Ankara 29 (Hususi) —
 Parlâmentolar birliği konferansı Temsili rejim hakkında ateşli nutuklar söylendi Konferans, dün son içtimaını yaptı, yeni...
 Süt müstahsilleri yarın bedava süt dagıtacaklar Her eve yarım arım kilo süt  süt bırakmak için tertibat aldılar Öğrendiğimize
 Belediye intihabı yarın başlıyor Bugün sandıklar merasimle nakledilecek dan daha büyük bir alâka uyan. dırmıştır. Bugün...

Doğru söze. ŞAM | -- Akan sular dururl.. Sene 17 — No: 5739 — Flat her yerde 5 kuruş © PAZAR — 30 Eylni 1934 Telefon :FAZAD dare) - 74219 (Tari 21218 (atsa 20113 (Klişe) Parlâmentolar tolar birliği konferansı . Temsili rejim m hakkında ateşli nutuklar söylendi Konferans, dün son içtimaını yaptı, yeni intihabat icra edildi Romanya murahhası M, Pıllat nutuk söylerken Beynelmilel parlâmentoler kon- feransı, dün Yıldız sarayında son aktetti. Ruzma: dı, Bazı memleketlerde parlâman- #arizm aleyhinde baş gösteren ce- reyanlar, konferansı alâkadar et siyaği komüsyi tetkikine memur edi mantarizme karşı ileri haksız ve asılsız iftira ve tenkit. E İere karşı bir rapor tanzim edik yg miştir. Parlâmantarizmi müdafaa Siyasi komisyon ri: Bata muharriri M. Mario Rouslan raporu izah etti, raporda parl mantarizm aleyhindeki tenkitler reddediliyor, maamafih bi (Devamı 4 üncü, sabilede) Dün konferansta çok güz: nutuk söyllyen ve alkışlanan murahi izzet Nazım bey Süt müstahsilleri yarın | Her eve yarım kilo süt bırakmak için tertibat aldılar Öğrendiğimize göre, süt mi #ahsilleri, satıcı esnaf ile ar rındaki ihtilâfın halledilmesine imkân kalmadığını nazarı itibara alarak çok şiddetli bir mücadele açmağı karar vermişler ve halka güzel bir sürpriz hazırlamışlardır. İstanbulluların uzun zaman: 'danberi bulamıyarak hasret kal dikları halis sütün nasıl olduğunu tanıtmak üzere yarın halka beda- ya süt dağıtılacaktır. Müstahsiller bir nevi nümayiş seklini alacak olan bu büyük tev- zist işini başarmak için şimdiden tertibat almağa başlamışlardır. Bir günlük istihsalât © olan 35,000, kilo süt beygirlerle şehrin her tarafında dolaştırılarak © her &ve yarımşar kilo verilecektir. Süt müstahsilleri bugün bir yanname neşrederek bu vazi; anlatacaklar ve halkı hilesiz sü- tün tadına bakmağa davet ede ceklerdir. 12 kuruşa halis süt Süt müstahsilleri, | kendilerin. den süt almak istemiyen seyyar satıcılarla mücadele için şehrimiz- de hem toptan, hem de pera- kende satışlara mahsus depolar açmağa karar vermişlerdir. İlk depolar Pangaltı ve Şehre- mininde ay başından itibaren faa- liyete geçecek, 10 kilodan fazla satışlar 12 kuruştan, perakende satışlar 15 kuruştan yapılacaktır. Bu tecrübelerden iyi netice nırsa süt depoları şehrin diğer ta- raflarına da açılacaktır. Müstahsiller, depo teşkilâtınn ihtiyaca kâfi olmadığını nazari dikkate alarak evlere kadar süt #evziini temin etmek üzere tep kilât yapmağa başlamışlardır. Bir kısım perakende sütçüler, müstahsillerin toptan fiatlerini yüksek bularak sütlere 8 kuruş tan fazla fiat vermemekte ve (Dovami 2 nci sahifede) Maliyede bir hazine müsteşar- lığı kurulacak Yeni teşkilât kanunu lâyihası tetkik ediliyor Ankara 30 (Telefon) — Ma- liye vekâletinin hazırladığı teşki- Iât kanunu lâyihası vekâlet müs- teşarı Faik beyin riyasetinde te- şekkül eden komisyon tarafından tetkik: edilmektedir. Tetkikat bi- ter bitmez lâyiha vekiller heyeti nin tasdikine arzolunacak ve önü- müzdeki toplantıda meclisten e- karılacaktır. Lâyihanın bugünkü kayıtları bilhassa memurların tah- sil derecelerine ve terfi haklarına temas etmektedir. Lâyihaya göre; maliye vekâle- #inde hazine müsteşarlığı ünvai le ikinci bir müsteşarlık daha ih: 'das olunacaktır. Bu müsteşarlığın ufak bir kadro ile ayrı bir teşek- kül halinde olması muhtemeldir. Vekâlette lisana aşina olan me- | murlardan; Avrupa mali kanun- etmek ve broşürler çıkarmak üzere bir tetkik büro- su da ihdas olunacaktır. Maliye vekâleti memurlarının tahsil dereceleri ve terfi vaziyet- lerine gelince: Tetkikatı henüz ik- mal edilmiyen bu lâyihaya göre, âli tahsil görmiyenler müdür ve müdür muavini ölamıyacaklardır. Bununla beraber âli tahsil görmi- yenlerin terfileri de nazarı dik- kate alınmıştır. Halen öli tahsil görmemişlerden müdür ve müdür muavinleri başka vazifelere nak- ledilecekler: Belediye intihabı yarın başlıyor Bugün sandıklar merasimle nakledilecek Belediye intikabı yarın, hemşe- rilerin sandık başına koşarak rey | atmalarile başlıyor. Bu seferki be- bedava süt dağıtacaklar lediye intihabı, geçen intihaplar- 'dan daha büyük bir alâka uyan: dirmıştar. Bugün “intihap sandıkları me- rasimle taşınacaktır. Saat 14 te Sultanahmet meydanında topla- nılacak, önde itfaiye muzik; iki sıra polis arasında Emini ve Fatih sandıklarını taşıyan kam- yonlar bulunacak, izciler, kadın- lar birliği, kadınlar esirgeme der- meği ve sair teşekküller, sporcu- lar, esnaf cemiyetleri ve saireden mürekkep alay belediye dairesi önüne gelecek, buradan Halk fır: kası önünde ve vilâyet daireleri önünde duracak, Burada Eminö- Fatih nü ve alayları ay- rılarak Ek ındığı doğruca aşağıya Sirkeciye, diğer alay da Nuruosmaniye, Çemberlitaş ve Beyazıt yolile Fatihe gidecektir. Her iki sandık belediye kapı- ları önünde kaymakam ve intihap encümenleri âzalari tarafından karşılanacak ve sandıklar yerleri" ne yerleştirilecektir. Sandıklar kaymakamlar . ve intihap encü- menleri âzası tarafından mühü necektir. Bugünden çin ber tarafı bayraklarla donan- miştir, l Sanayi plâı plânının £ tatbiki Fabrikalara Merinos yününü kim yetiştirecek? Ziraatçılarla iktisatçılar arasında iki bakım Ankara 29 (Hususi) — Beş se nelik sanayi plânına müvazi ola- sahada da istihsalâtı tanzim etmek zarureti hasıl ol muştur. Bu zaruret karşısında ile- ride açılacak iplik fab muhtaç olduğu Merinos yününü yel iraat vekâletinin uğ- raştığı en mühim meselelerden biridir. Yalnız yetiştirme usulle- rinde ziraatçiler, ve tisatçılar arasında iki bakım'farkı vardı Bunlardan biri şudür: Hükü- met İspanyadan veya Almanya- dan Merinos koyunu geritmeli, bunları hayvan yetiştirmekle meş- rak, zi larının. | gul müsait mıntakalara dağıtmalı, diğer taraftan hükümet baytar ları, köylüye Merinos koyunu nasıl yetiştirilir diye usuller öğretmeli. Köylüyü ikaz etmeli... Bu usuller sayesinde köylünün Merinos ko- yunu yetiştireceğine ve 'da sanayi plânına göre sal edileceğine kanaat edilmek- tedir, Bu fikre muhalif olan bir grup vardır. Bu grupun Fikirlerinde ik- tisadi devletçilik temayülleri ba- riz olarak göze çarpmaktadır. Bu grup diyor ki: «Şimdiye kadar köylüye damız- lık hayvan vermek usulü pek çok tecrübe edilmiştir. Bu tecrübele- in üm kadar müsbet pek az tesadüf edilmiştir. Merinos koyunu. için 'de ayni usulleri tatbik etmek ha- tahı olur, Her şeyden evvel Merinos ko- ek işi teknik bir me- üsullerle » koyun Bu hay- lesi haline gelmiştir. Ahırları, baz kım usulleri pek basit ve iptidai olan bir köye, Merinos koyunu farkı var vermekte ne fayda vardır? Meri- nos bu köyün şartlarına intibak edecek, ve dejenere olacaktır. Ni- tekim bundan bir i köylüye larının iyi yetiştirilemediği görül- müştür.» Bu grupun fikrine göre, Meri- pos koyunu, iyi tanzim edilmemiş ve iptidai usullerle idare edilen münferit çifliklerde değil, devlet çifliklerinde yetiştirilmelidir. Esa- sen bu nevi yün devlet fabrikala- rında kullanılacaktır. Fabrikalar (Devamı 2 ni sahifede) Spor ve gençlik teşkilâtı Gazi enstitüsü beden ter- biyesi kısmından çıkanlar burada çalıştırılacaklar” Ankara 29 (Hususi) dan çıkanlar ileride spor ve gençlik teşki. Istnda çalış tırılacaklardır. Iki sene evvel teşkil. edilen bn kısımın tale- besi ilk defa ola- Nizameddin bey rak önümüzdeki sene sonunda mezun olacaklardır. Ayni zamanda bu mektebin mezunları orta mekteplerde be den terbiyesi muallimi olacak- lardır. Spor teşkilâtında | çalışa cak olan bu gençlere sporun her şubesi hakkında malümat verik mektedir. Büyük baha — A benim nuru aynim, ciğerârem, neden maşi süallerime süküe ile mükabele ediyorsun. & Çocuk — Yanımda tarama dergisi yok büyük babali..