September 30, 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

September 30, 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Eylül 1934 AKŞAMDAN AKŞAMA Evlerde rutubet Yapılan bazı binalar rutubetli olduğu için, belediye deniz kumu yerine dee kuru kullanılmasını #emin edecekmiş, Belediyemizin bu sıhhat işi ile slâkadar olmasını pek musip bu- luruz. Vakıa herkes kendi. evini camının istediği surette yaptır. makta muhtar olmak lâzım gele ceği zammedilebilir. Fakat bugün- kü hayat şartlarına göre, apart" manlarda yaşamak âdeta mecbu- vi bir hale giriyor. Bir apartımanı şöyle bir geze- yek içine taşınıyoruz. Binaenaleyh, Bu apartımanın esaslı şartlar ba- kımından sıhhate muvafık olup olmadığını aramak belediyenin en başlı vazifelerinden birini teşkil eylemek iktiza eder. Bu lüzumu takdir eden ve bi- nalarda rutubeti menetmek için #edbir ittihazına kalkan beledi yemizden rica edeceğimiz. cihet, tedbirin ciddi ve esaslı surette it tihaz edilmesidir. Çünkü binalar. da yalnız deniz kumu yerine dere kumu kullanmakla rutubetin önü- ne geçilemez. Umumun menfaati ve sıhhati namına harekete geçen belediye apartman yaptıran zat lardan bu noktada çok daha esas- lı tedbirler ittihaz etmelerini ta- epte yerden göğe kadar haklıdır. Bizim mal sahiplerinin gözleri önünde tek bir gaye vardır: Apar. #imanı mümkün olduğu kadar icuza çıkarmak ve bundan ede- ceği istifadeyi en son hadde yü de malzemede yapılacak tasar. ruf hiç bir zaman orada oturacak: ların: sıhhatini ihlâl edecek bir mahiyet almamalıdır. İşte binalarda rutubete meydan vermemek böyle ihmal kabul et- miyecek bir vecibedir. Bugün Av- rupada yapılan inşaatta rutubete mâni olmak için hususi «tecrit» maddeleri kullanılır. Temellere behemehal bu maddelerden ko- Bulmalıdır ki yukarı rutubet ver- mesin. Havanın rutubetinden zi- yade sıhhati bozan rutubet du- varların topraktan çektiği nem- Hiketir. Ayni zamanda, duvarlara çar. pan yağmurların yavaş yavaş içe- ri nüfuz etmesine karşı duvarları dışarıdan çimento ile kaplamak, galvanize saçlar kapamak gibi gareler de ihmal edilmiyor. Fakat gimente çatlar, galvanize saçlar bozulur. Daha iyisi hariçten de ayni tecrit maddelerini kullan- maktır, Onun için, belediyemiz şehirde yapılan inşaatta ve bilhassa içi 'de kira ile oturulacak apartıman- larda halkın sıhhati namına bu rutubet meselesi, ortadan kaldı. rilmalı, bunu yoketmelidir. Bu da tecrit maddesi kullanmayı mec b Mekfepler açılıyor Yeniden 8 mektep ve 30 şube açıldı Yarından itibaren ilk mekteplerle Jiseler açılıyor. Bu sene ilk mektep- lere vaki müracaat pek çoktur. Maamafih maarif müdürlüğü hiç bie çöcuğum açıkta kalmaması için vaktinde icap eden tedbirleri ak enıştir, dalanbulun #ünhtelif' sene tünde yeniden sekiz mektep, iht yaç görülen mekteplerde de şube- ler açılmıştır. Yeni şubelerin ye. in oo belini Bu tedbirler sayesinde mektep- m e lerin müracaatları kabul edilmiş: tir. Maarif vekâleti tarafından ilk it muallim kadrosu ilmiş, maarif müdür. ine tebliğ edilmiştir. Yeni kad- roda büyük bir değişiklik yoktur. Yarından itibaren bütün mektep- ler açılacak, ancak henüz hazır. liklarını bitiremiyen bazı mektep- lerin açılmaları bir kaç gün teah- hür edecektir. Maamafih bunlar da çok değildir. Sahte bilet Beyoğlunda. bir Sinemama biletini taklit etmişler ma bileti sahte- kârliğı tahkikatına başlamıştır. On yaşlarında Yasef isminde bir çocuk Beyoğlunda bü: lardan birine gi bileti gösterip içeriye girmek is- temiştir, Sinemanın kapıcıları bi- lete dikkat edince bunun kendi Biletlerinden farklı olduğunu gör Biletin üzerinde o pinemanm damgası vardır. Fakat bu damga sinemanın hakiki damgasından biraz daha farklıdır. Biletin sah- te olduğu böylece meydana çı kınca işi polise haber vermişler dir. Beyoğlu polis merkezi bu sahtekârlık etrafında tahkikata başlamıştır. Yapılacak binaların proje- leri belediyeye verildiği zamani asıl fenne muğayir, sıhhate mu. gayir kusurlardan dolayı müsna- de reddediliyorsa tecrit maddesi kullanmıyacak inşaat için de mü saade verilmemek iktiza eder. Böyle bir usul ittihaz edilmeyip te yalnız derekumu, deniz kumu farklarile iştigal edilirse bey- hude bir yorgunluk ihdas edil. mekten başka bir şey yapılmış ol. maz. Akşamı Vergi bakayası 339 senesi sonuna kadar olan kayıtlar kapatılıyor Son çıkan bir kanuna göre 339 mali yılı sonuna kadar, harp zançları ve ihale edilmiş âyar ilti- İ zam edenlerin borçları müstesna olarak, bütün bakayadaki vergi- ler affedilmişti. Bu vergilerin usulü dairesinde kayıtlarının kapatıl. ması lâzım gelmektedir. Böyle ol- duğu halde hâlâ alâkadar bazı şu- belerin bu kayıtları kapatmadık- ları görülmüştür. Bunun üzerine her maliye şubesine hesapları çi- kararak bir cetvel halinde merci- lerine bildirilmesi emredilmiştir. Cetveller çıkarıldıktan sonra bu senelere ait vergi borçları ka- patılacak ve mükelleflerden bun- lar istenmiyecektir. Inhisarlar umumi müdür- lüğünde müessif bir vaka Üç gün evvel inhisarlar umum. lü muhasebe dairesinde teemüfe şayan ve gürültülü bir hadise olmustur. öğrendiğimize göre, bazı me- murların daireye geç geldiklerini haber alan inhisar müfettişi Tab- sin bey umumi bir yoklama yap- mıştır. Tahsin bey bu meyanda muha- sebe kısmını da teftiş etmiştir. Bu esnada inhisarlar muhasebe müdürü Hurrem beyle aralarında giddetli bir münakaşa olmuştur. İlki taraf da hakarete uğradık arı iddiasile zabıt tutturdukların- dan işi resmi bir şekil almış ve Bur. sada mezunen bulunan inhisarlar umum müdürü Hüsnü bey şehri- mize gelerek meseleye el koymuş- tur, Hırsız dilenci Boş bulduğu apartıman- lardan eşya aşırıyormuş Zabıta Abdullah isminde bir hırsız yakalamıştır. Bu adam ken- disine dilerci süsü vererek akşam üzerleri apartımanların kapıları. na gidip boş buldukça eline ge- gen eşyayı aşırıyormuş. Polis uzun zamandanberi bu hırsızı arıyordu. Açıkgöz Abdullah evvelki ak- aşm Firüzağada gene bir apartı manın kapısından girmiş ve bu şekilde eline geçen eşyayı toplar- ken apartmanın kapıcısı tare dan cürmü meşhut halinde yakı lanıp polise teslim edilmiştir. Yapılan tahkikatta Abdullahın muhtelif zamanlarda Şişlide il Beşiktaşta bir, Beyoğlunda anı böyle soyduğu tesbit edilmiştir. Hırsız Abdullah evra- kile birliket adliyeye teslim edil- | tekait hekimler 5, tababetle meş- | nehar mişt Doktorlar Ftanbul ve mülhakatında 7100 doktor var Yapılan bir istatistiğe göre le- #anbul ve mülhakatında 1100 dok- or vardır. Bu hekimlerden 619 u memurdur. Muayenehane sahibi memur doktorlar 124, serbest Türk hekimleri 46, muayene sahibi mü- gul olmıyan istirahate çekilmiş mütekait hekimler 52, muaye: sahibi diğer anasır 311 ki- - Bunların 10 u ecnebidir. İstanbul etibba odasına merbut iğer sekiz vilâyette 189 doktor mevcuttur, Sandal kirası yüzünden kavga Kumkapıda Lânga civarında Hüseyin ve Celâl isimlerinde iki kişi dün bir sandal kirası mesele- sinden kavgaya tutuşmuşlar, bun- Jardan Celâl Hüseyini başından tehlikeli surette yaralamıştır. Ağır yaralı olan Hüseyin hastaneye kaldırılmış, Celâl yakalanıp adli- yeye teslim edilmiştir. Ekmek sandıkları Içi çinkolu ve kapaklı olacak Ekmek ve francalaların içi çin- ko döşemeli ve kapaklı sandıklar içinde nakledilmesine belediyece son zaman- larda ekmek ve francalaların ağız- ları açık, kapakları kırık, boyasız, sandık ve küfeler içinde naklı diğini görmüştür. Bu kaplar toz veya sair tesir altında kal ribi geceleri bop di, köpek girebilecej ve bundan sonra ekmek cala satanların mutlaka kolu kapaklı kaplar kullanmaları bildirilmiştir. Buna riayet etmi- yen ekmekçiler işlerinden msne: dileceklerdir. ayriyede yeni tarifenin tatbikına başlandı nin yeni tenzilâtli tarifesinin tat. bikine başlanmıştır. Tarife biri mıntaka yolcularının memmuniye- | Ucuzluğun tini mucip olmuştur, edilmektedi imkân görmüyor. iktisat vekâleti Haliç, Akay ve şirketlerile kayıkçılar tari- Fakat şirket buna comisyon tarafından tek: Hf edildiği veçhile kabul etmiştir. Bunlar, eskisinden farklı değildir. dostluk Bir doktor yazısı okudum, Dok tor diyor ki: «Almanyada halkı mikroba alıştırmak için büyük bir faaliyet sarfedilmektedir. Çocuk- ların daha küçük yaştan itibaren birçok mikroplara alıştırılmak su- yetile yetiştirilmesi düşünülüyor. Bu suretle çocuklar büyüyünciye kadar bu mikroplara karşı adeta bir muafiyet zırhı ile mücehhez olacaklardır. Bu tarzda yetiştiri len çocuğun ileride birçok hasta- lıklara karşı göğüs gereceği, em kuvvetli mikropların bünyesine te- sir etmiyeceği tahmin olunuyor.» Bunu okuduktan sonra şuna hükmettim: Alman usulle dür yanın en sıhhatli, en kuvvetli im- sanı muhakkak biz İstanbullula- rız. Çünkü her biri gayetle zengin bir toz memba olan İstanbul 80- kaklarında daha kü ra karşı muafiyet peyda ediyoruz, Daha pek gençken dünyanın en mikroplu sularile sulanmış bos- tanlarında yetişen salatalıkları, yeşillikleri yiyip değme tifo mik: roplarile aramızda sıkı fıkı bir dostluk hasıl oluyor. öyle kuvvetli bir dostluk ki artık pek içli dışkı olduğumuzdan bu mikropların çoğumuza bir Fenalığı dokun- muyor. Sütçülerin kendileri söylüyor. lar, adetâ yırtınırcasına bağır yorlar: — Ey ahali. İçtiğiniz sütler mikropludur. Berbattır yahu... Hastalanacaksınız... Dikkat edi- Fakat sütlerin bize hiç bir fe- malığı dokunamıyor. Zira biz süt milrobuna artık vücudumuza hiç bir zarar veremiyecek kadar alış- miz. Tevekkeli değil bu kadar mik- Top yattuğumuz halde hiç bir şey- cikler olmuyoruz. Bir ecnebi gelse acaba bizim yiyip içtiklerimizi kullansa hali nice olur? İşte bunu merak ediyorum. Hikmet Feridun Bekçiyi döğen bir sarhoş yakalandı Evvelki gece Hasan isminde bi- risi körkütük sarhoş bir halde ba- rip çağırarak Yenicami kemeri- nin altından geçerken mahalle bekçisi Hamdi önüne çıkmış ve iltü yapmamasını söylemiştir. Hasan bu ihtara hiddetlenerek da- ha yüksek sesle haykırdığı. gil bekçi Hamdiyi yere yuyarlamış, ve tekme ile adamcağızı dövmeğe başlamıştır. Bu aralık Hasanın arkadaşı Mehmet te gelip bekçiye vurmağa başlamıştır. Beçki Hamdinin düdük çalması üzerine devriyeler gelmişler ve Mehmetle Hasanı yakalamışlardır. Amca beye göre! — Isibas ve tercüme hakkı mahfuzdur — — Şehir meclii Gösterilenlerin. arasınd Bir ressam. A.B. — O halde artik şehir meclis e da güzel sanatlarda diyebiz