30 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

30 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

30 Eylül 1934 Limandaki vapur leşleri Bir şirket bunların bir kısmını çıkarmağa başlıyor Çanakkalede çemileri çıkaran Fratelli Sora müessesesi, İstanbul Timamındaki enkazı da toplamak üzere hükümetle bir mukavele yapmıştı. Öğrendiğimize göre, şirket, mur başlamak için İstanbul deniz ticareti müd #üne müracaat etmiştir. İlk iş ola- yak, enkazı Bakırköy açıklarında olan Pelenkiderya harp “gemisi çıkarılacaktır. Bunu müteakip, mandaki diğer mühim vapur les- İleri ve işe yarar madeni kısımlar gıkarılacaktır. Müessese limanımızda beş sene Gahşacaktır. Fakat bu iş imanım #emizlenmesini temin edecek de Zildir. Çünkü şirket yalnız kârli bulduğu kısımlarla uğraşmağı ka- yarlaştırmıştır. Maliye vekâleti Haliçteki gemi enkazını satmak için müzayede açmıştı. Esaslı bir talip çıkmadı. ğmdan müzayede şimdilik neti- Gesiz kalmıştır. Halicin tarama makinesile te- mizlenmesi' ne vakit yapılacağı kestirilememektedir. Bunun sebebi, temizleme işile alâkadar devsirin tahsisatsızlık yüzünden faaliyete geçmeğe im- kân bulamamalarıdır. batmı - Beş kaçakçı gemisi Tayfaların birer ay hapislerine karar verildi Payas 28 — Geçenlerde gece- nin karanlığından istifade ederek kara sularımıza giren yedi gemi- den beşi tayfalerile birlikte ya- kalanmışlardır. Balıkçı olduklarım iddia eden bu gemicilerin muhakemesine Döriyolda bakılmış ve müsaade- siz girdiklerinden dolayı birer ay hapislerine ve sandallarının da müsaderesine karar verilmiştir. Italva fazla maden kömürü alıyor Türkofisin verdiği malümata göre, İtalyanın bu sene maden kö- mürü ithalât artmıştır. 934 senesi ilk altı ayı zarfında ithalâtı 5 mil yon tonu geçmiştir. Kömür ihraç eden memeleket- ler arasında Türkiye de bu vazi- yetten istifade etmişti Türkiyenin İtalyaya kömür ih- racatı 93Z senesi altı ayı zarfında 27,000 ton olduğu halde 934 te ayni zaman içinde 90,000 tonu bul yaar. Alyankarahisarından gelen bir suçlu yakalandı Afyonun Yasin ki ösmirle birisi hakkında kız kaçır- mak suçundan dolayı tahkikata başlanmış, Şükrü orada buluna mamıştır. Tahkikat esnasında bu adamın bir katle iştirak sucile alâ- kadar bulunduğu anlaşılmıştır. 4 Mahalli zabıtası suclu Şükrüyü orada bulamayınca kendisinin İs- #anbula kaçtığını tesbit etmiş ve buraya" müracaslta — bulunarak Şükrünün yakalanmasını istemi Yapılan tahkikata İstanbulda bulunduğu meydana eıkarılmiş ve kendisi burada ya- kalanarak evrakile birlikte mah- fuzan cürüm hahalline sevkedil- ez Gezici aşiretler yerleştiriliyor Tarsus civarında yeni köyler yapılmaktadır Tarsus 27 — Bu civardaki ba taklıklar büyük bir gayret sarfile kurutulmuştur. Şimdi bataklıklar dan kazanılan mümbit araziye ge- Zici aşiretlerin. yerleştirilmesine ehemmiyetle başlamılmıştır. Kurulacak olan iki asri köyün hazırlıkları ilerilemiştir. o Yalnız. iskân edilecek olan aşiretler he- nüz yaylada olduklarından evle- rin yapılması için gelmeleri bek- Tenmektedir. Yeni kurulacak ihtiyacını ve kö olan köylerin evlerinin malze. mesini temin ötmek üzere köylü- lerimizin çok değerli çalışmaları görülmektedir. Köy: projeleri ev. velce dahiliye vekâletinden isten- miş olduğundan bugünlerde gek mesi beklenmektedir ve derhal işe de başlanacaktır. Fransada devlet ıslahatı Paris 27 (A.A.) — M. Marchan- denu devlet ıslahat komisyonu huzurunda izahat vererek, M. Du mergin, meclisi milliyi içtimaa da- veti tarihini henüz kararlaştırma- mmş olduğunu söylemiştir. Ayan meclisinin, mebusan mec- lisinin dağıtılmasında elyevm hai olduğu hakları bırakmak istemi- yerek biraz muhalfet göstereceği tahmin olumuyor. Suriye çifçileri Milletler cemiyetine müracaatla şikâyete karar verdiler Beyrut 28 — Bir kaç gün ev. vel Şamda bütün Suriyeden gelen murahhaslarm iştirakile büyük bir çifçiler kongresi toplanmıştır. Toplantının sebebi âşârın indiri memesi, çifçi isteklerinin kabul edilmemesidi Yapılan müzakerede ziraat va- ziyetinin tetkik edilmesine, ve Cemiyeti akvam nezdinde şikâ- Yette bulumulmasına karar verik- miştir. Kongre âzalarma göre, Su- riye çi kötü vaziyetinden Cemiyeti akvam mesul tutulmak- | tadır. Bu yüzden Milletler cemiyet ne bir takrir verilecek, ve vaktile Avusturyaya yapıldığı gibi Suri- yeye de borç para verilmesi iste- mecektir. Bir Album kadar güzel bir 300 kadın, erkek Yıldızın en cazip resimleri ve tercemei halleri, Yıldızlarle muhabere yenlere müjde hsust adreslerini bulacaksınız. Parlak kâğıda fevkalâde zarif ciltli bir kitap. per Bu salı günü satışa çıkıyor “a AKŞAM KITAPHANESİ 221, Ankara eadilesi ILDIZLARI AKŞAM GUNUN MESELELERİ z İspanyada ihtilâl teşebbüsü Son günler zarfında İspanya cumhu- riyeti bü ihlal tehlikesi geçir. di. Son intihapta ekalliyette kalan sol fırkalar ötedenberi mutedil yadikalların teşkil ettiği, bugünkü hükümete maarız vaziyette idiler. Hükümeti devirmek ve idareyi ele geçirmek için uğraşıp duru. yorlardı. Fakat bu çalışma şimdiye ka: | dar semere vermemişti. ji Bunun üzerine bu fırkalar daha müf- sit unsurlarla, yani komünist ve sindi- Kalistlerle birleşerek bir ihlâl vüc da getirmeğe ve bu suretle hükümeti ğe karar vermişler ve hazırlıklara başlamışlardır. Bu hazırlkler epeyce ilerilediği sıra 'du hükümet meseleyi haber almış ve derhal icap eden tedbirlere baş vur- muştur. Bir taraftan ihülüli hazılıyan- ar tevkif edildiği gibi, diğer taraftan araştırmalar yapılarak bir gok silah, bomba ve cephane ele geşirilmiştir. Bulunan silâhlar, tahmin edildiğinden gok fazladır. Muhtelif şehirlerde bin- lerce tüfek, sandıklarla cephane, pek gok bombalar ele geçirilmişti. Bazı şe- Bizlerde bir çok sark Tevhaları bulun. muştur. Bununla otomobillerin © zır hale getirilmesi düşünüldüğü anlaşılmış. tr. “Tahkikat ilerileyince MSI plâniin eheafh bir serette düşünülerek hazırlan diğ anlaşılmıştır. Plân mucibince dev- let daireleri bomba ile uçurulacak, dev- İet erksâni öldürülecek ve yeni bir re kurulacak Hükümet bu plân M. Troşkinin ha- Sırladığına ve hedetin İspanyada Sov. yet İaresi tesisi olduğuna kanaat ge Hatt Fransada bulmam M. Geçerek plânı bat Foasına başlanmıştır. Fakat simdiye kac dar kendisini bulmak kabil lama re İspanyada şimdilik sökün Küküm sür- mele beraber Katalonya ile mevcut hil ve şimal viliyetlerinde ayn bir hükümet teşlili cereyanı yüzünden va Ziyel karışıktır. Her dakika yeni vakalar silkmazındarı korkuluyor. 19 kilo esrar Esrarın bir kısmı bir kadının koynunda bulundu Gümrük muhafaza teşkilâtı ta- rafından Feriköyünde esrar ka- çakçılarından mürekkep altı kişilik bir şebeke, satmak teşebbüsünde bulundukları 19 kilo esrarla bir likte yakalanmış ve adliyeye bir kısmı şebeke men- suplarından olan Binnaz isminde bir. kadının koynunda muştur. bulun » etmek Kitabın isti sonunda » basılmış İstanbul HAFTALIK SİYASİ İCMAL Sahife 5 Ekalliyetler meselesine ait münaka- şalar - Şark misakı suya düşüyor - Avusturyanın istiklâli temin edilemi- yor-Italya Arnavutlukta iyice yerleşti. Cemiyeti akyam © meclisinin müddeti biten üç âzalığı hususun. da yapılan intihaplardan ve Sov- yet Rasyasinin bumücssesenin da- imi âzalığına kabulünden sonra Cenevrede ekalliyetler meselesi et- rafında şiddetli münakaşalar baş- lamıştı. Lehistan devleti kendi | ekalliyetlerine dair Versay mua- bep olarak ekalliyetlerin hukuku nu müsavat üzere muhafaza ede- cek ahkâmun bir kaç devlete mün- hasır olup umumi olmamasını gör termişti. İ Bunun için Lehistan devleti | ekalliyetlere ait mükellefiyetlerin | umum devletlere teşmil edilmesi için Cemiyeti akvamın bu defaki toplantılarının. ruzmamesine bir teklif koymuştu. Büyük meclisin | asi komisyonunda bu teklif üze- rinde birçok münakaşalar yapıl. dı. Ekalliyetlere sit ahkâmin umu- mileştirilmesi ve bilhassa Avrupa hudutları haricine teşmil edilmesi mahzurlu olacağı hakkında büyük devletler tarafından mütalen be- yan edildi. Türkiye meselenin bir konfe- ransa havale edilmesi gibi pratik Fakat hazır İngiltere evvelden zemini lanmıyan ve neticesi temin edilmi. yen konferansların toplanmasın- dan ameli bir fayda olmıyacağını ileri sürmüştür. Münakaşaların me- ticesinde ekalliyetlere ait huku- kum bütün cihan memleketlerine teşmil edilmesine taraftar bir ek- seriyet bulunmadığı anlaşılmıştır. Bu vaziyet karşısında Lehistan teklifini reye koydurmamış ve ko- misyon reisinin teklifi üzere gele- cek kânunusanide Cemiyeti ak- vam meclisi tarafından bakılması- na karar verilmiştir. Fakat bu ne- tice Lehistanın Versay muahede- sinin ekalliyetlere ait ahkâm feshetmiş bulunması kararına do- kunmamıştır. Ekalliyetlerin hukukunu umu- ştirmek esasının akibeti olur ise olsun Lehistan yaptı ri vaki ile Versay muahedesinin kendi ekalliyetlerine ait ahkâm na tebaiyet etmek ve bunların ic- va ve tatbiki hususunda Cemiyeti akvam mücssesatı ile teştiki me- saide bulunmak meeburiyetinden kurtulmuştur. Yarı resmi matbuatı Lehistanı ekalliyetlerine karşı ah- 6 mükellefiyetlerini bertaraf et mesinden ziyade çok hassas bu- Tundukları Versay munhedesinin aşikâr bir surette yırtılmış olma | sından müteessir ve msünfail bu- lunuyor, Lehistanı başka bir tarz ve usulda ayni neticeyi elde ede- bilmesi mümkün bulunmuş oldu- Buna işaret ediyor. Lehistanın ekalliyetl kunu umumileştirmek tekli Fransız huk ya si komisyonda reye koydurmaması | kendi menfaatleri noktai nazarın- 'dan mükemmel bir tabiye olduğu- nx umumiyetle hükmedilmektedir. | Lehistanın mukadderatını elinde bulunduran mareşal Pilsudeki yasete daime sevkülceyş usulle ni tatbik etmekle meşhur bulun. duğundan Cemiyeti alvamda Le- histanın çevirdiği son manevra dahi bu usulün bir neticesi addo- Tunuyor. | ve Fransa ve İtalya Macaristan ve akalliyetler Versay muahedesine ve Avru pa devletlerinin üstemlekeleri- ne dokunması itibaril gayet nazik olan Lehistanın teklifi şimdilik bertaraf edildikten sonra Fransa kendisinin büyük siyasi emellerini istihsal etmek üzere tekrar yete başlıyacağı ve bilhassa orta Avrupada kendi istediği gibi sistem kurmağa çalışacağı bir s1- rada Cemiyeti akvamdaki Maca ristan -mümessilinin milli hudutlar haricinde bırakılan büyük Macar ; ekalliyetlerinin şiddetli zulüm ve Hazyile gördüklerinden bahisle kü. | gük itilâf devletlerine şiddetle hü- cum etmiş olması ekalliyetler me- selesini tekrar alevlendirmiştir. Küçük itilâf devletlerinin mi messilleri Macoristana mukabil İ Kücum yapmışlardır. Fakat bu devletlerden Çekoslovakya ken. | hudüdu dahilindeki Macar ekalli- yeti hakkında doğrudan doğı kendisile uzlaşmal sürdüğünden ekalliyetler yüzün den Cenevrede çıkan mücadelenin devletlerin münasebatını bozacak vahim bir şekil almasına mâni ol muştur. Şark misakı Ekalliyetler meselesi Tile yatışmış. olmasını müte: şark misakı meselesi tekrar set âlemini işgal etmistir. Sovyet Rusyanın teklif ettiği ve Fransa nin terviç ve müdafaa eylediği bu misak tasavvuruna Almanya ret cevabı vermiş ve Baltık devletleri muhterizane davranmışlardı. Şimi- di de Lehistan Fransaya verdiği cevapla bu misaka taraftar olma- dığımı bin dereden su. getirerek anlatmıştır. Şak misakının böyle bir akibe- te uğrıyacağı çoktanberi anlaşılı yordu. Son günlerin asıl meselesi “Avusturyadır. Avusturyadaki (Na- zi) kıyamı esnasında İtalyanın Avusturya hududunda asker top- Tamasından bu devlet ile Alman- yanın arasına giren soğukluk Fransa tarafından fırsat telâkki edilmi Fransa İtalya ile anlaşmak ve uzlaşmak için bütün gayretile ça- lışıyor. Tabii her. şeyden evvel Avusturya meselesi üzerinde wz- laşmak lizundır. Bu hususta nevrede Fransa ve İtalya ve itilâf mümessilleri arasında bir gok müzakereler cereyan eylemiş Fakat bu müzakerelerde İtal- yanın Avusturya işlerine müda- hale etmek hakkını almale isteme- si Framsa eflkâr. umumsiyesinda bu devletin Avusturyayı ikinci bir Arnavutluk yapmak istediğine da- ir bir imiiba Birakmıştı Bu halden küçük iti £ devlet e bilhassa Yugoslavya çok hükümeti riayet len kuşkulanmıştır. Fransı Avusturyanın.. istillâline edileceğine dair evvelce İz tarı ndan neşrolunan beyannameyi tevsi ederek yeni bir beyanname ve mi- sak yapılmasını ve küçük itilâfın dahi buna iştirak eylemesini isti- yor. Fakat İngiltere Ayusturya hakkında fazla bir taahhütte bu Tunmağı kati surette reddettiği gi- bi ikinci bir beyannamenin neşri ile birinci beyannamenin hüküm (Devamı 9 uncu sahifede)