30 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 er > e 30 Eylül 1934 Şükrü Kaya beyin ziyafeti Türkiyenin sulh ülküsü takdirler ile yadedildi Hariciye vekâleti vekili Şükrü Kaya bey, dün gece Perapalas ole- linde parlâmentoler konferans âzaları şerefine ziyafet vermiştir. Ziyafette Büyük Millet Meclisi reisi Közum pasa Hz. ile ecnebi €- firler hazır bulunmuşlardır. Şükrü Kaya bey ziyafetin s0- nunda söylediği nutukta milletle rin müntehip vekillerini, cumhuri yet hükümeti namına selâmlamak- tan duyduğu sevinç ve bahtiyar. lığı kaydettikten sonra | Türkiye- nin sulh ülküsünden bahsetmiş ve demiştir «Fahir ve gururla diyebilirim ki Mustafa Kemal, beynelmilel hada kuvvetli bir: sulh ve terakki âmilidir. Ve onun bütün cihanın teslim ettiği ihata, intibak ve icra kuvveti, Türk milletine, binlerce yıllık ecdadına has ibda, ihya ve tanzim kabiliyetlerini meydana koymak imkânını verdi. Hanımlar ve efendiler, büyük muhyinin mütevazi bir şakirdi sr fatile milletler mümessillerine hi- tap ederken zaptı müşkül bir he- yecan duymaktayım. Yüksek mec- inize bu inanlı demokratın tak- dim ettiği tazimkâr ihtiram insan- ların ve müesseselerin şümulünü eriyor: Şahıslarınızda efendiler, ben milli hâkimiyeti selâmliyo- hâkim milletlerin ik- bal ve refahına, zarif huzurlarile bu masanın revnakını artıran ha- mumların, . shbatine, , gesainizde tem muvaffakıyetinize ve beşeri- yet #aadetinin bağlı bulunduğu milletler arasındaki yaklaşmaya içiyorum, demiş ve şiddetle alkı Tanmıştır. Bu nutka sıra ile Romen mu- yahhaslarından M. Saveano, İngi- murahhas heyeti reisi Sir Park Goff, Yugoslavya heyeti murah- hası M. Yankeviç, Japon âyan âzasından M. Masauji Hacbisuka, Macar heyetinden M. Lukacs, Fransız heyetinden M, Candace ve İsveç murahhaslarından M. Bergman cevap vermişlerdir. Mu- rahhaslar nutuklarında Gazi Mus- #sfa Kemal Hz. nini yüksek Teh- berlikleri altında Türkiyede vü- <uda gelen büyük inkılâp hareket- İerile terakki eserlerini takdirle yadetmişler, Türkiye Gumkuriye- aliyetini teba- rüz ettirmişler ve gördükleri hüs- nü kabulden dolayı minnettarlık: larını ve teşekkürlerini bildirmiş- derdi nutuklar, şılanmıştır. İngiliz. hası Sir Goff nutkunu türkçe ol rak söylediği «eski dost düşman olmaz» cümlesi ile bitirmiş ve giddetle alkışlanmıştır. Süt (Baş tarafı 1 inci sahifede) Trakyadan bu fiate iyi ve hilesiz. süt tedarik ettiklerini ileri sür- mektedirler. Anlaşıldığına göre, müstahsil. leri tedbir almağa sevkeden bap- lıca âmil de, evvelce haber ver. diğimiz gibi Trakyadan mebzul miktarda ucuz süt gelmesidir. Müstahsiller 12 kuruştan aş fiatle halis süt satmağa imkân görmemektedirler. İki tarafın mü- cadelesinden halkın istifade ede- geği ve nihayet şimdikinden da- İn ucuz ve halis süte kavuşmak mümkün olacağı temin ediliyor. Sofya 29 (Hususi) — Yugoslav Ve Bulgar nazırları arasnda bu- gün de müzakerelere devam edil miştir, Henüz arada halledilmesi- lâzım gelen bir çok meseleler vardır. Bunlardan bir kısmı pek çetindir. Şimdilik eski buzlar çö- zülmekte, iki hükümet arasında bir sıcaklık esmeğe başlamakta: dir. Bulgar gazeteleri müzakerenin uzun süreceğini tahmin ediyorlar. Gazeteler ihtiyatlı hareket etmek Tüzumunda müttefiktirler. Paris 29 (Hususi) — Journal des Debats, kral Aleksandrin Sof- yaya seyahatinden bahsederek diyor ki: «Bu seyahat sırf nezaket eseri değildir. Balkanlarda son zaman- larda büyük anlaşma havasi Hariciye vekilimiz Bu sabahki ekspresle Genevreden döndü Cenevrede € Cemiyeti akvam top- Tantısına iştirak eden Hariciye ve- kilimiz Tevfik Rüştü, murahhası- ii Neseli Sri Beylere Paris sefirimiz Suat beyler bu sa- Bahki ekepresle şehrimize avdet Tevfik Rüştü beyi Sirkeci ga rında vali ve belediye reisi Mu- hiddin, muavini Ali Rıza, C. H. Fırkası İstanbul idare heyeti reisi doktor Cemal, belediye reis mu- avini Hâmit beylerle şehir meclisi özaları ve diğer birçok zevat kar- şılamış ve bir polis mülrezesi se- lâmlamışt Tevfik Rüştü bey, Sofyadan ge- çerken Bulgar gazetecilerine şu beyanatta bulunmuştur: «— Cenevreden çok müsterih olarak avdet ediyorum. Orada Bulgar hariciye neğmile birlikte çalıştım. Yunan hariciye nazırı M. Maksimosla ihtilâf: meselelerin halli için aktettikleri itilâf Cenev- re muhitinde çok iyi bir tesir yap- mıştır. Yugoslavya kralının Sofyayı zi- yareti sulu ve Balkan anlaşmı için ileri atılmış çek büyük bir adımdır. Türkiyenin bu ziyaret hakkın- deki noktai nazarına gelince; biz, İâfına gitmek için atılmış çok mü. him bir adım olacaktır. Biz Cenev- rede, diğer Balkan devletlerile bu ziyarete karşı memnuniyet hisset tiğimizi resmi bir tebliğ ile de bil dirdik.» Maliye mütehassısı Samsun ve Trabzon hava- lisinde tetkikat yapacak Maliyemizi tetkik için Fransa- dan getirtilen maliye mütehassısı, burada tetkikatinı bitirmiş ve telkikatına devam için Samsun ve Trabzon havalisine gitmiş Mütchassıs, orada tetkikatını bitirdikten sonra Ankaraya gide- rp ve cenup, wilâyetlerimizin mali vaziyetlerini ederek hükümete bir rapor verecekt bu ziyaretten ancak sevinç duyu- | yoruz. Çünkü bu, kati Balkan iti- | | esiyor. Kral Aleksandrın seyahati bu havayı hissi sahadan hakiki sahaya çıkarmaktadır. Sofya 29 — Dün aksam Sof- yadaki kral sarayında Yugoslav: ya kral ve kraliçesi şerefine pa lak. bir gala ziyafeti verilmişti iyafet esnasında kral Bori bir mutuk söylemiş ve demiştir kiz «> Bulgar milletinin hislerine tercüman olarak size temin ede- bilirim ki Yugoslavya ve Bulga- Tistanın beynelmilel sulh ile B: kan sulhunun tarsini için sarfet- mekte oldukları mesaiye pek kıy- metli bir yardımı dokunacak olan bu ziyaret memleketimizde derin akisler husule getirecek ve iki memleket arasındaki mukarönet eserinin memleketimizde | sulh stanbul - Diyarı- bekir hava seferleri Bu sabah ilk tayyare dört yolcu ile hareket etti İstanbul - Diyarbekir tayyare seferlerine “bu sabah başlanmıştı tir. Bu sabah saat sekiz buçukta ilk tayyare Yeşilköyden Ankara- ya hareket etmiştir. Tayyarede üç erkek, bir de kadın yolcu var- dir. Yolculardan biri Eskişehire, biri Ankaraya, biri Kayseriye, bi- ri de Diyarıbekire kadar gidecek: lerdir, Yolcuların dördü de türk- tür. Sekiz buçukta Yeşilköyden kal kan tayyare 9,40 ta Eskişehire gidecek, oradan 9,50 de hareket- le 11 de Ankaraya varacaktır. Tayyare 11,10 da Ankaradan kal- kıp saat 13te Kayseriye inecek ve 1330 da Kayseriden hare katle 16,30 da Diyarıbekire va- sıl olacaktır. Diyarbekirden gelecek tayya- re de ayni saatlerde hareket ede- cektir. Katil kız Bafrada bir kız âşıkını tabanca ile öldürdü Bafra 29 — Bafranın Gelema- Ti köyünde eski muhtar Necip ağa- nm kızı 20 yaşlarında > Mevlüde hanım isminde bir kadın kendi ni seven on sekiz yaşında Nuri minde bir delikanlıyı tabanca ile dürmüştür. Katil kadın vakayı şöyle anlatmaktadır: «— Nuri beni seviyordu, fakat ben ona yüz vermiyordum. 20-8- Nuri evimize geldi ve Be- inde biri ile mek- tuplaştığımı söyliyerek © mektup- ları kendisine vermem için ısrar etti, Ve bir aralık belinden taban- casını çekip üzerime ateş etti. Kurşunlar boşa: gitti. Bu vaziyet karşısında ben de ötedenberi ya ımda taşıdığım tabancamı çekip ona ateş ettim ve öldü. Mevlüde hanım tevkif edik miştir, AKSA : Bu Sakhahki 'Telgraflar Sofyada yeni müzakereler Bulgar gazeteleri müzakerelerin uzun süreceğini yazıyorlar fve terakki etmesi- itikadını kuv- Katiyetle ka- niim ki müşterek mesaimizle kom- şu ve yakın olan milletlerimize yakın bir istikbal temin edece- içinde inki ne medar olacağı vetlendirecektir. Yugoslavya kralı, verdiği ce- vapta bilhassa şu noktaları te- barüz ettir «— Bulgaristanla Yugoslavya yorulmaksızın dostluk — yolunda ilerlemiye devam etmek suretile beynelmilel teşriki mesai fikrini takviye edecek, milletlerine asü- 'de ve devamlı bir inkişaf temin eyliyecekler ve bu suretle millet- lerimiz, diğer milletlerin hür metle itimadına mazhar olacak- lardır.» Yeni imtihanlar Bakalorya imtihanında muvaffak olamıyanlar yeniden imtihan edilecek | Busenelise ve orta mekteple- İ sin son sınıflarında eylül ikmal | imtihanında muvaffak olamıyan talebenin imtihan. evraklarının yeniden tetkik edilmesi” için ma- arif vekâleti mekteplere yeni bir emir göndermiştir. Bu evrakı tet- kik edecek olan komisyonl tihanları yapan komisyonlardan ayrı olacaktır. Komisyonlara mek- dep müdürleri riyaset edecektir. Bakaloryaya tabi olmıyan 6, 7, 9 ve onnucu sınıflarda yalnız bir dersten muvaffak olamıyanı talebeler de yeniden imtihana sevk edileceklerdir. Yeni imtihanlar âzami on gün içinde yapılacaktır. Bu sene bir dersten muvaffak olamıyan talebenin bir sınıf seğine muvakkat talebe olarak de- vam edip edemiyeceği hakkında vekâlet henüz bir karar verme miştir. Yolculara kolaylık Seyfi paşanın reisliği altındaki toplantıda mühim karararlar verildi Dün gümrükte, umum muhafa- za kumandanı Seyfi paşanın re- i alımda, İskenderiye ve ire tetkik seyahatinden dö nen gümrük baş müdürü Seyfi ve İstanbul muhafaza kumanda- nı Hüseyin beylerin iştirakile mü- him bir toplantı yapılmıştır. İskenderiye ve Pireden deniz- yolları işletmesi vapurlarile gelen yolcuların bulundukları gemiler izi mivayeneye tabi tutulaı bulda yolcuların bökletilmesine meydan verilmemesi ve diğer ec- nebi vapurlara ait muayene işle- rinin çabuk yapılmasını temin etmek üzere yolcu salonunun ge- işletilmesi kararlaştırılmıştır. Gümrük baş müdürü Seyfi bey, tesbit edilen tedbirlerin bir rapor- Is bugünlerde vekâlete bildirile- ceğini ve yakında tatbikata ge gileceğini, muharririmize söyle hamulesi Güzel türkçe İlk yazın ormanlarda ağaçlar yeşerirk: Kuytu yerlerden keskin, uyanık > ses erlir. Bu şakıyari Ses beni Getir yüreğimden, Bülbül sesi değil o: Benim güzel türk. gerdi. dere, ibi ovadan aleverir. , gekirir bolluk ye- Yağmurlar yağar, olur Bir gümüş kemer Kuvrlır, döner, gide Çağlıyan dere değil, benim güzel türk semdir. Gök yüzü geceleri yal yel parldar, Aya söz kırpan yıldız, bakarım, bir de erir Bu kutlu görünüşte, derseniz, bir sez Parlıyan bir sestir o Yüksek yaylalardaki yörüğün cura. sından, Çobanın kavalından işte o ses belirir Yurdumun oranından, yurdumun bura” sından, Bana Türküz biz» diyen benim güzel Beni bağlıyan sana, seni Bu sestir kö bizlere Türk Tanmsmdan gelir. O öz ana sesidir bir ses-benzemez ona. Dinle, iyi dinle! O: benim güzel türk- çermdir. Başını alıp gitsen en uzak doğulara, Geçtiğin yerlerde hep o tatl ses yük- selir. Onu: duydukça gönlüm yalığiyle 3 İstemem başka bir ses, sen, durma onu söyle, Tanrının sesidir o: Benim güzel türk- KAZIM NAMİ Karadenizden Portsaide kadar bir hat kuruluyor Memleketimizin ikracât emtia“ sını taşıyan ecnebi vapur kumpan- yalarının aralarında bir'fiat bir- leşmesi yaparak 'nakliyat ücretlei rini yükseltmeleri iklimi vekâleti- nin dikkatine il istanbul deniz ticaret müdürlür ğü, vekâletin tebligatı üzerine, bu vaziyetin sebeplerini araştırmağa başlamış ve alâkadar kumpanya- ların mümessillerinden izahat is- temiştir. Diğer taraftan deniz yolları iş letmesi, İstankul - İskenderiye s€- ferlerini Karadeniz seferlerile bir- leştirmek ve Porteait limanına ka- dar uzatmak suretile bir kasım ih- için daha müsait etmeğe karar vermiştir. Vekâlet, bu karar) tasvip etti Zinden yakında tatbikata geçile- cektir. Yeni hat vapurları, - Hopadan başlıyarak bütün Karadeniz. li- manlarından kabotaj sahası yolcu ve eşyası ile birlikte İskenderiye ve Portsait limanları için de yük alacak, İstanbula uğrıyacak, bu- radan İzmir yolile, İskenderiye ve Portsaide gideceklerdir. Sanayi plânı a kurulurken, şimdiye kadar tat len usullere tekrar müracaatla müsbet netice ümit etmek fayd: sızdır. Hattâ zararlıdır. Çünkü tecrübelerin bir netice ie diği görülürse, iplik fabrikası, yüz İspanyadan alacaktır, k nun için dışarıya senede beş mik yon liradan fazla para vereceğiz. Böyle bir zarara girmeden evvel, Karacabey Karasmda Merinos ko- yunu yetiştirmek daha teminalı bir iştir. $ Bu fikirler henüz münakaşa ha- lir. Genç ziraatçiler ve ikti- satçılar, klâsik usullerinden ayri- lip, devletin Merinos koyunu ye- fikrin kabul edileceği henüz belli değildir.