October 7, 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

October 7, 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Ne Cam fabrikasında inşaat ilerleyor. Gelecek sene fab- rika Türk camını sini piyasaya çıkaracak. FİATİ 5 KURUŞTUR. Romanya buhranı | / Ve M. Titülescu Tatarescu (o kabinesi Romanyada ç i hiç beklenmedik bir sırada istifa etti ve hükümetin en kuvvetli unsuru olan Hariciye Nazırı Titülescu'yu — dışarıda bırakarak yeni bir kabine teşkil | etti. Tatarescu'nun bu istifayı izah için ri sürdüğü sebep, v mek şöyle dursun, ha, de tekke Mtiye Başvekil, istifa sile, parlâmentenün içtimai arifesinde bülümetin icraat ve faaliyetini gözden geçirmek için krala fırsat vermek tediğini söylüyor. Bir hükümetin & kral tarafından devlet işlerini göz- den geçirmeğe ne dereceye kadar yar- dım edeceği bilinememekle © beraber, istifa da vakidir. > Bunun içindir ki İnğiliz, Fransiz ve Alman gazeteleri biribirine uymayan sebepler gösteriyorlar. Bir izah şudur: Güya Tatarescu, fırka lideri Bratianu ile anlaşamadığı için istila © etmiştir. Ailesi Romanyayı uzun zaman idare e den Bratiamu ile Başvekilin arası açık olduğu ötedenberi malüm idi. Maama- fih bunun bir istifaya sebep olacağı beklenemez. Romanyada bir devlet me- selesi halini alan kral — Karol'un sile münasebetleri de bir sebep olarak ileri sürülmektedir. Bu rivayete göre, kral Karol, prenses Helen ile barışmak ka- Tartnı vermiştir. Binaenaleyh bunu te- min etmek için milli bir kabinenin teş kilini arzu etmektedir. Tatarescu ka- binesinin yeni baştan ve aşağı yukarı aynen eski şeklinde tekrar teşekkülü üzerine bu rivayetin » doğru olmadığı anlaşılmıştır. Binsenaleyh kabinenin is- —— başka sebeplerde aramak lâzim- ir. En akla yakın gelen sebep, Hari- ciye Nazırı Titülescu ile kabine reisi arasmda bir anlaşamamazlık çıkmış ol. ması hakkındaki © şayiadır. Filhakika bunu teyit edecek bir takım emareler vardır. Bir defn Titülescu yeni kabi- enin dışında kalmıştır. Sonra Başve- kil Tatarescu gazetelere vaki olan be- yanatında Hariciye Nazırı ile arasında bir takım anlaşamamazlılar olduğunu, manmafih Titülescu Romariyaya avdet eder etmez, bay başa verip aralarında ki ihtilâfı halledeceklerini bildirmiştir. Söylendiğine göre, kabinenin "iş Avrupada bulunan Hariciye Nazırı T tülescu'nun istifasını takip | etmiştir. Hariciye Nazırı Römasyanın harici iş- lerini tedvirde ötedenberi tam bir ser eri içinde hareket etmekte idi. Bu, ici siyasetin idaresinde © gösterdiği yüküek iyalentin haklı” maki ol itimattarı doğun bir vaziyettir. Filhaki- ka Titülescu, Romanyayı çok müşkül yaziyetlerden kurtarmış, bütün komşu- larile iyi münasebetler tesis etmeğe muvaffak olmuş ve bu devlete beynel- milel hayatta yüksek ve şerefli bir mev- ni kazandırmıştır. Romanya Küçük İ- tilâf kombinezonuna dahildir. Balkan paktının imzasında faal bir rol oyna- mıştır. Fransa ile müttefiktir. Lehistan ile ittifak muahedesi vardır. Sovyet Rusya ile münasebetleri iyidir. Roman- yalılar, bu kuvvetli vaziyetlerini Titü- Jescu'ya borçludurlar, Titülescu bu he- defe varmak için her şeyden evvel ha- rici siyaseti dahili politika mücadelele- rinden ayırmak lâzım geldiğine kanaat getirmiş ve bunu “siyasetinin tedvirin- de hareket noktası olarak kabul etmi tir. Romanyadaki dahili politika kavga- larını yakından bilenler bundaki isabe- ti takdirde tereddüt etmezler. 1928 se- mesinde Maniu'nun reisliği altında mil- Hi çiftçi fırkası iktidarı eline aldığı za- man, i Romanyada on bir defa hükümet değişmiş, üş defâ umumi in- tihabat yapılmıştır. Buna rağmen Ro- manyanın harici siyaseti daima ayni is- tikameti takip etmekten ayrılmamıştır. Harici siyasetteki bu istikrar büyük mikyasta Titülescu'nun eseridir. Hariciye Nazırının bu sahadeki ser- bestisini tah, mevzuu bahsol- madığı gibi, siyasetin tedvirinde kendisile Başvekil arasında" esaslı bir ihtilâf mevcut olması da varit değildir. Nasıl ki Tatarescu, yeni teşkil ettiği ül ön Romanya için artık an'ane olan siyatetten asla yetini rencide eden vaziyet, Başvekil ile urasında teferrünta ait ufak tefek anlaşamamazlıklar olduğu anlaşılıyor. Eğer Romanya kabinelerinin demir. baş Hariciye Nazırı Bülreşte bulun- saydı, Başvekilin söylediği gibi, “baş başa verip, anlaşmak mümkündü. Fa. kat Cenevredeki faaliyetten sonra Mon- treux'ye gitmiştir. Refikasının sıhhati de derhal Romanyaya dönmesine mü- “ait olmadığı anlaşılıyor. Bunun için- Şir ki yeni Romanya kabinesi muvak- t bir zaman için Titülescu'suz te Şekkül etmek mecburiyetinde kalmıştır. ununla beraber, Hariciye Nezaretine he getirilmemiştir. Hariciye Nazır. fı Başvekil Tatarescu'mun uhtesinde vakıt. Yani Titülescu için açık bı Tiger. Ya muhabere ile, yahut ta lescu'nun âvdetinden sonra “baş 100. yererek yapılacak © görüşmüden e,» Hariciye Nazırının tekrar kabi. iç Sirmesini temin edecek formüller Tig cağına şüphe ülescu'nun kabine; ve şişe- Sahip ve Başmuharriri : Duncu sahi Na, “3111 iri > Kurtuluş bayramımızı tesidinde Bahri yeliler ve Küleliler geçit vesmünde., Kurtuluş günümüz Dünİstanbullular orduya şükranlarını yenilediler Şehir baştanbaşa donanmıştı. Taksim- de büyük bir geçit resmi yapıldı rethaneler, vapur ve tramvaylar, hülü. sa şehir baştan başa donanmış, bay. raklar ve fenerlerle süslenmişt Caddeler, sabahın çok erken saatin. (Devamı 6 mez sahifede) İstanbulun kurtuluş bayramı, dün halkım içten gelen tezahüratı arasmda kutlulandı. Yapılan geçil resmi çok can- h ve güzel oldu. R mas bütün binalar, İspanyada li büyüyor İsyanı bastırmak içın top ve tayyare kullanıldı Bir çok yerlerde örfi idare ilân edildi vaziyet rak s0iz. kanlı müsademeler devam ediyor 700 kişiden fazla ölen vardır LONDRA, 6. A.A, — Röyter ajansının , edilmiştir. Bu eyaletteki bütün jandar- Madrit'ten öğrendiğine göre, Aslluri e- | ma kışlaları ihtilâlciler tarafından işğal yaletindeki ihtilâl hareketi korkulacak | edildiği ve karışıklıkları bastırmağa te- bir şekil almıştır. Asturide örfü idare ilân (Devamı 6 ıncı sahifede) İntihap: yerleri mahşer ye- rini andırıyor İntihap canlılığı bütün hızila devam edi- yor, bugün nerelerde rey atılacak ? Belediye intihabatı, dün her gün- | tün İstanbul halkını sokaklara dölmüş- künden daha canlı bir şekilde devam | tü. etmiştir. Dün ayni zamanda Kurtuluş Herkes © sabahleyin geçit resmini bayrama tesadüf etmesi, esasen bü- (Devamı 2 inci sahifede) Tescu tarafından tekzip edildiği gibi, filen de tekzip edilmiş olacaktır. Ro- ın harici siyasetinde bir değiş- ilzam edecek hiç bir sebep mev- ğildir. Yukarıda da anlatmak is iz gibi, bugün Romanyanın ha- eti “ber zamankinden daha da tahakkuk etmi Küçük Jeil Balkan paktı, Fransız dostluğu, ri bu kadar uzun ve derin gi bir siyaset değişikliği mâ- in edecek bir buhrandan i bir politika rüzgârı naza» İçi rile bakmak lâzumdır. telâkki ödilebilirdi. Son sene içinde bu Ahmet ŞUKRU Siirt Meb'usu MAHMUT PAZAR 7 T, EVVEL 1934 Cesetler aranıyor birbirlerine isnat ediyorlar Evvelki gece Marmarada Heybelis ada ile Maltepe in, hâlâ kı kunçluğu gözümüzün önünden meyen Sevinç - Marmara vapurli çarpışma faciasma benzeyen o nisbet te korkunç ve çok acıklı bir deniz ka Sıra ile Afitap motörünün taifesi Raşit, Mehmet ve iki mesut yolcusu Ahmet Muhsin ve Halit oğlu Musta- fa ile kurtulanların muhabirimize baş larından geçenleri anlatmalarına Git birer intiba Aylıkları arttırılan Memurlar Belediye yeni kadrosunda bazı memur- lukların maaşları arttırıldı ANKARA; 6 (Telefonla) — İstan bul belediye taadül cetvelinde yapılan tadilâkin âli tasdikini bildirmiştim, İs. tanbul “beledi hususi idaresinin (Devamı 5 inci sahifede) Asil konuklarımız Dün gece geldiler Velihat ve Prensesler Hz. dün Bursanın bütün görü lecek yerlerini gezdiler Bursa belediye reisi Muhittin B. Veliaht Hz. ne tahdim ediliyor Ankaradan Karaköy ve Bursaya git- miş olan İsveç velinhtı prens Gustav Adolf hazretlerile refikaları © prenses Marie Louise ve kerimeleri © prenses İngrid hazretleri dün akşam Ertuğrul: yatı ile saat 22 de şehrimize | gelmişe (Devamı $ in abiledeğ Kaptanlar. hatayı | | İ mın mümkün olanı yapmasına ve her İspanyadaki umumi grev bir isyan manzarasını almış- tır. Grevcileri dağıtmak için tayyare ve asker kullanılıyor. Müdür : 24318, Yari Idare ve Matbaa: 2 Tel: ( Heybeli önünde müthiş bir facia | Gece karanlığında Feruzan şilebi bir İ kayığa çarptı, maalesef 32 kişi boğuldu Ölümden nasılsa kurtulanlar faciayı yerine giden muharririmize etrafile anlattılar Mi. Hüdiseye ait resimlerden: (1) Kazayı yapan Feruzan paparunun kap- tam jandarma nezareti altında, (2 ) Feruzan vapuru, (3) tahkikatı ya- pan heyet ve gazete muhabirleri H eybelide (4 - 6) 52 kişi arasından kurtulabilen ve kayıpların acısiyle yürekleri yanan felâketzedeler..(6) Afitap motörü He ybeliada rıhtımında... İma olmuştur. Başta kısaca söyliye « | motörünün arkasma bağlı piyade ka. Yığına Firuzan şilebi çarpmış, 55 kişi (Devamı 5 inci sahifede) Dostluk böylemi olur? Bulgaristanda Trakya ve lim: Yalovadan gelmekte olan Afitap | “İstanbulu isteyenler var Yeni hükümet komiteleri kaldırdı fakat komiteci zihniyetini yok edemedi “ Trakya ,, gazetesinin tezviratı Bugünlerde bazı ciddi Bulgar zeteleri, Türk matbuatı Türklerine zulüm ve taz; yapı l ğını iddia ederek iki millet arasındaki Bugün ikinci maç Maçı kazanabiliriz! Bugün Fener hücum hattı çok kuv- vetli olarak saha- ya çıkıyor Böhemians Çek futbol takımı ikin. i ene Fenerbahçe sta dostluk münasebetlerini sarsacak max | hiyette yazılar yazmakla ittiham et > meğe başladılar. Bulgarya Türklerini (Devamı 5 inci sahifede) Ateş - Güneşten Necdet ve Rex takviye edilmiş Fenerbahçe ta- yapacaktır. İlk maçta 2-0 ya- lip gelmelerine rağmen yo: larını ve hakiki oyunlarını dillerini söyliyen mi di daha kuvvetli kacaktır. İlk maçta Fenerbahçe müdafaası: r teşekkül halinde çı (Devamı 6 mcr sahifede) nilmeden Balkan üreş şampiyonu oldu (Tafsilât beşinci sahifede)