17 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

17 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

| n ke» a a € i © . Yasak denilen şeybi Halkın rahatı nedir? Belediyelerin, belediye zabıtası Wi nun elinde bir vesile vardır. Her ne ki yaparsa onu: (Halkın istira- hati) namına yapar görünür. Aca X bn dolma böyle midir? |. , Vakıa belediyenin ilk işi, hattâ vücudünün ilk sebebi halka vahat X ettirmektir. Lâkin maalesef her 24 j 2, böyle olmuyor. Size bir mi - » Ürküdar iskelesine bilmem hiç Şıktınız mı?.. Zaten ince uzun bir Yol ile asıl iskele meydanından ay- Tılmış olan iskele binasından cad- deye elli metre yürümeden çıka - yazsınız. Hasta, alil, İp olabi: “siniz... Ayağınıza bir b gelmesi izakön yoktur. Çünkü is kele methalile otomobillerin dur- akları yer arasında en aşağ: 200 Metre mesafe vardır. Daha ya'ına Belemezler, o Şoförlerin veyu ye - maklarının da iskelede müşteri & Taması ve arabasını iskeleye getir- X mesi yasaktır. esmi oto & rileye dayandığı için suistimal © dilmemesi lâzemgelen bir şeydir. Aksi halde yerinde olmayan ya - saklar zorla tatbik edilse de halkı Memnun etmez... İşte Üsküdar oto mebillerinin bir fersah uzağa ke - Bulması da bu kabil bir yasaktır. Vaktile Üsküdarda otomobil ve 0 tobüslere bir hayli zorluklar Tuş olan sabık bir kaymakam bu Yasağı koyduğu zaman sebebini a- Taştırmış ve bunun iskelenin içine adar giren tramvaylara otomo - erin rekabet etmemesi için ya- pılmış olduğu neticesine Yarmiş * tum. Ö kaymakam değişti. Maale - sef bu yanlış karar hâlâ bizi izaç € diyor. İki akşam evvel rahatsız ol- duğum için yüz metre kadar yürü- dükten sonra ayağıma çağırdığın bir otomobile bu işe büyük bir şid detle nezaret eden belediye zabıta tnın ceza yazdığım öğrendim. Şimdi, halka hizmet etmekle mü- hellef olan Üsküdar belediyesine soruyorum: — Otomobilleri iskeleden uzağa Bötürmek ve vapurdan şıkanları Otomobile binebilmeleri için 200 metre yaya yürütmek halka hiz - met midir?. Eğer böyle ise neden otomebilleri Şemsipaşaya kadar çekmiyorlar?.. Öyle şeyler var ki, kapanın e - linde kalmıştır. Ne karışan var, me görüşen?.. Onlardan biri de bu çe sit mahalli belediye tetbirleridir. satırları yazarken muttasıl ak- ema; “Varakı mihri vefayı kim okur kim dinler!,, Mısra geliyor. Belki bu işle alâ kadar olanlar bunları okurlarken gülümser ve dudak bükerler. Ben de kim oluyorum?. Değil mi? Marsilya Belediyesinin fedakârlığı Zavallı Yugoslav Kralı Alek sandr'ın selâmetini temin edemi » Yerek Marsilyada öldürülmesine mâni olamıyan âciz Marsilya şehri belediye meclisi bir karar vermiş: Kral Aleksandr'ın ismi Marsilya #ohaklarından birine verilecek - miş... Bu kararın bütün dünyada ne tesir yapacağını bilmem amma be nim üzerimde çok menfi bir tesir Yaptı... Buna frenkler (Toüpet) ederler... . Sıkılmamak demektir. Kendi topraklarında sırf ihmal yü Zünden öldürülen bir hükümet ba- ginın ismini şehrin bir sokağına koymak suretile hürmet eseri gös- dermeğe bilmem ne derler?. FELEK (İş Bankasından alman cetveldir) 16T. Evvel 934 AKŞAM FIYATLARI Tr ETİ ai nan ir ğ VE İK Mimaki 030 e 2950 $ An. Tahvili | 1 5,60 ” u” s2 . v . m. 28,40 ESHAM 4 Reji kaponsur Teleton ÇEK FİYATLARI 61250 4 Pes 194878 1206 $ Belgrat xw 17 $ Moskeva © 104 — Ber! 147196 1.3 39675 5125 7954 EKONOMİ Türk - Yunan Ticaret itilâfı Yunan İktisat nazırı önümüzdeki günlerde bekleniyor Bu aym 23 ünde Türk - Yunan > ŞE lherelere başlanacağını yazmış - Yunan İktisat nazırı, buradan Ankaraya il Türk - Yanan müşte- rek ofisi tarafından hazırlanan vapor ik. tsat vekâletine gönderilmiştir. y Amerikada pamuk rekoltesi 'Nevyork pamuk borsasının Amine. pamuk rekoltesi 10 milyon balyayı bu - İncaletır. Zirant nezaretimin meş- ği e gö seneki re- Tazı Le hü . Kabuklu yumurta ihracatı kontrolu Kabuklu yumurta ihracatı haklımda Iktisat Vekâletince tertip edilen mizam- name vilâyele bildirilmiştir. Türkiyeden ihraç, edilecek yumurtalar kontrole tâ » bidir. İhtikâr komisyonu Toplandı Komisyonun mesaisi bir buçuk ay sürecek yelerin teşebbüs ve takiplerini kolaylaş- trmak ve halkın zarar görmesine mâni olmak üzere İktisat vekâlcince teşkili emredilen ibtikâr komisyonu dün ilk top- lantısını Töcevet odası mechs salonunda yapmıştır « Bu toplantıya, belediye mamsma ilei- sat müdürlüğünden Tevfik, Ticaret oda- yasada tetkiket yapılması kararlaştırıl - mıştır, Bunun için de yeni ölçülerin kule lanılmasından evvelki ve sonraki piyasa gözden geçirilerek, mevcut istatistikler. Ihtikâr ieomisyonu ikinci toplantıyı gelecek çarşamba günü yapacaktır. Bu içtimas, dünkü toplantıda bulunmuyan murahhaslar da iştirek edeceklerdir. Ko- misyonun mesaisi bir buçuk ay kadar sü recektir. e Recep Bey Orman mektebinde Curuhuriyet Halk Fırkası ummmi kkk» bi Recep Bey refakalinde Mardin me- busu Ali Rıza, Ziraat vekâleti beyeği tef- dişiye reisi Nakiyettin, ziraat smutebas- sısı Lütfi Arif Beyler olduğu halde dün Yüksek Orman mektebini gezmiştir. Re- cep Bey mektebi ve mektep fidanlığı tetik etmiştir. Mektep idaresinde kâtibi ummami be- yin şerefine bir çay ziyafeti verilmiş ve bu ziyafet esmazında samimi hasbihaller de bulunulmuştur. Recep Bey talebe ile bilhassa ayrı 8y- rı meşgul olmuştur. Kadastroları yapilan mahalleler Kadastro postaları mesailerine de - vam etmektedir. Postalar Camcamli, Tav: santaşı, Hacıkadın mahailelerimin tahri- rine devam etmektedirler. Tahtakale ma- hallesi ile Şehzadebaşında Kalenderha- ne mahallelerinin tahrir ve tahdidi ile kadastroları ikmal edilmiş ve kadastro kütük yazma bürosu tarafından kütükle- MİLLİYET ÇARŞAMBA 17 TEŞRİNİEVVEL 1934 NAFIADA Demiryolları Varidatı artıyor Yeni Vekâlet binasının küşat resmi ne zaman? Devlet Demiryolları hatlarında va ridat, geçen senelere göre büyük bir farkla yükselmetkedir. Bu senenin Ağustos aymdaki gelir 1794462 lira 85 kuruştur. Halbuki 933 senesi A ğustorundaki gelir 1,407,413 lira 15 kuruştur. Bu geçen sene ağustos ayı. na nisbetle bu sene ağustos ayı fazla. Miğı 386,989 lira 70 kuruştur. Yeni Nafia vekâleti binası Ankarada Yenişehirde yeni yapıl makta olan Nafıa Vekâleti Binasının açılma resmi Ci iyet bayramında yı , Bina, modern mimari tar. zında yapılmakta olup Cumhuriyeti - mizin en mühim yenileştirme eserle. rinden biridir. 175 odası ve dört sale mu vardır. Cumhuriyet bayramında açılacak köprüler Naha Vekâleti yeni köprüler işleri ed çok ehemmiyet vermektedir. Yeni mşa olan betonarme Kızılırmak köprüsü - nün esas aksamı tamamile bitirilmiş. &r. Cumhuriyet bayramında açılma sü 131,30 metre boyundadır. Beş göz. Tüdür, Bir senede ne kadar telgraf geldi, gitti Ağustos ayı içinde Türkiyeden ec nedi memleketlere ve ocmeba telgraf testi olunmuştur. Gene bu ay içinde Avrupa memleketlerile 4700 te - Lodos dehşetli geçti Asya vapurundan haber yok, bir çok kazalar oldu Evvelki gece yarısından sonra baş iryan batı lodos dün sabaha kadar Akay vapurları seferlerini yapabilmişlerdir. Rüzgâr öğleye doğ- ru iyice dinmiştir. N . M Yillet mekteplerinde bu sene yapılacak tedrisat için dün Maarif müdürlüğünde bir toplantı yapıldı. Dün, Gülhane parkının büyük kapısı karşısında, Terkos ana borusu MAHKEMELERDE Esnaf Bankası Sujistimali Müruru zaman olduğu için evrak saklanacak Esnaf Bankası sujistimali etrafın - da Adliyece de ayrıca tahkikat yapıl- dığı malümdur. Adliye tabkikatını ik- mal etmiş ve son kararını vermiştir. Öğrendiğimize göre müruru zaman olduğu için Esnaf Bankası sujistimali- ne ve suçlulara sit tahkikat evrakmın hıfzına karar verilmiştir. Maslaktaki otomobil kazası Maslaktaki otomobil faciasından mazmun Alber Karatano Efendinin muhakemesi bitmiştir. Müddeiumumi bugün iddianamesini söyliyecektir. Kararın da bugün tefhim edileceği zannedilmektedir. Kasımpaşa cinayeti Kasımpaaşda karısı Nazmiye Ha- nrmı öldürmekle maznun Lâz Osman bakımdaki hazırlık tahkikatı bitmiş- | tir. Lâz Osmanın muhakemesine aym 31 inden itibaren başlanacaktır. ! Eroin, nişasta Nişasta içinde eroin kaçırmakla saçlu tuzcu Osman ile Hacı Mehmet hakkında Emniyet müdürlüğü kaçak çalık bürosu tarafından yapılmakta 0- lan tahkikat ikmal edilmiş ve suçlu - lar ihtisas mahkemesine verilmistir. Yapılan tahkikat neticesinde 23 kilo nişastanın içinde eroin bulunmamış ve «rf nişasta olduğu tahlil neticesin de anlaşılmıştır. Bunların üzerlerin - de ayrıca üç paket eroin bulunmuş - | tur, Bunlar hakkında ayrıca mahke - mecs nişastayı eroin diye satmak sü- retile dolandırıcılık yaptıklarından da Jayı ayrıca takibat yapılacaktır. —— e — lefon konuşması yapılmıştır. Ankara İstanbul arasında yapılan muhavere de 12000 dir, mıştır. Bundan başka sabaha karşı sa at 3 te Moda açıklarında bir kotranın devrildiği görülmüş, civarda bulunan balı nan iki kişi kurtarılmıştır. . mindeki bu kotra belediye fen heyeti tetkik şubesi müdürü Ziya Kâmi Beye aittir. İçindekilerin, kotranm parçalan | mamasmı temin için bindikleri, fakat dalgaların tesirile açıldıkları anlaşıl- muştır. Kotranın devrilişi liman idare- sine de telefonla haber verilmiş, fa - kat derhal kaldırılan bir motör an - cak Haydarpaşa önüne kadar ilerliye bilmiş, denizin şiddetinden geri dön - mek mecburiyetinde kalmıştır. Asya vapurumdan haber yok Evvelisi akşam limanımızdan hare Wet eden denizyolları idaresine ait As ya vapurunun dün sabah Mudanyaya varması lâzemgeliyordu. Dün gelen bir telgraf, Asya vapurunun heniz Mu - patlamış ve müthiş, müthiş olduğu kadar da güzel bir halind. taler sastlerce akmuştı. Boru tamir edilmetkedir. ale a darı gösteriyor. MAARİFTE Millet mektepie- rinde ders İlk tedrisat müfettişleri dün toplandılar Mtanbul ilk tedrisat müfettişleri, dün Maarif idaresinde toplanarak mekteplere ait muhtelif meseleelri gö rüşmüşlerdir. Bir Teşrinisaniden iti - baren millet mektepleri tekrar faali- yele geçecektir. Bu sene millet mek- tepleri için tahsisat yoktur. Nrelerde dershane açılacağı tesbit edilmiştir. Millet mektepleri dershenelerinden deri okutacak muallimler, bu işi fahriyen yapacaklardır. Kütüphana memurları toplandılar Şehrimizdeki kütüphanelerin me - murları, dön Maarif idaresinde bir toplantı yapmışlardır. o Şehri bütün kütphanelere ait, bir istatistik ve bir rehber hazırlanacaktır. Man - rif vekâleti bu hususta bir talimatna - me göndermiştir. Haydarpaşa lisesinde ders- lare başlandı Haydarpaşa lisesinde dünden iti ü yapılma Üniversitede derslere başlandı Üniversite fakültelerinde dünden itibaren derşlere | başi . Buse ne imtihanlar da yeni bir şekilde Orta mekteplere bu sene noka- dar fazla talebe kaydedildi? İstanbul lise ve orta metkepleri muallim ve talebe kadroları tamamen normal bir şekle girmiştir. vaziyeti ! Mekteplerde tedrisat tabii mecrasm » da ilerlemektedir. Bu sene İstanbul or ta tedrisat müesteselerinden muallim ve talebe kadro işlerinin biraz gürül « tülü olmasına sebep, bu sene mektep- lere pek fazla talebenin tehacüm et- mesidir, Bu mesele hakkında sahibi #alâhiyet bir zat diyor ki: — Geçen sene İstanbul lise ve orta mekteplerinde talebe adedi 13289 idi. Bu rakının bu sene 15500 dür. Aradaki fark 2 bindir. İki bin fazla talebe için ona göre ve saire İâzandır. sene İstanbul Erkek lisesine 1350, Vefa lisesine 1011 İstanbul kız lisesine 1545 talebe yer- leşmiştir. Geçen sene bu mekteplerde ki tnlebe miktarı sra ile 986, 786 1310 idi. Haydarpaşa lisesine 450 leyli tale- be yerleştirilmiştir. Nihari ile beraber talebe mikdarı 900 dür. Ayrıca Mu » allim mektebi kısmında 253 leyli ta- bebe vardır. Bu sene, orta tahsil müesseseleri - me tehacüm yalnız İstanbulda değil - dir. Ankara, İzmir, Konya, Adanada da vaziyet böyledir. Mekteplerde as - muallimler Maarif müdürlüğü, ilk mekteplere mühim bir tamim göndermiştir. Bun- dan sonra, bilâ sebep veya hastalığı- mı haber vermeden üç gün mektebe gelmiyen munilimler, istifa etmiş te - Jâkki edilecektir. Mektep başmunilim İleri her on beş günde Maarif idare - sine muallimlerin devam cetvellerini göndereceklerdir. Tıp fakültesinde Lâtince... Dünkü bi rakşam gazetesi, Tıp fa - küllesinin üçüncü ve dördüncü sınıflarm- da bu sene Lâtince dere okutulduğuna dair verdiğimiz haberi tekzip ediyordu. Bu akşam gazetesi “Alükadarlardan,, a)- | Sünüya —— İmei Komitacılık Kelemen haydudu, her gün ren gini değiştiren bir “Bukalemun” hayvanına döndü. Önce Çek zan - nediliyordu. Sonra Hırvat olduğu- na ve Hırvatların Oustachi komite sine mensup olduğu iddia edildi. Fakat vücudünde bazı dövmeler vardı. Bu dövmelere nazaran ka - tilin Makedonya ihtilâl komitesine dahil olduğu tahmin olundu. Tah- kikat tetkikat birkaç cihetten ileri letildi. Nihayet son netice şu oldu: Kelemen meğer Bulgar tebeasın danmış, hakiki ismi Georgieff'miş. Ve iki sene evvel Bulgaristam ter- Her #çşen gün atin hüviyeti- ne dair bize yeni bir şey öğretiyor. Hür pla börk büpke maralılar karşısında kalıyoruz. Fakat bunla rın hepsini bir tek kelime etrafın- da toplamak mümkündür: Katilin hakiki hüviyeti ne olursa olsun o bir “komiteci” dir. Ve muhtelif manzaraları altında daima bu hü - viyelini muhafaza etmiştir. İşte bu gün bu komitecilik zihniyeti Bal - kanları kasıp kavarmakta ve Meri cin ötesindeki milletlere bir an ra- hat, huzur vermemektedir. Filhakika Yugoslavyada ve es- hi Sırbistanda, son Kral Aleksan- drın babası birinci Pierre istisna edilirse şimdiye kadar hiç bir kral eceli mev'udile yatağında ölme - miştir. Birinci Pierre ise öldüğü za man mevkii iktidardan hemen he- men çekilmiş ve memleketi naip sı fatile son kral Aleksandr'a terket- mişti, Bunu Aleksandr da bili; ar, Bundan on, on iki sene Sr ğini kere şiddetli surette hastalanmıştı. Doktorlar, kendisinin Parise git - mesini ve orada tedavi edilmesini istiyorlar ; fakat Aleksandr söz din lemiyor ve diyordu ki: — Eğer ölürsem ne çıkar? Hiç olmazsa burada kendi ımda ölürüm ; ve seleflerimden hiç biri- sinin mazhar olmadığı tatlı bir ölü me nail ol v.. Maalesef Aleksandr Hazretleri. nin bu arzasu yerini bulamadı ve Yugoslav idealinin büyük mümes- sili, gene vatanına hizmet için Fransaya koştuğu bir ande, ifayi vazife halinde katledildi. Kral Aleksandrn bundan hayli bir müddet evvel, Zazrep'te bir suikast teşebbüsüne daha uğramış tı. O zaman gene hariçte hazırla- nan bu suikastin failleri olan ame talebelerind. len ” ve idam edilmişti. Bunu Yugoslavya mefküresine karşı yapılan diğer büzük lele delip etti, Ve fail- let ei irer bulunarak mahküm Yagoslavyada kaynayan ve kamieci Zlmiyeirkanzak Kl Aleksandr Hazretlerinin büyük ze küs, idaresi ve kuvveti tenkil ede- Sam az ihayet gel iz iteci altımda can ven. babasına | selef olan o Serbistar Kralı Alexandre Abrönoviteh de 1903 de Kraliçe Drago ile beraber Kowak'daki sarayında ihtilölci za bitler tarafından yatarken öldürül müş, ve her ikisinin de cesetleri pencereden atılmıştı. İşte bu kur « şunların sonra, ardı arkası kesil - medi.Hele ayrılmak isteyen Hu larla birleşen Makedaniya Möğüe sinin Yugoslavyaya karşı olan gay zi bu komitecilik zihniyetini büs- bütün körüklüyordu. İşte bu zihni yet nihayet kuvvetli bir Kralın şah sına intikamını tevcih etti, Insanlar öldürülür. na oluna » bilir; bu muhakkak. Fakat onların yarattıkları mefküre daima yaşar, Çünkü büyük fikirler daima sari - dir. Sinemacıların Dileği kabul edilmedi TT Maliye Vekâleti ceva- bını verdi Şebrimizdeki sinemacılar birçok dilek- lermi bir araya toplayarak Ticaret Oda- sina müracaatta bulunmuşlardı. Bu di - lekler arasında bir de istihlâk resminin birincisinin mefkâresi tesanüt ve insaniyet, ikincisinin hedefi ise, kan ve cinayettir, Mümtaz FAİK Bir iddia! Tayife bir motörü Rus- yaya mı kaçıracaktı Varnadan hareket ederek Kmanı -