October 20, 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

October 20, 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Dünkü spor faaliyetleri - Lik e dün de devam edildi mü Yağma Yukarda Beykoz - İstanbulspor tak ımları göl içinde mücadele ediyor aşağıda Galatasaray - Beşiktaş ISTANBUL: 19, A. A. — Bugün Fenerbahçe stadında havan yağmurlu olmasına rağmen kk © maçlarına devam edildi, Müsabakalara © saat Tl den itibaren başlandı. İlk müsabaka Fenerbahçe - Sü- leymaniye genç takımları arasmda 0y- mandı. Fenerbahçe küçükleri başlangıç- tan itibaren hâkim bir oyun oynıyarak 6 - 1 kazandı. İkinci maç: Fenerbahçe - Süleymami- ye B takımları arasmda © oynandı. Bu müsabakada Fenerbahçeliler hasımlarına ber iki devrede de faik bir oyun oynıya- rak neticeyi 6 - 0 kendi lehlerine bitirdi. ler, Üçüncü müsabaka ikinci kümeden Altınordu ile Kasunpaşa © arasmda oy- mandi, Kasımpaşalılar güzel rağmen ilk devrede ye maçı iki sıfır kaybettile Son müsabaka başlanacağı yağmur çok şiddetini © artirdi. beple Fenerbahçe » Süleymaniye birin. ci takıları sahaya ilân edilen saatten biraz geç olarak çıktılar. Penerbahçal r b amanici o kadrolarını muhafazı ediyorlandı. Süleymaniyeliler de bir iki oyuncularından mahrumdu, ve onların yeriği yeni oyuncular almıştı. Oyuna beyin hakemliği ile başlandı. Fe- merbahçeliler daha ilk dakikalardan iti- baron süratli paslarla Süleymaniye kale- e indiler. 5 inci dakiknda Namlı a- yağile ik gollerini kaydeden Fenerliler, tek kale vaziyetinde © oynıyarak ve di gol daha yaparak devreyi 3 - 0 bitirdiler. İkinci devrede Fenerbahçe mubacim- İcri güzel bir oyun çıkardılar ve bu dev- rede de çok hâldm oynuyarak 6 göl daha oynamalarına dikleri iki golle Muzaffer 3 ünü Namık 2 isini Fikret 1 rini de ya yaptılar. Beşiktaş stadında « Havanın yağmurla olmasına, rağmen Beşiktaş stadında da lik vam edildi, İstanbulspor Beykoz inci takımları maçı sahanın çamurlu ve ha- van bozuk olmasından çok zevksiz de- sıralarda | Bü s5- | > eti, İlk devreyi hâkim oynamasına maçından bir enstantane rağmen 0.1 mağlâp bir vaziyette biti- ren İstanbulspor ikinci devrede Beykoz kalecisinin bir hatası yüzünden beraber- ik sayısını yaptı, Ve her iki takımın bü- tün gayreti neticeyi değiştirmedi. Ve maç 1-1 beraberlikle neticelendi. Ikinci kümeden Beylerbeyi | Anadolu arasındaki müsabaka ancak 20 dakika oynandı yağmurun sıklaşması dolayisile tehir edildi. İstanbulspor Beykoz B ta- kumları müsabakası 3-1. lstanbuluporun galibiyetile neticelendi. Ve genç takım- Jar maçında da, Beykozun genç olmaması dolayısile oynanmadı. Talisim stadında Galatasaray - Beşiktaş birinci takımla rı müsabakası, Beşiktaşın Türkiye birin- cilik müsabakalarına iştiraki dolayisile tehir edilmiştir. Beşiktaş Galatasaray B takımları aras-ıdaki müsabakayi 2-1 Galatasaray kazandı. Genç takımlar mçındada yine Galatasaraylılar 2-1 ga- lip geldiler, İngiliz takımı ISTANBUL, 19.A.A. — Yarın şeb e gelecek olan İngiliz mektep gemisi Fenerbahçeliler Kadıköy s£- tadında bir maç yapacaklardır. Ingiliz gemicilerinin takımı İngiltere federasyonuna dahil bulunmakta ve İn- giliz kümelerindeki musabakalara işti. rak eden kuvvetli bir takımdır. Bu itibarla yarınki musabaka çok 2- lâka uyandıracaktır, ANTALYA, 19.A.A, — Finala kalan Adama İsparta klüpleri arasındaki maçı dün sıfıra karşı üç ile İsparta kazanmış. ter, Güreş müsabakaları ISTANBUL, 19.4. A. — Mıntaka gü- reş birincilikleri Kumkapı klübünde 66 ve 72 kilolar arasında yapılmıştır. Mü- sabakaya Kumkapıdan 7 Haliçten 5 Ka- srnpaşadan 3 3 Beşiktaşta 2 güreşçi işti. vak etmiştir. Müsabaka bilafasıla 6 sant devam etmiş 66 kilodan birinci Ya: Kumkapı 2 inci Refik Kumkapı 3 üncü Nufvi Beşiktaştan 72 kiloda birinci Saim Kumkapı ikinci Ali Kemkapı 3 üncü Niyazi mn eee Galatasaray » Beşiktaş maçından bir ıntıba Düğünde zehirlenenler İSKENDERİYE: IŞ AA, Bir yeri düğününde bozuk yemek yüzün den bir çok Mesel zehirlenerek ölmüş ve 140 İkişi hastahaneye kaldırılmıştır. Toprak altında LOSANGELOS: 19, A.A. — Bir toprak kayması yüzünden 6 kişi ölmüş i- ki kişi kaybolmuş ve bir çok kimseler yaralanmıştır. Zarar 150 bin dolardar. takımı | MİLLİYET CUMARTESİ 20 TEŞRİNİEVVEL 1934 HARİCİ HABERLER LONDRA, 19.A.A. — Murahhas he- yetlerin gelmelerile deniz müzakereleri- Bin başlaması arasmdaki oldukça uzun fasıla siyasi mahafilde bazı | şayıaların çıkmasına sebep olmuştur. Bu hususta Deyli Herald şunları yaz- maktadır “ Dün akşam Yamanato plânl: giliz mütehassıslarma verildi yordu. Hakikatte ne bahriye ne de ha. ticiye hezaretlerinin plan metninden, Ja ponların bildirdiklerinden gayri hiç bir malümata sahip olmadıkları temin edil- mektedir. Bir başka rivayete göre iki taraflı görüşme usulünün gayesi sonra- dan Amerikalılara tevdi o edilecek olan bir Ingiliz - Japon anlaşması yapmak tır. Japonların böyle bir fikirleri olup ol- madığı meçhuldur, yalnız böyle bir şey Inçilizlerin niyetinden uzaktır. Doyçland kravazörü Morning Post ise Almanların Doyç- land kruyazörünün İskoçya sularını yareti münasebetile tahdidin istenil şekle konulmasmın ne kolay söyliyor ve diyor ki : iği olacağını Alman kruvazö- Takas veKlerning Cenevrede toplanan komi- tenin bulduğu şekiller CENEVRE, 18, A.A. — Klerning ve tahkikatı iki tarz anlaşma çörülebildiği neticesine varmış ve buna karar vermiştir. Akit taraflar arasmdaki muhtelif tedi- ye muvazenelerinin takas gelmesine ve- ya mubadeleler teadülünü temine ma- taf anlaşmaları, Akit taraflar arasında mübadelelerin tediyelerini tanzime matuf anlaşmalar, Müzakereden sonra evvela ikinci tarz üzerinde tetkikler yapılmasına karar ve. rilmiş ve tetkike esas olmak üzre bu yolda yaptıkları tecrübelerden istifade i- çin şu mevleketlere müracaata karar verilmiştir: Almanya, Arjantin, Âvus- turya, Brezilya, Belçika, Sales Danimarka, Estonya, sa, Macaristan, Holanda, Ingiltere, vişre, İsveç, İtalya, Letonya, Norveç, Polonya, Romanya, Şili, Türkiye, Yu soslavya, Yunanistan, Dünya sulhü ve Milletler cemiyeti Japonlar cemiyete Ame- rikanın da iştirak etmesi lâzımdır diyorlar MALGARİ - KANAD, YAA. — Nevyori :rolile vazifesi başıma giden Jn- panyanın İtalyaya tâyin ettiği yeni sefi. ri M. Yotaro Sugimera şu beyanatta bu lunmuştur: Birleşik Amerikanın iştirak etmedi bir teşekkül olduğu için Japonya Millet- ler Cemiyetine tekrar girmiyecektir. Ba- gün için Milletler Cemiyeti muhitinden hariçte tesiri olmayan bir Avrupa kuv- etleri ittifadodr. Birleşik Amerika me- aisine iştirak ettiği takdirde Milletler Cemiyetinin dünya sulhünün inkişafma çok mühim bir âmil olacağa şüphe yok- Londradan... Avusturalyaya doğtu tertip edilen tayyare yarışı LONDRA, 19.A.A. — Londra ile Melbrrn arasındaki Handkap yarışma iştirak edecek tayyarelerden 12 tanesi & çin Handikaplar tespit edilmiştir. Han dikaplar, saatte yapılması kabil olan sü- ratler ve tayyarelerin Melburn'a gitmele- ri için lâzımgeleceği tahmin edilen za- man esasları üzerine verilmiştir. Diğer 5 tayyareye handikap verilmiyeceletir. Çünki bunlar sürat yarışına girmektedir. ler. Çekilen kurra, ilk hareket edecekleri Molison ailesi olarak tespit | etmiştir. Onların arkasından Amerikalı o Rosaco Turuna Fiçmoris kalkacaklardır. Hare ketler 45 saniye fasıla ile olacaktır, Yeni tip bir tayyare BERLİN: ISA, A. — Bir fabrika fevkalâde süratli yeni bir ticaret tayya- resi #öpi yapmıştır. Bu, tek motörlü, tek kknatlı yere önecek kısmı açılır kapanı şekilde bir tayyaredir. İki icişilik tayfa- dan başka 6 yolcu ve 600 kilo yük taşı- yacak. Tecrübe uçuşlarında saatle 340 kilometre yaptığı görülmüştür. Bir tayyare rekoru ROMA, IS.A.A. — İtalyan tayyare. cisi Mariyon Toppani dün hareket etii- ği Montfalconden Eritre'de bulunan Mossavaya mahalli saat ile 10,20 de var- mıştır. Bu suretle tayyareci 2900 mil ka- tetmiş ve geçen kânumsanide altı Ameri- ka deniz tayyaresi tarafından San Fran. siskodan Havay adalarma uçularak ili bin dört yüz on üç mil üzerinde kuru. İan rekoru 500 mil farkla kırmıştır. Fransız kabinesi PARİS, 19 A.A, — Bu sabah M. Doumergue'in riyasetinde toplanan ka- bine âyan ve mebusan meclisinin toplam» Deniz müzakereleri Evvelâ bir İngiliz - yapılacağı söylenmektedir Japon anlaşması Italyanın iki yeni kruvazörü ROMA. 19.A.A. — Resmi gaze- te, Triyeste ve Muggianodaki Ode ro tezgâhlarında yapılmakta olan iki kruvazöre “Guiseppe Garibal- di,, ve “Luigi di Savoia Duca Deg- i,, isimlerinin verildiği- İdiren bir emirname neşret- rünün bında, tayyare gemisi haline gelmek için vesaiti vardır. 6 adet 280 lik, 8 adet 150 lik topları sayesinde kruva- sör kendisinden 3.5 defa daha | hacımlı gemilerle karşılaşa bilir. 1000 lik smesa- feyi 20 mil süratle ve hiç mahrukat al. mak ihtiyacında olmadan kat edebilir, Ve nihayet yüksek bordalı bütün gemi. lerden daha mükemmel torpil techizetı- na maliktir. Yaşasın Hitler Amerikâda görülen bir da- vada şahitlerin tezahüratı NEVYORK, 19, A.A. Nazi propa- andasının Amerika aleyhinde neler yap- tığını tahkik eden bir celsede £ şahitler “ Yaşasın Hitler,, diye bağırarak calse- yi tezahürlerle karıştırmışlardır. Polis tezahürcüleri dağıtmış ve nazi- lerin celseden evvel a salonundaki mikrofonu belediye radyo merkezine bağlayan hattı kestiklerini keşfetmiş. İsyandan sonra İspanyada vaziyet Durulmağa başladı Verilenidam kararları ye- niden tetkik edilmektedir BARSÖLONA: 19 A.A. — Katalon- ya tam bir sükünet içindedir. Aralarında Katalonya mebusları olan 44 mevlcuf s0r- best bırakılmıştır. emayüllerin temsil edi- it hükümetinin de tasvip edeceği bir icra konseyi yapılması için teşebbüsler yapılmaktadar. Dahiliye Nazır radyo ile halka söz söylemiş, hükümetin mümessilleri teczi- ye etmemek taraftarı olduğu haktandaki ezip etmiştir. Dahiliye Nazırı M. Leru (Lerrux)un ne merha- metsizlik, ne de afiv,, düsturundan mül- bem olduğunu söylemi MADRIT: 19 AA. — Nazırlar mecli- si verilen idam kararları üzerinde eyrı müzakere etmiş ve bu kararları tek- rar âli mahkemeye tevdie karar vermiş- tir. Madrit belediye reisliğine sabık Da- biliye Nazırı M. Repael © Salazar Aloss gotirilmiştir. Prens Jorj Prenses Marina ile iki ay sonra Londrada evleniyor LONDRA: 19 A.A. — Kral Alek sandr'ın cenaze merasimine giden Kent dukası Prens Jorj (George) Londraya pazar günü gelecektir. Prens, Parise kadar nişanlısı prenses Merima ve nişanlısının ebeveyni Yuma» nistan prensi ve prensesi ile seyahat ede cektir, Sonra Londraya gelecek izdivaç 29 - NI tarihinde olacaktır. Prenses Marina ile ebeveyni, Kral ile kraliçenin misafirleri olarak Bukigham saraymda kalacaklardır. Danimarka ve Norveç kral ve kraliçe, leri düğünde huzır bulunacaklardır. Fransada işsizler İİhtilâlci şarkılar söyliyerek .. bir nümayiş yaptılar LİL, 19, A. A, — Cemup öşsizleri Lil üzerine bir yürüyüş yapmışlar ve dört koldan gelmişlerdir . Yardım komitesi kendilerine çay ve ire dağıtmış işsizler, iltölâlci şarkıları söylüyerek miting yerine gitmişlerdir. Alınan gayet iyi | tertibat sayesinde her şey sükümetle geçmiştir. Romanın nüfusu ROMA, I9.A.A. — Gazetelerin yaz- dığına görü Roma nufusu 1,124,000 6 yükselmiştir. Bir filin azgınlığı HANOVRA, 19. A.A. — Hayvanat bahçesinin bir fili, gardiyan ağır su- aralamış ve gardiyan hastaneye götürüldükten sonra ölmüştür. Tayfundan ölenler MANIY, I9.A.A. — Tayfunda ölenle- Smm AKSA tü Bey ve M. Yevtiçin iştirakile miştir, ADANA, 19 (A.A.) prens Adolf Güstav hazretleri dün Hazretleri de bulunuyordu. PARİS: 19,A.A. — Havas ajan- st bildiriyor: Çok iyi bir membadan malümat almış olan M. Pertinaks - Pertinax- Eko dö Pari « Echo de Paris - gaze- tesinde Fransız harici siyaseti hak- kında neşrettiği (o makalede bu si- yasette değişiklik olamıyacağımı bil- dirmektedir. Pertinaks, Fransa ile Almanya arasında doğrudan doğruya anlaş- ma meselesine telmih ederek di- yor ki: “Bu anlaşmaya ümitsiz bir su- rette tevessül edilebilir, fakat teh- likesiz bir surette değil, Hitler re- jimi, daimi surette seferber halinde bir Almanyadır. Almanlarla anlaş- mak için şunu ( söylemeğe ihtiyaç vardır: Bizim menfaatimizi Ren - Rhin - den ileri geçmez. Merkez ve şark Avrupasında istediğiniz gibi hareket ediniz.Böyle bir siyaset,Hit ler imparatorluğu ve onun bir çok müminleri önünde Fransanın te. cerrüdü demektir, Almanya ile an-| laşmak bizim ( gayemizdir, fakat beynelmilel kanunlara riayet eden bir Almanya Müteakiben makalede, Fran siz - Sovyet münasebatı tetkik e- dilerek deniliyor ki: İ “Tereddüt zamanı geçmiştir. | Projeye muarız olanlar bile bunu tehlikesiz terk edemezlerdi , Zira Fransanın yüz çevireceği Sovyet | Rusyada birbirile çarpışan dahili siyaset telâkkilerinin az çok geçi- ci maniaları aşılarak Berline te - veccüh etmek mukadder olurdu. | inaen parola anlaşmak- yat ve basiretle. İtalya ile olan wi l Kıymefii Balkan hariciye nazırlarının içtima BELGRAT, 19 (A.A.) — Uç devlet hariciye kep olan Küçük İtilâf konseyi bu sabah M. Yevtiçin lanmıştır. Akşam üzeri de M. Maksimos, Balkan antantı könseyi nazırından mürek. odasında top- M. Titülesco , Tevfii üş- içtima et “İsveç Veliahti Hz. Halep yolunda veliahtı trenle misafirimiz İsveç gece saat I2.de hususi şehrimizden Halebe doğru geçmiştir. Ankaradaki at yarışları ANKARA, 19, A.A. — Sonbahar at yarışlarının gün koşu mahallinde yapıldı. Havanın rüzgârlı ve hafif yı masına rağmen diğer haftalara nazaran daha fazla bir seyirci kütlesi göze çarpıyordu. Meraklılar arasında B. M. Meclisi Reisi K üçüncüsü m Paşa Fransız harici siyaseti Ekodöpari gazetesinin fransız harici e” hakkında bir makalesi yasete devam etmek lüzumunu ta yit eltikten sonra “Fransız siyase tinin endişesi İngiltereninki ile ayni gayeye müteveccih olı berdevam,, olmak icap edeceğini kaydetmekte makalesini bugünün iki mühim meselesi ile bitirmekte dir: Sar meselesi ve Marsilya ci - nayetinin beynelmilel neticesi me- selesi. Sar meselesinde, Fransız siyaseti ea “hedelere, yapılan teahhüdata ve millet ler hukukuna riayet edilmesine ihtimaf etmektedir. Marsilya hadiselerine gelince, Perti- naks diyor ki * “ Kararlar sonra vorilecektir. intikam hissinden değil, omniyeti ni hissinden mülhem » olacaktır. Bunlar temi Adanada Belediye seçimi ADANA, 18. A.A. — Şehir meclisi reis ve daimi encümen seçimi için yarın saat 15 de Belediye binasında fevkalâde olarak toplanacaktır. Adana pamukları ADANA, I9LA.A.— Borsada © pamuk fiyatları gün geçtikçe yükseliyor. Bu- gün mısır pamukları borsanın akşam ka- panışına kadar kilosu 43.44 kuruşa yerli cins pamukların kilosu da 35-36 kuruşa satılmaştar. Sıvasta bir konferans SIVAS, 19.A.A, — Mebusumuz Rer- zi Bey bugün Halk Fırkası salonunda Cumhuriyet devrinde sanayi, ziraat, iü» fin, ticaret ve milli bankalarımızın inin şafı hakkında bir konferans vermiştir. Bolu C. H.F. kongresi ilayeti dahb linde C, H, Fırkası kongresine başlan» mıştır, Ocak ve mahiye kongreleri ba ayın nihayetine kadar bitecek ve ikinci teşrinin birinde kaza kongreleri | başlı. yacak ve ikinci teşrinin 23 üncü günl si toplanacaktır 11 sene 11 (Başı 1 inci sahifede) da Türkiye ile Yunanistan arasında aktodilen mukavelename mucibince teşekkül etmişti. Mukavelenameye göre, komisyon Milletler Cemiyeti tarafından tayin edilen ve harpte bitaraf kalan dev - letler tebaasından üç bitaraf azanın mürakabesi altında bulunmakta idi. Komisyon ilk içtimamı 7 teşrini- evvel 1923 tarihinde İspanyol cenera- Hi de Laranın reisliği altmda yapmış- &. Ahali mübadelesinden © maksat, Anadoluda bulunan Türk © tebeası Rumların Yunanistana ve Yunanistan da bulünan Yunan tebaası Türk ve Müslümanların da Türkiyeye sevke - dikmeleri idi. Bundan yalnız İstanbulda etabli olan Rumlarla , Garbi Trakyada tabli olan Müslümanlar müstesna di. Ahali mübadelesi, yüz binlerce insanm mallarını bulundukları yerde bırakarak, bir daha geri dönmemek üzere yabancı bir memlekete hicret etmeleri demek olduğundan komis - yon, oldukça müşkül ve pek mühim bir vazife deruhte etmiş oluyordu. Ahali mübadelesi, bundan on bir sene evveline gelinceye kadar dün- yada misli görülmemiş bir iş olduğun- dan komisyon yalnız müşkül değil, Ayni zamanda insani ve içtimai bir vazife deruhte etmiş oluyordu. Yüz binlerce halkın yurtlarından almarak yabancı bir muhite gönde » rilmeleri, içtimai ve iktisadi / şeraiti bulundukları memleketin umumi $6- rajtine uymayan bir memlekette ya- şamağa mecbur edilmeleri komisyo- nun üzerine aldığı vazifenin ehem » rin sayısı 72 e çıkmıştır. ma tarihini 6 - İl olarak tesbit etmiştir. miyetini isbala kâfidir. gün sonra Komisyon önce Türkiyedeki Rum. ların Yunanistana, ve Yunanistanda. ki Müslümanların Türkiyeye sevki i le meşgul olmuştur, Bu iş zannedildiği kadar da kolay olmamıştır. Komisyonun vazifesini güçleştiren bir mesele daha vardı ki, © da Türkiye ile Yunanistan arasın - da bugünkü dostluğun henüz tecessüs işler Türkiye cumhuriyetinin Yuna- nistana karşı takip ettiği âkilâne sayesinde yavaş yavaş ta tane münasebat toessüs etmi, Komisyon Türk - Yunan dostluğu nun teessüsüne kadar çok buhrani devirler geçirmiş ve insani bir ve fe deruhte etmiş olan bu teşekkü - Tün mese felce uğramak gibi tehlike geçirmiştir. Bununla be- raber komisyonun — başmda bulunan bitaraf azanın bazan Türk ve Yunan murahhasları arasında çıkan ihtilâf ları hal ve noktai nazar farklarını bazan telif hususunda niyeti burada şi cap eder gösterdikleri hüsnü ranla kaydetmek i- Komisyon üç sene kadar Atinada vazife gördükten sonra İstanbula nak ledilmiş ve o zamandanberi İstanbul da ifayi vazife etmiştir, Komi m 800 bin kadar man ve Rumun hicretlerine etmiş ve bunların mallarınm tasfi » yesi için kararlar ittihaz etmiştir. 11 sene ve İl gün vazife gördük ten sonra tarihe karışmıştır. Müslü- nezaret