24 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

24 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Milliyet'in Romanı: 19 Yazan: Marthe Richard Tercüme ederi: M. F. Haritada Brüksel'in üzerine bir iğne sapladı: “Nişanlınız burada!,, dedi Hülâsa (Marthe Richard Fransız casus teşki- Mt tarafından İsveçe gönderilmiştir. Va- zifesi orada Alman casus teşkilâtma gir. mektir. Orada Gerda isminde bir Alman kadını ve Tadöe, Charles isminde iki kar- deşle tanışmıştır. Bu kadının Almanları meşhur casusu Matmazel Doktor olma- 8 ihtimal dahilindedir. Marthe seyahatil nin sebebi olarak Kari Maâther isminde bir İsveç doktoruna âşık olduğunu söy- lemiştir. Fakat Almanlar bunun Alman - ya'da bulunduğunu ve isterse kendisini oraya sevkedebileceklerini iddia etmek. tedirler, Fakat Marthe Almanya'ya git - memek taraftarıdır. | Bire karşı beş Henüz odama girmiştim ki ka - pım birden bire açıldı. Tadee içeri girmişti. Hâkimane bir surette beni süz - — Eyvah yakalançdım. .. bittim. diye düşünüyordum. , . Fakat belki henüz değil. .. Arkamı duvara dayadım. Ve mas kesi düşmüş rakibimin karşısmda kafam dimdik, bir vaziyette dur - Tadöe şiddetle kapadı. Gerda parkta gördüğüm iki a- damla beraber içeri | girdi. Mina”) homurdanmağa © başlamıştı. Onu susturdum. Ve gecelik entarisi ile ayakta, kızgın kızgın onlara baka- rak bekledim. Kurtulmak için her türlü mücadeleye girebilirdim. Ta- döe: — Korkmayın, dedi. Size bir fe- malık yapacak değiliz. Omuzlarımı silkerek: — Siz misafirlerinize böyle mi muamele edersiniz? dedim. Tadöe tekrar söze başladı: — Oturun, alayı bırakın. Size söyliyeceklerimiz var Marthe dedi. —Hiç olmazsa müsaade edin de giyineyim dedim. Genç adam biraz kızardı. Sarı- şın Gerda muzafferana gülüyor- du. İki bodur adam ise gözlerini devire, devire sanki panayırda bir hilkat garibesi seyrediyormuş gibi bana bakıyorlardı. Sükünetle hareket (ediyordum. Üzerime bir rop döşambr geçirdim. Ve tekrar gelip yatağımın üzerine oturdum. — Sizi dinliyorum. r adamlardan biri fransız. <a olarak: — Siz bir Fransız casususunuz! dedi Gülmekten katılıyordum. >> Yanlış yolda yürüyorsunuz, dedim. Ben bir casus değilim; hiç casusluk etmedim. Eğer casus olsa idim gene olurdum... Bir saniye sustum. o Sonra ilâve ettim; — Ev şunu o söyleyin. Beni Me mi isticvap ediyorsunuz? — Evet, İsveçe niçin geldiğinizi EA er emye — Bun usize kaç defa söyle- dim. Tadâe irkildi: — Yalan söylediniz. Karl Mat- ber evlidir ve iki çocuğu vardır. Siz onunla nişanlı değilsiniz. Derin bir nefes alarak vakit ka- zandım. Ayaklarımla parkeyi ka- Zıyor ve sabırsızlanıyordum. Dört çift göz beni süzüyordu. — Gerda dedim, size kaç kere, | beş senedenberi | Karl'dan hiç bir haber alamadığımı o söylemedim mi? Harpten kurtulmak, kaçmak için onun arkasına koyuldum. Za- ten size bütün bu izahatı vermeğe hiç bir o mecburiyetim de yok. Ne bakla bana sual soruyorsunuz! Charles sordu: > Üç haftadan beri buradası nız ne iyorsunuz? Suratım ciddileşmişti. — Derhal taarruza uğramış bir kadın rolünü oynamak mecburiyetinde idim, — Neler söylüyorsunuz kuzum anlamıyorum. Biliyorsunuz ki ya, rın gideceğim. Bu sefer Gerda söze başladı; . — Evet gidiyorsunuz, fakat ma- Jümat götürüyorsunuz. Bizi kana” Ye amima ız. Siz Fran- izmetine girmiş bir ca, ! Tadöc tekrar eti; | osmuz! — Evet bir casus! Hiddetten kıpkırmızı olmuştum. Bavuluma göz attılar. Bakışların- dan anladım ki beni yok etmek i- gin bir şey hazırlamıslardı. Artık şüphem kalmamıştı, Ta- döe, Charles ve Gerda Nerbutt A! man casus teşkilâtının adamları i- di. Gerda ise şüphesiz, şu meşhur Fraulein idi; benim (yüzbaşı La- doux'nun yanından ayrildığım za- man“model olarak aldığım Matma- zel Doctor! Ladoux bana ne demişti — Alman casus teşkilâtma giri- niz! dememiş mi idi? Birdenbire aklıma landı, Önlerine dökülsem? ve on- lara hizmetlerimi arzetsem? hayır. Henüz çifte casusluk için vakit ve zaman müsait değildi. Vaziyeti an- larlar ve beni mahvederlerdi Daha iyi bir fikir bulamadığım- dan, onların şüphelerine karşı ce- yap vermekle iktifa ediyordum. İs- veç gibi Alman muhibbi bir mem- lekette, harbin başlangıcında, Al- manların, Frasız tabiiyetinde bir adama itimat edemiyecekleri tabi- iidi? Ne müthiş bir tecrübeye gir- miştim. — Sizin yanımızda bir casus olabilirim? Burada benim huzurumdan niçin sıkılıyor- sunuz? Ne yapıyorsunuz da beni istemiyorsunuz? Fakat inandığınız Gerda ilerledi. Gözlerini, parlak gözlerini gözlerimin içine dikti ve dedi ki: — Bitmedi — Meclis ve "ırka Grupu bugün Toplanıyor (Başı 1 inci sahifede) bulunacağı Meclis ruznamesinden anlaşılmaktadır. ANKARA, 23 (A.A.) — Büyük Millet Meclisi yarm Reis Kâzım Paşa Hazretlerinin riyasetinde top- Janacaktır. Aldığımız habere göre bu toplantıda Hariciye Vekili Tev - fik Rüştü Bey siyasi vaziyet etra fında izahat verecektir. Tasdik için Meclise verilen protokol ANKARA, 23 (Telefonla) — Hudutta zuhur eden ibtilâflarn tet kik ve halli hakkında hükümetimiz le Sovyetler arasında aktedilen mu kavelenameye zey! olarak hazırla- nan protokol tasdik için Meclise ve rilmiştir. Hükümetin Meclise müracaatı ANKARA, 23 (Telefonla) — 12 Nisan 933 tarihinde imza edil. miş olan havai seyrüsefere mahsus beynelmilel sıhhi mukaveleye işti. rakimiz hakkında hükümet bir tez- kere ile Meclise müracaat etmiştir. ANKARA, 23 (Telefonla) Devlet Şurası Deavi dairesi ları hakkımdaki Meclisin deavi dai Tesinin mahkeme sıfat ve salâhiye- tini haiz olduğuna dair vermiş oldu ğu karardan evvel cereyan etmiş olan bazı muamelâta Meclis kara- rının ne şekilde tatbik edileceği tayinini hükümet Meclisten istemiş- tir. Hariciye Vekili Ankarada ANKARA, 23 (Telefonla) — Hariciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü Bey bu sabah şehrimize gelmiş ve saat on buçukta İcra Vekiller: he- yeti toplantısına iştirak etmiştir. Cenaze merasimi esnasında ihti- ram vazifesini ifa etmek üzere git- miş olan muhafız alayına mensup bölük de bugün ayrı bir trenle seh- rimize gelmiştir. Bir tavzih “ Efendim, 19 T, Evvel Cuma günü intişar eden gazetenizin ikinci sahifası “Son Dakika, , sütünunda “ Dün gece Büyük bir ev yandı., serlevhalı intişar eden bir haber» de Halıcıoğlunda 10 odalı yanan evin sahibi olarak Avukat Gülbekyan Efen- di imminin mezkür © bulunduğunu hay- retle okudum. Bendenizin Halıcroğlunda bir evim ol- madığı gib İstainbalda benden başka vukat Gülbenkyan efendi yaktur. Şahsinla hiç bir alâkası olmayan mez- kür yanğın hadisesinden dolayi vakı yan. lış ihbar ve neşriyatı düzeltmesi make sadiyila yazmağa mecbur olduğum bu mektubun yarm intişar edecek olan ga- zetenizin aynı sahifa ve ayni sütününde derç buyurulmasın: rica ve bilvesile hür- metlerimi arz eylerim efendim.,, Mülga mübadelede Komisyonun son günü Komisyon reisi işlerine ne müşkil şerait ğını i içinde başladı Lüğvedilmiş olan mruhteli dele komisyonu son yaptığı karara bağlanması olâzmçgelen bazı meseleleri tetkik ettikten sonra vazis fesine nihayet vermişti. İçtimaım s0 - nunda reis M. Holsteadt celseyi ka » parken bir nutuk söylemiş ve komis- yonun şimdiye kadar gördüğü işlerin bir hülâsasını yapmıştır. M. Holstcadt mutkunda ezcümle demiştir ki: Bu beynelmilel müessese ilk mam: 7 Teşrinievvel 1923 tarihinde yapmış ve tarihte şimdiye kadar mis- li görülmemiş derecede müşkül bir va zife karşısında bulunmuştu. Bu suret le bu vazifeye tereddütle başlamıştı. Komisyonun birinci vazifesi 30 Kânu- musani 1923 tarihli mübadele muka - velenamesi mucibince yarım milyon nüfusun mecburi mübadelesini yap - komisyonun nezareti ve Yunanistanda bu- müba- Bü suretle neticelendirildi. Mübadele işinden sonra bir süküt devresi başla. dı. Bu müstesna rejimin tatbiki esna- sında iki milyon halkı alâkadar eden birçok iktisadi emseleler meydana çık muş ve ayni zamanda Lausanno'da ak tedilen mukavelenin natamam oldu; nu müteakıp Anka'ra ve Atina muka veleleri aktedildi ve son olarak 10 Ha- ziran 1930 tarihli Ankara mukavele» »5 Se : r gözle görünür bir netice elde edeme- diğini söyleyenler bulunabilir. Fakat geçirmek ancak 10 Haziran 1930 tarihli Anka. ra mukavelesinin imzasından sonra el i bir heyet oaln komisyo - nun Ankara mukavelesinin imzasın - dan sonra icra heyeti haline geldiğini — lin İebeldn etabli Rum VİLAYETTE Milli emlâkin tasfiyesi dır, Milli emlâkin bir kısmı kiraya ve İ rilmektedir. Bunlarm sayısı da olduk ça çoktur. Bir kısmı da satılığa çika- rılmıştır ve müşteri bulmaktadır. An » cak gerek kiraya verilen ve gerek sa- tılamıyan büyük binalardan çoğu ba- kımsızlık yüzünden harap olmakta - dır. Bu gidişle istifade edilemiyecek hale gelecektir. Aldığımız malümata göre yeni mil li emlâk umum müdürü Şefik Bey bu işleri yakından tetkik ederek esaslı kararlara bağlayacaktır. İstanbuladki emlâkin tasfiyesine esas olacak dos « yalar tanzim edilmektedir. —— Cilt ve zührevi hastalıklar cemiyeti kongresi Cik ve zührevi hastalıklar cemiyeti etibba odasında umumi bey'et halinde toplanarak geçen senenin işleri ve be- sapları hulâsa ve tekik edilmiş ve yeni senenin inlihabatı yapılarak o reisliğe Profesör Dr. Hulusü Behçet Bey, ikinci e Dr. Ali Melek Bey, umumi Dr. Nuri Osman Bey, zabit kât liğine Dr. Kemal Nuri ve Hasip beyler, veznedarlığa Dr. Abbas Bey seçilmiştir. Muhtelif fenni vak'alar gösterilerek ü- zerlerinde münakaşalar yapıldıktan son- ra bu senenin işleri sırasında memleket» te zührevi hastalıklardan korunma ve mücadele için risaleler basılması Sine- ma, Tiyatro ve liselerde konferanslar ve- rilmesi kararlaştırılmış ve her aym ilk pazarı saat onda toplanılmak üzere içti- maa nihayet verilmiştir. m Yeşil hilâlin dünkü toplantısı Yeşilhilâl Merkez Heyeti dün Sıh- hi müzede toplandı. Evvelâ kâtibi w- mumi profesör Dr. Fahrettin Kerim Bey cemiyetin umumun menfaatine ya Va e a eti vekil 'arnamesini tur. Karar alkışlarIn karşılanarak Re isicumhur Hazretlerile, Başvekil Haz- retlerine, Dahiliye, Sıhhat ve İçtimai muavenet ve inhisarlar vekilelrine şük ran telgrafı çekilmesine müttefikan Yeşilhilâl Cemiyeti ve içki düşman lığı gençler cemiyeti önümüzdeki cum buriyet bayramında resmi geçitlere ve tezahürata bütün varlığıyle iştirak etmek üzere tertibat rdır. Yeşilbilâl kongresi birincikânun nun 6 ıcı perşembe günü saat on al- tı buçukta Halkevinde toplanacaktır. Himayeietfal müsamereleri Himayeietfal Beyazıt nahiyesi tara- fından ayın 25 inci perşembe akşamı Şehzadebaşında Ferah tiyatrosunda bir müsamere hazırlanmıştır. Kemani Sadi Bey, deniz kızı Eftal. ya Hanım müsamereye iştirik edecek, anlatıyor larla Garbi Trakyada etabli müslü - manlara 150 bin İngiliz lirası tevdi et miştir. Bundan başka Garbi Trakya - da 106 bin, İstanbulda da 70 bin etab li vesikası verilmiştir. İhtilâflı meseleler, Ankara muka- velesinin 32 inci maddesi mucibince bi- yetleri reisleri M. Fokas ve Şevki Bö- ye de ve umumi kâtipliğe kıymettar iki mesailerinden dolayı teşekkür . Anderson etmek üzere Atinaya gideceklerdir. Hava yarışı (Başı 1 inci sahilede) haline gelmiştir. Tayyörede iki teyyere- Giden başka kimse yoktu, Gillman, Atina'ya gitmek üzere Land- ra'dan haröket etmişti. Yollar hasıl geçildi? LONDRA, 23.A.A. — Avı ya enönce vasıl olan, İngiliz tayyafeci- leri Skot ile Blak'ın idarelerindeki Ko- met tayyaresi olmuştur. Pek helecanlı bir uçuştan sonra ve 9167 millik bir mesafeyi, iki gün, 4 sa at ve 38 dakikada katederek saat 11 8 de Port - Darvine varmışlardır. Tayyare, yere indiği zaman, yal - niz bir tek motör çalışıyordu, Diğeri muattaldı ve tayyareciler, netameli Timor denizini bu vaziyette aşmağa mecbur oldular, Kemet tayyaresi, ğır yağmur bulutlürı arasında muva - fık bir irtifada tutunabilmek için, dün Dravinde kendilerini karşılayan müt hiş bir kalabalığın heyecanlı alkışları na mukabele ettikten sonr: Teci, bozuk olan motörü işl ıçin hararetle faaliyete geçtiler. İki saat işliyordu. Dün, saat 13,35 de Komet tayyaresi, Port Darvin ile Şarivil arasındaki, geriye kalan 1389 millik mesafeyi içim tı bavalanmıştır. Yarışta birinciliği, bun lar muhafaza etmektedirler. Bunları müteakıp, henüz Port-Darvin'de ye re inen, Holandalı Moll ile Parman! yenin Duşlas ismindeki muazzam ha- ya sefinesi geliyor. Amerikalı Turner ile Pangburn üçüncüdürler, Mollison- lar hâlâ Allahabattadırlar. Oradan ha reket edecekleri şüphelidir. Skot ile Blakın motörlerinde ten müsabakayı kazanacaklarına ir çıkan şayialar, İngilterede büyük bir tesir uyandırmıştır. Lâkin, bugün motörün tamir edildiği ve tayyarenin de uçmağa hazırlandığı haber alınınca, bu mühim yarışı, derin bir alâka ile takip eden memlekette heyecanlı se- vinci mucip olmuştur. Diğer tayyareler LONDRA, 23 (A.A.) — Tayyareci Melrore saat 12,05 de Bağdada vâsıl olmuştur. Cost Jones saat 14,39da Allahabada muvasalat etmiştir. LONDA, 23 (A A.) — Tayyareci Turner ile Pangborn, Port Darvine ka dar merhalesiz bir uçuş yapmak üze- re dün saat 16,27 de Singapurdan ha- reket etmiştir. Tayyarecielrin maksa- dı, yolda tayyareci Moll ve Parnientie yetişmektir. ; LONDRA, 23 (A.A.) — Tayyare- ci Parmentier ile Moll dün saat 15,33 Cavada kâin 'da karaya in mişlerdir. Tayyareciler saat 15,57 de g'a hareekt etmişlerdir. LONDRA, 23 (A.A.) — Hansen, dün akşam 14;19 da Buşir'e varmıştır. Davies ile Hill, gece yarısından sonra Penang üzerinden uçmuşlardır. Vrayt i- le Polando 2,17 de Haleb'i terketmişler- Parmantiye ile Moll 2,15 te Clocurry üzerinden geçmişlerdir. Makgregor ile Valker 6,41 de Kalkü- BERBERLER CEMİYETİNDEN; || Mektebimiz cumartesi ve salı erkek kısmı pazartesi ve çarşamba kadın muna devam eden talebeye açılacağı ve macağı ilân olunur. (3895) ilk derse 3-11-934 cumartesi günü Üniversite Fen Fakültesinden: Bir kaç fizik asistanı almacaktır. Taliplerin Fizik Ensti tüsüne müracaatları. (7004) İstanbul Milli Emlâk Müdürlüğünden: Muhammen B Lira Çarşı : Çadırcılar sokak 142 eski 140 yeni numaralı dükkân. 252 Edirnekapı : Çakırağa mahallesinin Kuyulu sokak eski ve yeni 30 Numaralı arsa. 78 Edirnekapı : Kaariyeiatik Ali paşa mahalle sinin Kantarcı sokağında kâin eski ve yeni 2 numaralı arsa. 75 Yukarıda evsafı yazılı mallar 21-11-934 çarşamba nü saat on dörde kadar pazarlıkla sa caklardır. Taliplerii yüzde yedi buçuk pey akçelerile bu müddet zarfında haf pazar ve çarşamba günleri saat on dörtte müracaatlazı. (F) (7032) Üniversite Fen Fakültesinden: Riyaziye Enstitüsünde münhal olan iki asistanlığa ti lip olanlarm her gün öğlene kadar En: titüye müracaat meleri. Asistanlardan biri bilhassa kütüphane işleriyle me$! gul olacaktır. (6964) mum yekili avukat Faik Beyin Kocamus- tafapaşada Çınarlı karakolu ittisalimde- ki evde oturan İzzet Bey karısı Fatma orada bulunmayıp nereye gittiği meç- hul olduğu anlaşılmış ve bermucibi ta- lep ilânen tebligat icrasma karar veril- #niş olduğundan emri tahkikatın 19.11. 934 tarihine müsadif saat 14 de tayin kılınmış olduğundan yevm ve | vakti mezkürda mahkemede hazır bulunması veya tarafından tasdikli bir vekil gönder- mesi lüzumu beyan ve aksi halde hakkın- da gıyaben müamele icra olunacağı ilân olunur. (sa) İstanbul ikinci icra memurluğun - dan: Mahcuz ve paraya çevrilmesi mu. karrer erkek ve çocuk kostümü 28-10- 934 tarihine müsadif pazar günü saat 16 dan itibaren Beyoğlu İstiklâl cadde- sinde 116 No. lu mağazada açık arttır. ma suretile satılacağından teliplerin ma- hallinde hazır bulunacak memuruna mrü- racaatları ilin olunur. (3940) Adalar sulh mahkemesinden: Büyükadada Ayadimitri sokağında 36 numarada Osman Nizam paşa haro- ni Eliz hanım. ve valdesi Hiristina ha. amlara: Fatma Hamiyet hanımm aleyhinize açtığı kendisile şayian ve müştereken mutasarrıf bulunduğunuz Büyükada - da Ayadimitri sokağında 36 numaralı hane gayri kabili taksim olduğundan bilmüzayede füruhtile esmaninm hisse- daran arasmda taksimi suretile suyun izalesi hakkımdaki * davasından dolayı tasir ve berayi tebliğ mübaşire verilip inde alman davetiye zalırımda verilen serhte gösterilen adreste bulunmadı Biz beyan edilmiş olduğundan ilinen tebligat ifasına ve duruşmanın 18.18- 934 tarihine müsadif pazar günü saat 14 de talikine karar verilmiş olmakla yevm ve vakti mezkürda bizzat gelme- diğiniz veya bir vekil göndermediğiniz takdirde mubakemeye gıyaben bakılaca- ği tebliğ makamına kaim olmak ü- zere ilin olunur. (3925) —— ee ninem KİL de ani etmişlerdi. Bu, Kalküta'ya vasıl olan ilk hafif tayyaredir. Imdat... MELBURN, 23. A.A. — Parmentier ile Moli telsiz telgrafla imdat işareti ver. işlerdir. Görünüşe bakılırsa istikamet» lerin bildirmişlerdir. Radyo merkezlerinden Parmenticr ile Moll'a istikamet göstermeleri rica ettilmiş tir. Tayyareciler İngiltere saati ile 13,40 da Alburi şehrinden 40 mil şimalde bu- İsnuyorlardı. Şimdi Vodongo mmtakası üzerinde bulunmakt'dırlar. ŞARLOVIL, 23.A.A, — Melbur'na hareket etmeden evvel Moll Darvin'den itibaren gayet müsait hava şartlarına te- sadüf ettiklerini söylemiştir. Holandalı tayyareciler LONDRA, 23.A.A. — Londra. Melburn hava yarışına iştirâk edip İn- giliz Skot ve Blak'r yakından takip eden rakiplerin bu sabahki vaziyeti şudur: Hollandalı Parmantiye ve Moll Per- darvenden hareket etmişler ve saat 2,15 . te Glonküri üzerinden geçmişlerdir. Tur- ner ve Pangborn ise saat 6,45 de Por. darvene varmışlardır. İstanbul yedinci icra : Tamamına 6612 lira kiymet pa göre hareket etnileri ve daha dosya numarasile memuriyetimize racaatları ilân olunur. ği Beyoğlu 5 inci noterine » Mukaddema müsteciri ve bu defa terk eylediğim Beyo İstiklâl caddesinde Sait Paşa p ” 12 numaralı birahane ve lokantada beyannamede harrer eşyayı makbuzum bulunan yüz (500) lira mukabilinde Madam tina Tanburini ve Leonardo T: efendiye bey ve temlik ve teslim «f diğim cihetle mezkür eşyada bir hak ve alikam kalmadığını usulen eylerim. Beyoğlunda tülbentçi da 7 numaralı hanede enukim oğlu . Enasnalius (Efstatice) Çi cakis. (3930) İstanbul beşinci icra memur ; Mahcuz ve paraya çevrilmesine var verilen (NORA) marka ve W L numaralı bir adet radyo “ sehri halin 3İ ie müsadif çarşaf” günü saat (9) dan itibaren Beyo da Abanoz sokuğnda 13 mumaralı Vİ menin önünde açık arttırma ile s2 cağmdan almak istiyenlerin yevmi kürda mahallinde hazır bulunmalı”! ân olunur. (3931) İstanbul asliye mahkemesi hukuk dairesinden: Eleni hanım tarafından Beyoğlu” Taksimde Sevinç sokağında 46 Ne Manço apartımanmda 3 No. ha mukim kocası Teodor efendi açtığı boşanma davası © erzubali 10 gün zarfında cevap vermek bersi tebliğ gönderilmiş ise de leyh Teodor efendinin bulunduğu ”” halli terk ile bir semti meçhule ği mübaşiri tarafından verilen hattan anlaşılmış ve vaki talep ü dava arzuhalinin tarihi ilândan # 15 gün zarfında cevap vermek ie alekisul ilinen tebliğine karar olduğundan tebliğ makamına ki mak üzere ilân olunur. o (3939)