25 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

25 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

İncirlerimiz neden yo pahasına satılıyor? k En birinci sebep müstahsilin borçlu olması ve parasızlık yüzünden malını . İstediği kadar elinde tutamamasıdır İzmirdeki münakaşalar IZMIR, (Milliyet) — Son günler. de İzmir matbuatında alâkadarlarım na- zarı dikkatini celbeden bazı maruf im - Şerif Paşa zade Remzi ve Aydın incir müstahsilleri kooperatifi Müdürlerinden Topçu oğlu Nazmi Bey- lere ait olanlarının aldığı son şekil (sen, ben) safhasına girmiştir. Ve bu şekil u. Zayıp gideceğe de benziyor » di Mezkür kooperatifin eski umumi müdürü ve halen müdürlerinden olan ü Muhittin Bey de Yeni Asir mu- habirine boyanatta bulunmuştur. Türkiyenin biricik ve rakibi olmı - Yan bu mahsulü yani incir için bugün mesele var mıdır , varsa nedir ve lâzım gelen yol hangisidir? « Gönül isterdi ki, İzmir ticaret âle- Mini iki mühim rüknü olarak tanınmış Muhittin Beyin beyanatı da incir ve şdirciliğimiz hakkındaki vaziyetler et ada bi istediğimiz şekilde tenvir “tmiş değildir. Bazılarının fikirlerine ve bilhassa ton nöşriyatın tevlit eylediği kansale $öre, incirlerin bugünkü fiat düşkünlü. $ü bazı mühim ihracat evlerinin meh - “ün idrakinden evvel müstehlik piya- gayet ucuz fiatla mal satmış ol- ndan ileri geliyor. «Bir kasım alâkadarların söylüdikle - Yine nazaran da bugünün incir vaziyeti buhranı iktisadisinin bir neticei idir. Ve bir de bir kilo incir iş leme ve ambalâj masrafının 25 kuruş 1 hasebile istihlâk piyasalarına pa- halıya mal olmasındandır , fiatla alivereler, me dünyanın, iktisadi buhranı, ve ne de am. liğe be amcığın. Faslalığıdır. Bunun yegâne ve başlıca âmili yal- vaz inin Te arte corn bilhassa ihraç edilen tütün mahsullerimi- sin il bir gün bile elde tu- Bin bir rekabet ve o kadar da pro- Paganda karşısında mevküni mümkün mertebe muhafaza edebilen üzümlerimi- # bertaraf, fakat dünyada misli olm - Yan ve âlemşümul bir rağbet ve şöhre. Ü haiz bulunan incirlerimizin bugün va- #ati bir hesapla kilosunun yedi, yedi bu- Şak kuruş gibi bir fiatla satılması id - Görüşler eyer. den elimdir. n »u vaziyeti ihdas eden keyfiyet ise yukarıda erzeylediğimiz gibi dayanma kabiliyetinden uzak bulunmasıdır. berlerimiz muhtelif şekil ve suretlerde borçludurlar ve alacaklılar ister hususi eşhas, ister kooperatif ve saire olsün tarlaların başlarında mahsulün idrakini sabırsızlıkla beklemektedirler. Aymi zamanda müstahsilin. sıkışık vaziyetine yakından vakıf olan ve istih- sal edeceği mahsulün bir dakika evveli satılması menfaatleri icabından olan alacaklıların bu meselede mühim rolü vardır » Şu halde ihracatçıların alivere satış- ların bugünkü Bat düşkünlüğünde â. mil olduğunu düşünmek biraz da insaf- sızlık olur zannediyoruz. Alıver ve satış müteahhitlerinin il - tizam eylediği avakibin meçhul bulun - madığma göre, bir tacirin bu şekil sa - tışlarda her me pahasma olursa olsun taahhüdünü yerine getirmek mecburi - yetinde bulunması zarureti karşısında Satıcıların bir parça nazlı hareketlerinin doğuracağı netice nazarı dikkate alın - dığı taledirde fiat düşkünlüklerinin cs » bap ve âvamili derhal nazara çarpar. Bugün beklenilmiyen her hangi müşterinin piyasaya Çıkması fiatlar üze. rinde müessir olmaktan uzak kalamaz. Bunun canlı misallerine her zaman tesadüf etmekteyiz. Senelerdenberi ci - han piyasasına e ai iel pamuklarımızın geçen seneki ilk aylar iyeti müddeamızın canlı bir delilidir. sa; fazla arz ve müstacel satış- r nelicei tabiiyesi olarak kabul edilmesi lâzım gelen fint düşkünlükleri- ön önüne geçmek için evvelbeevvel a. lanması izm gelen en mühim tedbir müstahsili mümkün mertebe borçtan kurtarmak ve ona oo malımi || hiçol- mazsa bir müddet elinde tutabilecek kuv yeti vermektir. Bu kuvvet rençberin bileğine veril- gün yalnız incirin değil, istihlâk piyasalarının Türkiyeden tedarik etmek iyetinde bulundukları emtamız fatlarının haddi azamiye kadar yük - seldiğine şahit olacağız. Müstahsil, tüccarın ve mürabaha - emin karşısında borçlu sıfatile esir va- ziyetinde ve hiç bir suretle cesaret ve- mez . Cumhüriyet hükümeti satış koope - ratifleri hakkındaki tasavvuratını kuv « den fiile çıkarır ve rençber de bu su. cetle kurtulursa , malmın hakiki #shibi olacaktır , Abdullah ABİDİN Londra-Melbourne likmektep, sonmektep-İrekoru kırılacak mı ten üstündür (Başı 1 inci sahifede) dedim. Bundan başka mânâ yi 5 e Demek istemiyorum ilkmektep çocuğu son mektep gelikanlısından daha çok şeyler iliyor, İlk mektep çocuğu, ortayı Sağlama bağlamak, ve ortamektep Socuğu son mektebi dür,, elde edebil mek için son mektepten çok çalışt- Yor demek istiyorum. Çünkü bu kü- sük nesil sokaklarda, kurultularda £ , alınteri dökmenin saç VE ayıp olmadığını biliyor. Bilme- denki > iyor. Ve çalıştığı için onu — belediye memurundan (başka — kimse paylamıyor. aç akar son Anak böyle değil- ir. Böyle olmadığı da acı bir ger- jektir. Yaz günleri babasından nuriyet çok kere iş değildir. Beleş- en geçinmektir. Floryada bir ecnebi delikanlı ta- udım. Altı yedi yıldanberi her yaz, Mdjlar başlar © baslamaz geliyor- has; kabinecilik, garsolunk, sucu. «k, uşaklık falan ediyormuş; Bir 9 kazandığı para ile yabancı bi: isede okuyormuş. Bu yıl mektebi ütirmiş, Ama gene uşaklık ediyor- W, ve onurundan hiç bir şey eksil- Yi değildi. Yazın çalışıyorum, kazandığım. 2 kışın okuyorum, diyen bu tiple- © karşı kaç tip gösterebilir Amerik; üniversitelerinin pro- #sörlerinden M. Dorizas ile görüş- Vöştüm. Koca Amerika üniversite- iinde böyle çalışan delikanlıla- mpi zi binlere vardığını söy- tMmişdi. Bei çamaşırı yıkayanlar, undura boyacılığı © edenler bile (Başı 1 inci sahifede) Brook, dün 12,02 de Atinaya varmış- “ Melrase 11,35 de Allahabada gelmiş bir, d Shav 17,47 de Buşir'e gelmiştir. Scott kimdir? PARIS, 24.A.A. — Londra-Melburn müsabakasını pek büyük bir mükemme- Hiyetle kazanan Skot 31 yaşında ve meş- hur bir orkestra şefinin oğludur. — Pi- lotluk imtihanı 19 yaşmda yermiş ve dört sene ingiliz hava idaresinde hizmet ederek iki defa Ingiltere sürat rekorunu elde etmiştir. Arkadaşı Kampbel şark Afrikası tay: yare hizmetinde senelerce. hizmet etmiş vo üç defa en mühim pilot zaferi elde etmiştir. İkinci gelenler MELBURN, 24.A.A. — Holandalr tayyareci Parmantiye ie Pol'un tesis ettikleri rekor, 3 gün 18 saat, 24 dakika ve 6 saniyedir. Burilar, sürat müsabakasında ikincili- run kesilmesile yarış moydanımın uf. kunda bir tayyare müşahede edilmiştir. Yorış meydanı, tayyarenin meydan üç. tünden geyliğini görmek için gelmiş o. lan yüzlerce otomobilin fenerleri ile te- mamen tenvir edilmiş bulunuyordu. Tayyare, yarış meydanının üstünde m— alabilecekler de — bulunuyormuş Çok bir şey yzmak istemiyorum. Yalnız senden şunu rica ediyorum, sen gençsin, yorulmazsın ve güçlü bir kalemin vardır, bu işi bırakma. Bu araştırıp taraştırmanı boşlama. Derin derin ara ve © uzun uzun yaz. Belki bir aygı (intibah) uyan- dırır. Çalışan mini minileri yazar. ken palavradan efendüğk taslayan Bir kere şurası muhakkaktır ki renç. Diş tabipleri Kurultayı Saygı değer efendim, ikinci mil. i diş tababeti kurultayınn açılışmı büyük bir sevinçle karşılarım. İki sene evvelki birinci kongrenin muvaffakıyetle neticelenen mesaisini, böyle bir kongre akdi için ortaya ko- nulan ihtiyacın ne kadar lüzumlu ve yerinde olduğunu göstermiştir. Birin- ci kongrenin fikirlerde bıraktığı muvaf fakıyetin ikinci kurultayın mütekâmil ve dalgun bir programla devamı için en büyük teşvik olmuştur. Birinci kongre ile ikincisi arasmda, geçen zaman memlekette bütün ilim sahalara şümulü olan büyük bir ta. rihi inkılâbı taşımaktadır. Bu değiş - me Darülfünunun yerine Üniversite ; nin tin kurulduğu gündenberi büyük şe - fin erişilmez görüşü ile memleketin âçtimai sıhhi, iktisadi bütün varlıkla. rına uzanan düzelme ve düzeltme ha- reketinin yüksek ilim müessesesini de ele almasından başka bir şey olmayan en tabii, en yerinde bir harekettir. Kurultayı bütün samimiyetimle kutlularken aziz yurdumuzun en bü » yüğü o önderimizi, budunun büyük başbuğlarını ve saygılı heyotinizi se » Iâmlarım.,, Profesör Nurettin Ali Bey çok al - kışlar-arasında kürsüden indikten son profesör Kâzım Esat Bey kürsüye iş, mesleğin ve cemiyetin banisi it Şadi Boyin ruhunu takdisen ha- zırunu bir dakika süküta davet etmiş tir. Bundan sonra iki sene evvel topla nan kurultayla bu seneki arasmda i safahatı ve cemiye izah ettikten sonra ezcümle demiştir ki: — Birinci kurultayda mesleğin iç « timai cepbesini alâkadar eden birçok kararlar alınmıştı. Bu meyanda ilk mektepler talebe- sinin teftiş ve muayenesi vardır. 52 dahilindeki ilk mektepleri gezmişler, talebeyi muayene etmişlerdir. Bu ta - lebenin yekünu 31 bindir. .Cemiyetimiz her ay ilmi müsame - reler tertip etmiştir. Arzu eden mes « lektaşlar ilmi konferanslar vermişler. dir. Cemiyetimiz azası arasında yar « dım sandığı tesis edilmiştir. Arkadaşlar her iki senede bir yük- sek huzurunuza göçen senelere naza- ran daha büyük bir mesai ve netice » lerle daha olgun olarak çıkacağız.,, Profesör Kâzım Esat Beyden son« ra Türkün büyük kurtarıcısı ve büyük Reis Gazi Mustafa Kemal Hazretleri Kurultay bugünden itibaren çalış- masına devam edecektir. Diş tabipleri kurultayma Balkan devletleri pek fazla ehemmiyet ver - mektedir. Bilhassa Yunanlı diş tabip- leri kurultay rejsliğine tebrik telgrafı çekmişler ve heyeti selimi Belçikadan İrana gide- cek heyet Belçika Kralı üçüncü Leopord Hz, ön tata Griş İzin İsibe > PAŞAM Hazretlerine tebliğe memur olan he- yet, bugün şehrimize gelecek ve bu - radan Tahrana gidecektir. Bir gemi kırk tayfası ile batıyor SANFRANSİSKO, 24 (A A.) — Doheni ismindeki petrol gemisinin kaptan köprüsü ile dümeni parçalan- miş ve denize gitmiştir. İçinde kırk tay £a vardır. Cenubi büyük Olyanusta kendisini dalgalara kaptırmış olan bu geminin ilk istimdat işaretleri artık gelmez olmuştur. - Olymin ismindeki Amerikan gemisi, kazazede vapurun yardımına gitmektedir. Fakat arala - rında yedi yüz mil mesafe vardır. amamlimmamamnmzmkpinemkamkn mini den sonra imkân hasıl olur olmaz ket etmek üzre gecenin mütebaki kıs - mını orada geçirmişlerdir. Londrada çıkan gazete ayni gün- de Bagdatta okundu BERLİN, 24.A.A. — Ingiltere Ayus- turalya yarışma iştirik edenlerin elde et tikleri müthiş sürati mevzuu © bahis e den Alman gazeteleri bundan çok az evvel aklın alamıyacağı şu neticeyi kay- dediyorlar: Bağdat halkı cumartesi ak- şanı Londrada sabalileyin çıkan gaze teleri okumuş ve Hindistanda Delhi hal- kı da ayni gazeteleri pazartesi sabahı 0- kumuştur. ————mM— çalışmazları da yaz ki © mini mini cumhuriyet nesli bundan hız ve güç alsın da daha çok çalışsın. Memle- keti gibi kendi | istiklâlini elinde tatsun. Belki büyükler de bunlar dan örnek almış olurlar. Bu konu- ya (mevzua) dokunduğun için çok iyi ellin. Ardını bırakma. Sinema ile modayı başkaları yazsın. Aka GÜNDÜZ Meclis dün Fevkalâde toplandı (Başı 1 inci sahifede) Meclisi âli bugün toplanmış bulunu- yor. Şimdi Hariciye Vekili Tevfik Rüş- tü Beyefendiyi dinleyeceğiz. Hariciye Vekilinin nutku Bunun üzerine Arkadaşlarım, bugün huzurunu za hazin bir hadiseden bahsetmek için çıkıyorum hepiniz elemle duy- dunuz ki müttefikimiz Yugoslav. yanın büyük Kralı ve bizim bü- yük Şefimizin samimi dostu birin- ci Aleksandr Hazretlerini merke- zi ve cenubu şarki Avrupada sul- hun takviye ve idamesini konuş- mak için Parise giderken Marsilya- da öldürdüler. Fransanın kıymet- li Hariciye Nazırı ve bizim de kıy- metli dostamuz M. Bartu dahi bu menfur cinayet. Daima Bü; kurban gitti. uygun olan siyaset yolunda dik- katle yürüyen hükümetiniz bu fe- caat karşısında derhal kendisine terettüp eden vazifesinde asla ku- sur etmedi. Hariciye Vekilinizi as- keri ve sivil bir heyelin başında Belgrada gönderdi. Orada diğer Balkan müttefikleri mizle birleşilerek vaziyet o müta- lâa edildi. Tam bir de kanaatler görüşlerimizi hadisenin bü; ehemmiyeti ile mütenasip bir itidal ve ciddiyetle alenen ifadeye şitaban olduk. E- lemzede olan dost memleketlerin kederlerine tamamiyle iştirâk et- tiğimizi bildirdik. o Balkan misa- kının gittikçe artan bir kudretle na- sıl sarsılmaz bir kuvvet olduğunu gösterdik.” Taahütlerimize sadıkız Taahhütlerimize candan sadaka- timizi bu münasebetle bir defa da- ha teyit ve ilân ettik. “Bravo ses- leri,,. Tethiş usülle, den ve cinayet- lerinden nefretimizi izhar ederek canilerin ve mesulerin meydana çıkarılması ve bu gibi kötülükle- rin bir daha tekerrür etmesine im- kân bırakılmıyacak surette önü nün alınması için bütün medeni milletlerin hep birlikte çalışmaları lüzumuna #usta neşrolunan lebliğ üzerine bü- ortaya koyduk. Bu hu- yük medeni memleketlerin mer- dir, bii, sesler NAZ. Bu kederli vakanın istilzam et- tiği vakar ve sükün ve birlik için, takdir ve şükranla kaydederim ki asil Yugoslavya milleti muktedir ve tecrübeli <cülleri en ve onun devlet re. eyi örnek olmuştar. (Bravo sesleri). Ehemmiyeti derkâr olan bu key- Fiyeti Büyük Meclisin resmi itti larna arzederken Türkiye Büyük Milet Mecli ne tercüman olduğumu da zanne- diyorum. (Şiddetli alkışlar). Hariciye Vekili Beyin bu izahatını mü- teakip büyük ölünün hatirelarını Ataziz in süleüt edilmiş ve tekrar mü- zakereye geçildiği zaman Cemil Bey (Tekirdağ) ile arkadaşlarınm verdikleri şu takrir okunmuştur. Hükümetin harekâtımı tasvip ediyoruz. Alçak cinayete karşı büyük millet mec lisi bütüm nefretini beyan eder. ve kahraman Birinci Aleksandr'ın ziyandan Milli büyük hükümdarı, kral dolayı Yugoslavya milletine derin acılarımızın bildirilmesine ve büyük ovladı reis Bar- tu'nun ölmünden dolayı Fransız mille. time teessür ve taziyetlerimizin gönde rilmesine riyaset divanmın memur edil. mesini teklif Telrir reye konularak ittifakla kabul ediyoruz, edilmiş ve yarm saat ondı lan Üzere celse tatil edilmiştir. Pomak Meclisin taziyet telgrafları ANKARA, 24.A.A, — Bü Meclisinin bugün kabul takrir mucibince Meclis şa Hazretleri Yugoslavya âyan ve busan Reislerine ayrı ayrı a i telgrafı Ha teessür id Büyük vususi içtimatnda Hariciye Veki. İlinin Büyük Kral Haşametli > Alle Es ük Millet etmiş ol, Mele duğu Me- Millet Meclisi, bu- Aleksandır. Hazretlerinin vahşiyane bir surette ka- tillerine ait beyanatı dinlemiştir. Bu menlur Ginayet karşısında müttefik bir infial duyan ör, Türkiye Büyük Millet Meclisi Reisi Alp Közim Diğer taraftan Kâzım Paşa Hazretleri Fransa âyan ve ayrı ayrı şu telgrafı çekmişti yük. Millet Meclisi, bugün- Büyük Kral Haşmetli Aleksandr Türkiye Bü; Büyük Millet Meclisi, riya. die vela İlet Meclisi, riya- derin teossürlerini il hükümdar uş büyük ziyadan yetlerini iblâğ eylemeğe Yugoslav © milletine ifadesini ve sahanda uğra. memur etmiş mebusan reislerine de Hariciye Vekilinin Haz. yetlerinin ve büyük Fransız Reisi Bar- Derme bir surette ir .Bu kürsiye gelen Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey şu izahatı ver. Meclisin tasvibine mutabakat için- inin derin teessürleri- Pas dolayı teessürlü tazi- i kardeş millet tayyarecilerine mih - mandar olarak binbaşı Mazlüm Bey tefrik edilmiştir. İstanbulda yapılacak meras'm 29 Teşrinievvel Cumhuriyet bayra mı merasim proğramı tamamen tesbit edilmiştir. Tabedilen program dün a- lâkadar dairelere verilmiştir. Cumhu riyet bayramı programını ve o gece verilecek oo temsilleri, (o konferansları aşağıya yazıyoruz: Gı iyet bayramına tesa- eden 29 Birinciteşrin pazartesi günü resmi devair tatil edilecektir, Ti carethaneler hafta tatili kanununa tâ 2 — Bu bayramda bütün devair ve müessosat ve hususi binalar, Deniz ve kara vasıtaları gündüz bayraklarla, gece fenerlerle donatılacağı gibi şeh- rin her icabı veçhi tarafın. veçhil mesi için de tertibat almıştır. Bun - dan başka Cı devrinde yapı lan inkılâp ve terakkiyatı gösterir a - fişler ve dövizlerle şehrin her tarafı süslenecektir. Bayramda muhtelif yer lerde konferanslar ve temsiller veri - lecek ve ayrıca İstiklâl ve İnkılâpçı » lık mevzuu dahilinde vatandaşların söz 4ö ini temin için Cumhuri yet Halk Fırkası tarafından muhtelif mahallerde kürsüler tesis olunacak - tır. Bu gün kapalı bulunacak ticaret. haneler ve vitrinlerini de tezyin ede- ceklerdir. 3— 9,30 - 10,15 e kadar vi- lâyet dairesinde Vali Bey tarafından tebrikât kabul edilecektir. Teşrifata dahil bulunan, mebus beyefendiler, İs tanbul kumandanlığı erkân ve ümera- #ı.ve deniz kumandanlığı erkân ve ü merası Jandarma kumandanı; Üniver site, yüksek mektepler ve M. ü d erkânı; İstanbulda bilümüm ettişler, adliye erkânı, maliye teş- 1 rüosası, Rüsumat, tapu ve em - lâk müdiriyetleri erkânı, vilâyet er - , ii memurlarile O mektepler muallimleri; Nafia baş mühendisi ve maiyeti erknı; ticaret ve sanayi odası, deniz Ticareti müdürlüğü erkânı; Sıh hat ve İçtimai Muavenet teşkilâtı er- kân ve memurini, Müftülük, Şehir Meclisi, belediye, Halk fırkası, hayır cemiyetleri ve milli cemiyetler heyet- lerile matbuat erkânı, vilâyet dairesin de Vali Beyi tebrik edeceklerdir. (Elbise; Frak, siyah yelek, beyaz boyunbağı ve siliridir şapkadır) 4 — Sant 10,30 da vali, yanında İs- tanbul kumandanı olduğu halde cum- huriyet meydanma gidecekler ve mey danda mevki almış bulunan ve geçit resmine iştirak edecek olan her gru- pun karşısında durarak İnkılâp sev - gisini besliyecek kısa sözlerle herke sin bayramını kutlulayacaktır. Ve on- dan sonra vali ve İstanbul kumanda» nı tribünde hazırlanmış olan yerleri - ns geleceklerdir. Bu esnada meydan - bulunan müzikalar hep birden vie B — İstiklâl için canlarını ve uzuv larını vermiş olan kalıramanları tem- silen Malül zabit ve askerler ve şehit- ler anaları, € — İhtiyat zabitleri, Ç — Polis D — Üniversite talebesi, E — Yüksek mektepler talebesi, F — Şehir bandosu, H — Orta mektep talebeleri, | — Muallim mektepleri talebeleri J — Ekalliyet mektepleri talebel K — Ecnebi'mektepleri talebeleri * L — Itfaiye — ar N — Hilâliahmer, o Himayeletfal, Tayyare, Türk Maarif, Milli İktısat ve Tasarruf cemiyetleri, Sanayi birliği, Esnaf cemiyetleri ve halk. 6 — Geçit resmine iştirak edenler Beyazıt, Sultanahmet, Sirkeci, Köprü, Şişhane yokuşu, Tepebaşı, İstiklâl cad desi yolile Taksim meydanına kadar gidecek, mektepliler ve diğer teşekkül ler gidecekleri mevkiler göre Sirkeci ile Karaköy arasında serbest kalacak lardır, 7 — Saat 9,30 da tramvaylar güzer güh baricine çıkmış bulunacaklardır. Bu güzergâhda bulunan halk geçit resminin intizamma halel vermemek için yaya kaldırımlarını tecavüz etmi- yecekler ve vesaiti nakliye de güzer- gâhtan geçmiyecektir. Yalnız tribün - de bulunmağa davetli olan zevatı ha mil otomobiller tribüne kadar gi li ve kumandan vetliler Taksim meydanına gelecek - lerdir. Burada belediye ve cumhur » yet Halk Fırkası, cemiyetler ve arzu eden müessesat tarafından Abideye çelenk konma merasimi yapılacaktır. Bu merasim ştı suretle olacaktır: (Geçit resminin e başında yürüyen ordu Abidenin etrafında bir daire teş ini ve reis Bartu'nun şah- sında uğramış olduğu büyü dan dolayı tecssürlü taziyetlerini iblâğ ey- lemeğe memur etmiştir. Türkiye Büyük Millet Meclisi Reisi Alp Küzmm 5 am hazırlığı kil edecek, bunu >üteakıp meydana Türk ba; şek . ;eküir. Bayrak çe- kilirken hazır bulunanlar tara- fından selimlanacaktır. Bundan son- ra muzika tarafından İstiklâl marşa salınacak ve bunu çelenk konma mo rasimi takip edecektir.) ,9— Saat 14 te Edirneku, “ hari « cindeki şehitlik ziyaret edilecek, şehitle rimize çelenk vazedilecektir. Bu ziya. rete askeri ve miki erkânı ve ümera ile umumi meclis azası ve Cumhuriyet Halk Fırkası erkânı ve hususi teşek « küller ve cemiyetlerin mümessilleri iş tirak edecektir. Bu ziyaret için saat 13 45 te İstanbul belediye riyasetinde top lanılacaktır, 10 — Saat 15 ten 15,30 a kadar Vali, vilâyet dairesinde konsolosların tebrikâtını kabul edecektir. Saat 16 50 vapurile Kadıköyüne gidilerek Üs- küdar - Kadıköy ve havalisi halk tram vaj inin t ylarının yeni şebekelerinin küşal Karagümrük meydanında: , Cemalettin Fazıl B, saat 13 te 20 inci metkep müdürü Sabri B. saat 14 te, 19 uncu mektep Makbuls H. saat 16 da konferans vereceklerdir. Fenerde iskele meydanında; Fenerde iskele meydanında: Cum- huriyet orta mektep muallimi Orhan Riza B. saat 10 da, Hulüsi Ertuğrul B. saat 14 te, Gelenbevi orta mektep mu allimi saat 16 da konferans verecel- lerdi Eyüp camii meydanında: Etem Ru- hi Bey saat 11 de Mülkiye talebesin - den F, İsmail B. saat 14 te, 15 inci mektep muallimi Növber H. saat 16 da. Şehremini Halk fırkası önünde: Hasene Hanım saat 11 de, Sabri B. sa at 16 da konferans vereceklerdir, Eminönü kazası: Ayasofya meydanında: U, M. aza smdan Feridun B. saat 14 te, Efdalet tin B. saat 16 da, Mahfuze Hanım sa» at 17 de. Kumkapıda: İsmail Habip Bey saat 14 te, Hasan Basri Bey saat 16 da konferans vereceklerdir. 11 — Gece şehirin muhtelif yerlerine de fener alayları yapılacaktır. Bunlar » dan Beyoğlu tarafda Harbiye mekte - binden ve Taş kışladan birer kafile fe - ner ve hareket ederek ve mil li marşlar söyliyerek saat 20'de Taksim meydanma geleceklerdir. Ayni zamanda İstanbul tarafından fener alayına iştirak edecek mektepler, semiyetler ve halk dahi saat 20 de Beya zıt meydanında toplanacaklardır. 12 — Bayram günü ve gecesinde tem sil ve konferans verilecek ve halk kürsü leri bulundurulacak yerler aşağıda gös- terilmiştir. Istanbul Halkevi merkez binasmda; Ali Rıza Bey tarafından konferans, İstanbul Halkevi Beyoğlu şubesinde: - Manyasi zade Feridun Bey tarafından konferan, İstanbul Halicevi öşkünde: Halkevi armamdan Ein Bey tara « fından konferans. Şehir meclisi azasından Selâm Izzet Bey tarafından konferans, Fatih kazası: Fatih parkında: İstiklâl Lisesi mü - dürü Agâh Sırrı B. saat 13 Celâlettin Feyyaz Bey saat 14 te Hasene Hanım saat 15 te, Üniversite meydanmda: U, M. Azasından Nakiye H. saat 14 te, Hal- kevi köycülük şubesi reisi Ismail Şev « ket Bey saat 15 te, Halkevi köycülük subesi reisi Meliha Avni H, sant 16 da Feridun Bey saat 17 de konferans ve- ceklerdir. Beyoğlu kazası: Taksim âbidesi meydanda; Abdül . kadir Beyin hemşiresi Vecihe Ziya H. saat 13 te, Saadet H. saat 14 te, Mekki Hikmet ey saat 15 te, muallim Fethi İsmail t 16 da konf ği deil Bey sas onferans vere Beşiktaş kazası : Beşiktaş fırka binası önündeki mey - danda: Abdülkadir Ziya Bey saat 11 de Neciye H. saat 14 te, Etem Akif Bey sa at 16 da konferans vereceklerdir. Kadıköy kazası: ai me dairesi önündeki meydanda: Niyazi Tevfik Bey saat ilde, Kemal Cenap Bey saat 14 te İffet Halim H. saat 15 te, Tarık Bey saat 16 da. konferans vereceklerdir. Usküdar kazası: Smear Noili Bey saatli de esari Bey saat 13 te, Üsküdar lisesi müdürü bey saat 16 da konfernas ve- receklerdir. —Temsiller — Alayköşkünde saat 20,30-23 te Halkevi Beyoğlu kısmında 15-17, Şe hir tiyatrosunda, Fransız tiyatrosun - s ya, Tepebaşı tiyatrosunda 21 , izcileri bugün ve ya - rın şehrimizden hareket edeceklerdir, İzciler, mekteplerde talimlerini ikmal etmişlerdir. Dört bin fakir çocuk sevindirilecek ,, Himayeietfal cemiyeti Anneler bir Biği he; idaresi önümüzdeki cumar- tesi günü saat l4 le toplanacak ve Cumhuriyet bayramı münasebetile fax kir mektep çocuklarile annelerin hi - mayesindeki Sütdamlasma mukayyet çocuklardan 800 kadar çocuğa elbise, önlük, ayakkabı, kazak, ve kitap , def ter hazırlayacaktır. Tevziat pazar gü « nü öğleden sonra başlıyacaltır. Cemi- yetin Alemdar şubesi de Divanyolun- daki Aşevi önde pazar günü saat 10'da Aşevine kayıtlı çocuklarile ilmühaberle müracaat etmiş fakir ço- cuklara elbise, kasket, ayakka bı verecektir. Eminönü şubesi de 30 çocuğu baştan aşağı giydirmeğe ka « B m rar vermiştir.