25 Ekim 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Ekim 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Eski tas... — Sene 17 — No: 5764 — Fiatı Balkan misak her yerde 5 kuruş PERŞEMBE — 25 Teşrinievvel 1934 ıgittikçe artan bir kudretle sarsılmaz kuvvet oldu Meclis dün toplandı, bugün iki muahedenin tasdikine ait lâyihaları müzakere Ankara 24 (Hususi) — Büyük Millet Meclisi bugün öğleden son- ra Kâzım paşanın reisliği altında toplandı. Meclis çok kalabalıktı. Samiin locaları kâmilen dolmuştu. Kâzım paşa celseyi açarken son günlerde siyasi vaziyetin ve hari- ci siyasetin ehemmiyet kesbetmesi dolayısile, hükümetle beraber ça- lışmak imkânını vermek üzere, Meclisin o içtiman o çağırıldığını söylemiş ve müteakiben Hariciye vekili kürsüye çıkarak şu izahatı vermiştir: Arkadaşlarım, bugün huzura» nuza hazin bir hadiseden bahset- mek için çıkıyorum, hepiniz elem- le duydunuz ki müttefikimiz Yu goslavyanın büylik kralı ve bizim Büyük Şefimizin samimi dostu bi- rinci Aleksandr Hz. ni merkezi ve cenubu şarki Avrpada sulhün tak- viye ve idamesini konuşmak için Parise giderken Marsilyada öldür- düler, Fransanın kıymetli hariciye nazırı ve bizim de kıymetli dostu- muz M. Barthou dahi bu menfur cinayete kurban gitti, Daima Büyük Meclisin tasölBi- ne uygun olan siyaset yolunda dik- katle yürüyen hükümetiniz bu fe- İ caat karşısında derhal kendisine | terettüp eden vazifesinde asla ku- sar etmedi. Hariciye vekilinizi as- keri ve sivil bir heyetin başında Belgrada gönderdi. Orada diğer Balkan müttefikle- rimizle birleşilerek vaziyet müta- Tesedildi. Tam bir matabakat | içinde kanaatlerimizi, görüşleri. Tayyareler birer birer Melburna vasıl oluyor İkinci gelen tayyare çamura saplandı, güçlükle kurtarıldı Londra 24 — Hollandalı tay- Yareci Parmentier ile Moll saat bi- re sekiz kala ikinci olarak gek mişlerdir. Bunlar mesafeyi 3 gün 18 saat 24 dakikada katetmişlerdir. Maamafih pilotlardan biri tayya- | Tenin indiği Melburn yakınmda- ki Alburyden şehre şimendiferle | #eldiğinden müsabaka harici tu- tulması ihtimali vardır. Bunların tayyaresi çamura sap- lanmış ve tekrar yükselmekte çok Süçlük çekmişlerdir. Ağırlık ol Maması için bir tayyareci trene binmiştir. Üçüncü olan Amerikalı Tumer ve Pangborn da bugün saat 3,36 da Melburna varmışlardır. Dördüncü olan Çones ve Valler Diğer tayyarecilerden bir kısmi Hindistanda, bir kısmı Singapur- dadır. Sevin tayyaresi İranda Buşirde karaya inerken sakatlanmıştır. Hava kahramanlarının hayatı Paris 24 (A.A.) — Londra - Melburn müsabakasını pek büyük bir o mükemmeliyetle kazanan Scott 31 yaşında ve meşhur bir or- kestra şefinin oğludur. Pilotluk imtihanını 19 yaşında vermiş ve dört sene İngiliz hava idaresinde hizmet ederek iki defa İngiltere sürat rekorunu elde etmiştir. Arkadaşı Campbell şark Afri. kası tayyare hizmetinde seneler. ce hizmet etmiş ve üç defa en mü- Şarlvile gelmişlerdir. Bugün Mel. | bim pilot zaferi elde etmiştir. edecek burna muvasalatları bekleniyor, | EE Hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü bey Ankara istasyonunda Ismet paşa tarafından karşılanırken mizi hadisenin büyük ehemmiyeti ile mütenasip bir itidal ve ciddi- yetle alenen ifadeye şitaban olduk. (Devamı 4 üncü sahifede) Yataklı vagon ücretleri Yüzde yirmi tenzilât yapılması kararlaştırıldı Ankara 24 (Hususi) — Nafia vekâleti ile yataklı vagonlar şir- keti arasındaki müzakerat bugün- lerde bitmek üzeredir. Öğrendiği- mize göre Yataklı vagonlar şir- keti, yüzde 20 tenzilât yapmağı esas itibarile kabul etmiştir, Te- ferrünta ait meseleler o üzerinde görüşülmektedir. Nafia vekâleti Derincede bulu- nan travers fabrikasını gördüğü lüzum üzerine (o genişletecektir. Fabrikanın yanıbaşında 10 bina daha yapılacaktır. Tisaret odası umumi katipliği Ankara 24 (Hususi) — İstan- bul ticâret odası umum! kâtip- liğine Türkofis | İstanbul şubesi müdürü Cemal bey tayin edil- miştir. Telafon ı 24240 (İdare) « 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) « 20113 (Klişe) Marsilya suikastı Pariste eski bir Yugoslav . Eski hamami, nazırı tevkif edildi Paveliç ve Kvaternik şiddetle inkâra devam ediyorlar Paris 24 (Hususi) — Son sui- kast hadisesile alâkası olanların tevkiflerine devam ediliyor. Po- lis eski Yugoslav o nazırlarından Pribiçeviçi yakalamıştır. Pribiçeviç muhalif radikal fırka- sı reisliğinde ve bir kaç defa ad- İiye nazırlığında bulunmuş, 1930 danberi Yugoslavyayı terketmişti, Burada en ziyade merakı mu- cip olan İtalyanın Paveliç ile Kvaterniği teslim edip etmiyece- ği meselesidir, Gazeteler bir çok hukukşinaslara müracaat etmişler- dir. Bunlar hep teslim lehinde fi- kir beyan etmişlerdir. Romadan gelen haberlere göre İtalyan polisi iki mevkufu tekrar © isticvap etmiştir. Bunlar suikastle alâkalarını katiyen inkâr etmiş- lerdir. Paveliç yalnız 1927 de bir dofa Parişe gittiğini, Marsilyaya hiç ayak basmamış olduğunu söy- İemektedir. Kvaternik te aşağı yukarı ayni sözleri söylüyor. Bu iki mevkuf, Fransada tutu- lan suikast alâkadarlarının ken- dilerile münasebeti olduğu yolun- daki sözlerini şiddetle reddedi- yorlar. ç Yeni tevkifler Bükreş 23 — Gazetelerin ver- diği habere göre Fransız ve Yugoslav polisi Romanya po- lisine müracaat ederek bazı Hır vat ve Makedonya ihtilâlcileri- nin Romanyaya girmeğe teşebbüs etmelerinden bahisle tedbir slın- masını istemiştir. Romen polisi lâ- zım gelen tedbirleri almıştır. Budapeşte 23 — Yugoslavya hükümeti tarafından haber veri- len ve Marsilya suikastinde alâ- kası olduğu bildirilen bir Hırvat tevkif edilmiştir. Tahkikatı güç- leştirmemek için ihtilâlcinin ismi | gizli tutuluyor. Fransadaki tahkikat Paris 23 (Hususi) — Fransız zabıtası tarafından Hırvat komi- tesi reisi doktor Paveliçin suikast- ten evvel Fransaya gelip gelme- diği hakkında yapılan tahkikat müsbet neticeler vermiş ve Sen- jülyen istasyonu memuru, kendi- sine gösterilen fotoğraflardan doktor Paveliçin fotoğrafını teş- bis eylemiştir. (Devamı 4 üncü sahifede) m k Yugoslav başvekili M, Uzunoviş ma Şükrü Naili Pş. tekaüt o'du Balıkesirde şerefine büyük bir ziyafet verildi Balıkesirde çıkan Savaş refiki- mizde okunduğuna göre kolordu “Kumandanı Şükrü Naili paşa te- kaütlüğünü istemiş ve bu talebi Milli Müdafaa vekâletince kabul edilmiştir, Bu münasebetle Balı- kesir askeri mahfelinde Şükrü Na- ili paşanın şerefine bir veda ziya- feti verilmiş ve çok hararetli nu- tuklar söylenmiştir. Geçen gün de yazdığımız veç- hile, Şükrü Naili paşanın münhal bulunan mebusluklardan birine Halk Fırkasınca namzet gösterik mesi muhtemeldir. Şükrü Naili paşa, milli mücade- le esnasında, büyük yararlıkları görülmüş, çok kıymetli kuman- danlarımızdandır. .Itisat vekâleti müsteşarlığı Ankara 23 (Hususi) — İktisat vekâl:ti müsteşarı Hüsnü bey vazifesinden çekilmek İstiyor , Hüsnü beyin Erzurum hattındaki inşaat grupunda bin lira maaşla müdür olacağı haber veriliyor. Teftiş heyeti reisi Hayreddin eliz müsteşar olması muhtemel- ir. e ei