15 Kasım 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

15 Kasım 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Üniversite iktisadi ve içti-. mai ilimler enstitüsü cumarte siye açılıyor. Kuzguncuğa > tramvay baharda işleyecek. Sahip ve Başmuharriri : Siirt Meb'usu MAHMUT Amerika gelecek silâhsız- lanma konferansına evrensel bir silâh uzlaşması projesi verecektir. FİATİ 5 KURUŞTUR. İngiltere Ve Avrupa Avrupa devletleri arasındaki müna- betlerin en müphem tarafı, her han- gi bir buhranlı vaziyette İngilterenin talip edeceği siyasettir, İngilterede ö- tedenberi iki cereyan vardır: 1 — Avrupa işlerine karşı (o lâkayt kalmak, İngilterenin menfaatini doğru- dan doğruya alikadar eden bir mesele çıkmadıkça, Avrupa kıtasındaki devlet- münas ini uzaktan seyrei- mek, Bu, harpten evvel, o İngilterenin “Splendid isolation” , yani mükemmel yanlızlık ismini verdikleri sıyasanın de- Yamnını terviştir. 2 — Avrupa işlerine iyi bir düzen vermek için bu işlerle yakımdan alâka- dar olmak ve yeni bir takım taahbüt- lere girişmek. Bu fikiro. bulunanlar, İngilterenin Avrupa kıtasmdaki vaziye- te karşı lâkeyt kalamıyacağını, çünkü bil hassa tayyaronin bir harp vasıtası ola- rak tekümülü ile artık Britanya adala in arasındaki dar boğazm İngiltereyi Avrupa kıtasından aymamıyacağmı ile- zi sürmektedirler. Büyük harp, Amerikada olduğu gi- mim bir dereceye kadar Ingilterede de Avrupa işlerine karışmak seyasasım i- düşürmüştü. Filhakika İngil- tere Versailles muahedesi | imzalamr- ken; Amerika ile beraber © imzaladığı bir muahede ile Fransanın hudutlarını kefalet altma aldı ve Ingiliz parlimen- tosu da bir yıl sona bu muahedesi imza ye kadar İngilizler, Avrupa kıtasmda Milletler Cemiyeti misakile giriştikleri Aaahhütten başka hiç bir taahbüt altma girişmek istemediler. Amcak 1919 mu- ahedesile İngiltere ve Amerika tara- fından vadedilen yardımdan kalan Fransa, Almmayaya karşı müda fansını temin etmek için bir tekim de şebbüslere gürişti. Bir taraftan Avru. panmı ikinci derecede devletlerile itü- faklar yaparken, diğer taraftan da Al- manyadan Rur mintakasını ayırarak, bir Eta Tampon kurmağa çalıştı. Bu tarafından işti. Esasen Fronsa ile Almanya ara- sanda böyle muhtar veya müstakil bir devlet kurmak, Fransizların Versailles müzakereleri sırasında istibdaf ettikid- Ti bir gaye idi ve Leygiltere ile Ameri- kanım hudut garantisi hakkındaki va etleri üzerine idi ki Fransa Versniller'da bu noktada israr etmemişti, 1919 mua- bedesi suya düştükten sonra İngiliz ler Fransayı bir defa daha ceki siya setimi tatbik etmek yoluna sapmaktan Yazgeçiremiyeceklerini © anladıkların - dan bu defa, Lokarno muahedesini im- zalamağa ve Avrupa kıtasmdaki taah- rezin genişletmeğe karar verdiler. Lokarno muahedesinin mer'iyete geçe iyen 1919 garanti “ mushedesinden barkı şu noktalarda idi: 1 — 1919 garanti muahedesi Fran- Sanın budutlarını kefalet altına alırken, #okarno Fransa ve Belçikann ve Al Mmanyanın hudutlarını — kefalet altına alıyordu. Yani Almanyaya karşı Bel ika ve Fransayı müdafaa ettiği gibi Fransaya karşı da Almanyayı müdafaa 2 — Ikincibir fark ia Lokarno'ya ve Belçikanın da dahil olmasıdır, tarkan W- e olduğumu söyle ti, Baldwin bu sözlerile bir taraftan tay mektedir Tl bir ialiln e yün ii bilmiyoruz. Ancak bu ha zen Fransız. gazetesi, myriyat- ğru olduğunda israr ediyor. ki nutku da böyle bir itilâf ANKARA, 14 (A.A.) — Cum. hariyet Halk Fırkası grupu idare heyeti reisliğinden: r Jandarma ve ATINA, 14 (Tele - fonla) — Arnavut - lukta Yunanlılara kar $ı yapılan tazyikler artmaktadır. Diğer ta- raftan son zâman- İ Jarda Yunanistanda yapılan mitingler üze rine Epirli gönüllü kıtaların Arnayutluk hududunu geçmeğe te şebbüs etmeleri ihti - mal dahilinde görül - mektedir. Atina gaze teleri bu hususta uzun yazılar yazmışlardır. Diğer taraftan hükü. met ciddi tetbirler it- tihaz etmiş ve hudut muhafızlarını takviye etmiştir. Ke zalik hududa mücavir olan yerler- de polis ve jandarma karakolları da kuvvetlendirilmiştir. Yeni bir miting ATINA, 14 Si Milli teyit eder mahiyettedir. Bununla bera Bu hava itilâi, Fransaile ingiltere araşımda harpten evel, 1905 senenin. dar iz ln he lime p gok behziyor. Fransa ile İngiltere, 1904 itilâfını yaptıktan sonra İngiliz hükümetinin muvafakatini almaksızm iki devletin erküm harbiyeleri müstak- bel bir harpte orduların ve donanma ların teşrili mesaisine dayanan bir ta- kım itilâflar yapmışlardı. Senelerce sü- ren müzal sonra yapılan bu itiliflardan Hariciye nazırı ile Başvekil. | den meada İngiliz nazırları haberdar olmadığı gibi, parlimentoda ancak Ha- riciye mazırınm harp arifesinde söyledi- Bi 3 ağustos mutlüle bu aranjmandan haberdar olmaşta. Sir Edward Grey, © gün söylediği mutukta anlattığı gi Dün Fırka grupunda izahat veren ve seçimin ta- zelenmesini teklif eden İsmet * Paşa Hz. 9 uncu sene No. 3150 Cumhuriyet Halk Fırkası grüpu Ce. AN e a) mil Beyin. #eisliğin - ““İ de toplanmış vels. met Paşa Hazretle. ri söz alarak Büyük Milict Meclisinin nor İ mal seyriyle 1935 | nda len in - İ Tihabı yapılmak teş. kilâtı esasiye ica- bından olduğunu ha- tırlattıktan sonra bey nelmilel siyaset âle. mi hâdiseler ve ih. timallerle meşbu ol » dağından yeni mec lis intihabı için yaz meosimini ij“ yerek kışın intihaba- İ hınicra ve ikmaliyle Cumhuriyet Halk Fır kası ve hükümetinin müstakar “maziyeti - nin milletin örasiyle İ yeniden meydana çı. karılması memleket i çin faydalı olacağını izah eylemiştir. Fır - ka grupu intikabatın yenilenmesi için âtideki kararı ver miştir: “Büyük Millet Meclisinin intiha Yunan - Arnavut hududu muhafızları takviye edildi Bunun sebebi Epirli gönüllü kıt'anın hududu $ mim ihtimal dahilinde görül. mesidi polis te takviye edildi Arnavutluk - Yunanistan hududunu gösterir harila Talebe Birliği klübünde dün bü - tün Yunanistanın milli ve smayi leş kilâtları murahhasları toplanmış « lar ve Arnavutlukta Yunan ekaili- yetine karşı tatbik edilmekte olan (Devamı Sinci sabifede) | bugün Avrupanın eo büyük hava kuv- vetidir. Binaenaleyh İngilterenin Fran- «a ile böyle bir itilifa | varması, kuv- vetli bir ihtimaldir. Bu, &okarno'dan sonra İngilterenin Splendid. İsolation siyasetine veda ederek daha geniş mik- yasla Avrupa işlerine karışmasma yeni bir adım olarak kabul edilebilir. Ahmet ŞUKRU PERŞEMBE | 15 batı yenilemesi ve bu keyfiyetin Büyük Meclise arz ve teklifi zamma nının fırka reisliğine bırakılması habul edilmiştir.” Firka grubu Tecdidi intihap Kararını nasıl verdi Mebuslar arasında esaslı değişiklikler olması ağlebi ihtimal görülüyor ANKARA 14 (Telefonla — Hu Dünkü fırka içtimaına riyaset eden Cemil Bey susi muhabirimizden) — Dördün- cü Büyük Millet Meclisinin kanu - (Devamı $ inci sahifede) » © Bulgaristanda Makedonyalıların evlerinde silâh ve mühimmat! Polis bir. çok tevkifat yaptı tahkikat yapılıyor SOFYA, 14 (A.A.) — Polis mü- düriyetinin dün verdiği bir tebliğde (Devamı 5 inci sahifede) Hariciye Vekili Cenevreye gitti Vekil Bey Memeli bir hafta kalacak Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey dün sabah refakatinde kalemi mahsus wüdürü Refik A - misafir olmuştur. Vekil Bey otelde is meselesini müzakere fik Rüştü Bey bir hafta zarlnda şeh- yimize dönecektir. Balıkesir Belediye-' si de Valiye verildi Belediye Reisliği seçimi tastik edilmedi ANKARA, 14 (Milliyet) — Dahi- liye Vekâleti Balıkesir belediye reis - liği seçimini tasdik etmemiş ve bele diye reisliği vazifesinin vali Salim B. tarafından yapılmasına karar vermiş- tir. Bu husustaki kararname âli tasdi- ha arzedilmiştir. 15 T.SANI 1934 Mebus S Seçimi H Hazırlıkları Başladı (5 Cumhuriyet Halk Fırkası grubu mebus | seçiminin tazelenmesine karar verdi Beynelmilel siyaset âlemi hâdiseler, ihtimallerle meşbu olduğundan seçimin kışın yapılması faydalı bulundu Başvekil İsmet Paşa Hazretlerinin Fırka grubunda verdiği izahat ve Fırka grubunun kararı Seçimin tazelenmesi C. H. F. ve hükümetinin mustakar vaziyetinin milletin 3-ası ile yeniden meydana çıkarılmasını temin edecektir Tel: adi Müdür » 20318. Yam işleri müdürü * 24318, İdare ve Matbamı 24310. Buna dair gelen son ha- | berler ikinci sahifemizde - İktisat Vekili Celâl Bey ile Yunan İktisat Nazırı M. Pesmazoğlunun Bakıricy bez Yabrikasındaki tetkiklerinden iki intiba Yunan İktisat nazırı dün fabrikalarımızı gezdi IM. Pesmazoğlu sanayi müesseseler!- mizin modern olduğunu söylüyor Ankaradaki görüşmeler ilerde daha geniş iktisadi bir mesai iştirakine başlangıç olmuştur Yuman Iktisat nazırı M, Pesmazoğ« Ja ile Iktisat vekilimiz Celâl Beyin ve refakatlerindeki zevatın evvelisi gece şehrimize geldiklerini yazmıştık. Misafirleri taşıyan Ertağrul yalı Ez karşı saat 3 te Bakırköy açık larma gelmiş, fakat lodosun şi Gk üzerime yoluna devam ede « , Beykoz önünde demirlemiştir. “00 Yüzden tesbit edilen siyaret pro- gramı da değişikliğe uğramış, Bakırköy bez fabrikasınm gezilmesi öğleden sen- raya bırakılmıştır. Beykoz fabrikasında J Evvelisi geceyi Beykoz önünde du- yar yatta geçiren misafirlerimiz ve İk. tisat vekili Celâl Bey, dün sabah saat 9 zu çeyrek geçe motörle Beykoz kun- (Devamı 5 inci sahifede) Fransız kabinesi parlamentoda Flanden kabinesine 423 reyle itimat beyan edildi Yeni kabinenin bu kadar büyük bir ekseri- yete mazhar olması memnuniyetle karşılandı PARIS, 14.(A.A.) — Havas Ajan « bildiriyor: Başvekil O M. Flandin Meeliste hükümet beyannamesini © » kurken Fransa için ve cumhuriyet için birlik teklif ve dahili ve harici sulkün rouhafazasından bahsettiği zaman sağ cenah, merkez ve sol cenah tarafından tasvip edilmiştir. Başvekil ihtilâl ve diktatörlük hareketlerine karşı sesini yükselttiği ve sokak mizam ve asayi- şinin muhafazasını istediği zaman al kışlar daha şiddetlenmiştir. Memurla rn teşriki mesaisini isteyen cümle de (Devamı Sinci sahifede) Gayrimi'vadiller toplandı Dünkü kongredeidareheyetininraporu dinlendi ve eski heyet yerinde bırakıldı Gayrimübadiller kongresi dün öğ- İeden sonra saat 14 te Halkevi salo - munda toplanmıştır. Kengreye ancak 87 zat iştirak etmiştir. Maamafih bu zevatın birçoğu içtimaa gelmiyen ar- kadaşlarını da temsil ettiğini gösteren vekâletnameler getirmişlerdi. Kongre veisliğine Celâl Nuri Bey seçildikten sonra içtimaa başlandı. Eski idare he- (Devam $ inci sahifede)