8 Aralık 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

8 Aralık 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

i Soyadlarının bi irbirine ben- zememesini gözden geçirmek veanlaşamamazlıkları düzelt- mekiçin bir komisyon kuruldu FİATI 5 KURUŞTUR. Kılık Töresi Değişimimizi zi bütünleştirmek k çin yaptığımız kılık töresi her ül- İ kede iyi karşılandı. Amerika gi- © bilâik ülke basını bunun derin an- © lamı üstünde durdu. Lâik olmıyan ülkeler de amacımızı anladıkla- rını söylediler ve ileri doğru yü- Tüyüşümüzde bunun çok değimli bir adım olduğunu bildirdiler. Ancak bu kılık değişimimizin hiç beklenmedik bir yandan fena karşılandığını acmarak görüyoruz. Yunan komşu ve bilişiğimizin (dost) basını bir kaç gündür bu yüzden ateş püşkürüyor. Ateş püskürü; inde kullanılmış bir sözdür. geçen Yunan ga- zetelerinde bizim için ağıza alın- maz sözler kullanıldığını görmek- teyiz. Ortada bir anlaşamamazlık ol- duğunu söylemek gerektir. Çünkü bir takım Yunan gazetelerinin göstermek istediği gibi, kılık töresi © ortodoks papasları için yapılmış değildir .Bu hocayı da hahamı da, papası da içine alan genel bir töredir. Değişimimizin değimli bir kımıldanmasıdır. Tür- kiye'nin değişimini yakmdan ve inceden araştıranlar bu kımıldan- mayı yapmak gerekliği karşısın da bulunduğumuzu anlamışlardır. Bu, bi için gerekli bir iç - «a işi idi. Bu gereklik karşısında bulunduğumuz göz önünde tutula- cak olursa, bunu, herkesi içine a- İp ta ortodoks papaslarmı dışar- da bırakacak bir kurum ve biçim- uzak bir ülkeden gelmiş olsaydi, bizi anlıyamadılar deyip geçecek- tik. Ancak Yunanistan ile aramı daki bilişiklik, çok ilerilemiştir. Yunan basınının bizi iyi tanıması gerekir. Biz Türkler Yunanistan için kanımızı bile dökmeyi göze almışızdır. Geçenlerde bir takım Bulgar çerileri Yunan sınırmı ge- Şerek Yunan toprağı içine saldırış ettiğinde, bunun acısı Yunanistan kadar da Türkiye'de duyuldu. Ne acıdır ki Yunan basınının kılık töresine karşı yazıları, Türk bası- nınm Yunan savlağını benimsediği bir çağda yazılıyor. Öte yandan şunu da göz önün- 'de tutmak gerektir ki, Yunan ba- sını bize karşı kışkırtılmış olabi- Tir. Bu kışkırtma kaynağının da bizim ülkemizde olduğu söylense şağmayız. unutmayız ki böyle işler önceleri de yapılmıştı. Bunlara kar- Şi şimdilik © söyliyeceğimiz şudur ki, bu ülkede din sıyasa uğrunda kullanılamaz. Bunu kendilerinden önce başkaları da yapmıya çalış- miş ve yürür iş olmadığını canla- rı yanarak öğrenmişlerdir. Biz bu yazılan yazılarla, Türk- Yunan bilişikliğinin sarsılacağma inananlardan d: İki ulusun dileklerine ve amaçlarma uygun ©- lan bu bilişklik,çok derin ve sağlam temele dayanmaktadır. Ancak si- yasal olan bu bilikliği iki ulusun Yüreğinde kökleşmesi için uğraşı- yoruz. Bir kaç metre kaftan ile bir külâh bu uğurlu çalışmamızı du- alı Dostluk komitesi Fransız parlamentosu da bir toplantı yoptı İki memleket arasmdaki mü- | masebatin iyileştirilmesi için PARIS, 7. A.A. — Geçenlerde . Heryo'nun kurduğu Türk-Fran- #z parlamento komitesi ile harp- ten evvel kurulan ve şimdi tekrar yenilenen Türk-Fransız komitesi dün parlamentoda müşterek bir toplantı yaparak iki memleket ara- sındaki mü leri leştiril. mesine devam için el birliğiyle ça- ışmaya karar vermiş ve bunun i- Sin de muvakkat bir büro kur- muştur, Büronun başkanlığına say- lav Etyen Fojer seçilmiştir. Ve Yunanistan | Bütün yurtta Kadınlarımız Bayram yapıyor ANKARA, 7 (A.A.) — Türk kadınma saylav seçmek ve seçil. me hakkının Büyük Millet Mecli- since kabulü memleketin her tara- fında büyük sevinç doğurmuştur. Dün bütün şehirlerimizde kadınlar toplanarak bayram yapmış, Ata Türk'e, Büyük Millet Meclisine, Cumhuriyet Halk Fırkasına, büyük - İİ derimize teşekkür ve bağlılık tel grafları çekmişlerdir. istanbul kadınları, saylay seçmek ve seçilmek hakkını kendilerine veren ka- punun Büyük Millet Meclisi tarafından da bir toplantı yapmışlardır. Sabahleyin havanın iyi olması, toplantıya iyi bir manzara vermişti. Saat ondan itibaren kadınlar meydan- 9 uricu tene No. Sahip ve ardan ik; 3173 ütün ki gte kalabalık n kadınlar sevinç içinde | ali kadını dün heyecanlı bir mi- Al ting le şükranını izhar etti Cumhuriyet ve Taksim meydanlarında toplanıldı, nutuklar söylendi, abideye çelenkler kondu CUMARTESİ Siirt Meb'usu MAHMUT. İffet Halim söylev söylerken Atatürk Türk Kadın birliğinin telyazısına cevap verdi Kadınlar birliği Başkanı Lâ- |! tife Bekirin tel yazısına Ata- türk şu telyazısile cevap ver- miştir; Lâtife Bekir Isık Türk Kadınlar birliği Istanbul Erdemli Türk kadınlığının ye- ni çalışma yolunda kendine dü- şen büyük işi güvenle başara- cağına kuşku yoktur. Reisicumhar Atatürk NN Ka MAY Sade cn bire doğru C. H. F, Tetanbal vilâyet lara heyeti reisi Bay Cemal, Gi- yeson meb'usu Bay Tarik Us, Emmiyet Müdürü Bay Fehmi Vural da gelmişler- di. Şehir bandoru da ayrılan yerde bazır- lanmaştı. Sant tam on birde bando Letiklil mar- şen çaklı. Merasim başlamıştı. Jetiklâl (Devamı 6 mc: sahitede) İffet Halim ve Nakiye söylev söylerken Deniz konuşmaları neticesiz kaldı © aşa | Waşingtonmuahedesinin Türk - Fransız feshi neler doğuracak! Amerikalılar diyorlar ki: Bu takdirde bunun mes'uliyeti çekilene aittir BERLİN, 7. A.A. — Alman gazete isi deniz konuşmalarının ne- ticesiz kaldığını büyük harflarla yazmak tadırlar. Mamafih Germania gazetesi, yakında herhangi bir ihtilâf çıkması ihtimaki ol. madığını ve günün en mühim meselesi halini alan uzak şarta hakimiyet içinin İngilterenin tavassutu ile bertaraf edi dini kaydetmektedir. Yeniden careler aranıyor LONDRA, 7.A.A. — İngilizler, deniz rede olacağı ve şimdiki murahhaslar a- rasmda mı yoksa diplomatik yollarla mı yapılacağı henüz belli değildir. 1935 deniz konferansını toplamadan evvel ba- x iteknik noktaların görüşülmesi lâzmm geldiği söylenmektedir. Bu noktaların başlıcaları şunlardır: 1.— Japonyanın da istediği anda işti- râ edebilmesi için, mecmu tenilâtoyu konuşmaların dışında harakan bir İnel. Tiz-Amerikan mukavelesinin akdi imkân- larms araştırmaktadır. Bu mukavele harp gemilerinin keyfiyet itibariyle a zaltılması hakkında olacak ve diğer dev- Jetler de buna iltihak edebileceklerdir. 2.— Senelik deniz proğramlarını bir- birlerine bildirmek taahhüdünü mutazam mın bir mukavele akdi imkânlarını araş. termak için de bütün devletlerle müza- kerelerde bulunulacaktır. Bütün bu konuşmalar böyle bir mu. kavele yapılabileceğini gösterdiği takdir- dedir ki Londra konferansı toplanacak» tır. Aksi takdirde konferansın toplan- maması çok muhtemeldir. Mesnliyet kimin ? VAŞINGTON, 7 .A.A, — Amerikân (Devamı 2 inci sahifede) Başbakan General İsmet İnönü bu Edirnede bulunacak EDİRNE, 7 (Telefonla) — Baş- Bakan General İsmet İnönü Demir köy ve Vizede yaptığı tetkikattan sonra bu akşam Kırklareline gel- miştir. Haber aldığımıza göre Baş bakan yarın saat onbeşte Edirne- de bulunacaktır. Gece yüce konuk şerefine Kız muallim mektebinde üç yüz kişi- lik bir ziyafet verilecektir. Trakya meb'usları kendilerile beraber gelmektedir. e myo Bugün ramazan Bugün ramazan ayının birinci günüdür. Müslümanlarda rama- zan ayı ibadet ve oruç ayıdır. Müf- tülük ve Evkaf idaresi bu müna- sebetle büyük camilerde evvelden hazırlıklar yaptırmış, yeni vâızlar tayin etmiştir. Geceleri, büyük camilerde mahya kurulacak, kan. diller yakılacaktır. 8 K.EVVEL 1934 Yugoslavyanın Macaristan hakkında verdiği nota tetkik edilmektedir. Lort Eden mü- tevassıtlık yapıyor. Tel: ( Müdür : 24314 Yarı işleri müdürü; İdare ve Matban : 24310, 20319 Kadınlar Cumhuri yet abidesini önünde Sarre'da inzibat mes'elesi kuvvete manya uluslar arası bir taraftar İngiliz murahhası Jeneral Temperley Sarre'a gönderilecek İngilizlerin hazırlığı ile uğraşıyor Ingiliz Dış bakanının Verdiği izahat CENEVRE, 7. A.A. — Alman bükü- metinin muvafakati elde edilmiş ve ân- bet tedbirlerile meşgul olmanın artık lanmıştır. Hariciye nazırı, M. Aloisinin reisliği altındaki üçler komitesi mesaisinin mail olduğu muvaffakiyeti medhetikten sonra | bu komisyonun Fransa ve Almanya ta- Sir Con Saymen Sir John Saymen, Sarr'ın istikabli ile en ziyade alâkadar olan iki memleketin göstermiş oldukları teşriki mesai zihni- (Devamı 2 inci sahifede) Dünkü şilt maçları Dün yapılan bütün maçları birinci küme takımları kazandı 'aksim Stadyomunda Galatasaray — Haliç maçınd. Tea yle İlk maç Hilâl — Süleymaniye arasında idi. Süleymaniye mağlü- Öz türkçe yazı örnekleri lan bir enstantane biyet tehlikesi geçirdikten sonra müsabakayı (3 — 5) kazandı. Ondan sonra İstanbulspor ile (Devamı 2 inci sahifede) Kısa Sözler Bir mdağı aderken ölçümüz umut, ye- yine getirirken ölçümüz korkudur. Küçük işlere lüğükdei arta bağla- nanlar büyük işleri başarmak gücünü den kaçırırlar. Bizim için amindan Gn İri dalkavuk olamaz. pm Yaradılışları lekeli olanlar. başkala. rındaki İekeyi görmekten leme emi lar. Kambura sorsanız gün boylu tek adam görmek le ... Alnımızın yazısı me sandığımız kadar ak, ne de korktuğumuz kadar karadır. Tenbellik içinde geçen bir gün uyku- suzlukla geçen bir geceden daha yıpra- tacadr. ... Tenbel yaşamak, günü g-'meden öl mekle birdir. |, Anlamadan bakan göz, sulamadan â- kan çaya benzer. Soysuz adam huysuz at gibidir: Ne İ saryıda para eder, ne koşuda işe yarar: Açığa vuran bir Kile! düz yakalanan bir hırsızlık demektir; kurnazların en yücesi kurnazlığını en çek saklayabilendir. — Aşırı özenle tutulan bir sağlığın can sikerez bir sayrılıktan ayırdı yoktur. Sevmekten vazgeçtiğimiz kadını bi- rakmak sevgi are en güç iştir. 1. Müştak MAYAKON