7 Aralık 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

7 Aralık 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Üniversitede İnkilâp ders- lerine dün başlandı. Bay Recep ilk dersinde inkilâbın amacını anlattı. FATI 5 KURUŞTUR. Sahip ve Başmuharriri : Siirt Meb'usu MAHMUT. Yugoslav muhtırası Millet- ler cemiyetinde bu devre ko- nuşulacak. Sovyetler 71 sui- kastçıyı kurşuna dizdiler. 9 uncu send No. 3172 CUMA 7 K.EVVEL 1934. Kafes arkasından Kurultaya —— Büyük kurultayın geçen günkü pe değişimimiz yeni bir ua daha varmıştır: Yüzün- b yakal atarak kadının te- Miz yüzünü açan, onu kafes arka- &ından kurtaran Cumurluk, şimdi de onu en büyük amacına kavuştu- rüyor. Kadmlar da bundan böyle erkekler gibi, saylav seçecek ve saylav seçilebileceklerdir. Bu de dişim erkekler ile kadınlar ara- #indaki ayrılığı büsbütün kaldır- maktadır. Hiç unutmam: Yirmi yıl önce Amerika'ya okumaya giderken, Londra'ya uğramıştım. Orada ka- dmlarla erkekler arasında kanlı bir sokak kavgası gördüm, Ma- dam Pankhurst denilen bir kadı- nm başkanlığı altında saylav seç- mek ve seçilmek istiyen bir takım kadınlar bir parkta toplanmışlar. Bu toplantıyı erkeler dağıtmak is- temişler. Bunun üzerine kanlı bır kavga kopmuş. İngiltere'den Newyork'a vardı- ğumızda aynı kavganın başka tür- İüsünü Amerika'da da gördük. Gün geçmezdi ki kadınlarla er- kekler sokak ortasında boğuşma- smlar. İngiltere » ve Amerika'da yıllar- <a süren uğ sonra artık kadınlar amaçlarına kavuşmuşlar- dır. Bir çok Avrupa ülkelerinde de kadınlar, uzun ve çetin savaş- tan sonra sıyasal beraberliklerini elde etmişlerdir. 'Türk kadmı amacına sokak kavgasile kavuşmuş değildir. An- cak bu, o hakka daha az değeri çı ml arap göstermez. Türk kadı- erkeklerle imiz. beta Türk, « Büyük önde- yılarca. önceki söylevlerinde Türk kadının ulu- kadınınm ulusal savaştaki yarar. ağını şöyle anlattı: “Bir memlekette ki, yurdun her tarafı istilâya uğradığı zaman, kadınlar ateş alımda erkeklerle r omuz omuza çalışırlar, memleketin geri kalan kısmını korumak ve beslemek için tarla nm kara toprağından yiyecek çı- karmaya çalışırlar, elbette bu Mmevcudiyetlerin yurdun her köşe- sinde ve her tabakasında söz söy- lemeye hakları vardır. Her hangı bir ülkede kadınlar bu kadar im- tihanlar geçirmişse, orada da ka- dınlar elbette bizim kanunen ver- diğimiz haklara kavuşacaklardır.” Bu sözlerin, general İnönü gi- bi, ulusal savaşımızda kumandan- İk yapmış bir adamm ağzından , onlar değimini biro mr. Sultanlık kadmı çok alçaltmak istemişti, Kırk yıl kadar önce Ala- wiân İmparatoru ikinci Wilhelm, kârısı olan ile bera- ber İstanbul'a gelmişti. Sultan Ha- mid'e konuk olan İmparatoriçenin, “haremi hümayun'u,, görmiye git- mesi gerek olmuş. Uzun çekingi- den sonra hareme giren İmparato- riçe içeride biraz kaldıktan sonra dışarı çıkarken ağlıyormuş. İmpa» #ator neden ağladığını sorduğun- da demiş kiz — Hiç bir yerde kadın bu kerte Aşağılanamaz. © Kendi saraylarında kadına böy- İe, gözle bakan sultanların ulus ğı nasıl bir gözle göre- Şalışmak, yükselmek olağanlığını verdi. Onu erkekle beraber yap- tu. Bir çok yıldır kend kurumu se- Şimlerini ya ve bu kurum- yorlar, Şimdi de bir içinde en yüksek sıyasal hakkı eide etmektedirler, Her haklan bir borç karşılığı Yardir. o Cumurluğun kadından beklediği, yeni kazandığı hakkı kullanırken bu borcu unutmama- sıdır. Unutmasın ki, kendisini ka- İes arkasından çıkarmp kurultaya götüren Ata Türk ve Cumurluk ur A. Şükrü ESMER * Başbakan General İsmet İnönü Haydarpaşada karşılanıyor Baş bakan Ankaradan Mühendisler geli, 'Edirneye gitti İsmet İnönü'nün bu seyahati üç gün sürecektir Trakyada göçmen, sağlık, ekim işlezi, Alpullu fabrikası gözde, geçirilecektir Trakyaya © gidecek Başbakan general İsmet Jönünü ve Sıhhat baka- »ı Bay Refik ve Trakya mebusları Bay o Şeref, Şakir, Faik, Fuat, Ha- san Hayri, Nahit, Şev. ket, Mahmut Rasim Başbakanlık hususi ka- lem müdürü Bay Vedit dün sabah Ankaradan şehrimize gelmişler ve dün akşamki trenle E- dirneye hareket etmiş * lerdir. General İsmet İnö- mü Haydarpaşa istasyo- nunda vilâyet namına vali Bay Muhittin, vali muavini Ali Rıza, bele- ie reis muavini * Hâ- it, emniyet müdürü Fehmi tarafm- izin Sanel. İhtiram kıtası s6- lâm durmuş ve müzika selâm havası çalmıştır. Başbakan general İsmet İnönü Haydarpaşa is- tasyonundan gıhiyor İsmet İnönü trenden çılermes; Hay: darpaşa rıhtımında hazır bulunduru. lan hususi bir muşa binerek Heybeli (Devamı 5 inci sahifede) Millet meclisinde Kadınlarımızın bitiği alkışlarla karşılandı Meclise gelen kadınlarımızla kız mek- teplileri görüşmeleri takip etmişlerdir ANKARA, 6.A.A. — Büyük Millet Meclisinin bugünkü toplantısı, kadmla- ra saylav seçmek ve saylav seçilmek hak- kının verilmesinden dolayi Türk kadın- larının Büyük Meclise karşı duydula- güzel duyguların tezahürüne vesile ok. | du. Millet Meclisinin dünkü toplantısm- da verilen karar üzerine Türk kadınlığı- mn yalnız kendi budunu içinde değil bü- tün acun kadınlığına karşı örnek olmak yolundaki inanımı bir kat daha artırmak için Ankara kız lisesi muallimlerinin dar vetiyle halkevinde toplanan kadınlarını" saat 15 de kız mektebi talebeleriyle bir- | likte Büyük Millet Meclisine gelmişler Ozalpa Meclise karşı Sayyalarımın iadeleri olan biz İEiğ sen muşlardar. (Devamı “6 ct sahifede) Basın Kurumu kurultayında reylerin tasnif edildiği bir köşede Basın kurumu kurultayı dün yeni seçim yaptı Bay Şükrü Kayanın telyazısı alkışlar arasında dinlendi İstanbul basım kurumu (Matbu- at Cemiyeti) üçüncü toplanışmı dünkü perşembe günü kurum mer- kezinde yaptı. Eski zabıt okundu. Kabul edildi.Sonra genel kâtip Bay Etem İzzet Benice iştifa ettiğini söy ledi. Bunun üzerine yeni seçim ya- pıldı. Toplanan reyler neticesin de Etem İzzet Benice yeniden ge- nel kâtip seçildi. e e lik idare heyeti yapıl- dı. Hall Lâ(fi dördüncü, Ze ki Cemal Bak, Fuat, Enis (Devamı 6 me: sahifede) Birliği açıldı Nafıa bakanının sözleri “Yarım bilgi ile kurulan işkil- li işlerin sonu sakatlıktır.,, ANKARA, 6 A.A. — Nafin bakanı Bay Ali, Türk mühendisler birliği mer- kezinin Yenişehirde yaptırdığı yeni bi- nasmın bugünkü açılma merasiminde şu sözleri söylemiştir £ Baylar, Türk mühendis birliğinin bu güzel ya- pısmı açmak için toplanmış bulunuyoruz. Çatısı altında seçme bilgi adamlarımızı toplayacak olen bu yapının kurulmasın- (Devamı 6 ıncı sahifede) Tel: ( Müdür İdare ve Matbam 5 24318 Yarı işleri müdürü : 2431 24310. Saylav seçimi Türk kadınları ulu öndere minnetlerini bildirdiler Bugün Cumhuriyet meydanında Büyük bir toplantı var Seçim hazırlığı için iç işler bakan- lığından emir geldi Saylav intihabatmın yenilenmesine dair Bü. yük Millet Meclisinin verdiği kararı, dün İç bakanlığı | İstanbul vi. lâyetine bildirmiştir. Belediye daimi en- .cümeni derhal hazırlık- lara başlamıştır. Intihap defterleri bu ayın yirmi. sinde asılmak üzere tek- sir edilmeğe başlanmış. Ur. Ancak, beled ye in - tihabatında esasen bü - tün vatandaşların isim leri yeniden tesbit edil: mişti, Onun için def - terlerin tanziminde bu sefer güçlük çekilmiye- cektir. İngiltere filo Asker kadrosunu Arttırıyor Römenler de ulusal ko- runma vergisi alacaklar Amiral Beatty LONDRA, 6.A.A. — Lord Beatty dün akşam Londrada verdiği bir söylevde, Ingilere'nin ihtiyaçlarına yeter kertöde (Devamı 2 inci sahifede) - ATATÜRK Sıyasal bilgiler okulasına “İtelyazısı karşılık ve yeni ad) - Mülkiye mektebinin 58 inci yıldönü- mü münasebetle yapılan toplantıda ATATURK e mülkiyelilerin tazim hisle- rini ifade eden telyazıları gönde ti ATATURK bu telyazısına özdilimizle bir karşılık göndermişler ve © mülkiye elzem de “Sıyasal bilgiler okula, ATATORK'ün 'ün bu telyazılarını aşa- ğıya koyuyoruz: Sıyasal bilgiler okulası “Sıyasal bilgiler okulasının 58 nci yıldönümü dolayısile gösteri- len duyguları bildiren telyazınızı aldım. Çok sevindim. Okulasının çıkışlarına yararlıklar dilerim”. K. ATATURK MİLLİYET Bugün 8 sahifelik renkli bir ilâve ile birlikte çık- mıştır. Gazete ile bir- likte bu ilâveyide mü- vezzilerden lütfen isteyiniz. Çünkü belediye inti- habatına da kadınlar iştirâk etmiş ve belediye azalığı da esasen kadmlara verilmiş bulunmaktadır. Ancak yaş meselesi noktaları üze- İnkilâp dersleri Dün bütün vilâyetlere seçim hakkında tebligat yapan iç işler bakanı rinde tetkikat teşkilâtı esas'ye kanununun değişme sinden sonra, intihap etmek Bay Şükrü Kaya yapılacaktır. Çünkü halkı, (Devamı 6 ıncı sahilede) Bay Recep Üniversitede bunu her Yakilâp kürsüsü, dere- lerine dünden itbaren başlanmıştır. İlk dersi C. H. F. umumi kâli. bi Bay Recep vermiş- tir. Universite konferans salonunda verilen bu derslerde İstanbuldaki bütün yüksek mektep talebeleri ile üniversite nün son smıf talebeleri bulunmuştur. Her eskiyi bırakacağız Bay Recep dere İ başlamadan evvel kma İ bir hitabede bulunarak “Yer yüzünün arılık ve baylık bakımından üstün bir ulusu olan Türkleri yüksek bir hızla yokluktan varlığa, düşkünlükten onöre götüren Öz türkçe yazı örnekleri onayladığı bir töre ile imamın başın. dan sarığı, papasm kafasından külâhı şıkarttı. Bundan sonra sarık ve külâh, cübbe ve kaftan yalnız Tanrınm evm- de giyilecektir. Artık sokaklarımızda, me sarıklı imam, ne de külâhlı papaz görmiyeci Fes gibi, sarık ve külüh ta yerini buldu. Lâik tutumun belli başlı eksikle- rinden birini daha bütünleyen bu töre çok yerinde, çok gerekli bir düşünce- den doğmuştur. Gerçek kafanın dışı i- le içi arasında öyle yakın ilişikler, le sıl bağlar vardır ki birinin bozuk- luğu ötekini ergeç çarpıtır. Bir adamın diş kılığından iç düzenini anlamak ö- | zenli bir göz için pek kolaydır. Eski çağlardanberi bizde kılık ayrı. lığı görüş ayrılığa, duyuş ayrılığma, düşünüş ayrılığına yol açmıştı. Bundan | ötürüdür ki sarıklı ile sarıksız bir tür. lü anlaşıp kaynaşamamış, bu iki kılık İ hep biribirinden ayrı ve uzak yaşamı bır. Bugün bile şapka sarığa yan bakar, sarık şapkaya laf atar; ben ondan iş- killenirim, o benden kuşkulanır; onun karşısında ben yabancılık o duyarım, benim yanımda o eteklerini o toplar; bana göre o geridir, ona göre ben kö dün ilk dersini verdi Türk değişimi bizim öz malımız- dır. Gelecek nesiller eyden üstün tutacaklar Bay Recep (Kütahya) - dün ilk dersini verirken > temizlik iri baylık (Devamı $ inci mahifede), (© SARIK VE CÜBBE Büyük Millet Meclisi, geçen gün | tüyüm... Gitgide iş o kerteye varmış - tr ki bugün şapka ve sarık başları yağ- mur ve soğuga karşı © koruyan birer örtü olmaktan çıkmış, iki yabanci ül kenin topraklarını biribirinden ayıran iki sır taşı rolünü almıştır. Bu ayrılığın suçu daha ziyade sa- nkta idi; çünkü eskiden sarık demek zorbalık demekti. Bugünün tutumu i- se ne ayrılığa, ne de zorbalığa yol ver- miyen bir yakınlık ve birlik — tutumu. dur. Bir buçuk arşınlık bir bez parça- « yüzünden kafaların ve gönüllerin bölüme ayrılmalarını o cumhuriyet bundan arta katlanamazdı. İşte kılık töresi bu ayrılığı ortadan kaldır. dı. Bana soracak olsalar ben, kendi pa- yıma, iman ve papasın Tanrı evinde bi- İs sarık ve külâh giymelerini doğru bu- lanlardan değilim. Tanrıya giden yol üstünde Tanrının kullarına klavuzluk etmek için kafalarımıza kulaç © kulaç bez sarık, © arkamıza boy boy kaftan giymek neden gercidi — olsun? Ancak burası benim karışacağım iş değildir. Çizmeden yukarı çıkmak istemem. Bence lâyik bakımdan dilek yerime gelmiştir. Bundan ötesi bana gerek- mez. 1. Müştak MAYAKON