7 Aralık 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

7 Aralık 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Kışı ektiğini... .. Biçer!... Sene 17 — No: 5797 — Fiat her yerde 5 kuruş CUMA — 7 Kânunuevvel 1934 . Hangi yol? Yeryüzünün bugünkü ekonomik sargaşalığı içinde İngilterenin dü- ruşu biraz sağlamcaya betizer, 1920 yılındanberi İngiltere boyu- na, yavaş yavaş aşağıya doğru in- mekteydi. Ancak, bir aralık Fran- sada, Almanyada, Amerikada gö- rülen hızlı ekonomik kalkınıştan uzak kaldığı için, oralardaki “bu yükselme birdenbire baş döndü- rücü bir yuvarlanışla sona erip te bugünkü kargaşalık ortaya çıkın- ca, İngiltere bu hızlı alçalıştan da uzakta kalmış oldu. Birdenbire yükselmediği için, birdenbire yu- varlanmadı.. Böylelikle, endüstri. i sinin verimini krizden öncek!si. > biteviyeye yükteltebildi. Yalnız, biraz içinden bakacak olursak, bu Yükselişin derinden derine” aksa- makta olduğunu görmekte gecik- meyiz. İpgilterenin ekonomik iyiliği, gün geçtikçe, aşılması çok güç bir sınıra çalıp dayanmaktadır, Çün- Başvekil Haydarpaşada kolordu kumandanı general Salihle Konuşurken Dün sabah Ankaradan şebrimize gelen başvekilimiz general İsmet İnönü doğruca Heybeliadadaki köşküne giderek bir müddet kalmıştır. Başvekilimiz dün akşamki Semplon ekspresine takılan hususi bir vagonla Edirneye hareket etmişlerdir. £ Sıhbiye vekili Refik ve bususi kalem müdürü Vedit kendisine refakat ediyorlardı. Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Atinada fırka reisleri toplantısı kaldı Yunan hariciye nazırının istifa edeceği hakkındaki haberler kuyyeileriyiir Atina 6 — Hükümet ile bera» ber çalışan siyasi fırkalar reisleri M. Çaldarisin riyasetinde yaptık- ları toplantıda, bugün için içtimaa daveti düşünülen siyasi fırkalar reisleri toplantısının bugün yapıl- mamasına karar vermişlerdir. Bu & içtimada hariciye nazırı M. Mak- simos ta bulunmuştur. Atina 6 — Türkiye elçiliği kâ- tibi Yunan hariciye nezareti siyasi g8 işleri. müdürü umumisi M, Roset- tiyi ziyaret ederek kendisi ile uzun müddet görüşmüştür. M. Ro- setti, görüşülen şeyleri, içtima ha- linde bulunan muvafık fırkalar Bİ reislerine bildirmiştir. Yunan hariciye nazırı M., Mak- Atina 6 — Nimresmi Katime- simos Atina elçimiz Ruşen kü, bir yandan, bu ekonomik iyi- liğin, salt düzenli bir iç alışverişi- ne güvenerek yürütülemiyeceği anlaşılmıştır. İç alışverişi, eninde sonunda, bir yere, bir genişlik sr- rırınadek dayanır kalır. İngilte- renin ekonomik kalkınışının . yü- rümesi için bütün yeryüzü alışve- rTiş yerinin de iyiliğe doğru git- mesi gerektir. Yeryüzü. alışveriş yeri ise böyle bir iyilikten çok uzaktır. Bir yandan iş böyle olmakla be- raber, öteyandan, son yıllarda yeryüzünün uluslar arası duruşu sarsılmakta, © gerginleşmektedir. Öteki ülkeler gibi, çoğaltmağa bakıyor. gilterenin dış işleri öteki ülkele- ki rinkinden daha karışıktır. Bunun i böyle olduğunu anlamak için İn- gilterenin Avrupadaki çıkarile, dünyadaki çıkarlarının birbirleri- İle çarpıştığını anmak. yeter, yüzden Almanya ile Fransa, Ame- i rika ile Japonya arasında bocala- yıp durmuyor mu? Bütün bu dediklerimiz, İngilte- renin, karşılaştığı politika güçlük- lerini aşabilmesi için, bu güğlük- Tere uygun bir yol tutmasını ister- istemezleştiriyor (Zaruri kıl yor). Bu yolun ne biçim olacağım da bu yıllarda İngilterede yapıla- cak seçkiler bize gösterecektir. Ya sağlar gelecek, ya sollar. Sağ- ki lar gelirse Almanya - Japonya po- ki litikası, sollar gelirse Fransa - İ Amerika - Sovyetler politikası... Atatürke teşekkür Ankaradaki toplantı, Kadınbirliğinin telgrafı Ankara 6 (Hususi) — Kadım- lara mebus seçmek ve seçilebil mek hakkının verilmesi münasebe. tile Halkevinde kız lisesi muallim- leri ve kadınlar bir toplantı yap- mışlardır. Bu münasebetle söz alanlar Türk inkılâbından ve Ata- türkten bahsederek Atatürk hak- kında şükranlarını söylediler. mek hakkı verilmesi üzerine İstan- bul kadin birliğinden dün Ata türke, başvekil o İsmet Millet Meclisine ve iç bakanlığa teşekkür telgrafları çekilmiştir. ingiltere de, | boyuna, dolu dizgin savaş gücünü | Mlaşiaktını Ancak, in- | bir imparatorluk olarak, bütün | Türk kadınına seçmek ve seçil. | ' DA bir kadm...» İnönüne, | Bu | Edirneyi ziyaretten sonra Trakyada tetkikat yapmaları muhtemeldir. Ankarada yeni bir fakülte | açılıyor | Burada tarih ve e coğrafya okutulacak Ankara 6 (Hususi) > Ankara da bir tarih ve coğrafya fakülteşi açılacaktır. Maarif vekâleti bunun için bir kanun lâyihası hazırlıyor. Bur iki şube müstakil bir fakülte olacaktır, Şubeler bu sene içinde i - Çifçinin borcu 15 sene taksite bağlanması lâyihası hazırlandı Ankara 6 (Hususi) — Çifçile rin Ziraat bankasına olan borçla- rının 15 sene için taksite bağlam- ması hakkında Meclise bir lâyiha veriliyor. Fırkada bu işi tetkik eden komisyon faizlerii yüzde iki olmasina karar vermiştir. DÜŞÜNCELER BEYLİK HANIMLIK GİTTİ, BAYLIK BAYANLIK GELİYOR 2 — «Dün Aksarayda Hatçe ADIN- 3 — «Cevdeti öldüren kamyon...» | s.. İse müdür muavini BAY Ne deriniz bu-işe? «Kadınlar birliği İ umumi kâtibis BAYAN diye anılıyor; İ i caktır. Yakında inşaata başlana- Şimendifer tamir atölyesi Sivasta büyük bir fabrika açılıyor Ankara 6 (Hususi) — Nafia vekâleti demiryolları için Sivasta bir tâmir fabrikasi açâcaklır, Bir heyet, fabrikanın yerini tayin et- mek üzere Sivasa gitti. Fabrika üç milyon lira sarfile | kurulacaktır. Burası Eskişehirdeki tamir atelyesi kadar büyük ola- caktır, Yeni fabrika Sivas iktişa- diyatı üzerinde büyük tesirler ya- pacaktır. Sivas valisi Süleyman Sami Ankaraya gelmiştir. Fabrika işi ve Sivasa ait diğer işler hakkın- da alâkadar vekâletlerle görüşüyor. Isviçre bütçesi Bern 6 (A.A.) — Milli meclis, 1935 bütçesini kabul etmiştir. Büt. çede elli milyon İsviçre frangı açık vârdır. sAksaraylı Aksaraylı kadın BAYANuz, yalnızca HATÇE... Kamyonun öldürdüğü adam salt Cevdet oluyor, BAYsız, «Lise mü- dür muavini» Hamdi, BAY,. ratlığı bir yana bırakalım, yalnız iş bas İliği umumi kâtibis de alıcımızdır, Ak- sarayda Hatçe de... Birine ne gözle ba» karak, ötekine de o gözle bakmalıyız. Gazeteye yazı yazarken ne kendi ara- mızda konuşuyoruz, ne de yakın bir bil- diğe yazı gönderiyoruz.. Yasa. (Kanun); beyliği, © hanımlığı kaldırdı. Biz gazeteciler, BAYLIĞI, BA- YANLIĞI arka kapıdan içeri almıyalım., Şunun başına BAY, getirip, bunun başı- na getirmezek, BEYin ne suçu vardı? derim.. Adın başıma değil sonuna gel. mesi mi? Gidenlerin kılığını değiştirip geri ge tirmiyelim!... Orhan Selim rini gazetesi, hariciye nazırı M. Maksimosun kabinedeki vaziyeti | kararsız olduğunu ve bugün ne- İ zarete gitmiyeceğini yazıyor. Siyasi mahafil M, Maksimosun Her tarafta askeri! hazırlık var Romanyanın tedbirleri, Çekoslovakyada askerlik müddeti Bükreş 5 — İlükümet, münha- siran memleket müdafaasına mah- | sus fevkalâde tahsisat ihdasına karar vermiştir. Milli müdafaa tahsisatı, hususi bir vergi ile te- min edilecek ve bazı tahminlere göre iki buçuk milyardan - aşağı olmıyacaktır. Prag 5 — Mebusan meclisi, Çe- koslovakyada askerlik mükellefi- yetini 14 aydan iki seneye çıka- ran kanun lâyihasını kabul eyle- miştir. Tramvay şirketi direktörüne göre ideal kadın!,, Eşrefle beraber istifasını vermek hususunda ev- velce vermiş olduğu kararı, bu de- fa yerine getireceğini tahmin edi- yorlar. Bu'garistanda öldürülen fürkler Bir karıkoca yatağında, bir yumurtacı dâ kırda öldürüldüler Bulgaristanda çikan Yeni Gün yazıyor: Pazar gecesi Karlovada tüyler ürpertici bir öldürme olmuştur. Karlovanın çek saygılı tabak tüc- carlarından Ajderoğlu Hasan ile karısı Ayşe yatak odalarında bal ta ile öldürülmüşlerdir. Hasan o akşam karısile beraber komşularından birinin evine ko- nukluğa gitmiş; gece saat 9,5 sur larında evine dönmüştür. (Devami 4 üncü sahifede) ENR a İCE Far «ideal * kadın anketimize gelen cevaplardani olunalıdız?> 16 nasıl