6 Aralık 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

6 Aralık 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

öl Açma kutuyu... Sene 17 — No: 5796 — #fatı her yerde 5 kuruş Kanlı yazı Bulgar - Yunan sınırında dö külen Türk: pomaklarının kanı ! daha kurumadı, O ırak toprakla- İ Tın üstüne bu kanlarla yazılmış bir yazı var. Her sözünde uzun üzün durularak, her çizgisi dü- #ünülüp okunacak bir yazı... i Bu kanlı yazıyı biz okuyalım, : onlar okusun! Bu yazı, son yıllar Bulgar ülke- sinin yaşamayazısından kopmuş bir yapraktır. Yer yer kanlı, da- Zılmağa başlıyan, yüreğe acı, gö- ze ağrı veren bir yazı... Son yıllar Bulgar ülkesi yolunu Şaşırmış, yırtık yelkenlerini yele kaptırmış, omurgası delik bir ge- miye benzedi.. İç işleri bozulduk- ça, dış işleri kötüleşiyor; dış işleri | kötüleştikçe, iç işleri karışıyor. Bir ülkenin iç işlerile dış işleri | Arasındaki bağın sikılığını; birisi- | min bozukluğu ötekisinin üstüne asıl dokunurmuş; bunu, son yıl- lar Bulgar yaşayışı bütün yeryü- Züne bir daha göstermiş oldu.. Balkanlarda dolaşan büyük ba- "8 isteğinden Bulgarlar uzak kaldıkça; iç işlerini de düzene ko- yamâz, iç işlerinde de barışa ka- vuşamaz oldular.. , İtak toprakları al boyalı kanla- rile sulayan Pomaklar niçin yer- lerini bırakmak © istemişler? Nis Şin; karı, kızan, çoluk, çocuk, - rak, davar önlerine katar: r Yangından kaçar gibi, gecenin kas" ranlığında sınırı aşmışlar? Bir ülkenin yerlileri, yuvalarını br Takmak için ölümü bile göze alır- İ larsa, bu o ülke yaşarlarının sar- maş dolaş barış içinde yaşadık- lârını mı gösterir, yoksa bunun tersini mi?.. İçinde barıs olmıyan dışında barışa kavuşabilir mi? Biz Bulgar - Yunan sınırına kanla yazılan yazıyı okuyup am- ladık. Bulgar komşularımız da bu Yazının sözlerini sökmek isteğini gösterirlerse ne mutlu onlara... kAK ana aranesns Merkezi Amerikada zelzele Fergucicalpa 5 (Merkezi Ame- rikada Hondrasın merkezi) — Şiddetli bir zelzele 6,500 nüfuslu Üç şehri harap etmiştir. ŞAM ... Söyleme kötüyü!... Ermeni papasları bugünkü elbiseyi hemen atacaklar Rum patrikhanesi bu meseleyi 1923 de halletmiş Dini kıya- 3 ; fet okanunu- nun . şehrimiz baş papas ve papasları ta- rafından me suretle karşı- landığını dün- kü gazetemiz- de yazmıştık. Muharririmiz dün de bu hususta “pa paslarla ogö- rüşmesine de- vam etmşitir, Muhtelif di. ne omenüp büyük, küçük bütün papas- lar ayni fikir de bulunmak- tadırlar, Mw harririmizin larının eme görüştüğü ba- istedikleri elbise Ermeni “Gü rini Bili Köz bar harfi harfine kabul ettiklerini 6 beyanata ilâve edecek başka bir fikir taşımadıklarını söylemişler- dir. Papaslar kıyafet kanununun çok yerinde bir kanun olduğunu ve memnuniyetle karşıladıklarını bildiriyorlar, Rumlar esasen kıyafet mesele- si etrafında 1923 senesinde o za- man rum metrepolidi olan Melet- yosun zamanında Sensinot âza- larının iştirak ettiği bir toplantı- da buna dair bir karar vermiş lerdir. Dün görüştüğümüz Pa naiya kilisesi baş papası despot Kostantinas muharririmize : de miştir kiz (Devamı 8 inci sahifede) DÜŞÜNCELER ÖVÜNÜYORUM!.. Adam oğullarının kötülükleri sayıya | gelir ini? Yalancılık onda, dolandırıcılık dersen o da onda; yüze gülüp arkadan kalaylama onda, güçlünün elini öpmek, Züçsüzün belini kırmak dersen o da om teci arkadaşlardan birisi yine bana ça- tacak: «Gurürlanacağım, demek © için İşi ne de uzattın, diyecek, Elini ensen- den dolaştırıp kulağını gösteriyorsun, diyecek.». Varsın desin... «Gururlan Ma» nın karşılığı olarak ben size yu- karda saydığım sözleri buldum. Siz hangisini dilemeniz onu kullanırsınız. Ancak “iş burada değil. Size, niçin “övüngeçlik» çeşidinden bir kötülükçü- Bundan bir yedi gün önce «İstanbul köprüsünün geç açılıp, geç kapandığı ni» buracıkta yazmıştım. Geçenlerde, bir de bizim gazeteyi açınca ne göre- yim? Köprü bundan böyle erken açı- | lip, erken kapanacakmış.. Demek sözü- mü dinlefnişler, İstanbullulara bir ya rarlığım dokunmuş. o Durur muyum? Çabucak, bizim gazetenin yazı işleri ba- kıcısına koştum: — Gördün mü usta, dedim. Bir yaz- dım. Dokunaklı yazdım. Sözümü ye- rine getiriverdiler.. O, hiç kılını bile kıpırdatmadan: — Biz bu işle bir yıldanberi uğraşı. yorduk, dedi. Bozulmadım, dersem yalan söylerim. Bizim gazete bu işle bir yıldır uğraşı yormuş. Uğraşsın ne yapalım? Benim yazının dokunaklığı olmadı mı bun- da? Ben İstanbullulara şöyle iyilik, böyle iyilik etmiş (olmuyor muyum? Övünmek istediğimi kursağımda bırak- mak yakışık alır mı? Övünzeçlik, övün- me kötüymüş.. Kötü olsun, mölü olsun ben övünmek istedikten sonra kim ka- PERŞEMBE — 6 Kânunuevvel 1934 Meclis, intihabın yenilenmesine karar verdi Başvekil kadınların seçim hakkı etrafında bir nutuk söyledi Ankara 5 (Hususi) — Millet Meclisi bugün on altıda başkan general Kâzım Özalpın başkanlığı altımda toplandı, Başvekil ve Malatya mebusu general İsmet İnönü mebus inti- kabının yenilenmesi için bir tak- rir verdi. Meclis intihabın yeni- lenmesine karar verdi. Mebuslardan Celâl Nuri ve Ha- cim Muhiddinin teşkilâtı esasiye ve imtihab kanunlarında tadilât yapılması için verdikleri takrir müzakere edildi. Bu münasebetle general İsmet İnönü kadınların mebus seçmek ve seçilmeleri hak- kında bir nutuk söyledi. Beşrekil, - oikyleriz dinlünen nutkunda bilhassa dedi ki: — Türk kadını esasen böyle bir hakkı almıştı. Cephede omuz omuza çalışan, tarlada çalışan ka» dının memleket işlerine karışması hakkıydı. Bundan sonra, Konya mebusu Refik ve Refik Şevket bu mevzu etrafında 8öz söylediler. Mebus- Mardan Sadri Maksudi, Türk tari- hinin muhtelif devirlerinde“ ka- 'dınların siyasai hayata karıştık- larını ilmi bir surette anlattı. Dinleyici localarında kız lisesi talebesi ve kadınlar çoktu. Meclis . Atinada toplantı Başvekil bugün fırka reislerile görüşecek Atina 5 — Başvekil M, Çalda- ris dün harbiye, bahriye nazırları ve müstakiller fırkası reisi Me taksas ile uzun müddet görüştük- ten sonra bütün siyasi fırkalar reislerinin fevkalâde bir toplan- tıya çağırılmalarına karar ver. miştir, Siyasi fırkalar reisleri o yarın sabah saat onda toplanacaklar- dır. Giridde bulunan M. Venize- lostan da bu toplantıya gelmesi telgrafla rica edilmiştir. M, Ve- nizelos şayet geleceğini bildirir. se, toplantı bir iki gün sonraya bırakılacaktır. Fransız bütçesi Paris 5 — Mebusan meclisi i bütçeyi kabul etmiştir. Gelir 47 | milyar 581 milyon, masraf 46 milyar 981 milyondur. Pamuk fiati yükseliyor Pamuk fialeri (Ogünden güne yükseliyor ve yabancı alıcılar ar- tiyor. Dün kilosu 50 kuruştan sa- yarın akşam tekrar toplanacaktır. Telefon 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) « 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Kayseri büyük bir fabrika şehri halini alıyor Dokuma fabrikasının betonarme ve Ankara 5 (Hu - susi) — Sümer | Bank (tarafın EZ dan, Türkiyenin * ©... en büyük fab. © rikası Kayseri- ra de kurulmakta. dır, Fabrikanın |» betonarme ve çati © kısmi bir iki gün | / evvel (o bitmiş. tir. Son günler- de mühendis İer ve amele 5 tarafından fab. | ikanın © içine makineler takıl. maktadır, Fab- rika 33 bin met» re murabbaj bir Yer tutuyor. Ya- mı başında pa- muk deposu, ta- mir atölyesi de yapılmış, o bit miştir. Kazan ve muharrik Okuv- vetler ve su tasfiye dairelerinin de yapılması bir iki haftaya ka- dar bitecektir, Müdüriyet dairesine bir iki gün sonra başlanacaktır. Diğer taraftan fabrikanın yanı başın- da sahaya, işçi daireleri, bir hastane, işçi çocukları . için ilk mekteb, bir satış kooperatif ma- ğazası, gazinolar da yapılacak- tır. Kayseride kurulacak olan bu fabrika şehrinde 1500 amele ça- lışacaktır. Bunların âilelerile bir- likte Ooturanları da (O hesab edilirse, “fabrika (o yüzünden mi çatı kısmı bitti şi ge Kayseride pamuklu mensucat fabrikasının yapılmasına alt iki resim 7000 le 8000 arasında bir kalaba- lığın buraya toplanacağı £ «ık maktadır. Mısır, bazı maddelerin gümrük resmini değiştirdi Mısır hükümeti limon, Antep fıstığı, kaysı ve vişne, ipekli mad- delerin gümrük resimlerini değiş- tirmiştir, Alâkadarlar Türkofisten malümat alabilirler. Tarihi bir vesika Beşinci Murad Abdülhamid tarafından öldürülmüş mü idi? Ziya Şakir tarihin karanlıkta kalmış bu köşesini vesikalarile beraber bugün YEDİGÜNDE neğre başlıyor.“ (5522)