14 Aralık 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

14 Aralık 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Okonomi bakanı B. Celâ- MİLLİYET CUMA 14 KANUNEVVEL, 1934 lindeğerli bir söylevi — Milli müdafaa bakımından lüzum- (Başı 1 inci sahifede) | u kurumların tez elden baş — Verimli, güvemli, milli teşebbüsle- | idi. rin muvaffakıyeti. — Vatanseverlik tasarrufun müsbet şekilde kalmasını cabettirir. Müsbet tasarruf, milli bir vazifedir. Tasarrufun aradığı, istediği teknik şartları biliriz — Rejimde istikrar Para kıymetinde istikrar İdarede istikrar — Verimli ve güvemli Bunlar, sıyasal bünyemizde yaşayan, kuvvetten başka bir şey midir? O halde, Haydi yurttaşlar, Hep beraber iş başma, Harici tcaret politikamızı başka za- man da söylemiştim : sal ökonomik düşturumuz üzerinde Ww- varla duracağız - — Tediyat muvazenemizi ve paramı- Meselâ: 1931 da, 1580 rakamlarına gö- Fe umumi tcaretimizdeki sukut nisbeti yüzde 15, 1932 de, 1931 e nazaran yüzde 21, 1833 de, 1933 ye nazaran yüzde Bi di: Halbuki 1934 © 11 ay içindec 933 ilk Li ayma nazaran bilâkis yüzd altı fazla- lik vardır. 3—1934 ilk 11 ayı içinde ihracatımız öt halâtmizdan 2,5 milyon lira fazladır. Bundan başken kliring hesaplarının 29 ikinci teşrin 1934 tarihinde gösterdiği lar yapmış olduğumuz memleketi, ha bu mıktar memleketimizden mal al- mava mecburdurlar. “Memleketimiz mallarma peşin müş- teri olmuşlardır. Türk malları satış piyasası üzerinde söyledi vaziyetin yaptığı tesirleri bil- bassa kayit ederim. Bu yıl Türk köylüsü ve müstahsili | bir, iki istismasile 1926 danbori (| kaybettiği fiyatları i larak bu yel bulmuş ve yü- zü ştür. 4.— Kontenjan ve kliring politikamı- zan pini , ete İzm o- lan ithalât eşyasınm, geçen yıllara naza- ran daha piyasamıza girmesini. Ticaret ve fiyatlarda istilerer için lü- zumlu olan normal piyasa stokların tesssüsünü Fiyatlarda ve dolayisiyle ha- yatta ucuzluğu. Harici ticaret kredisinin yeniden diril- mesini temin etmi 1934 ilk 11 ayı içinde, 1933 ilk 11 ayr 'na nazaran memlekete fazla giren emtea- nm değeri İl milyon liradan üstündür. Büyük bir kısmının verimli veya milli istihsale edecek neviden sanayi maİzemesi ve tesisatı olduğunu hatırlat- makta da ayrı bir fayda vardır. Kontenjan 5.— Kontenjan tatbikatımızın, birbiri ardı sıra yaptığımız klirii e tediye mmevazenen esaslı anlaşmalarla takip et- tiği istikameti göstermek için şimdi si- ze ça iki rakam daha vereceğim. tenjan devreleri itibariyle, nisan- da eyl 13 1933 tarihine kadarki devrede serbesçe örbilecek Le değeri 12 mil- yon hira it edilmişti. Müteakip reisi bu rakam 18 ve 19 milyonlara çıkarıldı. Halen mevcut vaziyette ise, kliring an- serbes m listeleri ki 26 buçuk milyon liradır. jan dahilinde memlekete girebi- Wir eşya a teşrin-mart 933 devresin- de 12 milyon lira idi. di bir ia liraya indirilmiş- Milli Sanayi tir. Yok denilebi Kurmak istediğimiz ve kurduğu - muz milli sanayi, kendi kendine ayak- | ta durabilecek, tediyat müvazenemiz normal olarak mütevazin kalabilecek kuvvete erinceye kadar polit kamızım | esaslarmı muhafaza edeceğiz. m dinleyicilerim, kadar size memleketin, ge nel ön işlerinden kısaca malü - mat Yapıcılık Simdi de milletin, devletin başar - mağa karar verdiği büyük ve tarihi bir adımı anlatacağım ; Ti kalk kendisinin — teşkil kuvvetinin, yüksek bir örneğ'ni daha üz “liremiz ki, Türkiye, bundan bir a- sır evvel, dünya piyasalarına sınai ma meli iraç eden bir memleketi. şine dayanan değerli sanat şu- ime garbin büyük teknik inkelü bı neticesinde evveli dış pazarlardan, sonra da iç pazarlardan sil ndi. Eski imperatorluğun tanrmak xille tünde bulunduğu, ahdi müeyyideler bu yeni gidişe uyulmasına engel oldu. Türkiye sadece bir ham madde rasm- haline girdi. im zone 9 devrin gafleti yüzün dendir ki, Türkiye, dünyanın, yara te ranmaz bir memleket oldu. Menbasız ve vasıtasız kalan böyle bir memloke- tin baş vurabileceği çare borçlanmak idi. Süreli istikrazlar, devrinin sebep- leri bunlardır. Okonomik kurtuluş kı- mıldanmalarını, teşviki sanayi kanuna ile başlanmış görüyoruz. Kanunu bu maksatla ele aldığımız zaman, Türkiyenin sanayileşme hare- kel'ni, iki ana safhaya ayırmak gerek tr; ? Sanayileşme Birinci safhada sanayileşme hareke tini devletin yüksek himayesi altında, hususi toşebi ternsil ediyordu. Ka Bunun gayesi, hususi sermaye ve teşeb büslere sınai öşlerde, engelsiz ilerle - me imikânları vermekten ibaretti. Teşviki sanayi kanunu, yararlı ol- mamış bir iş değildir. Bir örnek; Kanundan istifade eden müessesele- rin adedi 1923 senesinde 340 iken, 1932 de 1470 e çıkmıştır. Artma nis |, beti yüzde 74 dür. Lozanı takip eden, devre zarfında, milli sanayiin bu çabuk inkişafma rağ men, Türkiyenin, sanayi cihazı elbette kâfi derecede kurulmamıştır. Bunun ana sebebi; Milli sermayelerin, çabuk ve maksat- larımıza uygun bir bünye alabilmemi- ze kifayet edecek kadar çok ve kuv- vetli olmaması idi. Bir taraftan bu sebep diğer taraf- tan dünya ökonomik şartların goçar- diği istihaleler, devleti, sanayi işleriyle akından ve radikal olarak uğ- yapmak, fakat mühim bir kısmı itibari- İe de, kendi nam ve hesabma kendi vasıtalarile memleketi cihazlandır - mak kararı olmuştur. Devletin bugün tatbiki ile uğraş- beş senelik sanayileşme programı gerekliği, sanayi programmda (şöyle izah etmiş bulunuyoruz; Türkiyeyi; müstakil millet yapmak bugünkü manası, Türkiyeyi, iktısaden müstakil ve tam teşekküllü bir vahdet haline getirmek demektir. Biz de bugün, geniş mikyasta, bir ikti sat inkılâbını tahalckuk ettirecek #ıtaların, ihtiyaca kâfi olmaması, dev- İleti vakit kayebimeksizin, memleke - #in iktisadi ilerlemesinin bağlı ili tetbir ve çarelerle filen alakadar ol - maya emebur etmektedir. Bu sebepledir ki devletin böyle şü- mullü bir programı talbika geçmesi, hem milli enerjilerin tasarrufu, hem de, dünya iktısadiyatınm taayyün eden, seyri karşısında milli iktısadiyatın ma- suniyeti noktasından bir zarurettir.” Sanayi programın bir an evvo! tat bikma müessir olan diğer mülâhaza- lar da vardır Dış pazarlardaki satışların o darlaş- ması Mahsul fiyatlarının düşüklüğü ne ticeleri gibi. Sanayi programmın umumi çizgile 1 — Mensucat sanayii; (pamuklu yünlü, kendir) 2 — Maden sanayii; (demir, sömi kok, kömür ve müştekkatı.,, Bakır; kükürt. 3 — Selilos sanayii; (kâat, karton, selilos, sun'i ipek.” 4 — Seramik sanayii; (şişe; cam; —verrerie — porselen, 5 — Kimya sanayii; Şeker sanayii. Cuhmuriyetin bir eseri c'an şeker sanayii programın dışımda icalenıştır. Çünkü buna şimdilik tam na zariyle bakıyoruz. Programı başarmak için, sarfed'ke - cek para 45 milyon liraya yakındır. Bunun, memleket içinde harcana - cak olanı 25 milyon lira tutmaktadır. Vaktinizi en az almış olmak için bu programın memlekette Wi * © tesirleri gös“ isterim. 35 milyon bira Programa dahil (ebrikaların, bir Şi da çıkaracakları malların takribi de- öşri benmerlerinin «if kıpmetine göre kullanacağı yerli ham madde hakkında bir fikir vermek içi yalnız pamuk sanayiinin yeniden ku- rulacağı yıllık pamuk miltdarının 65 bin balye olduğunu söyliyebilirim. Bu fazla parcuğu yetiştirmek için 35 bin | hektarlık yeni zeriyat yapılacaktır. Fabrikaları ik için yakacak» ları kömür ve linyit mikdarı yarım mal yon ten dlerak hesaplanmıştır. Kımaca, bütün bu yeni faaliyetin memleket iş ve kazanç hacminde yapa cağı geniş faydalar, bu büyük başarı. mun manasını en açık bir surette orta ya koyacaktır. Milletin refahı Görülüyor ki, bu programı, tama - men başardığımız anda, devlet emniye- tinin korunması, #milletin refahı, zirai iptidai maddelerimizin kıymetlenme si, kısaca memleketin emniyeti, geliri refahı artmış ve ahenkli bir ölconemik Yapının sağlam temelleri atılmış ola - caktır. Milli bankalar Sanayi programının, tatbikini bü « yük mikyasta üzerine almiş olan, mil- gm mar a a Bank, Iş ve Ziraat bankalarının be iş üzerin şarımların: burada dinleyiciler rin önünde anmak bütin için gizelbiğ zevktir. Bu sanayi kurulduktan sonra, 1933 vakalarına göre, mamul ithalitemi - Londrada uzlaşamadılar Deniz müzakereleri niha- yetilkbaharatehirediliyor Japonlar da Vashington muahedesinin feshi metnini süratle hazırlıyorlar LONDRA, 13 A.A. — İngilterenin teklifi üze- rine deniz müzakereleri önümüzdelsi ilkbahara tehir edilecektir. An» cak Japonlar müsbet bir cevap verirlerse, müza - karelere devam etmek ihtimeli vardır. Fakat Japon cevabının müs - bet olacağı zannedilme- mektedir. Amerikan he yeti evvelce bildirdiği gibi Londradan ayrılma dar tehir etmiştir. Macdonald tehir kara- rını teyit etti LONDRA 13 A.A. — Rentor ö devam edilecek ve o tarihte nald da dahil olmak üzere bütün murahb- baslar Noel tatili yapacaklardır. Amerikalılar 29-12 de hareket edecek- lerdir, Bu sabah M. Norman Davis, M. Mac Donald ile kısaca görüşmüştür. Bu gö- rüşme esnasında M. Mac Donald, kabi- ii ğe teyid etmiştir, Zan- öre, perşembe günü görüş” selere son varln er Japonya fesih kararını ayın 20 sinde bildirecek TOKYO, 13.A.A. — Resmi mahafilde söylendiğine göre, Londra görüşmeleri- ne devam etmeği istemekle beraber, Ja- ponya tehire mümanaat etmiyecektir. a müzakerelere ne zaman baş- lanabileceğinin tayin edilmesini istemek- mahafil, İngiltere ile Birleşik yi plânlarımızın, bütçeye ve millete yük olmaksızın başarılmasında kullanaca - ğa. Ticaret Türkiyenin sanayileşmesi dış ca - vet imkânmı daraltacak mı? Bu sor - guya bir kaç defa muhatap oldum: Evvelâ mahsullerimiz arasmda pa- muk gibi, yün gibi, tiftik , maden gi - bi bir çokları var ki bunların yetişti. rilmesini rasyonelleştirdikçe, teknikleş- ürdikçe dünya piyasalarındaki satış kabiliyetimiz durmadan artacalıtır. Memleketin o sanayileşmesi istihsa - limizin standardizasyon ve teylorizms- yonu da şamil manasile, rasyonalizas - yonumu kolaylaştıracaktır . Beynelmilel mübadele mevzuu ola- cak maddelerimiz adedi çeşit, miktar i- tbarile arlacak, iştira kudretimiz arta- cak, yeni yeni iyaçlar doğuracak o- lan hayat istandardımız artacak, Bütün bunlar Ücaret hecmimizin art- bilâkis mubakkak gösteren Hünaye ve fiyat kontrolu mesele - sine de kısaca temas edeceğim: Yaprlan himaye ve alınan korunma tedbirlerinin uzun hesap ve tekkiklere mustenit olduğunu söylemem fazla - dır. Hedefimiz, ser bavası içinde yaşa - yabilir ne bir sanat ne bir ziraat ha - yatı yapmaktır. Ahenkli bir ökonemi kurmak ve ma» liyet Gallarını Sen az zaman | içinde dünya maliyeti dünuna olmazsa bi- le hiç değilse seviyesine indirmektir, En ileri teknik En ileri teknikle çalışır bir millet | olmak azminde olduğumuz için de böy- dedir. Her faaliyet şubesi; maliyet ve ka- zanç itibarile adam adım ve mühtaç olduğu himaye ona göre ka- darlanacaktır. Ne müstehliki, fabrilacı ve müslah- silin aleyhine, ne de fabrikacıyı ve müs- tahsili müstehlikin aleyhine himaye et- mek arzusundayız. Ulusal ökonomi için iki taraf yokter. İk ulusal ökemcmi ve onun icapları vardır. Bu gayeyi tatbik ve ta- kip edecek mekanizma ökon lığı mekanizmasma Bütün bu söylediklerimi şimdi günün meselesine bağlıyorum: Yerli malı Yerli malı propagandası yapılmıyan memleket bugün dünyada ihtimal yalnız Afrilcanın ortasıdır. #ier memlekette sebep ve saikler ay- radar, Bizdeki sebep ve büyük ulusal a- maç ise yukarıdanberi verdiğim izahat. tan kolaylıkla çıkar Bu bir ulusal ülküdür. Tutum haftasının ikinci günü Tutum haftasının ikinci günü de oldukça canlı geçmiştir. akşam radyo da, tutum ve yerli mal: için bir rans verilmiştir. Mekteplerde yazı müsabakalarma devam edilmektedir. Bu müsabakala - Mac De | Japon Başmarahahsı M. Yamamoto ve İngiliz Başvekili M. Mac Donald Amerika, konferansı tehir etmekde Ja- ponya'nın deniz müsavatı talebine do- kunabileceklerini ümid ediyorlarsa bun- da aldanacaklarını söylemektedir. Bir taraftan da Vaşington muahede- — fesbi metni süratle hazırlanmak- Gazetelere göre, Japonya aym 20 veya 22 sinde bu hususta kati bir tedbir al- mış olacaktır. Japon başmurahhası ne diyor ? LONDRA, 13.A.A, — Havas ajansının bir muharririne beyanatta bulunan Ami- ral Yamamoto, demiştir ki Deniz müzakerelerinin tehiri mesele- sinin ortaya çıkmasına çok müteeesifim. Tekaik müzakereler devam ediyor. Tok- yodan talimat istedik, müzakerelerde de bulunmağa amadeyiz. Vaşington muahe- inin feshi keyfiyetinin evvel müzakereler üzerinde hiç bir tesiri ola- mıyacağı noktasmdı Haftanın en canlı günü bugündür. Ulusal tutum ve ölonomi kurumu, en ve iyi hazırlıklar yapmıştır. Oğleden sonra, tayyarelerle Istan - bul halkına propaganda kâğıtları atı - lacaktır. Herkes, saat 13 ten sonra Be- yazıt, Taksim meydanlarile Usküdarda Doğancılarda ve Kadıköy kumluğunda toplanacaktır. Tayyarelerden atılacak propayanda kartları“ arasında hediye kâğıtları da bulunacaktır. Bu kâğıtları bulup ulusal tutam cemiyetine getiren- İere yerli malmdan iyi ve çeşitli hedi- yeler' verilecektir. Havada yazı Diğer taraftan, Vecihi Bey bugün havaya Dumanla yazı yazacaktır. Bir yerli malı propagandası olacak olan bu yazı, hava müsait olduğu takdirde ge- ce de kalacak ve projektörlerle aydın. latılarak ber yandan görülmesi temin edilecektir. Vitrin müsabakası Vitrin müsabakasına girmek için yeniden birkeş mağaza müracaat etmiş. Seçilen jüri heyeti, tutum kurumu- nun İst şubesi başkanı Bay Da- il altmda yarından itiba- ven bu vlirinleri telkik etmeğe başlı - racaktır. * Tutum haftası münasebetile 18 birincikânun salı günü © alışamı saat 20,5 ta kadınlar birliği kâtibi umumisi Bayan Aliye Esat radyoda bir konferans verecektir. Baskan Kâzım Özalp'ın tesekkürü ANKARA, I3.A.A, — Arttırma ve yerli malları yedi gününün başlamasın dan ötürü kurultay ve ulusal ökenemi Kâzım Özalp arttırma kurumu yurdumuzun her yönünden Katlulama telyazılarına ayrı ayrı karşıhk verinak imieinerzleğmden. tenvşillelr rut. lama ve teşekkürlerini bildirmeye Ana- dolu ajansını memur etmiştir. İzmir'de İZMİR, 12. A.A. — Ulusal ökon« ve tutum haftası bugün başlamıştır. Şe- hir bayraklarla süslenmiştir. ma hı satan mağazalarda iskontolar yapıl» amıştar. Ulusal ölkenömü ve tutum hafta- sında ulusumuz yerli mahsüllerimizi bol bol yemek suretiyle onların fazla harcan- masına yardnn o edeceklir, Cuma günü öğleden evvel ulusal ökonemi ve tutum haftası münasebetiyle Cumuriyet alanın- da Atatürk'ün abakı önünde büyük te- zahürler yapılacaktır. Jeparta'da ISPARTA, 12. A.A. — Tutum hafta- sının başlangıcı olduğundan bugün saat 12 de fırka muzileası önde olduğu hal- de bütün mektepliler büyük | bir geçit resmi yaptılar. Çocuklar ellerinde tutum İ yazıları olan levhalarla bütün şehri do- İaşıyorlar. Hazırlanan proğrama (göre tutum baftasmın bu günü pekiyi geç- mektedir. Uşak'ta UŞAK, I2.A.A. — Ulusal biriktirme haftası bugün başladı. Şehrin iki yerin- de yerli mallar sergisi açıldı. Bu hafta üm, kestane, incir pori leşe balk serrünce yeplerk elan se: ten yapiyor, Bir gok reiler alındı. Evlerde ve İn Kahvelerde bu hafta gimme ve adaçay: içilmektedir. Cuma mektebliler ve halk resmi geçit yapacak» Atatürk soyadını kimse alamaz ANKARA, 13 (felefonla) — Bay Ibrahim (Kocaeli) nin Kemal öZ adlı Cumhurreisimize verilen Atatürk soyadının hiç bir kimse tarafın dan öz ve soyadı olarak kullanılmaamsı hakkında kanan teklifi Dahili- ye encümeninden geçerek ruzname ye alınmıştır. Edebiyat programları için toplantı ANKARA, 13 (Telefonla) — Edebiyat programları üzerinde ko * nuşmak üzere kültür bakanı Bay Abidinin başkanlığı altında Bay Ha» san Ali, Bay Besim Atalay, Bay Me hmet Emin, Bay Ali Canip, Bay Ha ül Vedat, Bay Necmeddin Halilden mürekkep bir komisyon bugün ilk toplantısını yapmıştır. Ikinci toplan tı pazar günü yapılacaktır. 73 kaçakçı yakalandı ANKARA, 13.A.4. — Geçen bir hafta içinde | #e tarafından birisi ölü, yetmiş üç haçakcı ve birisi ü 42 kaçakçı hayvanı yakalanmış ve üç bin 298 kilo gümrük kaçağı ve 1919 kilo ine, hisar kaçağı ile 198 mecidiye, bir altun ve bir tüfenk ele geçirilmiştir. Aydın demiryolları da hükümet tarafından satın alınıyor ANKARA, 13 (Telefonla) — Bayındırlık Bakanlığı ile Aydın De miryolları şirketinin Londradan gelen mümessili arasında yapılan te - mas neticesinde hattın satın alınması üzerinde iki taraf aarsında dostça bir anlaşma hâsıl olmuştur. Bu defa Lonrrada hattın idare emelisi reisi Lord Dovisten bakanlı « ğa gelen telgrafta satış müzakeresine Mister Edinin murahhas seçildi" ği bildirilmiş ve müzakereye derhal başlanması kararlaşmıştır. İzmirde an Mister Edin yakında bura ya gelecektir. Italyan Habeş çarpışmasının sonu ROMA, 13. A.A. — İstefani ajansı bildiriyor : Valna taarrazu hakkında doğruluğu kontrol edilmiş olan tafsilât aşağıdadır : İtalyan hatları önünde sayılan Habeş ölülerinin adedi 110 dur. Valna ile Ado arasındaki era i üzerinden uçan tayyareler | bir çok ölü ve yaralı görüşlerdir. 105 tüfenk. 8000 kurşn, 125 çadır, 400 iaşe çan tası ve bir kamyon bulunmuştur. Afyon - Antalya hattı ANKARA, 13 (Telefonla) — Bu hafta içinde Afyon - Antalya hat anan Aydın hattı üzerinde Karaku yuya kadar olan beşinci altıncı kısım larının ihalesi de yapılmıştır. Bura ya kadar ihalesi yapılan Afyon - An talya hattının hepsi 112,5 kilometredir. Ve bedeli 2700000 liradır. Karakuyudan Baladiza kadar olan Aydın hattından istifade edecek bulunan Afyon - Antalya hattının Baladızdan Bordura kadar olan 23 kilometrelik kısmı ile Ispartaya kadar 13 kilometrelik başka kısmının eksiltme, arttırma ıkları yapıl makta olduğu ve Afyondan Burdura ve İspartaya kadar olan kısımların önümüzdeki yu içinde mutlaka biti - rileceği haber alınmıştır. Bursa saylavı Vefat etti ANKARA, 13 (A.A) — Bursa say» lavı Bay Emin Fileri Eralp dün gece evinde anjin dö puvatrin hastalığın - Cenazesi yarın Nümune hastane - sinden kaldırılacaktır. Olen sayları - miz kurultay başkanı Közem Ozalp'n amcası idi. eke Malmüdürlükleri arasında ANKARA, 13 (Telefonla) — Kır- şehir tahsil rrüfettişi Kemal Istanbul muntakasi tahsil meumrluğuna, Eski- şehir defterdar: Rahmi Seyhan vilâ - yeti tahsil müfettişliğ ne; Fatih mal- müdürü Ragıp Beşiktaş mamüdürlüğü ne, eaki İstanbul defterdarlığı tetkik meurluğundan istifa etmiş olan Omer Hulüsi Fatih malmüdürlüğüne, Te - kirdağ merkez. melmüdürü Al Hilmi İçel malmüdürlüğüne, Posta Telgraf mümeyyizi Musta- fa Petrol arama ve işletme idaresi mu- basebeciliğine, İznik malmüdürü Ib - rahim Saray amimüdüriğüne, Istanbul levazım âmirliği baş ki i mir muhasebe mümeyyizliğine tayin edilmişlerdir. Şark Misakı yerine M. Musolini yeni bazı projeler hazırlamış LONDRA, 13. A.A. — M. Mussolini- sin yeni bir takım siyasal projeleri ol. duğu haberelrini alan Daily Herald gaze- tesi, düçenin şark mi yerine altı devletin bir misak teşkilini teklif edece ğini ve bu misaka dörtler misakını im- xa etmiş olan devletlerle | Lehistan ve Sovyet Rusyanm dahil olacağını yazmak. tadır. Bu gazeteye göre M. Laval'ın yakın- da Romaya yapacağı seyahat esnasında Düşe, yalnız Fransız-ltalyan anlaşmasın- dan bahsemekle kalmıyacak orta Avrupas ya sit bir takım projeler de teklif edeöek- tir. Sovyet Rusyada saylav seçimi MOSKOVA, 13, A.A, — Moskova Sovyet seçimi devam ediyor. Mücssese- İerin ekserisinde seçim toplantılarma seğiilrin yüzüe yüzü işik etmektedir. Moskov: seçilenler 3- İM M. Litvinof da eml DEM vardır. Dün aynı zamanda Sovyet Rusya bil gi akademisi seçimi de yapılmıştır. Sarre'a gidecek İsveç kıtaatı ISTOKHOLM, 1.AJA, — Sera ei Saylav seçimi Başbakanlığın bütün bakanlıklara tamimi ANKARA, 13 (Telefonla) — Baş- bakanlık bütün bakanlıklara saylav seçimi haldemda şu tamimi yollamış ve vekili la makamlara bildirilmiştir: «Yeni yapılacak saylav seçimi işi » nin vilöyetlerde kolaylık ve çabukluk « la bitirilebilmesi için geçen seçimde ok duğu gibi, isimlerinin yazılması ve © sas defterlerpin yapılması işlerinde bü- tün bükümet memurlarının vali ve kap makamlıllar o tarafından çalıştmılabile- geklerinin alâkadarlmra | bildirilmesini dilerim.> Dahiliyo bakanlığa valilerden g len malümata göre memleketin altısında defterler heyetlerine verilmiş balunacaktır. Ankarada kar ANKARA, 13 (Telefonla) — Bu sabah şehrimize hafif kar yağmıştır. Kayseride soğuklar sı- fırdan 12 aşağı KAYSERİ, 13 (AA.) — Şiddetli soğuk başlamıştır. Uç gündenberi 80- ğüklar sıfır altı 12 dereceyi bulmuştur, Çankırıda soğuklar ÇANKIRI, 13.A.A, — Dört beş gün- dür süren kuru ayaz ekini durdurmuş” tur, Soğuldar sıfırdan aşağı 7-8 kadar inmiştir, Gece başlıyan kar az yağmışda da havanm şiddetini kırmıştır. Tiran elçimiz itimat- namesini verdi TIRAN, 13 (A.A.) — Türkiye ek çiti Bay Yakup Kadri, dün itimatnm » mesini mutat merasimle krala takdim etmiştir. Hilâliahmerin yardımı ANKARA, 13. A.A. — Trakya mu- hacirlerinin en acil ihtiyaçlarına sarfe- dimek üzre Trakya umumi müfettişi Dalai Bayi İlrekim Tali emrine Hilâ- Yiahmerce yeniden ve telgraf | bavalesile bugün 3000 lirasi TAN MİLLİYET'in yeni adı olacaktır.