19 Aralık 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

19 Aralık 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

| Milliyet buadı alıyor | FİATI 5 KURUŞTUR. Fransa - İtalya Dünkü Istanbul gazetelerinde, Tansız - İtalya geçimi (münase- bet) bakımından üstünde özenle durulmağa değer bir telyazısı çık- © ti. Temps gazetesinin bir duyumu- mu (haber) bildiren bu telyazısı- Da göre, İtalya ile Fransa arasm- Tunus sorağı (mesele) üzerin- de bir anlaşma yapılmıştır. Du- Yumun kaynağı Temps olduğuna göre, bunun doğru olması gerek- tir. Ve döğrü olduğuna göre de, Fransa ile İtalya arasmda bir an- ya varmak için yapılan gö- Tüşmelerin çok ilerlediği anlaşıl- maktadır. M. Laval'in Rusya'ya karşı güt- mek istediği sıyasanın Barihou ça- ğında (zaman) güdülen sıyasa- Ya ne kadar uygun olduğu biline- Memekle beraber, Italya ile temel Mi anlaşmak yolunda Laval'in Bar- Ahoü'dan ayrılmadığı görülmekte- dir. Laval geçen yedigün (hafta) Sar işinde Almanya'nın dileğine yarken, biraz da İtalya'nın dile- ğine uymüş demekti. Çünkü bu işe Üçler Komisyonu başkanı Âloisi'nin ilişikliği dolayısile Ial- Ya, Sar işini bönimsemişti. Alman- Ya ile Fransa arasında uzlaştırıcı #olünü oynamakla da İtalya çalım salmak istiyordu. Bunun içindir ki Sar işinde Jtalya'nın dileğini Yapmakla - Fransa, İtalyanlarla anlaşmak çığırını da açmış bulu- huyor, ie ile Kalya arasında bu- ar sürüp gelen anlaşama- mazlıklar şöyle kısaltılabilir: 1 — lk önce Tunus sorağı (me- sele) vardır. Fransa 1880 yılın- dan beri Tunus'ta yerleşmiş bulu- Muyor. 1880 yılında Fransa Tu - Mus'u eline geçireceği sıralarda, ve Kü bu ülkede özü. vardı we Kendisi yerleşmek üzere idi. Ancak Fransa daha önde atılarak unus'u eline geçirdi. Bu yüzden Malya 1896 yılına kadar Fransa'- Ya gücengin kalmıştı. İtalya ile Fransa arasında Tunus üzerindeki | anlaşma 1896 yılında yapıldı. İya Tunus'taki İtalyanlara veri- n bir takım haklara karşılık ol- Mak üzere Fransa'nın Tunus'ta Yerleşmesini tanıdı. İtalya Tunus'u İstemiyor, Bütün kaygusu Tunus'ta Yaşayan Italyan'ların orada yaşa- Yıp çalışabilmeleridir. Son yıllar İşinde yapılan bir yurttaşlık törü- *ü Italyan'ların orada çalışmaları- R: zorlaştırınıştır. İtalya bu zor- kaldırılmasını istemekte İdi. Son anlaşma, olsa olsa, bunun üzerindedir. ,2 — Italya ile Fransa arasında» ki ikinci anlaşamamazlık garp Tarabulusu sınırı (hudut) üzerin- dedir. İtalya'nın genel savaşa gir- Mesine yol açan 1915 Londra ant- ile Tarabulus sınırmda İtal Ya'ya toprak vermek gerekti. Sı- Mir genelsavaştan sonra bir kez Adefa) değiştirilerek Italyaya top- Yak verilmiştir. > Ancak İtalya on Üç yıldan beri bunun yetişmediği- Ri söyliyor ve Çat gölüne çıkmak İstiyor, ,3 — halya ile Fransa arasında- Ki anlaşamamazlık yalnız Afri- ka'da olsaydı, ortada o kadar #orluk olmadığı söylenebilirdi. en zor iş orta Avrupa'da- dir. Italya, doğru yanlış, Yugos- W - Fransa antlaşmasını kendine Ii yapılmış bir anlaşma say - ır. Bunun için Fransa'yı ugoilavya'dan ( ayırmağa çok talışmıştır. Bu yapılamayınca İtal. a ile Yugoslavya arasmda Fran- W> dostluğuna da uygun gelecek bir anlaşma yapılmasına çalışıl- Müştır. İşte son aylar içinde bu yol | Üzerinde yürünmekte idi. Böyle İce vö çetin bir siyasayı başarma: Min kolay bir iş olmadığı açıktır. si böyle bir siyasa, ilk adım- bütün orta Avrupa sol ile karşılaşıyor. Bünun içindir ki, hak! Ya'nın Yugoslavya ile anlaşması. | Orta Avrupa üzerinde genel bir | Anlaşmıya bağlıdır. Çok dallı bu- Sahip ve Eaşmuharriri : B. Tevfik Rüştü Aras geldi Ekalliyetlerin vaziyeti bir daha gözden geçirilecek Dış bakanımızın Atinada yaptığı görüş meler hakkında bir tebliğ neşredildi Cenevreden Atinaya gitmiş olan Dişişler Ba- kanı Bay Tevfik Rüştü Aras dün saat 15,30 da Romanya - Sayrisefain kumpanyasmın - Daçya vapurile İstanbula gel - miştir. Bay T. Rüştü A- ras Galata rıhtammda vali, Cumhüriyet Halk fırkası İstanbul idare he yeti reisi Dr. Bay Ce - mal ve hükümet erkânı, birçok dostları tarafın - 'dan karşılanmıtşır. As - ker selâm düruş, muz ka çalmıştır. Bay Tevfik “| Rüştü Aras vapurdan çı kınca doğruca Park ote le giderek yorgunluk a mıştır. Bu sırada ailesi efradından bazı kimse- lerle görüşmüştür. Bay Tevfik Rüştü Aras bu - günü İstanbulda geçire- Bay Tevfik Rüştü Aras rıhtımda... cek, bu akşamki trenle Ankaraya gi- | rı ve bilhassa ekalliyetler meselesi et- decektir. Hususi kalem müdürü Bay | rafmda görüşmüştür. Harici Rdik © Amirdedün / İstanbula gel: | etrafında iki hükümet arasmda bir be miştir. o Bay Tevfik o Rüştü A- | raberlik mevcut olduğu ra Atina'da dost devlet bü kümet adamlarile Cenevrode temanla- Fırkada görüşülen işler Başbakan, hariciye bakan vekili izahat verdiler Ea minin Kıyafet kanunu - Kadınların umumi meclis azalıklarına- seçilmeleri - Buğdayı koruma kanunu ve ormanların işlenmesi ANKARA, 18 (A.A.) — Cumhuriyet Halk Fırkası grubu idare he - yeti başkanlığından: Cumhuriyet Halk Fırkası graba Bay Cemil Uybadrın başkanlığın da toplandı. 1 — Ruhani kıyafet kanununun dahil ve hariçteki tesirleri ve Balga- ristandan kaçıp Yunan ellerinden Türkiyeye gelmek isteyen Türklerin Yunan topraklarında Bulgarlar tarafından takibata maruz ları hakkında Manisa saylavı Bay Refik İncenin takriri üzerine Hariciye (Devamı 2 inci sahifede) (Devamı 6 ncı sahifede) Vitrin müsabaaksıı idare eden jüri heyetinden bir kaç sima... Tutum haftası kapandı Dün jüri heyeti en iyi vitrinleri seçti, Haftanın yaza alınmasına çalışılacak Vitrin müsabakasını kimler kazandı? Kültür Bakanını söylevi Tutum ve ökönemi haftası dün can- kı bezahüratla kapanmıştır. Bu yıl â- çin hazırlanan program hiç eksiksiz o- larak tatbik edilmiş, yalnız kapanış gü- Bü için kararlaştırılan geçit resrni ha- vanın bozukluğu yüzünden yapılama- maştar. Vitrin secildi Vitrin müsebelensz için aynlan 22 ticaret odasında mişlerdir. Vitrinlerini yerli o malları ile sür Oo Beyoğlunda birinciliği kazanan Sa - (Devamı 6 met sahifede) çeki olan bu anlaşma yapılmadık. Frânsa - Italya işi | başarılmış lamaz. Sayı A. Şükrü ESMER İ Çumhuriyet Halk Fırkası kaza kongreleri devam ediyor, Resmimiz dün yapı - lan Beşiktaş kazası kongresini gösteriyor... İ Siirt Meb'usu MAHMUT. 9 uncu sene No. 3184 OÇARŞAMBA © 19 K.EVVEL 1934 | Askeri Denemeler Ankarada yapılan denemelerin siyasi vaziyet ile hiç bir münasebeti yoktur ANKARA 18.A.A — Alayları muzda yer yer tatbik edilmekte olan seferberlik denemeleri dö- layısiyle civarda bir alaya efrat sevki vazifesini almış olan An- kara askerlik şubesinin bu gece saat İ2 de aldığı emri bu sabah saat 9 da ikmal etmekle vazifesi nihayet bulmuş olduğu ve di. er bazı'şubelerde “seferberlik tecrübesine müteallik faaliyetin üç gün süreceği öğrenilmiştir. Bu askeri denemelerin milli talim hareketleri olup siyâsi va- ziyet ve ihtimaller ile hiç bir münasebeti olmadığına Anado- ler Ajansı dikkati celbeder. “Makineye verilirken Yugoslavya Kabinesi İstifa etti Naib prens Pol M. Uzunuoviç'in istifasını kabul etti BELGRAD, 18. A.A.— Resmen bildirildiğine göre başbakan M. Uzunoviç kabi- menin istifasını naib Prens Pol'a vermiştir. Prens bu is- (Devam: 2 inci sahifede) İlkönce sivil Giyen papaz Süryanii kadim patrik © vekili ne diyor? Belçika gazetelerinin hak- kımızda takdirkâr yazıları İmam ve papaslarm, ibadethane - lerin dışında ruhani elbise ile dolaşa mıyacaklarına dair olan kanun çık - vil giyireni; Süryani kili Abdülâhed Efendi olmuştur. Ab - dülühed Efendiyi dün makamında zi- Bay Abdülühed'in resmi ve sivil kılıktü iki fotoğrafı yaret ettik. Vazife başmda bulundu- ğu için ruhani kisvesini giymiş idi. (Devamı 2 inci sahilede) Türk - Yugoslav Afyon anlaşması İmzalandı Anlaşma iki seneliktir BELGRAD, 18.A.A. — Yeni Türk- Yugoslav afyon anlaşması dün akşam saat 19 da Yugoslav hükümeti namına ti- garet ve sanayi bakan: Bay Dimitroviç i- le Türkiye mamma Türk inhisarı genel müdürü Bay Al Sami ve Türkiye tica- (Devamı /2 inci, sahifede) ENIYI TURK KUMAŞI .. . YUNIŞır Satış deposu : Yeni Postahane caddesi, Tay- yare piyangosu karşısında Telefön: 20485. | Jiyet) — Aym Ilinei i Milliyetin yeniadıdır | Müdür : 24318. Yas işleri müdürü e 24318 İdare ve Matbam © 24310, Tel: ( Antakyada gençliğe sal- dıran mürteci hoca! Beş gencin yaralanması ile netice- lenen irtica hâdisesi nasıl oldu? Antakya ve İskenderon Türkleri bü- yük bir hassasiyetle bu hâdisenin neticesini bekliyorlar | simi andıran bir vaka ol- duğu hakkında bazı ha berler şehrimize akset - mişti. Dün Halep müha birimizdan bu münase betle şu tafsilâtı aldı HALEP (Hususi salı günü Anlakyada | (Menemen) i andan çok feci bir hâdise ol- muştur. Bu hâdiseyi ma hallinde tetkik ve tah- kik eylemek üzere bı radan Antakyaya gidip İ geldim. > j Antakyada (Kürt Meh | het) eenüihde"sisğmd ? çal > beri Türklük ve Türk İM e / ; teceddüt hareektleri a- leyhtarlığı ile geçinen melün rahlu bir hoca vardır. Gene bu Türk şehrin'n mütegallibele - rinden olan Kuseyri si- Jesi bü melârü himaye yi ve sahabet eder. Kürt Yayım e Antakyadan bir sokak ka giyen Türkler kâfirdir,, tarzında bir takım bezeyanlar savurmaya baş- lamıştır. Bu haber, şehirde ve bilhassa bulunmam mümkün olan üç beş mu (Devami Z inci sahifede) tanssıp cahile hitap ederek! «— Şap- Gizli eroin fabrikası ve araba içinde tutulan eroin paketleri Gizli bir eroin şebekesi ve fabrikası bulundu Şimdiye kadar yakalananlar 34 kişi Eroinleri yapan adam ayrıca polise üç bin lira rüşvet teklif etmiş oturan ve deniz işletmesi İzmir vapuru kamarotlarımdan İsmailin | Jatanbuldan Yunanistan ve Mısıra eroin gö haber alınmış ve evinde yapılan ani a- raştırmada (30) gram, anmesinin evin- rosu memurları tarafından Beşiktaşta (Devamı &mcı sahifede) Atatürke ötküler: O baş Gökyüzü binlerce yıl çalışmış gece gündüz, Yeryüzüne en güzel örneği versin diye Uluslarm gözünü kendine çeksin bu yüz, Bu göz yabancıları toprağa sersin diye. Türklük onunla buldu en ulu yıldızı, Ülkemiz ondan aldı dağ deviren hızını. Gündüz güneş, gece ay, ışıklardan kızını Gönderir el öpmeye, en büyük ersin diye. Hey gök! Şimdi o baştan bu yurda sercileyin, Gündüzün güneş doğar, ay doğar geceleyin. Hey kimsesiz budunlar: Ulkünüzden dileyin, Bu büyük baş size de kol kanat gersin diye. Faruk Nafiz ÇAMLIBEL bam EN, GEMİNİ EY EŞE LE EYE EŞ >