21 Aralık 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

21 Aralık 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ferekral yak bir propağanda fırsatı! — Gezgin yazilari — ŞE OKONOMI Yerli Plâklar m İlkan dalla ÖK0MU bei anlar vardır. Bunlar, boğazı yukarı doğru sıkmak saretile bir eviye ve ye” kasını bırakmadan “bir kaç ay idman Sitihten ve bir iki hafta (Kele) de ha- larak denizin sıları, akıntılarını tec Yübeli bir iki idarecile tetkik ettikten sonra Manşı geçmeye teşebbüs etmeleri buralarda çok ama çok büyük gürültü- ler yapar ve bizim için çok büyük bir Vopaganda vesilesi olter. Bu fikrim: bel ki aykırı bulanlar ve bunu tatbik edile- Miyecek hadar güç bir smama sanan- lar vardır. Fakat ürkmeyin gencler! Bu iy güçtür ama ürküceğiniz kadar, Yapılamıyacak kadar göç değildir. Ben bunda bizim için çok büyük bir propa- | tanda vesilesi görüyorum. Bu mektubumla spor | yazıcılarının ?por teşkilâtemızın, denizcilik federas- Şekerim . Ben burada onların isteyebi- İecekleri Jüzumlu malümatı toplayabi- B. FELEK Di Fırka kongreleri Cumhuriyet Helk Fırkası kaza kon- Bveleri bm ay oceuna kadar bilmiş ala aktar, Kânunusani başında vilâyet kongre- & yapılacaktır. Viliyet kongresinde o- İhmacak raporu, balkevi reisi Bay Ali BORSA (iş Bankasından alman cetveldi 20 K. Evvel 934 AKŞAM FİYATLARI TAHVILAT Rim s0 An Mümedii 5010 Am Tahvili ALI 45,65 Am Tahvili Mi 45 , Bankası Nama 10 Hamiline e Müesris ürkiye Cumhe- “ e, Bankası. 5750 Tamay Anadol Hisse a. Vee. Hayriye ÇEK #İYAYLARI ardra Pari, pe Atina 63 zone s2, azase 1,1148 608.50 NUKUT e yerden Balya bakanlığından istenecek lere p» #eepkmnek, üzere, faydalı - ” Yunanistana yumurta ihracatımız Yunaniztana olan yumurta ihraca- imiz son zamanlarda biraz gevşemiş- tir. İç piyasamızda fiyatların yüksek bulunmasının bunda başlıca ötni) ol- duğu söyleniyor, Oda dütcesi Evvelki gün oda meclisinde konu- şulan ve kabul edilen Ticaret ve Sa- sayi odası 935 bütçesi tasdik edilmek üzere bakanlığa gönderilmiştir. kerimi ŞİRKETLERDE Kayışlar koparsa Tünel ne olur? Tünel arabalarının kayışlarının kop- ması balinde arabaların elektirik moto- olmadığını anlamak iç'n dün gece Na- fa başmüfettişi Ibrahim İhsan keti müdürü M. Gindor halde bir tecrübe yapı iğ * Tramvay tarifesi — Tramvay tx rife kom'syonu geçen hafta yaptığ i neticesinde eski tarifeyi ol - doğu gibi bırakmağa karar vermişti. Komisyonun buna dair hazırladığı ra- per dün Nafia Bakanlığını gönderil- rf haz * Tünel şirketinin binası — Tünel şirketinin mukavelesi mucibince Ga - Iatada yaptırmağa mecbur olduğu kâ- gir bina hakkında cereyan eden mü- zakereler bitmiş, şiket, bu binanın masını «sas itibarile kabul et- ü konser verildi servatuvar tarafından bu sene veril mekte olan konserlerin dördüncüsü dün Bay Cemal Reşidin idaresi altında Fransız tiyatrosunda verilmiştir. * Bay Hicabi — Universite tediri- sat şubesi snödürü Bay Hicabi Konya | kazalarından birine müddeitmüumi ta yin edilmiştir. Ünivçesite tedrisat şu - besi müdürlüğüne kadro mucibince 56 lira asli maaşla başka birisi tayin edilecektir. Bay Hicabi eaki gazeteci arkadaşlarımızdandır. Kendisine yeni | vazifesinde de muvaffalıyetler dile - iz. * Bay Faik Döndü — Seyrüsefer Altıncı şube müdürü Bay Faik Viya- Sadaki tetk'katımdan şehrimize dön - müştür. Bay Faik, yaptığı tetkikler hakkında belediyeye bir rapor vere - | cektir. Ekniyet müdürlüğü şubelerinde bulunan sivil memurluklardan bazıla- rı renmi memurluklara geçirilmiş ve Anadoludaki münhal emniyet memur- lukları kadrosuna geç rilmiştir. Terfi eden memurlarla yeniden hariçten a- lmmuş polis namzetlerile boş. yer ler kapatılmıştır. * Emniyet müfettişleri polis mer - kezlerini ve müdiriyet kalemlerini her | şebbüs sene olduğu gib! bu sene de mmtat tef tişlerine başlamışlardır. * Etibba odasının senelik umumi kurultayı bugün saat 14 te Etibba o- dasında yapacaktır. * Cumhuriyet Halk fırkası Fatih kazağı kongresi bugün saat 14 te Leta- fet apartımanındaki tap- lanacaktır. * Geçen hafta ekseriyet olmadığın dan dolayı yapılamıyan Talebe birli- ği kongresi P Tayyare Cemiyeti evinize yan- lışlıkla zarf bu olsa bile, siz ufak bir emekle fitre ve zekâtınızı Tayyare Şubesine verebilirsiniz. Ulusal işlerde ne- lerden çekinilir ki 2... Kom | - POLİSTE Balyadan Çıkan barut Polis bir ameleyi san altına aldı Kazhçeşmede iplik fabrikasmda balyeler arasında tutyala benzer ve dört parçadan mürekkep kabil işâal bir barut hamuru bulund larm polise teslim edildiğini ler tık. Polis bu hususta tahleikatı derin. İeştirmiş ve bu patlayıcı maddenin fab rikaya me suretle girdiğini ve ne ya- pılmak istendiğini ve bunun hakikaten balyalar örmenidan çık çıkmadığı bi bazılarının malümatma müracaat et » miştir. Bunlar arasında balyeden çık- tığını söyleyen amele İsa isminde biri zan altıma alenmıtşır. Otobüse taş atan çocuk 3338 mumaralı etobüs ile Eyübe git mekte olan Tramvay ş'rketi memurla. rmdan Bay Hüseyin Hüsnü dışardan Mustafa isminde bir çocuk tarafından otobüsün camma atılan bir taş ile gö- zünden yaralanmıştır. Çocuk yakalan amaşlir. Kazasn eli yandı Galatada Mumhane caddesinde o- turan İhsan Haliç Fenerinde tamirde bulunan Cüret ismindeki römorkörün kazan ve kömürlük kısmında lâmba ile çalışmakta iken kazaen eli yanmış | tar, Palto hırsızı Halâskâr Gazi caddesinde Çinici Pelün dükkânmdea esılı bulunan pal - | İ umıştır. Bemlar düzeltilmiştir. tosunu seyyar esk'ci Rote isminde biri çalmış ve yakalanmıştır. Çarpân tramvay Beyazıt - Kurtuluş seferini yapan vatman Şakirin kullandığı tramvay sey- yar satıcı Mehmede çarpmış ve &0l ka şmdan yaralamıştır. Bay Recep Peker ayın 24 ünde Menemene gidecek lnkilâp şehidi Kubilây namına Me- nemsnde dikilecek inkilâp abidesi me- imi . genel yazanı Bay kar de bulunarak mühim Bir söylev vercektir. Bay Recep | Peker aym 24 ünde İzmir yolu ile Menemene Saylavlardan Hay Hasan Röşit te Bay Recep Peker ile birlikte Menemene gidecektir. MAHKEMELERDE BELEDİYEDE Yeni Konservatuvar iPlân ve maketlerin juri hey etince tetkikine başlandı Yeni konservatuvar evinin yapıl - mati için açılan plân müsabakasına yerli ve yabancı 70 kadar slmar iş dizek , Bunlar eserlerinin plân ları ve bina yapıldıktan sonra alacağı ri tetkik etmiştir. Tetkikler daha bir müddet sürecektir. * Belediye oİhtısat Müdürlüğüne yeni bina — Belediye iktisat müdürlü. Saylav seçimi Dün kazalarda top- lantılar yapıldı Dün kaza kaymakamlarının riy: ectinde, ber mmtakada mahalle Mmessilleri bir toplantı yaparak yeni saylav seçim; hazırlıkları etrafında görüşmüşlerdir. Mahalle mümeesille - rine lizm gelen direktif verilmiştir. Vatandaşların isimlerini taşıyan def - terlerin cumartesi günü asılması üm'e edilmektedir. intihap teftiş heyeti, def terler üzerindeki teticiklerini bu ak - İ #am bitirmiş olacaltır. Birçok def - —- bir kısım vatandaşların isim- leri mükerrer ve yanlış olarak yazıl - VİLAYETTE Fidanlar yılbaşında satılacak ru hazırlar e Fakat bu sene fidan ve asma orme az para mukabilinde yermek © Belediyö Budo çimde yemiş Ge Bı ve asma çubuğu aknk istiyenlerin müracaatlarının arkası alınmıştır. Belediye bududu dışındakilerin mü- yacamiları ay soruma kadar kmbul edile cektir. Fidanlar yıl başından sonra veril - meğy haslanacaktır. Zirant işleri yabundadır — haksttan vilâyet ziraat — mü gelen vaporlura güre, ziraat Ser çek, yolundadır. Ekim her tarafta iyidir. Ahmedi karısımı zehirledi Adamın zehirlenerek öldüğü anla- şı'dı, fakat ortada delil olmadığı için kadın beraet etti Çatalcanın Karaağaç köyünde ko- can Ahmedi zebir'eyorek öldürmek ten suçlu Mürüvvet kızı Rokiyenin du- ruşması dün ağır cezada bitirilmiştir. Davaya nazaran Ahmet ölmüş, aradan | bir iki ay geçiikten sonra İRukiyenin Ahmedi zehirleyerek öldürdüğü yayi olmuş ve bu dedikodu müddeiuimemi- nin ku'ağına kadar gitmiştir. Bunun üzerine Ahmedin cesedi gömüldüğün- den 'ki ay sonra mezardan çıkarıl - iniş, bağırsakları alusrmaş ve beg kim- yahanesinde tahlil edilmiştir. Bu tah. LI neticesinde Ahmedin bağırsakla - rında en şiddetli zehirlerden arsenik adı verilen zeh r bulunmuştur. Bu ne- tice alınınca da Ahmedin zehirlene - rek öldüğünde şüphe ve tereddüt kal. mamış, karısı Rukiye kocasını zehir leyip öldürmekle ktiham olunarak ya kalanmış ve tevkif olunmuştur. Ruki- ye ilk önce kocaamı öldürdüğünü in - kâr etmiş, sonraları da arada bir ko- €ss lc kavga ettiğini, bu kavgalardan müteessir olan ihtiyar kocasının kah. ve cozvesinde sıçan otu kaynatıp içti- ğini ve bu suretle kendi kendini ze - | hirlediğini söylem ştir. Bu şekilde ze- İ hirlenişin tekidi ve Ahmet sıçanotu i- Gp kendisini zehirleyince tedavisine te- olunmaması, ölünceye kadar ve ölümünden sonra da köydelki komaşu- lara bri şey söylenmemesi Ahmedi Ru- kiyenin öldürdüğü şüphelerini arttır. mıştır. Şahitlerin hepsi Ahmedi Ru - kiyenin zehirlediğ ni gö Ahmedin de ölümünden mi delil teşkil edemiyeceğini ve — Ahmet kendi kendini zehirledi Evcin kaçakçıları mahkemeye variıdi/er Ersin imal ve satmaktan suçlu © - lan Dimitri Arslanidiz. İbrahim, Do - ra, Fraso, Apostol ve d ğer suç ortak- larmın dün de emniyet müdiriyeti ka- çakçılık ve uyuşturucu maddeler ta - kip bürosu memurları tarafından te - ferrüat üzerindeki sorgularma devam edilmiştir. Suçlular cumartesi günü haklarında tanzim edilen evrak ile beraber sek'zinci ihtisas mahkemesi müddelumumiliğine teslim edilecek - lerdir. * Bunlar da başka — Eroin kaçır. | maktan suçlu Cevat, Fazlı ve Cevadm. karısı İynelin muhakemelerine edilmiştir. Bu dava geçen celsede bir- Jeştirilen iki davadan ibarettir. Dava- . Cevat her iki suçta da bulundu ğa için geçen muhakemede tevkifine Meni ERİ ODADA, Odada yeni Meclis seçimi Ökonomi bakanlığı mün- tehiplerini bildirdi seçim mazbatalarınm £ hazırlanmasa başlanmıştır. Okonomi bakanlığı da, tesbit ettiği inci mü meclisine bil. Talebe kongresi- nin yenilenmesi 200 talebe bir mazbata ile seçimin tazelenmesini istiyor Bir *alebenin muvakkat tardı Pazartesi günü hukuk (ekültesi bi- rinci sınıfında hukuku Oumumiyei dü vel dersinde bir hüdise olmuştur. Cevat isminde bir talebe kalkarak profesöre, dershanelerde talebeler için kâfi yer bulunmadığını, sabahları tale- belerin yer kapışmakta olduğunu söy- demiştir. Bu imlebe üniversite meclisine ve- rilmiştir, Mecbe talebeyi bir sene müd- detle fakülteden tarda karar o vermiş- dör. Fakat hukuk fakültesi meclisi, umi- versite meclisinin bu kararını kabul et- Yalova köylerindeki mak- tâpleri teftiş reyya ve Adil Yalova (© köylerine gi- derek teftişlerde bulunmuşlardır. Yalo- va köyleri umumiyet itibarile iyidir. Boğaziçi lisesi Binbirdirek ocağında konferans Cumhuriyet halk fırkası Alemdar nahiyesine bağlı Binbirdirek semt oca- İ: tarafından fakadaşların birbirlerile tanışmaları için ber on beş günde bir yapılmakta olan toplantılardan birin Gni yarınki cumartesi akşamı saat 20 de Divanyolunda ocaklar merkezinde yapılacaktır. Toplantıda genç hukukçularımızdan Bay Rasih Yigengil tarafından (Türk tir. Haftada iki ders Türk musiki sanatkârları cem'yeti bayramdan sonra on beş gü bir va ela aş imei miştir. Bu konserler cemiyet hinasmda | verilecektir. Konserleri 15 - 20 kişilik bir orkesira heyeti idare edecektir. | Cemiyet ileride kark kişilik bir orkes- tra heyeti teşbil etmek için çalışmak- tarlır. Alaturka musiki şinaslara ve - rilmekte olan garp musiki kurslarına devam edilmektedir. Bu kurslardan yalnız nazariyat kısmı hakkile çalışa. | biliyor. Saz ve şarkı kısımları, ders alan lar arasında çıkan anlaşamamazlık yüzünden şimdilik geri kalmıştır. Na- ies ege ymm eşleme Sulh güvercini Kral Aleksandr'in feci surette katlinden sonva ortalıkta kara bu- istlar belirdi. Bütün dudaklarda hafp “sözü dolaşmağa baş ye ee ini eren har iz te kere ir likeme, A yabaş mesele aydınlandı. Harp la- kırdısi eski gürültülü tonunu kay- Betti, Ve hattâ sonra büsbütün ülmez oldu. Yugoslavya ile Mara- rislan arasındaki ihtilâf Cenevre - de tatlı bir şekilde bir düzene bağ- lanınca, bedbinlerin ümidi kırıldı. Bunun üzerine her yerde barış söz- Teri duymağa başladık: Sulh Sulh... Sulh? Bülün acunun dikkatle üzerine göz diktiği Sarre reyiâminin bile uluslar arası bir kuvvet tarafın - dan emniyete alındığı görülünce sulhün - şimdiki halde - tehlikeye girmesine sebep yoklu! İngiltere, Italya, Hollanda gibi devletlerin top yekün Sarre'a gön- derecekleri üç dört bin askerin, Fransa ve Almanya gibi iki yan- dan iki kuvvetli baskı alında bu- laman bu küçücük toprak parçası ; için ne dereceye kadar müessir 0- dabileceği ayrıca düşünülmekle be- raber,- yukarıda söylediğimiz gi şimdilik - bir tehlike olmas ihti- mal dahilinde değildi! Sulh güvercini, Cenevrede dip: lomatların toplandıkları sarayın bahçesinden bir zeytin dalı kopar- mış, basına da tefneden bir çelenk takmış olduğu halde bütün Avru- pa yurtlarını dolaşıyordu. Sulh sözü harp sözünün yerine geçmişti. Bu saretle beynelmilel asabiyet termometresi çok inişli çıkışlı bir hararet kaydettikten sonra tekrar sulh derecesi üzerinde karar kıldı. Fakat unutmıyalım ki Londrada İngiliz, Japon ve Birleşik Ameri- ka murahhaslarının görüşmeleri, aralarında oynadıkları goli parti- İeri kadar bir netice vermedi. Ve ne yazık ki bütün acuna alâ- kadar eden sulh düşüncesi ve harp endişesi, Londrada birçok defalar, bu golf partilerinin yorgunlukları- na gidermek için wen - dirlemat- ların istirahat mevzu oda... Dün gelen telgraflardan öğreni- yoruz ki, Fransa Mebusan Meclisi, bizim Türkçeye “hazır ol. cenge tercüme ve hulâsa meli miz birçok müzakerelerden sonra F' biye bütçesi için 800 milyon İva yani aşağı yukarı bizim paramızla 72 milyon lira fevkalâde bir fazla- lek kabul etmiş. Bunun sebebi Almanyanın Ver- say muahedesine rağmen silâkla - rın fevkalâde yükseltilmiş gin liden gizliye harp olması imiş. Diğer taraftan resmi ağızlardan #ekzip edilmesine rağmen Fransa ile Sovyet Rusya arasında aktedi- len askeri ittifaka dair şayarı dik- hat inşaat yaptiıyor. Öbür taraftan öğreniyoruz ki, Amerika, bir harp olduğu takdir. de bitaraflığını nasıl muhafaza €- deceğine dair bir formül düşünür- ken, M. Roosevelt Birleşik dev- lilerin acunun en kuvvetli devle. ti olması için yeniden harekâta geç miş... Diplomatların sulh sözleri çok iyi, İnsanın yüreğine su serpi- yor. Fakat öyle ise ba harp hazırlığı ne? Kılınçlar bileniyor, tanklar ha - zırlanıyor... Tayyareler yapılıyor. Fakat beri taraftan mütemadiyen tatlı sulh sözleri sarfediliyor, Fakat korkulur ki sulh güverci- ni Avrupanın üstünde dolaşırken yorulmasın Ve dinlenmek için bu silâh ve süngü ormanının bir da- lena konduğu zaman yaralanma - sn! Mümtaz FAİK TAN MİLLİYET'in yeni adı olacaktır. Muhabir Bay Ragıba nemize müracamizz. rel Te mizden, ik ein in emişi. Bu günkü tarihten itibaren bir hafta zarfın: gelmediğiniz takdirde