22 Aralık 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

22 Aralık 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

: FATI 5 KURUŞTUR. RE İm , Yevtiç ka kabinesi Cenevre'den Le Bye a döner dönmez Yugoslâv dış işler baka- nı Bay Yevtiç'in kabineden çe- kilmesi ve Üzonoviç kabinesinin de kendisile birlikte devrilmesi kar- şısında bütün Avrupa geneloğu (efkârı umumiyesi) şaşırıp kal tı. Yugoslav savlağını (dava, iddin) ileriye sürmekte ve sonun- ca (netice) vardırmakta bu kadar beceriklilik gösteren uluş (dev- let) adamının ansızm (o çekilme- sindeki anlam (mana) ilk önce kavranamamıştı. Bunun Yugos- lâv dış sıyasasında bir değişiklik demek olduğunu söyliyenler bile oldu. Ancak Atabey (saltanat na- ibi) Prens Paul, Başbakanlığı Bey Yevtiç'e verince dış sıyasada bir değişme olmıyacağı anlaşıldı. Ger- çek Yugoslav dış sıyasası gibi dal- lı budaklı bir sıyasada ansızın bir değişiklik yapılması hem zor, hem de Avrupanın genel - barışıklığı bakımından kötü olurdu. Bunun içindir ki biz Yevtiç'in çekilmesinden Yugoslâv dış sıya- sasında bir değişiklik anlamı (mar na) sezenlerin bu görüşlerini ay- kırı bulmuştuk. Atabey (Prens Paul'un başbakanlığı Yevtiç'e ver- mesi, bu duyumların (haberlerin) en açık yalanlanmasıdır. (tekzip edilmesi) - Dış sıyasadan iç sıyasaya ge- İince; ilk önce şunu (o söyliyelim ki bu, Yugoslav ulusundan başka kimseye ilişiği olan bir iş değil- dir. Bu yandan Yugoslav. dostla- rının dileği ancak Yugoslâv ulu- şunun (devlet) o pekleşmesi ve i- İerilemesidir. Yugoslavya'yı bu a- maca götürecek her düzen Yu- goslav dostlarını sevindirir. Yevtiç kabinesine kimlerin gir- diği bilinmedikçe iç sryasadaki değişiklik bir söz söylene mez. Ancak iki gündür gelen tel yazıları, yeni başbakanın, içine Hırvat ve Slovenleri de alacak bir ulusal birlik kabinesi yapmaya ça- Jıştığını bildirmektedir. Herkesin bildiği gibi, Yugoslavya'nın iç sı- yasasmda ötedenberi iki o akım (cereyan) vardır: 1 — Altr yıl önce diktatörlü- ğün kuruluşundanberi iş başmda bulunan ve Sırpları içine alan tö- rü fırkası, arasından kabine yap- mak. 2 — Bu fırkanın dışında kalan Hırvat, Sloven ve Bosnalı müslü- manları da alarak bir ulusal bir- lik kabinesi yapmak. Yugoslavya'nın İç sryasası için ne söylenirse söylensin, şunu u- mutmamak gerektir ki, bu sıyasa yıllardanberi, Sırp - Hırvat geçi- mi (münasebet) üzerinde dönmek- tedir. Yugoslav uluşu (devlet) kurulduktan sonra dokuz yıl bi- rinci yol üzerinde yüründü. Bu- nun çıkar bir yol olmadığını an- Yayan kral Aleksandr, kurultayı kaldırdı, ulusal ayrılıklara daya- nan dağıttı ve bir törü fırkası yaparak © ölünceye kadar Yugoslavya'yı o yolda döndürdü (idare etti) . Kralı amacı, Yugos- lavya'daki Hırvatları, — Sırpları, Slovenleri bir arada yoğurmak ve hepsinden bir Yugoslâv ulusu ya- ratmaktı. Bu siyasa, Hırvatları ve Slovenleri gücendirdi. Bunlar bir yana çekilerek, törü fırkasile e- mek birliği yapmaktan kaçmdılar. Sonunda Yugoslav kralı Alek. sandr da bu gücenginliğe kurban gitmiştir. Ölüm yasının acısı içinde Yu- goslav ulusu arasında genel bir barışma isteği belirdi. Bunu du- yan Atabey Prens Paul, bu isteğin yerine getirilmesi demek olacak bir ulusal birlik kabinesi yapmak İstemişti. Marsilya ağır suçunun yi arasında yapılamıyan bu iş, ılıyor ki şimdi | erelemkie- rens Paul'ün bu büyük işi için Yevtiç gibi değer- li bir adamını seçmesi, çok iyi ol- muştur. Yevtiç son yıllar içinde Avrupa'nın en büyük uluş adam- larından biri olarak © belirmiştir. Bundan başka bir. değeri de şu dur ki kral Aleksandr'ın en yakı Yardımcığı ii ; > Milliyet bu adı alıyor Saylav Seçim teftiş he yeti faaliyette İntihap teftiş heyeti, dün gece ya- rımdan sonraya kadar ye. ni saylav seçiminde rey atacak vatan- daşların isimlerini tesbit etmiştir. Şehrimizdeki on kazada kadın er- acağı belli ol - J ii 6: terler tutulmuştur. e ösimleri bu defterlerde sıra ile 9 uncu sene No, 3187 seçimi Defterler her mahallede | Patlıyan bugün asılı bulunacak Listelerde adlarını göremeyen yurttaşlar on beş gün içinde heyete müracaat etmelidirler lelerde ve nah'yelerde halkım görebi- leceği münasip yerlere asılmış bulu « nacaktır. Defterler on beş gün asil istiyeceklerdir. İsmi yanlış yazılmış olanlar da intihap teftiş heyetine müracaat ede yek, yanlış elttireceklerdir. (Devamı 6 ncı sahifede) M.Göring diyorki Felâketlerin en müthişi harptir Alman hava nazirinın mü- him bir beyanati LONDRA, 21.A. A. — Hemen bütün İngiliz gazeteleri, M. Göring'in Röyter Jansının Berlin mu- ia munhasıran beyanatı göt- bir biçimde terişli yazmaktadırlar. M. Göring beyana- imda Almanya tara fından bir hava hü- cumu tehlikesi fileri- al gülünç bulduğunu söylemiş ve gelecek sene, sulh usulleri ile M. Görng Delmilel bir mesele çıkımıyacağı hakkındaki ciddi kanaatını bildirmiş ve demiştir ki : — Mes'uliyet hissi ne kadar az olur- halledilemiyecek bey. Insull aleyhine Bir dolandırıcılık davası açıldı Insull yüz binlerce dolar dolandırmaktan suçludur ŞIKAGO, 21. A.A. — Samuel İn sull'e kargı açılan davada jüri heyeti gece saat 345 den itibaren müzakereye çekilmiş ve kapalı kalmıştır. Müdei umumi İn- sull aleyhine dolan- daracik «ittibamında bulunmuştur. İnsull “Midde-Vest Uül , şirketinin 344 bin 729 dolarını dolandırmaktan suç- Tadur. Ka Samueli İnsuli * sa olsun, “felâketlerin en müdhüşi 0 lan,, harbi vasıta olarak kullanacak hiç bir hükümet yoktur. Beşiktaşlılar dün Galata- saraylıları mağlüp ettiler Lik maçlarının ilk devresi sonunda Beşiktaş birinci, Pe ierlakıla il ile & Peli irey ikincidir Dün çarpışan Eyüp - Top kapı takımları bir arada İşte mühim bir maç daha... Geçen hafta Beşiktaşı 0 » 1 yenerek «z çok vaziyetini düzeltmiş olan Fener- bahçe için hele, bu maçın — oldukça bir kıymeti vardı. Maçın neticesi ne olursa olsun şimdilik Fenerbahçenin başa geç- mek imkânı yoksa da neticeye göre var siyetini biraz daha düzeltmiş olacaktı. telyazıları yeni Başbakanm Hır. vatlar, Slovenler ve fırkalarm dı- şında kalan adamlar ile görüşe rek ulusal bir birlik kabinesi yap- tığını bildiriyor. Ancak geceye kadar henüz ye- Bunun için havanın fenalığma ve bir düziye ince bir yağmur çiselemesine rağ” men Şeref stadyomuna hayli kalabalık Takımlar şu şekillerde sahada yer al- dılar: Beşiktaş: Şevket - Hüsnü, Nuri - Fa- (Devamı 2 inci sahifede) | ni bakanların adları bildirilme- mişti. Yevtiç kabinesinin Yugos- lavya'ya ve Balkan Beline kutlu olması biz Türklerin can di- leğidir. A. Şükrü ESMER “ Sahip ve Başmüharriri £ Siirt Meb'usu MAHMUT.” 7 CUMARTESİ. Milliyetin yeniadıdır 22K. EVVEL 1934 Yünmliğtarida Bombalar Pire ağırceza jurisi azasından dördünün evine bomba atıldı Bu iş Venizelosa yapılan suikast maznuhlarının muhakemesile alâkadardır. ATİNA, 21 (Milliyet) — Dün ge- gp sani birde ire air enn mahke - heyetinden birinin evinin ünde bie Padaba patlamaştır. Bam © 'banın otomobilde bulunan iki höşi ta rafından atıldığı tesbit edilmiştir. Hâdire ahâli üzerinde mühim bir tesir yapmış bunun Pire mahkeme « «iade yarın görülecek olan Venize - losa suikast suçlularının muhakeme- sile alâkadar olduğu zanmedilmekte- İ Yezikeler davası mazmunları müd- 'deiumumi aleyhine temyiz mahkeme- sine şikâyette bulunarak bunun ceza kanununa muhalif harekette bulun - duğumu iddia etmişlerdir. Temyiz mahkemesi, bu (şikâyeti Bay ve Bayan Venizelos tetkik etmektedir. Maznunların ve « e pie ağ UN Nİ ATINA; 21 (A.A.) — M. Veni - zelosun hayatına kastetmekten suçlu on yedi kişinin muhakemesinde ka - rar verecek jüri heyeti | azasından dördünün evleri yanımda dört bomba patlamıştır. Jüri azaları şimdi kuvvetli bir mu- hafaza altındadırlar. Pohs büyük ih- tiyat tedbirleri almıştır. Muhakemeye yarın Pirede başlar nacaktır. Rıhtım umumi Heyeti toplanıyor Bugünkü toplantıda An- kara mu- kavelesi tasdik edilecek Tel Gi Müdür ; 24318 Yazı işleri müdürü ; İdare ve Matbaa : 24314 Dış işleri bakanı Bay Tevfik “ Rüştü Arasın dün telefon haberi olarak yazmış tık. Ankara muhabirimiz dış baka- nımızın Ankaraya varışına ait bir retim göndermiştir. Yukardaki klişede Bay Tevfik Rüştü Aras kendisini karşılıyanlar arasmda görülmektedir. Ankaraya gittiğini Ökonomi bakanlığında yeni yasa Bakanlık kırtasiyeciliğe karşı tedbirler aldı İş sahiplerinin işi Sür'atle görülüyor Müracaatçının istediği bürolarda kendi kendi sine takip edilecektir. ANKARA, 21 (H. M.) — Tetesat Ve kâleti teşkilâtının, son bütçe ile, bu ve- ihtiva eden iç yasala. (Devamı 2 inci sahifede) Ökonomi bakanı Bay Celâl Bayar Talebe birliği kurultayı Dün bir gil içinde yapılan işler konu- şuldu ve em onaylandı Ankara'da Rehtrm Şirketinin hükü « met tarafından satın alınmasına dair ©- lan mukaveleyi imza etmiş olan şirket müdürü Mösyö Canonge dün sabah İs- tanbula gelmiştir. Şirket hissedarları umumi heyeti bugün toplanarak, Anka- yada Kamile Mkersleyi testi 000 ln ilem lella baş ndan işleri öğrenmiş olan eski rk" memur- lar işleri başında bırakılacaktır. Çıkarı- lacak memurlara bir senelik maaşları nisbetinde tazminat verilecektir. Rıhtım ve antrepolar Maliye Bakan- lığma bağlanacaktır. Bu daire müdür- Düğüne kimin tayin edildiği hakkında bu hafta içinde Ankaradan bir haber gelme- »i bekleniyor. Gün dönümü Dün senenin en kısa gü- nünü yaşadık Dün, 21 birincikânun, gün dönümü idi. Yani senenin en kasa günününü, dün. yaşadık. Buzünden itibaren günler uze- mağa başlayacak, dünyamız her gün bir Yevtiç kabinesi BELGRAD, 21. A.A. — Söylen- diğine göre, M. Yevtiç, kabineyi geniş bir ulusal esas üzerine kur- mağa müvaffak olmuştur. Baş- bakanlık ile dış işler bakanlığın M. Yevtiç üzerine almıştır. Türk Talebe Birliği kongresine iştirâk edenler Milli Türk Talebe Birliği (o yıllık kurultayı dün Cağaloğlundaki mer- kez binasında yapmıştır. Kurultay baş Öz türkçe yazı örnekleri Nasıl mı Ben yaşta bir arkadaşla konuşuyor. dum. Bir aralık arkadaşım sordu: — Bu dil işi nasıl olacak? Öz türkçe- ye nasıl alışacağız? Durmadan karşılık verdim: — Nasıl mı? bas bayağı... Hele bir kez dilimize gereği gibi düzen verilsin, göreceksin, öz türkçe öyle güzel yasi lar yazılacak, bu yazılar o kadar kolay- bizin anlaşılacak İki... — Evet amma, biz yaşta adamlar için epeyce güç olacak? — Ha, bak arkadaş, önceden şunu bilmen gerektir ki bu dil senin, benim için kurulmuyor. (Atatürk) bu dil işi- ne başlarken buzünün güçlüklerini de- ğil, yarın kolaylıklarını düşünmüştü. Sen ben, yaşımızı başımızı atmış, unu- e eleyip eleğimizi asmış adamlarız. Biz öz türkçe yazabilmiş veya yazama- imışız, damaklarımız öz kaynağın tadını alabilmiş veya alamamış, bundan ne çı- har? — Doğru söylüyorsun; ancak osman- heaya çok alışmıştık ta... — Evet, tıpkı kiralık evde oturmağa, tapkı il sofrasında sığıntı olmağa alışan- lar gibi. Ancak yarının çocuklarını bu kirasılıktan, bu sığıntılıktan kurtarmak bugünun borcudur. Onlar, Arapların ya- pıp Azemlerin süslediği iğreti evlerde değil, kendi ellerile kurup kendi istek- lerine göre bezeyecekleri öz dil evinde oturacaklardır. Şimdi sorarım sanat i kanlığına yüksek — iktisat ve ticaret mektebi talebesinden Bay Nedim 36- (Devamı $ inci sahifede) olacak? Türk çocuğumu dil göçmenliğinden kurtarıp baylığa çıkaracak olan bu iş bir taşınma sıkımtısına değmez mi? Kay- gu çekme arkadaş, bu, olacaktır. Nasıl mı diyorsun? Entari ve şalvarı atıp pi- jsma ve pantalonu nasıl giydikse, kavuk ve Fesi çıkarıp kafamıza şapka ve silin- diri nasıl geçirdikse, Karagözü ve orta. oyununu bırakıp sinema ve tiyatroya nasıl gittikse, medreselerde çöreklenen- leri okulalarda batı bilgileri öğrenmeğe nasıl gönderdikse, saltanatı. zorbalığı- nı cumburiyelin | pençesinde, hilâfetin kofluğunu . lâyildiğin türesinde nasıl boğduksn, kadını kafes ve peçe arkasin- dan alıp kurultay kapısma nasl götür. dülkse, sağdan sola yazan ellerimizi sol. dna sağa işlemeğe nacıl alıştırdıksa, A- rap alfabesine arkamızı çevirip batı al- iadesini nasıl kendimize malettikse öz türkçe için de öyle olacaktır. Eskiden de her yeniliğin karşısında böyle söyle nenler, sızlananlar, saçını başını yolan- lar vardı. Bunlar e yenilikleri nasıl dur- duramadı ise bugün senin benim bağım, çağırmamız, tepinip ayak dirememiz de dili işini öylece durduramıyacaktır. Hem, arkadaş, pek o kadar üzülme! iş yoluna girdikten sonra, göreceksin ki, bugün: “olmaz, diyenler yarın öne ge Bilmen, anlatabildim mi? i İsmail Müştak MAYAKON