18 Ocak 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

18 Ocak 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Sofra başında jimnastik! — Bay Selim Sırrı Tercan'a — Şampiyonluk yalnız futbolde, koşu. da, yarışta olmaz ya. Eskiden sofra ba- r, tepsi tepsi tatlılar, er lenger pilâvlar yeyip göbek şişiren müsaba- kayı kazanmak için çatlayıncaya ka- dar atıştırırlarmış. Bu maçlar, horoz di gelip |, a maçı öğüştürüp gelenin boyama nişan , pehlican güreştirip üstünde kalanı sarayına alan Aziz devrinin malıdır. O zamanlar da- macılar yetiştiği gibi gere atıcılar da yetişmiş. Bunların hihdyelerini an- datırlar, Macarlar ve Fransızlar arasın da yemek şampiyonları yetiştiğini bi» Tir, işitiriz. Herhalde iyi bir spor değil. Bunlardan bahsetmemin sebebi le- tanöul radyosunda iyi bir fikirle veril meye başlanan jimnastik dersleridir. Hele bu derslerin üstadımız, dostumuz Bay Selim Sırrı ve kızları Bayan Aza» de, Selma tarafından verilmesi tam ye- rinde bir iştir. Moskova, Varşova rad- sabahın erken saatlerinde verileceh yer de akşamın yemek zamanlarında ve- rilmesi herkesi sinirlendiriyor. Radyo- dahi jimnastik derslerinden istifade e-| ©” decekler sporcular değil, spor yapma- ğa vakti olmayan iş adamlarıdır. Bütün gün işinizin başında yorulmuş, bitmiş, akşam evinize dönmüş, şöyle bir yıka- mp tam yemeğe oluruyorsumuz. Rad- yodan bir ses: — Haydi hazırlanın, soyunun, yere yatın. Bacaklarınızı havaya kaldırın. insaf edin, saten © yorgun vücudla insan bacaklarını havaya dikebilir mi? Jimnastik için en iyi saatlerin saba- hen erken saatleri olduğunu üstadımız da bilir. Eğer radyoda © sabah servisi ir gibi bacaklarınızı dikin, be- Gibi o saat ” çe kamandalarla Ksk 1524 allak Burhan CAHIT ——— Ankara tarih Coğrafya fakültesi ” Program dün kültür ba- kanının reişli- ğinde gözden geçirildi Ankarada (iş Bankasından alman cetveldir) 17 İkincikânun 935 AKŞAM FİYATLARI TAHVILAT 7s An, mümessil 5296 An, tahvili, İİ 4750 ESHAM Roj kuponsur Telefon Terkos Bay Şark m. sera “çak FİYATLARI Fransız F. Londra sp mz Yİ Balıkçılığı İlerletmeki nek için. 4 Alâkadarlar ve ve bahiçalar tetkikat yapıyorlar Balıkçılığın © inkişafı için almacak esaslı tedbirleri tesbit edecek alâka - Yapağı ve tiftik Şebrimiz yapak ve tftik piyasasm- da son haftalarda bir durgunluk gö- rülmüştür. Verilen malümata göre, ağustostan- beri Istanbul borsasmda 5265 ton tiftik satılmış, Anadoludan © şehrimize 2212 tan mal gelmiştir. Ayni müddet içerisin- deki ihracatın miktarı da 4243 ton İranla afyon müzakereleri yarın başlıyor i telgraf- la buradaki murahhaslara bildirilmiş - tir. Yarınki görüşmelerde, iyi meticele- re varılacağı kuvvetle umulmaktadır. Uskumru azaldı On gündenebri görülen usim- ra ie son günlerde © çekilmiş ve Balkkanedeki günlük salışlar, eslki- ye nazaran çok düşmüştür. Gümrüğe yeni bir tamim ümrül inhisarlar bakanlığın Bir elamn Seremoni tamim gelmiştir. Bü tamimde, ihraç mallarının kıy - metini takdir için gerçekten © satıldığı cini, miktar ve mahalli piyasaya göre fob kıymetlerini gösteren şahadetname- ler tanzim edilmesi lüzumu (bildiril miştir. Gümrük idaresi bu yeni vazi - yeti alâkadarlara bildirmiştir. GÜMRÜKLERDE Anbarlarda Mal yoklaması Şimdiye kadar devam eden usul değiştirildi Gümrük idarelerinde şehre sokul- mak üzere ambarlara yerleştirilmiş ©- lan malları yoklamak vazifesile mü- kellef olan muayene memurları şim- diye kadar ambarlarda bulunmakta i- di. Yani her e ambarda bir muayene memuru bulunur ve ancak kendi am barı ile meşgul olurdu, Gümrükler baş müdüriyeti sulisti- mal ihtimallerini azaltmak maksadile şimdiden sonra muayene memurları müdâriyette toplu bir halde bulundur. mağa karar vermiştir. Muayene memurları kendilerine tah sis edilen bir odada toplu bulunacak- lar, her hangi bir ambarda yoklana - cak mal olunca, gümrük müdürü bu işi ber bangi bir muayene memuruna havale edecektir. Bu suretle tüccar, malmm hangi muayene memuru tarafmdan yoklana- ceğmı evvelden bilemiyecektir. Memurlar da © kendilerine hangi ambardaki malın yoklanacağın: öğre- nemiyeceklerdir. Maliye müsteşarı gitti Yeni kurulan Istanbul liman idare- si işlerile, Maliye ve gayri mübadiller işlerini araştırmakta olan. Maliye ba- kanlığı müsteşarı Bay Faik dün An- karaya gitmiştir. Yer sarsıntısına uğra- yanlara yardım Gençlik hililiahmeri merkez beyeti, Erdek ve Marmara adalarında yer sar- sıntıtından açıkta kalanların çoluk ço- na olmak üzere oradaki bilâliahmer memuru Bay Saivin Emrine 500 lira göndermiştir. Merkez heyeti başkanı Bay Haydar da bu yönden gençliğin yardımını dile- mek için bu yurd gençlerine bir beyan name neşretmiştir. MİLLİYETin yeni adı olacaktır. | tadır, Oğrendiğimize görü MİLLİYET CUMA 18 İKİNCİKANUN: 1935 Rektör Bay Cemilin eke o Rektör Cemil, dün ahşam Fen ve Edebiyat fakülteleri son sınıf ta- lebelerine bir çay vermiştir. Bu çayda, samimi hasbihailer yapılmıştır. MAHKEMELERDE Vakitsiz Musiki ekzersizi elişi Rahatsız olan mahalle komşuları dava açtılar Şark musiki ei adi bir teşek- külün reisi olduğunu söyliyen Bay Ha, Mt hakkında mahalle Kamışalarıylası beş altı kişi mahkemeye müracaat e- derek dava açmışlardır. Bay Halidin gece gün « düz ekzersiz yaptığını, arkadaşları ile beraber vakitli vakitsiz çalgı çalarak iğini iddin et- mişlerdir. Muhakeme şahit celbi için başka güne bırakılmıştır. Komünistiik tahrikâtı yapanlar Komünistlik propagandası yap - maktan suçlu olarak muhakeme edil- mekte olan eczacı Vasıfla Salâhinin ve doktor Hikmetin duruşmaları dün Ağır ceza mahkemesinde bitirilmiş - tir. Eczacı Vasıfla Salâhi dörder sene hapse mahküm edilmişlerdir. Ve dok- tor Hikmet bernet etmiştir. Gnayet. davaları Usküdarda berber Hümüyü öldü- ren Yaşarın, Sultanahmette karısını öldüren gardiyan Hasibin duruşmala- rına dün Ağır cezada devam edilecek- ti, Fakat bunlardan birinin şahidi gel- mediği, diğerinin de istinabe evralma cevap gelmediği i al ikisi de başka güne bı tir pato :1'sızı mah'üm edi di. Palto hırsızlığı yapmağı âdet edin- miş olan Kensn © dün Sultanaahmet Sulh birinci ceza mahkemesinde bir ay yedi gün hapse mahküm edilmiş tir. Kenanın bu mahkürmiyetinin sebebi adliye odacılarından Behçetin palto- sunu çalmış olmasıdır. Bir gün adli- yeye gelen Kenan Behçetin paltosunu çalmış, kaçmıştır. Bu palto Niyı sırtında görül iş, dan satım aldığımı isbel kat bu isbat ediş & Niyaziyi cezadan kurtarmamış, kefilsiz, çalınmış eşya- Yı satın aldığı için Niyazi de 10 lira para cezasına mahküm olmuştur. E vin kaça'çılığı Dün sekizinci ihtisas mahkemesin- de eroin kaçırmaktan ve satmaktan dolayı suçlu olan Mahmut, İsmail, Ha- | san, Aliye, Tahsin, Nuri, » Hakkı ve | Şükrünün duruşmaları © yapılmıştır. Dünkü duruşmada vakada (o bulunan ba kimseler şahit olarak dinlenmiş- ölüye bazı şahitlerin celbi için dava başka bir güne bırakılmıştır. Beşiklaş icrasının kasasını soymak istayan'er Beşiktaşta sulh icra dairesinin ka- sasını soymiya teşebbüs etmekten suç- lu olup evvelce sene bapise mah- küm olan Tiringer ile Sefer ve Rece- bin mahkümiyetleri temyizce nakze- dilmiş, dün birinci ceza mahkemesin- de yeniden bakılmaya başlanılmıştır. Tiringer, Seferle Recebi em gez Eını, bunları poliste gördüğünü, sızlığı tophanede Kürt Cemille birlik te tasarladıkları ve pencerenin de - mir parmaklıkları Kürt Cemil açıp kendisini kapıdan içeri aldığını söyle” miştir. Diğer suçlular suçta ortaklık” ları olmadığını söylemişlerdir. Du - ruşma karara bırakılmıştır. MAARİFTE İğ Bir muallim ve bir hâdise Vefa lisesi muallimlerinden Mah- mut Cevdet isminde bi imi büyükle- ve yakışmıyacak bazı sözler, söylediği için polise teslim edilmiş ve hakkında Beye başlanmıştır. ri olarak memuri- yetinin Tokada tahviline sarar verilmiş- tir. Mahmut Cevdet Tokada gitmek is- e Beyoğlunda tememiştir. Vekâlet te ayrıca tahkikat yapmak» Cevdet Tokattaki vazifesine işi w. gitmediği işe, kendi kendisine istifa etmiş Eli kelepçeli Bir suçlu Mahkeme kapısında bir adamı yaraladı Mahkümlardan Arap Mehmet dün ikinci ceza mahkemesinde duruşma» sı yapılmak üzere getirilmiş, fakat o- rada Bahtiyar isminde bir adamı ya- ralamıştır. Mahkemeye, elleri kelepçeli olarak getirilen Arap Mehmet Boşnak Sami ilminde bir adama elbise vermiş, bu elbiseyi geri almak istemiş, fakat ala- mamıştır. Bundan dolayı Boşnak Sa- miye kızmıştır. Dün mahkeme kapı- sında Boşnak Sami İle karşılaşınca kav yaya başlamış ve kelepçeli olan elini kaldırıp Saminin kafasma vurmak is- kalkan bu el temiş, bütün şiddet Sasninin çımasile orada bulunan Bahtiyar Ma rastlamıştır. Bahtiyar başmdan «hem- miyetli sürette yaralanarak tedavi al- bna alımmış, Arap Mehmet hakkında bu suçtan dolayı da takibata başlanılmış- tir. Eroin aranırkeı başka ka- çakçıık bulundu Emniyet müdürlüğü kaşakcılık bü- Fön bir eroin via kaçak İs takip Klm ğa e! işi de mey ir pan ye sahibi * Nikotanın eroin kaçakcılığı yaptığı ve sattığı polise haber verilmiştir. Memurlar pasiahenede ve evinde araştırma yapmışlardır. Eroin buluna- mamıştır, Bununla beraber Nikolanın vergi kaçakçılığı yaptığı anlaşılmıştır. Ken disi ile beraber daha üç kişi nezaret öllma alınmıştır. Nikola, maliye müfettişliğince de isticvap edilmiştir. Kendisi dün adli - yeye verilmiş ise de vaktin geç olması dolayısils geri gönderilmiştir. humarsazlar Ayvansarayda Ahçı Hamdinin kah vesinde kumar oynamakta olan Ah - met, Naci, diğer Ahmet, İshak, Ham- di adlarında beş kişi yakalanmıştır. Masada 637 kuruş ta bulunmuş ve alınamıştar, li otomob? çarpıştı ,, Kasımpaşada oturan şoför Şefiğin idaresindeki 2348 numaralı © otomobil ile şoför Servetin idaresindeki 1975 numaralı otomobil Tepebaşında çar pışmışlar, neticede ikisi de hasara uğ- ramıştır. Yaralanan olmamıştır. Çamaşır yıkarken ölüm Beyoğlunda Firüzağada oturan 58 yaşlarında Bayan Halice çamaşır yı- kamak üzere gittiği Yakurthane 9 - katında 9 numaralı Hüseyinin evinde birdenbire ölmüştür. Polisce tahkikat yapılmaktadır. Hırsız cocuk Hürriyet âbidesi eaddesinden elin- de lâstik şosonla gitmekte olan 13 yaş- larında İspiro isminde bir çocuk gö - rülmüş ve kendisinden edilmiş. tir. Tahkikat neticesinde İspironun bu şosonları Hürriyet âbidesi caddesinde Y'ldız apartmanında oturan Hamide - nin dairesinden çaldığı anlaşın “tar. K-babcı bükkanında yangın Aksaray Valde camii yanmdaki ke bapcı dükânmın ocağından ateş çıkmış ise de derhal söndürülmüştür. Tutuşan kalorifer bacası Dün nkşam saat beş buçukta Tak- sinde belediye sular idaresinin kalori- fer bacası tutuşmuş, derhal yeten e faiye tarafından söndürülmüştür. Yı pek çabuk söndürüldüğü için kalaba» bk ta hemen dağılmışlır. Kaçak ot satanlar Şehremininde Hacı mahallesinde o- turan Süleymanın kaçak et sattığı > lise haber verilmiş, yapılan neticesinde Süleymanm Zeynel, b tanında kaçak olarak et kestiği görüle müş ve 40 kilo beygir eti ile yakalan- yg. Karagümrükte Kocadede mahalle sire oturan Kmilin de evinde kaçak ET ŞİRKETLERDE Denizyollarında Sefer bölümü 1936 yılına kadar yapılacak “| seferler tespit ediliyor Daimi sigorta komisyonu Ankarada çalışacak Sigorta karar ri yon şubattan itibaren Ankarada çalışa- vaki Milli reasorans müdürü Bay Refi Ce- lâl Bayar, dün kendisile görüşen bir mms barririmize, bu işin kararlaşmış vazi yette olduğunu, ancak kararın beklen. diğini sö; Rıhtım, limanda Beş aylık kadro Mİİ Ankaraya gönderildi, köklü kadro beş ay sonra yapılacak Rihtam ve iman umum müdürlüğü için hazırlanan beş aylık yeni kadro ve bütçe Ankaraya gönderi Hazirana kadar tatbik edilecek olan bu bütçe, gelecek hafta içerisinde ve - killer heyetine sevkedilecektir Yeni teşkilâtta, liman ve rıhtım İş lerine bakan hukuk, işletme ve muha sebe müdürlükleri gabat Görleşirl. Br çi Gün öükdürlük1e Bamar hıklara başlanmıştır. Hazirana kadar muvakkat kadro vaziyeti devam ede cek, haziranda bu beş aylık mrüddet i- VİLAYETTE Daha gelecek Göçmen var Ancak bunların gelip sı- lantıya düşmelerine mahal bırakılmıyacak Her gün Bulg an, yurdu muza 30 - 40 TA enli kafile « leri gekmektedir. Varnada daha sayı- az göçmen bulunmakta olup bun - lar da yakında geleceklerdir. Kış dolayısile gelecek muhacirle - rin ukıntıya düşmemeleri için “sayım çok göçmenlere vize verilmemesini hü- kümetimiz, Sofya elçiliğimize bildir - miştir, Ancak yazın çok © muhacir ge- leceği anlaşılmıştır. Mamurlar ay sonuna kadar soyadlarını yazdıracaklar Soy adlarının yazılması sürmekte- dir. Memurlar, muallimler bu ay #0 nuna kadar soy adlarmı nüfus kütük- lerine yazdırmış bulunacaklardır. ları da bun haf ta ikinci olarak toplanacaklar ve ya- zam işini kolaylaştıracak yolları düşü- Yere inen tayyarenin yolcuları geldiler 11 bereler vardır. Ayağı biraz şişmiş. tir. Tedavi için hastahaneye gitmiş » tir. Üç yüz kuruşa kadar olan on senelikler 1 haziran Ka teta sonra tah sis edilen mütekait, dul, yetim aylık- arından esas ve tahsisatı fevkalâde zammile beraber tutarı 300 kuruşa ka dar olan maaşların on lerinin verilmesi suretile ekte edilmesi Ma- liye bakanlığından bildirilmiştir. 1 hariran B30 tarihinden evvel tah sis edilmiş olan maaşlardan ise asli ay- lıkları 40 kuruşa kadar olanları ve - rilmektedir. et sattığı haber alınmış, yapı mada 35 kile et müsadere Çocuk sineması çocuk tiyatrosu Gazetelerde okuduğumuza gö- re İstanbulda bir oçcuk tiyatrosu yapılacak ve burada çocukları &- lâkadar eden güzel eserler temsil ecekmiş. Bu havadisten ne ka reis sevinç duysak azdır. Yarının Annie dünle, emirde yapılacak iş- lerimizden biridir. Bu gün esefle söylemek mecburiyetindeyiz ki ço- cuklarımız bu vadide fazla hima- çerçevesi il ğımız yerler çok nadirdir. bir çocuğun zevki ne olabilir? Onun bu zevkini ileride güzel sa- natlar sevgisine hazırlayabilmek için neler yapılmalıdır? Bunu da» vakit geçirtir, hem de onlara baş- ka aykırı zevkler ve eğlenceler a- ramak fırsatını vermez. Vâkıa mekteplerde vakit vakit yapılan müsamere ve temsiller bu dediğimiz noktalara ayrı ayrı hiz- met etmektedir. Fakat mektep ha. rici halmış çocukların vaziyetini de düşünmemiz gerektir. Meselâ yurdumuzda maalesef kuvvetli bir çocuk edebiyatı teşek. kül edememiştir. Bunun kabahati. ni, daha çok osmanlı dilinin güç- lüğüne ve çocuküarımızın bunu öğ. renmekte o çektikleri müşkülâla yükletmemiz lâzımdır. o Halbuki bu gün dilimiz büyük değişim sa- yesinde günden güne temizlen « mekte ve berrak bir şekil almak. tadır. Arap elifbesinin lâğvı, di- lin herkes tarafından kolaylıkla yazılmasını ve okunmasını müm- kün kılmıştır. Onun için bir çocuk edebiyatı hareketine derhal gec.:- mesi gerektir. o Kaldı ki yabancı dillerde bu sahada yazılmış bir çok eserler de vardır. Bunları ter- cüme edip ve yahut nakledip ço- cuklarımıza sunmalıyız. Bunun i- hökleştirecek eselerle de takviye olunmalıdır. Diğer taraftan sinema için de klarımızın ihmal edildiği daha kapılarını açmışızdır. Kaç yaşın - da liği olsun, pek küçük olma- mak, yani bağırmamak ile her çocuk sinemaya alı eri Holivutta hazırlanan kıvrak ba hiç düşünüldü mü?. Halbuki Avrupanın bir çok yer lerinde bu gibi filmelere katiyen çocuklar kabul edilmez. Ve şayet böyle bir kaçakcılık yapılacak o- lursa faili şiddetle cezalandırıler.| Sinemaların üzerinde “çocuklar habul edilir, veya “çocuklar ka- bul edilmez,, diye levhalar ilânlar vardır. Hattâ bazılarına on sekiz yaşını doldurmiyanlar bile kabul edilmez. Ve kapıda hüviyet kâği- dı sorular.. . Bunu yapmak bizim için zor bir iş olmasa gerektir. Filmleri tetkik eden komisyon buna dair bir ka rar verir ve sinemalâr da kapıları- na bu şekilde birer ilân asarlar. Buradan ötesi polise ait bir mesele olur. Çocuk tiyatrosunun yapılması- na teşebbüs edildiği şu sırada ço - cuk yetiştirme bakımından yapı- lacak bu gibi şeyleri göz önünde bulundurmamız ve bu esas- İı surette meşgul olmamız lâzım « dır. Mümtaz FAJK Evlenme Bay Server Cemalin kızı Bayan Fahire Server Cemal ile Istanbul üniversitesi Tıp fakültesi profesörlerinden operatör Bay Burhanettin Toker (o evlenmişler.