2 Şubat 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

2 Şubat 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

cürüm filminde yü, cia” filminde, Sahifedeki resimler DR, akımla Sex » Appesl kraliçesi camile maraf olan sevimli yıldızlardan dan Harlo'an güzel bir yüzü. 0 RTADA: Yeni parlak Bir yıldız, Whitney Bonni İhtirassız sek kabiliyetini göstermiştir. SAĞIDA: Karol Lombard ile Gary Cooper Daima filminde. MALTTA: Mira Loy ve Clark Gable “Manhatton'da bir fa- Ipek sinemasında: Eskimo RE skimo hakiki Eskimolar tara- fından yerinde çevrilmiş : Mo.. Nadir gördüğümüz ve gü- filmlerden bi Bu filmin #ayanı dikkat olan ciheti a ler tanıtmasıdır. Yaşayış- e yeme ve içmeleri tame- İliç eyi olan Eskimolar hi osaslı fikir verir. Artist- N yerlilerinden hakiki Eski- » Fotoğraf sütüdyolarda çe- İk durma şeyler değildir. Ku- etlerini, buzlarını çok ke- N vi itelerinde görmüşüzdür. ai bir zaman Eskimoların ha- nüfuz edememişiz- oyulmuş kovuklarda Killa amlar da sıcak bir Onlar da severler. Hattâ im ölüme götüren aşk | en anlatalım: m iri ve akışıklı Eski we iz bebeğidir. ig müthiş bir avemlır. On HÜ, — 50 Eskimonun ne Balina, Nada Fok, ne beyaz ayı avın « 'ar yüklü gelmesine imkân İ hiye, Şirin civelek bir Ba- ve iki de çocuğu vardır. Ki ömüşlerin den sonra karısını Azmi burun buruna vererek dişini — göstererek si- İn ailesi mes'ttur.. Fakat devam etmiş?.. Nim görürler ki, üzakta bir gemi demir atmış. Bu i,, vedeni insanların icadıdır. dini, isindekilerde, iğne ve tü- Kadınlar, iğnelerin sihri- tüfeklerin cazibesini dü- “ik dierinden geçerler. Çün- ti par © metüleği görmemişler- gibi, masal gibi din- ( kay Kiza r hazırlanır , kö- ekte Yüzlerce binlerce kürk Şavallar içine doldurulur. 4 REDD iner dolarlar hadi f kaptanı hilekâr e # bir adamdır. Mala'nın va hir tüfekle kamaştır- Yüzlerce kürke mukab » » yine yürlerce kürke N . emmeli ri ala a Zeminin tayfalaril Wmlarile birlikte balik el “dokümanter ,, bir filmdir,, avına çıkacaktır. Kaptan Mala'nın ka- rısmı gözüne kestirdiği için vapurda alıkor. Mala buna razı değildir. Fa- kat nasılsa karısını bırakır. Mala müvaffakıyetli bir bali vından sonra kulubesine döndüğü za- man, onu her gören Eskimo arkasını çevirir. Çünkü kara bir haberi Eskimo- lar yüz yüze söylemezler. Mala'nın karısı öldürülmüştür. İşte bunu kimse cesaret edip söyleyemez. Mala bu ma- temin sebebini sorduğu zaman: — İçimizden biri uyuyor. Cevabını alır. Demek birisi ölmüştür. Mala stra- (ına bakınır karısı yoktur. O anden sonra artık Mala için her yer zindan olmuştur. Karısını öldüre- nin kaptan olduğunu hissetmiştir. In- tikam alacaktır. Gemiye gider, ve kap- tanı, aldığı tüfekle değil, kendi zıp- kını ile öldürür. Kaptan kendisini bi- çağile yaralamıştır. Fakat bu intikam Mala'nın matemini azaltmıştır. Artık güzel avlardan sonra yapılan şenlik- lerde yüzü gülmüyor. Karısından ya- digâr bit kolye boynunda asılıdır. Her zaman onu düşünüyor. Eskimo kadınları dilber ve civelektir. Güzel bir eskimolu genç kız Mala'nın et- gibi dönmektedir. Fakat çevirmek imkâna, Es- kimoların kendine mahsus Allahları var- dır. Onlardan kalbine biraz huzur iste- meğe gider. Bu huzuru bulmak için is- mini değiştirmek şarttır. İssız bir tepe- nin üstünde ah vah ederken güzel bir Es- kimo arkasından usül usül gelir... Ve ona yeni isimini Mala'nın farketmesine imkân vermeden haylurır: — Kripik! Kripik neden sonra arkasını döndüğü za man Eva'yı görü Beraber kovuklarına dönerler... Fakat bu yeni saadet te uzun sürmez. Çünkü ortada, öl İlmüş beyaz bir dam vardır. Kaptanın öldürülmesi üzeri- ne Kanada hükümeti bir müfetişle bir kaç polisi katili aramağa memur etmiş « tir. Mala yeni iderken kırık bir - zağa rastgelir. Karları eşince iki don- uş beyaz adam bulur. Kızağa yükletir ve kulübesine getirir. Mala'nm, yeni adir Kripik'in karısı donmuşlara tedavilerini esirgemezler. Ve onları ayıltırlar. Beyaz- lar, Kripik'in karısma şükranlarını gi termek için iltifat ederler. Fakat Kripik? in hayatı, ilk karısına olan hücumdan ya- nıktır, Onun için beyazlara haddini bil. dirmek ister, Fakat beyazların kadınla a- ışverişleri yoktur. Çünkü Mala'yı ara - maktadırlar, Krip'k'e Mala'yı sordukları zaman kendinin Kripik olduğunu söyler. Nihayet anlaşılır. Polislr hile il alırlar götürürler. Müfettiş hapsine karar verir. Ve birkaç gün sonra Mala'nın idamına karar verirler. Mala'ya bu gayet ağır ge- lir. Bir gece polislerin uyudüğu sırala zincirlerini kırar ve ahırdaki kızaklara on beş yirmi tane köpeği koşar, yola dü- zülür. Polislerin kızaklarının kayışlarını kesmeyi unutmaz. Yol üzerinde Mala ber aç kaldıkça bir köpeği kesmekte ve onunla karnını doyurmaktadır. Böylelik- Je köyüne yaklaştığı zaman on beş yirmi köpekten bir tane bile kalmamıştır. Ni - hayet önüne bir kurt çıkar. Onunla boğu- şur, öldürür ve kendi de yaralanır. Bay» gın bir halde karların içine yuvarlanır. Eskimolular onu bulurlar kulübesine getirirler. Mala - Kripik'in arkasından polisler takibe çıkmışlardır. Onu nihayet karısile beraber yüzen © büyük bir buz porçasmın üzerinde görürler. Dur emri- ni dinlemezse silâh atacaklardır. Fakat Mala - Kripik karisile beraber göğsünü hedef olarak açmıştır. Polisler takipten vazgeçerler... Film mevzu itibatile çok meraklı oldu- ğu gibi balina, beyaz ayı avları da ayrıca enteresandır. Filmi gördükten sonra bu- nun Avrupa sinemaların socümaşlei Mah iyisanlya a Bİ bap ediliyor. Etrafında dönen entrika * kip etmişti. Prenses korkudan bayıtmış- Bu hafta Saray sinemasında göste- | Ülmi sessiz sinema ir çok defalar ena- | almıştı, Şimdi | yi | nevindendir. Ço kcanlı sahneler gü- | zel mükâlemeler vardır. Fakat canlı olan sahnelerin ekserisi çocukların çe- virdikleri kısımlarla, üç köpeğin ve bir maymunun vak'aya karıştırıldık- ları yerlerdir, Mevzuu hatırlatalım Kocasının ölümünden bir gün son- ra Ledi Meligan'ın bir bucuk yaşın. daki çocuğunu kocasınm erkek kar. deşi çaldırıyor. Maksadı büyük bir servetin yegâ- ne varisi kalmaktır. Fakat James çük Rober'i çaldırttığı zaman Ledi'nin yakında tekrar anne olmak üzere ol- duğunu hesaba katmamıştır. Servet doğacak olan çocuğa kalıyor ve hain amca muradına eremiyor. Roberi çalan adam çocuğa acıyor Sümer'de: Sümer sineması bu hafta Harold Lloyd'in Kedi ayağı ismindeki filmini yaştanberi Çinde büyümüştür. Bir gün Amerikaya geli- yor ve tesadüfen belediye reisi inti- Saray'da: Kimsesiz filmi ve amcssınm &eleniz tüyor. Aradan 11 sene geçiyor. Bir gece Rober tesadüfen anne, ba- ba, bildiği adamların. kendisini mer- hameten yanlarına aldıklarını öğreni- yor. Ve bir çok maceralardan sonra ha kiki annesine kavnşuyor, Vitaliş rolü eski opera artistlerinden Vanni - Mar. cou'ya verildiğinden bu artistin çok güzel sesini dinlemek fırsatını buluyo- ruz. Bu filmde rol alan diğer artistler arasında en çok takdiri kazananlar da küçük Robert Lynen ile Serge Grave- dır. Bu iki san'atkâr rol yapmıyor a- dota vak'ayı yaşıyorlar. Harici sahneler boldur ve çok mu- vaffak olmuştur. Heyeti umumiye iti- barile Kimsesiz filmi güzeldir. Kedi ayağı ları, dalavereleri görüyor ve bunlara mani olmak istiyor. Bir çok düşman kazanıyor. Onu makammdan attırmak için bir rüşvet hikâyesi uyduruyorlar. Fakat Ezekiyel hem düşmanlarının hakkından gelecek ve adaleti kura- cak, hemde serdiği güzel Pate kevu- şacaktır. Bu hulâsada da görüldüğü gibi Ha- rold'un her zamanki neş'esini, komik- liğini gösterebilmesine mevzu pek im- kân vermemiştir. Fakat bu yeni tarz, bize Harold'un Sade saçma güldi cü filmlerde değil böyle daha ciddi filmlerde de muvaffak olabileceğini isbat etmiştir. «Kodi hareketlidir. Fotoğraflar da güzeldir. Melek'te öldüren aşk filmi Frederik Marş'ın çevirdiği bu film- de nazik bir mevzu artistin mehareti sayesinde kurtarılmıştır. Melekte bu hafta gösterilmekte olan | (Öldüren aşk) — filmi Bay Alberto Ca- sella'nın Amerikada çok meşhur olan bir piyesinden alınmıştır. Mevzuun Filozofik ve metafizik iddiaları bereket versin ki | sahne vüzu Mitchell Leisen tarafından mebaretle idare edilmiş... Filmin muvaf- fak olmasında Kamra Lamy'nin çok bü- yük dahli vardır. Bu çok nazik mevzuu idare etmek usta gere bırakılmamış ol. saydı filmin alâkayı cezbedebilmesine im kin yoktu. Filhakika anlatılan hikâye şok acayiptir. Şimdiye kadar gördüğü- Birkaç zamandanberi dük dö Lambert” in şatosunun etrafında siyah, garip bir gölge dolaşıyordu. Hiç kimse bunun ne olduğunu bilmiyor. Fakat herkes ondan ürküyordu, Son defa dükün bir misafiri. nin kızı nişanlısı ile şatoya dönerken bu korkunç gölge otomobili şatoya kadar ta- “ Prenses garip bir kızdı. Çok zengindi. Çok güzeldi. Kendisini çok seven güzel bir nişanlar yardı, Fakat işte mes'ut de öldü. Her zaman kederli bir hali vardı. her halde ölümün bunu istemesinden al- muştur. Olümün anlattığına göre bunca yı'- lardır çalışmaktan yorulmuş ve üç gün- Tük bir izin almış. Bu tetil müddetini ge- lip insanların arasında geçirmeğe karar vermiş, Ve bu şatoyu intihap etmiş. Bu- rada insan kılığma girecek dük de onu davetlilerine Prens Sirki ismi ile takd'm edecek ve şatosunda üç gün misafir ede- cek. Olürm, insanları yakından tanımak ve kendilerini bu hayata bağlayan kuv- vetli bağları öğrenmek istiyor. Niçin he kes en cesur olanlar bile ölüm yaklaştığı zaman bu kadar korkuyorlar?.. İşte ölüm bunu merak ediyor, Fakat h'ç kimse asıl hüviyetini bilmemeli. Dük bu davetsiz gelen misafiri alıkoy- maktan başka bir şey yapamıyor, Olüm Frederic Marsh'in — pardon — Prens Sirki'nin kalıbına giriyor. Ve davet ile. rin arasına karışıyor. Herkesi, her şeyi tecessüsle tetkik ediyor. Gençliğin, » hi tin verdiği bütün zevklerden mahrum o- lan bitkin bir ihtiyarın yaşamağa hâlâ ne kadar düşkün olduğunu görüyor ve hay- ret ediyor, Insanların ne Italya'nın gürel gecelerini, ne musikiyi, hattâ me de aşkı Bir gün korkunç siyah gölge ile dük te karşılaştı. Ve gölge kendisini takdim etti; Ben ölümüm! dedi. Dükün o ânda kalbinin O durmaması ve ne de hayatın hakiki zenginliklerini teşkil eden şeyleri aramadıkları ve yalnız para hırsı ile, rekabet ve harp entrikalar rı ile ve geçici, kısa kadın maceralarile uğraştıklarını görüyor ve niçin hayata bt kadar bağlı olduk'arını bir türlü anlaya- muyor. Davetlilerin arasında Prenses Grszix bilhassa nazarı dikkatini celbediyor. Ona âşık oluyor. Prenses te onı or.Pre Sirkein'in leyici — cazibesine kapıl- maktan onu hiç bir şey menedemiyor. Ni- şanlısının muhabbeti, annesinin gözye: ları onu yolundan alskoyamıyor. Ve si küt edeceğine dair verdiği sözde da fazla duramayan bir Fakat siz, öl me gidiyorsunuz!..., dediği zaman o lâ- kayt, cevap veriyor: — Biliyorum!,, Prens Sirki onu mantosunun içine alı- yor... İkisi uzaklaşıyorler.. Artistler bu filmde bütün kudretlerini gösteriyorlar ve cidden çok zor sahne- leri muvaffskıyetle başarıyorlar. Fotoğ- raflar çok iyidir. Bilhassa: ölümün ge'i- $i, prensin kadınlar arasındaki inuvaffa- kıyeti, ölümün sevgilisi ile beraber gidi- şi sahneleri muvaffak olmuştur. Evelyn Venable prenses Grazia volün- da garip ruhlu kızı güzel yaşatıyor, Fre- deriç Marsh cidden fevkalâdedir. Hikâye- da teferrünt kısmına da dikkat edilmiş- e, Olümün izinli olduğu üç gün zarfın- da hiç bir hâdise ölümle neticelenmiyor. Ne infilik, ne yangın, ne kazalar, ne de karp hiç kimseyi ölüme sürüklemiyor. Bu buluş hakikaten güzel değil mi? Fransızca dublaj biraz mükâlemeyi bozuyor. Fransızca cümleler fena tanzim edilmiş demek istemiyoruz. o Fakat bu Filmde az kalime ile çok mânâ ifade et- mek icap ettiğinden dublaj işi biraz zor olmuş ve Filin asıl kıymetinden çok kay» betmiştir.