2 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

2 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

ai 1 HAFTANIN YAZISI Sular! r ne sularda bilmem ama su yolunda... Şavıl şarıl akıyor. de ağzışnın suları buna akı- Yor. Sur deyip geçemeyiz... Her şe- | suyuna gitmek zaman felsefe- baş umdesidir. Su uyur, düş- b uyumaz. Su saman altından 1 akar. Demir boru içinden de. İkisi de sudur. Lâkin biribirine İenzemez. Birisi sinsi su, o öteki ön sudur. Eğer suları tasnife kalkarsak u- | bir liste yapmak gerektir. He- dir deneyelim: — Her özendiğimiz şeyi gördük- e akan ağzımızın suyu, bir ma - Bevi serdar. oz Saman altından yürütülen su) (hafi) bir sırdur. — Kırkçeşme suları Vakıf, bi- eyh (ruhani) bir sudur. — Terkos suyu ise (resmi) bir » (Musluğu açarken önünü- ilikleyin!) > imam suyu — ismine aldan- Mayın — lâik bir sudur. >— Gülsayu, nebati; — Et suyu, hayvani bir sadur. > Kuyu suyır tabü, — Yağmur suyu ilâhi — Saç suyu sun'i olduğu gibi. ... Su uyur düşman uyumaz, derler. manın uyumadığını denemiş- Lâkin suyun uyuduğunu bu- lerde gördüm, Geceleri Terkos lukların açın, siz de görürsü. 5. Ve ses var, ne sada. i, Gerçek Terkos suyuna bir kâ - ik, bir ağırbaşlılık geldi. Eski- Bibi şuradan buradan patlayıp larda kaynaklar yapmıyor, a- İgelere bile kendini ağır satıyor. buki Kadıköydeki Elmalı su- İN öyle mi?.. Ne de olsa bir hususi suyu; © ucuz ve mutedil. trkos gibi resmi değil... Resmi ünü beylik diye türkçeye çevi- var. Terkos suyuna (bey- Ü diyemeyiz. Çünkü bizim ana- mizde beylik çeşmeden bedava | içilir, halbuki; şimdi eski umu- | terkos çeşmelerinden bile para $u vereceklermiş. AÂşkolsun. Kendi öz malımızı len düşürmek reva mı idi? kadar pahalılaşırsa o kadar if- ir ederiz. Aboneler de seve se- bu parayı verirler ve vermeli - . Zaten abone demek ne de- ir? Terkos gölümüzün, tatlı ve ber- suyunu içimize sine sine içer» bize bu nimeti veren su boru- le, tazyik tulumbasına karşı bü- minnettarlığımızı hatırlama » Resmi sur ile hususi suyu biribi- len nasıl ayırt edersiniz?.. Ta- İlan m? Hayır. Adından mı? da değil... Parasından gözüm! mi su pahalı, hususi su ucuz- . Buna pahalı diyecek yerde rli de diyebiliriz. B. FELEK e yüb Verem dispanseri Veremle mücadele cemiyeti tara Hân Eyüpte yaptırılacak olan ve- dispanserinin ve Erenköy sana - munun yeni pavyonunun temel merasimi önümüzdeki" perşembe | yapılacaktır. BORSA İş Bankasından alınan cetveldir) 28 ŞUBAT 935 AKŞAM FIYATLARI İN TİKRAZLAR TAHVİLAT Rah “ An. mümessil | Sİ4 1 Çernoviç Alm F | hiecidiye Banknot MİLLİYET CUMARTESİ! ? MART 1935 EKONOMİ Fazla seyyah Getirtmek için Türkofisin davetiyle Anka rada bir toplantı yapılıyor Memleketimize fazla © miktarda seyyah gelmesini temin edecek esa3- ları müzakere etmek üzere yakında Ankarada Türkofisin daveti üzerine turizm ile alâkadar teşkilâtm murab- hatlarından mürekkep bir toplantı yapılacağını yazmıştık. Türkofis bu toplantıdan evvel tu- rizm işlerile meşgul olan teşkilâta bir tamim göndermiş ve turizm hak- kında tertip ettiği bazı sunllere ce vap verilmesini istemiştir. Bu meyanda Türkiye Turing ve Otomobil klübü de lâzım gelen cevap- ları vermiş ve Türkiyeye fazla seyyah celbi için noktai nazarmı bildirmiş - tir. Ankarada yapılacak ( toplantıya Turing klüp namma Bay Şükrü Ali iştirak edecektir. Gümrükten son günlerde ne kadar mal çekildi? Yünlü ve pamuklu mensucatla di- ğer bazı eşya hakkındaki tenzi gümrük tarifesinin kaldırılmasna kararım tatbikindenberi gümrük işle- rinde bir durgunluk hasıl olmuştur. Buna en büyük sebep kararın tat- bikinden evvel beş gün içinde te lâtlı tarifeden istifade edilerek güm- rüklerden bir hayli mal çekilmiş ol- masıdır. Bu malın değeri yüz binlerce li- rayi bulmuştur. Samsunda * tütün satışları Samsun mıntakasının 934 senesi tütün mahsulü 5 milyon kilo tahmin edilmektedir. Şimdiye kadar dizi halinde mah - sülün yüzde 40 satılmıştır. Mahsul 0,65 ilâ 100 kuruş, gör - mezler ise 0,13 ilâ 0,26 kuruş arasm- da satılmaktadır. Demet ve pastal satışı on beş gün sonra başlıyacaktır. Amerikan kum- panyaları mübayaalarına & hararetle devam etmektedirler. Bu sene tütünlerin tamamen satı- Iacağı umulmaktadır. Lehistan elma resmini indirdi Lehistan hükümeti elma üzerinden aldığı & resmini mühim mik - tarda indirmiştir. Eskiden 109 kilo elmadan 65 zolti alınırken şimdi 35 zolti almacaktır. Bu tarife üç ay tatbik edilecektir. İzmirde stok mal azalıyor ması üzel eşyası stokların miktarını alış ve satış fi- yatlarını öğrenmek üzere şubelerin - den malümat istemiştir. İzmir şubesi geçen seneki 360,000 çuvallık çekirdeksiz üzüm rekolteni - nin 300,000 çuvalının kâmilen satıl - dığını, elde stok olarak ancak 57-0 bin çuval üzüm kaldığını bildirmiş - tir. Bu miktarın yeni mahsuller ıkıncaya kadar tamamile cağı kuvvetle tahmin edilmektedir. 28 bin çuvellık incir rekoltesi ise hiç kalmamıştır. Pamuk rekoltesinden de 11 bin balya kalmıştır. Bu miktarın da İç pi- yasaya ancak kifayet edeceği anlaşıl- mıştır. MAARIFTE İngiliz Üniversitesinin bir hediyesi Londra Universitesi Astronomi Ens- ütüsü İstanbul Üniversitesine etmiştir. Kitaplar Bugünlerde çıkarılarak teslim edilecektir. Ingi- Bs Üniversitesinin gösterdiği bu alâka büyük memnuniyeti mucip olmuştur. Kıdem zammı Resmi ilkmektep muallimleri bu sene kıdem zammı göreceklerdir. — Istanbul Maarif müdürlüğü ilkmekteplerde çalı- şan muallimlerin sicillerini tetkik ede - tek uzun bir rapor hazırlamaktadır. Bu rapora göre, maaşlarına kıdem zammı yapılacak muallim üç yüzden fazladır. iyasa» Şimdiye kadar kıdem zammı görmeyen- | ler ile iki raporu müsbet çıkan muallim- lerin maaşlarına da kıdem zammı yapı i acaktır. Kız kol.eji mezunları Istanbul Kız Kolleji mezunları cemi- yeti mart ayında âzaları için bazı eğlen- celer tertip etmiştir. Cemiyet kâtipli ğinden aldığımız prograxu aşağıya der- cediyoruz: İ — 3 mart 1935 pazar günü klüp zaları Taksim Bahçesi yanındaki Dağ - cılık Kulübünde toplanacaklardır. Saat 5.30 da gelmek isteyen âzaların Dağcr- hk Kulübünde bulunmaları rica olunür. 2 — 10 mart 1935 pazar günü cemi- yet Park - Otelinde saat 5.30 da danslı ziyafeti verecektir. Azanın da- gelmeleri rica olunur. Fazla malümat isteyenler o Kulüp Ri € | müracaat etmelidirler, 3 — 17 mart 185 pazar günü cemi- yetin Park - Otelindeki salonlarda Ma- dam Zender tarafından şan konseri ve Mösyö Zender tarafından da Bizans sar” atı hakkında bir konferans verilecekti Azim bu fırsatı kaçırmayıp gelmeleri rica elunar » süm- | HİR Mekteblerde de veremle savaş teşkilâtı yapılacak Kurumun dünkü kongresinde az Veremle mücadele cemiye tinin dünkü yıllık kongresinde bulu nanlar Veremle Mücadele Cemiyeti yıl lık kongresini dün saat on buçukta balkevi salonunda yapmıştır. Kongreyi umumi merkez başkanı general Ali Çalımlı açmış ve gelen ü- yelere teşekkür etmiştir. Bundan sonra kongre heyeti seçil- miş, başkanlığa general (o mütekait Galip, kâtipliğe de Bay Fazl Şera - fettin seçilmiştir. le evvelâ genel kâtip dok- tor Bay Tevfik İsmail cemiyetin bir yıllık çalışma raporunu okumuş ve demiştir kiz — Cemiyetimiz 1 ikincikânın 935 te sekizinci çalışma yılına girmiştir. Bundan evvelki — yıla ait yaptığımız işler şunlardır: Eyüp dispanserindeki çalışma yo- lumuzu bu yıl çok değiştirdik. Şim - diye kadar arkadaşlarımız orada pa- rasız olarak haftada iki gün çalışı - yorlardı. Bu yıl oraya dispanser işle- rinden anlar bir doktor (O koyduk ve çalışma günlerini üçe çıkardık. Bu dispanserde 1933 yılında 1063 hastaya bakılmıştı. Ba yıl bunu 2991 ıkardık. Bu yıl Eyüpte (cemiyet tarafmdan satın alınan bir arsada ye- ni bir dispanser binasının yapılması- na başlanacaktır. Bunun plânlarmı da hazırlayarak ait olduğu yere vördik. (Yaşı nak yolu) mecmuası hu yıl zam, kullarda veremden korunma hakkı daki kartonlar ve sair: iden len bütün Gelir işlerine — gelince, bu yılda Toros Gençler Birliğinin senelik kon- | gresi dün saat 14 te Halkevi salonunda İ toplanmıştır. Kongreyi birlik başkanı Bay Suavi açmış ve ekseriyetle kongre başkanlığı kendisine verilmiştir. İlrinci başkanlığa İlhan, kâtipliklere Celâl ve Orhan seçil- mişlerdir. Birliğin bir senelik çalışma ve müra- kıp raporları okunmuş, yeni yılda kurum âzalarının artması için Ankarada, Mer - sinde şube açılması istenilmiş ve ekseri» yetle kabul edilmiştir. Nizamnamede ta- İki ecnebi gazeteci şehrimizde Seylân adasında çıkan The Sylan Observer gazetesi baş muharriri Bay Herbert Ulugal bir kaç (Ogün evvel #ehrimize gelmiştir ve'buradan An - kara) idecektir. Hi meslektaşımız o Ankarada bir müddet kaldıktan sonra , bazı tet- kiklerde bulunmak üzere İstanbula gelecektir. Diğer taraftan bir çok Amerikan gazete ve mecmuaları muhai ” lunan Bayan Whiller şehi miştir. Amerikan gazetecisi ara sıra dün- resmi yerlerden yardım görmedik en büyük kârımız rozettir. Bu yıl rozet günümüz geldiği içi edilemedi. Bunun için Başbakana gü- leğiştirilmesi ricasında bu- Üyelerimizden, banka ve müessese- lerin 5299 lira 75 kuruş tahsil et - tik. Tanhhüdat işini ancak bu yıl iste- diğimiz şekle sokmak üzereyiz. Bu yıl bütün aidatı günü gününe edeceğiz.,, Bundan sonra cemiyeti yapacağı işler görüşüldü. Azadan Bay İsmail Tevfik, Bayan Safiye Hi seyin cemiyetin azasınm artması için okullarda Hilâliahmer teşkilâtı yapıl dığı gibi yeremle mücadele cemiyeti için de bir teşkilât yapılmasını iste - diler, Bay Mustafa Faik te bu teşkilâtm okullar arasında olduğu gibi, esnaf cemiyetleri arasmda da yapılmasını istedi, Her iki istek te heyeti umumi. yece kabul edildi. merkezden çekilen üç üyenin yerine kur'a ile'yeni üyeler seçilmesi isten- di. Ve eski üyeler el iyetle yeni yıl üyeliğine (seçildiler. Bunlar da ge- neral Galip, Bay Mustafa Faik, Bay Zekidir. Kongrenin sonunda büyüklere sev- gi ve saygı telgrafları | çekilmesine karar verildi. Bu karar alkışlarla kar- şılanarak kongreye son verildi. Toros gençleri toplandı Kongrede Ankara ve Mersindede birer şube açılmasına karar verildi Toros gençleri dünkü kongrede dilât yapılarak aidat olarak alınan para bir liradan 50 kuruşa indirilmiştir. Kongrenin neden dolayı geç kaldığı idare heyetinden sorulmuş ve bu hususta bir çok münakaşalar olmuştur. Yeni idare o bejetine, || Bayan Hurşide, Bayan Hatice, Bayan Kıymet, Orhan, Mithat, Celâl, © İsmail Kosal, Yahya, Nevzat seçilmişlerdir. Murakabe 14 etine de Bayan Feride, ihsan, Rahim soçilmişiir. Ko: gre münasebetile büyüklere ta - zim telgrafları çekilmiştir. Genç.er mahfilinin müsamereleri C. H. F. Fatih kazan himayesin- de bulunan Türk gençler mahfili 15 günde bir vermekte olan müsamerele- rinden 10 uncu temsil dün saat 15 te Letafet apartımanındaki merkezin- de vermişlir. Müsamerede Fatih kandili ismin- de bir perdelik facia ile bir perdelik (Kadın asker olursa) komedisi oynan mış ve çok beğenilm ya seyahatine çıkmaktadır. Bu defa - ki seynhati dördüncü dünya turnesi- dir, HABERLERİ BELEDİYEDE Yenibahçe Stadyumu Plân tanınmış bir müte- hassısa yaptırılacak Yenibahçede yapılacak stadyum i- çin belediyeler bankasmdan 250 bin lira istikraz etmek niyetindedir. Bu istikraz yapılırsa evvelâ istim- lk işi bitirilecek, sonra da inşaat ya- pılacaktır. Şimdiye kadar belediye - ye bir çok plânlar verilmiştir. Fakat bunların hiç biri belediyenin yaptır- mak istediği stadyuma uygun görül memiştir. Bu stadyum için en yeni stadlar dan birini Belediye parayi aldıktan sonra kararını verecektir. Tayyara cemiyeti müdür muavinliği Şehir meclisi azasından Bay Feri- dun Ankarada Tayyare Cemiyeti mü- dür muavinliğine tayin (edilmiştir. Yakında Ankaraya gidecektir. Bay Feridun şehir meclisinden ay- rılacağma göre, yerine yedeklerden doktor general Refik Münirin gelme- si muhtemeldir. Belediyenin alacakları Bütün belediye resimlerinin hazi- rana kadar bakayasız toplanması şu- belere bildirilmiştir. Varidatı tamamen toplayan me - murlara geçen sene olduğu gibi, bu senede ikramiye verilecektir. Temizleme işleri Belediye şehrin temizliğini daha ziyade temin etmek için 935 bütçesi- ne konacak tahsisatla temizleme tank ları almağa karar vermiştir. Bu tanklarla otomatik olarak 80- kaklar ve asfalt yollar temizlenecek- tir. Et ucuz'uyor Son günlerde havalar iyi & balık ta bol çıktığı (için et fiya! düşmüştür. Geçen sene bu mevrimde 60 kuru- şa satılan kuzu bu sene 45 kuruşa - dır. Bu sene horozlar da erken yetiş- miştir . Diğer taraftan kurbanlık koyunlar da gelmeğe başlamıştır. Yakında fi- yatların daha düşmesi beklenebilir. Taksim — Karaköy arasında otobüs Son ,ünlerde — odiye tarafın an > pılan ince tetkiklerden Tata larmın ihtiyaca kâfi gelmedi mıştır. Baymdırlık Bakanlığı ile Tram- vay Şirketi arasmdaki müzakereler bit- tikten sonra belediye de otobüs işletmek salâhiyetini kullanacaktır. Beyoğlu ta- rafındaki tramvayların daima çok dolu olduğu görüldüğünden Taksim ile Ka- raköy arasında Azapkapı, Meyit yokuşu ve Tozkoparan, Tarlabaşı caddelerinden geçinilinek, üzere bir . ouşunülmekt-dir. Eğer buna imkân © - lursa bu caddeler otobus seferlerine el. verişli bir bale getikecektir. Peynir imacâthaneleri da kontrol, edi.ecek Taze peynirlerin sıhhi şerait altında yapılmamasından ve muhafaza edilme- mesinden mütevellit & bazı mikropları halkın sıhhatine zarar verdiği anlaşıldığı için Şehir Meelisi tarafından yoğurt ima» lâtbaneleri hakkında verilen kararı peynir imalâthanelerine de teşmili alâ- kadar makamlara bildirilmiştir. Hâl inşaatı ne halde? Kerestecilerde — inşa edilmekte olan sebze halinin dükkân inşaatı bitmiştir. Şimdi binanın idare ve müdiriyet daire- İeri ile depo kısmınm inşaatı devam et- mektedir. Mart içinde inşaat bitirilecek nisanda hal açılacaktır. Çocuk Esirgeme Fatih kurumu Çocukları esirgeme © kurumunun Fatih kaza kolu dün çok gürültülü ve meraklı bir kongre yapmıştır. Kongreye Şehzadebaşında Letafet apartımanında halk fırkası salonunda saat onda başlarmış ve on beşte biti- rilmek üzere beş saat sürmüştür. Kongreyi kaza kolu başkanı Bay Tevfik açmış ve kongre başkanlı - ğma da doktor Bay Salim #hmet, İ- kinci başkanlığa da profesör doktor Bay Ziya Cemal, yazıc. da mu- allim Hasene İlgaz seçilmişğir. Kongrede evvelâ bir yıllık çalışma raporu okunmuştur. Raporda büyük işler yaptığı görülen Bayan muallim Hasene İlgazın çalışması , kongre he- yetince alkışlarla karşılanmıştır. Bundan sonra bazı üyeler yeni tek- liflerde bulunarak kurum Omnamına radyoda ve muhtelif yerlerde konfe- ranslar verilmesi, küçük çocukların tram ara asılmalarının zabıta kuv ilmesi istendi ve bu istekler kabul edilerek edildi. la tesisi İkinci celseyi profesör doktor B. Ziya Cemal açtı, Celse açılır açılmaz yeni idare heyeti seçimine başlandı. Yeni namzetlerle eski idare heye- ti üyeleri arasında şiddetli münaka- şalar oldu. Bazı üyeler salonu terket- tiler. Bir kısım üyeler yesi çalışma yılında işlerinin çok olm Türk kadını 6 Millet Meclisinde Beşinci Millet Meclisi dün ilk toplantısını yaptı. Yeni Meclisin diğer dört Meclisten başka büyük bir hususiyeti vardır. O da yeni mecliste Hadın üyelerin bulunma- sıdır. Kadınların saylav olması, yani rey verip rey alabilmesi, Tür. kiyede kadın erkek bütün yurttaş- ların kanun nazarında müsavi ol- duğunu ve bütün ulusun bir bütün teşkil ettiğini göstermekten başka ayrıca teşrii noktai nazardan bü yük bir mâna ifade eder ve Beşin- ci Millet Meclisine ayrı bir kuvvet verir. Çünkü bu sayede Büyük Millet Meclisi üyeleri sade erkek parti- sini değil, ayni zamanda memle - ketin ekseriyet nüfusunu teşkil e- den kadınları da temsil etmekte ve meclis bütün ulusun kuvvetini ayrısız, gayrısız olarak nefsinde Pplamaktadır. Bu suretle hem ka dınlar bunca zamandır kendile - rinden maalesef esirgenen hakları elde etmekte, hem de Büyük Mü- let Meclisi bütün yurttaşların rey- leri ve temsili ile daha büyük bir kuvvet kazanmaktadır. Türkiyede Büyük Millet Mecli- sinin haiz olduğu salâhiyetler na- zarı dikkate alınırsa, böy'e bütün ulusun istisnasız tasvibine mazha olmuş bir mecliste kadın üyelerin bulunmasının ayrı ve büyük bir ehemmiyeti dardır. Türk kadını yurt dahilinde âtdl, durgun (Pas- sif) vaziyetten çıkmış faal, teşeb- büs kadreti sahibi | (Aetif) bir mevkie geçmiştir. Türk kadını (i: dare edilen) bir madun mevkiin İ den kurtulmuş ve (idare eden) zümre mertebesine varmıştır. Filhakika kadınlarımız bu me ziyetlerini şimdiye kadar bir çok sahalarda isbat etmişlerdir. Her türlü meslekte daima faal ve göz- de roller oyrtamışlardı. Fakat bü- tün ulusun mukadderatı üzerinde âmil olabilmek hakkı, her neden- se alelâde bir erkekten esirgen- mediği halde yüksek ve meziyet sahibi kadınlar bundan mahrum Bırakılmışlardı. İşte Kadınlarımızın saylav se- çip seçilebilmesi hakkındaki ha- ün bu (gayri tabii) vaziyeti or- tadan kaldırmış, ve bu suretle bü- tün yurttaşların kabiliyetlerinden, idatlarından ve meziyetlerinden istifade edebilmeği temin etmiş- tir. Türkiye, işte bu büyük devri - mi ile bu bir çok garp memleket- lerine de misal olmuş, o nitekim şimdiye kadar Fransada kadınla- rın rey alıp rey verebilmesi hak- kında ötedenberi ip giden ve fakat bir türlü ciddi bir neticeye bağlanamıyan bir cereyan tekrar diril meğe, tokrar ka:' ve gul tüler yapmağa başlamıştır. Vakıa kadınların evde oturup işlerile güçlerile, ev idaresile meş- gul olmalarını daha münasip ve daha uygun gören ve onları sıya- sal hayata sokmak istemiyen bir çok devlet adamları vardır. Bu bil. hassa koyu Faşist o devletlerinde görülmekte ve Faşist liderleri he- men ekseriya bu fikri müdafaa etmektedirler. Fakat ne garip bir tezattır ki kadınları ulusal mecli lere almıyan bu Faşist idareleri, diğer taraftan onların üniversite- lere girmelerine, mekteplerde mü- allimlik, müdürlük, yapmalarına ve hattâ mahkemelerde avukatlık, hastanelerde doktorluk etmeleri - ne müsade vermekle , genç kız- lara mahss gençlik teşkilâtlarının başına bimassa kadınları koymak: tadırlar. Eğer kadınların sırf evde otu- rap çocuklarile meşgul olmaları icap etse idi, o zaman onlara soy- sal hayatta her türli (o faaliyetin kapılarını kapamak lâzım gelirdi. Kaldı ki bu gibi işler hiç bir za- man bir ev kadını olmağa mani de il Türk kadınının elde / ettiği bu hukuk müsavatı karşısında ken - dis'ni tebrik o eder ve onz yurt işlerinde, yüce muvaffakıyetler di- leriz. Mümtaz FAİK —— an le vazife alamıyacaklarını , yerlerine Bay Naci ile Bayan Zaime Hayriye- habını #öyliyerek İstifalarını ler. Fakat kongre heyeti muallim B. m Hasene İlgaz ile Bay V Doktor Bay Selim Ahmet, Fatih kaz makamı Bay Halk, Bay Halil, Ba- yan Hasene İlgâz, Bıy o Vasfi, Bay Naci, Bay Fuat, Bay Galip , Bayan Zaime Hayriyedir.