9 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

9 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Biz HAFTANIN YAZISI ma dişlilere ithaf! Ben küçüktüm. Babamın tanıdı- bir Ermeni sarraf vardı; Mihran irdi. O zamanlar sarraf tanı - Yan devlet memuru da yoktu. tü herkes vaktinde çıkmıyan ğını yüzde kimbilir ne aykırı İ nisbetle bir sarrafa kırdırarak © İluk çocuğunu geçindirirdi. Ne i- İŞ orası lâzem değil, bu Mihran Jendinin bir takım hikâyelerini bamdan dinlerdim. Bütün yaşlı meniler gibi o da bir tuhaf a - ğ di, © İ Kısa boylu, tıknaz bıyıkları ko- © Üekül rengi boyalı idi, Babam bir m eve geldiği zaman gülerek ştı. Mihran Efendinin ağ- ada o zamanin tahı.ıa diş fenni- göre bazı çengelli ve tek dişler Mihran Efendi bir sabah uyan- ki; ağzındaki üç takma diş - ikisi yok. Yatağını , yar altını aramış, yatak odasını mış, dükkânda kalmıştır diye Ş tânı aramış, yok, yok. Ve ni- dişleri gece uykuda yuttu - İlamış. Banu anladıktan ir yutulan dişi nerede aradı - nı söylemeğe hacet yok. Sonra ış mu, bulmamış mı pek ha- amıyorum, O günden sonra ne arı tek diş yaptırmak lâzım gel rahmetli babam istemezdi, yu- diye korkardı. görmeden evvel de bir kanaat vardı: İngilizle- dişleri çirkindir diye. Gerçek, ada gördüğüm İngilizlerin ağ- la öyle inci gibi dişe rastlamı- dum. Zaten şimallilerin dişleri ağız şekilleri o kadar güzel e eğil diye umumi | bir hükümde » İürder. Lâkin Londrada © kadar el dişler ve ağızlar gördüm ki; düşüncenin saçma olduğuna he in inanacaktım. Bir gün bu fik- i£ orada hayli kalmış bir Türk abıma açtım.. — Ha, dedi ,onların yüzde doksanı tmadır. — Amma yaptınız? — Elbette! Ağızlarında biraz biçim- , dişlerinde © az bozukluk gören inç, ihtiyar herkes dişlerini olduğu gi- Mi söktürür, yerine inci gibi. bir takım Prp takar... Ondan sonradır ki; artık tak- dişi bir malüllük gibi görme- vazgeçmiştim. Lâkin: Dün bir avukat dostum ziya - geldi. e Onun da ağzında a diş vardı, Ve bana anlattı. — Sana bir şey nakledeceğim. Be - gülelim, ama sakın gazeteye yaz- 4 im me Rem ii İn — Peki, merak etme yazmam. — Efendim, bundan bir hafta kadar sl Yemişten Azapkapıya sandalla ge- Y/ordum. Hava güzeldi, sandaler da yaş- bir adamdı... Tam Halicin ortasm- bir çatana üstümüze doğru geldi ve çiğnemesine bıçak kaldı. Yaydığı | Marla üstümüz başımız ıslandığı da ca- Sandalcı, deniz adamlarının çoğun- görülen acı bir hiddetle kıpkırmızı | $ Küreklerden birini bıraktı. Ben kan | İı kapıp çatanaya yapışacak sandım, | Üübuki ocelini ağzına attı ve ağzından i | ; | | | Hey tükürdükten sonra bastı kalayı, geleni söyledi... Sanki ağzından gikarmış gibi. Söyleyişinin peltekliği.den ve çene- tin birbirine kavuşuşundan anladım Ağzından eline aldığı şey takma bir takım: idi. Gülmiye başladım. Sor- *.— Hemşeri neden dişlerini çıkar- R, ci Sövmenin hızı geçmişti, dişlerini tek- * ağzına koydu ve cevap verdi: — Biendi; çatanaya söverken .ğzwm- denize 'üşmesin, diye çıkardım. «Mu hödkkeye o gün akşama kadar gül üm. Buraya kadar olan biten bir değil, sen alt tarafımı dinle, Gcçen pazartesi İstanbul Asliye mah rinden birinde bir mühim davam İ. Mesele ehemmiyetli olduğundan | $ ta dinleyici gelmişti, salon dolu i- İÜ Hasım avukatile karşılıklı Başladık. | Şİ sana davanın esasını anlatmıya im yok! | Mürafaa yarım saatten fazla sürmüş- Öz sırası bende idi. Bilmiyorum na- KW: 42 (Mütuh) kelimesini s7le - lâzım geldi. Ateşlenmişim. Bu ke- ün birinci hecesini söyledim, lâkin ibi derken takma dişinin üst çe - , ağa gibi ağzımdan fırlayıp 2a- ibinin önüne düzmez mi?. Düşün ere halit, O kadar gülünç bir va- İt oldu ki; dinleyiöilerin değil, ha - K #vukatları, zabıt kâtpleri hattâ hâ- bile gülmiye başladılar... Ben bit- > Hemen mübaşir koştu, yerden üşi- Mlâr. Bu pis dişi ağzrma nasıl takar- > Mendilimi çıkardım, ona sardım ve koydum. Ondan sonra da hiç bir MİLLİYET, CUMARTESİ 2 iğ ind # BELEDİYEDE Şehir mezarlığı Bu yıl yapılacak Duvar örüldü, yakında binaları inşa edilecek Zincirlikuyuda yeni mezarlık arsası - nın etrafına çekilmekte o olan duvarın inşası bitmiştir. Şimdi sahanın tanzimi, mezarlık arsasında yapılacak binaların inşası işleri vardır. Belediye mezarlığı bu sene behemehal açmak niyetindedir. Bunun için Belediyeler Bankasından is- tikraz edeceği 750 bin liradan 75 bin Li- rası yeni mezarlık içindir. Bu para me- zarlık içindeki yolların açılması, ölü bek- lemeğe mahsus binaların inşasna tahsis edilecek ve bu para ihtiyaca kifayet ede- cektir. Bu sene sonbahara kadar inşaatın ve sahanın tanzimi işinin biteceği tahmin ediliyor. Mezarlıkta şimdilik, evvelce dü- şünüldüğü gibi, fakirlere, zenginlere mah sus yerler ayrılmıyacak yalnız ayrılacak bir kısımda lâhitler yapılacak ve bu lâ- hitlere ölü defnedilmeğe başlanacaktır. Zamanla ölü gömülmesinden elde edile- cek varidat ile mezarlığın diğer kısımla» rı tanzim edilecektir. Yeni mezarlık açıl dıktan sonra Beyoğlu tarafındaki bütün eski kabristanlara ölü gömülmesi kat'i surette menedilecektir. Barbarosun mezarı Beşiktaşta Barbaros Hayreddinin me- zarı etrafımdaki kabirlerin kaldırılmasına belediyece karar verilmiştir. Bu suretle Barbaros'un tarihi mezarınm etrafı a- çılmış olacaktır, İki yeni park Şehremininde Saray meydanında, ay- rica Çarşamba'da da birer park yapıla caktır, Her iki parkın tanzimine nisan- da başlanacaktır. , Tramvay kapıları Tramvay arabaları yürürken inip bin- menin önline geçmek izin diş kapıların tramvay basamaklarını da kapatacak şe- kilde olması düşünülmüş ve hazırlıklara başlanmıştı. Uç tramvay arabasının dış kapıları bu şülde yapılmıştır. Bu arabalar tecrübe edileceklerdir. Bugün saat on beşte Şişli deposundan hareket edecek olan araba- lar Yedikule ve Edirnekapıya kadar gi- decekler ve yolcu da alacaklardır . Bu tecrübe iyi netice verirse bütün tramvay avabalarınm dış kapıları bu şekilde ya- pılacaktır. Moskova sefirimiz geldi Morkova Sefirimiz Bay Vanf Çinar dün izinli olarak şehrimize gelmiştir. Bu akşam Ankaraya gidecektir. Kopan şamandıra Geçen günkü kar ve lodos fırtınasın- den Ahırkaçı aşığıadaki batımış tekne üzerindeki şamandıra kopmuş ve sürük lenip gitmiştir. Deniz Ticaret müdürlüğü buraya yeniden şamandıra koyduracak- tır. (Iş Bankasır sn alman cetveldir) 7 MART 935 AKŞAM FİYATLARI ISTİKRAZLAR TAHVİLAT İstikrazr dabi" 1933 Ergani * 1078 Kuponsuz s0 . Ze Tİ 4780 NE Rİ $ An taki Jİ S0 ESHAM İş Bankası Nama Reji kuponasi 225 .. Kamile 10, Telefon “ Terkon Ti n Çimente 1325 6450 $ Titihat dey. © 90 398 Şark der. ss Anadolu hisse - 25,86 $ Palya 135 Şir. Hayriye © (1 Ğ Şerk m ecza 465 ÇEK FIYATLARI Fransız F. 1206 Ri Londra SAN 23 Milüne 55460 Nüyork 1035 Cenevre 24450 Atina sAsI Brüksel 340 Amaterdem TETA iy 4,7450 NUKUT Kuru; 20 F. Framuz 168 1D 1 1 Kur. Çek 98 ığlkan. saşe $ İsterlin 390 30 Lirot za 20 Leva Çi 20 F. Belçika 115 20 Drahmi u 1 Florin 5 —— sebep dermiyan etmeden davanm başka güne talikini İstedim. Mahkemede se - bep tayin etmeden taliki kabul etti, Sa- londan çıktık. Herkes rahat rahat güldü. Ben de beraber. Şimdi o gün, bugün - dür mahkemeye takma dişle gidemiyo- rum.. Yeni bir takım ısmarladım. Dişçi, katiyen ağzımdan çıkmayacağihi temin etti. O takım hazırlanmeaya “ kadar ye- rime stajiyerimi günderiyorüü. ” *“ B. FELEK Büyükderede ameli Fidancı ye bahçıvanlık mektebi iiştirilecek Büyükderedeki fıdanlıkta bu yaz elli talebeli bir okul açılıyor İstanbul vilâyet hususi ii i Bü- | yük eredeki ziraat | meyva fid -" ğun büyültmüştü. Fidanlık çok faydalar ver- diğinden vilâyet burasını bir enstitü ha- #ine koymuş ve güzel bir okul binası yaptırmıştır. Okul, mayıs başımda açılacaktır. Bu- rada ameli bahçıvanlık ve fidancı yetiş- #irilecektir. On beşi bayan olmak üzere elli okur alınacaktır. Okul yatı olacak- tır, Okurlara gündelik te verilecektir. Bay ve bayanlar için ayrı yatı odaları yardır. Kütüphanesi, yemek © ve dinlenme, berber salonları ve bir de reviri vardır. Fidanlıkta bugün 300 bin fidan blun- maktadır. Bu sene 29 bin meyva fida- nı dağılmıştır. Fidanlar, az bir para ile alınmaktadır. Yapılan araştırmalarda buranın top- rağınm çok iyi olduğu görülmüştür. Fi- danlığa, bir kurutma makinesi de Al - manyadan getirtilmiştir. Makine saatte 70 kilo meyva kurıtmaktadır. Bir ma- kine de Fransaya ısmarlanmıştır. Ayrıca Almanyadan altı tane meyva #oyma makinesi getirtilmiştir. Bunlar! yemişlerin kabuğunu soymakta ve çe kirdeğini otomatik olarak çıkarmakta « der. Bu yıl fidanlık bir de ser yapıla - caktır, Bu serde kaşın da hususi teri - bat vasrtasile vişne, kayısı, şeftali, ar - mut yetiştirilecektir. Kış ortasında bu yemişleri koparmak mümkün olacaktır. Çocukları Esirgemek için Kaza kurumunun kollara yardım etmesi dilendi Çocukları Esirgeme kurumu Eminö- mü kolu dün akşam sast yirmide, kolun mahiyelerden gelen mümeasillerinin i İ Türkiyeye ilk dele (getirilen meyva hurutma makinesi “Ba sen ayrıca bir atabalaj sergisi ha- zarlanmaletadır. EVKAFTA Camile ? Tasni' edildi Çok harab olanlar yıkıldı arsaları satılacak Câmileri tetkik eden © komisyon örakile çok hararetli ve münakaşalı bir kongre yapmıştır. Kongrede fırka Eminönü kaza reisi Bay Tevfik, £ Şehir Meclisi üyesinden Dr. Bay Ali Rıza ve kollar üyeleri ha- 7x bulunmuşlardır. Kongrede Beyazıt ve Alemdar mü- messilleri söz alaruk, kaza kurumunun kollara yardım etmediğini, bilâkis ziya- Bı dokunduğunu söylemişler ve kazanın kolları koruması için viliyete müracaata karar verilmiştir. Bundan sonra yeni i- dare heyeti seçimine geçilmiş, Bay Dr. Ihsan Sami, Bay Dr. Orhan Tahsin, Bay Hüsnü Sadık, Bay Rifat, Bay Halil Se- zai seçilmişlerdir. Kongre geç vakta kadar sürmüştür. İyi yürekli kızların yok- sulara yardımı Notr Dam dö Siyon'un son sınıf tale- beleri dün Topkapıdaki Yoksullara yar- dım kurumunu ziyaret etmişler ve ara- larında topladıkları 75 lirayı kuruma ver. mişlerdir. Notr Dam dö Siyon'un yoksulları dü- şünen ve onların acılarına son vermeye çalışan iyi yürekli talebeleri | bundan başka kurum himayesindeki bebelere gir yecek entariler, patikler de vermişler, ayrıca şekerli, sütlü çörek ve çukulata dağıtmışlardır. Kurum bu iyi yürekli kızlarımıza te- gekkür etmektedir. Yeni sis düdükleri Kerempe mevkiine Tahlisiye idaresi tarafından bir sis düdüğü konmuştu. Bundan başka Sinopta yeni bir düdük tesin edilmiştir. Tahlisiye idaresi bu Yıl içinde daha birkaç yere fener ve düdük koyacaktır. . vazifesini bitirmiş ve raporunu karaya göndermiştir. Yapılan tetkiketa göre Istanbulda 726 cami ve mescit vardır. Bunların MAARİIFTE Tiyatrolar için Tahsisat ayrıldı Kültür Bakanlığı bu işide bir düzene koyacak Kültür Bakanlığı bu sene tiyatro iş- leri ile de ösaslı surette meşgul olacak- tur, Bu iş için bütçeden yetmiş bin lira ayrıldığı bildirilmektedir. Şimdiye kadar #iyatvo işleri hakkında piyes muharrir - lerinden ve avtistlerden alınan raporlar Kültür Bakanlığınca tetkik edilmekte - dir. Henüz verilmiş bir karar olmamakla beraber, yetmiş bin lira tahsisatla tiyat- ro işlerinin ıslahı yoluna gidilebileceği umulmaktadır. Bu para ile mevcut ti - yatrolara da yardım edilebilecektir. Han- &i tiyatrolara ve ne şerait altında yardım edilâceği ayrıca kararlaştırılacaktır. Millet okullarında okuyanlar Bu yıl Istanbal (o millet okullarında 1500 kadın ve erkek imtihana girmiştir. Bunlarm hemen hepsinin Türk harflerile okuyup yazmayı tamamen öğrendikleri anlaşılmıştır. İmtihanda muvaffak ola- mayanlar pek azdır. Bunlar gelecek dev- rede gene millet okullarına devam ede- bileceklerdir. Bu yılki imtihanlarda muvaffak olan- Jara Kültür müdürlüğü tasdiknamelerini verecektir. Şehrimizde Türk harflerini öğrenmeyenler pek az olduğundan mil. let okullarma devam edenler de gittikçe azalmaktadır. Geriye kalan diğer kongreler Jetildâl lisesinden yetişenler kurumu dün Halkevi salonunda toplanarak yıl lık kongresini yapacaktı. Fakat üyenin ekseriyeti gelmediği için bu kongre on beş gün sonraya bırakıldı. Talebe Birliğinin de dün toplanacak olan Köycülük kurultayı 22 mart cuma gününe kalmıştır. Halkevinde Talebe Birliği tarafından tertip edilen Bay Mahmut Esadm kon- feransı da bayram erlesine bırakılmıştır. Muallim'er toplanamadıiar Meallimler Birliği yıllık kongreleri- ni dün saat onda İstanbul Halkevi sa- Jonunda yapacaktı. Fakat Birliğe yazı- k üyelerin üçte ikisimm cımaru aynı azmanda da idare heyetinde bulunan do- kuz kişiden ancak birısininkulusması do- laynsile kovgre yirmi beş mart pazartesi gü ü sent on b. . bırakılmıştır. Kongre haricinde olmak üzere dün geen hocalar © aralarında hususi bir toplantı yapmışlardır. Bu toplantıda Kültür Bakanlığının bütün vilâyet kül- Gür müdürlüklerine verilen emirle vi- Jâyet bütçelerinden çıkarılan ilk tedri- sat müfettişi ve baş hocalarının makam tahsisatları etrafında konuşmuşlardır. Bu konuşmaların 25 martta tekrar ya - pılacak olan kongreye mevzuu bahsedil- mesine karar verilmiş ve toplantıya ni- hayet verilmiştir. Yugos'av ataşemiliterliği Yugoslav ordusunun mümtaz zabitle- rinden kaymakam Novitza Rakoçeviç içinde çok harap ve eski olanlar, ta- rihi kıymeti bulunmıyanlar tasfiyeye tabi tutulacak ve yıkılarak arsaları satılacaktır. ” Kadro harici kalacak camilerin listesi, hazirana kadar Ankaradan Is- tanbul müftülüğüne bildirilecektir. To pkepida yoksullara odun dağıtıldı Topkapı yoksullara yardım kurumu her yıl olduğu gibi bu yıl da kışın soğuk günlerinde yakacaksız kalan yoksulları düşünmüş ve her yoksul evine 25 kilo olmak üzere dün 250 eve (6250) kilo o- dun dağıtmıştır. Bu pek yerinde yardım — yoksulları çok sevindirmiştir. Dünkü titretici 80 - ğakta Topkapı sokakları odunların ku- saklayarak evlerine koşan, kısa bir za- man için de olsa yüzleri gülen zavallı - larla dolmuştu. Kurumun böyle hayırlı ve faydalı yardımlarını aralamamasını dilerken, zenginlerimizin de bu kuruma elden gelen yardımda bulunmaları için mazarı dikkatlerini celbederiz. Yunanistanın alıkoyduğu bir vapur Export Line kumpanyasının, bir müd- dettenberi Korent kanalında Yunanistan tarafından alıkonulmuş olan bir vapuru, serbest bırakıldığından dün limanımıza gölmiştir. Tarihi Türk kumaşları Atina müzesi müdürü Bay Benaki, 1s- tanbul müzelerindeki tarihi Türk kumaş | ları üzerinde tetkikatta bulunmak üzere | şehrimize gelmiştir. Bay Benaki burada bir hafta kalacak, sonra Atinaya öne - cektir. ld Yugaslavyanın Türkiye ataşemiliterli » ğine tayin edilmiştir. Kaymakam No - vitza Rakoçeviç uzun müddet Belgratta Harbiye mektebi muallimliğinde bulun - muştur. Romanyanın Madrid sefiri şehrimizde Romanya'nın Madrit sefiri Prince Bi- besco dün şehrimize gelmiştir. Prince Bibesco birkaç gün şehrimizde kaldıktan sonra Bükreşe gidecektir. Osmanlı bankası umum müdürü Osmanlı Bankası umum ü Bay Bellet dün Paristen şebrimize gelmiştir. . CEMİYETLERDE Berberler arasında intihab Berberlerin geçen ay yarım kalan ida- re heyeti intihabına yarın cemiyetin Dör düncü Vakıf handaki merkezinde devam edilecektir. Intikap pazar günü de Ur- küdar tarafında yapılacaktır. Usküdar sandığı o alışam Kadıköyün: götürüle- cek ve oradaki reyler toplanacaktır. Kurban Bayramı Istanbul Müftülüğünden: 14 Mart 1935 Perşembe günü olmakla Günü o gı Akdeniz korsanları Bir vakitler büyük Yunan me- deniyetinin mihverini teşkil eden ihtiyar Akdeniz, bugün (Yunan korsanlarının elinde bir oyuncak yapılmak istendi. Bundan asırlar- ca evvel, garp omemleketlerine, medeniyet, bilgi ve kültür taşıyan muzaffer ve muhteşem Yunan Galelerin seyrettikleri Akdeniz- de şimdi, kazanı kömürsüzlükten kuruyan serseri gemiler dolaşı - yor. Tarihin ne gerip bir cilvesidir ki, koca Perikles devrinin şaşas- sına mehabil, bugün bir Venize - İns devrinin tedennisini görüyo - TUZ, N Milletlerin hayatında han çı « banları eksik değildir. Fakat ba- zan bünyeyi daha geliştiren, kuv- vetlendiren bu çıbanlar son Yunan isyanında olduğu gibi bir kangi- pen oluyor. Ve maraz içiniçin iş - liyerek o bünyeyi sarıyor. Bereket (versin bu kangiren şimdi temizlenmek üzeredir. Ve Yunan hükümeti isyanı bastırmak için kat'i tedbirlerini almıştır. Son gelen havadislerden öğre- niyoruz ki, âsilerde kuvvci mane- viye kırılmıştır. Ve mevkü iktidar hırsından ziyade can baş göstermiştir. Şimdi bunlur kaça cak delik aramaktadır. Bir müca- delede kuvvei maneviyenin kırıl « ması kadar feci bir | şey yoktur. Bundan sonra artık hiç bir maddi kuvvet fayda vermez. Toplan, tayyarelerin, tankların en büyük kuvvei muharrikesi, kuvvei mane- viyedir. Ba olmadı mı, en müthiş zırhlılar bile yağı bitmiş bir kan- dile döner. Venizelistlerin bunun kıymeti- ni pek iyi bilmeleri lâzım gelirdi. Anadoluda geçirdikleri kanlı ma- cera kendilerine kâfi bir ders ver- miş olmalıydı. Fakat vaziyet le olmadı. Epice ozamandır için için uyuklayan muhalefet Giride çekilip te kendi vaziyetini emnis yet altına aldıktan sonra ana va tanın öz evlâtlarını birbirleri a- leyhine sevketti. Birbirine boğaz- latmak istedi. İsyancılar ne istiyorlardı? Cevap gayet basittir: «Sen çekil, yerine ben geçe- İl ortada bir sebep yoklu. Çünkü Yunan hüki meti uhtesine düşen vazifeyi listlerin bir çok şeyleri, lemeğe uğraşıyordu. Kaldı ki bu hükümet memleketin ekseriyetine dayanan o kuvvetli bir hükümet: : 55 ii Venizelos eğer hakikaten milli bir kahraman, müthiş bir siyasi i- se, bütün yurttaşlarını buna ikna: etmeli idi. Halbuki bu, imkân da- hilinde gözükmüyordu. Giritli dip: lomat, bunun üzerine donanmayı kışkırttı. Ve yurdun içine nifak sokmaktan çekinmedi. Kendi muhakemesi için bile a- na vatan topraklarına gelmekten çekinen bu siyasi, eğer hakikaten özü sözüne uygun, gözü pek bir kahramansa neden muvaffakıyet - ten önce kaçacak çare arıyor? Ve koca bir torpitoyu (o mücadelede kullanmak varken O kaçmak için emrinde tutuyor? Filhakika Venizelosun umu- mi harp esnasında memleketine iyilik ettiği zamanlar vardır. Fa- kat insan son isyan baktığı zaman bu iyiliklerin, iyi lik etmek (o kaygusile yapıldığı- na inanamıyor. Belki tali yardım ettiği için Venizelosun Yunan milletine hizmet ettiği ozanne- dilmiştir. Halbuki şimdi anlaşılı- yor ki Giritli siyasi evvelâ kendisine, kendi şahsına ve ikti- dar mevkiine (o hizmet etmei dü. şünmüştür. Yunan donanmasını ikiye ayı- * ran, tersaneleri (o harap eder, on binlerce vatandaşın kanına, mil - , yonlarca kimsenin huzuruna mal olan, Yunan kredisini şa karışık dünya vaziyeti | içinde sarsan bir hareketin başına geçmek ve bunu sırf o mevkü iktidar ve sandalye kaygusile yapmak cinayeti, lerin en büyüğü ve en müthişidir. Tarihini kendi en adamlar ra tarihini yıkmak sal, rilmemiştir. Eğer kendi haya tı zorla elinden alınsa bile, tarih, bu müvazenesizliğin hesabını on- dan soracaktır. Mümtaz FAİK | Yugoslav konsolosu döndü İzinli olarak Avrupada bulunmakta 0-