24 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

24 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

| daki Bir aralık Şehir Tiyatrosu sahnesin- den geçmiş netameli piyesin adı değil- dir bu, bur. Dinleyin! Londradan ayrılmak üzere idim. Bir memleket kadar geniş olan bu şeh- rin görmeden bıraktığım birçok ta - rafları arasında en merak ettiğim şey, İ Hayd Parkın Viktorya kapısı yanın - ri köpek mezarlığı idi. Pasaport - larımı yapar, valizlerimi kaparken bir <a gittim, Londralıların. en ivazz muhabetlerini ikleri vu gerip İ mezarlığı gördüm. Suk sık dizilmiş u- fak ufah yüzlerce taş Londranın o yo köpek mezarlığı idi. Soruştur- . Her gün yaşlı, genç, kadın, er- dei birçok ziyaretçiler sadık haycan- larının mezarlarına gelip gözlerini latırlarmış... die Büyük harpte wi Kİ ene otu- ruyorduk. Bü ya yakın bir yerde bir yangu iie Ben de bir » ahbabla birlikte yangına kadar lim, Yangın ayakla yirmi dakikalık We uzaklıkta idi amma o zamanların ateşi mesafe tanımazdı. İtfaiye geldi. Yarı yanmakta olan bir ahşap evi Yıkmaya uğraştı. Kağşamış bina yan mayı, yıkılmaya tercih slbarde Sert biriki mineli ateşi sürüklerken o za- m iye takımları evi yi: ani 5 im gibi seyre gelmiş 0- lanların da amatör yardımlarına rağ- men ev yıkılmadı, yandı. Ve yanında- ki yeni evi de, onun üstündeki türbeli e tekkeyi de yakmafı tehlikesi be - lirdi. Tam o sırada idi, A e yüzü kızarmış, saçları bir alev gibi rüzgâ- ra katılmış genç bir kadın yalınayak, yanmamış amma yanacak evden fır- in yanındaki türbenin ka- ii halkaya yapıştı ve en na- elle yırtacak bir sesle ba - — Kerata! Kalk ta bizi kurtar, bak Yanıyoruz. Once anlayamadım. Deli mi oldu? dedik ve biraz sonra farkına vardık. Kimbilir belki çocukluğundan beri komşuluk ettiği evliyadan meded u - ma uma büyümüş olan bu kadın, o- mun, kendisini bu en tehlikeli zaman- 'da kurtarmadığını görünce olanca hın cile bağırıyor ve küfrediyordu... Şim- dı hatırımda değil bilmem tekke yan- dı mı, yanmadı mı? Fakat muhakkak bir şey varsa, evli atını bozup det umanlardan deşii Olünün din işile alâkası yoktur, O- lüye hürmet bir din vazifesi değil in- sanlık işidir. Olüye İşime ettikçe in- sanlığa » En dinsiz memle - ketlerde Hlüye | hürmet edildiği bize bunu gösteriyo, Ulu Möskovada Rus inkılâbının lü ölüsü (Lenin) in mumyasını hergân binlerce adam ziyaret eder. ... Biz ölüye hürmetkâr mıyız?.. re miyarum doğrasu. Çünkü itiraf ed. rim kiş bugüne kadar bizim iyii ların gösterdiği manzara bana bu yol- da müsbet bir kanaat vermekten çok uzaktır, Otunu yedirmek için içine at ve keçi saldığımız mezarlıklarımızda- hi yegâne kıymet diye servi ağaçla rından başka şey tanımadığımızı vak- tile yakından görmek fırsatını bul « Diyelim kit Ba, seki bir ili Yad idi, Ve bununla ben de müteselli oluyordum. Arasıra önünden geçtiğim Rum, Ermeni, frenk mezarkıklarının bahımlılığı yanında bizimkilerin sa - hipsiz bir tarla gibi olan kimsesizliği, Yalnız bu halile bile hepimizi cennet, #itmekten bezdiriyordu. Nihayet, Zin- cirlikuyu caddesinde bir asri (1) me- 3arlık hazırlandığını gördüm ve bel hi bizim mezari İa (onlar) ınki lur diye umuda düştüm. (Bu şimdi okuyacağını satırları, Terkos idaresine çatmak, onu müa - etmek için fırsat arıyor diye yaz madığıma inanmanızı isterim.) Birkaç zamandanberi Taksim mey- danında Ayaspoşaya doğru döşene ge len kalın Terkos boruları, bugünlerde A yaspaşa caddesinin ortalarına kadar ldi. Dört beş gündür, geçip gidi ime binin Eee görüyorum. O arada gördüm ele altı tamamen mezarlık imiş. içinden çıkan i topraklarla bir- gün bekledim, beliti de dim cmeleler bir mezara hürmet ne- dir takdir etmiyorlar. Elbetie bunla- vin bir başları vardır. Bu kemikleri toplatır da ayak altında hel meydan vermez... Dört gün sonra dün tekrar oradan geçerken birkaç arkadaşla beraber gör dök ki, kimsenin bu tecavüze, bu çir- hin harekete ses çıkardığı, iddiği Yoktur. ve Stay m ta- an yaspaşa caddesinin EZ tie ve otomobil te - herlekleri altında yuvarlanmaktadır. Oğleyin dinlenen özsiler, k kemikli t0p- Yaklar üzerine &. ri le yarenlik ediyorken, es kireçleş- memiş ve otomobil lâstiklerinin sür - tük ve yılışık ağırlığı altında ezilme- miş olan bir kafatası göz boşluklarile Yüzlerce yl uzaktan bana hayran hay Tan bakıyordu... Utandım. Bu kafata- tanın cansız fakat mânalı bakışı önün” de şunu işitir gibi oldum. — Kabahatim sizin dedeniz olmak Mudır? Bu kimin kabahatidir?. Orasını bit. mem... Bildiğim bir şey bu kemikler Belediyeye bağlı Sular İdaresinin bo- tular, konmak için ortaya dörülmüş, toplamayı imdi Terkos İde resinin geçende (Milliyet) e verdiği Sevabtan şu ibareyi hatırladım: (Su- iducesi resmi bir müessesedi &; Hâdise hakkında izahat veren Rektör Bay Cemil itede teessür uyandıra- ise olmuştur. Oğleden son ra Hukuk fakültesinin ikinci snfında Fakülte Dekanı ve Hukuku idare pro- fesörü Bay Sıddik Sami, ameli ders verirken birdenbire bir silâh patlamış sraf karışmış, ve bir kısım telebe de te- lâşla sınftan dışarı fırlamıştır. Bu es Mülteci Yunan zabitleri Bir kısmı oteli bırakıp pansiyonlara yerleştiler zabitlerden bir kısmı dün oturmakta ol- dukları Beyoğlundaki İmperial otelin - den çıkmişler ve pansiyonlara yerleş - mişlerdir. Yalnız general Anagnastapı: los ile miralay Vlahos, ikinci mülâzim Delogromatakis otelde kalmışlardır. Kumandan ve zabitler dün bankaya müracaatla ceplerinde mevcut 21500 dırahımiyi Türk parasile değiştirmişler- Mülteci zabillerin şehrimizde res - | mi elbise ile gezmeleri menolunmuş- Teslim edilen Vapur gitti Ahkonulan diğer si" vaziyeti daha b» i değil On gündenberi harelitine müsaade edilmiyen Navsika vapurunun Yuma - mürettebat ebin rittandan gelen yeni ta tes- lim edildiğini yazmıştık. Gemi, dün sa- Haliçten çıkarılmış ve akşam Pi eski kaptan gemiyi teslim et- tiğine dair bir senet almığlır. Navsika- daki tayfaları da ayni gemi Pireye gi türmüştür. Perşembe günü alıkonulan Rossidon şilebinin vaziyeti benüz taayyün etme- miştir. Evvelce yazdığımız gibi gemi - nin asıl sahipleri de, Bayan Kiryako Ve nizelosun yüzde 30 hissesi bulundu; iddia etmektedirler. Duyduğumuza göre, Rossidon'un hareketine müsaade edile. cektir. Ancak, Yunan hükümetinin Bayan Kiryako Venizelosa sit yözde 30 nisbe- tindeki hisseyi satılığa çıkarması muh- temeldir. Liman ve rıbtım teşkilâ- tının €sas kadrosu Liman ve Rihtem müdürlüğü teşkil. tin esas kadrosu önümüzdeki ay içe- risinde hazırlanacaktır. İlk üç aylık ca- lışmanın verdiği neticeler bilhassa göz önünde tutulacaktır. Önümüzdeki mali #ene bütçesi de ayni şekilde nisan son- larma doğru hazırlanacak ve Maliye ba kanlığına gönderilecektir. ŞEHİR Üniversitede tabanca! Ders içinde patlıyan tabanca bir #alebenin yaralanmasına sebep oldu Hadise nedir? —Kasıt mı, kaza mı? — Talebede tabanrz ne arıyor ? -- Rektörün cevabı MİLLİYET PAZAR 74 MART 1935 mada acı bir ses yükselmiştir: — Vuruldum, vuruldum! Gürültünün arkası biraz alınınca Mülkiye mektebi talebesinden Cahi - din baldırından yaralandığı görül - müştür. Fakülte Dekanı Profesör Bay Sıd- dik Sami tahkikata başlamakla bera- ber Üniversite Rektörü Bay Cemile de haber verilmiş, tahkikat genişletil- miştir. Araştırmaların sonunda: Hu - kuk talebesinden Sırrının ders esnasın da tabancasını karıştırırken kazaen a- teş aldığı meydana çıkarılmıştır. Hâ diseye polis te elkoymuş, Sırrı yaka - lanmıştır. Yaralı talebe Cahid Cer - rahpaşa hastanesine kaldırılmıştır. Rektör Bay Cemil tarafından Profe “ör Nissen'in tedavisi altma alınmak üzere Cerrahpaşa hastahanesine gön | derilmiş ve Cahidin tedavisine bakıl. | mıştır. Yara hafiftir. 3 - 4 güne ka- | dar iyi olabilecektir. Rektör Bay Cemilin izahatı | Universite Rektörü Bay Cemil, dür bu hususta kendisile konuşan gazete- , tahkikatın ikmelinden evvel ir şey söylenemiyeceğini söylemiştir. Memnu silâh taşıyan talebe “Bay Sırrının vazi hakkında ayrıca po lis te tahkikata başlamıştır. Memnu si- lâh taşiyan herhangi bir kimse hak - kında yapılan muameleye tevessül olu nacaktır. Ayrıca, Fakülte inzibat mec lisi de bugün toplanarak Bay Sızrının vaziyetini konuşacak ve bir karar ve- recektir. Bu karar, Universite idare meclisi tarafından da tetkik ve tasdik olunacaktır. Hâdise hakkında Kültür Bakanlığına da malümat verilecektir. Yük ve Yolcu tarifesi Yük tarifesinde epeyce tenzilât yapılacak Yük ve yolcu ücretleri tarifesini ha- srlayacak olan komisyon mesaisinin bi- rinci kısmını bitirmiştir. 0 Yapılan tetkikler sotümda Yük” tirife- lerinde yüzde 25-40 arasında tenzilât yâ | pılması kararlaştırılmıştır. Daba ziyâde Marmara mıtakasın: alâkadar eden bu tenzilât, birer mmtakaya inhisar etmek özere bütün hatlar için kabul edilmiz- tir. Bundan başka, eşya cinslerinde bazı tadilât yapılmıştır. Komisyon, bugünden itibaren yolcu ücretleri tarifesinin tetkikine başlaya - caktır. Bu tetkiklerin de bir kaç güne | kadar bitirileceği umuluyor. Suriye komiseri Yarın geliyor Ankaraya giderek hükü- | me a amlarımızla görüşecek Fransanın Suriye fevkalâde komiseri Bay Martel yarın sabah ekspresle Pa - yisten şehrimiz : gelerelt Ankaraya decektir. Bay Mertel, bundan bir ay kadar ön- ce mezunen Suriyeden Parise giderken, şehrimizden geçmişti. Fevkalâde komi- asyonunda Vali ve Be - Pay Mirtek sat 19 salarmda me - le Hayı 'a geçerek, trene bi - birer İki gün Ankarada kalarak hüküme: timiz erkinin: ziyaret edecek ve ora - Si iye Bini r. Şehrimizde elektrik. pk klar yapan bütün elektrikçiler HABERLE Yunanistanda Rejim Değişmiyecektir Yunan sefiri Türk - Yunan dostluğundaki kuvvetin bir daha anlaşıldığını söylüyor Yunanistanın Ankara sefiri Bay Sa- ke'laropules dün Ankaradan şehrimi gelmiştir. Yarn i- zinli olarak Atina ya gidecektir. Bay Sakellaropulos dün bize Yunanistan ah vali hakkında pek ax malâmatı oldu- ğunu söyliyerek sor duğumuz suallere cevaben şu beya - patta bulunmuş - tur: — Bir mü'et ev vel bir ay için izin istemiştim. Son va kayi dolayısile ha- reketimi tehir ettim. Pazartesi günü bir ay kalmak üzere Alinaya gidece- ğim. Yunanistanda sükünet vardır. Bir faşist hükümeti teessüs edeceği hakkındaki haberlerin doğruluğun ihtimal veriyorum. Cümhuriyet reji minin tehlikede olduğu hakkındaki id dialar da doğru değildir. Türk milleti- Bin, hükümet ve malbuatının son isyan hareketi münasebetile memleketimiz hakkında göstermiş olduğu dostluk ve kardeşlik hisleri Yunan hükümeti ta- rafından çok takdir edilmiştir. Türk - lerin bu hattı hareketi Türk - Yunan dostluğunun kuvvetini ve samimiyeti- ni bir defa daha meydana koymuştur. — Yunan hülümetinin toprakları: mıza ilüca eden âsi Yunan kumar - dan ve zabitlerinin iadesini isteyece- ği doğru mudur? — Hayır, böyle bir şey yoktur. B. Sakellaropulos Afyonlarımız için Yeni müşteri İnhisar T caret müdürü Uzak Şarka gitti Afyon inhisarı idaresi ticaret müdü: rü Bay Şefik Men, dün aid” oks - presle Varşovaya hareket etmiştir. Türk - Yugoslav müşterek afyon bü- rosu namına alyon piyasalarında tet - kit yapacak olan Bay Şefik Men, Varşovadan Mosko- NE ee Bay Şefik sis edebileceğini ve afyonlarımıza iyi ve müsait piyasalar bulunabileceği kuv - vetle ümit edilmektedir. Feminizm kongresine ge- lecek Bulgar kadınlar Sofyadan verilen bir habere göre elli kadından mürekkep bir heyet, Nisanda yıldız sarayında toplanacak olan Uluslararası feminizm kongresi - ne İştirak etmek üzere Istanbula gele- cektir. Bulgar kadınları, Türkiye hü- kümetinin Türk kadınlarına verdiği haklardan hararstle bahsetmektedir. ler. Yunan istik'âlinin yıldönümü Yarın Yunan istiklölinin yıldönü - mü olduğundan sabahleyin Yunanlılar tarafından ruhani bir âyin, öğleden sonra da konsoloshanede bir resmi ka bul yapılacaktır. imtihana tâbi tutulmaktadırlar Bunlar arasını imtihan edilmiş ve ek- Byetname alınış olanlar da vardır. İler. de ebliyetnamesi o olmıyanların tesisat MAHKEMELERDE Çocuğu Sokağa bırakanlar Kim oldukları anlaşıldı, bırakan tevkif edildi Bundan bir müddet evvel Taksimde Faik sokağında 20 günlük bir çocuk bu- lunmuş, kundağında çıkan kâğıttan adı- nın Ekrem Atak olduğu anlaşılmış, Da- rülâcezeye götürülerek beslenmeğe bi- rakınmişur. çocuğu darülâcezeye göndermekle beraber, bir taraftan da tahkikat yapmış, neticede bu çocuğun Kezban adlı bir kadınla Hüsnü adlı bir adamın nikahsız inden doğma bir günah mahsulü olduğu ve çocuğu beş lira mukabilinde İbrahim adlı bir ada- mm Faik sokağına getirip bıraktığı an- Taşılmıştır. İbrahim yakalanmış, dün mevcuden Adliyeye getirilmiş ve sulh hâkimi ta - rafından tevkif olunmuştur. Müstantik bay Hikmeten tazminat isteniyor Bayan Kadriye de (Bay müstantik Hikmet arasında açılmış olan davalar muhtelif safhalar ten sonra W- mutuhnuştu. Dün ilenci hukuk mahke - — bu davanm 'bir başkasma ba - li ir Nahittir. Dava ctuzı Ge Bay müs- tantik Hilmettir. Bay Nahit Bay müs - temlik Hilemetten 10 Lin lira lazminal is Türkiüğe hakaret Dün Eftik, Lusini, Sofik adlı üç Er- seni kadı ie Kezork adlı kir Ermeni edilmişlerdi - Beceriksiz hırsız oturan Fatma adlı bir kadm kaç vi lığı Dün sekizinci ihtisas eme - sinde eroin © kaçakçılığından o suçlu Nikonun duruşmasına devam edilmiş. tr, Dünkü duruşmada emniyet müdü - riyeti kaçakçılık bürosu memurların - dan Hakkı Şinasi şahit olarak dinlen nu âzar azar satardım, benim hakkum- da iyi şahadet edin, ben size iş çıkar- term, daha başka kaçakçılar yakala - tram, diye o vaitlerde o bulunduğunu söyledi. Fakat suçlu böyle bir şey söyleme diğini iddia ederek çahidin sözlerini in- kür etti Duruşma, tahkikatın e derinleştiril. yakalı İenmesi işin ağla bir güne bırakıldı. Küçük haberler * Bir haftadanberi şehrimizde bulu- nan iç ticaret umum müdürü Bay İs - mail Hakkı Ankaraya dönmüştür. İngiltere sefa yeti ticaret mü kolonel Voods dün Ankaraya gitmi; A ve Ziya İemirleki Kadir lerini de Pegi üzere yalımda İzmi ve gidecektir. * Etibba odası tarafından açılması tekarrür eden sıhhi ve ilmi kitap sergi- haftasında açılmasına çalışılmaktadır. ; * Gülhane hastanesinin mutat tıbbi müsamerezi 24-3-935 pazar günü saat 16,5 ilâ 18,5 arasında yapılacaktır. Sıhhat, afiyet olsun! Tanrının işine akıl ermez. Para- yı harcamasını bilene, zevk ehline vermez de kalıksız yavan ömür sür. meyi daha keyifli bulan hasislere yahut zevksiz, görgüsüz, becerik- siz zavallılara verir. Kimse üstüne alınmasın. Bu, her yerde ve her za- N bulan eski çi siyle Meselâ frenkler renk ve zevk üstüne münakaşa e- Peer derler. Bu da ona benzer. en maviyi severim siz sarı. Ben krizantemden siz yase- minden zevk alırsınız. Bunlar kapı yoldaşı hakikatlerdir. İşittim ki İstanbul Şehir Meclisi Belediye bankasından (750) bin li- ra borç alması için emanet maka- mına izin vermiş. Bu bir milyon li- radan çeyrek eksik para yakında İstanbul Belediyesinin kasalarına girecek. Girecek ve tabii derhal çıka- cak. Fakat hangi canibe o doğru çıkaçak? İstanbulun bozuk kaldırımların. da mı dolaşacak, yoksa yaz geliyor diye mahut plâj sevdası ile Filor- ya kumsallarına mı boğulacak, yok- sa pupa yelken adalara doğru dü- men mi kıracak?.. Rivayetler muhtelif. Yalnız be- lediye koridorlarında birkaç yıldır Meyer yi hava var. Adaları sulamak ve lâjını n- orya plâjını bay dı Yılın yalnız iki | buçuk ayında birtakım zengin rana vakit geçirmelerinden bir > ramayan Büyükadayız su, götür - mek merakı âdeta milli bir mesele şekline soknidu. Her ne bahasına olursa olsun o kurak toprak parça- sını sulamak endişesi ile bütçeler altüst ediliyor. Gemiler satın alını- yor. Borular döktürülüyor velhasıl bütün İstanbul bu dört arşınlık ka- ya ve toprak yığını için seferber e- diliyor. Dört arşınlık adaların suyu, bü- tün İstanbulun sütünden, kaldırı mından, fenerinden, temizliğinden üstün tutuluyor. Orada iki ay geçir- recek zenginlerin sıcak banyoları yapabilmeleri kirli mendillerini yı- leri ik İstanbul ne ya- pacak vapurla duba ie mi, zırhlı e mi, kalyonle ha olmazsa bütün Boğaz halkı, bü tün İstanbul, Usküdar ahalisi elle- rinde su şişelerile pe yazın sıcak günlerinde dansedip terliyen saygıdeğer o zevatın iyi su ileduş e 2 temin edecekler- lir. Ve öyle zannediyorum ki Beledi- yeler bankasından İstanbul hesâb- na alınacak o (750) bis lirada &- deta su olup bu iş için akacak! Sıhhatler o'sun! Bürhan CAHID Kadastroları bitirilen mahalleler Yakında bu gibi alâkadarlara tapu senetleri verilecektir. Kalenderhane, Zındankapı mahalle. lerinin de kadastrosu bitirilmiştir. Mu- ameleleri yakında tapu sicil muhefızlı- ğına devredilecektir. BORSA (iş Bankasından alınan cetveldir) 23 MART 935 AKŞAM FİYATLARI İSTİKRAZLAR TAHVİLAT atilan dahili 9728 1953 Ersan Röhtam 1078 Kuponsuz vs A müm Basa e A #1 2 dı zem San merlin GS ESH vir M Iş Bankası Nama 10 wn 228 w Hamiline 1015 Tale 4 “e Müsesle 99 Ti 11— z & 1310 riyet Bankası © 6480 Yaa di Tramvay 0.5 diye 250 148 Şir, Hayriye vr is ÇEK F ; YA XT L â4 R / Franz F. 1206 4 Prağ 4901 s0 Londra 1800 Milâno Nüyerk Atina Brüksel