24 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

24 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

MİLLİYET PAZAR “IşBankası umumi heyeti toplanıyor yi 1 inci sahifede) tı Merkez Bankasında öğleden sonra saat 15 te yapılacakır. Bu münasebet - e idare meclisi büyük bir rapor hazır lamıştır. En geniş teşkilâtlı İş Bankamı- zn Türk ekonomisindeki o görüşlerini bildiren bu rapor çok değerlidir. Raporun ülke dışındaki ekonomik du rum için ayrılan birinci parçasında 1934 yılında da her ülkenin krizden doğan honjöletür &n az sarsıntı duy- ME a it oğyesalarmım değişmediği büyük i- kendi yağlerile kavrulmıya ça - kaya küçük ülkeleri anarşi ile itti - bam ettikleri halde asıl bunu © onlarm yapmakta oldukları tebarüz ettrilmek- tedir. Bundan sonra ülkemizin durumu hak kında şöyle devam edilmektedir “Cumhuriyet hükümeti Türk ça misinin sağlam ve rasyonel temeller ü- zerinde kurularak yüzde yüz yökselme- sini uluslar arası çalışmayı ve el birli. ği yapmayı hiç bir vakit aykırı telâkki etmemektedir. Ekonomik varlığın özlü kuvveti ve ahenkli ve ayni zamanda soysal seviyesi ber gün yükselen bir Türkiyeyi Ulus - lar arası alış verişte faydalı bir müba - dele unsuru olarak kabul etmiş ve bu ülküye güvenerek bağlanmış olan ülke- mizi üç ticaret politikası da her şeyden evvel her fırsatı kollayarak yabancı ül- kelerle olan ahış verişlere genişlik ver - mek prensibi yer bulmuştur. Bizim ile mukayese edilemiyecek de- recede varlı büyük ölülerin bu eler lara aldıkları tedbirler de göze çarpan menfi karakterin mübadeleyi her gün biraz daha daraltan ve yavaş yavaş fel. ce uğralan bunaltıcı siyasanın izlerine yurdumuzda tesadüf edilemez. Nitekim tediye müvazenesinin bütün elemanları- mr içine alan klering mukaveleleri ulus- lar arası ticari i güden bi. caret anlaşmalarının ayrılmaz ve çö - zülmez bir kısmı olarak ülkemize telâk- ki edilmektedir. İki ülke arasındaki alış veriş hareket- lerine hiz ve genişlik vermek kararı 2- çıkça ve temiz niyetle verilmeden yapı- İncak her hangi bir klering mukavelesi. fakat ithalâtı da ayni ölçüde arttırmak: tan çekinmiyen bu ekonomik politika 1934 yılmda olgun meyvalarını vermiş- tir. Yükseliş 1933 de esasen düşme nisbeti azal iin olan dış bicaretimizin kıymet bakı - mından gerilemesi 1934 de durmuş, kriz denberi ilk olarak bir yükselme göster- miştir. Bu yükseliş 8 milyon liraya var- muştar, Ülkenin genel alış veriş akışındaki bu canlılık ve genişlik ithelöt ve Herman zamanda artmış olması hayırlı te. İl devlet gelirinin tahsiüimde de göstermiştir. aşık katin 1 al ken e e ve hem de tahı'lât miktarı geçen yıla muzun 1934 de gösterdiği kalkınma ve iyileşmeyi belirtir. Ticaretimiz 1934 de dışarıya gönderdiğimiz ınal- ların kaymeti de 86 1/2 milyon lirayı geç miştir. Bu suretle dsarıya bu yıl da 5 1/2 milyon Kiralık 4 la mal gönderil- miş bulunuyoruz. 1853 te çıkardığımız malar 25 m - lira, yurda giren Bn kir Rieter fazlası Zi 2 mim l ia . Dışarıya sattığımız malların bu | yıl 4 milyon kira kadar eksilmesi, 1933 te ihracat ayları dışmda (bilhassa eski yıllardan kalan stokların satılmasından ileri gelmiştir. İhracat ayları olan a - ğustos, birincikânun aylarında her iki yalda dışarıya gönderiler mal kaymnetle- rini gözden | geçiririck 1934 te ih. racatımızın arttığını görürüz. 1933 Ağustosundan birincikânun 30- nuna kadar beş syda 54 milyon liraya karşı 1934 ün bu aylarında dışarıya 59 milyon liralık mal göndermiş oluyoruz. Artma Şu halde 1934 te 5 milyon liralık bir artına vardır. Dışarıya giden malarımız Bailarında 1934 de görülen yükselkilk te bu düşünceyi sağlamlaştırır. deki fazlalık yurddaşlarımızın yüzünü güldürmüştür. Üzüm, incir Üzüm ihracatı geçen yıldan yüzde 25 fazla ve fiatları daha ii olmuş - tur. | ire tamamen satıl tün üz mp gi Gatla- r. kekliği daha fazla kıymet elde e- dilmesine meydan vermiştir. Pamuk kolteşi ve fiatı geçen yılkilerin iki bu - uk misline yaklaşmıştır. Gerek miktar gerek fiat lela Şi in ku vaklıktan ve ürünsüzlükten sıkıntı ge çirmiş olan bilhassa Adana ifeçilerize büyük yardımı olmuştur. Zahire ihracatı Zahire ihracatımızda da artmış fiatla. rında geçen yıla göre yüzde — otuzdan yüzde elliye kadar bir fazlalık görül - müştür. Yün ve tiftik fiatları da selmiştir. Frmdık mahsulü bu yıl yüzde 30 eksik olmuş fiatlarında da ayni we bir düşüklük göstermiştir. 933üm 21 buçuk milyon lira ihracat (az laığına karşı 1934 de bu fazlalık ancak 8 W2 m. liradır. Fark, bilhassa, ev- velki yıla göre 1934 de 12 milyon lira tazla malın içeri girmesinden ileri gel- miştir. Malımızı slanın mâlın salmak Hükümetimizce yabancı uluslara kar- bir düstur diye alınacak olan bu siya - | saya bağlı olarak klering ve karçılıldı çıkara dayanan anlaşmalar dış ticare- tmizin yüzde 30 unu kapatmaktadır. Başarılan işler Döviz ödemek zorluğu böylece bir kenara bırakıldıktan sonra bu ülkeler - den fazla mal getirmek bir zarar ver - mez, kâr verir. Çünkü bize mal veren ül keler ve uluslar gönderdikleri mal ka - dar bizden mal almağa borçludurlar. İş- te bu kolaylıklara dayanabilmekledir ki 1934 te ihracat mallarımızın çabuk ve değerile satılması başarılmıştır. Bu sa- gi unda ülkemizde tok kalma ir. Bundan başka bize mal gön dönel olan ülkeler bizden daha 24 mil. yon firalık mal almak zoru altındadır - İar. Bu sonuncu döviz tutumu bakımın» dan ehemmiyeti geçen yılın temin etti- ği di m .yon ihracat fi ülkeye girebilen, dönebilen kısmından aşağı de- dildir. İç pazarlarında Dış ticaretimizin hu sevindirici du - rumuna karşılık iç pazarlarımızdaki can hlk ve genişlik te artmıştır. Yeni yeni ulusal gelir ve zenginlik kaynakları ya- ratacak yurddaşlara günden güne arta- cak ve büyüyecek iş imkânları verecek olan sanayileşme programına 1934 te de esaslı şekilde devam edilmiştir. Fabrikalar Bankamızca İstanbulda kurulan şişe ve cam, Zonguldaktaki sömi | antrasit fabrikalarile Sumer Bankın Kayseri, E- reğli yerli bez fabrikaları ve İzmit kö- ğıt fabrikasının temelleri 1934 de atıl. dı. Bu fabrikular önümüzdeki yıl işleme ğe başlayacaklardır. Genişletilen Bakırköy bez fabrikası ve Ziraat Bankasınn O Adana dokuma fabrikasile gene önümüzdeki yıl kurula. urnurni müdürü Bay Muammer Eriş çalışırken cak olan Nazilli ve Malatya fabrikaları da işlemeğe başladıktan sonra pamuk - lu bez ihtiyacımızın büyük kısmı yar- dumuzda ye . Şeker Yurdumuzda kullanılan şekerin ta- mam yerli fabrikalarımız o yapıyor. Pamuklu bazar 'ni durum yarın da pamuklu bez- 2 Gön; Kurulan diğer fabrika mühim maddenin ülke öçin yapılması dı- sarıya giden milyonlarca liranın yur - dun içinde sarfedilmesi için pazarları - mızdaki çalışmanın artmasında yeniden ğmil olacaktır. İlk gümlerin vasıtasızlı- ğına karşı koyarak on yıl gibi kısa bir zamanda alman bu sonunculara bakarak ilerideki kurumlarımızın da daha çabuk, özlü ve verimli olacağına inanıyoruz. Sanavileşmenin ge, ve zorluğu artık herkesce anlaşılmış bir gerçekti Ekonomik istiklâl koruyabilmek i- çin ülkemizin tabii zenrinlik kaynakla- rını işletecek sanayi vakit kaybetmeden kurmak gerekliği yurdumuzda münakaşa götürmez bir mevzu haline girmiştir. Doğruluk boren Şu kadar ki bu ulusal ve büyük bam- evi kırvvetli, hrzlı ilerleme ve kurma te- şebbüslerini geriletecek ve yıpratacak bazı yanlış telskkileri ber fırsatta ay - dınlatmak doğruluk borcudur. Paramız i A — Devletin olsun, hususi te - şebbüslerin veya yurddaşların olsun, sa- nayiden normal bir gelir eklemeleri ta: ül hak olarak kabul edilmelidir. B — Norınal bir gelirle çalışma ve işletme alanına girmiyen bir ulusal & sarruf hareketi, ergeç kuvvet ve hızını kaybeder. Ulusal kapital birleşmesi de zamanla durur. C — Krizin doğurduğu zorlu şartlar | içinde yeni kurulan ve ancak iç pazar- larma güvenebilen ulusal sanayiden dün | yanm en elverişli ekonomik şartları a- | rasında satın alma kabiliyeti yıpranma nış geniş mahreçlere başlı başına sahip o - larak vaktile kurulmuş ve kökleşmiş şim diye kadar tesisalını tamamen amorti et miş hattâ ayrıca muhtemel risklere kar şı ehemmiyetli rezerveleri bulunan eski ve tecrübeli Avrupa ve Amar.ka sanayi» inin maliyet fiatlarını istemeğe kaikış- mak devletin hususi teşebbüslerin ku - doğmasile ölme- sini ayni zamanda istemek clur. Yabancı ülkelerin bize ed fin - tmdan aşağıya mal gönderdiklerini, ül- kelerinde bu malları bir misli daha şenel 1 dier koruma ted il iği ulusal sanaylin satış Gatlarını kontrol ve tanzim etme- sini tebii ve heklı bulmalıdır. Tedbirler da göz önünden ayırmıyacak olan bükü- metimizin direktiflerine uymağı, kıvanç- la karşılarız. Sanayiimizin maliyet Fiatında tama- men ârizi olan bir fazlalık yoktur, de - nilemez. İlk kurtuluş zamanlarına mah- sus olan bu fazlalıkları kaldırmak ras- yonel çalışma ile maliyet fiatlarımızı en aşağı hadlere indirmek, fabrikalarımı - zın devamlı ülküsü olmalıdır. o Esasen hükümetimiz de bunun takibi ve elde e- dilmesi için teşkilât yapmış bulumnak- tadır. Fakat maliyet fiatlarınız büyük sanayi veya deniz aşırı ülkelerin dam - ping fiatlarına, hattâ normal maliyet fi- atlarına inebileceğini sanmamak ve böy- le imkânsız ümitleri ortaya o sinamek da bir doğruluk borcudur. Ekonomi, para, devlet maliyesi ve bütçe... Bu melhumları ber ülkede oldu- ğu gibi bizde de biribirinden ayırarak mütalca etmeğe imkân yoktur. Canlı - ık ve hayat kökleri bitisi olan bu mef- humlar birbirinden kuvvet (alırlar, bir- birinden müteessir olurlar. 1934 yılında ülkemizde görülen e - konomik iyileşme ve genişleme, 24 mil- yon biralık gelir fazlasım doğurmakta mühim rol oynamış, bu gelir fazlası ve bütçenin denk olması (o Türk parasının sağlamlığını arttırmıştır. Paramızın değeri, sağlamlığı ve is - a lere sal paramızın da sağlamlığı dalma arta- caktır. 1934 yılında para piyasasındaki teklerin arttığını görüyoruz. Ekonomik “durumun iyileşmesile para ( ihtiyacmın er ş ığı şüphesizdir. Fakat geçen yıl. daki wstekler daha ziyade wzwn vadeli borç vermeler için olmuştur. Tahviller Hükümetimizin Ergani ve Erzurum demiryolları için milli bankalarımızın da araya girmesile çıkardığı istikraz tah - villeri halkımız — tarafından iyi şekilde karşılanmış ve satm alınmıştır. Uluslar arası kredi bağları bugün tamamen çö- zülmüş gibidir. Bugün krizden ulusal ka- pitaller yabancı ülkelere e ve İuslar kendi kaynaklarından kredi ihti- yaçlarını tatmine çalışmaktadırlar, fa - kat gam! ve gelir azlığı bilhassa uzun vadeli kapital birikmesinin önüne geç - mektedir. Yeni kurulan ülkelerde kapi- tal ve kredi ihtiyaçlarının daha çok ve isteğin daha fazla olacağı şüphesiz - dir. Yurdumuzca şimdiye kadar olan is- tekler az çok yerine getirilmiştir. Fa kat gerek müstahsilin, gerekse tüccarın önümüzdeki yıllardaki kredi isteği, iç pa yalundaki tedbirlerle bir serada ulusal kredi siyasasmda güdülmesi kizam gele- ceğine inanıyoruz. Bankanın işleri Raporda bundan sonra bankanın işleri arılatılmaktadır. 934 te ekonomik duru - mun iyileşmesinden dolayı bankanın işle rinin daha fazla olduğu, yurdun bir iki yerindekiler müstesna olarak diğer şu - beler işlerinin daha yükak gelişme gös- terliği ve balkan bankaya olan güven ve gün geçtikçe artarak 1933 de 48,006,224 lira olan bankaya yatırılmış para yekünunun 1934 sonunda 2,887,000 Tiralık bir artma ile 51,894,199 Uraya baliğ olduğu yazılmakta ve bu artışı kre di verme imkânlarını genişlettiği siste- metik bir propaganda ve çalışma eseri olarak kumbaranm Türk ekonomi du - rumunun en büyük kuvvet kaynağı teş. | kil ettiğini anlatmaktadır. Beş yıllık sanayileşme programın- da bankanın üstüne aldığı ödevi den şişe ve cam fabrikasının bitmek zere olduğu sömiantrasit fabrikasının bu yılın eylülünde çalışmaya başlıya - | cağı, barkanm ortak olduğu fal larının iyi çalıştığı, K kükürt madeninin faaliyete bankanın ortak bulunduğu Tür müriş ve Kilimli maden şirketler çıkardığı kömürün geçen yıla göre art bğr ve bu üç şirketin bütün istihsal deki payı yüzde otuz olduğu halde yükselmede yüzde otuz yedi pay aldı- ğı, bankanın kömürü ucuza maletmek ve ucuza satış yapmayı ülkü edindi- ğine işaret edilmektedir. Munmeleler için Kizmi, olan bütün hususi ihtiya - lar her yıl olduğu gibi ayrıldık an sön va, elde edilen safi kâr 675,705 liradır. Moskova Yy ei Elç miz dönüyor (Başı 1 inci sahifede) mak için hemen Moskovaya pitmekte - bii Bay Cami Hill ülmie Moskovaya kadar Lord Eden ile ayni irende seyahat etmesi de muhtemeldir. Ajansların verdiği habere göre Lard E- den 26 martta Berlinden Moskovaya ha reket edecektir. seker h Milliyet bu sütanda iş ve yenlsre tavassut ediyor. Iş ve işçi istiyenler bir mektupla Iş bürs - muza müracaat etmelidirler. İş arayanlar Elli yaşmdayım. Kimsem yak, elim- den her iş gelir. Aile yanında yabıp kalk — orta hizmeti arıyorum, — sile kel Tatlıkuyuda iz Za hak Çeşme sokak 4 No, Mevlivihane - nin Evinde kirser Fatma > MART 1955 italyan murahhası B. - Suviç her şeyin yolunda olduğunu söyliyor (Başı 1 inci sahitede) hangi bir tarafında çıkacak macerala - ra, ne de berkesin kavgalarına karış - inak istemiyoruz. Karışırsak, (o sulhün idamesine yardım etmiş olmayız. Sir Saymen, cuma günü, avam ka- marasında, bu kadar nazik bir vazi - yette, dünyanın ve memleketin men - | İsati lehine gösterilen takib fikrini ve soğukkanlılığı ehammiyetle | kaydet - miştir. Herşey yolunda PARIS, 23 (A.A.) — Bay Suviç, üçler konferansının celse tatilinde, dı- şarı çıktığı vakit © gazetecilere: “Her şey yolunda, demiştir. Üşler konferansı için gazeteler ne yazıyorlar PARIS, 23 (A.A.) — Gazeteler, mebusların bemen hemen ittifakla Fran siz - İtalyan anlaşmalarını tasvip ediş. lerini hususi hir memnuniyetle kaydet- Pötü Jurnal diyor kiz — Mebuslarm şahsi temayüllerini ve imanlarını bir tarafa bırakarak blok yapmaları hararetli bir tasvibe değer. Daha dün ikinci derecedeki meseleler üzerinde bir çok parçalara ayrılmış ©- lan ulus, sulh ve dikkat hususlarında müşterek irade birliğini ilân etmekte. dir.,, 15 Jurnal diyar ki: — Yapılmakta olan müzakerelerde Fransa nama söz £ söyliyeceklere bu kütle halinde verilen rey faydasız ol - mıyacaktır. Laval - Eden - Suviç arasında yapı- lacak üç taraflı görüşme hakkında, ga- zeteler, bu kadar haruretle istenilen bu konferansın, birliğin şayanı dikkat bir tezabürü olduğumu yazmaktadırlar. 5 Pöti Pariziyen diyor ki: — Almanyanm, gizli o bir niyetle Fransa, İtalya ve İngiltereyi ayırmak, birbirinden ayrılmaz telâkki eden Lon- dra protokolundeki meseleleri parçala- mak üzere büyük siyasi bir oyuna gi- riştiği şu sırada, Fransız - İlalyan ve İngiliz tesanüdü, Berlin görüşmesin - den evvel, açıkça teyit edileceklir. Bu tesanüdün kıymeti bu dakikada oldu - ğu kadar hiç bir Ozaman bu derece yüksek olamaz.,, Maten gazetesi, Paris görüşmeleri- nin umumi bir mahiyette © olucağını, kat'i bir hareket hattı tesbite çalışmı - yacağını, fakat şüphe götürmez bir va- Ziyet almaya müsaade edeceğini yazmak tadır. Ovr gaztesi, Bay Lavalin Moskova seyahatinden bahsederken, Berlin res - mi mahfellerinin, bu seyahatin o Bay Laval için bir müzakere seyahati değil, fakat bir tahakkuk seyahati olacağını tekrar ettiklerini kaydediyor. Berlin mahfelleri, nisan ayı sonun - «da Fransız - Sovyet mütekabil yardım iddia etmektedirler. Mussolininin nutku ROMA, 23 (A.A.) — Rewter mu - habirinden: Siyah gömleklilerin bir toplantısm- da, Venedik sarayının undan söy« lediği heyecanlı bir mutukta Bay Mus solini demiştir ki: .— Avrupadaki teşriki O mesai ve sulh arzumuzun esası bir kaç milyon çelik süngü üzerine dayanmaktadır. Siyasi ufkun bulutinrin dolu oldu - ğu bugün, italya bütün dünyaya hari - kulüde bir itidal manzarası arzelmekte- | dir. Çünkü itaiya, silâh o bakımından ve düşünce bakımmdan müsterihtir, Sizin vasıtanızla, itaiya milletine, doğabilecek her hangı vaziyet için ha- zırlıksrz olmadığımız. soylemek ate - rm, Orduya şükran BERLİN, 23 tnn.y — Havas mü- habirinden: Ordu teşkili için Alman milleti ta- ralından versen paranın çokluğu mü naseğetile, harbiye bakma, bır Berlin bankası nezdinde (orduya şükran) ismi amda | bir hesap açlırmıştır. Bu hesaba verilecek paralar asgari formatite ile kabul edilecektir. ; uöbels'in beyanatı BERLİN, 23 (A.A) — Bay Gö- beli, dün Hannoverde yaptığı bir be - yaastta, Almanyanın ecnebileri temin etmek için hayatı menfastlerinden vaz- göçeniyeceğini söylemiştir. o Almanya husuk müsavalı istemektedir. Vünya, bu. sa tahakkukunu menet- tiği için, Almaaya wusal emniyet ted- barieri almıştır. Avrupanm 'sükünetisi ihlâl eden si- lihlı Almanya değil, iakat silahsız Al manyadır. Alman ordusu, harp etme - ğe deği, fakat sulhü temine yarıyacak- tır. Mecburi askeri hizmet kimseyi hayrete düşürmüş Fransa, köndüsimiz senbederi ildâl ediş lerini de münakaşa ettirmeğe razı ol - saydı, uluslar kurumuna müracaalı an- laştlabilirdi. Fransa, Almanyanm barışmak için yaptığı bar çok tekitlere ne diye cevap vermiyor? Kimse harp istemiyor, fakat herkes nerede (İse harbin patlıyaca - ğından bahsediyor . Kimse ekonomik anarşi istemiyor, fakat herkes karma karış klıktan bah- sediyor. Almanya, öteki devletler gibi şe - refini ve ulusal üni kurtar - mak istiyor. Almanya, harp istemiyor. Almanya, içerdeki kalkınma, iş ve is thsal hürriyeti ve Almanyanın tensi » ki için sulh östiyor.,, Uluslar kurumu konseyi LONDRA, 23 (A.A.) — Revter Jansından: Bazı mahafile göre, Fransanın ta - lebi üzerine topl olan © uluslar kurumu konseyinin, İtalyanın şimalin. de yapılacak üçler konferansından son- ra toplanması o daha muvafıkter. Çün- kü o zaman lözm gelen bütün malü - Almanyanın son hareketi Amerika Versayın yırtık masını tasvib etmiyor VAŞINGTON, 23 (A.A) — Bay Hull, Alman kararmı tasvib etmediğini | ihsas etmiştir. Bakan, Almanyadan riayet edilmesini teşvik ii olan bütün manevi nüfuzlarımı daima kullanmalıdırlar. Amerika devamlı bir barışın bütün bünyesi muahedelerin teşkil etmesi lâzımgeleceğini daima te yid eylemiştir. Uluslararası meselele- rin muslihane bir surette balline ina- yet etmemek hususundaki te - mayülü görmekle mütezayit bir endi- ve hissetmektedir. Avrupa harbi derhal evrensel bir harb olur NEVYORK, 23 (A.A Rusyanm Amerika sefi Avrupada patlıyacak herhan si bir harbin derhal evrensel bir harb olacağını söylemiş, Sovyet Rusyanın hududlarını muhafazaya hazır oldu - ğunu, fakat sulh iste ik in inkişafını diledi Amerika harb vukuunda bitaraf kalabilecek mi? VAŞINGTON, 23 (A.A.) — Ayan Dışişleri komisyonu reisi Bay Key Pitt- man, Amerika uluslar kurumunda ol- , Almanyanm tekrar işinin dışında kalması icab ettiğini söylemiştir. Buna mukabil, ay ni komisyonda âza olan Bay Ceynus Pop, bugünkü şartlar içinde, Ameri - kanın Avrupada bir harb vukuunda kitaraflığını muhafaza etmesi imkânı olmadığını söylemiştir. Bu takdirde, pamuk ziraatçileri ile sanayiciler. de niz ticareti yollarının açık tutulması için hükümet üzerinde dayanılmaz bir tazyik yapacklardır. Ruzvelt vaziyeti tetkik ediyor VAŞINGTON, 23 (A.A.) — Bay Ruzvelt ile müşavirleri hali hazırda Amerikanın Londradaki sefiri tera - fından Avrupanın vaziyeti hakkında verilmiş olan raporu tetkik etmekte - dörler. Amerika hükümeti, Almanyanm kararı hakkında ber hangi bir teşebbüs- te bulunmaya karar © vermemiş ol duğu gibi bir teşebbüste bulunmak is- tediği takdirde bu teşebbüsün şekli ne olacağını da tesbit etmiş değildir. F: kat, Alman - Amerikan muahedena - mesinin ihlâl edilmesine karşı protesto da bulunulması hususunun tetkik edil mekte olduğu temin edilmektedir. Amerikanın vaziyeti Berlinde ne- sel 1? BERLİN, 23 (A.A.) — Havas mu- habirinden: Bay Hull'ün muahedele - Sinema Bundan kaç sene evvel icat edilmişti ROMA, 23 (A.A.) — Maruf Fran- sz kimyagerlerinden Louis Lumicre'in sinematografı icat etmesinin 40 mer yıldönümu munasebetiyle bir gala mü sameresi verilmiştir. Bu müsamer, Kont Gabuzzodan başka Fransız sefi- ri, matbuat ve sinema müesseseleri mü leri, Sorbon talebesinden bir grup bir halk kütlesi hazır bulun- Almanyada televizyon BERLİN, 23 (A.A.) — Alman istih- barat bürosundan: Almanya radyo müdiriyeti şefi Bay Hadamoraki, tele vizyon serisini açmış ve söylediği bir Butukta böyle âlimlerle işçilerin teş- riki mesai sayesinde beşeriyetin bir hayalinin tahakkuk ettiğini bildirmiş- tör, Bay Hadamoaki, Alman sanayii- ne, bir ihracat malı olacak pratik ve ucuz bir televizyon makinesi imalini tavsiye etmiştir. mat ve unsurlar elde mevcut olacak. | tar. Fransız notası ve Rusya MOSKOVA, 23 (A.A.) — Fransız büyük elçisi Bay Alfan, Alman hükü - metine verilen 21 - 3 terihli Fransiz nolasımın bir suretini Bay (o Litvinofa tevdi etmiştir. Alman Dış işleri Bakanı ne diyor? BERLİN, 23 (A.A) — Hariciye Ba janslarından bi yanatında, Alman hükümetinin Tsgi- Hiz ziyaretini (o elâika ve Firm beklediğini söylemiş ve demiştir ki — Hüdiselerin son günlerde aldığı şekil dolayısile açık ve halisane bir İn giliz » si bütün Avru- pa devletleri için ancak pek faydalı olabilir. Hukuk müsavatı hakkındaki metalibimiz tamamen anlaşıldığı va - kit, işler üzerinde müh'm bir terakki elde etmek çok müşkül olmıyacaktır. Buna binaen Ingiliz bakanları ziyare- tinin, görüşülecek meseleler hakkın - daki mütekabil noktai nazarlarımızı faydalı bir surette aydınlatmaya hâ - dim olacağını ümid ge Alman deniz tor, LONDRA, 23 (A.A.) — legraf yazıyor: Alman ee torpille- ri büyük mikyasta tekemmül ettir miştir” Bundan sonra elektrik ile atıla cak olan aş deniz üzerinde iz- rin tatbikı lehine Amerikanın im vi nüfuzunu kullanması lüzumu kındaki beyanatı, fena karşılansi tır. Berliner Tageblatt Üye i bu, yanatta, (Fransanın kat'i tezine, istimatgâh) görmekte ve bunun Alİ manyaya karşı bir hareket oldül söyliyerek şunları ilâve etmektedir! , anya, muahedelerin A' paya sulh getiren bir vasıta oldi inkâr etmiyor, fakat muahede vaf," ahede var.,, Çamberlayn diyor ki Siyasamızda ba#!i acemilikler oldu Eski dış işleri bakan! | vaziyeti hü'âsa ediy LONDRA. 23 (A A.) — işleri Bakanı Sir O: A amele Binmiagham'da siyasi ufukta nan bulutlar, ve uluslar arası mü betlerin inkişafı hakkında söylediği nutukta demiştir Açık söyliyeceğim, bana Ke sa siyasetimizde bazı acemilikler muştur. Berline davet edilm bebi, belki de müsavi hukuk letler grupunda en az taraflir © lığımzdır. Öyle zannediyorum ki, pılan daveti, Fransız ve Italyan larımıza bildirerek, Berline bai mizi ilân etmeden evvel, bu hakkında bı aber müzakere saydık, daha iyi etmiş olurduk. bakanların, Doria siyasi fesinde, Almanyanm kendisini Ve muahedesinin askeri kayıtlyartığ bağlı olmadığını âni olarak ilân ve ne garbi, ne de orta Avrupad8 gi yük bir darbe oldu. Böyle bir da verilen böyle bir karar, bana, tanhhütlerin kiymetleri hakk”, ra şüphe verdi. Büyük bir ulus b hareket ederse, bir sulh sistemi ku” maz.,, İngilterenin bu kabil şeyleri ka” «demiyeceğini beyan etmekle sulh yerine 'daha iyi yardım edeceğini yg i söyledikten sanra Tekalan İlleri sözlerimi şöyle tirmiştir. — Sulhün idamesi ile slükadaf, mi teminata ait bir işte rol oyan) vaziyette bulunmamız icab edef* Tacirlerin nümayi$i , PARIS, 23 (A.A) — Ayan tacirleri alâkadar eden bir ğ maından sonra bazı tacirler ayan rmda kısa bir mümayişte bul İtalya — Habeşista” ROMA, 23 (A.A.) — Ulusler, peğine verilen Italyan notasından beşistan müracaatının yerinde © dehillere istinat ettiği ve doğ doğruya müzakorat alim kalmın #, talya Habeşistan muahedesinde edilen hakem usulüne tevessül lâzım geleceği bildirilmektedir » Zeplin şirketi BERLİN, 23 (A.A) — Baf Bay riyaseti ner tayin edilmiştir. Bu şirket, jabi'lar ile hava hatları tesis eö” cu, posta ve oşya naldecektir. 4 “leri gözükmiyecektir. 1918 sef beri tetkik edilmekte olan ek torpiller, hava torpillerinden vir ça daha 5z süratli olacaktır. Fon Sekt Berline dönüy”", BERLİN, 23 (A A.) — ii i Tazablatt) im Tokio Nankin hükümetinin ei için Çin'de bulunan General V9” yakında Berline dönecektir. Londrada bir Avrupa devi! eransı mı? LONDRA, 23 (A.A.) — Fe göre, dün akşam bei «i memnuniyet verici bir şek lde A celendiği takdirde Londrada bir pa devletleri konferansının kaptan vet edilmesi ihtimalleri üzerin”. rüşülmüştür: Gazete; bul sekize giltere tarafından ileri Zanmetmektedir. 4 LONDRA, 23 (AA) — Ey Fransız ve Italyan bi s1 yanın şimalinde bir molada a avdetinden sönra üç devlet” da bir konferans aktine ğunu bildirmiştir. Karar ke PARIS, 23 (A.A.) — eme toplandıktan 99 yi e