29 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

29 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Jçtimai bahisler BİR ÖRNEK sma ve halka ini rica eb mişti! Azametli bir hareket! Bu gibi hareketler ki ynam gn pr mea e ve alan luk hayatının O nimetlerinden ofayda gördükleri halde topluluğu düşünmiyen dare karşi vaziyet air, onlan hürmet etmez, zem ve takbih eder, Fertler tabintile bundan müteessir olurlar ve kendilerini düzeltmeğe, öz - geciliğe de hareketlerinde yer verms- Tale ellere li bu suretle endini gösteren efkârı umumiye has- beze key erene ji çin hürmet ederiz, topluluğa bür fayda- $ı var mide diye düşünmeyiz. Biz yaşamak için tarihte emsali az gö- rünmüş bir hamle ile medeniyet saha - sna alldık! Fakat bin bir ihtiyaçlar işinde! Herkes bütün bu ihtiyaçların tatminini hükümetten bekliyor! Hal. buki bülkümetin fakir bir memleketten vasıta çok mabdut- ter, Tlk elk yata bil he ÇARK met te, bu ihtiyaçlardan o ancak bir cüz'ünü tatenin edebilir! Meselâ mun ri için bütçemizden © ayırabildiğimiz püra miktar, Avrupanın büyük şehir - lerinin ayni işi işin arayla — miktarından azdır! O halde e ve mümevverlerimiz i iza Mu sahada yapacak bir şeyler yok Di Zenginlerimiz paraları ile ve münevver- lerimiz de mesaileri ile hükümetin yar. drmına m? Halk Fırkası tarafından ilk faaliye- etmedi! Anlaşılıyor zenginler ve münevverler kayıtsız dav- ranmışlardır! Halbuki bizde © zenginlerin İcasmı mübimmi servetlerini ya devletle yap- tıkları müuamelelerden ve yahut köylü ile hariç arasmdaki vasılacılıktan kaza- Bıyorlar, O halde bunlar için o devle tin yardımma koşmak, kendi senfsat - leri icabı değil midir? ye edilen paraiar var mı? Yalnız ötede beride eğlenceler için taşkın para savur. mak mı marifettir? Münevverlerimize gelince — Artık alalet ve kesalet tozunu sillkinmek, ha- vin gelmek, bulundukları muhit için bir hayır ocağı olmak zamanı gelmedi mü? Bunlar kendi ibtisasları dairesinde münevver denilen varlı, bu gibi içt- imal faaliyetlerden, aneri vazifeler - ve zevk alan köme demek de m) | midir? Başka medeni çevrelerde hiç bir münevver, resmi vazifesinin o ifası eye cephelerde çalışmaktır. Unulmamalıdır ki çevre ne kadar açılır ve yükselirse o nisbette de mü - nevverin kıymeti artar! Buradaki özge cilik iyi anlaşılmış özcülüktür! Zaten özgeciliğin şu fazileti vardır ki özcü - lüğü de içinde taşır. İçtimai oOyardım bütün topluluğun açılmasına medar olduğundan, ondan herkes gibi yardan eden kendisi de — manevi zevkten baş- ka — hususi menfaailer temin eder. Bu yollarda biç olmazsa düne ka- dar tebanmız olanlar kadar da bir var- liği me zaman göstermeğe diz? Ağaoğlu Ahmed idüğü gün İhtifalin 9 nisanda yapıl- ması tesbit edildi ANKARA, 28 (A.A.) — 1588 se- nasi nisanının 9 unda (Cemaziyelev - vel 996) ölmüş olan büyük Türk Mi marı Sinanının öldüğünün yıldönümü Yine Sinanın olunmuş ve Sinan ibtifalinin 9 Nisanda yapılması mezkür vekillikçe uygun gö rülmüştür. Diyanet işleri memurları bir tayyare alıyor ANKARA, 28 (A.A) — Diyanet iş leri teşkilâtmda çalışan memurların bir tayyare satm © olması için her ay Ayvalık kredi kooperatifi yıllık toplantısı AYVALIK, 28 (A-A.) — Zirai kre Genel sayım Hazırlığı Otuz üç vi.âyette numa- ralanma işi bitirildi ANKARA, 28 (A.A) — Umumi dar memleketin her tarafında yapıl- makta olan numaralama işinin 33 vilâ yette bittiği anlaşılmıştır. Numarotaj halletmiş olacktır. İstatistik umum mü dürlüğü muavini Bay Selim Sabit Ay- kut nümerotaj işi biten yerleri kontrol —— üzere Bilecik, Bursa, İzmite git ii diğer vilâyetler de ei Donaşuğ örçalari İEP eçilen e öceleri halkımızın sayanda sorulan sorgulara doğru cevab verdiğini gös termektedir. Bu itibarla umumi sa - alınacak neticelerin pek kıy- metli tetkik ve tahlillere esas olaca: Türkiyeye dair üç konferans BUKREŞ, 28 (A.A.) — Istanbul muallim mektebi ve Galatasaray lise si profesörlerinden Bay Mambury bu. muşlardır. Birçok kültür kurumları profesörü Bükreşe tekrar gelerek kon ferans vermeğe davet etmişlerdir. Bir düzeltme MİLLİYET — 29 MART 1935 -| HARİCİ HABERLER Yunan meclisinin içtima bugüne bırakıldı Divanı harpte suçlu'arın müdafaası bitmiş iş yalnız karara kalmıştır ATINA, 28 (A.A.) — Reisleri mey kuf bulunan muhalefet mebusları, cu- ma günü Mecliste, isyanı tasvib et * mediklerine deir beyanatta bulunma» ya karar vermişlerdir. Fakat hükü - cmtin aldığı tedbirlere karşı ne vazi- yet alackları meçhuldür. İçtima bugüne bırakıldı ATİNA, 28 (Milliyet) — Bugün sa at beşte toplanacak olan Meclisi me- busan vilâyetlerden gelecek mebusla- rın yetişebilmeleri için ya öğleden sonraya talik edilmiştr. Bu celsede Venizelos partisime mensup otuz me bustan mürekkep Papaandrcu gru - punun bulunacağı ve isyan hareketini takbih edeceği söylenmektedir. And içenler ATINA, 28 (Milliyet) — Sandal - | yesiz bakan olarak kabineye giren Mavromühnlis ile Epic valisi | Trikupiz dün Cümhurreisi huzurunda and iç - mişlerdir. Tekrar Hariciye Bakanlığı» na getirilen Maksimosun buzün and içmesi muhtemeldir. Devlet Şürası umum resi Venizelist Rahtivan istifa eylemiş ve istifası kka- bul edilmiştir. Müdataclar bitti ATINA, 28 (Milliyet) — Atina Di- vam harbinin dünkü celsesinde suçlu lardan kaymakam Spais ile Yüzbaşı İkenomu ve Malagaris müdafaalarnı yapmışlardır. Diğer suçluların hepsi de müdafaları bitirdiklerinden bugün geç vakit hükümlerin çıkacağı zanno- lunmaktadır. Asi zabitlerden birkaçı” nin kurşuna dizileceği şüphesiz görül. mektedir. Neşredilen mektuplar ATINA, 28 (Milliyet) — Hanya mebusu Pistolakis'in evinde ele geçiri len mektuplardan bazıları bura gaze- telerinde neşredilmektedi sında bulunan Pistolakis'in yazdığı bir meltu; syanın kânu- nusariden beri ha: akta oldu - ğu tahakkuk *tmeki Venizelosun muhakemesi ATINA, 28 (Milliyet) — Venize « losun Hanya divanı harbin gıyaben muhakeme edileceği anlaşılmıştır. Venizelosa karşı yapılan suikast ATINA, 28 (Milliyet) — Venize - 1os ve karısma yapılan suikast suçlu - larının muhakemesine Atina Ağır ce- za mahkemesinde devam edilmekte - dir. Dünkü celsede eski ie arma puüye müdürü müdafaasrar kendisinin bu Gille hiç bir alâkam! a Tunmadığı halde aleyhinde kurulan bir tuzak noticesi olarak suçlu mevkiine getirildiğimi söyliyerek beraetini iste miştir. Suçlulardan müdafaalarını ya pan diğer üç kişi de bormetlerini iste miş Mahkeme kararım henüz vermemişlir. Başbakan ve Dışarı İşleri Baka- nının tel: ANKARA, 28 (Tekefonla) — Yu- tile Basba- Venizelosa sırikastin iç yüzü ATİNA, 28 (A.A.) — Cinayet nalı kermesi 1933 senesi © haziranında Bay ya bozmuşlar ve yahut tamamen aksini söylemişlerdir. Neticede şurası alamı bi, ba baş ca müttehemler halkında ileri ithamlar uydunma şeylerdir. Esasen Venizelos taraftarlarının çı - karmış oldukları son isyan osmasında ©- ie geçmiş olan gizli dosyalar Bay Veni- zelosun hususi kâtibine göndermiş ol - duğu bir takım mektupları ihtiva et « mektedir. Bu mektuplardan anlaşıldığını göre mahkemedeki mazmunlar aleyhinde &a - badette bulunacak olan şahitler bir çok paralar almışlardı. Bazıları da anemi » İardı, Cinayet mahkemesi kararını çek yalımda verecektir. Habeşistanda Almanya 300 tank vermeği: teklif etmiş *. Dünkü nüshamızda italya ile Habe. yistan arasında bir ibülâf çıktığı tak. dirde Almanyanın Habeşistan lehine müdahale edeceğine dair P. len bir telgraf entek Bu haber Romadan gelen ikinci bir telgrafla da teyit edilmektedir. Bu tel. gralı aşağıya yazıyoruz: ROMA, 28 (A.A.) — Romada do- ion im Dir harb yuları neem ekle e karşı beşis. tana yardım edecektir. Lavero Fascis. berde, Almanyanm Adisababadaki ye ni sefiri doktor in Hahn hükümetine, hülümeti namma, ask. ri mütehasamları tayyare tilotillaları vermek suretile muallimler vermek yardım teklif ettiği bildirilmektedir. Bu ha - ber, bazı ae, mahfellerince tavzih edilmektedir. Bu mahfellef, bu habe- rin eşiğe ısrarla dolaştığını öğ Italya Hava HİSaiKE üç senede yenileştirecek O ROMA, 28 (A.A) — i esnasında söy- dediği ekim, bir milyar 200 milyon lirete mal olacaktır. Fransanın hava programı PARIS, 28 (A.A.) — Hava Bakanı General Denain, dün âyari mec mümkün olduğu okadar çok yakın - bur zamanda tatbik edilecektir. Hü - teslihatınm Fransayı hava programınm tatbikın tacile mec > Dünya tüy siklet şampiyonu Fredi Miller, eski Avrupa şampiyonu Kadrini: yi on erer ie ravuı ir maçta sayı bosa - Litvanyada Naziler aleyke verilen dam kararlarının akisleri BERLİN, 28 (A.A.) — habirinden: Yarı resmi membalardan "bildirildiğine göre, Almanya şimdiye kadar Kaunas'da verilen idam hü - kümleri hakkında biç bir teşebbüste bulunmamıştır. Binacnaleyhb, şimdilik, bir ultimatom verilmesi mevzuu bahis değildir. BERLİN, 28 (A.A.) — Havas A - jansı mauhalirinden: Kunasda veri- İen i idam hükümleri aleyhine Alman - yanm başlıca şehirlerinde nümayişler teröp edilmiştir. Berlinde Hitler genç- liği azasından 3000 kişi protesto için toplanmışlar, hariçte Cermenlik cemi- yeti reisi Dr, Steinncher'in şiddetli bir nutkundan sonra let dairesi ö nüne gitmişler ve (İ san Litvan- ya) diye Hitler pencereye çıkmiş ve halk Alman mar- şmı söylemiştir. muhtelif mey da benzer nümayiş - ler olmuştur. LONDRA, 28 (A.A.) Memeli yete muhalif ime Le Bulgaristan'a aile mübadelesi * SOFYA, 28 (A.A) — Dış işleri Bakanının resmen tebliğ ettiğine gö - re, Türkiye ile yapılan bir anlaşma ne- tcesinde, 25 Türk ve Bulgar ailesi, 15 Nisanda mübadele edilecek, mübade- le Hükümetler tarafından yapılacaktır. Leh kabinesi istifa etti VARŞOVA, 28 (A.A) — Geçen hafta reisicüminir Mosiechi'ye dikta » törlüğe müsavi iktidar basşeden yeni teşkilâtı esasiyo kanımunun kabulün- den dolayı kabine istifa etmiştir. pera Harici küçük haberler: * Güyan adasının rig bağla” 5 (Antil) adaların uluslar arasi müs temlekeciliğin inkişafında oynadığı ro Tü hatırlatmışar. Na Sui Üs sn, Atatürk'ün Mısır ANKARA, 28 (A.A.) — Reisi canthur Atatürk, Mısır kralı Face Hazretlerinin doğumlarının yıldön ümü münasebetile aşağıdaki telyazı sını göndermiştir. Zatı haşmetanielerinin doğuml arının yıldönümü münasebetile, es samimi tebriklerimi ve şahsi saade (lerite Mısırın refahı mennilerimi arzedesim. kralına telyazısı için olan te Kamâl ATATURK Kral Faad Hazretlerinin verdi ği karşılık da şudur: Nazik temenni ve ti rim. Şahsınız ve Türkiyenin refahı mekle bahtiyarım. tebrikleriniz den dolayı hararetle teşekkür ede temennilerimi arzet FUAT için samimi Teminat olarak gösterilecek esham ANKARA, 28 (Telefonla) — Arttırma, eksiltme ve ihale kamu nunun 17 inci maddesinin d fıkrasına göre teminat olarak kabul edile. cek milli esham ve tahvilâlın hükümetçe tayini gerekli olduğundan Bakanlar Heyeti bu hususta şa kararı germiğtir: (Teminat işlerinin selâmetle yürümesini temin için milli esham ve tahvilâtın tedıye edilmiş sermayesile ihtiyat akçeleri yekünu en az mal olduğu Fiyata değil, malın alıcıya gemi Bordasinda teslim için müşteriden istediği fiyattır.) B. Vasıf MOSKOVA, 28(A.A.) —Tür Çinar Moskovaya vardı hiye büyük elçisi Bay Vasıf Çınar buraya gelmiş ve istasyonda dış iş leri komiserliği birinci şark şubes müdürü Bay Suckermann ile Türki ye elçiğiği erkâm tarafından karşı . lanmıştır. Kamutay Hayvan kanununa mu- vakkat made eklendi ANKARA, 28 (A.A.) Kamulay bü- gün Bay Hasan Sakanm başkanlığın - da toplanarak hayvanlar vergisi kamu- nunda yapılması ileri sürülen tadilâta nit İiyihayı sayım zamanının gelmesi dolayısile gündeliğine alarak müstace- len ve tercihan müzakere ve kabul et- müştir. Buna göre, hayvan vergisi kanunu. un ikinci (a) fıkrası hay. vanlarm bu kanun mucibince kaydın yapıldığı mali sene içinde doğan yayru- lar şeklinde txdil edildiği gibi kanıma yaş ihtilâfından dolayı 1934 misanmda kaydedilmen.ş olan davarlardan resme tabi olması lâzem gelenler kaçak sayıl - snaz, diyen bir muvakkat madde ilâve olunmuştur. . Kamutay bundan sonra devlet me murları maaşatmın tevhid ve teadülü- ho dair kanunun maliye vekâletinin as- keri muhazebecilikler kısınına muhte « Hf derecelerden © İlve edilecek me - muriyetler hakkındaki kanunun ilin - ci müzakeresini yaparak kabul etmiş ve cumartesi toplanmak üzere dağılmış » tar. Hudut ye sahiller umum müdürlüğü memurlaiarı ANKARA, 28 (Telefonla) — Sağ - Çer Soysal bakanlığı 1683 sayılı te- kaüt kanunun 67 inci maddesine bir fık ra eklenmesi hakkında bir kanın pro- Hazırlanan projeye göre, hudut ve sahiller sıhhat umam müdürlüğü kadro: sunda bulunanlardan muvazenei umu- miyeye geçen ve bilmukabole muvaze - nei umemiyeden hudut ve sahiller seh- hat umum müdürlüğü kadrosuna geçen memurların arada geçen müddetleri te. kaütlük için meşra kamıni müddetten ad Te kas işleri ANKARA, 28 (Telefonla) Evvel edilmiş Pah sönende malar pülisiye D ailen lira olan bir anonim şiriketine ait ve 1s- tanbul borsasmda kote olması, harili- ne muharrer bulunması ve İstanbul bor- sasinda ayda en «z bir defa Filen onua- mele görmesi şartile teminat olarak ka- Teminat olsrak yatırılacak milli 0s- ham ve tahvilârın cevset derilerine kari şı tashıhüde girişocek olan şirketin ken- di esham ve tahvilâtı olmaması da pren- sip olarak kabul edilmiştir.? Teyınler ANKARA, 28 (Telefonla) — bulman ayan aa mall Tar hâkimi Bay tayin edilmiştir. ANKARA, 28 (Telefonla) — Bur - tir. 49 kaçakcı yakalandı ANKARA, 28 (A.A.) — Son meye gün içinde muhafaza teşkilâtı tarafın | Uransıt vapurlar Tonilâto üzerinden alınan resim azaltılıyor ANKARA, 28 (Telefonla) — Sağ- lık ve soysal bakanlığı (rüsumu sıb- hiye) kanununa ek bir lâyiha hazır lamıştır. Esbabı mucibesinde hülâsa - ten deniyor ki: (Boğazlardan transit geçen gemiler sahil sıhhat daireleri - mize daha ax iş ve külfet yüklettikle- rinden bunlardan tonilâto resmi ola « pak alman paranm azaltılması haklr- dır. Bunların tacanınul lumanında kö - mür, su, erzak almak, acentelerile te mas âdeki faydalı olduğu için, bu ve- purların 48 sant müddetle sıhhi neza rel altnda ve serbast pratika almak» sızın kalmaları usulü kabul edilmiş ür. Bu vapurların bu müddet zarfın. da limanda kalmaları transit vasıfları nr bozmuyacaktır. ) Diğer taraftan beynelmilel hava scyrüseferleri sıhhi anlaşması kamu » tayen onaylamış olduğu için yabancı smemleketlerden gelen tayyareler hak kında sıhhi muamele ve icab ederse ciddi muayene yapılması veya di tetbirler almması İâzam; Bunlardan da küçük bir ücret alın: mas uygun görülmüş ve lâyihaya bu. nun için bir madde ilâve edilmiştir... Lâyihadaki esaslar Lâyihadaki esaslar şunlardır: Madde 1 — 500 sayılı rüsum sah - Madde 2 — 500 sayılı rüzumu sh- hiye kanununa aşağıdaki madde ekler miştir: Yabancı memleketlerden gelen tay Yareler hakkında yapıksenk mu amele veya bunların tıbbi muayene esi ve bunları “tihik edilecek mbhl tedbirler karşılığı olarak İcra Vekil » leri heyetince tanzim olunan tarife ü- Madenlerden alınan ve ANKARA, 28 (Telefonla) — Söke Halkevinde şube- lerin çalışmaları 22 inci cuma günü toplanarak ko- mitelerini seçmişlerdir. Halkevi ilk açıldığında üç şube vardı. Bu- gün şube sayısı beşe çıkarılmıştır. Dil, edebiyat ve târih, güzel sanat- lar, temsil, spor ve neşriyat, kütüp bana şubeleri, Halkevi başkanlığı fırka kaza başkanı Hulüsi tarafından çevril- mektedir. Komitelere umumiyetle memeleketin yüksek ve orta tah- sil görmüş münevverleri ve bu a- rada bir çok okudanlar seçilmiş- lerdir. Dil tarı ve dökiyek pikeler Nİ Hülim İzet, Avukat Cevdet, Dr. Şakir, Muallim Kuldaş ve Baran | 4 j