14 Nisan 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

14 Nisan 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

FİATI 5 KURUŞTUR “ Misaklar devri ,, —— Gi Siyasal tarihin genelsavaştan beri #eçen on beş yılına bir ad takmak ge- Tek ise, buna "misaklar devri, demek Yerinde olur. Devletler arasında her içimde misak imzalanmıştır; Birbiri- nin smurlarını tanıyan maisaklar, birbi- rinin işine ık misakları, kar- #lıklı yardım misakları, hava misak- ları, Bir gazete geçenlerde Avrupa devletleri arasında imzalanan misak- Eda sayısı iki yüzü geçtiğini yazıyor- , Fransa şu yolda misak imzalanmasını istiyor, Almanya bu yolda misak im- zilanmasına taraftardır. İtalya şöyle dir misak ileri sürüyor. Ingiltere bir hava lokarnosu yapılmasında israr €- diyor, Bu karışık vaziyeti azıcık aydın İatabilmek için önce misakların şekil- anlatmak gerektir. Başlıca iki kısım misak yapılmıştır: İ — Birbirine tecavüz etmemek mi- sakları, 2 — Karşılıklı yardım misakları, Bunların her biri de iki veya çok taraflı olmak üzere iki kısma ayrılır. Yani dört çeşit misak yapılmıştır: İ — Birbirine tecavüz etmemek İçin İki taraflı misaklar. 2 — Birbirine tecavüz otmensek için Sok taraflı mizaklar. 3 — Karşılıklı yardım için iki taraflı Misaklar. 4 — Karşılıklı yardım için çok ta- raflı misaklar. maktadır. Bu demektir ki, misakı im- zalıyan devletlerden biri bir tecavü: uğrarsa, öteki devletler ona yardım deceklerdir. Yani misakı imzalıyan - 'ara birtakım O vazifeler | yülletiy. Böyle bir durumda misakı imzalıy: bir devlet için bitaraf kalmak*mev zuu bahis değildir. Almanya ve istatükoya pek bağlı ol- mıyan devletler, ili taraflı "ademi te- «avüz,, misakı imzalamak taraftarı. dırlar. Çünkü böyle bir taahhüt, misa- kı imzalıyanlara savaş halinde yardım vazifesi yi iyeceğinden istatüko- aun pekleşmesine yardım etmez. Şim. diye kadar en çok imzalanan misak lar da böyle iki taraflı, tecavüzden sakınma misaklarıdır. o Almanyanın Rusya ile bile imzalanmış böyle bir mi sakı vardır. Şimdi İstatüko taraftarı devletler ile istatüke aleyhtarı devlet- ler arasındaki çekişme bir tarafın kar. $! tarafı kendi işine elverişli olan mi- ak akdi için uğraşmak halini almış- » Bu misakların en öneelizi de "do- vu İokarnosu,, denileni ve Rusya, Al manya, Lehistan, Çekoslovakya ve Bal tık devletleri arasında imzası İleri sü- rülen karşılıklı yardım misakıdır. Bü- nu Fransa ileri sürüyor. Almanya ve Le- histan kabul etmiyor. Yakınlara ko- dar yalnız iki tarafi: ademi tecavüz misakı imzalamıya taraftar olan Al - manya'nın şimdi çok taraflı ademi te- <avüz misakı imzalamıya hazır olduğu anlaşılmaktadır. Ancak Almanya, kar silıklı yardım misakı imzalamıya ya - maşmıyor. Ve bu noktada Lehistan da Almanya ile beraberdir. : bitaraf bırakmaktır. kü Lehistan bitaraf kaldıkça Rusya or ta Avrupa ve batı üzerine müessir o- af bir Lehistan Rusya'yı Ayıran bir dıvar durumundadır. Lehis- tan'ın bitaraflığı da ancak ndemi te cavüz misakı ile mümkündür. Bunun içindir ki Almanya Lehistan'ın bitaraf almasma büyük önem veriyor. Anlaşılıyor ki karşılıklı yardım mi- vaki imzalamayı istiyen devletler, Al maânyalı veya Almanyasız aralarında böyle bir misakı yapmayı kuruyorlar. O halde Almanya, birbirine bu yolda bağ- İ olan devletlerle hiçbir misak imzalamı- Yacak mıdır? Sir John Simon Berlin'e Kidinceye kadar böyle sanılıyordu. İn- Dış bakanının Berlin'de öğrendi- Ğİ şeylerden biri de Almanya'nın ara- ında böyle misak imzalıyan dev- İlerle de ademi tecavüz misakı im- zalamıya hazır bulunmasıdır. Bu, ba- Ty sağlamlaştırmak bakımınd. Yiye doğru bir adım ise de istatüko şark lokarnosu taraftarlarının istedi kadar ileri bir adım değildir. Alman- çine almadıkça Şark İokarnosuna bir lokarno denilemez. Umanya ve Lehistan'ı dışarıda bera- kan bir karşılıklı yardım kombinezo- Ru ancak Almanya'ya karşı yapılmış ir ittiteie sayılabilir: A. Şükrü ESMER EL Ford müdürlerinin muhalkemesi 6 ıncı sayfada AE İİ a Sovyet dokuma muta- hassısları dün şehrimize gel di ve hararetle karşılandı. STRESA, 13 (A.A.) — Konferan - sın son safhası saat 9,30 da başlamış- tır. Son derece gayretle çalışan mu- rahhaslar, işlerini bitirmiş iseler de öğ leden sonra bir celse daha akdine za- ruret hâsıl olması ihtimal dahilindedir. Ismet Inönü Başbakan General İsmet İn önü bugün Ankaraya döne - cektir. Türk-Alman Ticareti Yenianlaşma yarın imzalanıyor MUKAVELENİN ESASLARI BERLİN, 13 (Hususi muhabi- rimizden — telefonla) — 8 mart tarihindenberi burada Türk ve Al- man murahhas heyetleri arasında devam eden yeni ticaret anlaşması müzakeresi iki tarafın da arzula - rına tamamen uygun şekilde bit miştir. Önümüzdeki pazartesi günü mu- tat merasimle imzası mukarrer 0- lan bu anjaşma Türkiye ihracatı - nın Almanyaya daha emin bir şe- kilde ve daha vasi bir tarzda ic- rasını temin eden hükümleri havi- dir. Doktor Şaht, İktisat vekili ol- duktan sonra, Almanyada teessüs etmiş olan kooperatif rejimi ica; larına tebean Alman sanayiinin iptidai madde ihtiyaçlarını imkân nisbetinde emniyetle (o (emin için bazı döviz tedbirleri almış ve Al- manyaya vaki olacak bilümum it- saadeye tabi tutmuş idi. Da “Devamı $ inci sahilede halâtı daha evvel alınacak bir mü: “.aeramaearamamemaeeme ee. eekemaeeeee beki rika Sahib ve Başmuharriri: Siird Saylavı Mahmud SOYDAN Stresa ve Lok Majör'ün umumi bir görünüşü Bu suretle murahhaslar, pazartesiden evvel Stresadan ayrılamıyacaklardır. Bu sabahki müzakerat ruznamesin- de şu maddeler vardı: 1 — Almanyanın uluslar kurumuna avdeti meselesi, 10 uncu sene No. 3295 PAZAR Almanya,şark ademi tecavüz muahede sine girmeğe taraftar olduğunu bildirdi —şş a Ğİ Ingiltere, İtalya, Uluslar kurumunda Fransanın Aiman ya hakkında yaptığı şikâyeti tutmağa karar verdiler eaeateteeeamememeeeemiemeeeeeeeeeeaamaameamamsiiieikkasi aearerearaararaaaz hükümetine merkezi Avrup. 14 NİSAN 1935 Yakında, Almanyanın da iltihakiyle, Londrada bir konferans toplanacak ? — Âvusturya, Macaristan ve Bul- Zaristanın tı turya meselesi, İtalya hükümeti, yakında Almanya daki ademi tecavüz maddesi € e den ve Almanya tarafından istenilmiş olan bir ota gönderecektir. Şimdi yenilmesi icab eden mühim bir müşkül kalıyor ki, o da istikbalde muahedelerin tek cihetli olarak feahi bu mesele müzakere edildiği sırada Fransızlarla İtalyanlar bu hu- sus hakkındaki hattı hareketlerini tar sin etmeleri için İngilizler üzerinde bir azyik yapmışlarıa da İngilizler hiç veçhile tasrihatta bulunmamışlar- dı Rehler Ajansının diplomasi muha- biri diyor kis Maamafih uluslar kurumunun vere ceği kararın hakiki bir kuvvetten mah Dap” Devamı 7 inci sahifede “aramameaaa Libertas- Güneş bugün karşılaşıyorlar Eğer müdafaa aksamazsa, güneşin | hücum hattı gol çıkaracak kuvvettedir 48 taatlik bir tren © yolculuğunun yorgunluğile sahaya çıkan ve ilk maç- İarını 0 — O beraberlikle bitiren Liber- tas futbolcuları, ikinci maçlarını bugün Taksim s#tadinda Güneş takımile caklardır. Cuma akşamı, ilk maçtan © sonra, yapa- İ biraz geciktiğim için yazımı yetiştirmek üzere bir otomobile atladım. Şoför bir taraftan arabayı yürütürken bir taraf. tan da: — Galatasaray tehlikeyi atlattı. Ba- kalım Güneş ne dedi, Şoförün spora alâkası hoşuma gitti, Dün şehrimize gelen ve hâraretle karşılanan Sovyet artistleri, sordum: — Sen ne dersin? — Nasıl takım yapacaklar bilmiyo. rum. İstânbuleporla da birleşiyorlar ye şimdi stadyum kapısında işittim. F kat Günâşlilerin bir kaç oyununu düm, allah için içlerinde iyi bi, biraz boylu olan müthiş ii Sonra kara yağız bir haflier e? Olu. haf oynuyor. O çocuğa da bayılıyorum dezrusu... Karşısındaki oyuncuya istide A” Devamı 5 inci sahifede srereaneeeri re memameaeeeemaaseeeeeeee (Yazısı İç sayılahızda) | telif hapis ve kürek cezala- rına mahküm etmiştir. 24318, Yan işleri müdürü 24319 Matbamı 26310 Memurlar için yeni tedbirler alınıyor Nafıa BakanıKamutayda sorgulara cevab verdi, yapılacak mühim işleri anla ANKARA, 13 (Telefonla) — Bugün Kamutayda Posta, Telgraf ve Telefon genel müdürlüğü 935 yılı bütçesi görü- şülürken Bay Hüsnü Kitapçı (Muğla) söz alarak ezcümle demiştir ki: — Resmi ve milli binaların yanından geçerken ekseriyetle bunların mühmel bırakıldığı, har biye yüz tuttuğunu göre | mekle hepimiz kal. ben müteessir olu» yoruz. Bu derdimi. zi tazeleyen sebep - deki bütçenin icar kısmına sit fıkrası » dır. Burada posta idaresi diyor kiz “Bu faslın geçen se neden 2750 lira faz « Ja olması idare malı binâların bazıların - da tahsisatsızlık yü- zünden muhtaç ol - dukları tamiratın ya pılamayıp inhidam tehlikesi karşısında orayı terk ile icralı binaya çekilmesin - den ileri gelmiştir. ki bir takım posta © binaları Varmış, bunlar tamir edilememiş, çünkü tahsisat yokmuş, tamir edilemeyince © - raları terkedilmiş. Diğer binalar icar i- le tutulmuş. Tabii bu bir faciadır. Böyle hazineyi doğrudan doğruya alâkadar © eden, bir milli servetin heder olmasına göz yu - oktur. Ancak Bay Hüsnü yat haline gelmiştir. Binaenaleyh Buraları tamir edilemeyince alman tah- sisat ile başka yerler icar ediliyor. Neti- vede o biranın heder olmasına razı o - Tunuyor, demektir. Vazife Bence bir dairenin reisi olan devletin yaridatmı muhafaza etmekle — mükellef bulunan bir kimse nasıl ki kendi vazife sini yapmakla mükellef ise ve nasıl bu bi müesseseleri oraları harap eden TURKİYENİN EN lerden biri de elimiz | P Sözleri alkışlarla karşılanan Bay Ali Çetinkaya » susiyetler korumak sa O zalın ayni 2. büsnü muhafazası iş her şeye başvurması lâzımdır. Bunu YOR e ara icap eden şey yapılmalıdır. caba şimdiye kadar paramız da onun için mi bu binalar yapılamadı? Boyuna yeni binalar yapıyoruz, Bunları tamirsizlik yüzünden harap olması İÇİN mi yapıyoruz. Maliye bakanından sorarım; bunlar hakkında şimdiye kadar bir tedbir dü * şünülmüş müdür? Hiç bir zaman bütçe mizin ihya faslında istediğimiz parayi bulamıyacak mıyız? Malye bakanı — Ayrı bütçesi var * dır. Bay Hüsnü Kitapçı (Devamla) — AY Devamı i sahifede BUYUK GAZETESİ 23 Nisanda çıkıyor! En değerli Türk yazıcı ve gazetecilerinin makaleleri, fıkraları ile, Sofya'ya, Belgrad'la Bükreş'e, Atina'ya gönderdiği hususi muhabirlerinden alacağı telefon ve telgraf haber- lerile, Anadolu şehirlerindeki muhabirlerinin mektupları ve telgraflarile, En büyük Türk romancılarının ve tarihçilerinin r©- manları ve tarihi tefrikalarile, Kadın, çocuk, meraklı dünya hâdiseleri, spor, moğa, sinema ve her sınıf halkı alâkadar eden daha birçok me- selelere ayrılmış sütunlarla yazı ve resimlerile, Cumhuriyetin, İnkilâbın samimi ve ÖZ gazetesi halinde, halkın cumhuriyetçi, inkilâbçı bir gazeteden beklediği doğ- , ru haber, güzel yazı, canlı resim, temiz baskı gibi bir gazeteyi gazete eden bütün ana şartları toplayarak ve 32 sahife olarak 23 Nisandaçıkıyor!