14 Nisan 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

14 Nisan 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

şi i Fr da ÇO! er başarıldı Azim ve bilgi ile Tokad gitt kçe güzelleşiyor, ihtiyaçlarını yeniyor Tokatta inşası bitmek TOKAT, (Milliyet) — Vilâyet umumi meclisi toplanmış ve içti- maları başlamıştır. Açılış resmi çok samimi bir ha va içinde geçmiş ve okunan izah- sonra başarılan verimli işlerden dolayı üyeler vilâyete ve vi reislerine teşekkür etmişler- ir, 933 - 934 yılı içinde başarılan iş- ler şunlardır: Başta Büyük Önderimiz Atatür- kün heykeli olmak üzere bir umu- mi kütüphane ve ulusevile cümhu- riyet halk fırkası binası, modern bir hastahane, bir aygır deposu ve sıfat istasyonu binası, 7 büyük ilk mektep, 12 yol tamirci ekiplerine mahsus ev ve bir de büyük baş ta- mirci evi ve bu arada 34510 metre uzunluğunda şise inşası, 15 kilo- metre toprak tesviyesi, 72815 met- re mikâp kırma taş ihzarı vardır. Bu arada Erbaa - Samsun yolu üzerinde büyük zidi köprüsü ile Niksar * yolundaki 640 metrelik Kelkit köprüsü ve ayrıca 18 tane beton arme köprü ile 35 tane kâ- gir köprü inşaatı da başarılan bü- yük işler arasmdadır. Bu” yıl vilâ- yetin bayındırlık işleri bakımından tutunuzda esenlik, kültür, ve ekin- cilik işlerine kadar her sahada çok verimli işler meydana getirilmiştir. Bu güzel bitimleri temine matuf gayret ve güvesinden odolayı u- mumi meclis üyeleri valimize 66- vinçle teşekkür etmişler ve aynı hızla faaliyetine - devam etmesi çiçin 935 bütçesini vilâyetin çizdiği “Yöhi inşaat bayındırlık iş progra- muna göre tanzim etmeği kararlaş- tırmışlardır. Yeni yapılan ve ta- A üzere olan hastahane mamlanması yaklaşan hastane bi- nası da yakında açılacaktır. Yeni bulvar hastanenin önünden itiba- ren Atatürk heykelinin bulundu- ğu cümhuriyet meydanına ve ora- dan köprü başı mevkii olan ken- tin girişine kadar £ tam bir buçuk kilo metre devam ettirilecek ve bulvarın etrafına asri şekilde ma- ğazalar; dükkânlar sıralanacaktır. Yeni ve genç belediye reisimiz Bay Mustafa valimizin imar için gösterdiği canlı faaliyeti ve irşad- larmı yerine getirmeğe uğraşıyor. Genç idareci ile genç o belediyeci yakın bir zamanda Tokadım su i- şini de, elektrik işini de hallede- cektir. Su projeleri geçenlerde bakan- lıkça tasdik edilmiş ve münakasa- ya çıkarılmıştır. 145 bin liraya mal olacak olan bu tesisat Tokadın çok iyi olan sıh- hi durumunu pis sulardan kurtara- caktır. Elektrik projesi de 3 gün evvel Bayındırlık bakanlığınca tas- | dik edilerek gönderilmiş ve hemen münakasaya çıkarılmıştır. Sudan istifade edilerek © tanzim edilen projs ucuz enerjinin Tokada bah- şettiği bir varlıktır. Vali Recainin teşebbüsü ile be- lediyeler bankasından alınan 50 | bin lira ile bu işe başlanacak ve | nihayet birinciteşrin 935 de tesisat işlemeğe başlıyacaktır. Bu işler vi- | lâyet 935 inşaat mevsimine ait iş- programıdır. Tuttuğunu hakikaten koparan bir vali diye anılan kıymetli valimi- zin bu işleri de başaracağına bü- tün halk emindir. Sıvasta yol vergisi Hazirandan itibaren dört liraya indirilmesi kabul edildi SIVAS, (Milliyet) — Vilâyet #ncümeni yol vergisinin al ira- dan dört liraya indirilmesini, ve bunun hazirandan itibaren tatbika başlanmasını umumi meclise tek- İf etmiştir . Sıvasta fırsat buldukça faaliyeti görülen bir teşekkül var: Avcı lar kulübü, kulüp © ara sıra avlar tertip etmektedir. Geçen perşem- be akşamı halkövi salonunda va- Üsniz Süleyman Sami beyin reisli- ği altında yıllık toplantısını yap- iş ve yeni idare heyetini seçmiş- tir. Memleket hastahanesi göz he- kimi İbrahim başkanlığa, inhisar memurlarından Muharrem,, Şevro- le acentesi İbrahim, © tüccardan Mehmet, devlet demiryolları inşa- at memurlarından Rifat idare a- zilıklarına seçilmişlerdir. Srvas giitçisinin o beklediği O bereketli yağmurlar bir kaç gündenberi yağ- maktadır.. Bu sebeble halk sevinç “içindedir. Evlerin numarası Önümüzdeki yıl yapılacak nü. fus sayımında daha fazla kolaylık olmak üzere belediye tarafından değiştirilen mahalle evlerine göre bütün evlere numara verilmesi işi sona ermiştir. Şehir meclisi Şehir meclisi nisan devresi içti- © malarına belediye salonunda baş. ladı. Ruznamede büdçe üzerinde konuşulmak lâzımgeliyordıysa da henüz encümenin büdçesi tama- men tetkik edip işini (o bitirmedi- ğinden dolayı bugünkü içtimaa ye- tişememiştir. Şarkışlada at yarışları Şarkışla kazasında her yıl yapıl. makta olan at yarışlarına 24 mayıs cuma günü başlanacaktır. | Yarışı kaza kaymakamı Bay Bas- rinin idaresinde Cümhuriyet halk | fırkası menfaatine Şarkışlada tay- yare meydanında yapılacaktır. Kazada şimdiden yarışın hazır- kıklarını ikmal etmek ve yarışı i- dare etmek üzere bazı heyetler fa- aliyete geçmişlerdir. Birinci koşu hiç koşu kazanma. | mış yerli yarım kan Arap ve halis kan Ârap erkek ve dişi taylar ara. sındadır. İkramiyesi 50 liradır. İ- kinci koşu dört ve daha yukarı yaşta ve hiç koşu kazanmamış yer- İi ve yarım kan Arap at ve kısrak. lara mahsus olacaktır. İkramiyesi seksen liradır. Üçüncü koşu: Dört ve daha yukarı yaşta (o halin kan Arap at ve kısraklarına aiddir ik- ramiyesi 110 liradır. e Tay, eşek, Şuvar, yumurta yaya koşu gibi ba- zı müsabakalar da o gün tertip e- dilecektir, Ve bunlarda kazananla- ra da ayrıca ikramiye verilecektir. 24 mayıs cuma günü Şarkışla günlerinden birini yaştyacaktır, re donanmanın | milerinden başica on zırhlı da jştrik e Atino divanı harbinde Tersane baskını suçıuları Dört kişi 20 şer sene aralarında Venizelosun vaftiz çocuğu da var | ya, ATINA, 13 (Hususi O muhabirimiz. | den) — İsyanın birinci gecesi tersens İ baskmile alâkadar olan âsilerin muhake- meleri bitmiş ve divanı harp hükmünü vermiştir Bu hükme göre, Venizelosün vaftiz çocuğu Hanya mebusu Pistolakis, muavin kaptan Kanaris, vapur mücehhezlerin- den D. Vernikes ve kahveci ( Stamidis irmi beşer sene muvakkat küreğe, Pe- Same liman kumandanı Katerinis, bina imütenahhitlerinden Samaras, Voyucakis nbunakis on beşer sene küreğe, mü- zabit Diamandopulos ile Vernikos | işer sene küreğe, makinist Hacida- | kis, Mihalis, noter Kostantarakis jkişer sene hapse mahküm edilmişlerdir. Diğer suçlular da beraet ederek he - men terbest bırakılmışlardır. Üç zabitin idamı istendi SELANİK, 13 (Hususi mal den) — Serez altıncı topuçu zabitlerinin muhakemesi bitmişi nı harpteki hükümet komiseri suçlular. dan topçu miralayı Linardakis, yüzbaşı muavini Ksipoli a nin idamlarmı, diğeri ayı » Di Divanın bu gece bülemi beklenmektedir. . Kanunu Esasinin tadil? ATINA, 13 (Hususi) — Kanunu'& i tadil etmek üzere © teşkil edilen mütehassıs komisyonuna hülrümet lâyi- hasını vermiştir. ,Bu lâyihaya göre, hükümetin tadili icra kuvveti s arttırmak, cumhurreisi O inti- habmın o bilâvasıta olması, lâğ len âyan meclisinin yerine istişari mahiyet. Viyana gazetelerine n. Nazi fırkasına yenil VİYANA, 13 A.A. — Gazeteldr& na zaran ,nazi fırkası yeniden tanziin eğil mektedir. Eskilerin yerine, Berlinden, yeni rüesa tayin olunmuştur. Eski rücsa ise w; ay içerisin sivil bir vazife ara- Yıp bulmak emrini almışlardır. Nazi pro- pagandasına germi verilmiş ve ezcümle posta kutularına risaleler ve mektuplar atılmıştır. Avusturya dahilindeki yeni propayan danın merkezi Dresdende tesis edilecek, ve Viyana zabıtası sabık komiserlerinden turom Leği pına ikame edilmiş olup burada askeri ter biye görmektedir. RESA, 13 A.A. — Avusturyanm is ini temin edici anlaşma projesi hn - zırlanır hazılanmaz Almanyanın. reyine” arzedilvcektir. Avusturya meselesi ve İngiltere ROMA, 13 A.A. — Gazetelerin yazdık larına göre Sir Con Sayman Alman gaze- tecilerine beyanatta bulunarak İngiltere- nin Avusturyanm dahili işlerinemüdahn. İngi terede Kralın tahta çıkışının 25 nci yıl dönümü LONDRA, 13 (A.A.) — 16'İeinmuz- da, Spithid'de İngiltere kralının tahta çıkışmın yirmi beşinci - senesi"şerefine yapılacak deniz geçit resmine, #affı harp kruvazörleri, kruvazörler, torpitalar, tor pite muhripleri, denizaltı gemileri, (ay. | yare <cmileri ve diğer” ye: | decektir. Bunlar Nelson, Rodney, © Barham, Valinnt ile Akdeniz filosundaniKuin E- lizabet Royal Soveroizin, Resolition, Re “e Ramilliss ile Ayron duk zerhlili. tadır, Kuvvetli ve büyük Hud «affı harp | kruvazörü ile Renvon kruvazörü ve Fur. yoz tayyare gemileri de geçit resmine | işlirik edecekler. Bergamada A'atürk günü BERGAMA, 13 AA) —13 nisan Atatürk'ün Bergamağı şeref- lendirdiği günün yıldönümüdür. Bundan ötürü yüce önder için halkevinde parlak merasim yapıla- caktır, Erzurumda halkdersaneleri ERZURUM, 13 (A.A.) — Mu- allim mektebinde — açılan | halk dersanelerile muhtelif millet mek- teplerinde okuyanların şahadet . | tir. İ sitesi iki gün tatil edilmiştir . Avusturya ve Almanya IZngiltere, Avusturyanın dahili işie- rine müdahale edilmemes.ni istiyor ! mışlardır. İlki pilot çiki de i raber yere düşmüştür. Ve derhal ölmüy İ Ho anda'da yasak edilen ! hakkında karar verildi küreğe mahküm oldu te sai teşekküller © mümessillerinden mürekkep bir meclis getirmektir . Rütbeleri retedilenler ATINA, 13 (Hususi) — Divanı harp- te askerlik rütbelerinin — kaldırılmasına hükmedilen harbiye mektebi isyancı za- bitlerinin rütbeleri dün merasimle ref'e- dilmiştir | Bu defa ahalinin merasimde bulun. | ması menedilmiştir. Onun için rütbele- rin kaldırılması sükün içinde cereyan et- | miştir. | Bı kan antantı konseyinde Yunan | murahhası ATİNA, 13 (Hususi) — Maksimos Cenevrede toplanacak Balkan andlaşma- sı konseyinde Yunanistanı temsil etme- kabul etmemiş ve yerine Perin elçisi | Politis tayin edilmiştir. | Yunanistanm © uluslararası kurumu daimi mümessilliğine hariciye birinci si- yasi şube müdürü Rosetti tayin edilmiş- | Atina üniversitesinde ATİNA, 13 (Hususi muhabirimiz. | den) — Talebenin tekrar masmın önünü almak için Atina üniver. Teslim olanlar ATİNA, 13 (Hususi muhabirimiz. den) — Dün Pireye, Napeliden dö 14 âsi deniz küçük zabiti getirilmiştir. Bunların hepsi de balıriye divanı harbi- ne verilmiştir. Venizelos Parise mi gitti? ATINA, 13 (Hususi den) — Bazı gazeteler lice Napoliden Parise gitmiş yazmaktadır. . iz. olduğunu azaran Avusturyadaki er tayin edilmiştir le edilmemesi maddesinde o Almanyanın rermiye âmade bu - İtalya ve Fransa ile bir itilâf akdine ka - rar vermiş olduğunu ilâve etmiştir . Avusturyada askerlik VIYANA, 13 A.A. — Vatan cephesi genel yazganı miralay Adam, yabancı ga zebecilere demiştir kiz Siresa konferansından, Avusturya işlerine ademi müdahale filerine ile- ri bir adım attırmasını beklemek hakkı. mızdır. | Mecburi askerlik hizmetinin tesisinden bahseden miralay bunun merhale merha- İ le yapılabileceğini ve Avusturyanın i farfaralığa dökmek niyetinde olmadı söylemiştir. lay, bunun © Avusturya için çok mühim bir mesele olduğunu ve ilk netice olarak memlekette ekonomi sahasında te. | sini göstereceğini ilâve etmiş Hava bozuk Avrupada birçok tayyare kazası o'du LONDRA, 13 (A.A) — Muhtelif | merkezlerden gelen haberler, dünkü gür nün, hava yolculuğu bakımından hassa - ten fena geçtiğini gösteriyor. Iki motörlü deniz tayyaresi Jiron nehrine düşmüş, üç kişi telef olmuş çiki kişi de yaralanmıştır. İki Çekoslovak £ tayyaresi, Prahanın | a ve bin kadem irtifamda çarpış makinist öl. şar mütşür, İsveçli bir askeri pilot, tayyaresile be- tür. Gece geç vakit, gene bir İngiliz ihü- yat tayyare zabitinin Walmesbury'de ye- Te ânerken öldüğü haber alınmıştır . beyanname AMSTERDAM, 13 (A.A.) — Haber verildiğine göre, adliye na- zırı sosyal demokrat pa: in in. tihabat dolayısile dağıtmak iste iği bir beyanmameyi yasak etmiş- tir. Bu beyanname Holanda'da Musert tarafından idare edilmek- te olan (Holanda nasyonal sosya- list) partisi aleyhinde olmakla be- raber, Almanyanm nasyonal sos- yalist partisi, Alman milleti ve Ai- manya hükümeti aleyhinde de pek nameleri dün halkevinde merasim. İle dağıtılmıştır Avusturya, Bulgaristan AŞ kN Dp Macaristan, ' sılâhlanması B. Mussotininin bir teklifi PARİS, 13 (A.A.) — Köyter muhabirinden: Bay Musolini, Avastur- Macaristan ve Bulgaristanın yeniden silâhlanmalarını teklif ettiği ve Balkan murahaslarının bu teklif e müsait bulundukları Strasadan bil dirilmektedir. Maomafih Bay Laval, Küçük andlaşmanın bu yeniden silâhlanma teklifini endişe ile karşılayacağını beyan etmiştir. Bu mesele üzerinde mutad diplomatik vasıta ile fikir teatisine devam edilerek bu suretle mesele Strasada halledilmiş olmıyacaktır, STRESA, 13 A.A. — Konferans bu sabah yalnız Avusturya, Bulga- ristan ve Macaristanın tekrar silâhlanması meselesini tetkik etmiştir. Bay Mussolini bu mesele hakkında uzun beyanatta bulunmuştur. Döviz hakkında bir tamim ANKARA, 13 (Telefonla) — Maliye bakanlığı döviz takyidatı hak- kında alâkadarlara bir tamim yapmıştır. Buna göre: 1 Ecnebi memleketlere yapılacak seyahat masraflarının serbest dövizlerile bir aydan fazla sürecek seyahat masrafları için döviz veril. miyecektir. 2 — Yunanistan, Romanya ve Suriye gibi yakın memleketlere yapı lacak seyahatler için 100 liradan fazla döviz verilmiyecektir. 3 — Memleketimizde çalışan ecnebilerin dışarı memleketlerde bulu nan ailelerine yollıyacakları paralar için 100 liradan fazla döviz verilmi yecektir. 4 — Kendilerine klering mukaveleleri yapılmış memleketler klering hükmüne tabi olacaklardır. Moskova sefirinin B. Vöroşi- ıofa ziyafeti MOSKOVA, 13 (A.A.) — 10 nisan akşamı Moskova büyük elçi- miz Vasıf Çınar tarafından Sovyet milli müdafaa halk komiseri Vorc- şilot şerefine bir ziyafet verilmiş ve ziyafette erkânt harbiyei umumi- ye reisi General Yegorof, General Budyeni, General Lengovi, Harici- ye komiser muavini Kresdinsky, Müdafaa ve Hariciye komiserlikleri erkâm ve bayanlar hazır bulunmuşlardır. Samimi bir hava içinde geç vakte kadar içtima ve dans devam et- miştir. Konferans Komada mı toplanacak? STRESA, 13 A.A. — Röyler ajansı hususi muhabirinden: Resmi mahafil, yakın bir istikbalde, Romada büyük devletlerin ye - ni bir konferans yapmaları ihtimallerini teyit etmektedir. İngiltere, Fransa ve İtalya zannedildiğine göre, Avuşturyanın iç işlerine müdaha leye göz yummıyacaklarını yeniden teyit edeceklerdir. Bugünkü müzakerelerden sonra, Avasturya, Macaristan ve Bulgaris- tana silâhlarını arttırmaları hakkının verilmesi hususunda, İtalya, Fran sa ve İmgiltere arasında bir itilâf - husulünün pek yakın olduğu zanne- dilmektedi: Yeni bir nahiye | Merkezi yapıtıyor Bu nahiye Tokau'la Turhal arasında tesıs edilecek TOKAT, 13 (A.A.) — Tokat ile Turhal arasmda yeni bir nahiye ihdas e- dilmiştir. Güney ismini alan bu nahiye» nin plân ve projeleri başmühendislikçe tanzim edilmiştir. Dürt köyü merkezine toplayacak o- lan bu nahiyenin tam manasile modern olmasına dilkat edilmiştir. Köylü top- lnntr ve pazar meydanları ve bir ihtiya- ca karşı gelecek köyevi tipi ve bir yatı mektebi, güzel bir hükümet konağı ve köy gazinosu ile nahiyenin umum kana- lizasyon İşlerini temin eden plân nümu- nelik bir nabiye merkezini meydana ge- tirmektedir. Bu işin behemehal başarılabilmesi i- çin gece gündüz uğraşan valimiz ve na- Bia fen heyeti gündür köylünün yaptığı şenliklere iştirâk ediyor ve mey- danm ve evlerin arazi taksimatı ile plâ- nın ona noktalarını tesbit etmeye çalışı- yorla, Valiyi de iş başinda gören 300 köy- lü bütün arabalarile bugün taş ve kum gibi malzeme nakliyatına başlamışlardır. Yapılan iş programma göre, döleme İ tepe mevkiinde kurulmakta olan bu ye- ni nahiye merkezi (sekiz ay içerisinde bitmiş olacaktır. “Köylünün bu iş'için gösterdiği canlı çalışma bu işin nx za- manda başarılacağma tam bir delil sa- yılınaktadır. Karaya oturan bir seyyah vapu'u , 13 A.A — “Leotitin,, adında- tk al kaza mahalline gitmiştir. Vapurda 280 seyyah bulunmaktadır. Italya - Habeşistan STRESA, 13 (A.A.) — Reuter ajansı muhabirinden: Haber alın. dığma göre, Habeşistanın (hudut ibtilâflarını halletmeğe memur uz- laşma komi! in Adisababadı toplanması için yaptığı teklifi İ- talya kabul etmiştir . Bu komite, zannedildiğine gö- re, Kahirede toplanacaktır. Adliyenin kasasından NIS, 13 (A.A.) — Geceleyin hırsızlar adliye sarayında icra ka sasını kırarak iki milyon frank a- şırmıslardır. Hırszlar damdan kaç ğw hücumları ihtiva etmekte i- Adi. maşlir lat 6,30 da, zeplin balonu, 160 Ingiliz harb gemi- sinin geçid resmi LONDRA, 13 (A.A.) —16 temmuzda, İngiltere kralınm şers- fine yapılacak geçit resmine 159 harp gemisi iştirâk edecektir. Bu gemilerden 38 i Akdeniz do- nanmasına mensuptur. Geçit res - minde 11 zırblı ve 18 kruvazör ola cak ki, bu harp filosunun demektir. Bunların önünde muhripler ve torpitolar bulunacaktır . Zeplin balonu bir evı yıktı Bernamburk 1I3A.A.- Dün sabah sa yağan yağmurlardan © ağırlaşmış ol” ve lâyikile önünü görmedi için, yere bağlanacağı sırada yolunu şa- şırmış ve bir eve çarparak yıkmış tar. yarısı Balon hemen oracıkta tamir «- dilerek bu sabah 2,10 da tekrar yola çıkmıştır. Motörsüz tayyare ile LONDRA, 13 (A.A.) — Motör. süz tayyare ile (plânör) şimdiye kadar bir'çok uçuşlar yapmış olan ve bu tayyarelerle Luping - Takla atma rekorunu tutan Londralı Mis an Meaken Almanyadan, bir tay- yare arkasına takılmış omotörsüz tayyaresile Lympne'e gelmiştir. 11 milyon franklık ihtilâs PARIS, 13 (A.A.) — “France Mutialiste,, işi hakkındaki (o hük- münü mahkeme bugün vermiştir. Hükümde ihtilâs edilen meb- lâğ 11 milyon frank tahmin olun. rıaktadır, Bu müessesenin eski i- dare meclisi reisi iki ve bu mües- sese şubesinin Âdministratörü de beş sene hapse mahküm olmuşlar- dır. Deniz cetvelleri talimatı ANKARA, 13 (Telefonla) — Ekonomi Bakanlığının yeniden har İ zırlamış olduğu deniz cetvelleri ' talimatnamesi bugünlerde resrul gazetede çıkacaktır