April 16, 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

April 16, 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

4 as:<p İBulgar gazetecilerine çok syewe değildir. Sulh herkes için zaruridir Dışişleri Bakanı Bay Tevfik Rüş- tü Aras Sofyadan geçerken Bulgar ga #elecilerine mühim beyanatta bulun. muştur. Beyamatı aynen aşağı tercüme edib alıyoruz; Dışişler Bakanı resmi olarak bilinmiyen meseleler hakkında demiştir ki: — Bugün artık gizli ve saklı işler yoktur. Bizim bildiklerimizi siz de > belki daha evvel » biliyorsunuz. Fil- hakika bazan Omatbuat o hayali şeylere kapılarak uydurma haberler yazıyor. Fakat hakikat pek çabuk bunları d: yor. Şurasını söylemeliyim ki, lerin bugünkü hakiki görünüşleri yeri şımda uluslar arası vaziyeti düzgün- dür. Bu vaziyet ciddidir, fakat tehli- keli değildir. Tehlike kelimesile hı bi kasdediyorum. Sulh herkes için za- ruridir. Kimse harbi istemez. Türkiye iyi münasebetlerde bulunduğu bütün devletlere ve bilhassa komşularına kar 4 bu siyaseti benimsemiştir. Buzün sul hü kuvvetlendirmek için ciddi tecrü- beler yapılmaktadır. Tanmmış devlet adamların Paris, Berlin, Moskova ve Varşova seyahatlerine bu gözle malıyız. Stresa konferansına da gözle bal Stresa konforansı bü yük devletlerin Avrupada sulhü kuv- vetlendirmek yolunda yaptıkları bü - yük ve ciddi bir tecrübedir. Bununla birlikte uluslar kurumu konseyi be - nim başkanlığım altında, Almanyada mecburi askerlik hizmetinin ihdası zerine yapılan Fransa talebi il konuşmak için bu Fakalali toplantısı ü: N dört gün- den fazla sürmiyecektir. K, mun tazam toplantısı Mayıs ayında yapıla caktır. — Almanyanın mecburi askerlik hiz metini kabul etmesinin sulh için ağır bir mesele olduğunu zannediyor mu- sunuz? — Almaıyanın bu kararı yeni bir şey değildir. Almanya, 1932 de dört büyük devletin ayrı ayrı devletler ara sındaki emniyet müsavatı hakkında ileri sürdükleri mütalealardan istifade mi bu dört devletin o va» kitki fikirlerini değiştirip değiştrme- meleri meselesi kalıyor. Eğer bu de- fa da fikirlerini teyit ederlerse arada ki ihtilâfın düzeltilmesinde büyük zor ki, bugün lıklı çalışma dileğinin büküm sür i bir Eöşesidir. Balik z ehemmiyet veriyorum. Yarm bu misak ta beliki bazı değişklikler yapabiliriz. “Yeter ki bizim anlaşmamızın doğur- duğu ihtiyaçlar bunu icab ettirsin, Bal . kak milletlerinin âtisi için Balkan misa uıkından başka çıkar yol olmadığından Fener ne ben bu hususta nikbinim. Yunanistan. iseler, karışmak istemediğimiz dahili hâdiselerdir. Biz bu felâketi kendi felâketimiz gibi sayarız. Fakat Yunanistandaki | hdiseler misakımızı sarsmış değildir. — Türk - Bulgar münasebetleri müzakereleri hakkında bize ne söylü- yeceksiniz? — Her evvel, Bulgaristanın Ankarada Bay Pavlof gibi mükem - mel bir mümessilinin bulunması bizi çok sevindirmektedir. Bay Pavlof, bi- zim meziyetlerimizi de, kusurlarımızı da tanımaktadır. Onunla bizim dostlu ğumuza yaraşan bir şekilde dostça ko nuşulabilir. Bay Pavlofun Ankarada anımız General Zlâtef namına Türkiye ile Bulgaristan arasındaki cost luk ve samimi münasebetler hakkında yaptığı beyanat büyük bir memnuni- yetle karşılanmıştır. Bay. Ratalofla bu - günkü görüşmemizde Türk - Bulgar münasebetlerini kısaca gözden geçir - dik ve bunların çok iyi oldukları ne- tıcesine vardık. Bir müddet evvel bi- ten ticaret muahedesinin yenilenmesi ne karar verildi. Bu mesele üzerinde Bay Pavlof Ankarada Ekonomi Baka- yakında yapılacaktır. — Son zamanlarda Türk askerleri- sin Bular hududunu geçtiklerine dir çıkan şayia halkında ne söyliyecoksiniz 2 Trk > Bulgar hadudandeki çar pışma hakkındaki şayialar ve haber- İer tamamile asılsızdır. Böyle bir çar- mesi lâzımdır. Biz bu mınta - kayı sayıyor ve koruyoruz. Fakat bu muntaka haricinde #on zamanlarda ve son Yunan hâdiselerinden evvel gar- l i olmıyan bazı değişikli yaptık. Türkiyede her sene askeri hiz mete tâbi 200,000 genç bulunmakta dır. Fakat vesmit yokluğu ve diğer im kânsızlıklar yüzünden biz bunun ya- smdan bile istifade edemiyoruz. Trakyadaki kuvvetlerimizin yerle - rini değiştirmek Bulgaristana karşı seker yığmak değil, sadece ordumuzun daha muntazam bir şekilde dağılma - sından ibarettir. Eğer Bulgar hudu - dunda diğer hududlarımızdan daha gok asker bulundursaydık, o vakit biz na tahşidat denilebilirdi. Size e bilirim ki, bugün de Trakyada diğer bududlarrmızdakinden daha az aske- rimiz vardır. Biz Bulgaristana karşı Şok samimi bir dostluk duygusu besli- yoruz. Matbuatımız her nevi münaha göları bırakıb şimdi açıkça Bulgari tana karşı © besledi rımızı izhar etmektedir, yapacak? Libertas'ı bir mağiubiyet hatırası ile gönderebilecek miyiz? Zeki Rıza ne diyor? — Milli takımın eski merkez muhacimine göre Libertas maçlar: in | cek vaziyetlere girdi. Böyle alduğu bak tüm, Libertas futbolcu- larında a kabiliyet ve futbol | bilgisi ilbarile «r var, var ama, pek anla şılamıyan bir eksik tarafları #9l taraf oyuncuları sağdakiler kadar kuv vetli değil de ondan... Bir de hücum ve müdafan hatları arasında © ekseriya bir boşluk bırakıyorlar. Güneş takımındaki futbolcular bundan istifade ii bil diler, Biraz daha dikkat etsolerdi maçı kazamabilirdi ve bunu hak etmişti. — Üğüncü maç hakkında ne düşümü- yorsunuz? — Cumaya üçüncü maçı oynıyacak ta- kam, kendi İkkübümün takımıdır, ne söy- Ve bir sey sörleredi.. Fakat ben bu sorguda bulunduğum Zekinin göz de Galatasarayı i maçta dile İyi oyulan rağinen Güneş İŞİ teşkil edilmiş © olduğu ve çocuklar da hakkile güzel oynadıkları için Güneşi de yenemedi ama, iki gol yemesi | enerjik oynıyacak muhacimlerin bunlara gol ata- bileceğini gösterdi. Hem de fazla olarak Güneş, Libertası yenebilecekti de... Şu halde... Şu halde... Fenerbahçe kuvvetli bir tax kımdır. — Eşrefle Şeref sol tarafa geçi rilip Fikret te muhacim mevkiine, getiri. lince hücum hattında gol yapmak "kabili. yeti bir.hayli artar. Müdafaamız da ol- dukça kuvvetlidir. Eğer oyuncularımız gayretle, azimle, yenmek için oynarlar. sa, henüz memleketimizde galip gelemi- yen Libertası memleketlerine gider ayak bir de mükemmel mağlübiyetle göndere. biliriz. Yeter ki oyuncularımız bu ateşi ve bu hızı göstersinler, Fazla olarak ta- raftarımız da çoktur. Seyre tarafların da, oyuncular ateş ve bizmi yttrmenk teiklerde © balumacağı muz ği. Yenmeği ümit edebiliriz. ger çıkardığım bu mânâ yanlışsa, saki fatbolcumuzun affını dilerim. E. H. SAVCI Mareşal Petin 1600 eski muhariple Romaya gitti PARIS, 15 (A.A.) — Başlarında Ma. | reşal Petin bulunan 1600 esli muharip- ten mürekkep bir heyet, bı Ri gitmiştir, Haa eda ln bak NHIAMILI ILADIMIL LİN Yunan divanı harblerinde mühim beyanatta bulundu, Muhalif liderler cumarte- Uluslar arası vaziyet ciddidir, fakat tehlikeli si ye muhakeme edilecek ATINA, 15 (Hususi muhabirimiz- den) — Muhalif partiler liderlerinin muhakemesine cumartesi günü başla” pacaktır. Jandarma mektebinde kuru Cümhuriyeti Koruma der ekleri reislerini muhakeme eden di- vanı harbe dün hükümet komiseri bir takım vesaik vermiştir. Bunlar ara - sında bir de firari Plâstirasın isyan ha reketine dair gönderdiği bir mektub o uştur. Mahkemede birçok şahid- ler dinlenecektir. Sakız adası âsilerini muhakeme eden Divanı harb muha - kemelerine dün de devam etmiştir. Sisam adası âsileri ATINA, 15 (Hususi) — Sisam İş #1 isyancılarmın o nruhakemesine makta bulunan Sisamdaki divanı ii küreğe, diğerlerini de muhtelif müddet - kalebendliğe ve hapse mahküm et. Kavaladaki Divanı harbd. ATINA, 15 (Hususi) — Kâvalada- ki diyanı harb birinci kafile olarak muhakeme ettiği 63 zabit ve 33 sivil- den mürekkeb isyancılar hakkımda hük münü vermiştir. Karavidis namında bir kaymakam ile, avukat Çuleas 15 se- ne küreğe, binbaşı Prilakis ile Dr. Vulakis ve Vlinadakis on birer sene küreğe, diğerleri de muhtelif müddet lerle kalebendliğe ve hapse mahküm edilmişlerdir. Bu mahkeme kaçan Ge neral Kamenos ile Bakırcisi ve diğer gabitleri gıyaben mahakeme edecek - SELANIK, 15 (Hususi) — Araların da eski nazırlardan ve â; lerle miştir. sa diyanı harbine gönderilmişlerdir. ahriye divanı harbi ATINAŞ 15 (Hususi) — Bugün bah riye divanı harbi muhakemelere baş- lamıştır. Bu divana gönderilen isyancı deniz zabit, küçük zabit ve efradınn adedi 228 dir. Napoliden dönen 15 â- si küçük zabit te bunlarla birlikte mu hakeme edileceklerdir. Atinada bir süvari fırkası ATİNA, 15 (Hususi) — Hükümet çe General Yuvanidis kumandasında Alinada yeni vari fırkcası teşkili. ne karar verile esaside tadilât ATINAZ 181 (Hususi muhabirimi; den) — Hükümetin kanunu esa: yapacağı tadilâta ait emirname bugü; Resmi Gazetede inlişar etmiştir. Bu- na göre Yunanistanda bir meclisi me- busan olacak, âyan meclisi yerine de istişari mahiyette bir kurum getirlile. cektir'. Cümhurreisi mebuslar tarafın dan değil, doğrudan doğruya ahal nin reyile intihap edilecektir. Meclisi #mebusanm feshi hakkı Cümhurreisi - ne verilecektir. Ba tadilâta (o göre icra kuvveti salâhiyeti artmaktadır. Hükümetin nişan verme hakkı iade edilmektedir. ATINA,I 15 (MA, ) — Tesbit edil vesikalara göre, rejim aleyhindeki su- ikasti tertib eden Bay Venizelos, âdi cürümler çerçevesine girecek hareket- lerde de bulunmuştur. İspanyada 2. ze Cumhuriyetin dördüncü yıl dönümü merrslmi MADRIT, 15 (A. Cum- huriyetin tesi ü yık dönümü, büyük şenlikler, ziyafet- ler ve parlak resmi geçitlerle; küt. lulandı. Bay Albornoz, bir. mailde söyler miş, cumhuriyetin cumhuriyetçi - ler tarafından idaresinin istemiş- tür. Nutkunu bitirirken, hatip: “Bir leşmesini bilirsek gelecek iâtikâp- larda muhakkak kazanırız, de- miştir . Şanlikle ieanatındn iakicleri ekmek ve balık dağıtılmıştır. Hiç bir hâdise olmamıştır. B.L oyd George Gene ortaya çıktı A manyanın muahedeyi ibâl ettiği iddiası doğru değilmiş NEVYORK, 15 (A.A.) — Es ki İngiliz başbakanı Lloyd George, Nevyork Amerikan (gazetesinin bir muhabirine beyanatta buluna- rak Stresa (o konferansından ve Fransanın uluslar kurumu nezdin- deki şikâyetinden £ bahsetmiş ve Stresa konferansında elde edilen neticelerin şöyle böyle memnuni- yete şâyan olduğunu, ancak Av- rupanm müstakbel inkişafına ait Yi hangi bir hal sureti teşkil et memekte olduğunu söylemiştir. Fransanm şikâyetinden bahse- den Bay Lloyd George, Almanya- | nın Versay muahedesini ihlâl et- | miş olduğu yolundaki iddianın ta- mamile doğru olmadığını . beyan etmişti Kaçırı'an gazeteci BERLİN, 15 (A.A.) — Röyter ajansı hususi muhabirinden: Almanya, kaçırıldığı iddia © dilen gazeteci Jakobun tahliyesi- ni reddetmektedir. Almanyaya gö re, Jakob, Alman resmi mahafili- nin müdahalesi olmadan Alman ad liyesinin eline düşmüştür. Alman hükümeti, Jakobun mu- hakemesinin normal seyrini takip etmesine müsaade etmektedir. Belçikada intihabat “ BRÜKSEL, 15 (A.A.) — 1932 iptihabla bu seneki kıs ml teşrif intihabat mukayese edi” lince bu seneki seçimde intihaba. ta iştirâk etmiyenlerden boş vara» ka verenler adedinin arttığı görül mektedi. ir. Lehistanda Alman ekalliyetlerine karşı taşkınlıklar yanı mış DANTZIG, (AA) —AL man ajansı bildiriyor: Almanya - Lehistan hududu civarmda Neus- tadt ve Neukatz'da Alman ekalli- yetlerine karşı taşkınlıklar yapıl mıştır. Neustadt'da bir toplantıda bu- lunan Lehliler re alaylar tertip etmişler ve Alman dükkân- larmın camlarını (o kırdıkları gibi bir N Almana da fena muame- Neustadi'da biri ğı olmak üze- re üç Alman yaralanmıştır. Neşre- dilen yarı resmi bir tebliğde Lehis- tan makamatı bu hâdiselerden do- PE e beyan etmekte- irler, Fransada Komünist er asker'ik hiz- metine karşı tezahür yaplıar PARIS, 1S (A.A.) — Mark. sistler dün Fransa (o cenubundaki asta askerlik hizmetinin uzatılmasına — karşı bir tezahürat tertip etmişlerdi. Binlerce Marksistin iştirâk et- ii bu tezahüratta bir çok kimse- ler yaralanmıştır. Polis bir kaç ki- siyi tevkif etmiştir. PARIS, 15 MN Paris gazetesi yazı! Mebus ve eski | içi Pol Rey- no, meclise bir kanun teklifi tevdi etmiştir. Eko dö Bunda, meslekten yetişme as- kerlerden mürekkep bir mütehas- sıslar kıtası teşkili o istenmekte- dir. Her yerde kullanılabilecek olan bu kıtanın askerlikte boşluk gös- | teren senelerin nihayetinden ev- vel teşkili icap edecektir. B. Litvinof'un Cenevrede temasları MOSKOVA, 15 (A.A.) — Tas ajansı Bay Litvinofun Cenevrede Bay Benes ve Bay o Titülesko ile görüşmüş olduğunu ve yarında Stresa konferansımın neticeleri hakkında şk Laval ile mülâkatta bulunacağını bildirmektedir. Rusyada sivil tayyarecilik BERLİN, 15 (A.A.) — Mosko- vadan bildirildiğine göre, sivil tay- yarecilik merkez idaresi hava şe- bekesini bu sene 14,500 sinekle daha genişletmeye karar vermiş - tir. Iktisadi, siyasi, askeri çok mü- Bakanlar dün etmiştir . da yapılacaktır. mış olacaktır . tistleri ilk konserlerini İsmet Inönünün başkanlığında toplandılar ANKARA, 15 (Telefonla) — Başbakan İsmet şehrimize gelmiş, durakta Bakanlar, saylavlar, Me ve askeri er- kân, şehrimiz ileri gelenleri ve halk tarafından karşılanmıştır. İsmet Inönü saat 16 da toplanan Bakanlar Heyetine başkanlık İnönü bu sabah Erganı istikrazının 4 üncü keşidesi ANKARA, 15 (Telefonla) — Ergani istikrazının A, B, € tertip- lerinin dördüncü keşidesi yarın sa bah Cumhuriyet Merkez Bankasin- Iç işler bakanlığı teşkilâtı ANKARA, 15 (Telefonla) — Iç İşler Bakanlığı hazırlamakta ol- duğu teşkilât lâyihasının merkez kısmını bitirmiş ve taşra teşkilât üzerinde çalışmağa başlamıştır. L âyiha ay sonuna kadar tamamlan: B. Makdonald beyanatta bulunacak LONDRA, 15 (A.A.) — Bay Mac Donald, “Avam kamara- sında yarın Stresa konferansı hak kında beyanatta bulunmak niyetin. de olduğunu söylemiş ve bu sözleri alkışlanmıştır. Sovget artistlerinin ilk konseri ANKARA, 15 (A.A.) — Bu akşam Rus sefaretinde Sovyet ar- vermişler dir. Lev Oborin, Nortsov, Matsek ova, Pirogov, Jadane, Choftako- viteh, Bosoi'nin iştiraklerile veril miş olan bu konserde Başbakan İs- met İnönü, bütün bakanlar heyeti, büyük ve orta elçiler ve bayanları, matbuat mümessilleri hazır bulunmuşlardır. Sovyet artistlerinin bu ilk konseri çok alkışlanmış ve takdir edil- miştir. Kamutayda kabul edilen mukaveleler ANKARA, 15 (A.A.) — Bugün Nuri Conkerin başkanlığında toplanan Kümüitaydla reşid kadın ticaretinin men'i hakkındaki arsı- ulusal mukavele ile Türkiye ile Suriye arasında iki taraf tebaaları- nın emlâkine aid mukavelenin müddetinin uzatılması için olan ka- nun lâyihalarının ikinci müzakereleri yapılarak kabul edilmiştir. Kamutay bundan sonra arttırma ve eksiltme kanununun 46 inct maddesinin (K) fıkrasının pazarlıkla alınacak ve yapılacak işlerin ilâna tâbi tutulmayacağına dair te fsir fıkrasını kabul ederek lerek perşem- İ be günü toplanmak üzere dağılmı stır. Danzig'te intihabatın | İstanbul Vali resmi neticesi DANZIG, 15 (A.A,) — için yapılmış olan intihabatın res- mi neticesi, bu sabah intihap ko- mitesinin umumi © celsesinde res- men ilân edilmiştir. Intihabata iştirâk etmek üzere isimleri tescil © edilmiş olanların miktarı 237,165 ve rey verenlerin adedi 236 bin sekiz yüz otuz iki ve bu reylerin makbul olanlarının miktarı 235,062 dir. İntihabat ne- ticesi şöyledir: Nasyonal sosyalistler 43, sosyal demokratlar 12, Oo komünistler 2, merkez 10, Weise listesi 3, Pistsch listesi O, Leh listesi 2 azalıktır. İranda şiddetli bir zelzele oldu TAHRAN, 1S (A.A.) — Ge çen gece Mazendera vilâyetindeki Sari şehrinde çok şiddetli bir zel- zele olmuştur. Evlerinden dehşet- NE a ahali dışarıda barınmak- Hasarat çok mühimdir. Ölenle- rin ve yaralıların miktarı obenüz tesbit edilmemiştir . Tahranda da hafif bir zelzele hissedilmiştir. Şarki Afıikada ROMA, 15 (A.A.) — Somali ve Eritrede başlıyacak olan inşa- atta çalıştırılmak üzere (o yakında cenubi İtalyadan 7500 amele hare- ket edecektir . Manisada şehir işleri MANISA, 15 (A.A.) — Vilâ- yet genel meclisi işlerini bitirdi. Bugün dağ Vilâyetimizin 935 yılı bütçesi 865,800 liradır ve denktir. Bütçe kültür işlerine 336 bin iki yüz sek- sen yedi, yol işlerine 261,996, sağ- lk işlerine seksen sekiz bin 733, ekim işlerine 9 bin seksen altı, bay tar işlerine 12 bin yedi yüz altmış sekiz, hususi muhasebe teşkilâtı. na 72,213, muhtelif O masraflara seksen dört bin 764 lira tahsisat ayrılmıştır. Muallim adedi 410 a çıkarıl. mış, yeni yapılmakta olan hastane için bu yıl da 40 binlira tahsisat verilmiştir . Bu yıl vilâyet dahilinde yeniden iki büyük mektebin temeli atıla- cak, ve mektebini yapan köylüye beş bin lira yardım edilecektir. Çalışkanlığı sabit olan fakir ta- lebenin yüksek mekteplerde tah - sillerini ikmal etmeleri için 2,200 Diya | Muavinliği ANKARA, 15 (Telefonla) — Iş Işler Bakanlığı vilâyetler idare- si umum (müdürü Bay Hayrinin "Trakya umumi müfettişliği başmü- savirliğine tayini kararlaşmıştır. Istanbul vali muavin vekili Bay Rüknettinin ayni umum müfettiş- lik iskân müşavirliğine, Bay Rük- nettinin yerine emniyet | müdürü Bay Fehminin tayini ihtimalinden de bahsedilmektedir. General Seyfi cenuba gitti ANKARA, 15 (Telefonla) — rük muhafaza umum danı Gene ral Seyfi cenub hududundaki muha- faza teşkilâtmı teftiş etmek üzere ha reket etmiştir. Bu seyahat, on beş gün kadar sürecektir. B. Şükrü Kaya bir suvare verecek ANKARA, 15 (Telefonla) — Dışişler Bakanlığı vekili ve Bayan Kay 18 nisanda Ankarapalasta konomi Kaymakam ve Mektup- çular arasında yi ANKARA, 15 (Teletnla) — Bees kamlığına tayin edilmişler. Ordu Tk zon, Bolu mektupçuları arasında da be yapılması , Gelen Türkler, giden Bulgarlar EDİRNE, 15 (A.A.) — Kadıö- ren köyü Türklerile mübadeleleri her iki hükümetin © muvafakatile kararlaştırılan Kurfalir Bulgarları dün gece saat 24 te, irören Türkleri de bugün saat 16 da ken- Gilerine tahsis edilen trenlerle Ka. ELİ istasyonundan © geçmişler. ir. Bulgar mübadiller 271, Türk mübadiller de 366 nüfustur. Son günlerde £ Bulgaristanda yağan sürekli yağmurlar © yüzün den nehir suları gene yükselmeye ve henüz hiç bir zarar olmamakla beraber, havanm ka- palı ve yağmurlu oluşu endişe w yandırmaktadır. Fransız kabinesi PARİS, 15 (A.A.) — Kabine, Reisi * cumhurun riyaseti alında toplanmıştır. Har'i küçük haberler: # * Taymis gazetesinin Paşaver den haber aldığına göre, fakir A lingarın kumandası altındaki kuv Si bozguna Gg himaye bö zayiat vererek İngiliz ri si alımda Malkand n