8 Ocak 1949 Tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 10

8 Ocak 1949 tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 10
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

SEBİLÜRREŞAD Cılt II Sayı 27 Hatta, bu vakıflann Ve tahsısatm gelırlerını €. garta vâkifın tamamiyle zıddına olan taraf- ___lara sarf ve tevzi 'dahi elindedir. Evkaf; han kapa- tır, çesmeyı yıktırır, fakat vücuhi birr'e hay- “rat”ve hasenatâ mevkuf varidatı meşruti le- hine sarf eylemez. Ölümünden dört yüz küsur ” yal sonra kafa tasını mezarından çıkarıp ölçüp biçerek bununla milletimizin yüksek zekâ ve * kabılıyetme istidlâl eylediğimiz dâhi mimar Sinanım yaptığı Süleymaniye hamamı bakır fabrıkasına kiraya verilir, en güzel bir hah -| ” seccade . şeklindeki taşları çekiç darbeleri al-. < tında kırılmağa mahküm bırakılır, yanındaki .- mauazzam âbidelere -galiba eskiden medrese * ive imaret adını taşıdığından- göçebe çingene- 7 ,, ler yahüt yersiz kalmışlar yerleştirilir, etrat- |. , larına süprüntü yığdır da zevaline acıyan de- . ğil, hatırhyan bile olmaz! Şu halde Turkıye— - deki İslâmı ekseriyeti; nasıl cemaat teşkilâtı '_ kurar, devletin elindeki evkaf varidatını ne - yolda Burtarır da imamını, hatibini, müezzi- “nini, gassalini yetıstırecek raektepler” aç çar? Bunu_n cevabını bulmayı degerlı ve genç baş- " Mmüharririn zekâ ve irfanı kadar, bence mü- se]lem olan vicdan ve insafına bırakırım. İ | Musaadelerıyle bır noktaya daha işaret ve bir rivayeti tashih eğlemek isterim: Şöyle - denilmektedir: «... Velh tâsıl dint terbıynyı devletin eline vermek îsfîyenler; mezhep bir- “Hği esasına dayandıkları için tamamiyle ânti- -demokratik düşünüyorlar. â : Alevilik mezhebini hesaha katmıyorlar. :-yolda göze alınacak masraflara Alevı vatan- Isaret eylemek 1sted1g1m nokt şudür Bir kere, dini terbiyenin devlet eline veril- “mek istenildiği yoktur. Devletin bu işi; bura- a İzahı icap etmiyen sebeplerle millete bı- h eylemek cesaretinde bulunacağım “ethet de şudur: Alevilik; pek elâstiki bir, te- : bırdu' Garp kültürü çok kuvvetli ve genıs :elmasıma 1agmen, delikanh- yazarın; İslâm ılımlerıyle, mezhep fırkaları üzerinde tetkik- er yapmag a vakit ayıramamış olduğunu sa- - nıyor ve-bunu tabii buluyorum ve mutalaası, : D0 Alevtlik». hududu. içinde sayılabılecek mes-. '“lekler mezhepler, tarıkatleır, fıı'kalarm Sayısı Meselâ: . Yurdu-. " muzda sayısı dört mvlyonu buldugu soylenen e Bu * daslam İştirak ettirmeğe ne hakkımız var- d S “'tiyle me bence, sımdıl].k . kaca varacağını, nereye kadar uzanacağını . “—mahiyetlerinin ne idüğünü kestırememış ol- maktan ileri geldiğine hükmeyliyorum. İslâm âleminde; «Alevi» lik adı altında bir mezhep . yoktur Şıamn kolları bunlar arasında mak- bul olanlar ve şiaca bile kabul edılmıyenlerı de mevcuttur. Amna; adına ister Âlevilik, ister başka bir şey denilsin, bunların hepsmde ta- kiye esastır. Kimse; u'Alevîyîrrl»_ d&mez, Bir- birlerini tanır ve ancak âyinlerine iştirâk ey- liyenler onları bılebılırl Böyle olunca; dort ilyon “bir rakamıa; ileri sürüldüğünü İdrak edemedim. Rastgele bir'adet söylefnek için dahi; evvelâ Alevilerin takiyeden vazgeçerek Aleviliklerini ve Ale- ' vilikteki çeşitlerini açığa vurmaları, ondan “sonra bunların da eğer mutl laka temini zaruri ise mezhebi(?) ihtiyaçları dikkate almmak '_dusunulebıhr Goruluyor ki; Turkıyede uAle— viye» diyâ resmen malüm he bir «dinn; de #«rmezhep» vardır. İslâm adı taşıyan her fert; İslâmdan başka bir şey öolduğunu - açık- lamamış bulunduğuna ve esasen A]evıve he- .. sabıma yapılmış müessesatı dmıye ve mebanli | hayriye ile bunların evkafı da meycut olma-. dığına göre, mefruz ve muhayyel sayısı yüz milyonu da bulsa, Türkiyede ayrica bir Ale- viye ve Alevilik hâkkı tevehhumune mahal kalmaz. Bu durum karsısmda, Türkiyade İs- lâm ekserıyetmm, ecdadı kiramının bıraktık- ları emval.ve emlâkin varıdatı halen tama- miyle devlet hazinesine girmekte ve sarfı keyfe mâyeşâ devletin elı_nde bulunduğuna nazaran İlâhiyat medresesini, imam ve Hatip : mekteplerını 1ktıza eylerse müşabih ve mü- “letin vazifesi olur. Böyle olduğundan dolayı- dır ki, devlet; İslâm evkafınin vâziülyedi, va- ridatının câbisi ve -sârifi bulunmak haysiye- eşruti lehin icaplarını yerine getirmek mecburıyetmı de yuklenmış bulunmaktadır. M Raif Ogan :. .Sebı ,urreşa dın birinci cildi. Sebi lurresad’m 25 mishadan ibaret : birin- ci cıldı sağlam bir sürette dikilmiş, kenarla_rı kesilmiş, s“üzerine- bir -de- güzel- karton konarak cilt haline. getetırıhnıştu' - teclidiye 'bedeli 11âvesıy1e mucellet olarak bi-” rinci cildin iıyatı 650 kuru u

Bu sayıdan diğer sayfalar: