22 Ocak 1949 Tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 11

22 Ocak 1949 tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 11
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

'ı mutlaka «komünizm gibi din de 5yle Ce mek değilmiş, memlekette dini mkısafın husulünü . candan ıstıynn imanlı Zevatın re'si kâra gelmesi, hü- e kümet ve devlet reisi olması neden lâikliğe H aykırı olsun? Bilâkis, böyle zevatın millet işi- cın 'I, Sayı 29 y gı bır tıcaıet işinde meııfaat üzerine bir teşek- . kül: vücüda getı.rıld.ıgı gıbı, siyaset ışuıde de müşterekülmenfaa hir teşekkul vücuda ğetirile- bilir. ve bu teşekkulun deva.mı için dünya öl- çulerıne göre bütün tedoırlerm alımması kendi- leı'mce meşru sayılır. Artık burada tesekkulun - devam ve bekasından başka önlarca gaye aran- İşte siyaset işlerinde realite budur; Önün için yanlış fikirlere saplanıp da hâdiseleri |* yanhş gorüşlerle muhakeme etmek doğru de- gildir! Böyle olunca muhtelif kanaat ve İman sahıbı olan zevatın bir araya gelmesinde, bır' parti, bir kabine teşkil etmesinde o kadar şa- : : şılacak bır şey olmaması lazımgehr değil mi?- dekk Yalnız bn— nokta var ki fıkı.rlerı saşırt— . maktadır: Oteden beri hükümet basma ge- lenler daima menfi kanaat sahibi olmaları teamül olageldıgı halde bu defa nasıİsa müs- anaat ve İman sahibi bir zatın re'si kâra gelmesi bazı kimselere göre lâikliğe aykirı bir 4 şey gibi telâkki edilmiştir. Belki de bunun —. (için programda lâiklik hakkında kat't” temı— nat verilmesine lüzum görülmüştür. akat hükümet başına .geçecek zevatm 'bu gidişin devamına lüzüm var, “demesi mi * İtap eder? -Orilâarın Başbakan olmaları ve öyle demeleri lâikliğe aykırı telâkki edilmiyor da, Şemseddm Günaltayın Basbakan çolması ve . -.&Din beşeri bır 1ht1yaçtır Dinsiz bir millet İ ıktır. Türk mil- ık ilim ve fazılet_ “dinidir. Bu güzel dini hurafelerden ve taar- « Yuzlardan kurtararak” sâfiyeti: evvehyesıne ©, yükselimek ve ınkı afını sağlamak büti “münevverler İçin en mühim bir vazifedir » de— T mesi neden âikliğe aykırı gorulsun" ya, mademkı 1âiklik dinsizlik de— ni alde- dindar adamla.rm ni deruhte etmesı dmdar ve Müslüman olan < millet gibi hissetmek ve düşünmek 1t1bar1y1e : : demokrası esaslarına daha uygundur . D B Ü- z ; ğ £ bir zehırdıı'» ; perdesi altında' siyaset değil; siyaset perdesi « : Y ssalı_ÜRRE“ğAö B ' - : 0 59 Nitekim Cihat Babana gore, baştan başa , İslâm dinine salik olan Türk milletini idâre edecek kimselerin dine hasım şahıslar olma- ması İcap eder. Cihat Baban-diyor ki: «Devlet lik o]dugu halde Elhamduhllâh e- pimiz Müslümanız ve d gelirsi gelsin bunlar Müslüman kimseler olaçaklardır. Hattâ devlet lâik olmasına Tağı selen * memleketın dini hıssıyatına hürmet edemiyecek- !î leri için iskemle sahibi olamamaları da bir-bakı- ma doğru olura — (22/1/949 Tasvır başmakale )) emseddin Gunaltavm ilmi ve 1ctımaı_ : şahsıyetı eserlerinde takip. ettiği maksat ve * gaye nedir? Tedris hayatı, matbuat. hayatı, si- yasi hayatı uzun uzun tetkik mevzuları ola- bıhr Sımdıhk yalnız şu kadarmı soyhyehm. hi her çareye başvuvacakları tabııdır ' Fakat, sımdıye kadar etliye sütlüye- karışmıyan- üs- : “tadın, ne yaman bir sıyaset pehlıvam oldugu- nu goreveklerdır * . Kkk Bize gelmce, biz üstadımızın şahsı kana— at ve imanına, şahsi fazilet ve dindarlığına itimat etmekle beraber, Halk Partisinin dini inkişafa karşı koyduğu mâniaları, kosteklerı - bartaraf edecek, din hürriyetini, vıcdan hüm. * riyteini hakiki surette temin edecek tedbir ve kararlar alirsa elbette kendisini takdir ve te- sekkurle karsıhyacagız Aksi takdirde,. Halk teden |- beri- takib ettiği .din uıerındekı baskı siyasetini. bertaraf etmekte ihmal ve aciz gosterırse tenkıdden geri dur- mıyacagımız da tabiidir Pro ama gelince , amdaki 1fade serttır 'Âdeta mufrıt- /: bi bir-ilim adamının, bir İlâhiyat Fakültesi , - Feisinin bu -husustâ daha temkinli, daha mu- ', | ” tedil bir lisanla konüşması icap ederdi. «PDini - sİyasete-âletx sözü, “yirmi beş senedir Halk ; Partisinin . din üzerindeki baskısın_m yürüt- ' mek iİçin öne sürdüğü paslı hir silâhtır, Din-. ; Program lerin dıhne benziyor, Şemseddin Günaltay gi- <. ili ©

Bu sayıdan diğer sayfalar: