November 9, 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

November 9, 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

Blok — Baştaralı 1 inci sahitede — icra edilmiş olmasında bir isabet vardır. Bu gün, -inkılâp, bizde bir emri vakidir; ve senelerden beri; hemen hemen arızasız ber- devamdır. Genç ve zinde fikir ve kanaatlerden: mürekkep bir kudret, o inkilâbın mesnedi va- zifesini görmekte bulunmuştur. Hâdisatın. sürüklediği ve ha- kikat sahasında tecelli ettirdiği bir inkılâbın ciddiyetinden şüp- heye düşmek, ve zihinlere bu yolda bir vahime ilka eylemek doğru: değildir. Şu halde, yukarıda, kendi kendimize © sormuş olduğumuz bir suale cevap. verir; ve kati- yetle de bizde tehlikeye düşmüş hiç bir vaziyet yoktur. Ancak, yapılan | yeniliklerin halkın bütün tabakatı arasında köklenmesine müsaade edecek n uzun seneler geç- mediği atide her türlü sar- sıntı ve arızadan azade kalarak, aynı emin yoldı şimdiden kat'iyetle iddia edile- mez. Bunun içindir ki, teyakku- za delâlet eden tedbirleri, ev- velden ittihaz etmek, inkılâpçı- vazifelerinden biridir. , emniyetini teşkil ede- cek olan bu tedbirlerin ne ol. bileceğine, senelik nutukta işa- ret edilmiştir. “ Kendi aralarına şahsi emel ve ihtiras besliyen ve kanun fevkinde netice bek- liyen unsurları almamaları, fir- kalar için, yalnız ihtiyatlı bir ha- reket değil, ayni zamanda itina edilmesi lâzımgelen bir mecbu- riyettir. Memlekette, başlı başına bir kuvvet ve bir ceryan halinde tezahürü mümkün olmıyan, ancak bazı beyınsiz kafalarda yer bul- ması mütehammil bulunan mün- ferit, fakat meş'um bir emelin, cumburiyetçi, fırkalarin teşkilâtı arasında mevki almasına meydan bırakılmamalıdr. Bizde, inkılâp, istediğimiz gibi O tamamile © kökleşmemiş, ve yeni rejim aleyhinde menfur emellerle müteharrik bazi kok- muş kafalar kalmış | un mi uliyeti bulunduğunu kabul eyle İşte, Serbes fırka; halka feyiz ve refah verecek faaliyetlerile, cumhuriyeti daha fazla sevdir- mek, inkılâbı daha şümullü ola- rak genişletmek gibi yüksek bir vazife deruhte etmiş bulunuyor. Şurasını, kemali ehemmiyetle kaydedelim ki, bu gibi müşterek ve esas vazifelerin ifasinda elele vererek bir ( blok ) teşkil etmek fırkaların yekdiğerile mezcolmasi demek değil İcap ederse, bu uğurda yan- yana ayni safta çalışacak olan her iki fırka, programlara, ve programların tatbikatına ait fa- aliyette, birbirinden tamamile ayrı kalacaktır. Yalnız, Cum- buriyet “ve inkılâp esaslarının her hangi bir arızaya uğrama- sına meydan bırakmamak üzere, aralarına alacakları unsurların tefrikinde ve bilhassa, önümüz- deki meclise gönderilecek ve- killerin intihabında çok müte- yakkiz olmaları temin edile- cektir, Gelen telgraf haberleri, sa- rahattan mabrum olmakla bera- ber, bu hususta alınacak tedbir- lerin ne olabileceğini, ima ta- tikile göstermiştir. Her iki tarafın, ted- birlerde müşterek olması, proğramda ve tatbikatta birleşmek manasını ta- zammun etmez. Serbes Cumhuriyet fır- bütün Yunan Başvekili M. Venize- losun Atinada Sindagına meyda- nında toplanan halka Türk-Yu- nan dostluğu hakkında yaptığı beyanatı: ajans hulâsatan bildir- mişti, Son posta ile gelen Yu- nan gazetelerinden bu nutkun metnini daha tam olarak nakle- diyoruz. Sevgili vatandaşlarım; Anka- rada imza ettiğimiz itilâfların teferruatından bahsedecek deği- lim. Bunların metni gazetelerde intişar etmiştir. Yalnız bu itilâf- larla iki memleket arasında sağ- lam bir dostluk esaslarının vaz edilmiş olmasından dolayı mes'ut olduğumu beyan etmek isterim. Osmanlı imperatorluğu artık mevcut değildir. Onun yerine bugünkü hudutlarını samimiyetle kabul eden ve ecnebi arazisi üzerinde hiç bir emel besleme- diği cihetle yakın şarkta mühim bir sulh amili olan Türkiye kaim olmuştur. Diğer cihettan Yuna- nistan da Yunan ahalisinin bü- tün müddeiyatını ihtiva eden ve keza ecnebi zisi üzerinde emel beslemediği cihetle yakın şarkta aynı suretle mühim bir sulh amili olan bir devlet hali- ne gelmiştir. İki (devletin yakınlaşması mutlak bir zaruretti ve bunların hükümetleri, husule gelen tahav- vülü anlamıyarak birbirine" el u- zatmağa ve iki milletin günden güne daha sıkı bir teşriki mesai hâ linde inkişafı mukadder olan döst- luklarını sağlam esaslar üzerinde kurmağa şitap O etmeseler- di, ağır bir tarihi mes'uliyet al- tında kalacaklardı. Gazinin ve Fethi Beyin sözleri Şundan, mes'udum ki yalnız iki devleti idare edenler değil, iyasi fırkalar da iki milletin kı teşriki mesaisi zarureti hak- kinda ayni esaslardan mülhem bulunuyorlar. Yunan © ordusunu çok takdir ettiğini, ve iki mem- leketin hayati menfaatlerinin mü- tekabilen sıkı bir mukareneti amir bulunduğu kanaatini beslediği- ni söyleyen TürkReisicumhurunun sözlerine Türkiye Büyük Millet Mecli reisinin sözlerinden, Türk hükümeti reisi ve aziz dostum İsmet paşa ile hariciye vekili Tevfik Rüştü beyin sözlerine, bu sıkı mukarenet siyasetini bütün kalbile tasvip etti ve daha evvel tahakkuk ettirilmesine mü- söylediği gibi, tam bir is- tiklâl içinde, cumhuriyet- le beraber yaşayacak, bir taazuvdur. Büyük reisin nutkunda tes- bit edilen, “iki taraflı siyasi faaliyetin , devam edeceğinde şüphesi | olanların, ve yeni fır- kanın faaliyetine nihayet verile- ceği hakkında menfur bir ümit taşıyanların, tedricen hakikati anlamış. olacaklarını zannederiz. Senelik nutuktdan sonra Ankara- da ve Meclis koridorlarında, artık fırka hayatına alışmak lüzumunun anlaşıldığına dair verilen hava- disler, umumi efkârı tatmin ede- cek ve kalplerde inşirah uyan- dıracak bir mahiyettedir. İnkılâbın, arızaya uğramasına mani alacak tedbirlerin, fırkala rın yekdiğerinden ayrı olan faa- liyeti ile, ve bilhassa Serbes fırkanın tenkit ve murakaba gibi en ehemmiyetli vezaifinde de- vamile alâkadar olmadığına ve olmıyacağına şüphe edilemez. kası, muhterem liderinin |, FM. 'M: Venizelo kuk etmemesine müteessif bulunduğun temin etmiştir-Yunanistanın dahili sulhü sükünu yin sözleri inzimam etmiştir. Ankarada da söylediğim gi- bi artık iki milleti hiç bir şey ayırmamakta ve bilâkis bir çök amiller bizi sıkı bir teşriki me- saye sevketmektedir. Evvelâ komşuluk, saniyen bir: mania teşkil etmekten ziyade iki mille- tin daimi temasını kolaylaştıran Adalar denizi bu sebeplerden- dir; iki milletin mu- kabıl takdiratı Asırlarca ayni topraklarda beraberce yaşamış olan ve bir- biri, am eden iki millet yekdiğerini takdir etmeği öğren- mişlerdir. Sulh omuahedesinin tahmil ettiği fedakârlıkları her ikisinin kat'i olarak kabul etmiş olması, sulhun muhafaza ve tah- kimine samimiyetle vakfı nefs etmeleri vi nihayet her ikisinin hükümdarlığı iskat ederek cüm- huriyeti tesis eylemeleri de bu sebeplerdendi: Tehlike dakikasında İki memleket için de, bütün dünya için de şunu bilmek fay: dalıdır ki diğer istikametlerde tekevün ( edebilecek (o müşkülât halinde iki memleket yekdiğeri için fazla bir endişe membai 6- is samimi mü- mesailerine siyasi ve ruhi bir sükünet memba olacak” lardır. Ben ve Hariciye nazırı, Türk milletinin dahili ihyasına ö kadar * hayrete şayan ve müs- mir bir “gayret sarfettiklerini mahallinde görmek fırsatına nail olduk. Böyle bir milletin dostlu ğunun ne kadar kıymetli oldu- ğunu herkesten ziyade takdir edecek mevkideyiz. O da müte- kabilen Yunanistanın dostluğunu takdir. etmektedir. Evelki sene büyük oAkde- komşumuzla — akdettiğimiz. dostlük misakile; aynı zamanda şimal dostumuzla akteylediğimiz. aynı mahiyetteki itilâfla ve Anka- rada imza edilip Türkiye-Yunanis- tanmukarenetinin sadece başlangı cini teşkil eden itilâflarla, hü- kümetin harici siyaseti tam ola-, rak tahakkuka doğru büyük adımlar atmıştır. r komşularmızla da buna Mümasil itilâflar akdi kalıyor ki buda çok daha kolaydır ve bu- nun da çok geçmeden tahakkuk niz önelei 0) Türk-Yunan dostluğu hakkında Gazinin ve İsmet Paşanın sözleri - , Fethi Bey dostluk siyasetini kalbile tasvi ettiğini ve daha evvel tahak İve imkân Cümhuri iz u bana ınğalosun kıyam: teşebbüsü: Fakat biz Ankarada esai Türk - Yunan — dostluğu mü- zakeratı ile © meşgul iken, ahlâk ve seciyeden mahrum ol- duklarını bilâ mübalâğa söylemek mümkün olan: bazı adamlar hü- kümet reisinin gaybubetinden de ederek ve vatanın mü- dafaası için ellerine verilen kı- lıncı karanlık: maksatlara alet olarak kullanan bazı kimseleri vi yaparak serbes rejimi- mizi iskata ve hükümeti cebren işgale “teşebbüs ettiler. Bu ha- reket akim kaldı. Yalnız, tesa- düf. tesirile akim kaldığını ve tali yaver olsaydı, belki de mu- vaffak olabileceğini efkârı umu- miye zannetmemelidir. Muvaffak olsal Eğer her hangi şeraitin mü- saadesile hareket Atinada vazi- yete hâkim olsaydı, ben onu bastırmak maksadile mücadeleye girişmek için Larisaya gidecek- tim. Larisaya kadar hareket si- rayet etseydi, Selâniğe ve hini- hacette Kavala veya Gümülcine- ye, Yanyaya veya Peloponeze ve hatta, hareket bütün buralarda hâkim olsaydı adalara çekilecek ve parlâmentoyu, bütün kanuni makamatı ve ordunun yeminine sadık. kalan kısmını idareye da- vet ederek isyanın, imhası ve serbes rejimimizin kurtarılması mücadelesini oradan idare ede- çektim. Dahiti sulh ve sukön Zira Yunanistan harici sulh- tan başka, iktısaden inkişaf etmek ve vatandaşların saadetini te- mine muktedir modern bir dev- let olmak için © dahilen de ve suküna muhtaçtır. Şurası muhakkaktir ki yalnız kıs- sulh. skerlik edebilecek âhalini mı küllisi değil, ordu zabi hin ekseriyeti de" vazifelerine sadık olup askeri hareket yap- mağa teşebbüs edenleri nefretle görüyorlar. Kanunu hükümetin bu gibi te- şebbüslerle iskatına * ihtimal olmadığını göster- mek için bu: sözlere lüzum gördüm. Eğer (bunlar. artık imkânı kalmamış “olan isyan- ları “değil, isyan teşebbüsleri faslın“ dahi kapamağa hizmet |ederse mühim bir. hizmet ola- caktır. Ve şimdi bu akşamki içtima esas gayesine avdet için benimle beraber yek avaz olarak bağırmanızı talep ederim! edeceğine şüphe yoktur. Vermeyenler bir mürakip 12 teşrinisani, çarş: DENiZ KIZI EF TALYA H. Muallim büyük kemani Sâdi B. z iştirakile Yaşasın Türk - Yunan dostluğu fırkaya hakkı hayat, Kendi tacil eyler elbet kendinin hüsranını, Hakka makrün “olmıyan ahvale ettikçe nazar; Pek yakın görmekte çeşmim in'idamın anınız. M. TAHİR KARŞIYAKA FERAH SiNEMASINDA * BÜYÜK TÜRK MUSİKİ KONSERİ amba, akşam 9 da çe Ankara, 7 ( A.A) — Fener- bahçe oyuncuları ile Ankara Sporting kulübü teniscileri ara- sındaki maçlar bugün yapılmış» tar. Fenerbahçede 6 oyuncu ile Ankara Sporting kulübünden 6 oyuncu arasında (altısı tek ve üçü çift olmak üzere tertip olu- nan maçlardan Fenerden Sait ile Ankaradan Hüseyin Sermet bey- ler arasındaki maçı 6-1 ve 6-2 Fener kazanmıştır. Fenerden Mehmet Reşat ve Ankaradan Rıfkı beyle maçını 0/6,1/6 Ankara kazanmıştır. Fe nerden Tevfik Ankaradan Riza Devriş beyler arasında yapılan maçı 4/6,9/7,8/10Ankara kazan- mıştır. Fenerden Zeki beyle An- karadan Kerim bey arasındaki maçı6/0.6/3F ene krazanmıştır.Fe- nerden Sedat Şevket beyle An- karadan M. Gannav arasındaki maçı 3/6,6/3,5/7,5/6 Ankara ka- zanmıştır. Dü ce ç unku ma Altay-Göztepe ikişer sayı ile berabere kaldılar Maçın pek ani olarak karar- aşmış olmasına rağmen futbol meraklıları daha erkenden stad- yuma gelmeğe başlamışlardı. Saat 3 buçuğa doğru takım- lar sahaya çıkarak mevki aldı- lar, Altay, rahatsız bulunan kıy- metli kaptanı Vehap, Sezai, Ho- ca Hasan, Adnan ve Hakkı bey- lerden mahrum bulunuyordu. Göztepeliler ise her zamanki tam kadrolarını muhafaza edi- yorlardı. Hakem Saim beyin işareti üzerine oyuna landı. Birinci a o işe hattı bir türlü anlaşamıyor ve ele geçen bir iki fırsatı kaçırı- yordu. Buna mukabil Göztepe for hattı karşısındaki zaif mü- dafaayı geçerek kale önlerine kadar kolaylıkla sokulabiliyorlar- dı. Birinci devrede tamamen hâkim oynıyan Göztepeliler biri Fuadın ayağı ile olmak üzere iki gol yaparak devreyi 0—2 kazandılar. İkinci devre: İkinci devrede Altay tal mında ufak bir tadilât yapmış- tu Altay forları - ve bilhassa İsmail Hakkı, Domeniko - anlaş- mıya ve Göztepe kalesine in- meye başladılar, Göztepenin © Altay £ kalesine for getirdiği topu müdafaa ve ekseriya * Fehmi büyük fedakâr- lıklarla iade ediyordu. Devre ortalarına doğru oyun müteva- zin bir şekilde devam eder- ken, Göztepe (o sağ o hafı Refikten midesine bir kol dar- besi yiyen İsmail hakkı sahayı terkederek hastaneye götürüldü. Bu vaziyet karşısında zaten zaif olan Altay on kişi ile oynamak mecburiyetinde kalmıştı. Altayın eksik olmasına rağ- men akınlarını ziyadeleştirdi- ğini görüyoruz . Bu sırada 'eyzi de for hatta geçiyor. Rızanın kaçırdığı muhakkak bir golden sonra Domeniko çok gü- zel bir şütle Altayın ilk sayısını yaptı.. Altay 1, Göztepe ? gol- den sonra oyun büsbütün heye- canlandı. Altayın zaif olan takı- mının bugün muhakkak surette mağlüp olacağı zannediliyordu. Oyunun hitamına az kala güzel bir. paslaşmadan sonra Feyzi ikinci ve beraberlik sayısını da yapmağa muvaffak oldu. Göztepeliler / Altayın ikinci golüne itiraz ederek bu golü ka- bul etmek istemediler, Hakem Saim bey bunun gol olduğunu söyledi. Göztepeliler Hakemin kararına mutabakat etmedikleri için Saim bey oyunu vaktinden evvel tatil etti ve bu suretle “ Ankara - Istanbul maçları hararetli oldu navy arasındaki beşini Ankara 3 maçları Fenerden Sedat ve Ankars- dan Karakaş beyler arasında yapılan maç 6/4,5/7,8/8 olarak ikmal edilmiştir. Bu maça pazar günü devam edilecektir. Fenefin Sedat, Şevket, Sait çiftine karşı Ankara; met çifti arasındaki maçı 6/4,4/6 kazanmıştır. Kerim, Hüseyin, Sers Fenerin Sedat Zeki çiftine karşı Ankaranın Karakaş Gan“ maçı “16,618, 5/7 Ankara kazanmıştır. Fene- rin Mehmet, Teyfik çiftine karşi” Ankaranın Riza, Derviş Rıfkı çifti arasındaki maçı 3/6,6/8,8/4 Ankara kazanmıştır. Bu neticeye göre 9 oyundan içünü Fener ka- zanmış ve birisi ikmal edilme- miştir. Pazar günü tekrar edile- cek olan bu maçı Fener kazansa bile 9 oyundan beşini Ankara kazanmak suretile Ankara maç- larından şimdiden galip çıkmak» tadır. Sporting kulüp bu akşam Ankarapalasta misafirler şerefine bir çay ziyafeti vermiştir. meme z Mıntaka Spor kongresi Kulüpler arasında ihtilâ- fat halledildi yeni heyetler intihap olundu Dün Türk ocağında, kulüp murahhaslarının iştiraki ile min» taka spor kongresi yeniden top- lanmıştı. Nizamname mncibince evvelâ kongre reisi ve iki kâtip intihap edildi. Kongre siyasetine ittifakla Vali Kâzım paşa, kâtip- liklere de Nuri Sitkı Altay, Na- hit Hilmi Sebat beyler' seçildiler, Kulüp murhatlarikii” Yerdik- İehi #alahiyâtameler tetkik edi- lerek, üzerinde epey münakaşa yapıldıktan sonra intihabata ge- çildi. Reylerin tasnifi nı de yeni heyetlere aşağidaki ze- vat intihap edilmişlerdir. Heyeti merkeziye: Vali Kâzım paşa - Göztepe - Nuri Sıtkı -Altay- Reşat -Altın ordu- Nahit Hilmi -Sebat- İsma- il Hakkı “-Yıldız- beyler. Futbol heyeti: Danyal - Altay - Mehmet Ali- Sakarya - Rifat - K. S.K. - Mus- tafa - Altınordu - Bihter - Altın ay - beyler: Bisiklet hey'eti: Ahmet. Ham- di - Altay - Fevzi - K.S. K, - Re- şat - Sakarya - Cevat -. Sebat - Mustafa - Güzel İzmir - beyler, Denizcilik heyeti: Hikmet K.S.K Hamdi Bayraklı; Cemil Anadolu, Mehmet ve İsmail beyler. Atletizm: Altınordu, Cemil Güzel İzmir, Arif Sebat, Celâl Menemen beyler. Atıcılık: Hilmi, Refet, Tosun; Mustafa beyler. Heyetlerin intihabından s0n- ra kulüp. murahhaslarının verdiği bir takrir üzerine güreş, Bosk ve Volleybol, Basketbol heyet- leri namı ile daha iki heyetin ihdası ekseriyetle kabul edilmiş ve dört saat süren üzün müza- kere ve kongre hitam “bulmuştur. Yeni heyetlerimizi tebrik eder ve ken- dilerine muvaffakıyetler temenni ederiz. Bugüntoplanacaklar Yeni merkez heyeti ile futbol heyeti bugün. on yedi buçukta vilâyet o makamında Vali Kâzım paşanın riyasetinde ilk içtima- larını yapacaklardır. galan. Koşu sahası Kozılçulludaki koşu sahte ile İzmir. arasındaki yeni şösenn tamirine başlanmıştır. Koğnların maç 2-2 beraberlikle hitam bul- du ; dar tamirat bitecektir. başlıyacağı 21 Teşrinisaniye ka-