17 Aralık 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

17 Aralık 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

Rekabe En muvaffakiyetli silâhmız milli iktisat ve tasai nufuz edebilmektir İçinde bulunduğumuz asırlar- la beraber milli iktısatçılık bü- tün medeni dünyada, bilhassa Avrupa: ve Amerika memleket- lerinde -büyük bir ehemmiyet kazanmıya başladı. Büyük tüc- car memleketlerin, başta İngil- tere, Almanya, ve Fransa olmak üzere dünya pazarlarında reka- beti nihayet dünya harbini do- gurdu. Dünya harbi milli iktisadın ehemmiyetini bütün milletlere, bilhassa bu noktayı o zamana kadar ihmal etmiş olanlara, acı derslerle öğretti. Harp senele- rinde , şekeri 400 kuruşa aldık, bu fiyatı verdiğimiz halde gene bulamadığımız günlerde oldu ve çayımızı kuru üzümle, bulama ile içtik. Ekmek yerine kerpiç yedik. Ottan, kâattan elbise giy- dik. Fena yağ yemeden çıbanlar çıkardık. Yakacak mum bile bu lamadığımız geceler oldu. Bu acı derslerle öğrendik ki, bir millet kendi evinin efendisi olarak yaşamak istiyorsa kendi ihtiyaçları için başkasının * eline bakmamalıbır; tıpkı haysiyet sa- hibi bir adam gibi. Fakat birçok gaileler, birçok imkânsızlıklar bizi oyaladı memleketimizi kendi yağı ile kavrulabilecek bir hale getirebilmemiz için bize aman vermedi. İlk imkânla beraber bizde de milli iktisat cereyanları kuvvetlenmeğe ve maddi seme- reler vermeğe başlamış olunuyor. Bugün ilk safta gördüğümüz ne kadar devlet varsa kuvvet medeniyet ve refahlarını temel- li ve devamlı. bir milli iktisat siyasetine. borçludurlar. Bu sa- yededir ki Amerika dünyanın en zengin memleketi halıne gel- miştir. Bu sayededir ki Fransa çok yörutu bir "harpten çıktığı halde bugün iktisaden' dinç bir memleket; halindedir. Almanya bu sayede dünya pazarlarından bütün ihracat me- mleketlerine meydan okumuş ve uğradığı müthiş zararlara ri men refah seviyesini fazla düş- mekten koruyabilmiştir. ” Bilha: sa iktisadi meselelerde © düny: nm en liberal memleketi olan İngiltere bile milli iktisadı. hi- maye siyasetini. kuvvetle ele al- mış bulunmaktadır, İngilterenin son ımparatorluk konfaransı an cak bu emelle toplanmıştır. İngiltere, Amerika, ve Al manya şiddetle mustarip olduk- ları işsizlik derdine çare olarak memleket istihlâkâtını memleket istihsalâtına daha fazla isar ettikten başka birşey bulamıyor. lar. Bugün bütün iktisadi mese- leleri şu nokta etrafında topla- nıyor:. Memlekerin kendi. istih- salâtile © geçinen. Bu iktisadi esas en büyük devletlerden en küçüğüne kadar hepsi tatbika çalışıyor. Bulğaristan bu sayede refa- hini arttırıyor. Yunanıstan bu sa- yede Türk mahsullerine rekabet imkânını buluyor. Milliyetperverliğin bu kadar alıp yürüdüğü devletler arasında | anlaşamamazlıkların bu, kadar çoğaldığı — zamanımızda * bütün dünyanın parçalanmaz bir ikti- sadi kül teşkil ettiği nazariyesi gittikçe zayıflıyor. Daha ziyade memleketler kendi işlerinde bir iktisadi kül olmak hedefini gü- düyorlar. Sovyet ittihadı yeni esaslar üzerinde kendini bütün dünyada jşizmin gayelerinden biri bu, Bul- te karşı rrufun ruh. na tahakkuk ettiriyor. İtalyada fa- garistan istiklâlidenberi bu ha- reketle meşhur Yunanistan mil- li iktisat yolunda ileri adımlar atıyor. Başta muazzam tahssat ve teşkilâtıle / İngilterenin Empire Marketink Boardı olmak üzere bütün bu memleketlerde bn yollarda halkı ve istihsalciları tenvir eden teşkilâtçılar var. Konferanslar veriliyor. kitaplar neşrediliyor, sergiler | açılıyor, filimler gösteriliyor, posta pul- larının üzerine bile yerli malı kullan diye yazılar basılıyor. Bütün dünya yerli ma- lı kullan seferberliğinde ,.., Bn seferberliğe iştirak etmiyen mil etler dünyanın her tarafında kendini şiddetle hissettiren ik- tısadi yükler altında ve bu umu- mi boğuşmada ezilmiye mah- küm Dünyada artık umumi iktı- sadi kanunlar serbesçe hüküm sürmiyor. Binaenaleyh, arz ve talep gibi umumi kaidelerin bir memleketin dahili ve harici siya! tini kendi kendine tanzim etmesi- ni beklemek çok tehlikeli. İşi etraflıca görecek tetkik edecek ve nmumi ( cereyanlar hakkında müstahsilleri © vaktile tenvir edecek teşekküllere ihti: yaç var. Tiftiklerimiz niçin sa tılmıyor, yapağı niçin düşüyor,! üzüm ve incirlerimize niçin eş- kisi kadar rağbet yok, fındıkla- rımız niçin güç müşteri buluyor, tütünümüze Yunanistan nasıl re- kabet ediyor, zeytin yağlarımız ve sabunlarımızla kârlı bir ihra- cat ticareti yapmak" hasıl kabil ölür, derilerimizin kömisyoncu- lara kalan fazla kârını müstah- sile vermek kabil | olmaz mı. memlekette ucuz imali mümkün ithalât eşyası nelerdir. £ Halkı yerli malı kallanmağa alıştırmak için en kısa yollar . hangileridir. Halkı tasarrufa alıştırarak mem- leketin sermaye kuvveti nasıl yükseltilebilir, az gelirlemüreffeh bir idamesi; yollarıhalka - nasıl arasında bir irtibat santralıdır. Bu santral öğretilebilir? Bunlar bir şahsın, mahalli bir teşekkü- lün, resmi bir dairenin yapabile- ceği şeyler değildir. Bunu ve yalnız bunu bütün şümulile ken- dine iş edinecek merközi bir teşekküle. ihtiyaç vardır. İşte “Milli iktisat ye tasarruf' cemi- yeti,, bu maksatla tesis edilmiş- tir. Bu cemiyet halk - sanayi- hükümet arasında bir irtibat san- tralıdır. Bu: santralın bütün O memle- kette 270 şubesi vardır. Bu şu- beler memleketin iktisadi cüm- lei asabiyesinin hassas kolları olacaktır. Bu kotların istenilen hassasiyeti kazanabilmesi için bu şubelerde fahri olarak çalişan vatandaşların işlerini azami fe- dakârlıkla benimsemeleri ve hal- kın bu şubelere karşı azami alâkayı göstermeleri lâzımdır. Ta ki memleket bu yeni hayati teşebbüsünde © şu- urlu ve şümullü adımlarla ilerle- sin, siyasi cephede olduğu gibi belki daha çetin olan iktısadi cephede de muzaffer olsun. Bu- gün başlıyan iktisat haftası bir iktisat mektebidir. Bu haftayı can gözü ile ta- kip edin ve can kulağıla dinle- ve Altın piyangomuz çekildi bes Gümhuriyet Sa Üçünçü Noterlik huzurile yapılan keşidede altın beşi bir yerdeyi Karşıyakada Istasyon caddesinde 9 numaralı hanede Beria hanım kazandı Kazanan karilerimiz hergün saat 9-14 arasında idarehanemizden kazandıkları altınları alabilirler — Baş tarafı 1 nci sayfada — Zabıt ak Bin dokuz yüz otuz senesi Kânunuevelin on beşinci günü Saat on üç raddelerinde İzmirde Gazibulvarında kain “Yeni Asır Yurdu, nda Serbes Cumhuriyet gazetesi idarehanesinde mezkür gazete müdürü tarafindan vaki| talep ve davetine ve İzmir üçün cü Noteri Hasan Tahsin beye- fendiden telâkki eylediğim emir ve mezuniyete binaen ben zirde vaziülimza mumaileyhe niyabeten muavinlerinden. * Ahmet: Refik mezkür gazete müdüriyeti tara- fından karilerine tertip eylediği Altın piyangosunon hediye ola- rak verilecek ikramiyenin. 812| sekiz yüz on iki zevattan mü-| rekkep olarak mumaileyhimaya ba kur'a tevzi zımnında mahalli mezkürde hazır bulunan Yeni Asir gazetesi sahiplerinden İs- mail Hakkı ve Ali Şevket bey- lerle İzmirde mukim gazeteler serbayii Hamdi bey huzurunda doğrudan doğruya ve bizzat ta- rafımdan açıkça okunmak sure- tiyle kur'a keşidesine başlana” rak neticede : 89 — numaraya Karşıyada| İstasyon eaddesinde Sa-, dık bey sokağında 9'nu- maral hanede mukim Be- ria hanıma madeni altin bir 'beşibiyerde. 433 — nümarayâ Ödemişte)” Akseki batikası becisi Muştafa muhase- Hilmi ef. mahdumu Ahmet Turgut| bey. 732 — numaralı Başturakta Kebapçı Hakkı efendi. 125 — numaralı İzmirde Ols- ton tütün kumpanyasında Aktarmacı Ali Riza efendi. 658: — numaralı Tahliye-şirketinde Vantör- yanlı Ali Riza efendi. 424 — Numaralı İzmirde Al- sancak Hazineli sokağın- da 15 numarada Ahmet efendiye 65 — Numaralı Türkmen mahallesinde fu- runcu İbrahim efendi 164 — numaralı Meriemende, Demirciler içinde Tornacı Muharrem efendi 62 — Numaralı Manisa tay- yyare bilet bayii * kara Mehmet efendi zl 653 — Numaralı © Kestane Pazarında simsar Sadık efendi 100 — Numaralı İzmirde Kantarcılar çarşısında 26 numarada Kantarcı Mus- tafa Sururiefendi ki: işbu numaraları hamil bulunan zevatın o herbirisine birer madeni altın lira 657 — Numaralı İzmirde Değirmen — dağı Emir Ahmet © sokağında 15 numarada Veli efendi. 677 — Numaralı İzmirde fo- tuğrafçı Hamza Rüstem bey mahdumu Rüstem bey 66 — Numaralı Basmahanede © Abdullah efendi mahallesinde bi- İzmirde) başılarından |* Tahmil vef” Ödemişte|” 791 — numaralıSökede çark- çı hafız Hamdi efendi. 754 — numaralı mısırlı cad- desinde 70 numarada Fe- ridun Sadri bey 18 — numaralı kestelli cad- desinde Karanlık sokağın- da 8 nnmarada maliye tebliğ memuru Ahmet ef. 627 — numaralı sandıkçılar- da 42-44 numarada uncu Salih Nuri bey muhasibi Osman bey. 793 — numaralı Başdurakta kasap Cemil efendi. 682 — numaralı birinci Sul taniye mahallesinin şaba- niye sokağında 5 numaralı hanede Ahmet . Ziyaettin efendi. 620 — numaralı Ali reis ma- hallesinde 39 numarada mukim Hüseyin efendi 744 — numaralı İkiçeşmelik tei Natır zade sokağında 30 numarada Nahide Mü- nevver. hanım. 675 — numaralı Yapucuoğ- lunda birinci havai. soka- ğında 2 numarada Müni- re hanım, 86 — numaralı Bayındır Be- lediye “ser münadisi Mü- Bip” efendi. 58 — numaralı Irgat'paza- rında 45 numarada Os- man Sami efendi 'bu numaralari hamilleri bulunan © mumaileyhima zevat birer madeni altın yarımşar liralık. 606 — Numaralı * Karataş Halil Rifat paşa cadde- sinde “135 numaralı Ha- mide Kemal Hanım. 713 — Numaralı İzmir Orta mektep talebesinden 663 numaralı Adil Gerây E£, — Nümaralı Salhane Şehit Kemal bey *soka- ğında 11 numarada Leon Yabes efendi. 723 — Numaralı İzmir erkek lisesi | talebesinden 322 numarada mukayyet Ha- san Sabah efendi. — Numaralı Hakimi- yeti. Milliye talebesinden ve “Göztepede 898 numa- rada Selçuk Nevzat E- fendi, 90 — numarali İzmir tram- vay elektrik şirketi bilet- çilerinden 29 numarada mukayyet Mehmet Mus- tafa efendi. 605 ımaralı İzmir paket gümrüğü veznedarı Ke- mal bey refikası Nadire hanım. 676 — numaralı Karantina- da Gönül sokağında 21 numarada Nihâl Necdet hanım. 735 — numaralı Faik paşa mahallesinde * 50 numara da Mahmut efendi. 749 — numaralı Şamlı 0- kağında 90 numarada Zi- ya bey. 809 — numaralı İzmirde Bal- cılarda 191 numarada Gı- , ramfoncu Ragıp efendi. 631 — numaralı —oTilkilikte Helvacı Halil efeni 41 63 nu çıkmazında 97 numa- da Aziz efendi. 724 — numaralı Akhisar hü- kümet caddesinde Selim efendi kahvesinde Ocak- çı Ali efendi 155 — numaralı İzmir sev- kıyatı askeriye kâtibi Ha- san Şükrü bey. 651 — numaralı İzmirde ha- pishane arkasında 88 nu- marada Naciye hanım. 686 — numaralı İzmir musevi yetim mektebi ( Türkçe muallimlerinden Hüsnü B. kerimesi Sacide hanım. 808 — numaralıSaraçlar ç Şısında 10 numarada Alber Merkado efendi. 618 — numaralı büyük sa- lepçi oğlu hanında Hayri efendi. 130 — numaralı Tamaşalıkta 154 numarada Kayserili boyacı Mahmut efendi. 616 — numaralı birinci Azi- ziye mahallesinde 20 nu- marada Alimet efendi. 662 — Numaralı / elektrik tramvay şirketi Reşadiye deposunda Vehbi Hüsnü efendi 688 — Numaralı Çivicilerde 33 numarada komisyoncu İsmail Ali bey 687 — Eşrefpaşada kahveci Emin efendi vasitasile Edremitli Hüseyin Emin efendi 601 — Numaralı Eşrefpaşa caddesinde - bayram ye- rinde 533 numarada mu- kım İbrahim efendi 793 — — Numaralı Gözte- pe tramvay caddesinde 831 numarada * mukim Nebile hanım 781 — Numaralı Faik paşa mahallesinde Türbe © so- kağında Hafize hanim 172 — Numaralı Yusuf de- de caddesinde 109 numa- numarada mukim $. Sa- mi efendi 759 — Numaralı © Topaltın- da Leblebici sokağında 36 numarada mukim Şev- kiye hanım Mumaileyhimanın her birisine madeni altın birer çeyrek lira olmak üzere ceman elli altı 7>- vata isabet ettiği tesbit — olun- muş ve cerayanı halin berveçhi muharrer muvafıkı hakikat bu- lünduğu - zevatı © mumaileyhim tarafından dahi beyan olunmak- la vukuu hali mübeyyin izbu za- bıt varakası huzurlarında ve dört sahife olarak mahallinde tata- fından tanzim ve ziri cümlemiz tarafından imza ve mühürlendi. 1930 senesi kânunuevvelin on beşinci günü. İsmail Hakkı, Ali Şevket, ve Hamdi ii ri. Muavin imzası Üçüncü “Noter mühür ve imzası Umumi No. 15579 Hususi No, 21-143 İşbu zabıt varakası suretinin daire dosyasında mahfuz 15579 umumi numaralı “aslına mutaba- kafi tastik olundu, 1930 “senesi kânunuevvelin on altıncı salı günü, Üçüncü noter mührü ve imzası 4 Mevsimin en büyük filimlerini göstermekle iftihar eden ELHAMRA İdaresinde Milli Kütüphane sineması Önümüzdeki hafta için harikulâde süper - filimler serisinden bir filim daha takdim edecektir; Bu filim, neşe , zevk, kahkaha membaıdır Bir tango.. Lütfen En nefis musiki - Ruhu okşayıcı şarkılar - Dünya güzelleri arasından geçilmiş kadınlar * Herkesi * kalıkahnlarlı güldü- rocek bir mevzu.. Bu, misilsiz bir temaşadır Bilâmum mükâlemeler Tü gösteril, ürkçe olarak filim üzerinde lecektir. Filme ilâve: FOKS dünya havadisleri gazetesi: Amerikada bulunan dün, ZARO Türk larak ihti: Bu hafta harikulâde yanın en ibtiyar adamı: AĞA sasatını bildirecektir muvaffakiyet ka: Serseri Kıral Filmini görmeğe koşunuz, zira bugün ve yarın #on genleridir ilan Defterdarlıktan: Muamele vergisi kanununun 7 nci msddesi mucibince bu yer. gi ile mükellef sınai müesseseler eshabı her sene kânunusanide tecdit edilmek üzere tahakkuk şubelerince musaddak bir ve ica- bına göre müteaddit mevaddı iptidaiye ve imalât ve safış delter- yin düşünün, şahsi fikirler, şah- si kanaatler edinin. Bu yeni ka- naatleriniz 1931 senesinde takip edeceğiniz iktisadi yolları tayin ye tesbitte size. rehber olsun. rinci sokağında 3 numa- rada Saim Şevket EF, 654 — numaralı İzmirde Top- altında Mumcu kahvesi karşisinda bakkal Mazhar! efendi. müstağni; kılacak bir. iktisadi *ejir: kuruyor; İngiltere impara- torluğu dahilinde aynı işi başka yollarla yapmağa çalışıyor; Ame- “İka kabarttığı tarifesile bunu 603 numarali Ödemiş Dalpa- zarı Kireşçi o Abdullah efendi vasıtasiyle İsmail Hakkı efendi. 647 — numaralı Arap furu- leri tutmağa mecbur olduklarından bu. gibi sınai müesseseler es” habının nihayet 31 kânunuezvel 930 gününe kadar mezkür det terleri tahakkuk şubelerine ibraz ederek tasdik ettirmeleri aksi takdirde 14 üncü madde ahkâmının tatbik edileceği ilân olunur. e)