22 Aralık 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

22 Aralık 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

Borçlar davası “ #SON TELGRAFLARIMIZ —— — EA AD Ankara tabibi adlisi Nihayet bir neticeye erecek mi? Zeynel Besim beyi aramış ise de Italya sefirilede gör“şüldü Ankara 21 (S.C) — Borçlar meselesinin halli için Ankarada sefirile vuku bulan siyasi faaliyet devam etmektedir. Fransız hareket ettiği anlaşılmıştır İstanbul 21 (S.C) — Ankaradan bildiri İzmir Ağır ceza temastan sonra İsmet paşanın riyaseti altındaki içtimada elde mahkemesine hasta olduğunu bildiren ve bu sebeple mahkemede edilen netice hakkında henüz hiç bir müsbet haber sızmamıştır. Bununla beraber, borçlar meselesile alâkadar devletler mümes- illerinin dostane teşebbüsleri birbirini takip. etmektedir. İtalya sefiri sinyor Orsini Barone dün akşam Hariciye vekili Tevfik Rüftü beyi ziyaret ederek uzun müddet müşarünileyhin meselesile alâkadar nezdinde kâlmıştır. Bu mülâkatin borçlar olduğu tahminedilmektedir. Maliye vekili İstifa edecekmiş - Ferit beyin maliyeye tayini tahakkuk ediyormuş? İstanbul 21 (.C) — Saraç oğlu Şükrü beyin sihhatını korumak İçin uzun bir nekahet ve istirahat devresi geçirmesi iktiza et ve çok bir istifasını geçeceği mektedir. Yeni sene bütçesinin mecliste o müzakeresi mühim mali meselelerin mevzuubahis (o bulunması yorucu mesaiye mütevekkif bulunduğundan müşarünileyhin vereceği ve yerine Londra büyük elçisi Ferit beyin tahakkuk ediyor. Hırsızlar kim ? Halk dostu hırsızları yedi kısma tasnif ediyor İstanbul 21 ( S.C ) — Halk Dostu gazetesi “Hırsızlar kim, mekalesinde “Hırsızlar teslim olunuz, mekalesini tavzih ederek hırsızları yedi kısma ayırıyor ve diyor ki: Birinci halde bazı ecnebi mali müesseselerde bunların adam- ları vardır. Birinci kol milli paranın kıymetini düşürmeğe çalışır. Aradaki milyonlar farkını millet zararırına çalar. Hatta bunlar içinde İnkilâbın ismini değiştiremediği müesseselerden birisi ken- disine tevdi edilen emaneti ibtilâs etmek üzere idi ki hükümetin teyakkuzu bu tüyler ürpertici hırsızlığın önüne geçti, Gazete bu neşriyatında Osm: bankasını kasdetmektedir, Bu neşriyat mezkür banka mehafilinde teessür uyandırmıştır. Rusyanın varidatı ispatı vücut etmiyen Zeynel Besim beyin Ankara tabibi adlisi tarafından muayenesi için Ankara müddei umumiliğine İzmir mahkemesinden tebligat yapılmıştı. Ankara tabibi 'adlisi aldığı emir üzerine Zeynel Besim beyi muayene etmek için aramış ise de Ankarada olmadığı ve hareket ettiği anlaşılmıştır. C.H.F. ocak kongreleri Bugün teşkilâtçı meb'usların : nezaretinde toplanıyor İsranbuk 21 (S.C) — C, H firkası ocak kongreleri bugün top- lanıyor. Fırka teşkilâtını yapmağa memur meb'us beyler kongre nin mesaisine nezaret edeceklerdir. Kongrelerin mesaisi ikmal edilince ittihaz edilecek kararlar hakkında tesbit olunacaktır, Harp olmıyacaktır M. Kellogg bunu temin ediyor Berlin — Oslo'dan gelen sabık Amerika hariciye nazın M. natta bulunmuştur: Avrupa milletleri sulhperverane hissiyat besliyorlar. Artık hiç bir harp zuhur etmiyeceğine kaniim. Harbı kanun harici yapan Kellogg misakın kabul eden bütün devletlerin ona riayet ede- ceklerini zannetmekteyim. Hiçbir devlet, teslihatın terki bahsinde Amerika kadar ileri gitmeğe mütemayil “değildir. Sulh Avrupada terakki etmektedir ve devletler de bu sulhperverane inkişafı ko- laylaştırmağa faal bir surette çalışmaktadırlar. Dehsetli bir manzara! Yanardağ; orm anları, köy- : leri yakıyor... Batavya 21 (A.A) — belir çamur halinde pek uzaktaki gündenberi gayet şiddetli birİköyler üzerine düşmekte ve bun- indifa halinde olan Acrapi.ya:)ları bir balçık tabakasile ört nardağı pek korkunç bir man, mektedir. köylüler şaşkın bir Kellogg “ Vossische Zeitung ,, muharrirlerinden birine şu beya- | 49 milyar Rubleye baliğ oldu - zamana Moskova 20 ( A.A ) — Tas, Sovyet Rusyanın bir senede te- ajansı bildiriyo; 1931 senesi için milli vari dat 49 milyar Ropleye baliğ olacaktır. Halbuki beş senelik proğram mucibince varidat an- cak 1933 senesinde 49 milyar 700 milyon Ropleye baliğ ola- caktır. 1930 senesine nazaran min ettiği tezayüdü Çarlık Rus- ası 13 senede elde etmiştir. 1931: senesinde ziraatın Sosya- leştirilmesine 17 milyar Rople tahsis olunacaktır. 1930 da bu milyar rople 1931 senayi husus için 10 hsis- kalınmıştır. alâtı 1930 za zara arzetmektedir. Ağzından kesif bir dumanla karışık alev sütunları yükselmektedir. Alev- ler yanardağın yamaçların örten ormanları ve bunlar arasındaki köyleri yalamakta olduğundan ormanlar ve köyler şimdi. çıra gibi yanmaktadır. Volkan hava- lisinde m süren şiddetli fır- tınalardan © dolayı £ yanardağın halde şehirlere can atmaktadır. Londra 21 (A.A) — Lord Vilingtonun o Hindistan umumi i bütün fırkalar ve gazeteler tarafından büyük bir memnuniyetle karşılanmak: tadır. Hindistan konferansını Hintli azaları Vilgntonun Hint müddeiyat ve metalibine karşı jmüsait ve teveccühkâr bir vazi- yet alacağından ümit: yüzde 35 bir tezaylt vardır. nazaran yüzde 45 artacaktır. püskürttüği oprak yapış maktadırlar, İLİ İM! -) Tahsin Piyalen | AŞÇI 2 Markalı sıhhi ve mugaddi irmik ma- karnaları | sofranızın zinetidir. DEE) GG ok © 5) ©G0j Gi 25-27 GOET EK GE ps ek ğ Li DE K NACE E) .. e. cusu Atina 20 ( S.C) — Pazar günü (o Atinada mezkür (şehir ikiucisi ve üçüncüsü olan Olim- piakos ve Apollon | takımları arasında çok mühim ( bir maç yapılmıştır. o Müsabaka © Atina şampiyonu “Ponatinaikos,, ku- lübünün stadyomunda ( oynan- mıştır. “Olimpiakos, takımı bu ma- ça iki müdafii ile merkez mua- vininden mahrum olarak çıkmış ve bu mevkileri (B ) takımına mensup oyuncularla doldurmuş- tu. Buna mukabil muhacim hat- tında milli takımın meşhur dört kardeş muhacimi “ Andrianopu- los,, biraderler bulunuyorlardı. “Apollon takımına gelince; son haftalarda ciddi bir faali- yet gösteren ve bu seneki şam- piyon maçlarında mühim bir rol oynayan bu takım son ve yeni kadrosunu muhafaza ediyordu. Müsabakayı Pera kulübünün maruf eski idarecilerinden Ha çafulos idare etmiştir. Maç, olimpiakös takımının hücumu ile başlayor. Fakat Apol- Almanyanın 11 — Mevkii itibai Münih, le Almanyanın mühim şahsiyet- lerinden birisi olan Baveyra Baş- Dr. vekili Held. inkilâptanberi geçen hâdiseler arasındaki rabı- taları şöyle izah ediyor: — Bu hâdiselerin sebepleri üçtür; ruhi buhran, iktisadi buh- ran, ve siyasi buhran. Rayiştag intihabatına » bakılırsa © ancak merkez fırkalarının, dünyanın bugünkü 'eereyanlarına uyan fır- kaları ile baveyra halk fırkası- nın mevkilerini muhafaza edebi- dikleri görülür. Bunlar Alman milletinin kurtulması ve sosyalist cereyan ve isyanlarından muha- fazası için en mühim kuvvet- lerdir. Başvekil diyor ki — Versay ağır şartları Al- manyanın halk iktısadıyatı ve umumi maliyesinde, müthiş inti zamsızlıklara sebep oldu. Siyasi hayata nihayetsiz bir matariya- lizm hâkim olmıya başladı. Ruhi ktısadi ve siyasi ihtiyaçlar için- de olanların yüz binlercesi en çok gürültü çıkaranın, nasyonal sosyalistlerin arkasına takıldılar. Ne siyasi usulleri ne de ruhi esasları i*ibarile Alman milleti- ni kurtaracak bir hareket olmı- yan bu gürültünün arkasına ta- kılmış olmak, Alman münevver- liği hesabına hiç bir zaman şe- refli bir sayıfa katmıyacaktır. Sosyal demokratlar da 1919 denberi devam eden siyasetleri ile Alman ruhunu okşiyamadı- lar, hariçi siyasetlerinde de ha- kiki Alman menfeatına hizmet edemediler. Dünyada umumi | sulh ve emniyet ne akvam © cemiyetine ne de tahdidi teslihat ile değil belki Avrupa devletleri müna: sebatında (omantık ve ( adaleti hâkim kılmakla temin edilebilir. Avrupanın umumi sükünu na- mına Versay muahedesi baştan başa tadil edilmelidir. Almanya yaşayabilmek için Young pilânı da tadil edilmeli, hakları iade edilmeli ve o da kendisini diğer milletler gibi müdafaa edebile- cek bir hale gölmelidir. Almanyanın takip edeceği si- İyaset, kuvvetli lâkin mantıki rit milli bir politika bizim için çok zayıf milli bir. politika ka- dar zararlıdır. Bugünkü vaziye- tin en acıklı tarafı Burjivaziler milli bir siyaset olmalıdır. Müf-| Atinada spor Atina ikincisi Olimpiakos ve 3ün- Apollon takımları 2-2 ye berabere kaldılar lon muavin hattı önünde kırılan bu hücumu Apollonun mükabil Henüz oyun başlar. Golü üç dakika olmamiştıki hasım kalesi önüne inen Apol- lonlular ilk sayılarını yapmağa muvaffak oldular. İlk devre he- men hemen tamamen Apollon'ne hakimiyetile geçmiş ve fakat Olimpioks müdafaasinın gayreti karşısında başka sayı yapılama- dan ilk devre 1-0 Apollon takı- ının İehine neticelenmiştir. İkinci devrede “Olimpiokos, takımı merkez muavinini değiş- tirmiş ve şiddetli akınlara baş- lamıştır. Bu hücumlar esnasında ( Yorgi Andrianopulos ) üçüncü ve “sekizinci dakikada iki sayı yapmağa muvaffak olmuştur. Fakat bu fırtınayı © atlatan Apollonlular devre ortalarında yine faikiyeti almağa ve korner- 0, mun bir vuruşuudan sayısını — yapmağa olmuşlardır. Böylece beraberlik muvaffak maç ikişer sayı ile beraberlikle neticelenmiştir. son vaziyeti Baveyara Başvekilinin beyanatı arasındaki tefrikadır. Son senelerde iktisadi ka- dastrof memleketimizin kapıla- rna kadar gelmişti: Bu vazi- yette mesuliyetini bilen bir hü- kümetin yapacağı ilk iş bütün kuvvetlerini" toplayıp memleketin mali vaziyetini düzeltmek © ve Almanyanin istikbali namına ge- ne itimat kazanmaktır. Parlamentonun arzularına mu- halif te olsa, hükümette memle- keti iktisadi kadastroftan kur taracak * kuvvetli ve müteşebbiş adamlar bulunması elbette mem- nuniyete şayan © bir şeydir. Bu kurtarma ameliyesi, parlamento teşebbüssüzlnğü ve cesaretsizliği ile biç bir zaman tehlikeye dü- şürülmemelidir. Young plânının alelacele tat- biki 24 eylül intihabatının acı neticelerine sebep olduğu gibi, kısa vadeli ecnebi kredilerini geri çağıtmağa ve daha diğer sebeplerle de kapital yokluğuna sebep olduğundan pek çok ikti- sadi müşklât tevlit etti. İtihabetı takip eden günlerde vazıyet çok buhranlı idi. Lâkin çok şükür ki hükümetin iktısadi ihyâ programı, memleketi büyük tehlikelerden kurtarmağa muvaf- fak oldu. Bu ihya programında hemen hemen diktatörce dene- bilecek maddeler bile vardı. Lâ- kin bütün bunlar memleketin menfaati onamina © yapılmıştır. Memleketin iktisadi ihyası düşü- nülürken gene memleketin * asa- yiş ve intizamı da tehlikeye dü- şürülemezdi. Bunun içindir. ki tehlikeli yangınlar çıkarabilecek kıvılcımlar da hemen söndürül “ — — Ucuz Dikiş SON MODA ELbiSE «15» LIRA Yenikavaflar --Şirket bulvarı ( AHMET SAKİ) Terzihanesi, N. 45 19) IŞ YUVASI Hükümet civarı Yusuf oğlu han No: 11 Her türlü iş. Ve pasaport muameles..i Takip: Sür'at: Netice: mr | H. Lâmi |