28 Kasım 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

28 Kasım 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

No. 1737—52 Dediğim gibi Servetifünun'da Mahmut Sadık kardeşimle (o başbaşa kalmıştık. Gariptir ki Mahmut Sadık dahi Selânik teşekkülüne girmiş imiş; biribirimizden hiç gizli işimiz olmadığı halde neo bana açtı, ne ben ona söylemişdim. Bu hakikati 1Y08 'Temmuzunun 23 ünde ortrya çıkarmıştık. Babiâli karşısındaki matbaada iken faaliye- timiz Servetifünun'un yavan münderecatı içinde güzel resim basmağa, Dahiliyenin nüfus tah- riri kâğıtlarının ve o tarihte ilk defa çıkan Ziraat Bankası piyango biletlerinin ve Mushafı Şerif tabı'na inhisar etmişti. İlmi, fenni, fikri eser basmağa veda itmiştik. İstanbul'un içinde bin türlü rivayetler dönü- yordu; Rumeli'de hareketlerden, istibdada karşı ısyanlardan bahsolunuyordu; bunlardan emin vasıtalarla bize doğru haberler geliyordu, en iyi haberler 1908 Haziranında başlamıştı ve bunun aksülameli olarak 9 temmuzda birdenbire Sada- ret değişti. Küçük Sait Paşa günün birinde Sadrı- âzam oldu. Abdülhamit Sait Paşayı böyle bulıranlı ve ihtilâlli vakıtte Sedarete çağırmış, Serasker Rıza Paşayı atmış, Seraskerlik makamına «Har- biye Nezareti» ünvanını iade etmiş ve aklı sıra sadık sadırâzamın, kuvvetli Harbiye Nazırının himmetile işi bastırmak ümidine düşmüştü. Sait Paşanın kır ata binip sırmalı takım- larla Babiâliye gelişini yeni matbaamızın pen- ceresinden seyreyledim. O gün çıkan hattı hümayun'un sureti aşağıdadır: İLÂVE MUSAVVER SERVETİFÜNUN Çarşamba 9 Temmuz sene 132 KU | Mesnedi Celili Sadaretin Fahametlü Devletlâ |J | Sait Paşa Hazretlerinin uhdelerine tevcihini | | mübeyyin olan hattı hümayunu saadet mak-| | runu Hazreti Hilâfetpenahinin sureti münife-| | sidir: (Veziri Mealisimirim Sait Paşa ) (Ferit Paşanın infisali vukuuna binaen) ( mesnedi Sadaret sadakatinize mebni uh- ) (denize tevcih ve ihale kılınmıştır. Ce- ) (mabı Hak tevfikatı süphaniyesine mazhar ) (buyura âmin ) (Fi 23 Cemaziyelâhir sene: 326) UYANIŞ 841 Şeyhülislâm Devletlü Semahatlti Mehmet Ce- maleddin Efendi Hazretleri mesnedi Meşihatte ipka buyrulmuş olduğu gibi tecrübe ve sada- katine binaen Sadrı esbak İbhetlü Devletlâ Kâmil Paşa Hazretleri Meclisi Vükelâya me- mur buyurulmuş ve Seraskerlik memuriyetinde bulunan Riza Paşa Hazretlerinin infisali ile ve Seraskerlik ünvanının evvelce de olduğu gibi ,Harbiye Nezaretine tahvilile Nezareti mezkü- reye Yaveri Ekremi Hazreti Padişahi Erkanı Har- biyel Umumiye Reisi Devletlü Ömer Ruştü Paşa Hazretleri tayin ve sair Vükelâyi Feham Haze- Tatı memuriyetlerinde ipka buyrulmuştur. Sg Görülüyor ki Sait Paşa |sadakatine) mebni Sadrlâzam olmuştu ve o devirde en parlak tütpe Padişaha «sadakat» idi. Bu hattı hümayun, istibdat zamanında Abdül- hamidin isdar eylediği son hattır ve bununla istibdat devri kapanmıştır. Ben de artık hatira- tumın Meşrutiyet ilânı kısmına geçiyorum ve bu, ayrı bir cilt yapacaktır. Ahmet İhsan Adapazarı Bankası Müdürü Asım Beyden gelen mektubü 845 inci sahıfamızda okuyunuz. Fransız tiyatrosunda: Fransız Opereti Fransız tiyatrosu, bu seneki temsil programının tatbikine Fransa'dan celbettiği Operet'le başladı. Oldukça iyi elemanlardan teşekkül eden bu Operet trupu geçen Perşembe günündenberi temsillerine başlamış bulunuyor. vvelki sene şehrimizi ziyaret etmiş olan Mart Ferar hey'eti kadar değilsede Mr. A. Eyman'ın riyasetinde bulunan bu hey'et yine rağbet görmektedir. Cuma matine'sinde salon hıncahınç dolmuştu. Geceleri de çok kalabalık olmaktadir. Oynanan Operet- ler daha ziyade eskilerden intihap olunmuştur. Bilhassa bu me- ai man herkesin bildiği (La Mascotte) muvaffakiyetle tem- sil edilmiştir. Tenor Mr. «<Andrezi» kudretli bir artisttir. Tatli ve san'atkârane bir sesi vardır (Prima Donna) Mme (Dodds) haklı alkışlar toplıyan bir artisttir. Yalnız sesi hakiki prima Donna'lik için biraz daha yüksek olmak lâzımdır. (Bariton) Mr. «Auberis e gelince cidden takdire değer bir san'atkârdır. Vehâsıl, trup, hey'- eti mecmnasile muvaffaktır. 3 Kânunuevvele kadar temsillerine devam edecek olan bu Opret hey'eti şehrimizi terkederek Ynnanistana ve Misır'a gide- cektir. Onu takiben bu sene gelecek san'atkârlar meyanında bilhas- Komedi Fransez'in ve bütün Fransa'nın gözbebeği büyük ko- mediyen Mme (Cecile Sorel) vardir. Bundan iki sene evvel şehri- mizi ziyaret etmiş olan (Cecide Sorel) in ikinci defa memleketimize gelişi büyük bir memnuniyetle karşılanacak btr temaşa hadisesidir Mme (Cecile Sorel) in bilhassa (Moliğre) in piyeslerini oynamakta harikulâde şöhret sahibi bulunduğu malümdur. (Moliöre) ise Ahmet Vefik Paşa delâletile bizde çok iyi tanınmış bir müelliflir. Onün için, halkımızın Mme (Cecile Sorel)in ziyaretini büyük bir alâka ile karşılıyacağından şüphe etmiyoruz Mme (Cecil Sorel)den sonra Komedi Fransez artistlerinde Mr. (Alexandre) ile Mme (Robine) geleceklerdir. Karı koca olan bu san'atkârların kudreti İstanbul halkınca meçhul değildir. Gerek (Robine)i gerek (Alexandre)! evvelki ve daha evvelki seneler takdirle, memnuniyetle seyretmiştik! o Fransa'nın en tanınmiş artistlerini bu sene de seyredebilmek İstanbul halkı ve temaşa muhipleri için hudutsuz bir zevk olacaktır. Mme (Cecile Sorel) ve (Robine Alexandre) gelmeden evvel (Margeritte Ducouretjin bu- lunduğu bir komedi gelecek ve ekserisini muhtelif seneler zarfında Darülbedayi temsilleri meyanında seyretmiş olduğumuz kuv- vetli Vodviller tarzında temsiller verecektir.