10 Eylül 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

10 Eylül 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

232 | SERVETİFÜNUN 'No, 1830—145 Toprakla Tedavi Gören İnsanlar Bir hasta, şifa nivstine çamurlu su içiyor Son #amanlarda Avrupada toprakla tedavi usulü, Yapılan son tetkikler, gözden geçirilince, toprağın şi- hayli mmümüileşmiştir. Birçok basla, döktorların fa niyetine su İle mideye indirilmesinden ziyade, ha- ifadesine göre, bundan istilmle etmektedirler, Tedavi, ricen daha esüsli faydalari mucip olduğu kKananti hasıl oluyor. İnsan vücüudünün hi» hastaların çaranr haline getirilmiş riei kısımlarındaki rahatsızlıklar, toprak içine yatmmaları, adeti, çu: kurlar içine yarı yarıya gömülme- leri şnretile yapılmaktadır. Diğer taraftar, bastalara şila niyetine çamurlu su içirilmektedir, Bu tedavi üsuliinün, Amerika ve Afrikada gok eski zamanlar danberi tatbik edildiği anlaşılmış, dökterlar tarafından tetkikat yapı: larak, tedavinin bazı uzvi hasta- lıklarda şifa verici tesiri olduğu görülmüş ve şeklen islüh edilerek Avrupada da tâtbikine başlanmış- tır. Hnddizatinde, bü, Amerikn ve Afrikanin baz kısımlarında yer iler tarafından bulunan bir tede- vi çaresidir. Ve bilhassa orularda zuhur eden bazi uzvi hastalıkla rin bertaral edilmesine yaramak tadır. Maümafih, ba tedaviden Avrapada da iyi neticeler ülini bileceği, şamil bir tarzda istifade. yi tecrübenin lüzümei bir külfet olmiyacağı neticesine varı)» mıştır. Amerika ve Afrikada bü çömura bulanma ve topraklı sü içmenin, tedavi mahiyetinden başka bir mahiyeti de vardır, ki odu dividir. Bu iki kıtadaki bazi yerlilerin itikadınca, toprağı bulünmak, topraklı su içmek, Mâbutlarına karsı aynizamin- da bir nevi ibadet vazifesin ifa etmektir. Buna nazaran, toprak- tan şifa ümmak ta, onlar içine Müâbutlarından yardım beklemek mahiyet ve münüsinda olarak roülühaza ve İefşir olunnbilir. toprağın muayyen tarzda termusi- le mündefi ulmaktudır. Lâkin, toprağı dahilde faydası münukü- sn mevzün halindedir, Taprük'a tedavinin uyandırdı. gı alâkaya bakılırsa, gir gide sn ile şifa bühşeden kaplıcaları, on murlu giln veren tedavi müese- şelerinin gölrede birakmaşı ihii- müli, pek yabana atılamaz ! Hastalar, çamur içinde banyo ediyorlar Bu tedavi tarzının eski Yunanlılar ve Mısirllarca da malüm olduğuna dair tarih kitaplarında ban kayitlere tesadül edilmiş- tir. Bundanbaşka, OKurünuvustadıda tatbik edildiğine dair ka- yiller bulunmuştur, Kuruvu vustu da, Kurunuulâda olduğu gibi, tedavi için istitade olunan toprağa « Mucize toprağı» denirmiş, Ve o zümanki telâkkiler düşünülürse, büna böyle. bir isim veril meşi, pek tabii olarak kabul edilmek lâzımgelir. Çamura bulanarak tedavi gören insan Lan