24 Eylül 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

24 Eylül 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

No, 1837— 1417 ve sebepleri elbette ki tetkik edilmektedir ve ileride de nazarları üzerine toplamaktan bâli kalınıyacıktır. Cemiyetin bünyesi hakkında elde edilebilecek en doğru imalümat İse Tourguenev'in yüksek dehasının bir mükesi bulan kitaplarında Vülunacaktır. Muharriri şimdiye kadar telkik ödön biyografist- lerin en. kıymetlisi ve “en orijinali olduğundu hiç şüphe edemiyeceğimiz Andre Müurois tetebbüunda üstadın sün'tinin Tus besinde &şi bulunmadığını ve teşbililerini oebedileğtirdidği o Gaziletlerle (süsle diğini söylüyor. Bu faziteler ondaki vazilı çizgiler, biy gaze içerisine bürünmüş renk hüzmelteri, ince bir tahkiye, müvazene, adet, ühenk, ilâhi bir fasahat, ve ziya ve muttasıl ziyadır (2), Bu Busta, yalın daha Türkte kendisine Ponehkine nsın Fransasından intikal eden İlâsik ananeyi ve moderi obassasiyetin insaui kisveye Soktuğu eski Yunan ananelerinin, tezahürünü görüyoruz. (3) Tonrgnenev uzun müddet Pariste bulunmuş ve devrin en meşhur muharrirleri ile (unışmıştı. Yalmz bununla iktifa etmemiş ve Almanyaya da gitmişti, Kendisinin çok şiddetli bir dausslaya intuldüğulu görüyoruz * <fus hakikatı ile yakından tema edince Avrupaya kaçmak istiyor, lâkin bir kere oraya gelince gümün Zaman memleket hastalığının bubranlarından müztarip oluyor ve Paris, «Bades salonlarının zarif müusabibi Rusça olarak Franaz ve Alınan hayatı on rakik hadiselerini yazınaktan geri durmuyor. (4) Bu seyalmtlar sok mühim netiocler doğurmuştur, Mark Jbeml Tourgmeney uldanmukin Olduğunu anlamış ve İbuun yazılımında ihsas etmiştir. Bumu ilgerine muhafazakirlar onu sulzan altma almışlar ve inliliba teşme olan bütün gençlik kendisine ün müğştür, İşte o damak ihtiyarlık omuzundan aşınış, ol göktürmeğe başlamıştır. Bunn Teğmen çok muhir bir Avcı olan bübasma ta4 çıkartacak bir hümin gibi avlanmakta devam etmektedir. Nihayet bu «a min kün olmaz. Tontgüenev muztârip tebessümü ile «Mesur #ir- lereini yazarken ölmüştür, Aaarı on iki cildi müfecas vizdir. Başlıca esörlerini zikredelim : Bir Avsiin hatıratı, Rondine, Bir asilzade yuvası, Babalar ve oğullar, Duman, Arifede, Bakir topraklar, İlk aşk, Mensir şiirler... « Tönrgucnev'in nihilist tipleri çök meşhürdur. Senelerce Avrupa Rus tipini bu nibilisiler ölarik tahyyül etmişti. Çok marul bir eser ulan «Bir avcının hâtiratisnda bunlara bilhassn tesdif ediliyor Bu, kitaptan alınmış bir köle ile mükâlemedir; doğru bir tabir ile, bu vasıtası ile on sekizinci | Henri Mougauli'dan tereüme edilmiştir | — Eeee kime altin? — Sergi Seryudriteh Pekhteron'a, Biz onamiras kal magtik, ama bizi uzun zaman İullammadı. En fazla all sene, İşte öpün yealında arabalk ediyordu, fâ ire Mason — Toürmuener fa Wenfet deni — Teime'dem ölen rivleyeli te (4 Holandalı biyograf Huber Nöpdi SERVETİFÜNUN 259 Şehirde değil ha, yalnız burada ; şehirde başkaları vardı. — Peki gençliğinden beri hep arabacılık ma ederdin? — Eekçliğimleriberi 1 Yok çanlar > Serguli Berguâni- telin. sağlığında arabacı olmüglrn; odan eri, aşı idim. dana yene şehirde değil, yalnız sayfiyode. — dömlerde aşçılık ederdin” — Eski sehiplerimizde, Serguği Serguğeifoh'ür dayın dthanase Nöfölyth'lerde, Proi, Eos Sorguğt Serguöniz teh'e miras kalmıştı, Tâkin beriki, Athanase Nöfdditoh Omü adan aldı. — Kimdok ? — Tatiana Fusrilicnna'dan. Hani Tet sene see! Bolk- hör'ta, daha doğruru, Karntekoe civarında ölen, İhtiyar bir hf. Tanımaz ma idiniz? Biz ona babam Vüssili Sönyenileh'den Kalmıştık, sonra bisi azm kullandı... Yirmi sene karar, — Önü yanında m aşçı idin ? — Erel, evel öyleş sonradan ICoftehonkj* olmuştum. — Nef — Kofiehenk? — Bu dla me demek? — Vüllahi don de bilmiyorum, Efendim; kiler ile meyal oluyorlum ve bana Koüzma diyeçeklerins beni Antone diye çağırıyırlardı. Matmaselin emri varlı da, — Asil ismin; Kotzma mu? — Evek — Ke, sonra hep Kofiohenk olarakmı kaldın? — Yo/Hayır, aktör de olda, — Kabil değil! — Fön de mükemmel suretle... Kiatre /**7 ye gir migtlm. Afelmazel bir tane yaptırmıştı da, — Hangi rolleri oynadın — Na düliniz? — Tiyatroda ne yapardın? — Naml? Bilmiyor mastnuz? Bana güzel esraplor giydiriyorlardı. Ben de kuyandilklen sonra vaziyete göre ya yürüyordum, ya ayakta dnruyordum, yalnt ta oturuyordum, Bana: «Şunu söylelsdiyorlardı, bon de aöf” Teyardum. Bir defastda kör bir adamı temsil #denaktim; gözkapaktarım altına nohut yalım yapıstırmışlardı... Ya? Bülent Nuri Ti Tüçlşe kahedei belimetinin Huçaya girmesi ile allığı pelil, (997 Rusça diyutre demek olun denir kelimesinin hali ğ : DALKONDA SAATLER pi Halit Fahri nın En Yeni Şiirleri