18 Nisan 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

18 Nisan 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

No. 1853 — 168 SERVETİFÜNUN 185 Atlas daglarındaki balıklar 2.150 metre irtifada Orta Atlas'ta bir göl: Pallarız cinsinden alabalığın yaşadığı Seyit Ali şahut Muhammet sahili Fransa tarihi tabil müzesi müdürü Dr. ub Afrikanın şimalindeki Atlas dağları yaptığı tötkikat İllüsttağyorlun birinde intişar etmiştir. Suh zaimatilira kadar Afrikanın şimalindeki bu dağ silsilesi fenni tetkikler- den uzak kalmıştı. Fransa Fas ve Cezayire yerleştikter sonra zaman zaman bura larda tabiat etütleri yap- tırmaktadır. 4000 m. irtifa- ın& kadar yüksekliği olan bu silsileicibal «Sebt», Rebia ve Sut gibi büytk nehirtere majiktir. Afrikatıım şimali gerbi aksamının eh sulak olan bt kıstmında kaplumbağa ve muhtelif cinste balıkları mühtevi büyük göller dahi nazarı dikkati celbet- mektedir. Bütüu bu su hayvanatı meyanında gdai kıymetleri en fazla olarak balıklar kay- dedilebilir, Bunların meys- nında (ekseriyeti Avrupa denizlerindeki balık nevileri teşkil etmektedir. Mamafih Afrika sularına Oo mahsus balıklarda bnlunmaktadır. En kıymetli olanları üst- lerindeki büyük beyzi kırmızı lekelerle elli (osantimetre Yukarıda : | Aşağıda : | son nüshalarının ( Löon ) üzerinde uzunluğunda ve bir kilogramlığındaki Sonfa gilaile- sine mensup (alabalıkla) dır ve bunlar 1200mn. irtifaında Atlas dağlarından çıkan büyük nehirlerde bulunmaktadır. Bütün bu balıklar çok lezzetli ve mem ranır 1.000 metreye kadar akar sular sathına çıkan Pı eee leş eğ barbunya bu havalinin mühim bir gıda ihğlyadini temin et- mektedir. Bundan başkâ muhtelif memleketlere ih- racat yapıldı gibi balık avlamak (için muhtelif memlekötlerden gelen sey- yahlâr dolayısilede iktisadi noktâi nazardan dahi mü- him bir servet membsaı teşkil etraektedir. Bizzat memleketlerinden başka müstemlekelerin- deki nehirlerin havi olduğu balık cinileri üzerinde tetkikat yaptıran bu çalışkan ve medöni Ihsanlarin ve eserlerini görüp duydukça dört tarafı deniz ve metre uzunluğunda alabalık büyük lekeli alabalık e 2.000 metre deniz altında yaşıyan 30 - 35 santi- 1.000 metreyi mütecaviz su altında yaşıyan gırtı dağlarından çok güzel nehir- lerin nebean ettiği güzel Türk yurdunun balıklarının cinşlerini yelniz bir ticaret vesilesi yapan cahil insanların bildiğini ve bu işle meşgul olacak hiç bir ilmi müesse- semizin olmadığını düşünüt- sek ne kadar müteessir ol- mamız lâzım geldiği tahak- kuk eder.